Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Núm. 249
Aprovació definitiva del Reglament regulador del servei d´ajuda a domicili de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar
En sessió ordinària de data 17 de novembre de 2016 el Ple de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar va acordar l´aprovació inicial del Reglament regulador del servei d´ajuda a domicili de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Dit acord fou sotmès al tràmit d´informació pública (BOIB núm. 146 de data 19 de novembre de 2016) i, atès que no s´han formulat reclamacions, objeccions i observacions, s´entén aprovat definitivament el Reglament regulador del servei d´ajuda a domicili de l´Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar i es pública íntegrament el seu text a continuació.
REGLAMENT REGULADOR DEL SERVEI D’AJUDA A DOMICILI DE L'AJUNTAMENT DE SANT LLORENÇ DES CARDASSAR
Article 1. Objecte
El present Reglament té per objecte regular el servei d’ajuda a domicili que es gestiona des dels Serveis Socials comunitaris de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar.
Article 2. Marc normatiu
Article 3. Definició
El servei d’ajuda a domicili (SAD), del qual és titular l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, es presta en el domicili de persones amb manca d’autonomia personal, amb dificultats de desenvolupament o amb problemes familiars especials. Aquests aspectes els impedeixen dur a terme autònomament les tasques habituals de la vida quotidiana, per la qual cosa es proporciona, mitjançant personal qualificat i supervisat, un conjunt d’actuacions preventives, assistencials, educatives, rehabilitadores, de suport psicosocial, domèstiques, d’oferiment de menjar a domicili i d’atenció a aquestes persones i al seu entorn familiar, per tal que mantinguin l’autonomia personal, la qualitat de vida i la relació amb l’entorn pròxim.
El SAD és un servei de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar, de caire universalista, i es configura com una prestació psicosocial bàsica del sistema públic de Serveis Socials.
Aquest servei no suplirà en cap moment la responsabilitat de la família.
Es tracta d’un servei complementari, transitori i tècnic, realitzat per personal qualificat.
Article 4. Objectius del servei
Article 5. Actuacions del servei
El SAD ha d’oferir una atenció integral. Les seves actuacions bàsiques són:
Article 6. Destinataris
1. Amb caràcter general, ho seran les persones empadronades al municipi de Sant Llorenç des Cardassar.
2. Amb caràcter prioritari, ho seran totes aquelles persones majors amb dificultats d’autonomia personal, persones amb discapacitats definitives o temporals que afectin la seva autonomia personal, i famílies o nuclis de convivència amb situacions relacionals conflictives, famílies desestructurades o multiproblemàtiques amb menors en situació de risc psicosocial.
Els criteris que s’aplicaran per a la concessió del servei seran els següents:
a) Grau de discapacitat física, psíquica o sensorial, amb valoració prèvia per part de l’organisme competent.
b) Dificultats personals especials, amb valoració tècnica prèvia de la situació psicosocial de la persona.
c) Situació familiar, amb valoració prèvia de la composició de la família i del grau d’implicació d’aquesta en la contribució a la solució de la problemàtica.
d) Situació social, amb valoració prèvia de la xarxa de suport social de la persona usuària.
e) Característiques de l’habitatge, prèvia valoració de les condicions de l’hàbitat de la persona usuària.
Excepcionalment, i previ informe favorable del/ de la treballador/-a social, es podran acceptar casos que no reuneixen les condicions dels punts a), b), c) i d) d’aquest article.
Article 7. Condicions d´admissió
Podran sol·licitar el SAD les persones o famílies que compleixin les següents condicions:
Article 8. Carta de drets i obligacions
8.1. Drets de les persones destinatàries dels Serveis Socials
Les persones destinatàries dels Serveis Socials tenen els drets següents:
a) Dret a accedir al sistema de Serveis Socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc, naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.
b) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-lo efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.
c) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.
d) Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.
e) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin a alguna de les parts que hi intervenen.
f) Dret a rebre informació prèvia en relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure. El consentiment de les persones incapacitades i de les persones menors d’edat s’atorga de conformitat amb el procediment legalment establert per a aquests casos.
g) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d’edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.
h) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els Serveis Socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
i) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.
j) Dret a l’assignació del personal professional de referència que li pertanyi a la seva zona/ nucli d'empadronament.
k) Dret a la participació.
l) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.
m) Dret a formular suggeriments i reclamacions.
n) Dret a domiciliar-se sempre que es compleixin els requisits establerts a la normativa vigent.
o) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.
p) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.
q) La resta de drets que estableixi la normativa reguladora dels serveis.
8.2. Deures de les persones usuàries dels Serveis Socials
Les persones destinatàries dels Serveis Socials tenen els deures següents:
a) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre’s a participar activament en el procés.
b) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació així com també comunicar les variacions que es produeixin.
c) Destinar la prestació a la finalitat per a la qual fou concedida.
d) Acudir a les entrevistes a les quals els citi el personal professional dels Serveis Socials.
e) Contribuir al finançament del cost del servei quan es tingui capacitat econòmica i així s’estableixi normativament.
f) Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació del servei.
g) Complir el reglament de règim interior.
h) Signar el contracte assistencial pertinent amb l’entitat prestadora del servei.
q) La resta de deures que estableixi la normativa reguladora dels serveis.
Article 9. Modalitat de gestió
El SAD és competència de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar. Aquest mateix assumirà la titularitat del servei, que podrà gestionar de forma directa o indirecta.
En el cas de gestió indirecta, la corporació local mantindrà les funcions de coordinació, seguiment, supervisió i avaluació. El procediment mitjançant el qual es realitzarà el SAD serà a través de l’adjudicació del servei en qualsevol de les formes de concertació o contracte que possibiliti la legislació vigent.
El servei es presta de dilluns a divendres, de les 8 h a les 14 h i de les 18 h a les 20 h, excepte festius.
Article 10. Finançament
El SAD es pot finançar amb les aportacions de:
Article 11. Sistemes de cobrament del preu per la prestació dels serveis
Els preus actualitzats dels serveis prestats estaran exposats en el tauler d’anuncis del departament de Serveis Socials així com a la pàgina web de l’Ajuntament.
El pagament del preu del servei es realitzarà de la forma següent:
- Tant el servei de caràcter regular com irregular (aquest darrer, una vegada finalitzat) es pagaran a partir de dia 10 del següent mes, mitjançant domiciliació bancària.
- Els preus corresponen als publicats en el BOIB dins l’ordenança reguladora dels corresponents preus públics.
- En el supòsit d’absències forçoses transitòries de la persona usuària, es pot reservar la plaça, a demanda de la persona usuària o responsable, però se li cobrarà el preu del servei.
Article 12. Composició del SAD
L’equip del SAD estarà format com a mínim per un/-a treballador/-a social (TS) i un/a tècnic/a sociosanitari/a en ajuda a domicili.
Article 13. Condicions, tramitació i llista d´espera del SAD
13.1. Condicions
13.2. Tramitació del servei
Les sol·licituds de SAD es destinaran al/la TS, sent el procediment el següent:
Es realitzarà una visita al domicili per aconseguir un major grau de coneixement de la situació.
Es procedirà a l´elaboració d’una proposta de projecte d’intervenció individual o a la denegació del cas.
Es concretarà amb la persona usuària o familiars el pla de feina a desenvolupar o per informar dels motius de la denegació dels serveis.
El/la TS elevarà a Junta de Govern la proposta del servei.
El/la TS, abans que comenci la intervenció del servei, posarà en coneixement de les persones professionals el pla de feina i es concretaran els espais de regulació i supervisió.
Es procedirà a l´avaluació amb la qual es mesurarà el grau de consecució dels objectius que s’havien proposat, el grau de satisfacció de la persona usuària i de les incidències sorgides. Serà conjunta de l’equip de SAD. La supervisió i seguiment del cas del SAD serà quinzenal i quedarà reflectit a l'HSI.
Procediment d’urgència
En situacions d’extrema urgència dictaminada pel/ per la TS, es podrà acordar la prestació provisional i urgent del servei, informant el més aviat possible per tal de procedir a l’aprovació de la demanda.
13.3. Llista d´espera
Les persones que tinguin dret a rebre les prestacions del SAD perquè tenen el perfil requerit en el present però que no en poden gaudir temporalment per manca de capacitat dels serveis, es relacionaran en una llista d’espera per tal de ser ateses quan les disponibilitats dels serveis ho permetin, seguint estrictament l’ordre d´entrada.
13.4. Documentació a presentar
13.5. Baixes del servei
Les causes d’extinció de la prestació del SAD seran les següents:
Article 14. causes de suspensió o cessament de la prestació del servei
1. Seran causes de suspensió temporal del servei per un termini no superior a 3 mesos les següents:
a) L’alteració continuada de l’ordre i la manca de respecte cap als professionals.
b) No respectar les normes contingudes en el present reglament.
c) L’aparició de problemàtiques familiars que impedeixin el funcionament adequat del servei.
d) Requerir serveis que no estan contemplats en el contracte assistencial.
2. Seran causes de cessament de la prestació del servei les següents:
- La reiteració de 3 suspensions temporals del servei.
- L’agressió física o els maltractaments greus als professionals.
3. L’entitat prestadora comunicarà per escrit la suspensió de la prestació del servei i per tant l’expulsió temporal de la persona usuària, amb una antelació mínima de 7 dies. En el supòsit de cessament definitiu de la prestació del servei, aquest es podrà dur a terme de forma immediata en casos extraordinaris, que hauran de quedar justificats, i en cas contrari s’haurà de comunicar amb una antelació mínima de 15 dies.
Article 15. Suggeriments, queixes i reclamacions
Les persones usuàries que desitgin presentar queixes o reclamacions sobre qualsevol aspecte del personal, del funcionament o dels serveis, les podran fer arribar a l'adreça de l’entitat prestadora mitjançant els fulls de reclamació que tindran a la seva disposició a les oficines ubicades al carrer major número 7 de Sant Llorenç i al carrer Mareselva núm. 2 de sa Coma.
Les persones usuàries podran realitzar qualsevol tipus de suggeriment que comporti una millora del servei mitjançant una bústia de suggeriments que estarà a disposició dels usuaris a la seu de l'Ajuntament o a les oficines ubicades a carrer major número 7 de Sant Llorenç i al carrer Mareselva núm. 2 de sa Coma.
Article 16. Horaris dels serveis
El SAD es prestarà sempre entre les 8 h i les 14 h i de les 18 h a les 20 h de dilluns a divendres. Els festius no hi haurà servei.
El nombre d'hores d'atenció que rebrà cada persona usuària dependrà de les seves circumstàncies personals i de la disponibilitat del servei, i estarà recollit en el seu contracte assistencial.
El servei de menjar a domicili es prestarà de dilluns a divendres i el repartiment serà entre les 12.30 h i les 14 h.
Disposició derogatòria
El present reglament deroga de manera íntegra, per una banda, el Reglament del servei d’ajuda a domicili i suport a la unitat de convivència de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar el qual fou aprovat per acord del Ple adoptat en sessió de data 19 de setembre de 2013 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d´aprovació inicial i publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 158 de data 16 de novembre de 2013 i, per altra banda, el Reglament del servei de menjar a domicili de l’Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar el qual fou aprovat per acord del Ple adoptat en sessió de data 12 de desembre de 2013 i publicat al Butlletí Oficial de les Illes Balears número 180 de data 28 de desembre de 2013.
Disposició final. Entrada en vigor
El present reglament fou aprovat definitivament en data 17 de novembre de 2016 al no haver-se presentat reclamacions, objeccions o observacions contra el seu acord d'aprovació inicial. Entrarà en vigor una vegada que se'n publiqui el text íntegre al Butlletí Oficial de les Illes Balears i transcorregut el termini de quinze dies hàbils previst als articles 103.1 i 113.1 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, continuant la seva vigència fins a la seva modificació o derogació expressa.
ANNEX 1
MODEL DE CONTRACTE ASSISTENCIAL
Dades de l’entitat prestadora del servei:
Nom de l’entitat: Ajuntament de Sant Llorenç des Cardassar CIF: P0705100F
Treballador/a social:
Carrer: Núm: Localitat:
Dades de la persona usuària:
Nom i Llinatges:
Carrer: Núm: Localitat:
DNI: Núm. Seguretat Social:
Dades del/ la responsable o del seu representant legal:
Nom i Llinatges:
Carrer: Núm: Localitat:
Telèfon de contacte: Parentesc:
L’entitat prestadora del servei, la persona usuària i el/la familiar es comprometen als següents ACORDS:
PRIMER: l’alta del servei s’efectua lliurement.
SEGON: la persona usuària, el familiar o tutor/-a coneixen i accepten les normes del Reglament del SAD del qual s’adjunta una còpia.
TERCER: l’entitat prestadora del servei s’obliga a respectar els drets de les persones usuàries reconeguts en el Reglament del SAD.
QUART: s’estableix un període d’adaptació o de prova de quinze dies, amb l’objecte de coneixement mutu de la persona usuària i el servei, a partir de la signatura del present contracte.
CINQUÈ: la persona usuària, el/la familiar o el/la tutor/-a es comprometen a aportar la documentació següent:
SISÈ: els/les sotasignats estan obligats a informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, mèdica, social i econòmica que pogués donar lloc a la modificació o suspensió del servei.
SETÈ: les persones familiars i tutors/-es coneixen i accepten que el fet de contractar el servei no els eximeix de les seves responsabilitats envers la persona usuària.
VUITÈ: les persones familiars i tutors/-es es comprometen a col·laborar amb aquelles activitats en què l’entitat prestadora els sol·liciti la seva col·laboració i, de la mateixa manera, a estar presents en el moment de prestació del servei.
NOVÈ: la persona usuària, familiar o tutor/-a abonaran puntualment la quantitat pactada per la prestació del servei que es realitzarà per domiciliació bancària dins els primers dies del mes.
DESÈ: Les seves actuacions bàsiques són:
- Actuacions de caràcter domèstic. Són aquelles activitats i tasques quotidianes que es realitzen a la llar, dirigides al suport de l’autonomia personal. Entre d’altres, cal destacar les relacionades amb l’alimentació (també servei de menjar a domicili), la vestimenta i el manteniment i l’adequació de l’habitatge.
- Actuacions de caràcter personal. Són aquelles activitats i tasques que recauen sobre la pròpia persona beneficiària i van dirigides a mantenir el seu benestar personal i social. Entre d’altres, cal destacar: higiene personal, ajuda directa per vestir-se i menjar, control de la medicació, suport per a la mobilitat i companyia dintre i fora del domicili.
- Actuacions de caràcter educatiu. Dirigides a fomentar hàbits de conducta i adquisició d’habilitats bàsiques. Entre d’altres, cal destacar: organització econòmica i familiar, formació d’hàbits convivencials i competència parental.
- Actuacions de caràcter integrador. Són aquelles dirigides a fomentar la participació de la persona usuària a la seva comunitat.
- Actuacions de caràcter rehabilitador. Aquells conjunts d’actuacions de caràcter formatiu i de suport psicosocial dirigides al desenvolupament de les capacitats personals i a la integració de la persona beneficiària en la seva unitat convivencial i en el seu context relacional i el suport emocional als seus cuidadors.
- Actuacions de caràcter tècnic. Són aquelles activitats d’adaptació funcional de la llar per a resoldre situacions concretes i específiques.
- Servei de menjar a domicili: atén les necessitats alimentàries de les persones usuàries del servei, amb l'objectiu de prevenir el deteriorament degut a dèficits alimentaris oferint menús adequats a les seves necessitats: menú normal, menú triturat i, en el seu cas, menú sense sal.
ONZÈ: l’horari del servei és de dilluns a divendres, excepte festius, de les 8 h a les 14 h i de les 18 h a les 20 h.
DOTZÈ: Les causes d’extinció de la prestació del SAD seran:
- La resolució de la situació objecte de la prestació: compliment dels objectius fixats.
- La defunció de la persona usuària.
- El canvi de municipi de residència.
- L’incompliment dels acords de prestació.
- La manca de col·laboració de la persona usuària i la família beneficiària.
- La modificació de la situació que va determinar l’inici de la prestació del servei.
- L’ocultament o falsedat en les dades que s’havien tingut en compte per a la concessió del servei.
- Per voluntat de la persona usuària de la família. La baixa es comunicarà per telèfon i també per escrit a la persona responsable del servei amb 7 dies d'antelació.
- Altres causes de caràcter greu que impossibilitin la prestació del servei.
TRETZE: el present contracte estarà en vigor mentre es mantingui la condició de persona usuària. Aquest contracte té una duració indefinida. Qualsevol de les parts podrà donar per finalitzada la relació, sempre que es comuniqui per escrit amb 7 dies d’antelació.
CATORZÈ: la persona usuària o la seva família hauran d’informar a l’entitat prestadora de qualsevol canvi que pugui afectar al benestar físic o emocional de la persona usuària.
QUINZÈ: la persona usuària i la seva família hauran de respectar els horaris.
Sant Llorenç des Cardassar, de de
ACCEPTA I CONFORME
LA PERSONA USUÀRIA FAMILIAR O TUTOR
ACCEPTA I CONFORME
ANNEX 2
FULL DE RECLAMACIONS, QUEIXES I SUGGERIMENTS
Nom i llinatges:
Adreça: Telèfon:
Data:
Servei:
Comunicació:
Sant Llorenç des Cardassar, de de
Contra el present acord es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos a comptar des del dia següent a la data de publicació del present anunci, de conformitat amb l´article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Sant Llorenç des Cardassar, 12 de gener de 2017
El batle
Mateu Puigròs Sureda