Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE BÚGER

Núm. 14711
Aprovació definitiva modificació ordenança fiscal reguladora de la taxa per el servei de recollida domiciliària d'escombraries o residus sòlids urbans, tractament, transferencia, transport i incineració

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Atès que no s’ha presentat, durant el termini d’exposició pública, cap reclamació o suggeriment contra l’acord de modificació de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per el servei de recollida domiciliària d’escombraries o residus sòlids urbans, tractament, transferència, transport i incineració, aprovada provisionalment per l’ajuntament ple, en sessió de dia 9 de novembre de 2016, s’entén definitivament aprovat i en compliment de la legislació vigent, es publica el text íntegre de l’esmentada ordenança:

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER EL SERVEI DE RECOLLIDA DOMICILIÀRIA D'ESCOMBRARIES O RESIDUS SÒLIDS URBANS, TRACTAMENT, TRANSFERÈNCIA, TRANSPORT I INCINERACIÓ.

FONAMENT LEGAL

Article 1r.

1. De conformitat amb el que es disposa en l'article 57 del RD Legislatiu 2/2004 que aprova el Text refús de la Llei d’ Hisendes Locals, en relació amb l'article 20.4.s), de la mateixa, s'estableix la taxa per la prestació del servei de recollida domiciliària d'escombraries o residus sòlids urbans, tractament, transferència, transport i incineració i servei del Parc Verd.

2. Obligació de contribuir. L'obligació de contribuir neix amb la prestació del servei, per tenir la condició d'obligatòria i general, entenent-se utilitzat pels titulars d'habitatges i locals existents a la zona que cobra l'organització del servei municipal.

3. Subjecte passiu. Són subjectes passius de la taxa, en concepte de contribuents, les persones físiques i jurídiques així com les entitats al fet que es refereix l'article la Llei General Tributària que sol·licitin o resultin beneficiades o afectades pel servei o activitat prestat per l'Entitat Local.

Tindran la consideració de substituts del contribuent, els propietaris dels habitatges o locals, els qui podran repercutir, si escau sobre els respectius beneficiaris.

4.  Els usuaris del servei estaran obligats a dipositar la fracció rebuig dins bosses estandarditzades per al rebuig aprovades per l’Ajuntament.

Per facilitar la distribució de les bosses estandarditzades l’Ajuntament podrà signar un conveni o acord de col·laboració amb empreses locals, on es detallaran les condicions d’ingrés, cessió de bosses i altres aspectes que considerin convenients. En aquest cas, els empresaris també actuaran d’obligats al pagament com a deutors principals de la corresponent part variable de la taxa.

5.  La taxa es desglossa en dos conceptes principals. Per una banda una part fixa per cobrir principalment els costs fixos del servei de recollida, transferència i tractament final de residus urbans i una part variable que pretén distribuir el cost de l’eliminació del rebuig de forma variable depenent de la quantitat de rebuig que generi cada subjecte passiu. Es pretén d’aquesta manera incentivar la correcta separació de les fraccions dels residus urbans i complir amb un principi general de “qui més genera més paga”, de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que generin menys, repercutint d’aquesta manera una part del cost de l’eliminació del rebuig en qui ho ha generat.

BASE IMPOSABLE I QUOTA TRIBUTÀRIA

Art. 3r

1. La quota tributaria consistirà en una part fixa per unitat de local que es determinarà en funció de la naturalesa i destinació dels immobles, i una part variable en funció de la quantitat de bosses extres o contenidors autoritzats per l’Ajuntament per a la fracció Rebuig d’acord amb les tarifes detallades a en aquesta ordenança. La part variable de la quota dependrà del nombre de bosses de fems utilitzades per al rebuig. Les úniques bosses de fems que podran lliurar-se per a la recollida d’aquesta fracció seran autoritzades per a l’Ajuntament per a ús específic. Aquesta part de la taxa es pagarà en adquirir les bosses. La quota de la taxa serà el preu d’aquestes bosses estandarditzades. En el cas de negocis grans productors de rebuig dins del casc urbà existirà la possibilitat de dipositar el rebuig directament en contenidors sense bossa estandarditzada si l’ajuntament així ho aprova en cada cas.

2. Les quotes fixes i les variables per contenidor assenyalades tenen caràcter irreductible i anual.

3. Part fixa de la taxa

La quota tributària es determinarà per aplicació de la següent:

Vivendes familiars urbanes                46,30 €

Bars, cafeteries i comerços                89,34 €

Vivendes familiars rústiques              32,41 €

El guany periòdic de la taxa tendra lloc el primer dia de cada trimestre natural.

L’Ajuntament entregarà als habitatges la quantitat de 20 bosses estandarditzades que s’estima suficient per a tot l’any.

Les famílies nombroses que així ho justifiquin podran demanar gratuïtament 10 bosses domiciliaries estandarditzades extres.

Els comerços podran demanar gratuïtament un total de 10 bosses estandarditzades grosses o 20 bosses domiciliaries estandarditzades.

4. Part variable de la taxa

4.1. Recollida amb bossa estandarditzada

Preu de la bossa estandarditzada pel rebuig quan les que facilita l’Ajuntament no siguin suficients:

Bossa domèstica (10-20l):           7,50 € el rodet de 10 unitats

Bossa domèstica (10-20l):            1,00 €  per unitat

Bossa grossa (30-50l):                  30,00 € el rodet de 10 unitats

Bossa grossa (30-50l):                    3,50 € per unitat

4.2.Recollida a través de contenidors estandarditzats

Per als establiments en nucli urbà que així ho sol·licitin i s’acordi per la regidoria de Medi Ambient, es permetrà dipositar el rebuig directament dins el contenidor sense bossa estandarditzada. En aquest cas serà aplicable una taxa per contenidor autoritzat a recollir una vegada per setmana computable a raó de:

- 32,50€    per contenidor de 120l

- 62,50€    per contenidors de 240l

- 137,50€  per contenidors de 800l

Aquesta quota es cobrarà trimestralment junt amb el rebut de la part fitxa de la taxa.

4.3.Recollida en el punt verd

Tots els usuaris hauran de depositar la fracció de rebuig al punt verd en bosses estandarditzades. En el cas de que l’usuari no porti la bossa estandarditzada podrà abonar al Parc Verd la quota corresponent al número de bosses equivalents estandarditzades.

Les fraccions de residus especials que tinguin un preu especial de tractament com siguin runes, enderrocs, neumàtics, electrodomèstics, residus amb amiant... que siguin recollits al punt verd tindran una tarifa específica resultant d’aplicar en cada moment al cost del tractament un coeficient del 1’2.

Aquestes tarifes s’exposaran en lloc visible del punt verd.

EXEMPCIONS O BONIFICACIONS

Art. 4t

1. Estaran exempts del pagament de la taxa aquells contribuents que concorri alguna de les circumstàncies següents:

- Els pensionistes que percebin ingressos anuals inferiors al salari mínim  interprofessional.

- Estar inclosos en el Padró de Beneficència.

2. Bonificació d’un 50% del preu de la recollida de fems.

Condicions que han de complir els beneficiaris d’aquestes mesures:

- ser cap de família pensionista de jubilació, invalidesa, viduïtat, ...

- tenir 60 anys o més

- ingressos disponibles de la unitat familiar igual o inferior a l’equivalent a la pensió mínima de jubilació amb cònjuge al seu càrrec.

- S’entén com ingressos disponibles aquella quantia que resulta de restar als ingressos familiars el preu del rebut del lloguer ni n’hi ha.

- Ser la unitat familiar resident a Búger

Documentació a presentar:

- Certificació de la pensió o pensions que es cobren

- Certificació d’altres ingressos i/o prestacions de tots els membres de la unitat familiar. En el seu cas declaració jurada del cap de família de que no es perceben altres ingressos per part d’aquesta unitat familiar (lloguer, rendes del treball familiar, etc)

- Rebut dels tres darrers mesos del pagament del lloguer si és el cas

- Declaració de renda o declaració de renda negativa

Les sol·licituds es presentaran als serveis socials d’aquest ajuntament i els expedients seran resolts per la Junta de Govern en un termini màxim de 30 dies des de la seva presentació. Si el resultat es favorable a la petició entraran en vigor el trimestre següent al de la seva aprovació.

Els expedients aprovats dins de l’exercici tendra validesa fins a 31 de desembre de l’exercici següent, data a partir de la qual s’haurà de procedir a la seva renovació. No obstant això, l’ajuntament es reserva el dret de revisar l’expedient en qualsevol moment, per comprovar si les circumstancies declarades han canviat o no i actuar en conseqüència.

3.  No es concedirà bonificació alguna dels imports de les quotes assenyalades en les Tarifes.

ADMINISTRACIÓ I COBRAMENT

Art. 5è.

1. La meritació periòdica de la taxa tindrà lloc l'1 de gener de cada any i el període impositiu comprendrà l'any natural.

En els supòsits d'inici o cessament durant el transcurs de l'any natural, el períodes impositius s’ajustaran a aquesta circumstància amb el consegüent prorrateig de la quota.

2. Anualment es formarà un Padró en el qual figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que es liquidin, per aplicació de la present Ordenança, el qual serà exposat al públic per quinze dies a efectes de reclamacions previ anunci en el Butlletí Oficial de la Província i per pregons i edictes en la forma acostumada en la localitat.

3. Transcorregut el termini d'exposició al públic, l'Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base per als documents recaptatoris corresponents.

Art. 6è.

Les baixes hauran de cursar-se, com a màxim, el darrer dia laborable del respectiu període, per assortir efectes a partir del següent.

Els qui incompleixin aquesta obligació seguiran subjectes al pagament de l'exacció.

Art. 7è

Les altes que es produeixin dins de l’exercici, assortiran efectes des de la data en què neixi l'obligació de contribuir, per l'Administració es procedirà a notificar als subjectes passius la liquidació corresponent a l'alta en el padró, amb l’expressió:

- els elements essencials d'aquelles. Quan suposin un augment de la base imposable respecte a la declarada per l'interessat, la notificació haurà d’expressar de forma concreta els fets i elements que la motiven.

- Els mitjans d'impugnació que puguin ser exercits, amb indicació de terminis i organismes en què hauran de ser interposats; i

- Lloc, termini i forma en què ha de ser satisfet el deute tributari.

Art. 8è

Les quotes liquidades i no satisfetes dins del període voluntari es faran efectives per la via de constrenyiment, conformement a les normes del Reglament General de Recaptació.

Art. 9è

Quan per causes no imputables al subjecte passiu, el servei públic o activitat administrativa no es presti, procedirà la devolució de l'import corresponent.

INFRACCIONS I SANCIONS

Art.10è. En tot el relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com de les sancions que a les mateixes corresponguin en cada cas, s’estarà al que es disposa a la Llei General Tributària, conforme s'ordena en l’article 11 del RDLeg. 2/2004 que aprova el Text refús de la Llei d’Hisendes Locals.

PARTIDES FALLIDES

Art. 11è. Es considerarà partides fallides o crèdits incobrables, aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectives pel procediment de constrenyiment, para la declaració del qual es formalitzarà a l’oportú expedient d'acord amb el previngut en el vigent Reglament General de Recaptació.

APROVACIÓ I VIGÈNCIA

DISPOSICIÓ FINAL

1. La present Ordenança entrarà en vigor el dia de la seva publicació en el “BOIB”, i començarà a aplicar-se a partir del dia 1 de gener de 2017, fins que s’acordi la seva modificació o derogació.

2. La present Ordenança, que consta d'11 articles, va ser aprovada pel Ple en sessió extraordinària, celebrada el dia 17 de novembre de 1998 i modificada per ple en sessió extraordinària celebrada en data 9 de novembre de 2016.

Búger, 29 de desembre de 2016

La Batlessa,

Catalina Siquier Cap