Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE CULTURA, PATRIMONI I ESPORTS

Núm. 461
Publicació de l’acord adoptat per la Comissió Insular de Patrimoni Històric de dia 20 de desembre de 2016, mitjançant el qual s’inicia l’expedient de tramitació administrativa per deixar sense efecte la declaració com a Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convair CV-990 30-05 “Coronado” del terme municipal de Palma

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

A la sessió del dia 20 de desembre de 2016, la Comissió Insular de Patrimoni Històric de Mallorca, va acordar, entre d’altres, el següent:

“1.- Iniciar la tramitació administrativa per deixar sense efecte la declaració de Bé Catalogat de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO, seguint el procediment regulat a l’article 15.3 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears en concordança amb tot els articles del capítol segon del títol I, tot  de conformitat amb els informe tècnics i jurídic, ambdós de dia 5 de desembre de 2016, que com a motivació s’adjunten i formen part integrant del present acord.

2.- Els efectes d’aquesta tramitació són els que genèricament estableixen la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears i la normativa concordant.

L’acord de deixar sense efecte aquesta declaració s’haurà d’adoptar en el termini d’un any, comptador des de la data d’iniciació del procediment, el qual caducarà un cop transcorregut aquest termini. Caducat el procediment, no es podrà tornar a iniciar fins el cap d’un any, llevat que ho demani el titular del bé.

No obstant, això, fins que no conclogui la tramitació de deixar sense efecte la declaració del bé catalogat seran aplicables tots els efectes que per aquesta figura preveu la Llei 12/1998.

3.-  Notificar aquesta resolució als interessats, a l’Ajuntament de Palma i al Govern de les Illes Balears.

4.- quest acord s’ha de publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Butlletí Oficial de Estat, s’ha d’anotar al Catàleg Insular del Patrimoni Històric de Mallorca i s’ha de comunicar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè procedeixi a la seva anotació al Catàleg General del Patrimoni Històric de les Illes Balears.”

El trasllat d’aquest acord es fa a reserva de l’aprovació de l’Acta.

 

Palma, 13 de gener de 2016

El secretari delegat de la Comissió Insular de Patrimoni Històric

Miguel Barceló Llompart

ANNEX I: Es publica com a annex I l’informe tècnic, de dia 5 de desembre de 2016.

En data 18 de novembre de 2016 va tenir entrada al Registre general del CIM, amb núm. 31991, escrit remès per la Fundació Aeronàutica Mallorquina, adjuntant informes del Sr. Miguel Puig Prohens, President de la Delegació Balears de la Asociación de Ingenieros Aeronáuticos de España i degà del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics,  i del Sr. Javier Arrondo Navarro degà del Col·legi d’Enginyers Tècnics Aeronàutics sobre l’estat actual de l’aeronau Convair Coronado, aparcada a l’aeroport de Son sant Joan de Palma.

Informe tècnic

1. Antecedents

En data 22 d’abril de 2010 l’Associació d’Amics de Son Sant Joan va remetre la sol·licitud de declaració de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO, actualment a les instal·lacions aeroportuàries de Palma de Mallorca. Juntament amb l’escrit de sol·licitud, l’associació va anar incorporant a l’expedient diferents escrits, d’entitats professionals i centres culturals que donen suport a la declaració, d’entre les que cal destacar:

- Col·legi Oficial i Associació d’Enginyers Tècnics Aeronàutics d’Espanya.

- Col·legi Oficial de Pilots de l’Aviació Comercial.

- AENA Adreça Regional de Navegació Aèria Regió Balear.

- Associació Sindical Espanyola de Tècnics de Manteniment Aeronàutic.

- Museu Nacional de Ciència y Tecnologia. (MUNCYT).

En data 9 de març de 2011 es va emetre informe per part dels serveis tècnics de patrimoni on s’informava desfavorablement la declaració com a BIC de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrículaEC-BZO, actualment a les instal·lacions aeroportuàries de Palma de Mallorca.

En data 15 de març de 2011 la ponència tècnica de patrimoni històric va acordar, entre d’altres:

1.- Denegar la incoació de l’expedient per a la declaració com a Bé d’Interès Cultural

de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO, de conformitat amb

l’informe emès per aquest expedient pel cap de la secció de Béns Culturals el dia 9 de març

de 2011, el qual com a motivació s’adjunta i forma part integrant d’aquest acord.

[…]

I. Incoar expedient de declaració de Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convair

CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO.

En el mateix sentit, la CIOTUPH de 25 de març de 2011 va acordar, entre d’altres:

1.- Denegar la incoació de l’expedient per a la declaració com a Bé d’Interès Cultural

de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO, de conformitat amb

l’informe emès per aquest expedient pel cap de la secció de Béns Culturals el dia 9 de març

de 2011, el qual com a motivació s’adjunta i forma part integrant d’aquest acord.

2. Incoar expedient de declaració de Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convair

CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO.

[…]

En data 15 de desembre de 211,el Ple del Consell de Mallorca va acordar, entre d’altres:

1. Declarar com a Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO.

En data 18 de setembre de 2014 es va remetre escrit, par part del Sr. Julio Ayuso Miguel, Cap del Sector  Aeri de Palma de Mallorca i de l’Ala 49 (núm. Reg. 29150) sol·licitant el trasllat d’aquesta aeronau per problemes operatius.

En data 11 de maig de 2015 (núm. Reg. Gen. 13922) es reitera la sol·licitud per part del Sr. Julio Ayuso Miguel.

2. Informe Tècnic

Els informes ara remesos per part de la Fundació Aeronàutica Mallorquina fan incidència sobre l’estat de conservació  d’aquesta aeronau i sobre la possible reversibilitat d’aquest., així com d’aquelles parts o elements integrants de l’aeronau que podrien ser conservats. Respecte als possibles valors de l’aeronau (tècnics o industrials) només assenyalen que aquesta presenta unes innovacions tecnològiques que s’haurien de mantenir.

A les conclusions de l’informe del Sr. Miguel Puig Prohens s’especifica “ el estado del material en las condiciones actuales hace que un proyecto de restauración sea prácticamente inviable, no tan solo por el alto coste del mismo sino también por la imposibilidad de reconstruir piezas originales. Multitud de partes del avión requerirían su fabricación desde nuevo para poder garantizar la idoneidad del conjunto”. A més, assenyala que els motors són l’únic element que manté certa integritat i que es podrien conservar si es volgués deixar qualque testimoni del darrer avió de la companyia Spantax.

Per altra banda també coincideix en la valoració d’estat de conservació irreversible l’informe del Sr. Javier Arrondo Navarro, assenyalant en aquest cas que “se ha podido constatar que se encuentra en un estado lamentable de conservación, haciendo su restauración una misión casi imposible y de magnitud y coste inimaginables”. En aquest cas considera necessari el desmantellament del fusellatge i conservar una sèrie d’elements integrants de l’aeronau.

CONCLUSIONS

De la informació ara aportada es pot concloure:

 a.   L’estat de conservació actual de l’aeronau, amb perill per a la seva pròpia integritat estructural, fa inviable la seva conservació o restauració integral.

b.   Tan sols son conservables alguns dels elements constitutius de l’aeronau. Molts dels seus elements constitutius s’haurien de fer de bell nou donat que, o bé han desaparegut o el seu estat de conservació els fan irrecuperables.

c.   La seva localització actual interfereix negativament en operacions aèries de seguretat.

d.   L’actual estat de conservació impossibilitaria pràcticament els seu trasllat ja que aquesta acció podria provocar més desperfectes o que estructuralment es desfés en parts.

e.   L’estat actual de conservació ha fet desaparèixer parts importants dels seus elements (fusellatge, estabilitzadors i timó, cabina, etc..) el que impossibilita la seva conservació integral.

A la vista de tot això, davant la impossibilitat de mantenir la integritat d’aquest element i per tal de poder conservar aquells elements més destacats recollits als informes del Sr. Miguel Puig Prohens, President de la Delegació Balears de la Asociación de Ingenieros Aeronáuticos de España i degà del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics,  i del Sr. Javier Arrondo Navarro, semblaria adient proposar deixar sense efecte la declaració com a Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convenir CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO.

ANNEX II: Es publica com a annex II l’informe jurídic, de dia 5 de desembre de 2016.

Fets

El 22 d’abril de 2010 l’Associació d’Amics de Son Sant Joan va remetre la sol·licitud de declaració de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula  EC-BZO, actualment a les instal·lacions aeroportuàries de Palma de Mallorca. Juntament amb l’escrit de sol·licitud, l’associació va anar incorporant a l’expedient diferents escrits, d’entitats professionals i centres culturals que donen suport a la declaració com el Col·legi Oficial i Associació d’Enginyers Tècnics Aeronàutics d’Espanya, el Col·legi Oficial de Pilots de l’Aviació Comercial, AENA Adreça Regional de Navegació Aèria Regió Balear, l’Associació Sindical Espanyola de Tècnics de Manteniment Aeronàutic i el Museu Nacional de Ciència y Tecnologia. (MUNCYT).

El 9 de març de 2011 es va emetre informe per part dels serveis tècnics de patrimoni on s’informava desfavorablement la declaració com a BIC de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrículaEC-BZO, actualment a les instal·lacions aeroportuàries de Palma de Mallorca.

El 15 de març de 2011 la ponència tècnica de patrimoni històric i després la CIOTUPH de 25 de març de 2011, ambdues van acordar, entre d’altres, denegar la incoació de l’expedient per a la declaració com a Bé d’Interès Cultural de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO, de conformitat amb l’informe emès pel cap de la secció de Béns Culturals el dia 9 de març de 2011,  i incoar l’expedient de declaració de Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO.

Posteriorment, el 15 de desembre de 2011, el Ple del Consell de Mallorca va acordar Declarar com a Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO.

En data 18 de setembre de 2014 es va remetre escrit, par part del Sr. Julio Ayuso Miguel, Cap del Sector  Aeri de Palma de Mallorca i de l’Ala 49 (núm. Reg. 29150) sol·licitant el trasllat d’aquesta aeronau per problemes operatius. L’’11 de maig de 2015 (núm. Reg. Gen. 13922) es reitera la sol·licitud per part del Sr. Julio Ayuso Miguel.

Actualment, el 18 de novembre de 2016 han entrat al Registre general del Consell Insular de Mallorca, amb núm. 31991, un escrit presentat per la Fundació Aeronàutica Mallorquina, que adjunta informes del Sr. Miguel Puig Prohens, President de la Delegació Balears de la Asociación de Ingenieros Aeronáuticos de España i degà del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics,  i del Sr. Javier Arrondo Navarro degà del Col·legi d’Enginyers Tècnics Aeronàutics sobre l’estat actual de l’aeronau Convair Coronado, aparcada a l’aeroport de Son sant Joan de Palma.

FONAMENTS DE DRET

Primer.- L’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO, és una Bé Catalogat desde el 15 de desembre de 2011, i consta a l’Inventarió General de Bienes Muebles amb el codi 130671 Coronado, i el codi d ela comunitat és exp. 0001134. (BOIB núm. 4 de 10/01/2012).

Segon.- Els tècnics del Servei de Patrimoni Històric han emès un informe amb data 5 de desembre de 2016 que diu

[...] Els informes ara remesos per part de la Fundació Aeronàutica Mallorquina fan incidència sobre l’estat de conservació  d’aquesta aeronau i sobre la possible reversibilitat d’aquest., així com d’aquelles parts o elements integrants de l’aeronau que podrien ser conservats. Respecte als possibles valors de l’aeronau (tècnics o industrials) només assenyalen que aquesta presenta unes innovacions tecnològiques que s’haurien de mantenir.

A les conclusions de l’informe del Sr. Miguel Puig Prohens s’especifica “ el estado del material en las condiciones actuales hace que un proyecto de restauración sea prácticamente inviable, no tan solo por el alto coste del mismo sino también por la imposibilidad de reconstruir piezas originales. Multitud de partes del avión requerirían su fabricación desde nuevo para poder garantizar la idoneidad del conjunto”. A més, assenyala que els motors són l’únic element que manté certa integritat i que es podrien conservar si es volgués deixar qualque testimoni del darrer avió de la companyia Spantax.

Per altra banda també coincideix en la valoració d’estat de conservació irreversible l’informe del Sr. Javier Arrondo Navarro, assenyalant en aquest cas que “se ha podido constatar que se encuentra en un estado lamentable de conservación, haciendo su restauración una misión casi imposible y de magnitud y coste inimaginables”. En aquest cas considera necessari el desmantellament del fusellatge i conservar una sèrie d’elements integrants de l’aeronau.

CONCLUSIONS

De la informació ara aportada es pot concloure:

 a)L’estat de conservació actual de l’aeronau, amb perill per a la seva pròpia integritat estructural, fa inviable la seva conservació o restauració integral.

b)Tan sols son conservables alguns dels elements constitutius de l’aeronau. Molts dels seus elements constitutius s’haurien de fer de bell nou donat que, o bé han desaparegut o el seu estat de conservació els fan irrecuperables.

c)La seva localització actual interfereix negativament en operacions aèries de seguretat.

d)L’actual estat de conservació impossibilitaria pràcticament els seu trasllat ja que aquesta acció podria provocar més desperfectes o que estructuralment es desfés en parts.

e)L’estat actual de conservació ha fet desaparèixer parts importants dels seus elements (fusellatge, estabilitzadors i timó, cabina, etc..) el que impossibilita la seva conservació integral.

A la vista de tot això, davant la impossibilitat de mantenir la integritat d’aquest element i per tal de poder conservar aquells elements més destacats recollits als informes del Sr. Miguel Puig Prohens, President de la Delegació Balears de la Asociación de Ingenieros Aeronáuticos de España i degà del Col·legi d’Enginyers Aeronàutics,  i del Sr. Javier Arrondo Navarro, semblaria adient proposar deixar sense efecte la declaració com a Bé Catalogat a favor de l’aeronau Convenir CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO.

Tercer.- La Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears regula en el capìtol segon del títol I la regulación per a declarar Béns Catalogats, i concretamente a l’article 15.3 de la Llei esmentada regula que per excloure un bé del catàleg insular caldrà seguir el mateix procedimentque per incloure-l’hi.

Atès l’exposat i d’acord amb el contingut de l’informe tècnic esmentat es proposa a elevar a la ponència tècnica, per a què al seu torn l’elevi a la CIPH, la següent proposta d’acord:

1.- Iniciar la tramitació administrativa per deixar sense efecte la declaració de Bé Catalogat de l’aeronau Convair CV-990 30-05, “Coronado”, matrícula EC-BZO, seguint el procediment regulat a l’article 15.3 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears en concordança amb tot els articles del capítol segon del títol I, tot  de conformitat amb els informe tècnics i jurídic, ambdós de dia 5 de desembre de 2016, que com a motivació s’adjunten i formen part integrant del present acord.

2.- Els efectes d’aquesta tramitació són els que genèricament estableixen la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears i la normativa concordant.

L’acord de deixar sense efecte aquesta declaració s’haurà d’adoptar en el termini d’un any, comptador des de la data d’iniciació del procediment, el qual caducarà un cop transcorregut aquest termini. Caducat el procediment, no es podrà tornar a iniciar fins el cap d’un any, llevat que ho demani el titular del bé.

No obstant, això, fins que no conclogui la tramitació de deixar sense efecte la declaració del bé catalogat seran aplicables tots els efectes que per aquesta figura preveu la Llei 12/1998.

3.- Notificar aquesta resolució als interessats, a l’Ajuntament de Palma i al Govern de les Illes Balears.

4.-Aquest acord s’ha de publicar aquest acord al Butlletí Oficial de les Illes Balears i al Butlletí Oficial de Estat, s’ha d’anotar al Catàleg Insular del Patrimoni Històric de Mallorca i s’ha de comunicar a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears perquè procedeixi a la seva anotació al Catàleg General del Patrimoni Històric de les Illes Balears.