Secció I. Disposicions generals
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT
Núm. 868
Aprovació definitiva de la modificació del reglament regulador dels usos i serveis dels refugis del Consell Insular de Mallorca
Versió PDF
El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 12 de gener de 2017, va acordar el següent:
1.- Assumir la recomanació de l’informe sobre impacte de gènere de l’Institut Balear de la Dona de data 13 de desembre de 2016 i, substituir en tot l’articulat del Reglament regulador dels usos i serveis dels refugis del Consell de Mallorca “els guardes” per “el personal de guarda”.
2.- Corregir l’errada material detectada a l’article 4, apartats a) i i) del text, i posar 31 de març enlloc de 30 de març.
3.- Aprovar definitivament el text consolidat del Reglament regulador dels usos i serveis dels refugis del Consell de Mallorca aprovat mitjançant acord del Ple del Consell de Mallorca de data 8 de març de 2004 (BOIB núm. 73, de 22-05-2004) i modificat en data 6 de juny de 2005 (BOIB núm. 137, de 15-09-2005) i 3 de març de 2008 (BOIB núm. 74, de 29-05-2008) i 8 de maig de 2014 (BOIB núm. 68, de 17 de maig de 2014). Text complet que s’incorpora con annex a la present proposta.
4.- Publicar el text íntegre del Reglament al Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Contra aquest acord, que exhaureix la via administrativa, podeu interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos, comptadors a partir de l’endemà de publicar aquest acord. Tot això, de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. No obstant l’anterior, podeu exercitar, si escau, qualsevol altre recurs que considereu pertinent.
ANNEX
“REGLAMENT REGULADOR DELS USOS I SERVEIS DELS REFUGIS DEL CONSELL DE MALLORCA
Des del 1995, en què es va posar en marxa el refugi de Tossals Verds, al terme municipal d’Escorca, progressivament, el Consell de Mallorca ha posat a disposició de les persones que practiquen senderisme i excursionisme una xarxa de refugis, formada per antics edificis restaurats i rehabilitats adequadament, destinats a facilitar la pràctica d’aquestes activitats i a potenciar l’estudi, la formació i la investigació sobre temes relacionats amb el medi natural i el patrimoni etnològic, entre d’altres.
De conformitat amb el Decret d’organització del Consell de Mallorca de 10 de juliol de 2015, pel qual es determina l’organització del Consell de Mallorca, correspon al Departament de Medi Ambient planificar, crear i gestionar rutes senderistes i refugis de muntanya en l’àmbit de les competències del Consell de Mallorca; i, d’acord amb el que s’estableix en aquest Decret, els refugis de la “Ruta de Pedra en Sec” són serveis adscrits al Departament de Medi Ambient.
Amb l’objectiu de garantir un ús adequat, la conservació correcta d’aquests refugis i la prestació adequada dels serveis públics, i de regular-ne les normes i les condicions a les quals s’han de subjectar les persones usuàries, el Consell de Mallorca promulgà l’any 2004, el Reglament regulador dels usos i serveis dels refugis; aquest Reglament s’ha modificat en diferents ocasions, la darrera és per Acord de Ple del Consell de Mallorca de 8 de maig de 2014.
Aquesta modificació té com objectiu adaptar-se a la situació actual, en la qual hi ha refugis guardats amb gestió directa i en règim de concessió, i preveu la possibilitat de disposar de refugis lliures; les normes del nou reglament es reflecteixen en l’articulat següent:
Article 1. Objecte
Aquest Reglament regeix el funcionament dels refugis del Consell de Mallorca, ja siguin de gestió directa o en règim de concessió administrativa, per a garantir un ús adequat i la conservació correcta dels refugis, la convivència amb les persones usuàries, així com la prestació adequada dels serveis públics.
Article 2. Definició i finalitat
Els refugis del Consell de Mallorca, ja siguin guardats o lliures, són instal·lacions d’ús públic destinades a:
a) Facilitar la pràctica del senderisme i l’excursionisme, en totes les seves modalitats, mitjançant l’oferta dels serveis d’allotjament i de manutenció en la mesura de les seves possibilitats.
b) Proporcionar la formació, l’educació i la investigació en el camp de la conservació i de la millora de l’entorn natural, del patrimoni etnològic i arquitectònic de muntanya, així com la gestió del medi natural.
Els refugis guardats són aquells que disposen de personal d’atenció al públic, i presten els serveis d’allotjament, manutenció i bar, previstos en aquest reglament.
Els refugis lliures són aquells que no disposen de personal d’atenció al públic, ni presten els serveis de manutenció i bar propis dels refugis guardats.
Article 3. Usuaris
Poden ser persones usuàries dels refugis:
a) Les persones aficionades als esports de muntanya, senderistes i excursionistes a nivell particular o col·lectiu.
b) Les institucions, els organismes i les entitats, públiques o privades, que fan activitats formatives, educatives o d’investigació relacionades amb les finalitats esmentades a l’article anterior.
Capítol I
Normes i funcionament
Article 4. Normes
Com que els refugis són instal·lacions d’ús públic, d’una banda, la persona usuària ha de:
a) Formalitzar la inscripció i el registre quan arriba al refugi, si hi ha de pernoctar, d’acord amb la normativa vigent; l’arribada i el registre, en aquest cas, s’ha de fer abans de les 18 h (entre dia 1 de novembre i dia 31 de març) i abans de les 19 h (entre dia 1 d’abril i dia 31 d’octubre). Excepcionalment i per causa de força major, es podrà autoritzar l’entrada i registre fora d’aquest horari.
b) Atendre, en tot moment, les indicacions del personal del refugi.
c) Tenir un comportament correcte i respectuós amb la resta de persones usuàries i amb el personal del refugi.
d) Accedir als refugis a peu o amb un altre mitjà de locomoció no motoritzat, llevat dels casos en què l’ús d’aquest mitjà s’autoritza expressament.
e) Reduir al màxim el consum d’energia i d’aigua, i la generació de residus.
f) Respectar en tot moment les normes de seguretat, i també les que resulten dels cartells i dels avisos col·locats a la vista.
g) Utilitzar sempre, per raons d’higiene, els sacs de dormir o els llençols.
h) Comunicar al personal de guarda qualsevol desperfecte ocasionat o observat.
i) Fer-se càrrec dels possibles desperfectes ocasionats per una mala utilització de les instal·lacions, excepte quan siguin causats per força major.
j) Abonar els preus públics vigents i aprovats pel Consell de Mallorca en l’ordenança reguladora de preus públics per a la prestació de serveis corresponent.
k) Respectar la normativa en matèria d’incendis forestals al seus voltants.
D’altra banda, queda expressament prohibit que la persona usuària pugui:
a) Encendre foc o cuinar fora dels llocs destinats a aquest efecte.
b) Moure mobles del seu lloc habitual.
c) Entrar cap casta d’animals (excepte cans pigall).
d) Fumar en tot el refugi.
e) Menjar o encendre espelmes dins els dormitoris.
f) Accedir als dormitoris amb botes i material de muntanya, que s’han de col·locar en el lloc establert a aquest efecte.
g) Utilitzar aparells de música i similars que poden molestar les persones usuàries.
h) Dormir fora del lloc indicat (excepte els casos que s’autoritzen expressament).
i) Entrar o sortir dels refugis després de:
- les 22 h, entre l’1 de novembre i el 31 de març;
- les 23 h, entre l’1 d’abril i el 31 d’octubre.
- Excepcionalment, i per causa de força major, es podrà autoritzar l’entrada i sortida fóra d’aquest horari.
j) Deixar aliments dins els dormitoris. S’han de deixar en els llocs indicats pel personal dels refugis.
k) Entrar begudes alcohòliques als refugis, servir-ne a menors de 18 anys o servir-ne més tard de les 22 h.
Article 5. Silenci
S’ha de guardar silenci de les 23 h a les 8 h del matí.
En aquest període s’han de deixar lliures les sales i els menjadors, i les entrades i les sortides dels dormitoris s’han de fer amb la màxima discreció.
Article 6. Reserves
Tenen prioritat en l’ús dels serveis dels refugis les persones que han fet prèviament la reserva corresponent, d’acord amb el que s’estableix en aquest article.
a) Amb caràcter general, la sol·licitud de reserves d’allotjament i altres serveis s’ha de fer amb un mínim de cinc dies i amb un màxim de quatre mesos d’antelació.
b) La sol·licitud de reserva de serveis es pot fer:
1) Per als refugis que gestiona directament el Consell de Mallorca:
1.a) per via telemàtica, mitjançant el web <www.conselldemallorca.net>;
1.b) per via telefònica, al Departament de Medi Ambient, de dilluns a divendres, de 9 h a 14 h, als telèfons 971173700 – 971173731.
2) Per als refugis gestionats en règim de concessió administrativa:
2.a) per via telemàtica, mitjançant el web dels concessionaris;
2.b) per via telefònica;
2.c) per qualsevol altre sistema que garanteixi la reserva.
c) La meritació i el pagament de les reserves es farà d’acord amb l’establert a l’ordenança en vigor reguladora dels preus públics dels refugis del Consell de Mallorca.
d) Excepcionalment, i en el cas que hi hagi places disponibles, es poden fer reserves:
1. En un termini inferior als cinc dies, per via telefònica, al Departament de Medi Ambient o als concessionaris corresponents;
2. El mateix dia, directament al refugi.
Article 7. Servei d’allotjament
La capacitat màxima d’allotjament dels refugis és la mateixa que el nombre de llits de què disposen, independentment de l’edat de les persones usuàries. Els menors de 18 anys han d’anar acompanyats d’una persona major d’edat, que se n’ha de fer responsable.
Per tal de facilitar l’ús al major nombre de persones usuàries, com a norma general, no es poden fer reserves d’allotjament d’una durada de més de tres vespres consecutius. Aquesta limitació es pot alterar si hi ha places lliures a partir de les 18 h.
Amb una sol·licitud prèvia, degudament justificada i adreçada a la persona titular del Departament de Medi Ambient, es poden autoritzar reserves d’allotjament de durada superior, quan hi concorren circumstàncies acreditades degudament.
Els dormitoris es poden ocupar des de les 16 h i s’han de deixar abans de les 10 h del dia següent.
Vista l’obligatorietat d’utilitzar sempre sacs de dormir o llençols, els refugis ofereixen a les persones usuàries la possibilitat de llogar roba de llit.
Article 8. Servei de manutenció
L’horari de prestació del servei de menjador és, preferentment, el següent:
Article 9. Servei de bar
El servei de bar és de 8 h a 22.30 h.
S’hi serveixen els productes establerts en l’ordenança reguladora dels preus públics, en funció de la disponibilitat.
Article 10. Servei de dutxes
Els refugis ofereixen la possibilitat de disposar de servei de dutxes i lloguer de tovalloles de bany. Els preus per la utilització d’aquests serveis es regularan a l’ordenança reguladora dels preus públics dels refugis del Consell de Mallorca.
Article 11. Altres serveis
En la mesura de les possibilitats, els refugis poden oferir els serveis següents, que es poden sol·licitar:
a) directament al personal del refugi:
- venda de roba
- ús de torradores
- ús de taquilles
b) mitjançant l’escrit de l’Annex I:
- ús de sales de reunions
Aquests serveis estaran subjectes als pagaments dels preus de la vigent ordenança reguladora dels preus dels refugis del Consell de Mallorca.
Els refugis en règim de concessió administrativa poden prestar altres serveis en el marc d’aquest reglament, del contracte vigent de concessió de la gestió del servei públic, i també de qualsevol legislació sectorial aplicable, amb la sol·licitud i l’autorització prèvies de l’òrgan competent del Consell de Mallorca.
Article 12. Preus del servei
Els preus dels serveis oferts als refugis es regeixen en tot moment per l’ordenança reguladora dels preus públics dels refugis del Consell de Mallorca en vigor, i estan exposats en el tauler d’anuncis del Departament de Medi Ambient del Consell de Mallorca i en els taulers de cada un dels refugis.
Article 13. Reclamacions
A cada refugi hi ha a disposició de les persones usuàries un llibre de reclamacions, del contingut del qual es dóna compte a l’autoritat competent, amb un informe previ, d’acord amb la normativa vigent aplicable.
Article 14. Responsabilitat
El Consell de Mallorca, o en el seu cas, els concessionaris respectius, quan correspongui, resten exempts de responsabilitat per robatoris, danys, accidents derivats de la pràctica de l’excursionisme o supòsits similars.
En cas que el Consell incorri en responsabilitat patrimonial, s’aplicarà la normativa vigent en cada moment.
Article 15. Sancions
L’incompliment d’aquestes normes pot ocasionar que el personal del refugi adopti les actuacions següents de manera immediata:
1. Que es compleixi la normativa..
2. En ocasions especialment greus, que s’abandonin les instal·lacions del refugi, per evitar molèsties a les altres persones usuàries del refugi o perjudicis al patrimoni natural, etnològic i arquitectònic de muntanya.
Amb la tramitació prèvia de l’expedient corresponent, si s’incompleix dues o més vegades aquesta normativa, es pot prohibir, mitjançant resolució del conseller executiu competent, usar les instal·lacions del refugi per un període màxim de:
Tot això, sens perjudici de donar-ne trasllat a l’autoritat competent i de les sancions que puguin correspondre per infraccions previstes en la normativa vigent aplicable.
CAPÍTOL II
Personal dels refugis
Article 16. Personal dels refugis
Sens perjudici que el Consell de Mallorca disposi d’altre personal, el personal dels refugis està format per:
16.1 Personal de guarda
El personal de guarda són les persones que el Consell de Mallorca o, en el seu cas, el gestor dels refugis ha designat responsables.
Són funcions del personal de guarda:
a) Vetlar pel compliment d’aquest reglament.
b) Tenir cura del bon estat, del funcionament i de la conservació de les instal·lacions.
c) Rebre i atendre les persones usuàries, i garantir la prestació dels serveis en la mesura de les possibilitats dels refugis.
d) Identificar i registrar les persones usuàries, d’acord amb la normativa vigent aplicable.
e) Fer respectar l’ordre necessari per l’interès general, adoptar les mesures oportunes, i donar-ne, si cal, trasllat a l’autoritat competent.
f) Vetlar per la seguretat del refugi.
g) En general, qualsevol altra tasca que li encomani el Departament de Medi Ambient necessària per a garantir el bon funcionament del servei.
16.2 Personal de cuina
El personal de cuina és l’encarregat del bon funcionament del servei de manutenció:
Són funcions d’aquest personal:
a) Dur a terme totes les tasques necessàries per a prestar aquest servei, aplicant en tot moment les normes pràctiques de seguretat i d’higiene.
b) En general, qualsevol altra tasca que li sigui encomanada pel Departament de Medi Ambient necessària per a garantir el bon funcionament del servei.
16.3 Personal de neteja
El personal de neteja és l’encarregat de la neteja del refugi.
Són funcions d’aquest personal:
a) Dur a terme totes les tasques necessàries per a mantenir la neteja i la higiene del refugi.
b) En general, qualsevol altra tasca necessària que el Departament de Medi Ambient li encomani per a garantir el bon funcionament del servei.
CAPÍTOL III
Dels refugis lliures
Article 17. Regulació dels refugis lliures.
Amb caràcter general els refugis lliures es regulen pel present Reglament, i per tant en són d’aplicació les previsions contemplades en el Capítol lI, excepte els articles 6, 7, 8, 9 10 i 11, ateses les característiques dels refugis lliures.
Per altra banda, en els refugis lliures són d’aplicació les normes assenyalades a l’article 4, amb excepció dels epígrafs a), b) i c), del primer paràgraf.
A més del que preveu el paràgraf anterior, pel que fa a altres normes, funcionament i reserves, s’haurà de tenir en compte el que estableixen els articles següents.
Article 18. Normes específiques i funcionament dels refugis lliures
En els refugis lliures, per les seves característiques, a més de les normes esmentades a l’article anterior, les persones usuàries, s’hauran de subjectar al següent :
1. L’estada al refugi es farà sota la responsabilitat de cada persona usuària, no obstant, en el moment de la reserva s’identificarà una persona major d’edat, com a responsable de la reserva i/o del grup. Els menors de 18 anys han d’anar acompanyats d’una persona major d’edat, que se n’ha de fer responsable.
2. Deixar nets i endreçats els espais interiors dels refugis (dormitoris, menjadors, cuina, banys, etc.) i els exteriors (terrasses, mobiliari exterior, etc.). Per aquesta finalitat els refugis disposen dels estris necessaris. Els residus generats s’hauran de traslladar als contenidors reservats per a tal fi dins els nuclis de població més propers.
3. Responsabilitzar-se de les claus del refugi, les quals seran lliurades a la persona responsable de la reserva, tal i com estableix el punt 3 de l’article 19.
4. S’ha de tancar el refugi amb clau sempre que es realitzin activitats a fora.
5. Un cop finalitzada l’estada, i abans de deixar el refugi, comprovar que els llums estan totalment apagats, els focs de les xemeneies completament apagats i totes les finestres i portes del refugi tancades correctament. S’haurà de comprovar també que la resta d’instal·lacions del refugi (aigua, calefacció, etc.) queden degudament apagades segons les indicacions o instruccions que en cada cas s’hagin de seguir.
6. Portar el material necessari per poder dormir (sacs de dormir, llençols i/o flassades), així com els queviures, utensilis i estris necessaris per a l’estada al refugi.
7. Comunicar al Consell de Mallorca qualsevol desperfecte o incidència ocorreguda o observada en el refugi.
8. Atendre en tot moment les indicacions que puguin efectuar el personal del Consell de Mallorca.
9. Respectar les altres persones usuàries de l’entorn del refugi.
Article 19. Reserves dels refugis lliures.
1. Per les seves característiques els refugis lliures s’han de reservar en la seva totalitat, atès que es consideren una unitat que inclou tot el nombre de places disponibles del refugi. La reserva del refugi suposarà l’abonament dels preus públics corresponents a la totalitat de les places, d’acord amb l’ordenança de preus públics dels refugis del Consell de Mallorca vigent en cada moment.
2. El registre i inscripció de les persones usuàries, d’acord amb la normativa vigent, s’ha de formalitzar en el moment de fer la reserva. Només podran accedir als refugis les persones usuàries degudament inscrites i registrades a la reserva, sense que en cap cas es pugui superar la capacitat màxima del refugi.
3. La recollida de les claus del refugi es farà a les dependències del Consell de Mallorca, departament de Medi Ambient, Unitat de Refugis, el darrer dia hàbil abans de la data d’entrada al refugi, de les 09.00 h a les 14.00 h. La devolució es farà a les mateixes dependències i amb el mateix horari, el primer dia hàbil desprès de la data de sortida del refugi. Com s’indica al punt 3 de l’article 18, les claus seran lliurades a la persona responsable de la reserva, formalitzant-se, en aquest moment, el corresponent document de lliurament i recepció, que serà degudament signat per la persona responsable. Una vegada finalitzada l’estada i retornades les claus, aquesta circumstància, quedarà degudament registrada i documentada
4. En cas de cancel·lació de la reserva, una vegada confirmada, no es té dret a la devolució de l’import, llevat dels casos degudament justificats i motivats per causes alienes a la voluntat de la persona que fa la reserva.
Disposició final
Aquest Reglament entra en vigor un cop transcorreguts quinze dies hàbils, comptadors a partir de l’endemà de la publicació del text íntegre en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que es disposa en l’article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
ANNEX I
SOL·LICITUD D’ÚS DE SALA DE REUNIONS DELS REFUGIS DEL CONSELL DE MALLORCA
|
Nom i llinatges de la persona responsable: |
||||
|
Entitat: |
||||
|
Adreça: |
Localitat: |
|||
|
CP: |
Telèfon: fix: |
mòbil: |
||
|
Adreça electrònica: |
Fax: |
|||
EXPÒS:
1. Que necessitam la sala de reunions del refugi: [posau una creu]
Tossals Verds □ Son Amer □ Muleta □
Data/dates: _______________________ Hora: de ___________ a ___________
Nombre de persones: __________ Motiu:_____________________________
2. Que l’entitat es compromet a complir en tot moment el Reglament regulador dels usos i els serveis dels refugis del Consell de Mallorca, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en sessió de (dia).......................................................... (BOIB núm. ..............................).
Observacions:
SOL·LICIT:
Que em concediu l’ús de la sala de reunions del refugi i en la data indicats més amunt.
[Datació] _____________________________
[Rúbrica]
DEPARTAMENT DE MEDI AMBIENT DEL CONSELL DE MALLORCA “
Palma, 30 de gener de 2017
Per delegació del president, el secretari general per substitució
(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB núm. 114, de 28 de juliol de 2015)
Antoni Benlloch Ramada