Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 731
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual s’aprova la convocatòria, per l’any 2017, de les ajudes destinades al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques
Per tal d’evitar l’abandonament de la terra en zones amb limitacions específiques són necessàries ajudes destinades a compensar les dificultats naturals, que indemnitzin pels costs addicionals relatius a la doble i triple insularitat en els que incorren els agricultors que desenvolupen l’activitat agrària en distints municipis de la comunitat autònoma de les Illes Balears per assegurar l’ús continuat i sostenible de les terres, evitant d’aquesta forma els riscs naturals i socials derivats de la seva falta d’ús. Així mateix, amb aquesta submesura es contribueix al manteniment del paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural i al manteniment d’una comunitat rural viable.
El Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears, per al període 2014-2020, contempla una sèrie de mesures d’ajuda destinades al sector agrari, segons el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell, que estableix les normes generals que regulen l’ajuda de la Unió al desenvolupament rural finançada pel Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), complementant les disposicions comunes per als Fons Estructurals i d’Inversió Europeus, establertes a la segona part del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell.
Amb la finalitat de garantir que el nou marc jurídic establert pels esmentats Reglaments funcioni correctament i s’apliqui de manera uniforme, la Comissió ha estat facultada per adoptar determinades disposicions a efectes de la seva execució. Com a resultat es dicta el Reglament delegat (UE) núm. 807/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i hi introdueix disposicions transitòries, que completen el Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell i el Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
En data 26 de febrer de 2015 es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, que en el seu article 2 assenyala que seran objecte d’ajuda les activitats executades dins zones amb limitacions naturals i en concret la submesura 13.3 referent a les ajudes destinades a compensar les limitacions específiques per a determinades zones.
Per altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), en el seu article 2 a) estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.
D’acord amb el que disposa l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 3 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, de conformitat amb l’Autoritat de Gestió, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova la convocatòria, corresponent a l’any 2017 de les ajudes destinades a indemnitzar els agricultors per les limitacions específiques en determinades zones, d’acord amb el que estableix l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions, previstes en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, publicada en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 29, de 26 de febrer de 2015.
2. Les ajudes objecte de la present convocatòria tenen com a finalitat indemnitzar els agricultors per a la totalitat o una part dels costs addicionals i les pèrdues d’ingressos derivades de les dificultats que planteja la producció agrícola en zones amb limitacions específiques evitant riscs naturals i socials derivats de la seva falta d’ús i mantenint el paisatge tradicional balear com a part de la seva riquesa social i natural, d’acord amb el que estableix el Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears per al període 2014-2020 i els articles 31 i 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
3. L’àmbit territorial d’aplicació de les subvencions seran totes les zones amb limitacions específiques elegibles de les Illes Balears, de conformitat amb l’establert en el punt 4 de l’article 32 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i que comprèn els següents:
- Mallorca: Palma, Marratxí, Llucmajor, Campos, Ses Salines, Santanyí, Algadia, Porreres, Felanitx, Manacor, Sant Llorenç, Artà, Petra, Santa Margalida, Ariany, Llubí, Maria de la Salut, Lloret, Costitx, Montuïri, Sineu, Alcúdia, Binissalem, Búger, Capdepera, Consell, Inca, Sa Pobla, San Joan, Sencelles, Santa Eugènia i Villafranca de Bonany.
-Menorca: Ciudatella, Ferreries, Es Migjorn Gran, Mercadal, Alaior, Maó, Es Castell, Sant Lluïs.
-Eivissa: Eivissa, Sant Joan de Labritja, Santa Eulària des Riu, Sant Antoni de Portmany, Sant Josep de la Talaia.
-Formentera: Formentera.
Import màxim de la convocatòria i finançament
1.Per a la present convocatòria es destina un import màxim de dos milions d’euros (2.000.000,00 €) amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l’any 2017, quantia que es podrà incrementar amb crèdits que es puguin destinar a tal finalitat
2.Les subvencions esmentades seran cofinançades en un 41% a càrrec del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), en un 4,10% a càrrec del MAPAMA i en un 54,90% a càrrec de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Requisits dels beneficiaris i de les explotacions
1. Requisits específics dels beneficiaris
Poden ser beneficiaris de les ajudes que preveu aquesta convocatòria les persones físiques o jurídiques, que en el moment de la presentació de la sol·licitud d’ajuda:
a. Siguin agricultors actius d’acord amb el capítol I, títol II del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.
b. Que tinguin la consideració d'agricultors no pluriactius en funció d’allò que es recull en l’annex V “Agricultor pluriactiu. Mesura 13” del Programa de desenvolupament rural de les Illes Balears per al període 2014-2020.
Es considerarà agricultor no pluriactiu aquell que reuneixi els requisits següents:
- Aquell agricultor que té com a activitat principal l'agricultura. Es considerarà que un agricultor té com a activitat principal l'agricultura quan el 50% dels seus ingressos provinguin de l’activitat agrària.
- S’entén com a activitat agrària la producció, la cria o el cultiu de productes agraris, incloent-hi la collita, la munyida, la cria d’animals i el manteniment d’animals a efectes agrícoles, així com el manteniment d’una superfície agrària en estat adequat per a la pastura o el cultiu sense cap acció preparatòria que vagi més enllà dels mètodes i la maquinària agrícoles habituals, o la realització d’una activitat mínima definida en l’annex IV del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i el control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o en la disposició normativa que el substitueixi, en superfícies agràries naturalment mantingudes en un estat adequat per a pasturatge o cultiu.
- S’entén com a ingressos agraris aquells rebuts per l’agricultor procedents de l’exercici de l’activitat agrària a la seva explotació, incloses les ajudes concedides per aquesta activitat agrària, així com els ingressos procedents de la transformació de productes agrícoles de la seva explotació, sempre i quan aquests productes transformats continuïn essent propietat de l’agricultor i que aquesta transformació tingui com a resultat un altre producte agrícola.
c. Siguin titulars d’una explotació agrària inscrita en el Registre Interinsular Agrari (RIA)
2. Requisits específics de les explotacions
Les explotacions agràries per a les quals sol·liciti el pagament compensatori hauran de reunir, abans de dictar la proposta de resolució, els següents requisits:
a)Estar ubicades, totalment o parcialment, en els municipis inclosos en l’àmbit territorial d’aplicació d’aquesta Resolució, de conformitat amb el punt 3 de l’apartat primer. L’ajuda només es concedirà a la superfície elegible de l’explotació inclosa a la zona amb limitacions específiques.
b)Les explotacions que sol·licitin el pagament hauran d’estar inscrites a nom del peticionari en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).
3. Els requisits generals establerts en els dos punts anteriors s’hauran de mantenir fins al 15 d'octubre de 2017, que finalitza la campanya.
4. La comprovació d’inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears, serà realitzada d’ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud d’ajuda s’entén atorgada aquesta autorització.
5. A més dels requisits establerts en els punts anteriors, hauran de complir els requisits prevists a l’article 10 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
6. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Text Refós de la Llei de Subvencions, pel qual s’aprova el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, com també els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior,o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas de que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, se’l requerirà perquè aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat al FOGAIBA per efectuar la comprovació d’ofici.
7. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol altre tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
Superfícies agrícoles indemnitzables i mòduls de base
Les superfícies agrícoles indemnitzables seran les que s’especifiquen en els punts següents:
- Superfícies de cultius permanents, cereals, pastures permanents i altres conreus herbacis en secà, excepte hortícoles, declarades com a tals a la sol·licitud única, s’aplicarà una prima de 225 €/ha
- Superfícies de cultius permanents, cereals i altres conreus herbacis en reguiu i hortícoles, declarades com a tal a la sol·licitud única, s’aplicarà una prima de 25 €/ha.
Cinquè
1. Les ajudes per explotació es calcularan d’acord amb el procediment descrit a l’apartat quart de la present Resolució i segons el sistema de modulació següent:
Fins a 50 ha.................................100%
Més de 50 ha i fins a 100 ha............75%
Més de 100 ha i fins a 150 ha..........50%
Més de 150 ha i fins a 200 ha.........25%
Més de 200 ha................................0%
2. L’import mínim establert per a aquestes ajudes és de 25€/ha i 300€ per expedient. L’import màxim a percebre per un beneficiari és de 15.000,00 €.
Sisè
Sol·licituds
1. Les sol·licituds d’ajuda de pagament compensatori per a l’any 2017 se presentaran juntament amb la sol·licitud de les ajudes per a l’exercici 2017, previstes en el Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir de 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural, o disposició normativa que el substitueixi.
2. Els interessats que compleixin els requisits específics establerts a la present convocatòria podran presentar les sol·licituds d’ajuda per al pagament compensatori, d’acord amb el model de l’Annex I, que figura a la pàgina web http://www.caib.es i que hauran d’anar adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els registres d’entrada del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o a qualsevol dels registres que preveu l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.
3. Segons el que estableix en l’article 13 del Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, i a l’article 95.3 del Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre de 2014, i sense perjudici de la resta d’exclusions i penalitzacions que estableix la normativa d’aplicació, les sol·licituds presentades durant els vint-i-cinc dies naturals següents a l’acabament del període esmentat, a excepció dels casos de força major i circumstàncies excepcionals seran acceptades, però l’import de l’ajuda serà reduït en un 1% per cada dia hàbil de retard,. Aquesta reducció també s’aplicarà respecte de la documentació que hagi de presentar-se juntament amb la sol·licitud quan sigui un element constitutiu de l’admissibilitat de l’ajuda. Si aquest retard és superior a vint-i-cinc dies naturals, la sol·licitud es considerarà inadmissible i no es concedirà l'ajuda al peticionari.
4. La sol·licitud d’indemnització compensatòria ha d’adjuntar la documentació següent:
a) En cas de persona física
- Declaració de la renda de les persones físiques (IRPF) de l’exercici 2015.
- Si no s'ha fet, es pot presentar el model 036 (alta censal) com a prova de l'inici d’activitat agrària i completar-ho amb la declaració d’IRPF de l’exercici 2016, quan es tingui.
b) En cas de persona jurídica
- Estatuts, reglament o escriptura de constitució de l’entitat, degudament inscrits en el registre corresponent. Si escau, documentació que acrediti la representació legal de la persona que signa la sol·licitud, que haurà de ser vigent en el moment de la presentació de la sol·licitud d’ajuda.
- Impost de societats del darrer exercici fiscal (model 200).
- Resum anual de l'IVA del darrer exercici fiscal (model 390).
- Certificat emès per l'administrador de l'entitat jurídica titular de l'explotació agrària que indiqui quins són els ingressos agraris de l’entitat que corresponen al darrer exercici fiscal, acompanyat de la relació de factures i/o documents que justifiquin els ingressos esmentats i quins són els ingressos totals.
-En el cas d’entitats en règims d’atribució de rendes, hauran d’aportar el model 184 de declaració informativa anual.
5. En el supòsit que, en ocasió de la tramitació d’altres expedients en el FOGAIBA, ja s’hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo de bell nou, sempre que es faci constar la data i l’òrgan o dependència on es va presentar o, en el seu cas, que el va emetre, i no hagin transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment al qual correspongui, a excepció de les certificacions acreditatives del compliment de les obligacions tributàries i davant la Seguretat Social que d’acord amb l’article 23 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, tenen una validesa de sis mesos comptadors des de la data de l’expedició. Així mateix, no serà necessari aportar-lo novament si el document exigit ha estat incorporat a la base de dades documental del FOGAIBA, prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny, amb la comprovació prèvia de l’autenticitat del document. No obstant això, l’acreditació de facultats ha d’estar vigent en la data en què es presenta la sol·licitud.
En els supòsits d’impossibilitat material d’obtenir el document, l’òrgan competent podrà requerir al sol·licitant la presentació o, per defecte, l’acreditació per altres mitjans, dels requisits als quals es refereix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
6. La comprovació del DNI, tant de la persona beneficiària com del representant, i de la declaració d’IRPF de la persona beneficiària, la farà d’ofici el FOGAIBA. Si es vol denegar expressament l’autorització al FOGAIBA i/o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques i amb la Seguretat Social, o d’inscripció en el Registre Interinsular Agrari (RIA), s’hauran d’aportar un document de denegació i els certificats o la declaració responsable corresponents.
En el cas que el sol·licitant de l’ajuda no s’estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions anteriorment esmentades, o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
7. Sense perjudici de les penalitzacions previstes al punt 3 anterior, si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada, o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requerirà a les persones sol·licitants mitjançant una publicació a la pàgina web http://www.caib.es, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l’article 68.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, amb la indicació que si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin es publicaran a la pàgina web, els dies 1 i 15, o el següent dia hàbil si aquest és festiu, de cada mes i cada dilluns.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de l’interessat, de tot el que conté aquesta convocatòria, així com les bases reguladores establertes a l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. El procediment per a la selecció dels beneficiaris del pagament compensatori convocat mitjançant la present Resolució serà el de concurrència no competitiva.
2. Per tal d’ajustar la concessió de les ajudes al pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques objecte de la present convocatòria als recursos pressupostaris disponibles, en el cas que el conjunt de peticions superi la dotació prevista a l’apartat segon d’aquesta Resolució, es prorratejarà l’import global màxim entre tots els sol·licitants que compleixin els requisits per ser beneficiaris.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució. En el cas que sigui necessari notificar la proposta de resolució, aquesta notificació es farà mitjançant la seva publicació a la pàgina web http://www.caib.es. Les diferents propostes de resolució es publicaran a la pàgina web, els dies 1 i 15, o el següent dia hàbil si aquest és festiu, de cada mes i cada dilluns.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural. Amb anterioritat a dictar-se la proposta, la secció competent del Servei d’Ajudes al Desenvolupament Rural emetrà un informe en què s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda, el seu import, així com les anualitats a les quals s'ha d'imputar l'ajuda concedida. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar el finançament per part de les diferents administracions i la mesura del programa que es tracti.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos comptats a partir de l’acabament del termini de presentació de sol·licituds i s’ha de notificar mitjançant la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Transcorregut aquest temps sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre com a desestimada la seva sol·licitud.
Excepcionalment, i de conformitat amb el que estableix l’article 23 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, podrà acordar-se l’ampliació del termini màxim per a dictar resolució. En aquest cas, l’acord d’ampliació s’ha de produir abans del venciment del termini i es notificarà a les persones interessades mitjançant la seva publicació en el BOIB.
4. Contra aquesta resolució, que no exhaureix la via administrativa, es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, a partir del dia següent de la seva notificació, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.
5. Sense perjudici que la notificació es realitzi de la manera establerta en els punts anteriors i en compliment de la publicitat a realitzar en aplicació del que preveuen els articles 111, 112 i 113 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, es publicarà amb caràcter informatiu en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, com també a la web http://www.caib.es, la llista de beneficiaris de les subvencions que es concedeixin en el marc del que preveu la present Resolució, amb expressió de la convocatòria, nom, raó social o nom complet de l’associació, programa, municipi, quantitat concedida i finalitat o finalitats de la subvenció.
Novè
Obligacions i compromisos dels beneficiaris
1. Són compromisos i obligacions dels beneficiaris:
a) Mantenir l’activitat agrària almenys durant la campanya, excepte en el cas de jubilació o força major; i mantenir els requisits i condicions exigibles respecte a les condicions de l’explotació i beneficiari durant aquest període.
b) Exercir l’agricultura sostenible, d’acord amb els requisits i compromisos de condicionalitat definits en el Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre de 2014 i del Reglament (UE) núm. 1306/2013, del Parlament Europeu.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i de control que siguin procedents per part de les administracions autonòmica, estatal i comunitària, la Sindicatura de comptes o altres òrgans de control extern, com també facilitar tota la informació que aquests òrgans els requereixin en relació amb les ajudes concedides.
2. Aquestes obligacions s’entendran sense perjudici de l’obligació de complir amb la resta que preveu l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 11 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020, així com la resta que se’n deriven de la normativa estatal i comunitària d’aplicació.
3. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que preveu el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Traspàs de l’explotació
1. Quan, durant el període d’execució d’un compromís contret com a condició per a la concessió de l’ajuda, es transfereixi totalment o parcialment l’explotació afectada a una altra persona, el compromís, o la part d’aquest compromís, que correspongui a la terra transferida podrà ser assumit pel nou titular durant la part restant de l’esmentat període o caducar, sense que s’exigeixi reemborsament pel període durant el qual el compromís va ser efectiu, d’acord amb el que disposa l’article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Si n’és el cas, per a sol·licitar aquesta subrogació, l’interessat haurà de presentar una instància, segons el model que figura a l’annex II, degudament emplenada adreçada al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa o Formentera, o a qualsevol dels registres que preveu l’apartat 4 de l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquesta instància, que haurà d’estar signada per les dues parts que actuen en el traspàs, s’haurà d’adjuntar a la documentació indicada en el punt 4 de l’apartat sisè de la present Resolució, juntament amb el document acreditatiu de traspàs de l’explotació.
2. La comprovació de la inscripció en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), així com l’obtenció de dades que consten en els esmentats registres, serà realitzada d’ofici, excepte manifestació contrària del peticionari, ja que amb la presentació de la sol·licitud de subrogació s’entén atorgada aquesta autorització.
3. Igualment la comprovació del DNI, del compliment d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, es realitzarà per part del FOGAIBA i/o la Conselleria Medi Ambient, Agricultura i Pesca, atès que la presentació de la sol·licitud de subrogació de l’ajuda en suposa la seva autorització a aquestes per a la seva comprovació, llevat de manifestació expressa en contra.
Quan el sol·licitant no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a que es refereixen les obligacions anteriors, s’acreditarà el seu compliment mitjançant una declaració responsable.
Onzè
Pagament de les compensacions per a zones amb limitacions específiques
1. El pagament de les ajudes es realitzarà mitjançant transferència bancària, amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, un cop dictada la resolució de concessió, ja que amb caràcter previ s’ha acreditat que es troba en situació que motiva la concessió i que compleix els requisits exigits per tal de concedir-la, en les anualitats que així es determinin a la resolució de concessió, d'acord amb els crèdits disponibles que s'indiquen en l'apartat segon de la present convocatòria.
2. En qualsevol cas s’hauran de tenir en compte les reduccions i exclusions previstes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat i el Reglament 640/2014 de la Comissió, així com les previstes a l’annex III d’aquesta Resolució.
Dotzè
Ajudes no reintegrables
1. De conformitat amb el que estableix l’article 27 de l’Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, de 19 de febrer de 2015 i l’article 2.2 del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, no es procedirà al reintegrament de les ajudes rebudes quan l’incompliment d’algun dels requisits, obligacions o compromisos exigits al beneficiari sigui a causa d’algun dels casos de força major o circumstàncies excepcionals següents:
a) Mort del beneficiari
b) Llarga incapacitat professional del beneficiari
c) Expropiació de la totalitat o d’una part important de l’explotació, si aquesta expropiació no era previsible el dia en el qual es va presentar la sol·licitud.
d) Catàstrofe natural greu que hagi afectat greument a l’explotació.
e) Destrucció accidental dels edificis ramaders de l’explotació
f) Epizoòtia o infermetat vegetal que hagi afectat a una part o a la totalitat del bestiar o dels cultius, respectivament, del beneficiari.
No obstant això anterior, tot això quedarà condicionat al compliment per part del beneficiari de l’obligació de notificar a l’òrgan gestor els casos de força major i les circumstàncies excepcionals, adjuntant les proves pertinents a satisfacció d’aquest òrgan, en el termini dels quinze dies hàbils següents a la data en què el beneficiari o el seu drethavent estiguin en condicions de fer-ho.
2. Igualment no procedirà el reintegrament de les ajudes rebudes en els casos que es preveuen a l’article 47 del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
Tretzè
Incompatibilitats
El pagament compensatori és incompatible amb la percepció per part del beneficiari de les ajudes que, per a la mateixa actuació concreta, pugui rebre el beneficiari de qualsevol administració pública o d’una altra entitat pública o privada.
Catorzè
Control de les ajudes
1. Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
2. Els controls tenen com a finalitat donar compliment a allò que estableix el Títol II del Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014, de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, esmentat.
Quinzè
Règim jurídic
Per a tot allò previst en aquesta convocatòria, serà d’aplicació:
- Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i pel qual es deroga el Reglament (CE) núm. 1698/2005 del Consell.
- Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre el finançament, gestió i seguiment de la Política Agrícola Comú, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell.
- Reglament delegat (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, pel qual es completa el Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control i a les condicions sobre la denegació o retirada dels pagaments i sobre les sancions administratives aplicables als pagaments directes, a l’ajuda al desenvolupament rural i a la condicionalitat.
- Reglament d’execució (UE) núm. 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajuda al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).
- Reglament d’execució (UE) núm. 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, pel qual s’estableixen disposicions d’aplicació del Reglament (UE) núm. 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell pel que fa al sistema integrat de gestió i control, les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.
- Reial decret 1075/2014, de 19 de desembre, sobre l’aplicació a partir del 2015 dels pagaments directes a l’agricultura i a la ramaderia i altres règims d’ajuda, així com sobre la gestió i control dels pagaments directes i dels pagaments al desenvolupament rural.
- Reial decret 1078/2014, de 19 de desembre, pel qual s’estableixen les normes de condicionalitat que han de complir els beneficiaris que rebin pagaments directes o determinades primes anuals de desenvolupament rural, o pagaments en virtut dels programes de suport a la reestructuració i reconversió o de suport a la collita en verd, de la vinya.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
- Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Ordre del conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori de 19 de febrer de 2015, per la qual s’estableixen les bases reguladores per a la concessió de subvencions en el marc del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears 2014-2020.
- Llei 12/2014, de 16 de desembre, agrària de les Illes Balears.
- Resta de normativa de desenvolupament i aplicació.
Setzè
Eficàcia
L’efectivitat de la present Resolució queda condicionada a l’aprovació definitiva per part de la Comissió Europea del Programa de Desenvolupament Rural de les Illes Balears en els termes prevists a la present Resolució. En cas contrari, es procedirà a la seva modificació amb la finalitat d’adaptar-la al text aprovat.
Dissetè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 30 de gener de 2017
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas
“ANNEX III
Pagament compensatori per a zones amb limitacions específiques
REDUCCIONS I EXCLUSIONS
1. Reduccions per sobredeclaració de superfícies
La sobredeclaració es calcula per grup de cultiu com el resultat de la diferència entre la superfície declarada a la sol·licitud i la determinada com a resultat dels controls, dividida entre la superfície determinada i multiplicat per 100, és a dir:
Superfície declarada – Superfície determinada
Sobredeclaració = -----------------------------------------------------------------x 100
Superfície determinada
Les reduccions i exclusions per sobredeclaració de superfícies es calcularan de conformitat amb el que disposa l’article 19 del Reglament (UE) núm. 640/2014 de la Comissió, d’11 de març de 2014, segons s’indica a continuació:
Percentatge de sobredeclaració fins al 3%: es concedirà l’ajuda per la superfície determinada.
Percentatge de sobredeclaració més del 3% o més de 2 hectàrees: la ajuda corresponent a la superfície determinada es reduirà 1,5 vegades de la diferència en excés per grup de cultiu, excepte els casos prevists al Reglament 640/2014, de la Comissió.
2. Reduccions en el cas d’incompliment de criteris d’admissibilitat així com de compromisos i altres obligacions
S’entenen per criteris d’admissibilitat aquells compromisos vinculats a la concessió de l’ajuda, excepte els relatius a la mida de la superfície.
Les reduccions i exclusions per incompliment dels criteris d’admissibilitat tendran com a base l’article 35 del Reglament (UE) núm. 640/2014.
Dins dels criteris d’admissibilitat i compromisos se’n poden diferenciar els següents tipus:
- Compromisos excloents (CE): aquell incompliment que no respecta els criteris i/o requisits establerts a la concessió i que ha de mantenir al llarg de tota la durada de l’ajuda. El seu incompliment té associada una sanció del 100% de l’ajuda, la seva exclusió i quan procedeixi, es sol·licitarà el reintegrament dels imports dels anys anteriors. En cas de compensació amb pagaments futurs, si aquests imports no es poden recuperar íntegrament en els tres anys naturals posteriors a aquell que s’ha descobert l’incompliment, es cancel·larà el saldo pendent. En cas d’incompliment greu, falsedat, intencionalitat i negligència, el beneficiari quedarà exclòs de la mesura durant l’any natural de què es tracti i del següent.
- Compromisos avaluables (CV) en funció de la gravetat, l’abast i la persistència de l’incompliment observat. Aquests compromisos avaluables es classifiquen com a:
. Compromís bàsic (CB): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències rellevants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren més d’un any o és difícil posar-los fi amb mitjans acceptables.
. Compromís principal (CP): aquell compromís l’incompliment del qual implica conseqüències importants per als objectius perseguits per la mesura en qüestió i aquestes repercussions duren menys d’un any o és possible posar-los fi amb mitjans acceptables.
. Compromís secundari (CS): aquell que no s’ajusta a les definicions anteriors.
Els compromisos d’aquesta convocatòria estan tipificats de la següent manera:
Compromisos excloents (CE):
1. Mantenir l’activitat agrària durant la campanya i mantenir els requisits i les condicions exigides per a ser beneficiari de l’ajuda fins al 15 d’octubre de 2017.
2. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació i control.”