Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ALARÓ
Núm. 14703
Aprovació definitiva modificació ordenança fiscal taxa fems
Versió PDF
Aprovació definitiva de la modificació de l’ordenança fiscal de la taxa per recollida, transferència i tractament de fems
Finalitzat que ha estat el període d’informació pública de l’exp. núm. 5861-2016 sense que s’hagin presentat reclamacions, d’acord amb allò que preveu l’art. 17,3 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’entén definitivament adoptat l’acord fins aleshores provisional.
Nova redacció de les normes afectades:
MODIFICACIÓ ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA DE RECOLLIDA, TRANSFERÈNCIA I TRACTAMENT FINAL DE RESIDUS URBANS
Article 1. Fonament i naturalesa
1. En ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que es disposa en els articles 15 a 19 del RDL 2/2004, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament modifica i estableix la taxa per recollida i eliminació de residus sòlids urbans que es regirà per la present ordenança fiscal, les normes de la qual s'atenen al que disposa l'article 57 del RDL 2/2004, text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
Article 2. Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa, la prestació del servei de recepció obligatòria de recollida domiciliària de residus sòlids urbans dels habitatges, dels allotjaments i dels locals o dels establiments on s’exerceixin les activitats industrials, comercials professionals, artístiques o de serveis, així com el tractament, transferència, transport i la utilització del Parc Verd.
2. A tal efecte, es consideren residus domiciliaris urbans domiciliaris els especificats a l’article 3 de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats. La separació de les fraccions dels residus urbans es realitzarà d’acord amb el que estableixi aquesta Ordenança Reguladora.
3. La taxa es desglossa en dos conceptes principals. Per una banda, una part fixa per cobrir principalment els costs fixos del servei de recollida, transferència i tractament final dels residus urbans, i per altra, una part variable que pretén distribuir el cost de l’eliminació del rebuig depenent de la quantitat de rebuig que cada subjecte passiu generi. D’aquesta manera, es pretén incentivar la correcta separació de les diverses fraccions dels residus urbans i complir així amb un principi general de “qui més genera més paga”, de forma que els subjectes passius que generin més rebuig paguin més que els que generin menys, repercutint d’aquesta manera una part del cost de l’eliminació del rebuig en qui ho ha generat.
4. A instàncies de part, la prestació de caràcter voluntari no estarà subjecte a la taxa dels serveis següents:
a. Recollida de residus no qualificats com a urbans, d’indústries, hospitals i laboratoris
b. Recollida d’escòries i cendres de calefaccions centrals
c. Recollida de runes d’obres
Article 3. Subjectes passius
1. Són subjectes passius contribuents totes les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei general tributària, que ocupin o facin servir els habitatges, els establiments i els locals situats als llocs, places, carrers o vies públiques en les quals es presti el servei, o aquells que es trobin en zona rústica quan al servei del Parc Verd; ja sigui a títol de propietari, d’usufructuari, habitacionista, llogater i fins i tot de precari.
2. Tendrà la consideració de subjecte passiu substitut del contribuent i obligat al pagament de la part fixa de la taxa: el propietari de l’habitatge, del local o de l’establiment; el qual podrà repercutir sobre l’usuari, si n’és el cas, les quotes satisfetes per aquest servei.
Article 4. Responsables
1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereix els articles 41 i 42 Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei general tributària.
2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o els liquidadors de fallides, de concursos, de societats i de les entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'article 43 de la Llei 58/2003, de 17 desembre, de la Llei general tributària.
3. Els usuaris del servei estaran obligats a dipositar la fracció de rebuig dins les bosses estandarditzades autoritzades per l’Ajuntament a tal efecte.
4. Per facilitar la distribució de les bosses estandarditzades, l’Ajuntament podrà signar un acord de col·laboració amb les empreses locals, en el qual, es detallaran les condicions d’ingrés, la cessió de les bosses i altres aspectes que es consideri convenient. En aquest cas, els empresaris estaran també obligats al pagament de la taxa i actuaran com a deutors principals de la corresponent part variable d’aquesta.
Article 5. Exempcions
No es concedeix cap exempció ni bonificació en l’exacció de la present taxa.
Article 6. Quota tributària
1. La quota tributaria consisteix en una part fixa per unitat de local, la qual, ve determinada en funció de la naturalesa i destinació de l’immoble; i d’una part variable, determinada en funció de la quantitat de les bosses extres utilitzades pel rebuig o dels contenidors autoritzats a les empreses per l’Ajuntament, d’acord amb les tarifes contingudes a l’annex.
2. Les úniques bosses de fems que podran lliurar-se per a la recollida d’aquesta fracció de rebuig seran les autoritzades per l’Ajuntament i per a aquest ús específic. La quota de la taxa serà el preu de les bosses estandarditzades que es pagarà en adquirir les bosses.
3. En el cas dels negocis grans productors de rebuig dins del casc urbà existirà la possibilitat de dipositar el rebuig en els contenidors sense haver d’emprar una bossa estandarditzada, si l’Ajuntament així ho aprova en cada cas.
4. Les quotes fixes i les variables per contenidor seran les assenyalades en l’annex i aquestes tenen caràcter irreductible i anual.
5. Quan un titular físic o jurídic figuri d’alta d’una activitat al seu domicili habitual, només es tributarà per una sola quota, la de més quantia.
Article 7è. Meritació
1. Es meritarà la taxa fixa i l’obligació de contribuir serà des del moment que s’iniciï la prestació del servei, i s’entendrà iniciada, donada la naturalesa de la recepció del servei, quan estigui establerta en funció del servei municipal de la recollida dels residus domiciliaris, com també en el Parc Verd, en els carrers o en les llocs on figurin els habitatges o els locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa. El període impositiu comprendrà l’any natural.
2. Pel que fa a la part variable de la taxa, es meritarà tant aviat com es posi a disposició del subjecte passiu la bossa estandarditzada, o bé l’equivalent a cada bossa que es depositi al punt verd. En el cas que la recollida es faci mitjançant contenidors estandarditzats prèvia autorització de l’Ajuntament, la meritació es farà en el mateix moment que la part fixa i en les mateixes condicions.
3. Anualment es formarà un padró on figuraran els contribuents afectats i les quotes respectives que posteriorment es liquidaran aplicant la present ordenança,. Aquest, s’exposarà al públic durant un període de 15 dies als efectes de reclamacions, previ anunci en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma i tauler d’anuncis Municipal.
4. Transcorregut el termini d’exposició, l’Ajuntament resoldrà sobre les reclamacions presentades i aprovarà definitivament el Padró que servirà de base pels documents recaptadors corresponents.
5. Les altes que es produeixin dins l’exercici, sortiran efectes des de la data en que neixi la obligació de contribuir. Com a requisit previ a l’inici de la prestació del servei, els subjectes passius hauran de presentar amb anterioritat la corresponent declaració d’alta.
6. L’Administració notificarà als subjectes passius la liquidació corresponent de l’alta al padró, amb l’expressió de:
a. Els elements essencials de la liquidació.
b. Els mitjans d’impugnació que puguin ser exercits amb indicació dels terminis i de l’organisme davant el qual haurà de ser interposat.
c. Lloc, termini i forma en que haurà de ser satisfet el deute tributari.
7. S’entendrà que un habitatge cessa en l’ús del servei quan aquest perdi la condició habitabilitat, i així vengui certificat per un tècnic competent. Els locals cessaran en l’ús del servei quan es cessi definitivament en l’activitat.
8. Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari, es faran efectives per la via de constrenyiment, segons les normes del Reglament general de recaptació.
9. Es consideraran partides fallides o crèdits incobrables, aquelles quotes que no hagin pogut fer-se efectiva pel procediment de constrenyiment, d’acord amb el que es preveu en el vigent Reglament de recaptació.
Article 8. Infraccions i sancions
En tot el que fa referència a la qualificació d'infraccions tributàries, així també com el de les sancions que hi corresponguin a cada cas, s'actuarà segons l’article 191 i següents de la Llei 58/2003, de 17 desembre de la Llei general tributària.
Disposició final
La present ordenança fiscal entrarà en vigor el dia 1 de gener de 2017 i estarà vigent fins a la seva modificació o derogació expressa. En cas de modificació parcial, els articles no modificats restaran en vigor.
Sens perjudici que el sistema de recollida mitjançant “bossa vermella” i/o contenidor estàndard s’aplicarà a partir del dia 1 d’abril de 2017.
ANNEX
Part fixa de la taxa
Quadre de tarifes de l’ordenança fiscal reguladora de la taxa per recollida de residus urbans
|
|
Total € |
|
Habitatges unifamiliars |
112,36 € |
|
Habitatges unifamiliars ocupats per una o dues persones majors de 65 anys |
78,57 € |
|
Habitatge unifamiliars ocupats per una o dues persones menors de 30 anys |
78,57 € |
|
Botigues, forns, fusteries, garatges, magatzems, entitats de dipòsit, tallers, mecànics, xapisteries, carnisseries, apotecaries, llibreries, tendes de roba, estanys, tendes d’esport, electrodomèstics, perruqueries, joieries, fotografies i sabateries |
153,75 € |
|
Bars o cafeteries |
476,67 € |
|
Bar-restaurants, restaurants i cellers |
667,39 € |
|
Bar-restaurants en sòl rústic (sense recollida) |
469,71 € |
|
Supermercats |
3.007,49 € |
|
Empreses fins a 10 treballadors |
304,13 € |
|
Empreses d’11 a 25 treballadors |
802,56 € |
|
Empreses de més de 25 treballadors |
1.816,32 € |
|
Establiments d’hoteleria amb allotjament (per habitació i any) |
53,22 € |
|
Id. anterior, en sòl rústic (sense recollida) |
37,17 € |
|
Habitatges en sòl rústic (sense recollida) |
78,57 € |
|
Id. anterior, (majors 65 anys, i menors de 30 anys) |
54,91 € |
L’Ajuntament entregarà als habitatges, la quantitat de 20 bosses estandarditzades que estima seran suficient per a tot l’any.
Les famílies nombroses que així ho justifiquin podran demanar gratuïtament 10 bosses domiciliaries extres.
Els comerços podran demanar gratuïtament un total de 10 bosses estandarditzades grosses o 20 bosses estandarditzades de les normals.
Part variable de la taxa
1. Recollida amb bossa estandarditzada
Preu de la bossa estandarditzada pel rebuig quan les que facilita l’Ajuntament no siguin suficients:
Bossa domèstica (10-20 litres): 0,75 € la unitat
Bossa grossa (30-50 litres): 3,00 € la unitat
2. Recollida a través de contenidors estandarditzats
Per als establiments en nucli urbà que així ho sol·licitin i s’acordi per la regidoria de Medi Ambient, es permetrà dipositar el rebuig dins el contenidor sense haver d’emprar una bossa estandarditzada. En aquest cas serà aplicable una taxa per contenidor autoritzat a recollir una vegada per setmana computable a raó de:
· 130€ per contenidor de 120 litres
· 250€ per contenidors de 240 litres
· 550€ per contenidors de 800 litres
Aquesta quota es cobrarà anualment junt amb el rebut de la part fitxa de la taxa.
3. Recollida en el punt verd
3.1 Tots els usuaris hauran de depositar la fracció de rebuig al punt verd en bosses estandarditzades. En el cas de que l’usuari no porti la bossa estandarditzada podrà abonar en el Parc Verd la quota corresponent al número de bosses equivalents estandarditzades.
Cosa que es fa pública per a general coneixement.
Recursos.
Contra aquesta ordenança, que és definitiva en via administrativa, sols es pot interposar el recurs contenciós administratiu davant el Jutjat del Contenciós Administratiu de Palma, en el termini de dos mesos, comptador a partir del dia següent al de la publicació d’aquest anunci en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Alaró, 28 de desembre de 2016.
La batlessa,
Aina Maria Munar Isern