Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ALAIOR

Núm. 401
Ordenança que regula la venda ambulant al terme municipal d'Alaior

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que durant el termini d'informació pública de la modificació puntual de l'Ordenança que regula la venda ambulant al terme municipal d'Alaior, aprovada inicialment per acord del Ple de l'Ajuntament de data 5 de maig de 2016, no s'han presentat reclamacions o suggeriments, l'esmentada modificació puntual de l'Ordenança s'entén definitivament aprovada, conforme allò que disposa l'article 49 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local i l'article 102, apartat d, de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.

Contra aquest acord, que és definitiu en via administrativa, només es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquest anunci en el BOIB.

Es publica el text íntegre de l'Ordenança d'acord amb l'art. 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, i l'art. 103.1 de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, la qual entrarà en vigor un cop transcorregut el termini establert a l'art. 113 de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre.

"Ordenança que regula la venda ambulant al terme municipal d'Alaior

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

De conformitat amb la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, la present ordenança té per objecte regular el comerç en règim de venda ambulant dins el terme municipal d'Alaior.

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Concepte

1. Als efectes d’aquesta ordenança i en virtut del que estableix la Llei 11/2014, es considera venda ambulant la que s’efectua fora d’establiment comercial permanent de manera habitual, ocasional, periòdica o continuada, als perímetres o llocs degudament autoritzats, en instal·lacions comercials desmuntables o transportables, incloent-hi els camions botiga.

En tot cas, aquests tipus de venda únicament es poden dur a terme en mercats fixos, periòdics o ocasionals, així com en llocs instal·lats a la via pública.

Les activitats de venda ambulant o no sedentària no perden la seva condició pel fet que es duguin a terme en sòl de propietat o titularitat privada.

2. Aquesta ordenança no és aplicable a aquelles vendes que, tot i efectuar-se a la via pública, es duguin a terme en instal·lacions permanents o a les atraccions que tenguin lloc amb motiu de les festes majors, instal·lacions aquestes que requereixen una autorització diferent.

Article 2

Modalitats de venda ambulant

La venda ambulant o no sedentària es divideix en les modalitats següents:

a) Mercats periòdics a llocs o instal·lacions desmuntables o mòbils, amb les condicions o requisits establerts en els articles següents. Hi ha els següents:

- Mercat ambulant al nucli urbà d'Alaior

- Mercat ambulant de Cala en Porter

- Mercat de Nit d'Alaior

b) Mercats ocasionals que no constitueixen mercat habitual. Hi ha els següents:

- Mercat de les festes majors (Sant Llorenç, Cala en Porter i Festa dels Caixers)

- Fira de Sant Antoni

- Fira del Camp (agrària)

- Fira del Llibre

- Fireta de Tardor

- Mercat de Nadal

c) Venda amb camions botiga o parades aïllades a la via pública.

Article 3

Qualsevol altra fira, mercat o venda ambulant no inclosa en aquesta ordenança requerirà per executar-la l'autorització puntual del regidor delegat o regidora delegada, i la seva durada no podrà excedir més enllà de la celebració puntual objecte de l'autorització. La tramitació per a l'autorització serà la mateixa que la regulada en els articles 20, 22, 23 i 24 de la present ordenança.

Capítol II

Règim d’atorgament de llicències

Article 4

Personalitat

La venda ambulant només podrà ser exercida, en qualsevol de les seves modalitats, per persones físiques o jurídiques als llocs i als emplaçaments que assenyalin concretament les autoritzacions.

Article 5

Requisits

Per obtenir les autoritzacions caldrà reunir els requisits següents:

- Estar d’alta de l’impost d’activitats econòmiques, en l’epígraf que correspongui, i estar al corrent en el seu pagament.

- Estar d’alta del règim que correspongui de la Seguretat Social, i al corrent de pagament.

- Declarar, la persona que fa la sol·licitud, que assumeix la responsabilitat civil que demana l’activitat mitjançant la subscripció d’una pòlissa d’assegurança.

- Si es tracta de persones comerciants estrangeres, disposar dels permisos de residència i de treball autònom, o tot el que ordeni la normativa específica vigent.

- Tenir el carnet de manipulació d'aliments per a la venda dels productes que ho exigeixin.

- En cas de venda d'aliments o begudes d'elaboració pròpia, s'haurà de disposar del número de registre sanitari corresponent.

- Estar al corrent en el pagament dels imposts i taxes municipals.

- Reunir les condicions i requisits exigits per la normativa reguladora del producte objecte de venda ambulant.

- Les persones titulars que tenguin personal ajudant al seu càrrec hauran de presentar els seus contractes de treball i l'hauran de tenir d'alta en el règim general de la seguretat social.

Article 6

Documentació

Per a la concessió de l’autorització de venda ambulant, les persones interessades hauran de presentar, dins el termini establert i en la forma escaient que l’Ajuntament estipuli, la documentació següent:

- Fotocòpia compulsada o original del DNI, o del permís de residència.

- Sol·licitud, segons model normalitzat, on constarà la declaració responsable de complir tots els requisits i de trobar-se al corrent de pagament d'imposts, taxes municipals, IAE i seguretat social; i l'autorització a l'Ajuntament per consultar les dades a altres administracions o organismes per comprovar el compliment de les condicions requerides per a l'autorització de la sol·licitud i per consultar-les, si s'escau, durant la vigència d'aquesta, en cas que l'Ajuntament tengui possibilitat d'accedir a aquestes dades electrònicament.

Article 7

Ordenació de l'ocupació

L’ordenament de l’ocupació de les vies públiques per exercir la venda ambulant, el farà l’Ajuntament mitjançant autorització o llicència administrativa i organitzant la zona d'emplaçament indicada per a cada modalitat de la present ordenança, d'acord amb els criteris que consideri més adients en cada cas.

Article 8

Renovació

1. La renovació de l’autorització no és automàtica, sinó que s’ha de sol·licitar a instància de part.

2. Les administracions competents han d’informar les persones titulars d’una autorització vigent de l’inici del procediment per a les noves concessions d’autorització.

3. Els canvis en els elements fonamentals de l’autorització han de ser motivats.

Article 9

Transmissió

1. L’autorització no és transmissible.

2. Excepcionalment es podrà transmetre, havent-ho comunicat prèviament a l’Ajuntament competent, únicament en cas de defunció o impossibilitat sobrevinguda a la persona titular de dur a terme l’activitat i sempre que no tenguin una altra llicència de venda ambulant al mateix mercat:

a) A favor del cònjuge o de la cònjuge o parella de fet, de les persones ascendents i descendents en primer grau.

b) A favor dels treballadors i treballadores per compte de la persona titular de l’autorització municipal que acreditin una antiguitat mínima d’un any.

3. La persona substituta ha de continuar l’activitat de venda ambulant durant la resta del període de vigència de l’autorització, i sens perjudici de la necessitat de complir els requisits per a l’exercici de la venda ambulant i la resta d’obligacions que se’n puguin derivar.

Article 10

Revocació

Les autoritzacions poden ser revocades per l'Ajuntament en cas d’incompliment de la normativa de comerç i de les normes sectorials. Aquesta revocació ha de ser motivada.

Article 11

Autoritzacions

1. Un cop complerts tots els requisits detallats anteriorment, l’Ajuntament atorgarà a la persona interessada la llicència per exercir la venda ambulant, llicència que haurà de determinar el temps i el lloc en què s’ha d’exercir.

No obstant això, per raons d’interès públic l’Ajuntament podrà acordar, si ho considera necessari, el trasllat de l’emplaçament, sense que això origini tampoc cap dret o compensació econòmica, la qual cosa es comunicarà a la persona titular de la llicència amb una antelació mínima de quinze dies, excepte que per raons d’urgència aquest termini hagi de ser reduït.

2. Quan es produeixin vacants, l’Ajuntament tramitarà les places buides d'acord amb el procediment establert per al mercat de què es tracti.

3. En qualsevol cas s’haurà d’estar al corrent de les taxes o imposts municipals.

4. Les persones titulars de les llicències vindran obligades a ocupar la seva parada. La no-ocupació del punt de venda durant set dies consecutius sense justificació comportarà la pèrdua de l’autorització, amb instrucció prèvia per part de l'Ajuntament de l'expedient oportú, amb audiència de la persona interessada.

No obstant això, amb l'autorització prèvia de l’Ajuntament, podrà ser ocupada per empleats i empleades de la persona titular, que hauran d'estar d'alta en el règim que correspongui de la seguretat social.

Si no es compleixen aquests requisits, s’entendrà que la parada ocupada per persones diferents a la persona titular ha estat cedida o subarrendada irregularment, amb els efectes sancionadors oportuns.

5. No es podrà atorgar a la mateixa persona titular més d’una llicència per al mateix mercat.

6. Es lliurarà al venedor o a la venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

Article 12

Taxes

L’import de la taxa a abonar serà el que estableixi l'ordenança fiscal corresponent i s’haurà de pagar en els terminis establerts a cada tipus de venda.

Un cop liquidades les taxes, el fet que la persona adjudicatària no ocupi el punt de venda per causes alienes a l’Ajuntament no dóna dret a la devolució ni total ni parcial d’aquestes taxes.

El fet de no abonar la totalitat o part de les taxes dins el període establert per l’Ajuntament en cada tipus d’autorització suposarà la pèrdua de l’autorització vigent i la impossibilitat de renovar-la l’any següent.

Capítol III

Mercats periòdics

Article 13

Mercat ambulant al nucli urbà d'Alaior

a) Zona d'emplaçament: entre l'avinguda del Pare Huguet i el carrer Comerç.

b) Dies i horari: els dijous durant tot l'any, de les 7.00 a les 15.00 hores.

c) Els productes autoritzats són: tèxtils, calçat, cuir, guarnicioneria, ceràmica i productes artesans, quadres, mobles, ferreteria, articles de neteja, articles de perfumeria i cosmètica, articles de plàstic, juguetes i qualsevol altre producte similar als enumerats prèviament autoritzat.

Queda expressament prohibit vendre articles d’alimentació i begudes i fer tatuatges.

d) Condicions de les parades de venda i dels seus productes:

- No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Les parades han de dur a la part de davant un faldó de tela.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 6 metres de llarg per 3 metres d'ample. Les mides s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i en relació amb les altres parades, i es realitzarà per part de l'Ajuntament estudiant cada cas.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

- No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.

Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) La durada de l'autorització serà anual. Es lliurarà al venedor o venedora ambulant un document acreditatiu de l'autorització, la validesa del qual queda condicionada a pagar el preu públic que correspongui.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Renovació. Les persones interessades a renovar les places del mercat ambulant del nucli urbà d'Alaior hauran de presentar al Registre General de l'Ajuntament, de dia 1 a dia 20 de desembre, una sol·licitud de renovació de la llicència per un període d'un any més.

- Nova ocupació. En cas que hi hagi vacants, es farà una convocatòria pública. L'Ajuntament, mitjançant resolució de l'òrgan competent, aprovarà el termini d'inscripcions i, una vegada comprovat que es compleixen els requisits, atorgarà les autoritzacions. En cas que hi hagi més sol·licituds que parades, s'atorgaran per sorteig públic.

Article 14

Mercat ambulant de Cala en Porter

a) Zona d'emplaçament: plaça d'en Mevis i plaça de Cala en Porter.

b) Dies i horari: els dilluns i dijous de la temporada turística, que comprèn els mesos de maig a octubre. En cas que l'Ajuntament vulgui reduir la durada del termini del mercat, el regidor delegat o la regidora delegada dictarà resolució indicant els dies d'inici i acabament, la qual cosa es farà pública mitjançant anunci.

Horari: de les 19.00 a les 23.00 hores.

c) Els productes autoritzats són: tèxtils, calçat, cuir, guarnicioneria, ceràmica i productes artesans, quadres, mobles, ferreteria, articles de neteja, articles de perfumeria i cosmètica, articles de plàstic, juguetes, productes d'alimentació, sempre que no es faci la competència directa als negocis permanents ubicats als voltants del mercat, i qualsevol altre producte similar als enumerats prèviament autoritzat.

d) Condicions de les parades de venda i els seus productes:

- No es podran vendre articles que no figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Les parades han de dur a la part de davant un faldó de tela.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 4 metres de llarg per 3 metres d'ample. Les mides s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i en relació amb les altres parades, i es realitzarà per part de l'Ajuntament estudiant cada cas.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

- No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir.

Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) Durada de l'autorització: una temporada estival.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Renovació. Les persones interessades a renovar les places del mercat ambulant del nucli urbà d'Alaior hauran de presentar al Registre General de l'Ajuntament, de dia 1 a dia 15 d'abril, una sol·licitud de renovació de la llicència per un període d'una temporada més.

- Permutes. En cas de vacant d’una parada de mercat, aquesta es cobrirà en primer lloc per aquelles persones que tenint adjudicada una altra parada de la mateixa naturalesa hagin indicat prèviament a l’Ajuntament la voluntat de permutar-ne l'emplaçament. En cas que hi hagi més d'una sol·licitud de permuta es resoldrà mitjançant sorteig.

- Nova ocupació. Per a les parades lliures es farà una convocatòria pública. L'Ajuntament mitjançant resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i una vegada hagi comprovat que es compleixen els requisits atorgarà les autoritzacions.

En cas que hi hagi més sol·licituds que parades, s'atorgaran mitjançant sorteig públic.

Article 15

Mercat de Nit

a) Zona d'emplaçament: nucli antic de la població. Mitjançant resolució de l'alcaldia o de la regidoria delegada es determinaran els carrers i, si s'escau, les zones d'ubicació de venda ambulant següents:

- Zona d'artesania: les persones interessades hauran de tenir la carta d'artesà/ana o la carta de mestre/a artesà/ana (o la sol·licitud, en cas de trobar-se en tràmit).

- Zona comercial.

- Zona de productes alimentaris.

b) Dies i horari: tots els dimecres des del mes de juny fins a la primera quinzena de setembre, de les 19.00 a les 23.00 hores. En cas que l'Ajuntament vulgui reduir la durada del termini del mercat, el regidor delegat o la regidora delegada dictaran resolució indicant els dies d'inici i acabament, la qual cosa es farà pública mitjançant anunci.

c) Productes autoritzats.

A la zona d'artesania: només es podran vendre productes de fabricació artesanal.

A la zona comercial: productes de venda al detall que estiguin autoritzats a la llicència d'activat de l'establiment comercial permanent.

A la zona de productes alimentaris: verdures, fruites, formatges, embotits, pastissos, etcètera.

d) Condicions de les parades de venda i dels seus productes:

- No es podran vendre articles que no figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Les parades han de dur a la part de davant un faldó de tela (preferentment de color beig).

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- La parada haurà de tenir, com a màxim, les mides següents: 3 metres de llarg per 1 metre d'ample. Les mides s'autoritzaran en funció de l'espai disponible i en relació amb la resta de parades, i es realitzarà per part de l'Ajuntament estudiant cada cas.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

- No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir. Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) Durada de l'autorització: una temporada estival.

g) El procediment i els criteris per atorgar les autoritzacions són:

- Renovació. Les persones interessades a renovar les places del Mercat de Nit hauran de presentar al Registre General de l'Ajuntament, de dia 1 a dia 15 d'abril, una sol·licitud de renovació de la llicència per un període d'una temporada més.

- Permutes. En cas de vacant d’una parada de mercat, aquesta es cobrirà en primer lloc per aquelles persones que tenint adjudicada una altra parada de la mateixa naturalesa hagin indicat prèviament a l’Ajuntament la voluntat de permutar-ne l'emplaçament. En cas que hi hagi més d'una sol·licitud de permuta es resoldrà mitjançant sorteig.

- Nova ocupació. Per a les parades lliures es farà una convocatòria pública. L'Ajuntament mitjançant resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i una vegada hagi comprovat que es compleixen els requisits atorgarà les autoritzacions.

En cas que hi hagi més sol·licituds que parades, s'atorgaran mitjançant sorteig públic.

Capítol IV

Mercats ocasionals

Article 16

Festes de Sant Llorenç

1. Mitjançant un ban de l'alcaldia es determinaran la ubicació, el termini per a la presentació de les sol·licituds (d'acord amb el model normalitzat) i els dies que romandrà oberta la fira amb motiu de les festes de Sant Llorenç.

2. No s'admet la venda de begudes alcohòliques que no estiguin emparades per llicència de bar.

3. Està totalment prohibida la venda ambulant de pistoles d'aire comprimit o air-soft, així com el lliurament d'aquestes com a premi. La Policia Local vetllarà especialment pel compliment d'aquesta prohibició.

4. En cas d'haver d'utilitzar-se un generador per al funcionament de les instal·lacions, s'haurà de complir amb les prescripcions establertes a l'Ordenança reguladora de la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions. L'incompliment d'aquesta condició es considerarà falta greu, per la qual cosa es podrà adoptar com a mesura cautelar, que no té caràcter de sanció, el precinte immediat de la parada i es podrà procedir a aixecar-la.

Article 17

Festes de Cala en Porter

1. Mitjançant un ban de l'alcaldia es determinaran la ubicació, el termini per a la presentació de les sol·licituds (d'acord amb el model normalitzat) i els dies que romandrà oberta la fira amb motiu de les festes de Cala en Porter.

2. No s'admet la venda de begudes.

3. No s'admetrà la venda de productes alimentaris excepte els productes típics de xurreria, creps, gofres, patates fregides i similars.

4. Està totalment prohibida la venda ambulant de pistoles d'aire comprimit o airsoft, així com el lliurament d'aquestes com a premi. La Policia Local vetllarà especialment pel compliment d'aquesta prohibició.

5. En cas d'haver utilitzar-se un generador per al funcionament de les instal·lacions, s'haurà de complir amb les prescripcions establertes a l'Ordenança reguladora de la protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions. L'incompliment d'aquesta condició es considerarà falta greu, per la qual cosa es podrà adoptar com a mesura cautelar, que no té caràcter de sanció, el precinte immediat de la parada i es podrà procedir aixecar-la.

Article 18

Festa dels Caixers

1. Mitjançant un ban de l'alcaldia es determinaran la ubicació, el termini per a la presentació de les sol·licituds (d'acord amb el model normalitzat) i els dies que romandrà oberta la fira amb motiu de la Festa dels Caixers.

2. Està totalment prohibida la venda ambulant de pistoles d'aire comprimit o airsoft, així com el lliurament d'aquestes com a premi. La Policia Local vetllarà especialment pel compliment d'aquesta prohibició.

3. En cas d'haver utilitzar-se un generador per al funcionament de les instal·lacions, s'haurà de complir amb les prescripcions establertes a l'Ordenança reguladora de protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions. L'incompliment d'aquesta condició es considerarà falta greu, per la qual cosa es podrà adoptar com a mesura cautelar, que no té caràcter de sanció, el precinte immediat de la parada i es podrà procedir a aixecar-la.

Article 19

Fira de Sant Antoni

a) Zona d'emplaçament: nucli antic de la població; no obstant això, mitjançant resolució de l'alcaldia o de la regidoria delegada es determinaran els carrers o la plaça, o si s'ubica en un lloc cobert o interior, en funció del temps previst.

b) Dies i horari: es determinarà mitjançant resolució a l'efecte, preferentment en les dates pròximes al dia de Sant Antoni, dia 17 de gener.

c) Els productes autoritzats són productes alimentaris, artesania i aquells relacionats amb la festa de Sant Antoni.

d) Condicions de les parades de venda i dels seus productes:

- No es podran situar en terra articles de cap tipus.

- No es podran vendre articles que no figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Les parades han de dur a la part de davant un faldó de tela.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- La parada tindrà les mides següents: 2 o 3 metres de llarg per 1 metre d’ample.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

- No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir. Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) Durada de l'autorització: puntual, d'acord amb el que duri l'esdeveniment.

g) Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions.

L'Ajuntament mitjançant resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i, una vegada comprovat que es compleixen els requisits, atorgarà les autoritzacions.

Per a l'atorgament de les autoritzacions se seguiran els criteris següents:

- Tindran preferència les persones que puguin acreditar haver-ne instal·lat altres anys o en altres fires, respecte a les persones que ho sol·licitin per primer cop.

- La venda de productes relacionats amb la temàtica de la fira.

Article 20

Fira agrària

a) Zona d'emplaçament: polígon industrial la Trotxa.

b) Dies i horari: el tercer cap de setmana de març, el dissabte, de les 10.00 a les 20.00 hores, i el diumenge, de les 10.00 a les 14.30 hores.

c) Productes autoritzats: maquinària agrícola i ramadera, pinsos, productes d'alimentació, tèxtils, calçat, cuir, ceràmica i productes artesans, mobles, plantes, animals, productes d'alimentació i qualsevol altre similar als enumerats prèviament autoritzat. Queda expressament prohibida la venda de begudes alcohòliques que no estiguin emparades per llicència de restauració.

d) Condicions de les parades de venda i els seus productes:

- Les persones titulars de parades deixaran nets de restes els llocs ocupats.

- No es podran vendre articles que no figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- S'autoritzaran les mides de la parada segons la disponibilitat de l'espai existent.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada i en cap cas podrà utilitzar més d’una instal·lació per llicència.

- En cas d'utilitzar-se un generador per al funcionament de les instal·lacions, s'haurà de complir amb les prescripcions establertes a l'Ordenança reguladora de protecció de l'atmosfera davant la contaminació per renous i vibracions. L'incompliment d'aquesta condició es considerarà falta greu, per la qual cosa es podrà adoptar com a mesura cautelar, que no té caràcter de sanció, el  precinte immediat de la parada i es podrà procedir a aixecar-la.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir. Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) Durada de l'autorització: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

g) Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions.

L'Ajuntament mitjançant resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i, una vegada comprovat que es compleixen els requisits, atorgarà les autoritzacions.

Per a l'atorgament de les autoritzacions se seguiran els criteris següents:

- Tindran preferència les persones que puguin acreditar haver-ne instal·lat altres anys o en altres fires, respecte a les persones que ho sol·licitin per primer cop.

- Els productes relacionats amb la temàtica de la fira.

Article 21

Fira del Llibre

a) Zona d'emplaçament: nucli antic de la població; això no obstant, mitjançant resolució de l'alcaldia o de la regidoria delegada es determinaran els carrers o la plaça, o si s'ubica en un lloc cobert o interior, en funció del temps previst.

b) Dies i horari: es determinarà mitjançant resolució a l'efecte, preferentment en les dates pròximes al dia de Sant Jordi, dia 23 d'abril.

c) Productes autoritzats: productes relacionats amb la festa de Sant Jordi, com per exemple llibres, flors, artesania, etc.

d) Condicions de les parades de venda i dels seus productes:

- No es podran situar en terra articles de cap tipus.

- No es podran vendre articles que no figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Les parades han de dur a la part de davant un faldó de tela.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- La parada tindrà les mides següents: 2 o 3 metres de llarg per 1 metre d’ample.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

- No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir. Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) Durada de l'autorització: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

g) Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions.

L'Ajuntament mitjançant resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i, una vegada comprovat que es compleixen els requisits, atorgarà les autoritzacions.

Per a l'atorgament de les autoritzacions se seguiran els criteris següents:

- Tindran preferència les persones que puguin acreditar haver-ne instal·lat altres anys o en altres fires, respecte a les persones que ho sol·licitin per primer cop.

- Els productes relacionats amb la temàtica de la fira.

Article 22

Fireta de Tardor

a) Zona d'emplaçament: nucli antic de la població; això no obstant, mitjançant resolució de l'alcaldia o de la regidoria delegada es determinaran els carrers o la plaça, o si s'ubica en un lloc cobert o interior, en funció del temps previst.

b) Dies i horari: es determinarà mitjançant resolució a l'efecte, preferentment al mes d'octubre.

c) Productes autoritzats: productes alimentaris, artesania, flors i aquells relacionats amb Tots Sants.

d) Condicions de les parades de venda i els seus productes:

- No es podran situar en terra articles de cap tipus.

- No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Les parades han de dur a la part de davant un faldó de tela.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- La parada tindrà les mides següents: 2 o 3 metres de llarg per 1 metre d’ample.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

- No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir. Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) Durada de l'autorització: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

g) Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions.

L'Ajuntament mitjançant resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i, una vegada comprovat que es compleixen els requisits, atorgarà les autoritzacions.

Per a l'atorgament de les autoritzacions se seguiran els criteris següents:

- Tindran preferència les persones que puguin acreditar haver-ne instal·lat altres anys o en altres fires, respecte a les persones que ho sol·licitin per primer cop.

- Els productes relacionats amb la temàtica de la fira.

Article 23

Mercat de Nadal

a) Zona d'emplaçament: nucli antic de la població; no obstant això, mitjançant resolució de l'alcaldia o la regidoria delegada es determinaran els carrers o la plaça, o si s'ubica en un lloc cobert o interior, en funció del temps previst.

b) Dies i horari: es determinarà mitjançant resolució a l'efecte, preferentment la primera quinzena de desembre.

c) Productes autoritzats: productes alimentaris, artesania i aquells relacionats amb Nadal.

d) Condicions de les parades de venda i els seus productes:

- No es podran situar en terra articles de cap tipus.

- No es podran vendre altres articles que els que figurin en l'autorització de l'Ajuntament d'Alaior.

- Les parades han de dur a la part de davant un faldó de tela.

- Qualsevol persona que causi algun desperfecte al paviment, a les parcel·les, als arbres, etcètera, haurà d'abonar l'import dels danys, valorats pels Serveis Tècnics Municipals. En cas de reincidència perdrà l'autorització municipal.

- La parada tindrà les mides següents: 2 o 3 metres de llarg per 1 metre d’ample.

- Per motius de seguretat caldrà deixar un espai de 50 centímetres a cada costat de la parada.

- No es podran utilitzar equips de megafonia ni equips de música.

- En acabar el període autoritzat s'haurà de retirar immediatament la parada, i el lloc que havia estat ocupat haurà de quedar lliure d'escombraries i deixalles, cosa que serà revisada per l'Ajuntament, i en cas que es consideri que l'espai ha quedat indecorós podrà donar peu a sancions econòmiques.

e) Nombre màxim d'autoritzacions que es poden concedir. Es concediran autoritzacions per a un nombre màxim de parades o instal·lacions segons l'espai de domini públic disponible.

f) La durada de l'autorització: puntual, d'acord amb la durada de l'esdeveniment.

g) Procediment i criteris per atorgar les autoritzacions.

L'Ajuntament mitjançant resolució de l'òrgan competent aprovarà el termini d'inscripcions i, una vegada comprovat que es compleixen els requisits, atorgarà les autoritzacions.

Per a l'atorgament de les autoritzacions se seguiran els criteris següents:

- Tindran preferència les persones que puguin acreditar haver-ne instal·lat altres anys o en altres fires, respecte a les persones que ho sol·licitin per primer cop.

- Els productes relacionats amb la temàtica de la fira.

Capítol V

Venda amb camions botiga o parades aïllades a la via pública

Article 24

Venda amb camions botiga o parades aïllades a la via pública

Les activitats ambulants que es duguin a terme a l’àrea de la costa del municipi d'Alaior podran fer-se com a màxim des de l'1 de maig fins al 31 d’octubre; mentre que les que es duguin a terme fora d’aquest àmbit es podran fer al llarg de tot l’any.

La ubicació d’aquest tipus d’activitat mai no podrà ser autoritzada en espais annexos a establiments destinats a productes anàlegs als autoritzats.

L’Ajuntament podrà limitar el nombre de parades amb la finalitat de garantir una oferta comercial variada i racional, així com de l’espai disponible.

Les sol·licituds tant de renovació com de noves autoritzacions en el cas de l’àrea de la costa cal presentar-les entre els dies 1 de gener i 31 de març, mentre que les que es duguin a terme fora d’aquest àmbit es podran presentar al llarg de tot l’any. En ambdós casos, en la sol·licitud cal especificar-hi la data d’inici i de finalització de l’activitat.

El pagament de les taxes que cal abonar s’efectua d’acord amb l’Ordenança fiscal reguladora, i s’efectuarà com a màxim el dia abans de l’inici de la venda autoritzada.

Article 25

Altres activitats ambulants

Per a la resta d'activitats ambulants no especificades en aquesta ordenança, l’Ajuntament haurà de fer un estudi de cada cas i resoldrà en funció d’aquest; subsidiàriament, s’aplicarà el previst en aquesta Ordenança, en la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears, i en la normativa restant que sigui d’aplicació.

Capítol VI

Infraccions i sancions

Article 26

Classificació de les faltes

Es consideren faltes lleus:

- No tenir exposada l’autorització en un lloc visible al punt de venda.

- Presència de persones no autoritzades al punt de venda.

- Canviar el producte de venda sense avís previ.

- No mantenir net l’entorn del punt de venda.

- Aparcar en zones prohibides.

- Ocupar més espai del que l’autorització permet.

- Fer propaganda o publicitat abusiva de qualsevol tipus que atempti contra altres, tant de manera escrita com auditiva.

- La posada en marxa d’aparells de música o similars.

- Utilitzar megàfons o altaveus.

- L’existència de cans o altres animals solts en el punt de venda.

Es consideren faltes greus:

- La reiteració de dues faltes lleus de naturalesa igual en un any.

- Realització d’actes alteradors de l’ordre intern del mercat.

- Venda d’articles no autoritzats.

Es consideren faltes molt greus:

- Exercir la venda ambulant sense autorització.

- No estar en possessió de la documentació acreditada en la declaració responsable.

- El traspàs o sotsarrendament de l’autorització de venda.

Article 27

Règim sancionador

De conformitat amb el que determina l’article 141 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, de bases de règim local, les infraccions se sancionen de la manera següent:

- Faltes lleus

• Advertiment

• Multa de 50 € fins a 750 €

- Faltes greus:

• Multa de 751 € a 1.500 €

- Faltes molt greus

• Multa de 1.501 € a 3.000 €

Les sancions es graduaran especialment en funció de l’incompliment d’advertiments previs, quantia del benefici obtingut, grau de negligència o intencionalitat quant a les accions o omissions, l’existència de frau, termini de temps durant el qual s’hagi comès la infracció i la reincidència.

En les sancions previstes per a les faltes molt greus es podrà preveure amb caràcter accessori la suspensió temporal o la retirada permanent de la llicència o la baixa en la llista d’espera de persones sol·licitants de llicència.

D’acord amb els articles 186 de la Llei 20/2006 i el 21k de la Llei 7/1985, correspon al batle o a la batlessa de la corporació, o a l'autoritat en qui delegui, la facultat d’imposar sancions.

Article 28

Òrgans de representació

Les persones titulars de llicència de cada tipus de mercat es podran constituir en associació de venda del mercat de carrer corresponent i designaran, en conseqüència, un màxim de dues persones representants, que seran les interlocutores vàlides davant l’Ajuntament.

Article 29

Els dubtes que plantegi la interpretació d’aquesta ordenança o els casos no prevists en aquesta han de ser resolts per l’Ajuntament.

Disposicions final primera

En tot el que no es preveu en aquesta ordenança caldrà ajustar-se a allò que disposa la Llei 11/2014, de 15 d'octubre, de comerç de les Illes Balears i en la normativa restant d’aplicació.

Disposicions final segona

La present ordenança entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el BOIB, una vegada transcorregut el termini al qual es refereix l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, moment en què quedaran derogades totes les disposicions municipals que siguin incompatibles o s’oposin al seu articulat, així com les que en el passat haguessin regulat la matèria objecte d'aquesta.'"

 La qual cosa faig pública per a coneixement general

 

Alaior, 16 de gener de 2017

Batlessa

Misericordia Sugrañes Barenys