Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE MANCOR DE LA VALL
Núm. 14
Elevació automática a definitiu de l’acord d'aprovació inicial de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa del servei de recollida, transferència i tractament final de residus urbans
Versió PDF
Primer. Passat el termini d’exposició pública de l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament de data 11 de novembre de 2016 d’aprovació provisional de l’Ordenança Fiscal Reguladora de la taxa del servei de recollida, transferència i tractament final de residus urbans, i no havent-se presentat reclamacions, s’eleva a definitiu l’esmentat acord conforme el que disposa l’article 102. d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Segon. El text íntegre l’Ordenança Fiscal Reguladora de la taxa del servei de recollida, transferència i tractament final de residus urbans es publicarà al BOIB, conforme l’establert a l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears.
Tercer. Contra el present acord definitiu de l’Ordenança Municipal, els interessats podran interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala del Contenciós Administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos comptats a partir del dia següent al de la publicació del present anunci en el BOIB.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA, TRANSFERÈNCIA I TRACTAMENT FINAL DE RESIDUS URBANS
Article 1. Fonament i naturalesa
1. En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les Bases de Règim Local, i de conformitat amb el que es disposa en els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament modifica i estableix la taxa per recollida i eliminació de residus sòlids urbans que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Article 2. Fet imposable
1) Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària de residus sòlids urbans d’habitatges, allotjaments i locals o establiments on s’exerceixin activitats industrials, comercials professionals, artístiques o de serveis, així com el seu tractament, transferència i transport i la utilització del Parc Verd.
2) En aquest efecte es consideren residus domiciliaris urbans els especificats a l’article 3 de la llei 22/2011 de Residus. La separació de les fraccions dels residus urbans es realitza d’acord amb el que estableixi Ordenança Reguladora.
3) La taxa es desglossa en dos conceptes principals. Per una banda una part fixa per cobrir principalment els costs fixos del servei de recollida, transferència i tractament final de residus urbans i una part variable que pretén distribuir el cost de l’eliminació del rebuig de forma variable depenent de la quantitat de rebuig que generi cada subjecte passiu. Es pretén d’aquesta manera incentivar la correcta separació de les fraccions dels residus urbans i complir amb un principi general de “qui més genera més paga”, de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que generin menys, repercutint d’aquesta manera una part del cost de l’eliminació del rebuig en qui ho ha generat.
4) No està subjecte a la taxa la prestació de caràcter voluntari i a instàncies de part dels serveis següents:
a) Recollida de residus no qualificats com a urbans, d’indústries, hospitals i laboratoris
b) Recollida d’escòries i cendres de calefaccions centrals
c) Recollida de runes d’obres
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei General Tributària, que ocupin o facin servir els habitatges, els establiments i els locals situats als llocs, places, carrers o vies públiques en les quals es doni el servei, o aquells que es trobin en zona rústica pel servei de Parc Verd, ja sigui a títol de propietari, d’usufructuari, habitacionista, llogater i fins i tot de precari.
2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent, obligat al pagament de la part fixa de la taxa el propietari dels habitatges, locals o establiments, el qual podrà repercutir, si és el cas, les quotes satisfetes sobre els usuaris, que són els beneficiaris del servei.
Article 4. Responsables
1. Responen solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei General Tributària.
2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei General Tributària.
3. Els usuaris del servei estaran obligats a dipositar la fracció rebuig dins bosses estandarditzades per al rebuig aprovades per l’Ajuntament.
4. Per facilitar la distribució de les bosses estandarditzades l’Ajuntament podrà signar un conveni o acord de col·laboració amb empreses locals, on es detallaran les condicions d’ingrés, cessió de bosses i altres aspectes que considerin convenients. En aquest cas, els empresaris també actuaran d’obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa.
Article 5. Exempcions
1. No es concedirà cap exempció ni bonificació en l’exacció de la present taxa.
Article 6. Quota tributària
1. La quota tributaria consistirà en una part fixa per unitat de local que es determinarà en funció de la naturalesa i destinació dels immobles, i una part variable en funció de la quantitat de bosses extres o contenidors autoritzats per l’Ajuntament per a la fracció Rebuig d’acord amb les tarifes contingudes a l’annex. La part variable de la quota dependrà del nombre de bosses de fems utilitzades per al rebuig. Les úniques bosses de fems que podran lliurar-se per a la recollida d’aquesta fracció seran autoritzades per a l’Ajuntament per a ús específic. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir les bosses. La quota de la taxa serà el preu d’aquestes bosses estandarditzades. En el cas de negocis grans productors de rebuig dins del casc urbà existirà la possibilitat de dipositar el rebuig directament en contenidors sense bossa estandarditzada si l’ajuntament així ho aprova en cada cas.
2. Les quotes fixes i les variables per contenidor assenyalades tenen caràcter irreductible i anual.
3. Quan un titular físic o jurídic figuri d’alta d’una activitat al seu domicili habitual, es tributarà per una sola quota, la de més quantia.
Article 7è. Meritació
1. Es merita la taxa fixa i neix l’obligació de contribuir des del moment que s’inicia la prestació del servei, entenent-se iniciada, donada la naturalesa de la recepció del servei, quan estigui establert i en funció del servei municipal de recollida de fems domiciliaris, així com en el Parc Verd, en els carrers o llocs on figurin les vivendes o locals utilitzats pels contribuents subjectes a taxa. El període impositiu comprendrà l’any natural.
2. Pel que fa a la part variable de la taxa, aquesta es meritarà tant aviat com es posi a disposició del subjecte passiu cada bossa estandarditzada, o bé l’equivalent a cada bossa que es depositi al punt verd. En el cas de que la recollida es faci mitjançant contenidors estandarditzats mitjançant autorització de l’ajuntament, la meritació tindrà lloc en el mateix moment que la part fixa i en les mateixes condicions.
3. Anualment es formarà un Padró on figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquiden per l’aplicació de la present ordenança, el qual serà exposat al públic per 15 dies a efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i Tauló d’Anuncis Municipal.
4. Transcorregut el termini d’exposició al públic, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base pels documents cobratoris corresponents.
5. Les altes que es produeixin dins l’exercici, sortiran efectes des de la data en que neixi la obligació de contribuir; a tal efecte, els subjectes passius presentaran la corresponent declaració d’alta i bases tributàries amb anterioritat i com a requisit previ a l’inici de la prestació del Servei.
6. Per l’Administració es procedirà a notificar als subjectes passius la liquidació corresponent a l’Alta en el Padró, amb l’expressió de:
a. Els elements essencials de la liquidació.
b. Els mitjans d’impugnació que puguin esser exercits amb indicació de terminis i organismes en que hauran d’esser interposats.
c. Lloc, termini i forma en que haurà d’ésser satisfet el deute tributari.
7. S’entendrà que una vivenda cessa en l’ús del servei quan aquesta perdi la condició habitabilitat, i així vengui certificat per tècnic competent. Els locals cessaran en l’ús del servei quan es cessi definitivament en l’activitat.
8. Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, segons les normes del Reglament General de Racaptació.
9. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectiva pel procediment de constrenyiment, d’acord amb el que es preveu en el vigent Reglament de Recaptació.
Article 8. Infraccions i sancions
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, també com de les sancions que hi corresponguin a cada cas, s'actuarà segons els articles 191 i següents de la Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei General Tributària.
ANNEX
Part fixa de la taxa
Quadre de tarifes de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida de residus urbans
Total €
|
Habitatge unifamiliar en zona urbana |
155,80 |
|
Vivenda ocupada per una o dues persones majors |
125,40 |
|
Activitats comercials exepte perruqueries (en zona rústica i urbana) Activitats comercials de Perruqueries |
285,00 190,00 |
|
Habitatges de menys de 80 m2 en zona no urbana |
76,00 |
|
Habitatges de més de 80 m2 en zona no urbana |
117,80 |
L’Ajuntament entregarà als habitatges la quantitat de 20 bosses estandarditzades que s’estima suficient per a tot l’any.
Les famílies nombroses que així ho justifiquin podran demanar gratuïtament 10 bosses domiciliaries extres.
Els comerços podran demanar gratuïtament un total de 10 bosses estandarditzades grosses o 20 bosses de les normals.
Part variable de la taxa
1. Recollida amb bossa estandarditzada
Preu de la bossa estandarditzada pel rebuig quan les que facilita l’Ajuntament no siguin suficients:
2. Recollida a través de contenidors estandarditzats
Per als establiments en nucli urbà que així ho sol·licitin i s’acordi per la regidoria de Medi Ambient, es permetrà dipositar el rebuig directament dins el contenidor sense bossa estandarditzada. En aquest cas serà aplicable una taxa per contenidor autoritzat a recollir una vegada per setmana computable a raó de:
Aquesta quota es cobrarà anualment junt amb el rebut de la part fitxa de la taxa.
3. Recollida en el punt verd
3.1 Tots els usuaris hauran de depositar la fracció de rebuig al punt verd en bosses estandarditzades. En el cas de que l’usuari no porti la bossa estandarditzada podrà abonar al Parc Verd la quota corresponent al número de bosses equivalents estandarditzades.
3.2 Les fraccions de residus especials que tinguin un preu especial de tractament com siguin runes, enderrocs, neumàtics, electrodomèstics, residus amb amiant... que siguin recollits al punt verd tindran una tarifa específica resultant d’aplicar en cada moment al cost del tractament un coeficient del 1’2.
Aquestes tarifes s’exposaran en lloc visible del punt verd.
Mancor de la Vall, 30 de desembre de 2016.
El batle
Guillem Villalonga Ramonell.