Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MALLORCA
INSTITUT MALLORQUÍ D'AFERS SOCIALS
Núm. 232
Aprovació de la convocatòria pública d’ajudes econòmiques individuals a persones amb discapacitat per a l’any 2016
El 30 de maig de 2016, la presidenta de l’Institut Mallorquí d’Afers Socials ha resolt:
“Resolució d’aprovació de la convocatòria pública d’ajudes econòmiques individuals a persones amb discapacitat per a l’any 2016
(...)
Per tot això,
Resolc
Primer. Convocar les ajudes econòmiques individuals a persones discapacitades per a l’any 2016, d’acord amb els punts següents:
1. Objecte i finalitat de la convocatòria
La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears assenyala que, entre d’altres, són destinatàries dels serveis socials, amb caràcter prioritari, les persones en situació de discapacitat física, psíquica o sensorial.
Les ajudes econòmiques individuals d’aquesta convocatòria van adreçades a l’atenció dels problemes específics de persones declarades amb discapacitat física, psíquica i/o sensorial per tal de millorar la seva qualitat de vida i, en general, a la promoció del seu benestar social.
Les despeses realitzades han de correspondre al període comprés entre el dia després de la data de finalització del termini per presentar sol·licituds de la convocatòria de l’any anterior (22 de maig de 2015) sempre que es compleixin els requisits establerts en el punt 5, fins al darrer dia de presentació de sol·licituds.
Es regeixen, a més pel règim legal aplicable, per les bases reguladores de les ajudes econòmiques individuals, aprovades pel Ple del Consell de Mallorca de 5 de maig de 2005 (BOIB núm. 99, de 30 de juny)
2. Modalitat de les ajudes
Les ajudes tindran dues modalitats:
2.1 Els tractaments professionals sociosanitaris.
Són aquells tractaments rehabilitadors, dirigits a aconseguir la recuperació física, psíquica i sensorial de les persones amb alguna discapacitat.
Inclouen intervencions professionals de: psicomotricitat, logopèdia, tractament psicopedagògic, tractament psicoterapèutic i altres tractaments similars que corresponguin a la mateixa finalitat.
En casos excepcionals i per necessitat urgent de qualque tractament rehabilitador, sempre que se’ns justifiqui la procedència i que per accedir-hi no es pugui comptar amb mitjans de transport públic, es podrà considerar l’ajuda al transport.
2.2 Les ajudes tècniques.
S’entén per ajuda tècnica, les pròtesis, òrtesis i aquells instruments, utensilis, dispositius i/o equips de diferents graus de complexitat per a les persones amb discapacitat, amb la finalitat de suplir o complementar la seva limitació i mancances funcionals, facilitant el desenvolupament de la seva vida diària, augmentant-ne la qualitat de vida i el benestar social.
Són les següents:
a) Ajudes per a la mobilitat.
Les que actuen com a intermediàries entre la persona i l’entorn, faciliten la relació i permeten una millor mobilitat i autonomia.
També fan referència als instruments que tenen com a finalitat suplir o complementar les limitacions i/o mancances de mobilitat funcional:
- Obtenció del permís de conduir per a discapacitats físics que precisin adaptació del vehicle.
- Adquisició de vehicle adaptat o adaptació de vehicle.
- Llit hospitalari/articulat, matalàs antiescares, cadira de dutxa, grua, etc.
b) Pròtesis i òrtesis.
S’entenen per pròtesis aquells productes sanitaris que requereixen una adaptació personalitzada i adreçades a substituir un òrgan o part de la persona. Les òrtesis són aquells productes sanitaris d’ús extern i no implantables adreçats a modificar les condicions estructurals o funcionals del sistema neuromuscular, sensorial o de l’esquelet.
c) Estris bàsics i necessaris:
Les sol·licituds d’estris bàsics que siguin indispensables per a la millora de la qualitat de vida, així com per a fomentar l’autonomia personal, es podran valorar excepcionalment sempre considerant les mancances funcionals dels sol·licitants.
No poden ser objecte de subvencions en aquesta convocatòria totes aquelles obres que es poden dur a terme en el domicili per eliminar barreres arquitectòniques i donar accessibilitat (adaptació del bany, rampa d’accés, col·locació de passamans i baranes, ampliació de portes per permetre el pas de cadires de rodes, etc.)
3. Limitacions
Amb caràcter general, les persones sol·licitants d’ajudes tècniques no poden haver rebut subvencions pel mateix concepte en les dues convocatòries anteriors, excepció feta dels tractaments rehabilitadors sociosanitaris, ni sol·licitar ajudes incloses al catàleg general del
material ortoprotèsic vigent per al 2016 del Sistema Nacional de Salut, exceptuant: cadira de rodes, caminador, cadira de rodes fixe per a inodor/wc, audiòfons, material coclear, plantilles, sabates ortopèdiques, faixa especial, faixes lumbars i coixins antiescares.
4. Import màxim de la consignació pressupostària
Per a la present convocatòria es destina la quantitat de DOS-CENTS QUINZE MIL EUROS (215.000,00€),amb càrrec a la partida 40 23142 48901 del vigent pressupost de despeses de l’IMAS (Refª comptable 22016007271).
5. Persones beneficiàries
Podran ser beneficiàries de les ajudes regulades en aquesta convocatòria les persones amb discapacitat residents a Mallorca que reuneixen els següents requisits generals:
5.1. Tenir menys de 65 anys en la data de presentació de la sol·licitud.
També podran presentar-se en aquesta convocatòria les persones que no havent fet 65 anys en el moment de realitzar la despesa, compleixin la resta dels requisits de la convocatòria actual, excepte el requisit de l’edat.
5.2. Tenir un grau reconegut de minusvalidesa igual o superior al 33% dictaminat i vigent abans de la finalització del termini de presentació de sol·licituds d’aquesta convocatòria.
5.3. Que estiguin empadronades a l’illa de Mallorca.
5.4. Que la renda de la unitat econòmica de convivència del grup familiar, de la qual es tindrà en compte, a més dels rendiments del treball, els rendiments de capital mobiliari i immobiliari, i sempre que siguin rendes no exemptes de l’IRPF, i no superin els següents ingressos, calculats en base a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) , que està fixat en 7.455,14 € anuals per a l'any 2016 (Llei 48/2015, de 29 d'octubre de Pressuposts Generals de l'Estat per l'any 2016. Disposició addicional octogèsima quarta):
Unitat familiar d'un membre: 22.365,42 € anuals
Unitat familiar de dos membres: 29.820,56 € anuals
Unitat familiar de tres membres: 37.275,70 € anuals
Unitat familiar de quatre membres o més: 44.730,84 € anuals
No tenen la consideració de rendes als efectes d’aquesta convocatòria aquelles que resten exemptes de l’IRPF.
A efectes d’aquesta convocatòria s’entén per unitat econòmica de convivència el grup familiar que habiti junt quan entre els seus components hi hagi un vincle de matrimoni o una altra relació estable anàloga, un vincle per consanguinitat o adopció fins al segon grau i/o un vincle per afinitat fins al primer grau. En els casos d’acolliment permanent de menors, el menor tindrà la consideració de membre del nucli familiar quan consti resolució administrativa o judicial.
En el cas de persones beneficiàries institucionalitzades en centres o pisos depenents de l'administració pública, sols es tendran en compte els ingressos de la persona sol.licitant.
5.5. L’ajuda sol·licitada ha de ser concordant amb la discapacitat de la persona sol·licitant, això significa que l’ajuda que sol·liciti ha d’estar relacionada amb la seva particular discapacitat.
En aquells casos en els que no quedi acreditada estrictament la concordança entre la discapacitat i el concepte sol·licitat, es valorarà la idoneïtat de dita sol·licitud sempre que vengui acompanyada d’informe tècnic professional dels serveis públics on s’especifiqui relació entre l’ajuda sol·licitada i la discapacitat.
5.6. No trobar-se sotmesa a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions establerts a l’article 13 de la Llei 38/2003, general de subvencions.
6. Presentació de les sol·licituds
Les persones interessades que compleixin els requisits generals que determinen les bases aprovades pel Ple del Consell Mallorca en data 5 de maig de 2005 i els específics del punt cinquè de la present convocatòria, o estiguin en condicions de complir-los en el termini de presentació de sol·licituds, podran presentar les sol·licituds d’acord amb els models normalitzats relacionats en els annexos d’aquesta convocatòria que seran facilitats per l’IMAS. En qualsevol cas, les sol·licituds han de contenir totes les dades necessàries per identificar el sol·licitant i, si n’és el cas, el seu representant legal.
Per tal de facilitar la tramitació de les ajudes que figuren en aquesta convocatòria, es pot contactar amb la unitat d’Atenció al Ciutadà de l’IMAS a Palma o amb les seves delegacions d’Inca i de Manacor següents:
Carrer del General Riera, 67. C.P. 07010 Palma. Tel: 971 763 325.
Carrer General Luque, 223. 1r pavelló esquerra, 1r pis C.P. 07300 Inca. Tel: 971 880216 fax: 971 502407.
Carrer del Bonjesús, 2. C.P.07500 Manacor. Tel: 871 986 142 fax: 871 986150
Les instàncies s’han de dirigir a la Presidència de l’IMAS i es poden presentar al Registre General de l’IMAS a Palma i a les seves delegacions d’Inca i de Manacor, a les oficines de Registre del Consell de Mallorca, o a qualsevol dels llocs que preveu l'art. 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
Cal destacar que actualment té signats convenis de col·laboració amb determinats ajuntaments, el llistat dels quals és a la web de l'IMAS.
No existeix cap tipus de conveni de col·laboració signat entre l’IMAS i/o el Consell Insular de Mallorca i la resta dels municipis de Mallorca, i, per tant, pel que fa a la presentació de la documentació no serà vàlid el registre d’entrada realitzat en els diversos ajuntaments que no hagin signat el conveni corresponent, (ni tan sols els realitzats a l’anomenada “Finestreta Única” que els municipis hagin implantat) sinó que es tindrà en compte la data d’entrada de les sol·licituds en el Registre de l’IMAS o del Consell de Mallorca, a excepció del registre de l’Ajuntament de Palma.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar a l’oficina de correus en un sobre obert per tal que l’exemplar destinat a l’IMAS es dati i segelli per part del personal de correus abans que se certifiqui, d’acord amb el que disposa l’article 31 del Reial Decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de correus corresponent no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà com a data vàlida de presentació la d’entrada al registre de l’IMAS.
El termini per a la presentació de les sol·licituds és de quaranta dies naturals, comptadors a partir del següent al de la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. Si el darrer dia fos inhàbil, s’entendrà prorrogat fins al primer dia hàbil següent. En cas que el darrer dia fos dissabte, caldrà realitzar la presentació al registre del Consell de Mallorca situat C/ del Palau Reial, núm, 1 de Palma o a qualsevol oficina de correus.
Si la sol·licitud no reuneix les dades d'identificació, tant de l’ajuda sol·licitada com de la persona sol·licitant, o alguns dels requisits prevists a l'article 70 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, es requerirà a la persona
sol·licitant d'acord amb el que estableix l'article 71.1 de l'esmentada llei perquè, en un termini no superior als quinze dies, esmeni la falta o acompanyi els documents preceptius amb indicació que, si així no ho fa, es tindrà per desistida la petició, prèvia resolució expressa.
Als efectes de facilitar la informació sobre els documents que manquin o que precisin ser esmenats, a les persones sol·licitants ateses pel personal d’Atenció al Ciutadà al llarg del termini de sol·licituds, se’ls podrà lliurar un document, annex 7 d’aquesta convocatòria, per notificar-les els requeriments d’acord amb el que estableix l’esmentat art. 71.1.
Juntament amb la sol·licitud s’ha de presentar la documentació del punt 7 d’aquesta convocatòria. La sol·licitud i la resta de models normalitzats que se citen com annexos a aquesta convocatòria, seran facilitats per l’IMAS a les oficines que s'indiquen anteriorment o a la web www.imasmallorca.com, a l'apartat de tràmits.
7. Documentació que s’ha de presentar
A la sol·licitud de subvenció (annex 1), s’haurà d’adjuntar la documentació següent:
7.1. Documentació de caràcter general per a totes les sol·licituds.
a. Fotocòpia del DNI o NIE de la persona sol·licitant i/o del seu representant, si escau. Si la sol·licitud la signa el representant d’una persona incapacitada, fotocòpia compulsada del document que acrediti la representació legal.
En tot cas, si la persona sol·licitant és un menor, ha de presentar-se el DNI o el NIE així com còpia del llibre de família.
b. Declaració responsable, d’acord amb el model annex 4 a la present convocatòria.
c. Fotocòpia del certificat oficial de la discapacitat o de la resolució del reconeixement del grau de discapacitat i/o fotocòpia del dictamen tècnic facultatiu específic, emès per la Direcció General de Família, Benestar Social i Atenció a Persones en Situació Especial del govern de la CAIB o per l’òrgan competent de l’administració pública competent en el moment de la seva emissió.
d. Certificat de convivència del conjunt de la unitat familiar o certificat d'empadronament en cas de persones institucionalitzades.
e. Factura oficial original que justifiqui el cost de l’activitat realitzada, a nom de la persona beneficiària de l’ajuda o de la persona tutora legal sempre que la persona beneficiària estigui incapacitada i sempre que l’esmentada persona que ostenta la tutela aparegui com a sol·licitant de l’ajuda i titular de la domiciliació bancària. En els casos de menors, si la factura s’emet a nom d’un dels progenitors, també hi haurà de constar la identificació del menor.
Els mitjans per acreditar que la factura s’ha pagat són:
En el cas de pagament en metàl·lic: factura amb el rebut signat del proveïdor conforme a que la factura ha estat pagada.
En el cas que el pagament s’hagi realitzat mitjançant transferència bancària o targeta de crèdit: còpia del rebut corresponent.
Les factures a presentar han de correspondre a despeses realitzades entre el dia 22 de maig de 2015 i el darrer dia de presentació de sol·licituds.
Les persones que han complert 65 anys, però que en el moment de realitzar la despesa tenien menys de 65 anys també poden justificar el cost de l’activitat amb factures que corresponguin a despeses realitzades, sempre que respectin els terminis prevists per la convocatòria.
Les persones que presentin una o vàries factures per justificar el cost de l’activitat, tindran fins al darrer dia del termini per a la presentació de sol·licituds per realitzar la despesa.
f. Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments expedida a nom de la persona beneficiaria de l’ajuda, o, si pertoca, a nom de la persona tutora legal que aparegui a la sol·licitud, sempre que la persona beneficiària sigui menor d’edat o incapacitada, i segellada per l’entitat bancària (annex 2)
g. Documents per a acreditar la renda de la unitat econòmica familiar:
1. Annex 3: Autorització a l’IMAS per sol·licitar d’ofici, per mitjans telemàtics còpia de la declaració de renda de l’any 2015 corresponent a l’exercici 2014 de tots els membres de la unitat de convivència majors d’edat.
2. o la còpia acarada de la declaració de l’IRPF de l’any 2015, corresponent als ingressos de l’any 2014 de tots el membres de la unitat econòmica de convivència majors de 18 anys.
h. En cas de sol·licitar l’ajut per a l’adquisició de vehicle adaptat o adaptació d’automòbil, ha de presentar còpia acarada de la targeta d’inspecció tècnica del vehicle on consti l’adaptació.
i. En cas de sol.licitar la subvenció per a l'obtenció del permís de conduir per a vehicles adaptats, ha de presentar certificat de l'autoescola indicant que s'ha utilitzat un vehicle adaptat així com còpia de la targeta d'inspecció tècnica del vehicle utilitzat per a les pràctiques on consti l'adaptació del vehicle.
j. Informe tècnic professional dels serveis públics en què s’especifiqui la relació entre l’ajuda sol·licitada i la discapacitat en aquells casos en els que no quedi acreditada estrictament la concordança entre la discapacitat i el concepte sol·licitat.
k. En el cas de menors acollits, còpia de la resolució administrativa o judicial de l’acolliment permanent.
l. L’annex 6, mitjançant el qual la persona sol·licitant autoritza a l’IMAS perquè sol·liciti a l’Agència Tributària i a la Tresoreria General de la Seguretat Social les dades necessàries per comprovar que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Segureta Social.
m. L'annex 5 quan la persona beneficiària cedeix el dret de cobrament de la subvenció concedida al proveïdor. El document ha de venir signat per la persona sol.licitant i el proveïdor, indicant el CIF, núm. de factura, data, import i concepte i presentar l'annex 2 a nom del proveïdor, signat i segellat per l'entitat bancària.
n. Qualsevol altre document que la persona sol·licitant consideri oportú presentar.
8. Criteris objectius que han de regir l’atorgament de la subvenció
Els criteris de distribució entre les sol·licituds admeses són els següents:
8.1. Les ajudes es poden concedir per la quantitat màxima establerta en aquesta convocatòria per cada concepte o per una part d’aquesta; en tot cas, la quantitat màxima individual que es concedirà per a cada concepte serà:
Adquisició de vehicle adaptat o adaptació d’automòbil 2.500 euros
Obtenció del permís de conduir per a persones amb discapacitat física que necessitin adaptació del vehicle. 740 euros
Adquisició d’altres vehicles adapatats a la discapacitat (scooter, tricicles, bicicletes) 1.545 euros
Ulleres 310 euros
Pròtesi dental 850 euros
Grua 1440 euros
Arnès per a grua 225 euros
Llit hospitalari / adaptat 1.750 euros
Carro elevador 825 euros
Somier llit hospitalari 360 euros
Matalàs antiescares 360 euros
Trapezi incorporador 205 euros
Baranes de llit 130 euros
Tauleta auxiliar per a llit hospitalari 105 euros
Cadira de dutxa / wc 310 euros
Seient giratori de banyera 255 euros
Barres de paret 155 euros
Elevador wc 155 euros
Post banyera 105 euros
Carro de rentat hidràulic 1.924 euros
Menjar especial a causa de fenilcetonuria 197 euros
Pròtesis de cabells 625 euros
Varilla auditiva 1.000 euros
Audioprocessador 249 euros
Seient hamaca de banyera amb cinturons de seguretat 800 euros
Despertador analògic d’alerta 129 euros
Descalcificador 1.027 euros
Elevador o plataforma salvaescales amb o sense cadira/oruga salvaescales 2.000 euros
Caminador postural infantil 1.830 euros
Butaca anatòmica 620 euros
Ferula de descàrrega dental/oclusal 172 euros
Dispositius de suport per a la vida diària i/o la comunicació alternativa 500 euros
Únicament en els supòsits contemplats a la base 3:
Tractaments rehabilitadors sociosanitaris. 2.500 euros
Cadira rodes 2.000 euros
Cadira rodes de paràlisi cerebral infantil. 1.030 euros
Adaptació de cadires de rodes 1.030 euros
Cadira de rodes fixa per a inodor i wc 220 euros
Audiòfon esquerre 1.750 euros
Audiòfon dret 1.750 euros
Material audiòfons 200 euros
Sabates ortopèdiques 65 euros
Plantilles 65 euros
Faixes lumbars 65 euros
Faixa especial 540 euros
Material coclear 1.500 euros
Coixins antiescares 130 euros
Caminador 84 euros
Per a les altres ajudes no previstes en el barem anterior la comissió avaluadora estudiarà la idoneïtat de la sol·licitud en cada cas.
Les persones interessades podran sol·licitar ajudes per un màxim d’un concepte sense superar mai la quantia de 2.500 euros.
8.2 La concessió de les subvencions es farà fins al límit del crèdit pressupostari establert en aquesta convocatòria.
8.3. Per atendre a les situacions de necessitat, el criteri de valoració de l’ajuda sol·licitada és el límit de la renda anual de la unitat econòmica de convivència, tal com es descriu al punt 5.4.
8.4. Una vegada revisades totes les sol·licituds la quantia atorgada podrà ser del 100% de la despesa sempre que aquesta no superi la quantia màxima atorgada per al concepte a la present convocatòria i existeixi disponibilitat pressupostària i en cas d’advertir-se insuficiència de recursos pressupostaris per atendre totes les demandes subvencionables, es pot aplicar un coeficient reductor i es reduiran proporcionalment les quanties concedides fins adaptar-se a la disponibilitat pressupostària.
9. Instrucció del procediment
L’òrgan instructor és la direcció insular de Persones amb Discapacitat de l’IMAS, que ha de dur a terme les actuacions a què es refereixen l’article 24 i següents de la Llei general de subvencions, i ha de formular la proposta de resolució.
10. Comissió Avaluadora
La Comissió Avaluadora ha d’estudiar i comprovar totes les sol·licituds presentades i, en base a l’informe tècnic pertinent, n’ha d’emetre un informe que ha de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució corresponent.
D’acord amb allò que disposa l’article 22.1 de la Llei 38/2003, general de subvencions, la proposta de concessió es formularà a l’òrgan concedent per un òrgan col·legiat a través de l’òrgan instructor i afegeix que la composició d’aquest òrgan col·legiat serà la que estableixin les bases reguladores.
A les bases reguladores de les ajudes econòmiques individuals aprovades en data 5 de maig de 2005 (BOIB núm.99 de 30.06.05) i concretament a la base 5 on regulen la comissió avaluadora, s’estableix que serà preceptiva la seva existència als procediments de concurs i afegeix que la resolució que aprova l’inici de la convocatòria n’ha d’establir la seva composició.
Es constitueix la Comissió Avaluadora que estarà integrada per aquests membres:
President: La persona que ostenti la direcció insular de Persones amb Discapacitat o persona que la substitueixi.
Vocals:
La interventora delegada de l’IMAS o la persona que la substitueixi
El director insular de Persones amb Discapacitat.
El cap de servei de la Direcció Insular.
El cap de la secció d'Iniciatives Sociolaborals o persona que el substitueixi.
Secretaria amb veu però sense vot:
La secretària delegada de l’IMAS o persona que la substitueixi.
11. Obligacions dels beneficiaris
Complir els requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
Sotmetre’s en qualsevol moment del desenvolupament de l’activitat a les actuacions de comprovació que efectuï l’IMAS, a les de control financer que corresponen a la Intervenció Delegada de l’IMAS quant a les subvencions concedides, i a les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes.
Comunicar l’obtenció d’altres subvencions per a la mateixa finalitat procedents de qualsevol administració o entitat pública o privada, nacional o internacional.
Acreditar, abans de la proposta de resolució definitiva, que s’està al corrent de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
Justificar adequadament el pagament de les despeses efectuades d’acord amb el punt 13.
Conservar els documents justificatius mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control.
Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists.
Qualsevol altra en aplicació de la normativa vigent.
12. Resolució del procediment
L’òrgan competent per resoldre és la Presidència de l l’IMAS, d’acord amb l’art. 7.2 g) dels Estatuts, que disposa a aquest efecte d’un termini de sis mesos comptadors des de l’endemà que hagi acabat el període de presentació de sol·licituds de les subvencions. Es considerarà que s’han desestimat les sol·licituds no resoltes en aquest termini.
Contra les resolucions que adopta la Presidència es pot interposar recurs d'alçada davant el Consell Executiu del Consell de Mallorca en el termini i amb els efectes de l'article 114 de la Llei de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
La resolució ha de ser expressa i motivada d’acord amb els criteris de valoració establerts i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
La resolució de l’expedient de concessió o de denegació dels ajuts es notificarà a les persones interessades i es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
13. Justificació
1. La justificació de la subvenció es realitzarà mitjançant la presentació de la factura o factures o documents amb valor probatori equivalent dins del termini previst per a la presentació de sol·licituds de la convocatòria.
Les factures han d’expressar clarament:
Nom complet i CIF o NIF de qui emet la factura
DNI o NIE de la persona beneficiària o de la persona tutora legal (sempre que la persona beneficiària estigui incapacitada) i que la persona tutora legal aparegui com a sol·licitant de l’ajuda i titular de la domiciliació bancària
Número de la factura
Data
Concepte
Retenció IRPF i IVA (si s'escau).
En els casos de menors, si la factura s’emet a nom d’un dels progenitors, també hi haurà de constar la identificació del menor.
En el cas de presentar factures en una llengua no oficial a la comunitat autònoma de les Illes Balears, la persona sol·licitant haurà de presentar una traducció jurada dels esmentats documents.
2. Les persones beneficiàries han de presentar la documentació que justifica que la despesa de l’objecte de la subvenció s’ha realitzat.
Els mitjans per acreditar que la factura s’ha pagat són:
a) En el cas de pagament en metàl·lic: factura amb el rebut signat del proveïdor conforme a que la factura ha estat pagada.
b) En el cas que el pagament s’hagi realitzat mitjançant transferència bancària o targeta de crèdit: còpia del document corresponent (justificant de la transferència o còpia del pagament de la targeta).
No es preveu la concessió de bestretes.
14. Endós
Consisteix en la cessió d’un dret, de forma que el cobrament de la subvenció concedida és cedeix a una tercera persona, endossada.
La persona sol·licitant pot presentar una autorització per endossar el pagament de la
subvenció que sol·licita al proveïdor amb l’Annex 5 (document d'endós) degudament emplenat i l'Annex 2 (document de sol·licitud de pagament bancari) a favor de l’esmentada tercera persona.
En aquest supòsit, la comissió avaluadora en té la potestat decisòria.
El model d’autorització i de sol.licitud de pagament bancari es podràn recollir a les oficines d’Atenció al Ciutadà de Palma, Inca i Manacor o es podrà descarregar directament des del portal web de l’IMAS.
15. Pagament
El pagament de la subvenció s’ha de fer efectiu una vegada quedi justificada la despesa segons el punt 13.1 i 13.2.
Si la proposta de pagament es fa una vegada transcorreguts els sis mesos de vigència de la declaració responsable d’estar al corrent amb l’Administració Tributària i amb la Seguretat Social, l’IMAS ho comprovarà d’ofici, sempre que el beneficiari hagi presentat l’annex 6. En cas de que no hagués presentat aquest annex, i hagi vençuda la vigència de la declaració responsable, serà imprescindible per poder fer el pagament que el beneficiari presenti una nova declaració responsable o els certificats actualitzats d’estar al corrent d’aquestes obligacions.
15. Reintegrament
D’acord amb allò que disposen els articles 36 i 37 de la Llei general de subvencions, la persona beneficiària ha de reintegrar totalment o parcialment les quantitats rebudes i, si s’escau, l’interès de demora, en els casos següents:
a) L’incompliment de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
b) L’obtenció de la subvenció sense que es compleixin les condicions requerides per a això, o quan s’alterin les condicions tingudes en compte per concedir-la, sempre que sigui per causes imputables al beneficiari.
c) L’incompliment greu de l’obligació de justificació de la finalitat dels fons percebuts en la forma i els terminis establerts.
d) La concurrència de subvencions incompatibles per a la mateixa finalitat.
e) La negativa a sotmetre’s a les actuacions de comprovació o de control que determina la normativa, o l’obstrucció injustificada d’aquestes actuacions.
f) Altres supòsits establerts en les bases reguladores.
Per al reintegrament s’han d’aplicar els procediments prevists a aquest efecte a la legislació de finances, en els quals s’ha de garantir l’audiència a les persones interessades.
Les quanties reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
16. Infraccions o sancions
L’incompliment dels requisits establerts en aquestes bases dóna lloc a l’aplicació del règim d’infraccions i sancions establert en la llei general de subvencions.
Per imposar les sancions corresponents s’ha d’aplicar el procediment que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, regulador de l’exercici de la potestat sancionadora.
17. Inspecció
D’acord amb allò que disposa aquesta Resolució, les subvencions que concedís l’IMAS s’han de sotmetre a la inspecció corresponent segons la normativa legal vigent que hi sigui d’aplicació.
18. Disposició supletòria
En tot allò no previst a la present convocatòria es tindran en compte les bases reguladores de les ajudes econòmiques individuals de la direcció d’Àrea de Serveis Socials de l’Institut (actualment IMAS), aprovades pel Ple del Consell de Mallorca en data 5 de maig de 2005 (BOIB núm. 99, de dia 30 de juny); el Reglament de subvencions i ajudes econòmiques del Consell de Mallorca, publicat en el BOIB número 132, de 3 de novembre de 2001 i la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel seu Reglament aprovat pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol (BOE núm. 176, de 25 de juliol de 2006).
Segon. Autoritzar la despesa dimanant d’aquest expedient per l’import total de .DOS-CENTS QUINZE MIL EUROS (215.000,00€) amb càrrec a la partida 40 23142 48901 del vigent pressupost de despeses de l’IMAS, (referència comptable núm. 22016007271).
Tercer. Ordenar la publicació d’aquesta convocatòria en el BOIB.
Quart. Notificar aquesta resolució a la secció d'Iniciatives Sociolaborals , a la direcció insular de Persones amb Discapacitat, al servei de Gestió Econòmica i la Intervenció Delegada.
Aquesta resolució no posa fi a la via administrativa i contra ella es pot interposar, d'acord amb l'article 27.2 dels Estatuts de l'Institut Mallorquí d’Afers Socials, aprovats pel Ple del Consell de Mallorca en data 9 de febrer de 2012 (BOIB núm. 28, de 21 de febrer), recurs d’alçada davant el Consell Executiu del Consell Insular de Mallorca, dins el termini d’un mes, comptador a partir del dia següent al de la notificació de la present resolució.
Contra la desestimació expressa del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos, comptadors a partir del dia següent al de la notificació de la desestimació de l’esmentat recurs.
Contra la desestimació per silenci del recurs d’alçada podrà interposar-se recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de sis mesos, comptadors a partir del dia següent a la desestimació presumpta (tres mesos des de la interposició del recurs sense que s’hagi notificat la resolució).
No obstant l’anterior, es pot exercitar, si n’és el cas, qualsevol altre recurs que s’estimi pertinent. Tot això de conformitat amb la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, i de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.”
La qual cosa ús comunico perquè tingueu coneixement i als efectes oportuns.
Palma, 30 de maig de 2016
La secretària delegada
(BOIB núm.160 de 14-11-2006)
Inmaculada Borrás Salas