Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BINISSALEM

Núm. 14755
Aprovació definitiva modificacions ordenances fiscals per a 2017

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Transcorregut el termini de trenta dies d’exposició pública de les modificacions de les ordenances fiscals, que a continuació es relacionen, sense que s’hagi presentat cap reclamació, l’acord d’aprovació inicial s’ha transformat en definitiu, de conformitat amb el que estableix l’art. 17.3 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.

Es transcriu a continuació el text íntegre de les esmentades modificacions de les ordenances fiscals, de conformitat amb l’article 17.4 del referit Cos Legal:

  

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’ IMPOST SOBRE BENS IMMOBLES

L’ Ordenança fiscal reguladora de l’impost sobre bens immobles queda redactada de la següent manera:

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’IMPOST SOBRE BÉNS IMMOBLES

Article 1.- Fonament legal

  L'Ajuntament de Binissalem, de conformitat amb l'article 15.2 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, fa ús de la facultat que li confereix la mateixa, en ordre a la fixació dels elements necessaris per a la determinació de les quotes tributàries de l'Impost sobre Béns Immobles, previst en l'article 59.1.a), d'aquesta Llei, l'exacció de la qual s'efectuarà amb subjecció al disposat en aquesta Ordenança Fiscal.

Article 2.- Naturalesa

L'Impost sobre Béns Immobles és un tribut directe de caràcter real que grava el valor dels béns immobles en els termes establerts en l'article següent.

Article 3.- Fet imposable_

1. Constitueix el fet imposable de l'impost la titularitat dels següents drets sobre els béns immobles rústics i urbans i sobre els immobles de característiques especials:

a) D'una concessió administrativa sobre els propis immobles o sobre els serveis públics a què es trobin afectes.

b) D'un dret real de superfície.

c) D'un dret real d'usdefruit.

d) Del dret de propietat.

2. La realització del fet imposable que correspongui d'entre els definits en l'apartat anterior per l'ordre en ell establert determinarà la no subjecció de l'immoble a la resta de modalitats previstes.

3. A l'efecte d'aquest impost tindran la consideració de béns immobles rústics, de béns immobles urbans i de béns immobles de característiques especials els definits com a tals en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari.

4. En cas que un mateix immoble es trobi localitzat en distints termes municipals s'entendrà, a l'efecte d'aquest impost, que pertany a cadascun d'ells per la superfície que ocupi en el respectiu terme municipal.

5. No estan subjectes a aquest impost:

_a) Les carreteres, els camins, la resta de vies terrestres i els béns del domini públic marítimo-terrestre i hidràulic, sempre que siguin d'aprofitament públic i gratuït.

b) Els següents béns immobles propietat dels municipis en què estiguin enclavats:

- Els de domini públic afectes a ús públic.

- Els de domini públic afectes a un servei públic gestionat directament per l'Ajuntament, excepte quan es tracti d'immobles cedits a tercers mitjançant contraprestació.

- Els béns patrimonials, exceptuats igualment els cedits a tercers mitjançant contraprestació.

_Article 4.- Subjectes passius

1. Són subjectes passius, a títol de contribuents, les persones naturals i jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei General Tributària que ostenten la titularitat del dret que, en cada cas, sigui constitutiu del fet imposables d'aquest impost.

El disposat a l'apartat anterior serà d'aplicació sense perjudici de la facultat del subjecte passiu de repercutir la càrrega tributària suportada conforme a les normes de dret comú.

2.- En el supòsit de concurrència de diversos concessionaris sobre un mateix immoble de característiques especials, serà substitut del contribuent qui hagi de satisfer el major cànon.

El substitut del contribuent a què es refereix el paràgraf anterior, podrà repercutir sobre la resta de concessionaris la part de la quota líquida que li correspongui en proporció als cànons que hagin de satisfer cadascun d'ells.

3.- L'Ajuntament repercutirà la totalitat de la quota líquida de l'Impost en aquells que no reunint la condició de subjectes passius del mateix, facin ús mitjançant contraprestació dels seus béns demanials o patrimonials.

Article 5.- Exempcions

1. Estaran exemptes els següents immobles:

a) Els que siguin propietat de l'Estat, de les Comunitats Autònomes o de les entitats locals que estiguin directament afectes a la seguretat ciutadana i als serveis educatius penitenciaris, així com els de l'Estat afectes a la Defensa Nacional.

b) Els béns comunals i les muntanyes veïnals en mà comú.

c) Els de l'Església Catòlica i els de les associacions confessionals no catòliques legalment reconegudes, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits en virtut d'allò disposat en l'article 16 de la Constitució.

A l'Església Catòlica i a les esglésies, confessions i comunitats religioses que tinguin subscrits acords de cooperació amb l'Estat espanyol se'ls aplicarà aquesta exempció directament per l'Ajuntament.

d) Els de la Creu Roja Espanyola.

e) Els immobles als quals els sigui d'aplicació l'exempció en virtut de convenis internacionals en vigor i, a condició de reciprocitat, els dels Governs estrangers destinats a la seva representació diplomàtica, consular, o als seus organismes oficials.

f) La superfície de les muntanyes poblades amb espècies de creixement lent reglamentàriament determinades, el principal aprofitament de les quals sigui la fusta o el suro, sempre que la densitat de l'arbrat sigui la pròpia o normal de l'espècie de la qual es tracti.

g) Els terrenys ocupats per les línies de ferrocarrils i els edificis enclavats en els mateixos terrenys, que estiguin dedicats a estacions, magatzems o a qualsevol altre servei indispensable per a l'explotació de les línies esmentades. No estan exempts, per consegüent, els establiments d'hosteleria, espectacles, comercials i d'esbarjo, les cases destinades a vivendes dels empleats, les oficines de la direcció ni les instal·lacions fabrils.

h) Els béns urbans la quota líquida dels quals resulti inferior a 5,00 euros i els béns rústics la quota líquida dels quals o quota agrupada, segons l'article 77.2 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, resulti inferior a 5,00 euros.

2. Així mateix, prèvia sol·licitud, estaran exempts:_

a) Els béns immobles que es destinin a l'ensenyament per centres docents acollits, total o parcialment, al règim de concert educatiu, quant a la superfície afectada a l'ensenyament concertat. La present exempció es concedirà en els termes establerts al RD 2187/1995, de 28 de desembre, tal i com recull en les seves condicions materials i formals la circular 05.03.04/2008/p, de 2 d'abril, emesa per la Direcció General de Cadastre.

b) Els declarats expressa i de forma individual monument o jardí històric d'interès cultural, mitjançant Reial Decret en la forma establerta per l'art. 9 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, i inscrits en el Registre General a què es refereix l'art. 12 com a integrants del Patrimoni Històric Artístic Espanyol, així com els compresos en les disposicions addicionals primera, segona i cinquena de la Llei dita.

Aquesta exempció no arribarà a qualssevol classes de béns urbans ubicats dins del perímetre delimitatiu de les zones arqueològiques i llocs o conjunts històrics, globalment integrats en ells, sinó, exclusivament, a aquells que reuneixen les següents condicions:_

a) En zones arqueològiques, els inclosos com a objecte de especial protecció en l'instrument de planejament urbanístic a què es refereix l'art. 20 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol.

b) En llocs o conjunts històrics, els que comptin amb una antiguitat igual o superior a cinquanta anys i estiguin inclosos en el catàleg previst al Reial Decret 2159/1978, de 23 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de Planejament per al desenvolupament i aplicació de la Llei sobre el Règim del Sòl i Ordenació Urbana, com a objecte de protecció integral en els termes previstos a l'art. 21 de la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol.

c) La superfície de les muntanyes on es realitzin repoblacions forestals o regeneració de masses arbrades subjectes a projectes d'ordenació o plans tècnics aprovats per l'Administració forestal. Aquesta exempció tindrà una durada de quinze anys, comptats a partir del període impositiu següent a aquell en què es realitzi la seva sol·licitud.

d) Els béns immobles dels quals siguin titulars en els termes previstos en la normativa reguladora de les Hisendes Locals, les entitats sense finalitats lucratives a aquelles que esmenta la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de Règim Fiscal de les Entitats sense Finalitats Lucratives i dels Incentius Fiscals al Mecenatge, conforme a allò establert al Reial Decret 1270/2003, de 10 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament per a l'aplicació del precitat règim fiscal, excepte els afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats.

L'aplicació de l'exempció dita estarà condicionada a què les entitats sense finalitats lucratives comuniquin a l'Ajuntament l'exercici de l'opció pel règim fiscal especial i al compliment dels requisits i supòsits de fet relatius al mateix, que hauran de ser provats per cada entitat sol·licitant.

La documentació que s’haurà a cada sol·licitud serà la següent:

- Còpia del NIF de l'entitat sol·licitant.

- Còpia de l'escriptura de representació o document acreditatiu de la mateixa per a qui efectua la sol·licitud.

- Còpia dels estatuts socials, adaptats a les prescripcions contingudes a l'apartat 6 de l'art. 3 de la Llei 49/2002 relatives a la destinació del patrimoni en cas de dissolució.

- Certificació emesa pel Protectorat del qual la Fundació depengui o per l'entitat a la qual tingui l'obligació de rendir comptes, que l'entitat sol·licitant compleix els requisits exigits per la Llei 49/2002, de 23 de desembre, de règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives i dels incentius fiscals al mecenatge, a les entitats sense finalitats lucratives i que es troben enumerats a l'article 3 de la mateixa, entre ells es troba la gratuïtat dels càrrecs de patró, representant estatutari o membre de l'òrgan de govern. En el certificat esmentat ha d'assenyalar-se, a més, que els immobles per als quals se sol·licita l'exempció no es troben afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats, i que les activitats desenvolupades en ells no són alienes al seu objecte o finalitat estatutària.

- Còpia de la declaració censal presentada davant l'Agència Estatal de l'Administració Tributària en la qual es comuniqui l'opció pel règim fiscal especial establert a la Llei 49/2002 o bé certificat emès per la pròpia Agència Estatal d'Administració Tributària indicant des de quina data l'entitat sol·licitant està acollida a l'esmentat règim. Les entitats que no estiguin obligades a presentar la declaració censal per estar incloses en la disposició addicional novena, apartat 1, de la Llei 49/2002, podran presentar certificat de l'Agència Estatal d'Administració Tributària acreditatiu d'aquest extrem.

- Documentació que acrediti que l'entitat sol·licitant pot ser considerada entitat sense finalitats lucratives a l'efecte de la Llei 49/2002, segons allò establert a l'art. 2 de la mateixa, mitjançant certificació de la seva inscripció en el registre administratiu corresponent i on es descriguin la naturalesa i finalitats de l'entitat dita. En concret, les entitats religioses han d'aportar certificat literal d'inscripció en el Registre d'Entitats Religioses del Ministeri de Justícia, i les associacions declarades d'interès públic han de lliurar la còpia de la notificació de l'acord del Consell de Ministres o, si escau, de l'Ordre del Ministeri de Justícia o Interior mitjançant la qual s'atorgui la qualificació d' "utilitat pública". De trobar-se en tràmit qualsevol d'aquests documents, s'haurà d'aportar còpia de la sol·licitud.

- Identificació de les finques que són objecte de l'expedient en curs, amb còpia d'escriptura de propietat o, en el seu defecte, documentació acreditativa de la titularitat dominical.

Per a les entitats que no estiguin obligades a comunicar l'opció pel règim fiscal especial s'aplicarà l'exempció directament per l'Administració, una vegada sol·licitada degudament davant aquest Ajuntament acreditant-se la inscripció de l'entitat en el registre administratiu corresponent, la seva inclusió en l'apartat 1 de la disposició addicional novena de la Llei i, per últim, indicant els immobles per als quals se sol·licita l'exempció dita i l'ús o destinació dels mateixos.

Conforme al que disposa l'article 1 del Reglament per a l'aplicació del règim fiscal de les entitats sense finalitats lucratives aprovat per RD 1270/2003, l'exempció s'aplicarà al període impositiu que finalitzi amb posterioritat a la data de presentació de la declaració censal en què es contingui l'opció i als successius. En aquest sentit, durant la vigència de l'exempció els immobles hauran de continuar no afectes a explotacions econòmiques no exemptes de l'Impost sobre Societats.

_A més, aquesta vinculació de forma indefinida al règim fiscal estarà condicionada, per a cada període, al compliment dels requisits previstos a l'article 3 de la Llei 49/2002 i en tant que l'entitat no renunciï al règim. En aquest cas, una vegada presentada la renúncia a l'Agència Estatal d'Administració Tributària, haurà de comunicar la renúncia dita a aquest Ajuntament conforme a l'art. 2.4 de l'esmentat Reglament i produirà efectes a partir del període impositiu que s'iniciï amb posterioritat a la presentació de l'esmentat model.

_El Dret a l'exempció s'aplicarà sense perjudici que pugui ser objecte de verificació en qualsevol moment per part de l'Administració municipal, mitjançant l'exercici de les potestats de comprovació i inspecció que ostenta, requerint la documentació que sigui necessària. En aquest sentit, l'incompliment dels requisits assenyalats anteriorment determinarà per a l'entitat sol·licitant l'obligació d'ingressar la totalitat de les quotes corresponents a l'exercici en què es produeixi, juntament amb els interessos de demora que es produeixin i sense perjudici de les sancions previstes a la Llei 58/2003, General Tributària, per al cas d'infraccions greus si es gaudís indegudament de beneficis fiscals.

Article 6.- Afecció dels béns al pagament de l'Impost i supòsits especials de responsabilitat

1.- En els supòsits de canvi, per qualsevol causa, en la titularitat dels drets que constitueixen el fet imposable d'aquest impost, els béns immobles objecte dels drets esmentats quedaran afectes al pagament de la totalitat de la quota tributària. A aquests efectes, els notaris sol·licitaran informació i advertiran als compareixents sobre els deutes pendents per l'Impost sobre Béns Immobles associats a l'immoble que es transmet.

2.- Responen solidàriament de la quota d'aquest impost, i en proporció a les seves respectives participacions, els copartíceps o cotitulars de les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei General Tributària, si figuren inscrits com a tals al Cadastre Immobiliari. De no figurar inscrits, la responsabilitat s'exigirà per parts iguals.

Article 7.- Base imposable

1.- La base imposable d'aquest impost està constituïda pel valor cadastral dels béns immobles, que es determinarà, notificarà i serà susceptible d'impugnació conforme a allò disposat en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari.

2.- Els valors cadastrals podran ser objecte de revisió, modificació o actualització en els casos i forma que la Llei preveu.

Article 8.- Base liquidable

1. La base liquidable d'aquest impost és el resultat de practicar en la base imposable les reduccions que legalment estiguin establertes; i en particular la reducció a què es refereix l'article 9 de la present Ordenança Fiscal.

2. La base liquidable es notificarà conjuntament amb la base imposable en els procediments de valoració col·lectiva. Aquesta notificació inclourà la motivació de la reducció aplicada mitjançant la indicació del valor base que correspongui a l'immoble així com dels imports de la reducció dita i de la base liquidable del primer any de vigència del nou valor cadastral.

3. El valor base serà la base liquidable de l'exercici immediat anterior a l'entrada en vigor del nou valor cadastral, excepte les circumstàncies assenyalades a l'article 69 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, en la seva redacció donada per la Llei 16/2013, de 29 d'octubre, per la qual s'estableixen determinades mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i s'adopten altres mesures tributàries i financeres.

4. En els procediments de valoració col·lectiva la determinació de la base liquidable serà competència de la Direcció General del Cadastre i s’hi pot recórrer davant els Tribunals Econòmic Administratius de l'Estat.

Article 9.- Reduccions en la base

1. La reducció en la base imposable serà aplicable a aquells béns immobles urbans i rústics que es trobin en algunes d'aquestes dues situacions:_

a) Immobles el valor cadastral dels quals s'incrementi, com a conseqüència de procediments de valoració col·lectiva de caràcter general en virtut de:

1. L'aplicació de la primera ponència total de valors aprovada amb posterioritat a l'1 de gener de 1997.

2. L'aplicació de successives ponències totals de valors que s'aprovin una vegada transcorregut el període de reducció establert a l'article 68 del Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, en la seva redacció donada per la Llei 16/2013, de 29 d'octubre, per la qual s'estableixen determinades mesures en matèria de fiscalitat mediambiental i s'adopten altres mesures tributàries i financeres.

b) Quan s'hagi aprovat una Ponència de valors que hagi donat lloc a l'aplicació prevista en aquest apartat 1 i el valor cadastral del qual s'alteri, abans de finalitzar el termini de reducció, per:

1er. Procediments de valoració col·lectiva de caràcter general.

2n. Procediments de valoració col·lectiva de caràcter parcial.

3r. Procediments simplificats de valoració col·lectiva.

4t. Procediments d'inscripció mitjançant declaracions, comunicacions, sol·licituds, esmena de discrepàncies i inspecció cadastral.

2. La reducció s'aplicarà d'ofici sense necessitat de sol·licitud prèvia pels subjectes passius de l’impost.

3. La reducció no s'aplicarà respecte de l'increment de la base imposable dels immobles que resulti de l'actualització dels seus valors cadastrals per aplicació dels coeficients establerts a les Lleis de Pressuposts Generals de l'Estat.

4. En cap cas serà aplicable aquesta reducció als béns immobles classificats com de característiques especials.

Article 10.- Quota tributària, tipus de gravamen i recàrrec

1. La quota íntegra d'aquest impost serà el resultat d'aplicar a la base liquidable el tipus de gravamen a què es refereix l'apartat 3 següent.

2. La quota líquida s'obtindrà minorant la quota íntegra en l'import de les bonificacions previstes legalment.

3. Els tipus de gravamen aplicables a aquest Municipi seran els següents:

a) Tipus de gravamen a aplicar a béns urbans: 0,45%

b)   Tipus de gravamen a aplicar per béns rústics: 0,48%

c) Tipus de gravamen a aplicar per béns immobles de característiques especials: 0,60 %

d)   Al 10% dels béns que tenguin major valor cadastral d’entre els que, segons la normativa cadastral, estiguin classificats com a industrial (I), d’espectacles (T) i oficines (O), i que tenguin un valor cadastral superior als 100.000 € se’ls hi aplicarà el tipus de gravamen del 0,65%.

e) Al 10% dels béns que tenguin major valor cadastral d’entre els que, segons la normativa cadastral, estiguin classificats com a magatzems (A), i comerços (C) i que tenguin un valor cadastral superior als 15.000 € se’ls hi aplicarà el tipus de gravamen del 0,65%. No es consideraran magatzems a aquests efectes les cotxeries i magatzems particulars.

Article 11. Bonificacions_

1.- Tindran dret a una bonificació del 50% en la quota íntegra de l'impost, sempre que així se sol·liciti pels interessats abans de l'inici de les obres, els immobles que constitueixin l'objecte de l'activitat de les empreses d'urbanització, construcció i promoció immobiliària tant d'obra nova com de rehabilitació equiparable a aquesta, i no figurin entre els béns del seu immobilitzat.

El termini d'aplicació d'aquesta modificació comprendrà des del període impositiu següent a aquell que s'iniciïn les obres fins al posterior a l’acabament de les mateixes, sempre que durant aquest temps es realitzin obres d'urbanització o construcció efectiva, i sense que, en cap cas, pugui excedir de tres períodes impositius.

2.- Tindran dret a una bonificació del 50 per 100 en la quota íntegra de l'Impost, durant els tres períodes impositius següents al de l'atorgament de la qualificació definitiva, els habitatges de protecció oficial i els que resultin equiparables a aquestes conforme a la normativa de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. Aquesta bonificació es concedirà a petició de l'interessat, la qual podrà efectuar-se en qualsevol moment anterior a l’acabament dels tres períodes impositius de durada de la mateixa i assortirà efectes, si escau, des del període impositiu següent a aquell que se sol·liciti.

Així mateix els citats habitatges tindran dret a una bonificació addicional del 50 per 100 en la quota íntegra de l'Impost, durant els tres períodes impositius següents una vegada transcorregut el termini previst en el paràgraf anterior.

3.- Tindran dret a una bonificació del 90% de la quota a pagar pels subjectes passius que ostentin la condició de família nombrosa i que els ingressos de la unitat familiar no superin 2,5 vegades el Salari Mínim Interprofessional. Aquesta bonificació només afectarà als immobles que constitueixin el domicili familiar i s’atorgarà anualment a petició de l’interessat, que l’haurà de sol·licitar abans del 31 de Desembre de cada exercici acreditant el compliment de la condició de família nombrosa. Aquesta bonificació es farà efectiva per devolució del percentatge corresponent prèvia aportació de la següent documentació:

  • Escrit de sol·licitud on s’identifiqui l’immoble, i còpia del rebut de l’exercici ja pagat.
  • Certificat de família nombrosa.
  • Còpia de la declaració de renda de tots els membres que integrin la unitat familiar.
  • Qualsevol altre document requerit per l’Administració Municipal a efectes de comprovar el compliment dels requisits prevists per la concessió de la bonificació.

4.- S’estableix una bonificació de fins al 50 per cent de la quota íntegra de l'impost a favor dels immobles en els quals es desenvolupin activitats econòmiques que siguin declarades d'especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies de foment de l'ocupació de binissalemers que justifiquin tal declaració.

Correspondrà aquesta declaració al ple de la corporació i s'acordarà prèvia sol·licitud del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

Es considerarà que existeix foment de l'ocupació de binissalemers sempre que l'activitat econòmica generi nova ocupació dins aquest col·lectiu o millori les condicions d'estabilitat o durada del ja existent. Per a la valoració de les circumstàncies de foment de l'ocupació, es prendrà com a període de referència l'any immediatament anterior al de la sol·licitud.

A l'efecte de la valoració i concessió de les bonificacions sol·licitades, no es considerarà que s'ha produït l'inici de l'exercici d'una nova activitat econòmica quan aquesta s'hagi desenvolupat anteriorment sota una altra titularitat o tipologia anàloga en el municipi, circumstància que s'entendrà que concorre, entre altres supòsits, en els casos de fusió, escissió o aportació de branques d'activitat.

Per Batlia es dictaran les instruccions relatives a la documentació a aportar juntament amb la sol·licitud de bonificació, així com la que sigui precisa aportar per a la seva renovació.

També per Batlia es determinaran els criteris generals a tenir en compte per part de la Comissió de Valoració per proposar al Ple l'aprovació de les bonificacions sol·licitades.

La bonificació s'atorgarà per un període màxim de 5 anys i els requisits que hagin estat causa per a la seva obtenció hauran de mantenir-se durant el temps que duri la mateixa.

El Ple aprovarà, en cada cas, el percentatge anual de la bonificació a atorgar així com el temps de durada de la mateixa, a proposta de la Comissió de Valoració, que estarà composta per les regidories responsables dels Serveis Econòmics, Urbanisme, Comerç, i el personal tècnic que Batlia designi. El percentatge aprovat haurà de tenir en compte l’import que suposi la bonificació en relació a les noves contractacions que es facin o les que es millorin.

La bonificació s'aplicarà a partir de la meritació següent a aquell en què se sol·liciti.

S’aplicaran com a màxim els següents percentatges en funció de l’any:

- El primer any: el 50% com a màxim

- El segon: el 40% , com a màxim

- El tercer: el 30% , com a màxim

- El quart: el 20% , com a màxim

- El cinquè: el 10% , com a màxim

Article 12. Període impositiu i meritació

1. L'impost es meritarà el primer dia del període impositiu.

2. El període impositiu coincideix amb l'any natural.

3. Les variacions d'ordre físic, econòmic o jurídic, incloent les modificacions de la titularitat dels béns immobles, tindran efectivitat en el període impositiu següent a aquell en què es produeixin les variacions esmentades.

Article 13.- Obligacions formals

1. Les alteracions relatives als béns immobles susceptibles d'inscripció cadastral que tinguin transcendència a l'efecte d'aquest impost determinaran l'obligació dels subjectes passius de formalitzar les declaracions conduents a la seva inscripció en el Cadastre Immobiliari, conforme a allò establert en les seves normes reguladores.

2. Sense perjudici de la facultat de la Direcció General del Cadastre de requerir a l'interessat la documentació que en cada cas resulti pertinent, a aquest municipi, i en el marc del procediment de comunicació previst en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari, les declaracions a les quals fa referència l'apartat anterior s'entendran realitzades quan les circumstàncies o alteracions a què es refereixen constin en la corresponent llicència o autorització municipal, supòsit en el qual el subjecte passiu quedarà exempt de l'obligació de declarar abans esmentada.

3. L'Ajuntament exigirà l'acreditació de la presentació de la declaració cadastral de nova construcció per a la tramitació del procediment de concessió de la llicència que autoritzi la primera ocupació dels immobles.

Article 14. Gestió de l'Impost i revisió

1.- La gestió, liquidació, recaptació i inspecció de l'Impost es durà a terme per l'Òrgan de l'Administració que resulti competent, bé en virtut de competència pròpia, bé en virtut de conveni o acord de delegació de competències.

L'Ajuntament podrà agrupar en un únic document de cobrament totes les quotes d'aquest impost relatives a un mateix subjecte passiu quan es tracti de béns rústics situats al terme municipal de Binissalem.

2.- La gestió, liquidació, recaptació i inspecció de l'Impost es durà a terme conforme a allò preceptuat en el Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals; en les normes reguladores del Cadastre Immobiliari; i en la resta de disposicions que resultin d'aplicació.

3.- Els actes de gestió i inspecció cadastral de l'Impost seran revisables en els termes i segons als procediments assenyalats a la Llei d'Hisendes Locals, i en la del Cadastre Immobiliari.

4.- Contra els actes d'aplicació i efectivitat del tribut regulat per la present ordenança podran els interessats interposar, amb caràcter potestatiu, el recurs de reposició previst a l'article 14 del Text Refós de la Llei d'Hisendes Locals, en el termini d'un mes comptat des del dia següent al de la notificació expressa de l'acte la revisió del qual se sol·licita o al de la finalització del període d'exposició pública del corresponent padró, que tindrà lloc mitjançant anunci al Butlletí Oficial de la Província per període de 15 dies, o reclamació econòmic administrativa davant el Tribunal Econòmic Administratiu Municipal en el termini d'un mes a comptar des del dia següent al de la notificació de l'acte impugnat o des del dia següent a aquell en què es produeixin els efectes del silenci administratiu.

En el supòsit de deutes de venciment periòdic i notificació col·lectiva el termini per a la interposició de la reclamació econòmic administrativa es computarà a partir del dia següent al de la finalització del període voluntari.

El termini d'ingrés en període voluntari queda establert en almenys dos mesos, i s’ha de comunicar el termini mitjançant Anunci de Cobrament en la forma determinada a l'article 24 del Reglament General de Recaptació.

Disposició Final

La present Ordenança, aprovada per acord de l’Ajuntament Ple, de 7 de novembre de 2016, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà d’aplicació a partir del dia 1 de gener de 2017, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

ORDENANÇA FISCAL DE L’ IMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA

L’ Ordenança fiscal de l’impost sobre vehicles de tracció mecànica queda redactada de la següent manera:

ORDENANÇA FISCAL DE L'IMPOST SOBRE VEHICLES DE TRACCIÓ MECÀNICA

Article 1.- Fonament legal

Conforme al disposat en l'article 15.2, en relació amb l'article 59.1, ambdós del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, aquest Ajuntament exigirà l'Impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica, d'acord amb les normes reguladores de l'Impost contingudes en l’esmentada Llei, amb les altres disposicions legals i reglamentàries que la completin, i amb la present Ordenança Fiscal.

Article 2.- Naturalesa i fet imposable

1.- L'impost sobre Vehicles de Tracció Mecànica és un tribut directe que grava la titularitat dels vehicles d'aquesta naturalesa, aptes per a circular per les vies públiques, qualsevol que siguin la seva classe i categoria.

2.- Es considera vehicle apte per a la circulació el que hagi estat matriculat en els registres públics corresponents i mentre no hagi causat baixa en els mateixos. A l'efecte d'aquest impost també es consideraran aptes els vehicles proveïts de permisos temporals i matrícula turística.

3.- No estan subjectes a aquest impost:

a) Els vehicles donats de baixa en els registres per antiguitat del seu model que puguin ser autoritzats per a circular excepcionalment en ocasió d'exhibicions, certàmens o carreres limitades als d'aquesta naturalesa.

b) Els remolcs i semiremolcs estirats per vehicles de tracció mecànica amb una càrrega útil no superior als 750 quilograms.

Article 3.- Exempcions

Estaran exempts de l'impost:

a. Els vehicles oficials de l'Estat, Comunitats Autònomes i Entitats Locals adscrits a la defensa nacional o a la seguretat ciutadana.

b. Els vehicles de representacions diplomàtiques, oficines consulars, Agents diplomàtics i funcionaris consulars de carrera acreditats a Espanya, que siguin súbdits dels respectius països, externament identificats i a condició de reciprocitat en la seva extensió i grau.

Així mateix, els vehicles dels Organismes internacionals amb seu o oficina a Espanya i dels seus funcionaris o membres amb estatut diplomàtic.

c. Els vehicles respecte dels quals així es derivi del disposat en tractats o convenis internacionals.

d. Les ambulàncies i altres vehicles directament destinats a l'assistència sanitària o al trasllat de ferits o malalts.

e. Els vehicles per a persones de mobilitat reduïda que es refereix la lletra A de l'annex II del Reglament General de Vehicles, aprovat per Reial decret 2822/1998, de 23 de desembre.

Així mateix, estan exempts els vehicles matriculats a nom de discapacitats per al seu ús exclusiu. Aquesta exempció s'aplicarà en tant es mantinguin aquestes circumstàncies, tant als vehicles conduïts per persones amb discapacitat com als destinats al seu transport.

Les exempcions previstes en els dos paràgrafs anteriors no resultaran aplicables als subjectes passius beneficiaris de les mateixes per més d'un vehicle simultàniament.

A efecte del disposat en aquest paràgraf, es consideraran persones amb discapacitat les que tinguin aquesta condició legal en grau igual o superior al 33 per 100.

f.  Els autobusos, microbusos i altres vehicles destinats o adscrits al servei de transport públic urbà, sempre que tinguin una capacitat que excedeixi de nou places, inclosa la del conductor.

g. Els tractors, remolcs, semi remolcs i maquinària proveïts de la Cartilla d'Inspecció Agrícola.

Per a poder aplicar les exempcions que es refereixen els paràgrafs e) i g) de l'apartat 1 d'aquest article, els interessats hauran d’instar la seva concessió indicant les característiques del vehicle, la seva matrícula i la causa del benefici. Declarada l'exempció per l'Administració Municipal, s'expedirà un document que acrediti la seva concessió.

En relació amb l'exempció prevista en el segon paràgraf del paràgraf e) de l'apartat 1 anterior, l'interessat haurà d’aportar el certificat de la discapacitat emès per l'òrgan competent i declarar que el vehicle és per al seu ús exclusiu.

Els vehicles que amb anterioritat a l'entrada en vigor de la Llei 51/2002, de 27 de desembre, resultant exempts de l'impost per aplicació de l'anterior redacció de l'article 93 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, no compleixin els requisits fixats per a l'exempció en la nova redacció donada per la inicialment citada Llei a aquest precepte, continuaran tenint dret a l'aplicació de l'exempció prevista en la redacció anterior del citat precepte, en tant el vehicle mantingui els requisits fixats en la mateixa per a tal exempció.

Article 4.- Bonificacions

a.  S'estableix una bonificació del 100 per 100 de la quota als vehicles històrics o amb una antiguitat mínima de vint-i-cinc anys, contats a partir de la data de fabricació. Si aquesta no es conegués, es prendrà com a tal la de la seva primera matriculació o, en defecte d'això, la data que el corresponent tipus o variant es va deixar de fabricar.

b.  S’estableix una bonificació del 25 per 100 de la quota als vehicles que com a combustible emprin gas liquat o electricitat.

Totes les sol·licituds de bonificació seran tramitades, i si escau, concedides prèvia petició escrita de l'interessat a la qual s'acompanyarà la documentació acreditativa del compliment dels requisits exigits per a la seva concessió.

Amb caràcter general, els efectes de la concessió de beneficis fiscals s'inicien a partir de l'exercici següent al de la sol·licitud i no pot tenir caràcter retroactiu. No obstant, quan se sol·liciti, per a vehicles ja inclosos en el Padró de l'Impost, abans de finalitzar el període de pagament voluntari del Padró Cobratori, es concedirà per a l'exercici en curs si en la data de meritació de l'impost concorren els requisits exigits per al seu gaudi. Respecte dels vehicles de nova matriculació es concedirà la bonificació per a l'exercici en curs sempre que la sol·licitud es formuli en el període d'un mes contat des de la data de matriculació.

Article 5.- Subjectes passius

Són subjectes passius d'aquest impost les persones físiques o jurídiques i les Entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003 de 17 desembre, Llei General Tributària, al nom de la qual consti el vehicle en el permís de circulació.

Els subjectes passius, determinats segons l'apartat anterior, hauran de satisfer l'impost a aquest Ajuntament quan el domicili que consti en el permís de circulació del vehicle estigui situat en el terme municipal de Binissalem.

Respecte als responsables del tribut s'estarà al disposat en la Llei General Tributària i a quantes altres disposicions siguin d'aplicació.

Article 6.- Base imposable

1.- La base imposable dels vehicles que s’esmenten a continuació, constituïda per la magnitud en unitats de quantitat o pes del fet imposable, sobre les quals s'aplicarà la tarifa que correspongui, serà la següent:

a. Per a turismes, el nombre de cavalls fiscals.

b. Per a autobusos, el nombre de places.

c. Per a camions, remolcs i semiremolcs, els quilograms de càrrega útil.

d. Per a tractors, el nombre de cavalls fiscals.

e. Per a motocicletes, els centímetres cúbics de cilindrada.

2.- Per a ciclomotors, el deute tributari vindrà determinat per una quantitat fixa.

Article 7.- Quota tributària

1.- Les quotes tributàries es determinaran per aplicació de les tarifes segons l’article 95.1 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals, incrementades amb l’aplicació del coeficient 1,64 .

A) Turismes

  • De menys de 8 cavalls fiscals.................................................................. 20,70
  • De 8 a 11'99 cavalls fiscals .................................................................... 55,89
  • De 12 a 15'99 cavalls fiscals ................................................................. 117,98
  • De 16 a 19,99 cavalls fiscals .................................................................. 146,96
  • De 20 o més cavalls fiscals..................................................................... 183,68

B) Autobusos

  • De menys de 21 places ........................................................... 136,61
  • De 21 a 50 places .................................................................. 194,57
  • De més de 50 places .............................................................. 243,21

C) Camions

  • De menys de 1.000 kg de càrrega útil ..................................... 69,34
  • 1.000 a 2.999 kg de càrrega útil  ........................................... 136,61
  • De més de 2.999 a 9.999 kg de càrrega útil ........................... 194,57
  • De més de 9.999 kg de càrrega útil ......................................... 243,21

D) Tractors

  • De menys de 16 cavalls fiscals................................................. 28,98
  • De 16 a 25 cavalls fiscals ....................................................... 45,54
  • De més de 25 cavalls fiscals.................................................... 136,61

E) Remolcs i semiremolcs estirats per vehicles de tracció mecànica

  • De menys de 1.000 kg i més de 750 kg de càrrega útil ............ 28,98
  • De 1.000 a 2.999 kg de càrrega útil......................................... 45,54
  • De més de 2.999 kg de càrrega útil ......................................... 136,61

F) Altres vehicles

  • Ciclomotors ............................................................................ 7,25
  • Motocicletes fins a 125 cc ....................................................... 7,25
  • Motocicletes de més de 125 cc fins a 250 cc............................ 12,41
  • Motocicletes de més de 250 cc fins a 500 cc............................. 24,85
  • Motocicletes de més de 500 cc fins a 1.000 cc........................... 49,68
  • Motocicletes de més de 1.000 cc................................................ 99,35

Article 8.- Període impositiu i meritació

1.- El període impositiu coincideix amb l'any natural, llevat en el cas de primera adquisició dels vehicles. En aquest cas el període impositiu començarà el dia que es produeixi aquesta adquisició.

2.- L'impost es merita el primer dia del període impositiu.

3.- L'import de la quota de l'impost es prorratejarà per trimestres naturals en els casos de primera adquisició o baixa del vehicle.

Article 9.- Gestió de l’impost

1.- A l'efecte del disposat en l'article 98 del RDL 2/2004, Text Refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals es consideraran com instruments acreditatius del pagament de l'impost els rebuts tributaris o cartes de pagament, degudament diligenciats de cobrament per la Recaptació Municipal o les seves entitats col·laboradores.

2.- En el cas de primera adquisició dels vehicles, els subjectes passius presentaran en les Dependències Municipals de Gestió Tributària, en el termini de trenta dies a comptar des de la data d'adquisició, declaració- liquidació segons el model determinat per aquest Ajuntament, que contindrà els elements de la relació tributària imprescindibles per a la liquidació procedent, així com la realització de la mateixa. S'acompanyarà la documentació original acreditativa de la seva compra, certificat de les seves característiques tècniques i el Document Nacional d'Identitat o Nombre d'Identificació Fiscal del subjecte passiu.

3.- Simultàniament a la presentació de la declaració- liquidació que es refereix l'apartat anterior, el subjecte passiu ingressarà l'import de la quota de l'impost resultant de la mateixa. Aquesta autoliquidació tindrà la consideració de liquidació provisional mentre que per l'oficina gestora no es comprovi que la mateixa s'ha efectuat mitjançant la correcta aplicació de les normes reguladores de l'impost.

4.- Els qui sol·licitin la matriculació d'un vehicle presentaran al mateix temps, en la Prefectura Provincial de Trànsit, en triplicat exemplar, la referida declaració- liquidació que acrediti el pagament de l'Impost o la seva exempció, degudament diligenciada de cobrament per la Tresoreria Municipal o revisada per les Oficines de Gestió Tributària, respectivament.

Una vegada resolt favorablement l'expedient relacionat amb el dit vehicle, un exemplar del document al·ludit, segellat per la Prefectura de Trànsit, amb indicació de la data de presentació i la matrícula del vehicle, es remetrà a aquest Ajuntament.

5.- Els titulars dels vehicles, quan comuniquin a la Prefectura Provincial de Trànsit la reforma dels mateixos, sempre que alteri la seva classificació a l'efecte d'aquest impost, així com també en els casos de transferència, de canvi de domicili en el permís de circulació, o de baixa d'aquests vehicles, hauran d’acreditar prèviament davant la referida Prefectura Provincial el pagament de l'últim rebut presentat al cobrament de l'impost, sense perjudici que sigui exigible per via de gestió i inspecció el pagament de totes els deutes per aquest concepte reportades, liquidades, presentades al cobrament i no prescrites. S'exceptua de la referida obligació de acreditació el supòsit de les baixes definitives de vehicles amb quinze o més anys d'antiguitat.

6.- En tots els casos prevists en l'apartat anterior del present article, els subjectes passius hauran de presentar davant la Prefectura Provincial de Trànsit declaració a l'efecte d'aquest impost, conforme al model establert o que s'estableixi en el futur.

7.- En el cas de vehicles ja matriculats o declarats aptes per a la circulació, el pagament de les quotes anuals de l'impost es realitzarà dintre del primer semestre de cada exercici.

8.- En el supòsit regulat en l'apartat anterior, la recaptació de les corresponents quotes es realitzaran mitjançant el sistema de padró anual on hi figuraran tots els vehicles subjectes a l'impost que es trobin inscrits en el corresponent Registre Públic a nom de persones o entitats domiciliades en aquest Terme Municipal.

9.- El padró o matrícula de l'impost s'exposarà al públic pel termini d'un mes, perquè els legítims interessats puguin examinar-lo i, si escau, formular les reclamacions oportunes. L'exposició al públic s'anunciarà en el "Butlletí Oficial de les Illes Balears" i produirà els efectes de notificació de la liquidació a cadascun dels subjectes passius.

Article 10

El disposat en l'article anterior sobre la gestió de l'impost, s'entendrà modificat quan normes de categoria superior disposin una altra cosa.

Disposició final

La present Ordenança, aprovada per acord de l'Ajuntament Ple, de 7 de novembre de 2016, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà d'aplicació a partir del dia 1 de gener de 2017, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE L’IMPOST SOBRE L’INCREMENT DE VALOR DELS TERRENYS DE NATURALESA URBANA

L’article 2, abans articles 2 i 3, tindran, en endavant, la següent redacció:

“...”

Article 2.- Naturalesa i fet imposable

1.- El tribut que es regula en aquesta Ordenança té la naturalesa d'impost directe.

2.- Aquest impost grava l'increment de valor que experimentin els terrenys de naturalesa urbana i es posi de manifest a conseqüència de la transmissió de la propietat dels mateixos per qualsevol títol, o de la constitució o transmissió de qualsevol dret real de gaudi, limitatiu del domini, sobre els referits terrenys.

3.- Tindran la consideració de terrenys de naturalesa urbana: el sòl urbà, el susceptible d'urbanització, l'urbanitzable programat o urbanitzable no programat des del moment que s'aprovi un Programa d'Actuació Urbanística, els terrenys que disposin de vies pavimentades o encintat de voreres i contin a més amb clavegueram, subministrament d'aigua, subministrament d'energia elèctrica i enllumenat públic, i els ocupats per construccions de naturalesa urbana.

4.- No està subjecte a aquest impost l'increment de valor que experimentin els terrenys que tinguin la consideració de rústics, a efectes de l'Impost sobre Béns Immobles. En conseqüència amb això, està subjecte l'increment de valor que experimentin els terrenys que hagin de tenir la consideració d'urbans, als efectes de dit Impost sobre Béns Immobles, amb independència que estiguin o no contemplats com a tal en el Cadastre o en el Padró d'aquell. A efectes d'aquest impost, estarà així mateix subjecte al mateix l'increment de valor que experimentin els terrenys integrats en els béns immobles classificats com de característiques especials a l'efecte de l'Impost sobre Béns Immobles.

5.- No es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits d'aportacions de béns i dret realitzades pels cònjuges a la societat conjugal, adjudicacions que al seu favor i en paga d'elles es verifiquin i transmissions que es facin als cònjuges en paga dels seus havers comuns.

Tampoc es produirà la subjecció a l'impost en els supòsits de transmissions de béns immobles entre cònjuges o a favor dels fills com a conseqüència del compliment de sentències en els casos de nul•litat, separació o divorci matrimonial, sigui quin sigui el règim econòmic matrimonial.

“...”

L’article 3, tindrà, en endavant, la següent redacció:

“...”

Article 3.- Exempcions

1.- Estaran exempts d'aquest impost els increments de valor que es manifestin com a conseqüència dels següents actes:

a)La constitució i transmissió de drets de servitud.

b)Les transmissions de béns que es trobin dintre del perímetre delimitat com Conjunt Històric- Artístic,  o hagin estat declarats individualment d'interès cultural, segons l'establert en la Llei 16/1985, de 25 de juny, del Patrimoni Històric Espanyol, quan els seus propietaris o titulars de drets reals acreditin que han realitzat al seu càrrec obres de conservació, millora o rehabilitació en aquests immobles.

c)Les transmissions realitzades en ocasió de la dació en pagament de l'habitatge habitual del deutor hipotecari o garant d'aquest, per a la cancel•lació de deutes garantits amb hipoteca que recaigui sobre la mateixa, contrets amb entitats de crèdit o qualsevol altra entitat que, de manera professional, realitzi l'activitat de concessió de préstecs o crèdits hipotecaris.

Així mateix, estaran exemptes les transmissions de l'habitatge en què concorrin els requisits anteriors, realitzades en execucions hipotecàries judicials o notarials.

No és aplicable aquesta exempció quan el deutor o garant transmetent o qualsevol altre membre de la seva unitat familiar disposi d'altres béns o drets en quantia suficient per satisfer la totalitat del deute hipotecari i evitar l'alienació de l'habitatge.

A aquests efectes, es considera habitatge habitual aquell en què hagi figurat empadronat el contribuent de forma ininterrompuda durant, almenys, els dos anys anteriors a la transmissió o des del moment de l'adquisició si dit termini fos inferior als dos anys.

Pel que fa al concepte d'unitat familiar, s'estarà al que disposa la Llei 35/2006, de 28 de novembre, de l'Impost sobre la Renda de les Persones Físiques i de modificació parcial de les lleis dels impostos sobre societats, sobre la renda de no Residents i sobre el Patrimoni. A aquests efectes, s'equipararà el matrimoni amb la parella de fet legalment inscrita.

La concurrència dels requisits previstos anteriorment s'acreditarà pel transmetent davant l'Administració tributària municipal.

2.- Així mateix, estaran exempts d'aquest impost els corresponents increments de valor quan l'obligació de satisfer aquell recaigui sobre les següents persones o entitats:

a)L'Estat, les Comunitats Autònomes i les Entitats locals, a les quals pertanyi el municipi, així com els Organismes autònoms de l'Estat i les entitats de dret públic d'anàleg caràcter de les Comunitats Autònomes i d'aquestes entitats locals.

b)El Municipi de la imposició i altres entitats locals integrades o en les quals s'integri aquest municipi, així com les seves respectives entitats de dret públic d'anàleg caràcter als Organismes autònoms de l'Estat.

c)Les institucions que tinguin la qualificació de benèfiques o benèfiques- docents.

d)Les Entitats gestores de la Seguretat Social i les Mutualitats de Previsió Social regulades en la Llei 30/1995, de 8 de novembre, d'Ordenació i Supervisió de les Assegurances Privades.

e)Els titulars de concessions administratives revertibles respecte dels terrenys afectes a les mateixes.

f)La Creu Roja Espanyola.

g)Les persones o entitats al favor de les quals s'hagi reconegut l'exempció en tractats o convenis internacionals.

  • L’ article 5, passa a ser el nou article 4
  • L’article 6, passa a ser el nou article 5
  • L’article 7, passa a ser el nou article 6
  • L’article 8, passa a ser el nou article 7
  • L’article 9, passa a ser el nou article 8
  • L’article 10, passa a ser el nou article 9
  • L’article 11, passa a ser el nou article 10
  • L’article 12, passa a ser el nou article 11
  • L’article 13, passa a ser el nou article 12
  • L’article 14, passa a ser el nou article 13
  • L’article 15, passa a ser el nou article 14
  • L’article 16, passa a ser el nou article 15
  • L’article 17, passa a ser el nou article 16

La DISPOCIÓ FINAL tindrà, en endavant, la següent redacció:

“... ”

La present Ordenança, aprovada per acord de l’Ajuntament Ple, de 7 de novembre de 2016, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà d’aplicació a partir del dia 1 de gener de 2017, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

“...”

ORDENANÇA FISCAL DE L’IMPOST SOBRE CONSTRUCCIONS, INSTAL·LACIONS I OBRES

L’article 2.- Fet imposable, tindrà, en endavant, la següent redacció:

“...”

1.- Constitueix el fet imposable de l'impost la realització, dintre del terme municipal, de qualsevol construcció, instal·lació i obra per a la qual s'exigeixi l’obtenció de la corresponent llicència d’obra o urbanística, s’hagi obtingut o no aquesta llicència, o per a la que s’hagi de presentar declaració responsable o comunicació prèvia, sempre que l’expedició de la llicència o activitat de control correspongui a l’ajuntament de Binissalem.

2.- Les construccions, instal·lacions i obres a que es refereix l’apartat anterior podran consistir en:

  • Obres de construcció d’edificacions i instal·lacions de totes classes de nova planta.
  • Obres de demolició.
  • Obres en edificis, tant aquelles que modifiquin la seva disposició interior com el seu aspecte exterior.
  • Alineacions i rasants.
  • Obres de fontaneria i clavegueram.
  • Obres en cementiris.
  • Qualsevol altres construccions, instal·lacions i obres que requereixin llicència d’obra urbanística.

 “...”

L’article 4, es subdivideix en els articles 4 i 5 i tindran, en endavant, la següent redacció:

“...”

Article 4.- Exempcions

Està exempta del pagament de l'Impost la realització de qualsevol construcció, instal•lació o obra de la qual sigui propietari a l'Estat, les Comunitats Autònomes o les Entitats Locals, que estant subjectes al mateix, vagi a ser directament destinada a carreteres, ferrocarrils, ports, aeroports, obres hidràuliques, sanejament de poblacions i de les seves aigües residuals, encara que la seva gestió es porti a terme per Organismes Autònoms, tant si es tracta d’inversió nova com de conservació.

Article 5.- Bonificacions

S’estableixen bonificacions sobre la quota en els supòsits i amb els percentatges següents:

a) S’estableix una bonificació del 70 per 100 a favor de les construccions, instal·lacions i obres que incorporin sistemes per a l’aprofitament tèrmic o elèctric de l’energia solar per a l’autoconsum. L’aplicació d’aquesta bonificació estarà condicionada que les instal·lacions per a producció de calor incloguin col·lectors que disposin de la corresponent homologació de l'Administració competent.

La bonificació s’aplicarà únicament sobre el cost de la construcció, instal·lació i obra de l’aprofitament d’energia solar. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu, que haurà d’acreditar, si escau, el cost específic corresponent a l’aprofitament de l’energia solar.

b) S’estableix una bonificació del 50 per 100 a favor de les construccions, instal·lacions i obres referents als Habitatges de Protecció Oficial de promoció pública i del 10% a favor de les construccions, instal·lacions i obres referents als Habitatges de Protecció Oficial de promoció privada. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu.

c) S’estableix una bonificació del 90 per 100 pels immobles d’us residencial i del 70% pels immobles d’ús distint al residencial a favor de les construccions, instal·lacions i obres que afavoreixin les condicions d’accés i habitabilitat dels discapacitats.

La bonificació s’aplicarà, únicament, sobre el cost de la construcció, instal·lació i obra que afavoreixi l’accés i habitabilitat dels discapacitats. L’atorgament d’aquesta bonificació requereix la sol·licitud expressa del subjecte passiu, que haurà d’acreditar, el cost específic corresponent a l'obres d’afavoriment de l’accés i habitabilitat dels discapacitats.

d) S’estableix una bonificació del 10 per 100 pel cost de reforma d’un habitatge de protecció oficial.

e) S’estableix una bonificació de la quota del tribut a favor de les construccions, instal·lacions o obres que siguin declarades d’especial interès o utilitat municipal per concórrer circumstàncies socials, culturals, històric-artístiques o de foment de l’ocupació que justifiquin tal declaració o pròpies d’edificis de protecció patrimonial integral. Correspondrà aquesta declaració al ple de la corporació i s'acordarà prèvia sol·licitud del subjecte passiu, per vot favorable de la majoria simple dels seus membres.

L’aplicació de la bonificació serà, com a màxim, dels següents percentatges:

  • Base imposable inferior o igual a 10.000 euros, bonificació del 90%.
  • Base imposable entre 10.001 i 50.000 euros, bonificació del 80%.
  • Base imposable entre 50.001 i 100.000 euros, bonificació del 70%.
  • Base imposable entre 100.001 i 200.000 euros, bonificació del 60%.
  • Base imposable de més de 200.000 euros, bonificació del 50%.

En la modalitat de foment de l’ocupació, es considerarà que existeix foment de l'ocupació de binissalemers sempre que l'activitat econòmica que es vagi a desenvolupar a l’edifici afecta generi nova ocupació dins aquest col·lectiu o millori les condicions d'estabilitat o durada del ja existent. Per a la valoració de les circumstàncies de foment de l'ocupació, es prendrà com a període de referència l'any immediatament anterior al de la sol·licitud.

Per Batlia es dictaran les instruccions relatives a la documentació a aportar juntament amb la sol·licitud de bonificació. També per Batlia es determinaran els criteris generals a tenir en compte per part de la Comissió de Valoració per proposar al Ple l'aprovació de les bonificacions sol·licitades.

Les circumstàncies generadores del dret a la deducció s’hauran de mantenir com a mínim quatre anys, havent-se se justificar de la forma en que s’estableixi en les instruccions de Batlia. En altre cas, s’hauran de tornar les bonificacions aconseguides.

El Ple aprovarà, en cada cas, el percentatge de la bonificació a atorgar a proposta de la Comissió de Valoració, que estarà composta pels regidors responsables dels Serveis Econòmics, Urbanisme, Comerç, i els tècnics que el Batle designi. El percentatge aprovat haurà de tenir en compte l’import que suposi la bonificació en relació a les noves contractacions que es facin o les que es millorin.

“...”

L’antic article 5 passa a ser el nou article 6. Base imposable, quota i meritació

L’antic article 6 passa a ser el nou article 7. Normes de Gestió

L’antic article 7 passa a ser el nou article 8. Inspecció i recaptació

L’antic article 8 passa a ser el nou article 9. Infraccions i sancions

La DISPOCIÓ FINAL tindrà, en endavant, la següent redacció:

“... ”

La present Ordenança, aprovada per acord de l’Ajuntament Ple, de 7 de novembre de 2016, entrarà en vigor el mateix dia de la seva publicació al Butlletí Oficial de les Illes Balears i serà d’aplicació a partir del dia 1 de gener de 2017, romanent en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.

“...”

El que es fa públic per general coneixement.

 

Binissalem, 29 de desembre de 2016.

El Batle,
Andreu Villalonga Simonet