Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE PARTICIPACIÓ CIUTADANA I PRESIDÈNCIA

Núm. 583
Aprovació de la revisió del Codi ètic de bon govern i transparència del Consell Insular de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Mallorca, en sessió de dia 12 de gener de 2017, va acordar:

"L’11 de juliol de 2013 el Ple va aprovar el Codi ètic de bon govern i transparència (BOIB núm. 103, de 25 de juliol de 2013).

Amb posterioritat, es va aprovar la Llei estatal 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, que té un abast triple: a) incrementar i reforçar la transparència de l’activitat pública, b) reconèixer i garantir el dret d’accés a la informació pública i, c) establir les obligacions de bon govern que han de complir els qui exerceixen responsabilitats públiques, amb les conseqüències jurídiques derivades d’incomplir-la.

Amb l’objectiu d’adaptar el Codi de bon govern local de la FEMP a la normativa esmentada, el Consell Federat de la FEMP va adoptar, el 24 de març de 2015, un acord que revisava el Codi ètic de bon govern local aprovat l’any 2009.

En aquest context, queda justificada la revisió del Codi ètic de bon govern i transparència del Consell de Mallorca afegint-hi mesures addicionals que afectin el comportament ètic de les autoritats públiques i que garanteixin que els recursos públics s’utilitzen correctament i per satisfer l’interès general.

Serveix com a precedent el Codi de bon govern local aprovat per la FEMP el 24 de març de 2015, que incorpora els principis del bon govern local articulat en cinc eixos: estàndards de conducta per millorar la democràcia local, compromisos ètics en matèria de conflictes d’interessos, règim d’incompatibilitats i retribucions, relacions entre càrrecs electes i empleats públics i mesures per millorar la democràcia participativa; i el Codi ètic del Govern de les Illes Balears (BOIB núm. 62, de 17 de maig de 2016), que es configura com un «codi obert» ja que se’n pot revisar el contingut i millorar-ne els enunciats, així com introduir-hi determinats comportaments o conductes que l’evolució i exigències de la societat considerin idònies o necessàries per reforçar la imatge d’integritat i enfortir la confiança de la ciutadania balear en el Govern de Illes Balears.

Per tot això, i amb vot favorable per unanimitat de la Comissió de Transparència, propòs que el Ple adopti l’acord següent:

Primer. Adhesió als principis del Codi del bon govern aprovat pel Consell de Govern de la FEMP de 24 de març de 2015.

Segon. Aprovar la revisió del Codi ètic de bon govern i transparència del Consell Insular de Mallorca que s’insereix en aquest Acord com annex I.

Tercer . Aprovar el model de declaració d’adhesió individualitzada per a tots els càrrecs i assimilats que hi estan subjectes, que s’insereix en aquest Acord com annex II, i el model de currículum i bagatge professional com annex III.

Quart. Facultar la persona titular del Departament de Participació Ciutadana i Presidència per dur a terme totes les actuacions necessàries per desenvolupar i aplicar aquest Codi ètic, inclosa l’aprovació de models i de sistemes publicació de la informació indicada en el Codi ètic.

Quint. Derogar el Codi ètic de bon govern i transparència del Consell Insular de Mallorca aprovat pel Ple en sessió de dia 11 de juliol de 2013 (BOIB núm. 103, de 25 de juliol de 2013).

Sisè. Modificar, al més aviat possible, el Reglament orgànic del Consell de Mallorca per incorporar-hi els drets i les obligacions establerts en aquest Codi ètic que requereixen, per a la seva efectivitat, que s'hi regulin.

Setè. Ordenar la publicació íntegra d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

  

Palma, 17 de gener de 2017

Per delegació del president,
el secretari general

(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB nº. 114, de 28 de juliol de 2015)

Jeroni Mas Rigo

  

 

ANNEX I

Primer. Objecte

El Codi ètic del bon govern i transparència té per objecte establir els criteris i les normes de conducta que han d’observar en les actuacions públiques les persones incloses en l’àmbit d’aplicació del Codi, a fi d’afavorir el desenvolupament d’una administració insular íntegra, transparent, eficaç i eficient.

Segon. Naturalesa del Codi ètic

Les directrius que inclou aquest Codi tenen la consideració d’estàndards i es poden ampliar mitjançant codis específics o sectorials. Aquest Codi es configura com un «codi obert» que es pot modificar, adaptar i corregir segons les recomanacions i les propostes de la Comissió de Transparència del Consell de Mallorca, i d’acord amb la normativa d’aplicació.

Tercer. Àmbit d’aplicació

El Codi ètic de bon govern i transparència s’aplica a:

a. Els membres de la corporació insular, electes i no electes.

b. Membres dels òrgan de govern dels organismes autònoms, entitats públiques empresarials i societats mercantils, així com fundacions de naturalesa local.

c. Alts càrrecs.

d. El personal de confiança o d’assessorament especial.

e. Funcionaris amb habilitació de caràcter nacional de lliure designació.

Quart. Principis del bon govern local

1. Són principis ètics:

a. El ple respecte a la Constitució, a l’Estatut d’Autonomia de les Illes Balears i a la resta de l’ordenament jurídic, ajustant-se als valors superiors de llibertat, justícia, igualtat i pluralisme polític.

b. L’orientació estratègica i exclusiva als interessos generals i al bé comú de la ciutadania, exercint les seves atribucions amb lleialtat a l’administració insular i respectant els principis d’eficàcia, eficiència, diligència i neutralitat.

c. La imparcialitat en les actuacions, sense que cap interès personal o familiar pugui condicionar-les, i que cap interès corporatiu pugui col·lisionar amb aquest principi.

d. Acomplir l’activitat pública regida pels principis de transparència en la gestió i accessibilitat als ciutadans.

e. No obtenir cap privilegi o avantatge injustificat, beneficiant-se de la seva condició.

2. Són principis de conducte:

a. Dedicar-se plenament i amb professionalitat al servei públic, complint fidelment el règim d’incompatibilitats que li és d’aplicació.

b. Actuar amb la diligència deguda i dur a terme una gestió eficient i austera dels recursos públics que tinguin assignats, no utilitzar-los en benefici propi o del seu entorn familiar i social, així com tenir cura i conservar els recursos i béns públics assignats al lloc.

c. Actuar amb imparcialitat en l’exercici de les seves funcions, sense que la pertinença a òrgans executius i de direcció en partits polítics en comprometi l’actuació, ni suposi detriment de les funcions que tinguin encomanades.

d. Fer un ús adequat i auster de les despeses de representació i atenció protocol·làries que tinguin assignades per raó del càrrec.

e. Facilitar l’accés de la ciutadania a la informació requerida, amb les limitacions previstes en l’ordenament jurídic.

f. Ser accessibles a la ciutadania, respondre a les seves peticions, queixes i suggeriments.

Cinquè. Comportaments derivats dels principis del bon govern local

Les persones incloses en l’àmbit d’aplicació d’aquest Codi es comprometen a seguir unes determinades conductes.

1. Compromís amb els valors democràtics i socials

a. Les persones subjectes a aquest Codi, a més de complir el que disposa el marc constitucional i estatutari, han d’aplicar a la seva activitat els valors democràtics que conté i els principis de l’estat social i democràtic de dret. En les seves actuacions s’han de regir pels principis d’igualtat, llibertat, justícia i pluralisme polític, així com pel respecte a la dignitat humana.

b. Han de respectar sempre els drets a la intimitat personal i familiar, a l’honor, a la imatge pròpia, i el dret a protecció de les dades de caràcter personal.

En l’exercici del càrrec, les persones incloses en l’àmbit d’aplicació del Codi han d’evitar la intromissió en els assumptes que afectin la intimitat dels adversaris i adversàries polítics quan es tracti d’informació que no tingui rellevància pública o quan s’hi hagi accedit de manera il·legítima.

2. Comportaments relatius a la integritat i exemplaritat.

a. Les persones subjectes al Codi han de guardar lleialtat a la institució a què serveixen i vigilar sempre que se’n compleixen els objectius. En l’exercici de les seves funcions i competències, han de contribuir, en tot cas, al prestigi, la dignitat i la imatge de la institució que representen.

b. Han d’exercir el mandat amb plena dedicació, en règim d’exclusivitat, o de compatibilitat legal i han de complir estrictament i en tot moment el règim d’incompatibilitats vigent.

c. No poden invocar la condició de càrrec públic, ni utilitzar en cap cas la posició institucional o les prerrogatives derivades del càrrec, per obtenir directament o indirecta, per sí mateixos o per qualsevol persona o entitat, un tracte favorable o unes condicions més bones que les de la resta de la ciutadania, excepte supòsits emparats en el marc normatiu vigent.

d. Les decisions s’han d’adoptar atenent l’interès general, amb objectivitat cap a les persones, imparcialitat i neutralitat respecte als interessos privats afectats. No poden afectar aquest principi les consideracions personals, familiars, partidistes, corporatives, de clientela, d’amistat o qualsevol altres de naturalesa privada, personal o aliena al recte exercici de les seves funcions.

e. S’han d’abstenir, quan estiguin obligades a fer-ho, en els termes que estableix la normativa estatal que és d’aplicació. L’abstenció s’ha de manifestar per escrit i s’ha de notificar a l’òrgan superior immediat o al que el va nomenar.

f. S’ha de guardar escrupolosament el deure de confidencialitat, fins i tot després de cessar en el càrrec, respecte a les dades i informacions a què tinguin accés en virtut de les seves competències, i no les poden utilitzar o transmetre, en profit propi o en el de terceres persones.

g. S’han d’abstenir d’utilitzar la comunicació publicitària institucional per a fins partidistes o com a element de propaganda personal. La publicitat institucional que fa la institució s’ha d’ajustar sempre als principis d’interès públic i a la veracitat i la lleialtat institucional.

3. Compromisos relatius amb l’austeritat.

a. S’han d’usar i aplicar adequadament els recursos públics i els han d’administrar amb sobrietat. Amb aquesta finalitat, s’han d’abstenir de fer un ús impropi dels béns i serveis que l’Administració posa a la seva disposició per raó del càrrec que ocupen, n’han de fer un ús responsable i han de limitar les despeses.

b. El cotxe oficial es pot utilitzar exclusivament per motius relacionats amb les responsabilitats, les funcions i les finalitats del càrrec acordades pel Ple.

c. Les persones subjectes al Codi, excepte els funcionaris amb habilitació de caràcter nacional als quals es refereix el punt e) de l’apartat tercer s’han de  regir per la normativa que els és d’aplicació, tenen dret a ser indemnitzats per la quantia exacte de les despeses que han fet en els seus viatges oficials o per raó del servei, en l’exercici de les seves funcions, sempre que les justifiquin documentalment i d’acord amb la normativa d’aplicació, amb les limitacions següents:

  1. Transports i aparcaments. Les despeses de transport per motius institucionals han de ser reemborsades sempre que es justifiquin formalment.
  2. Allotjaments: s’ha de procurar que aquetes despeses siguin el més ajustades possible per complir el principi d’austeritat, en règim d’allotjament i berenar i, en cap cas, s’hi poden incloure serveis extres.
  3. Manutenció: aquestes depeses han de ser reemborsades, un cop justificat l’import i el motiu formalment, amb el límit de 30 € per persona i menú, sempre que s’incloguin en un dels supòsits següents:
  1. Desplaçament, en l’exercici de les funcions, fora del municipi de treball.
  2. Per assistir a actes institucionals, congressos, etc., en l’exercici de les seves funcions.
  3. Atencions protocol·làries en l’exercici de les competències pròpies.
  4. Les ocasionades amb motiu de reunions de coordinació interna.

d. Les persones subjectes a aquest Codi tenen prohibit acceptar qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vagi més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, per raó de la seva quantitat o causa, o que pugui condicionar la neutralitat o l’objectivitat de la seva comesa. El lliurament dels regals o obsequis que es reben per raó del càrrec emmarcats en els usos habituals, socials i de cortesia ha de ser públic.

En el cas de rebre, per raó del càrrec, regals o obsequis que van més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia o que puguin condicionar-ne la neutralitat o l’objectivitat, les persones subjectes a aquest Codi han de tornar els regals a les entitats o persones que els hagin ofert. Quan, per qualsevol circumstància, no es pot fer efectiva la devolució, o bé quan els obsequis o regals siguin de significació institucional o d’alt valor, s’han d’incorporar al patrimoni públic.

Tots els obsequis que es rebin s’han de registrar i s’han de fer públics, com a mínim, i en tot cas, en la web institucional o en la secció habilitada a aquest efecte, amb detall de la descripció, la persona o entitat que els va fer, la data, el valor estimat i la destinació que se’ls ha donat.

e. El material que la institució insular posi a la disposició de personal s’ha d’usar de manera responsable, vetllant per la seva conservació i s’ha de retornar quan finalitzi la vinculació amb el càrrec o lloc que s’ocupa o s’exerceix. El receptor de dispositius electrònics mòbils, com són ordinadors portàtils, tauletes o telèfons mòbils, etc., en el cas de cessar, tret que els vulgui adquirir pel seu valor residual, ha de retornar-los en un termini màxim de 15 dies i se n‘ha de formalitzar el document corresponent.

4. Comportaments relatius a la transparència

a. Les persones subjectes a aquest Codi han d’actuar sota el principi de transparència. En aquest sentit, n’han de garantir la implantació efectiva i han de promoure la millora i l’aprofundiment en les condicions de transparència de les seves activitats?.

b. Les persones subjectes a aquest Codi, en l’àmbit de les seves competències, han de garantir el dret de la ciutadania a accedir a la informació pública i han de promoure que puguin exercir aquest dret. Qualsevol ciutadà o ciutadana pot exercir-lo d’acord amb la normativa d’aplicació.

c. Les persones subjectes a aquest Codi han de garantir que, com a mínim, es publiqui la informació inclosa en les obligacions de publicitat activa establertes en la normativa de transparència a la web institucional o en la secció habilitada a aquest efecte. En particular, han de facilitar i garantir la publicació de la informació següent:

  1. La informació de contacte ha de ser pública i visible. Ha d’incloure, com a mínim, un número de telèfon i un correu electrònic i, si se’n té, pot incloure enllaços a la pàgina web i perfils en xarxes socials, si són de caràcter públic.
  2. Han de lliurar, en el termini de deu dies des de l’adhesió al Codi ètic, un currículum acadèmic i de bagatge professional, d’acord amb el model de l’annex III, perquè es publiqui al web oficial del Consell de Mallorca, el qual es mantindrà publicat tot el mandat. No poden, en cap cas, falsejar o mentir sobre cap de les dades del currículum professional, de les titulacions o de la seva experiència.
  3. L’agenda institucional dels càrrecs públics ha de ser pública i ha d’incloure tots els actes i reunions que siguin de rellevància pública. Es consideren inclosos en les agendes, per  regla general i sense ànim d’exclusivitat, els esdeveniments i reunions de caràcter polític o institucional, les reunions amb agents externs a la institució i les reunions internes d’especial rellevància per prendre decisions, i també les intervencions en mitjans de comunicació o en actes públics prèviament programats. Tot això, sense perjudici de la normativa  aplicable i de la salvaguarda de la privacitat i dels drets fonamentals dels qui hi participen. Les agendes s’han de mantenir públiques, com a mínim, durant tot el mandat.
  4. Els càrrecs públics estan obligats a presentar declaracions patrimonials, interessos i activitats, d’acord amb la normativa aplicable. Consenten, amb l’adhesió al Codi, que les dades de les declaracions esmentades es publiquin a la web institucional o a la secció habilitada a aquest efecte. S’han de mantenir,  como a mínim, durant tot el mandat i un any després d’haver cessat del càrrec. Aquestes declaracions es publicaran i es podran consultar en virtut del que disposa l’article 5 de la Llei 19/2013, esmentada, amb la dissociació o, si pertoca, anonimitzant prèviament les dades corresponents per garantir la seguretat i privacitat de la persona declarant i de les persones que en depenen.
  5. S’han de publicar, en la web institucional o en la secció habilitada amb aquets finalitat, les despeses ordinàries a càrrec dels pressuposts de l’Administració insular en concepte de transport, aparcament, manutenció, etc., amb indicació de la quantia i del motiu de la despesa. Es publicaran tots el desplaçaments que fan en l’exercici de les seves funcions fora de l’illa, amb indicació del motiu, dels detalls del viatge i de les despeses a càrrec de l’Administració.

Sisè. Govern en funcions

El Govern en funcions, que ha de limitar la seva actuació i les decisions al que estableix la normativa vigent, ha de facilitar el traspàs de poders al nou Govern, garantint-ne tota la documentació que sigui necessària, elaborant inventaris dels documents, en el format més segur i pràctic, per informar de manera transparent sobre l’estat concret dels expedients i temes pendents de cadascun dels departaments i serveis, així com de l’estat d’execució del pressupost que correspongui.

Setè. Compliment del Codi ètic de bon govern i transparència

La Comissió de Transparència pot rebre queixes sobre possibles incompliments de les conductes i principis regulats en aquest Codi. També pot rebre observacions, consultes i suggeriments en relació amb l’aplicació o l’adaptació. La tramitació i resposta pot donar lloc a instar procediments o altres accions que siguin oportunes segons la normativa vigent.

La Comissió de Transparència ha d’elaborar un informe anual sobre el grau de compliment del Codi en el seu àmbit, de les incidències detectades en l’aplicació i de les mesures que es considerin oportunes per afavorir-ne la implantació efectiva. Aquest informe ha de ser públic.

Vuitè. Adhesió al Codi ètic de bon govern i transparència

Les persones subjectes al Codi s’han d’adherir individualment al contingut íntegre mitjançant el model de l’annex II.

L’adhesió s’ha de fer en el termini màxim d’un mes, comptador des de la publicació del seu nomenament en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

L’adhesió individual al Codi implica assumir el deure de mantenir una conducta i un comportament en la vida pública d’acord amb el contingut expresssat, la intenció i l’esperit dels principis i de les normes de conducta que estableix el Codi.

Novè. Règim sancionador

En matèria de bon govern, és aplicable el règim sancionador contingut en el Títol II de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, dedicat al bon govern.

 

ANNEX II

Declaració d’adhesió al Codi ètic de bon govern i transparència

(Nom, llinatges i càrrec), en compliment del que preveu el Codi ètic de bon govern i transparència del Consell de Mallorca, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca en data   , d     , de         ,

DECLAR

  1. Que dispòs d’un exemplar del Codi ètic de bon govern i transparència.
  2. Que l’he llegit, que m’hi adheresc en tots els termes i que em compromet a complir els principis i les obligacions que conté.
  3. Que accept el compromís de divulgar i aplicar el Codi ètic de bon govern i transparència
  4. Que accept les obligacions que comporta adherir-me al Codi.
  5. Que autoritz la publicació de les dades de les meves declaracions de patrimoni i d’interessos i activitats.

I, perquè consti, sign aquesta declaració.

(Localitat),   d              d             de 20

(Signatura)

 

ANNEX III

Currículum vitae

Dades personals:

Llinatges i nom ...................................................................................................................

Lloc i data de naixement......................................................................................................

A/e de contacte ..................................................................................................................

Formació acadèmica:

Experiència professional (breu descripció de les tasques, projectes i objectius complits.)

 

Càrrecs públics ocupats (AGE, Govern autonòmic, municipal, empreses públiques, etc.)

Altres mèrits

....................................., ......, de ............................, 20......

Signatura