Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT D'ESCORCA
Núm. 14561
Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d'Escorca
Versió PDF
Per significar que el Ple de l’Ajuntament, en sessió extraordinària celebrada el 21 de desembre i, finalitzat el termini d’exposició pública per a la presentació de reclamacions contra l’acord adoptat pel Ple de l’Ajuntament, en sessió de dia 10 de novembre de 2016, d’aprovació provisional de l’Ordenança municipal de neteja, deixalles i residus sòlids urbans del municipi d’Escorca, publicat en el BOIB núm. 143 de dia 12 de novembre de 2016, sense que s’hagi formulat cap reclamació, ha acordat aprovar definitivament l’Ordenança següent, de conformitat amb el que preveu l’article 70.2 de la Llei 7/85, reguladora de les Bases del Règim Local:
ORDENANÇA MUNICIPAL DE NETEJA, DEIXALLES I RESIDUS SÒLIDS URBANS DEL MUNICIPI D’ESCORCA
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L’article 100 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, disposa que els municipis tenen potestat normativa reglamentària, com a expressió del principi democràtic en què es fonamenten, en l’àmbit de les seves competències.
La mateixa Llei, concretament l’article 29.2 m, reconeix que els municipis de les Illes Balears, en el marc de les lleis, tenen en tot cas competències pròpies per regular i gestionar la recollida i el tractament dels residus sòlids urbans.
L’article 25.2 l de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, plenament vigent, reconeix i considera competències municipals la neteja viària, la recollida i el tractament dels residus sòlids urbans, i els defineix com a serveis mínims que l’Ajuntament ha de prestar obligatòriament.
Ara, per les necessitats actuals, es necessària una nova regulació municipal d’aquesta competència i d’aquest conjunt de serveis municipals que, sense cap dubte, són de primera necessitat, ja que afecten directament la higiene del municipi i, també, la salut de tots els seus habitants.
Per tant, aquesta Ordenança intenta clarificar el panorama municipal que afecta la neteja viària i la recollida de residus sòlids urbans i de deixalles, demanant i també exigint la cooperació ciutadana, ja que sense aquesta cooperació es farà impossible acomplir l’objectiu d’aconseguir un municipi net. Per això, aquesta Ordenança, a més de regular els diferents tipus de residus i les diferents solucions per a aquests tipus de residus, preveu prohibicions de diverses actituds que es consideren contràries al propòsit d’aconseguir l’objectiu de netedat abans esmentat, i també imposa sancions per a la gent que infringeixi aquesta regulació.
TÍTOL I
DISPOSICIONS PRELIMINARS
Article 1
Aquesta Ordenança té per objecte, en el marc de les competències municipals, regular la neteja viària i la recollida dels residus sòlids urbans en el municipi d’Escorca.
Article 2
A més d’aquesta Ordenança, també són d’aplicació les normes de l’Estat, les de la comunitat autònoma i les de règim local relacionades amb la matèria, directament o de forma supletòria, segons correspongui.
TÍTOL II
NETEJA VIÀRIA
Capítol I
Generalitats
Article 3
És competència reservada a l’Ajuntament la prestació del servei de neteja viària, gestionat a través de qualsevol de les formes previstes en la normativa de règim local.
Article 4
El servei de neteja viària s’ha de prestar amb caràcter obligatori a:
a) Vies i camins públics municipals, incloses les voravies, les voreres d’emergència i les calçades.
b) Parcs, jardins, zones verdes i la resta d’espais lliures municipals.
c) Altres espais i béns de domini i ús públic municipals.
La neteja de vies, zones comunes, zones verdes, terrasses, etc., de domini particular, l’ha de dur a terme la propietat. Si per qualsevol causa els serveis municipals o l’entitat dependent o contractada per l’Ajuntament han de netejar alguna d’aquestes vies o zones, la propietat està obligada a pagar les despeses sobrevingudes.
La freqüència de neteja viària depèn d’una sèrie de variables, com són la pressió a què estigui sotmesa la via pública, l’existència de col·legits, la proliferació d’establiments d’oci, etc.
La neteja viària i la retirada d’herbes que cadascú faci davant la seva façana no pot suposar mai una sanció i és recomanable, sempre que no provoqui molèsties a la resta de veïnats i vianants ni generi acumulacions o disposicions inadequades de residus.
Article 5
S’entén per neteja pública viària l’eliminació de la brutor en l’àmbit descrit a l’article anterior, aplicant els mitjans, les tècniques i el pla de treball que es considerin més adequats i convenients en cada moment i segons el tipus de residus i l’espai de què es tracti.
Article 6
Correspon a la Batlia l’ordenació, la direcció, la inspecció i l’impuls de la prestació del servei.
Article 7
Quan s’atorgui per mitjà de llicència, concessió o una altra forma d’autorització administrativa, l’ús privatiu o anormal de zones de les vies i espais públics per a la realització de qualsevol tipus d’activitat, la persona titular d’aquesta autorització ha d’assumir, a compte i càrrec seu, la neteja de la zona o espai ocupat i de la seva àrea d’influència, en la forma que es determini en cada cas.
Article 8
L’Ajuntament, a petició de les persones interessades i tenint en compte la conveniència del servei, pot concertar, en les condicions que s’estableixin en cada cas concret, la neteja de vies i espais privats de concurrència pública o subjectes a servitud pública de pas.
Article 9
L’Ajuntament ha de determinar en cada cas a qui correspon la neteja d’elements, instal·lacions, mobiliari urbà i espais afectes a serveis, la titularitat o competència administrativa dels quals els correspongui, sense perjudici que es pugui concertar que el presti, subsidiàriament, el servei encarregat de la neteja viària, amb la compensació econòmica prèvia que escaigui i sempre que resulti adequat i convenient als interessos públics.
Capítol II
Cooperació ciutadana
Secció 1a
Normes generals
Article 10
Tothom, resident o transeünt al municipi d’Escorca, està obligat a prevenir i evitar l’embrutiment del municipi, d’acord amb el que es preveu en aquesta Ordenança i en les disposicions de Batlia que la despleguin.
Article 11
L’Ajuntament ha de potenciar i afavorir les accions que, en matèria de neteja pública col·lectiva, desenvolupi la iniciativa privada, i ha de fomentar les accions que tendeixin a incrementar la qualitat de la vida al municipi, la protecció del seu ornament i l’entorn mediambiental.
Article 12
Queda prohibit:
a) Tirar a les vies i espais lliures públics o privats de concurrència pública tot tipus de deixalles o residus, molt especialment i entre d’altres: llosques, xiclets, clovelles, peladures, papers, plàstics, embolcalls, llaunes, envasos, botelles i similars.
Qui desitgi desprendre-se’n, els ha de dipositar a les papereres separadament, si escau, o recipients específics disposats a aquest efecte a les vies o espais lliures públics.
b) Escopir, defecar o orinar a les vies i espais públics.
c) Espolsar estores, robes i ormejos domèstics, des de balcons o buits oberts a façanes sobre les vies i espais lliures públics o tirar-hi qualsevol tipus de deixalla, residu sòlid o líquid. Aquesta prohibició també afecta a les persones que efectuïn aquestes operacions des de plantes baixes o des de la mateixa via o espai lliure públic.
d) Abocar o fer degotar líquids damunt la via pública a causa del reg de plantes, de la neteja de terrasses i balcons, o dels desguassos de rentadores, d’aparells de refrigeració, climatització o extracció d’aire viciat.
e) Dipositar o estacionar a les voravies, voreres de seguretat o calçades qualsevol tipus d’objecte o material que obstaculitzi o impedeixi la prestació normal del servei de neteja viària.
f) Tirar cap a l’exterior, damunt les vies o espais públics, residus procedents de l’agranada o neteja d’habitatges, comerços, oficines i altres locals, edificis i recintes.
g) Deixar a la via pública i/o devora els contenidors qualsevol tipus d’objecte, voluminosos, ormejos i utensilis domèstics que no pot recollir el servei ordinari de recollida i que, per la seva naturalesa, ha de rebre una altra destinació segons aquesta Ordenança.
h) Dipositar bosses de residus domiciliaris dins i fora de les papereres, l’ús de les quals es reserva exclusivament als residus produïts ocasionalment per les persones vianants. Així mateix, no es poden tirar llosques enceses o qualsevol altra matèria incandescent o corrosiva a les papereres o contenidors de la via pública.
i) Deixar residus a sobre, a terra o al costat dels contenidors de residus quan encara hi ha espai disponible en el seu interior.
j) Dipositar qualsevol residu no adient a cada tipus de contenidor o paperera.
k) Banyar-se o rentar animals, roba, fruites, verdures o objectes de qualsevol mena a les fonts i estanys públics i vies públiques o indrets de titularitat pública.
l) Deixar menjar disponible per als animals a la via pública o a zones o llocs accessibles des de la via pública. Són excepcions d’aquesta norma les actuacions específiques per controlar poblacions d’animals en l’entorn urbà que comptin amb l’autorització dels serveis municipals.
m) Rentar i reparar vehicles en les vies públiques, d’acord amb el que disposa l’article 16.4 d’aquesta Ordenança.
n) Realitzar activitats a la via pública que la puguin embrutar, entre d’altres, manipular residus, seleccionar i acumular materials sense autorització, realitzar activitats de pintura i envernissat, etc.
o) Abocar o abandonar residus o deixalles, qualsevol que en sigui la natura, proporció o quantitat a camins, platges, zones costaneres o espais de domini públic, o abocar-los al mar o als torrents.
Article 13
El públic en general i les persones usuàries de papereres o altres recipients similars per dipositar deixalles ubicats a les vies i espais lliures públics, s’han d’abstenir de tota manipulació sobre aquests, com ara desplaçar-los, buidar-los, arrabassar-los o qualsevol altre acte que en deteriori la imatge, els inutilitzi o redueixi de manera anormal l’ús a què estan destinats.
Queda prohibit dipositar residus sòlids urbans en papereres i dipòsits semblants, l’ús dels quals es reserva exclusivament als produïts ocasionalment pels vianants.
Secció 2a
Normes específiques
Article 14
1. Les defecacions o dejeccions de cans i altres animals de companyia que embrutin les vies públiques i els espais lliures públics o privats de concurrència pública han de ser netejades de forma immediata per la persona que condueix l’animal; en cas contrari se li imposarà una sanció d’acord amb aquesta Ordenança.
2. És responsable de qualsevol acció contrària al que disposa aquesta Ordenança la persona que condueixi l’animal en el moment de la infracció i, subsidiàriament, la propietària de l’animal.
3. Així mateix, són responsables directes les persones propietàries dels animals que infringeixin aquesta Ordenança i que vagin amollats sense cap responsable.
Article 15
Queda prohibit vessar o abandonar residus o deixalles, qualsevol que en sigui la natura, proporció o quantitat, a les platges o zones costaneres o abocar-los a la mar. Així mateix, queda prohibit, pels problemes de neteja i risc d’incendi que pot generar, encendre fogueres o focs en aquests espais i la utilització de qualsevol tipus de sabó a la mar. Les persones usuàries de platges i zones costaneres estan obligades a dipositar els residus i deixalles que produeixin en els recipients habilitats a aquest efecte.
De conformitat amb el que estableix l’article 7 d’aquesta Ordenança, li correspon al titular administratiu d’una concessió o llicència d’activitat sobre platges o zones costaneres netejar la superfície d’ocupació i l’àrea d’influència, els residus que es generin s’han de dipositar dins bosses tancades en els contenidors instal·lats exclusivament a aquest efecte per tractar-los com a residus urbans domèstics separats correctament.
En cas que es recullin altres tipus de residus (voluminosos, perillosos, etc.), la part concessionària està obligada a donar-los la destinació que correspongui segons aquesta Ordenança.
Article 16
1. Les persones que condueixin vehicles que transportin materials pulverulents, papers, cartons o qualsevol altra matèria disseminable, estan obligades a cobrir la càrrega amb lones, veles o elements semblants i a adoptar les mesures necessàries per impedir que els productes caiguin damunt les vies i els espais lliures públics.
2. Un cop finalitzades les operacions de càrrega i descàrrega, cal netejar, immediatament, les voravies, voreres de seguretat i calçades de l’embrutiment produït durant les operacions, així com dels elements del vehicle que puguin embrutar. Han d’assumir aquesta obligació la persona conductora o propietària del vehicle i, subsidiàriament, la propietària o titular de la finca o establiment per al qual s’hagi efectuat la càrrega o descàrrega.
3. Les persones responsables d’indústries, comerços i altres establiments que utilitzin per al seu servei zones de les vies i espais públics, mitjançant l’ocupació habitual amb vehicles de tracció mecànica, estan obligades a netejar-los i a eliminar-ne els vessaments d’olis, greixos i productes semblants produïts per aquests.
4. Queda prohibit netejar i rentar vehicles a les vies i espais lliures públics quan n’impliqui l’embrutiment perquè s’hi aboquen o s’hi dipositen residus sòlids o líquids, així com l’embrutiment de la via o espai públic com a conseqüència de reparacions mecàniques i d’altres tipus sobre vehicles que impliquin l’abocament o el dipòsit de residus líquids o sòlids.
Article 17
Pel que fa als serveis de transport urbà de viatgers, les persones conductores o propietàries d’aquests vehicles han de retirar immediatament els residus sòlids que es produeixin amb motiu de la circulació o l’estacionament dels vehicles a les vies i els espais lliures públics, i els han de dipositar en els llocs o dipòsits habilitats a aquest efecte. Així mateix, han de netejar amb aigua la zona en què s’hagin abocat els de naturalesa líquida. La responsabilitat dels conductors i propietaris és solidària.
Article 18
Pel que fa a les activitats publicitàries, es regularan segons el que disposa l’ordenança municipal reguladora de la publicitat directa al terme municipal.
Article 19
1. Pel que fa als grafits, pintades i altres expressions gràfiques, es prohibeix:
a) Realitzar qualsevol tipus de grafit, pintada, taca, gargot, escrit, inscripció o grafisme, amb qualsevol matèria o bé ratllant la superfície, sobre qualsevol element o superfície de l’espai públic, així com en l’exterior o interior d’equipaments, infraestructures o elements d’un servei públic i instal·lacions en general, inclosos el mobiliari urbà, arbres, jardins i vies públiques en general.
b) Quan el grafit o pintada es realitzi en un bé privat que es trobi instal·lat de manera visible o permanent en la via pública, serà necessària l’autorització expressa de l’Ajuntament.
2. L’Ajuntament, subsidiàriament, pot netejar o reparar els danys causats per la infracció amb càrrec a la persona o persones responsables i sense perjudici d’imposar les sancions corresponents.
Article 20
La neteja de mostradors, portes, tendals o cortines i vidres d’establiments, habitatges, oficines i despatxos, s’ha de fer de manera que no s’embrutin les vies o els espais lliures públics.
Els residus procedents d’agranar els espais privats de reculada, patis i passos de propietat privada, l’interior de locals, establiments i finques urbanes, s’han de recollir i tractar com a residus domèstics. Es prohibeix tirar-los a la via pública, a la xarxa de clavegueram, als escocells o zones terroses i a altres espais lliures públics.
Article 21
Els establiments fixos que serveixen menjar amb embolcalls i begudes, com ara establiments de menjar ràpid, bars, cafès, etc., han de prendre mesures per reduir la producció de residus de tassons i el seu abandonament en les vies i espais públics. En qualsevol cas, els establiments que serveixen menjar dins embolcalls i begudes dins tassons de plàstic o similars han de limitar, en la mesura que sigui possible, la sortida d’aquesta mena de materials del recinte o àrea d’influència propera i, en qualsevol cas, s’han de prendre mesures de conscienciació cívica per evitar l’abandonament inadequat dels residus que es generen i fer-se responsables de les tasques de neteja de l’àrea d’influència propera a l’activitat.
Article 22
1. Les persones físiques o jurídiques així com qualsevol tipus d’entitats organitzadores d’un acte públic al carrer o en un espai públic són responsables de la brutor produïda com a conseqüència de la celebració d’aquest acte. Pel que fa a la neteja, l’organització està obligada a informar l’Ajuntament del lloc, el recorregut i l’horari de l’acte que s’hagi de dur a terme.
2. L’Ajuntament ha d’assumir la neteja dels espais públics on es facin actes culturals, festius o cívics que organitzin entitats sense ànim de lucre, prèvia petició formal d’ús de l’espai, i que promogui, patrocini o autoritzi l’Ajuntament.
3. En aquells supòsits en què l’organització d’un acte públic en una via o espai públic no efectuï posteriorment la neteja del carrer, tot i estar-ne obligada, aquesta serà efectuada subsidiàriament pels serveis municipals a càrrec de l’organització, amb independència de la imposició de la sanció corresponent.
4. En els actes que tenguin lloc al carrer amb l’autorització pertinent, on se serveixin begudes o menjar, s’ha de prioritzar l’ús de plats i tassons retornables. També, s’han de separar correctament els residus.
Article 23
1. Qui realitzi obres a les vies i espais lliures o públics o qui els utilitzi amb aquest motiu ha d’adoptar les mesures correctores necessàries per evitar embrutar-los, i ha de netejar i recollir els materials pulverulents i altres residus i deixalles que s’hagin disseminat, i dipositar-los en els contenidors d’obres o transportar-los perquè es dipositin, posteriorment, en abocadors autoritzats.
2. Sense perjudici de les condicions determinades en la llicència o autorització que empari l’execució d’aquests obres, instal·lacions o treballs, d’acord amb la normativa urbanística i sobre l’ocupació i activitats en espais lliures públics o d’ús públic, s’han d’observar les mesures preventives següents:
a) Les superfícies immediates a les autoritzades per realitzar pavimentacions, rases, sondatges, canalitzacions, connexions i qualsevol altre tipus d’obra, s’han de mantenir netes de tota classe de materials residuals o disseminables.
b) La càrrega i descàrrega de materials s’ha de fer en el recinte o en les zones tancades prèviament. S’hi han d’instal·lar conductes per a la càrrega i descàrrega de materials de construcció i enderrocament per impedir embrutar i per evitar el risc per a la seguretat de persones i béns.
c) Els materials de subministrament i els residuals s’han de dipositar exclusivament en l’interior del recinte de l’obra o de la zona acotada de la via o espai lliure públic autoritzada. Amb l’autorització prèvia municipal, es poden dipositar en contenidors en la forma i la quantia que determini la llicència administrativa corresponent. Fora d’aquests supòsits, no es poden realitzar aquests dipòsits sobre les vies i els espais públics.
d) Les operacions complementàries d’obres i instal·lacions, com pastar, serrar, llimar, soldar, etc., s’han d’efectuar, en qualsevol cas, a l’interior de l’immoble, solar o zona acotada de les vies o espais lliures públics determinats en l’autorització administrativa corresponent.
e) Es prohibeix abandonar, abocar o dipositar qualsevol material de deixalla o residual, sòlid o líquid, d’obres o instal·lacions a les vies i espais lliures públics, solars i descampats. Les persones responsables d’aquestes actuacions han de retirar, a càrrec seu, aquests materials i dipositar-los en abocadors autoritzats.
3. Són responsables solidàries de les infraccions que preveu aquest article les persones físiques, jurídiques o qualsevol tipus d’entitats propietàries, contractistes, promotores i tècniques directores de les obres i instal·lacions.
Article 24
Els propietaris de solars, terrenys, especialment els terrenys receptors de visitants, i immobles, els han de mantenir lliures de deixalles i residus i en les condicions corresponents d’higiene, salubritat, seguretat i ornament públics.
Els terrenys receptors de visitants han de comptar amb els contenidors de les diferents fraccions necessàries per facilitar a l’usuari la separació dels residus. És responsabilitat dels propietaris l’ús adequat i la correcta separació dels residus per part dels usuaris. Així mateix és obligació dels propietaris aportar aquests residus a l’àrea de contenidors designada per l’Ajuntament per a la seva correcte i posterior recollida.
La prescripció anterior inclou l’exigència de la desratització, la desinfecció dels solars, edificis i/o terrenys i, l’eliminació de les proliferacions de restes vegetals que puguin suposar molèsties per al veïnat i riscos d’incendi.
Article 25
En qualsevol cas, l’Ajuntament té la potestat d’inspecció i pot realitzar, subsidiàriament, treballs de neteja, després dels tràmits administratius corresponents, tant si els terrenys són de propietat pública com privada.
En aquest cas, el cost dels treballs realitzats s’ha d’imputar a càrrec de la propietat dels solars i terrenys, sense perjudici de les sancions corresponents.
En cas d’absència manifesta de la propietat, l’Ajuntament té la potestat, després dels tràmits legals necessaris, d’enderrocar el tancament dels solars de propietat privada quan, per motiu d’ús públic, sigui necessari accedir-hi.
L’Ajuntament ha d’imputar ala propietat els costos de l’enderrocament i, també, els de la reconstrucció de la part afectada del tancament.
Article 26
Està totalment prohibit abocar, temporalment o definitivament, qualsevol tipus de residus en solars o parcel·les, tant públics com privats.
Article 27
Els propietaris de finques, habitatges i establiments, o subsidiàriament els titulars del seu ús, tenen l’obligació de tenir sempre netes les diferents parts dels immobles que siguin visibles des de la via pública, de manera que s’aconsegueixi una uniformitat en la seva estètica, d’acord amb el seu entorn urbanístic, i es mantinguin les condicions adients de seguretat, salubritat, neteja i ornament públics.
TÍTOL III
DEIXALLES I RESIDUS
Capítol I
Generalitats
Article 28
Es considera residu qualsevol substància o objecte, del qual, el posseïdor se’n desprèn o té la intenció de desprendre-se’n.
Són residus domèstics els que es generen en els domicilis particulars, activitats econòmiques i tots aquells que no tenen la classificació de perillosos i que, per la seva naturalesa o composició, es poden assimilar als produïts en els llocs o activitats anteriors, concretament:
a) Els generats en els domicilis per l’activitat domèstica particular.
b) Els produïts per activitats comercials (hotels, restaurants, bars, refugis, indústries, àrees recreatives, bases militars, etc.) assimilables en quantitat i qualitat als que es produeixen als domicilis.
c) Els produïts pels centres d’ensenyament públics i privats que siguin assimilables a residus domèstics.
d) Els produïts en les instal·lacions públiques assimilables a residus domèstics.
e) Els residus procedents de la neteja de vies públiques, zones verdes, àrees recreatives i platges, quan siguin assimilables a residus domèstics.
f) Residus i runes procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.
g) Animals domèstics morts, mobles, béns i vehicles al final de la seva vida útil.
Article 29
1. Residus urbans o municipals: d’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE núm. 181, de 29/07/2011), són els generats en els domicilis particulars, comerços, oficines i serveis. També es consideren residus urbans els següents: residus procedents de la neteja de vies públiques, zones verdes i àrees recreatives, animals domèstics morts, mobles, béns i vehicles al final de la seva vida útil, i residus i runes procedents d’obres menors de construcció i reparació domiciliària.
2. Ciutadans: als efectes d’aquesta Ordenança, es consideren ciutadans:
a) Tots els habitants del municipi, tant si ho són de dret com de fet.
b) Totes les persones ocupants dels habitatges ubicats dins el municipi, tant si són ocupants habituals com visitants.
c) Totes les persones responsables i empleades de comerços, empreses de serveis, administracions i indústries ubicades dins el municipi independentment que estiguin empadronades en un altre municipi.
d) Tots els generadors singulars ubicats dins el municipi.
3. Domicili: als efectes d’aquesta Ordenança, qualsevol domicili particular o d’activitat empresarial.
4. Productor: d’acord amb la Llei 22/2011, qualsevol persona física o jurídica que, per la seva activitat, excloent-hi la derivada del consum domèstic, produeixi residus o faci operacions de tractament previ, de mescla o d’un altre tipus que provoquin un canvi de naturalesa o de composició d’aquests residus.
5. Posseïdor: d’acord amb la Llei 22/2011, és el productor dels residus o la persona física o jurídica que els tengui en el seu poder i que no tengui la condició de gestor de residus.
6. Gestor de residus: d’acord amb la Llei 22/2011, la persona o entitat, pública o privada, que realitzi qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no el productor.
7. Generadors singulars: són els posseïdors de residus que, per les característiques, localització, quantitat i qualitat dels seus residus, es poden agrupar en vista d’una millor gestió dels residus esmentats.
8. Àrea d’aportació: d’acord amb el Decret 21/2000, de 18 de febrer, d’aprovació definitiva del Pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans de Mallorca (PDSGRUM), i la revisió posterior aprovada pel Ple de 6 de febrer de 2006 (BOIB núm. 35, de 9 de març de 2006), lloc o zona d’ús públic que es posa a disposició de la ciutadania per facilitar la recollida selectiva dels residus urbans no perillosos, separant-los en origen segons les diferents fraccions.
9. Parc verd: d’acord amb el Decret 21/2000, de 18 de febrer, d’aprovació definitiva del Pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans de Mallorca (PDSGRUM), i la revisió posterior aprovada pel Ple de 6 de febrer de 2006 (BOIB núm. 35, de 9 de març de 2006),àrea d’aportació de titularitat municipal tancada i delimitada i que acompleix les especificacions que estableix el PDSGRUM.
10 Recollida en contenidors: sistema de recollida selectiva dels residus urbans que es fonamenta en el fet que els posseïdors efectuen la segregació de les diverses fraccions dels seus residus en origen, i què les dipositen en uns contenidors que romanen de forma permanent a la via pública, es recullen directament als contenidors de les diverses fraccions (matèria orgànica, paper i cartró, vidre, envasos lleugers i rebuig), en el punt d’aportació pertinent.
11. Recollida selectiva: sistema de recollida diferenciada de matèria orgànica i de materials reciclables, així com qualsevol altre sistema de recollida diferenciada que permeti la separació dels materials valoritzables continguts en els residus.
Article 30
1. Residus urbans ordinaris: es consideren residus urbans ordinaris les fraccions següents:
a) Fracció orgànica dels residus municipals (FORM): d’acord amb la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats (BOE núm. 181, de 29/07/2011), comprèn els residus orgànics propis de la llar, que es produeixen principalment a les cuines en la manipulació, preparació i consum del menjar, i també els residus provinents de generadors singulars com els mercats municipals, restaurants, hotels, àrees recreatives, refugis, etc. També s’inclouen en aquesta categoria els residus de jardineria o poda, generats tant en àmbit privat com públic.
b) Fracció envasos lleugers: s’hi inclouen les llaunes (d’acer, alumini, etc.), els envasos de plàstic de tot tipus, els envasos de cartró i alumini i d’altres inclosos en els residus urbans.
c) Fracció paper i cartró: s’hi inclouen el paper imprès, els envasos domèstics de paper-cartró amb el punt verd, els envasos domèstics de paper-cartró sense el punt verd, els envasos comercials de paper i cartró amb el punt verd i els envasos comercials de paper-cartró sense el punt verd.
d) Fracció vidre: s’hi inclouen els envasos de vidre, sencer o romput (botelles i pots).
e) Fracció rebuig: és la fracció de materials dels residus urbans que no estan dins de les fraccions reciclables (orgànica, paper i cartró, vidre, envasos lleugers, etc.) i que es caracteritzaran i es divulgaran des dels serveis tècnics municipals, tenint en compte les prescripcions dels sistemes integrats de gestió i el Consell de Mallorca.
f) Materials impropis: són els elements que contaminen les fraccions de residus recollides selectivament.
2. Residus voluminosos: són els que no es poden evacuar per mitjans convencionals de recollida a causa de les seves característiques(dimensions, pes, propietats, etc.), com ara grans electrodomèstics, mobles, matalassos, somiers, portes, etc.
3. Residus municipals especials procedents de les activitats domèstiques: tenen el mateix origen que els residus ordinaris, però a causa de la seva composició s’han de gestionar de forma diferenciada, perquè poden comprometre la recuperació d’altres fraccions i, a més, comportar un risc per al medi ambient o per a la salut de les persones, com ara pintures, fluorescents, piles usades, olis usats, bateries de cotxe, runes i enderroc de petites reparacions domiciliàries, pneumàtics fora d’ús, etc.
4. Residus perillosos: aquells que figuren en la llista de residus, marcats com a perillosos (*), aprovada per la Decisió 2001/118/CEE de la Comissió Europea, de 16 de gener de 2001 (DOCE L47, 16/02/2001) i incorporada a l’ordenament estatal per l’Ordre MAM/304/2002, de 8 de febrer (BOE 43 de 19/2/2002).
5. Restes de poda: s’hi comprenen les restes de jardineria i poda produïdes en els domicilis particulars i les generades per les administracions públiques en jardins o via pública, refugis i àrees recreatives.
Capítol II
Residus domèstics
Article 31
Els productors de residus no inclosos en l’article anterior han de gestionar per si mateixos l’eliminació correcta dels residus que produeixin, d’acord amb la normativa vigent.
Article 32
Els residus produïts per les activitats domèstiques, comercials, industrials o de serveis sempre s’han de gestionar segons la normativa vigent i no es permet l’eliminació de residus valoritzables mitjançant la crema.
Article 33
Les activitats que produeixin residus perillosos tenen l’obligació de comunicar-ho als òrgans competents de la comunitat autònoma de les Illes Balears, d’eliminar els seus residus perillosos a través de gestors de residus perillosos adients i de sol·licitar les autoritzacions administratives que calguin. En qualsevol cas, queda prohibit aportar residus catalogats com a perillosos en qualsevol dels contenidors de residus urbans o a l’àrea d’influència propera.
Article 34
Són obligacions dels ciutadans, d’acord amb la definició de l’article 29.2:
a) Dipositar els residus domiciliaris i dels llocs de treball segons les fraccions següents en els llocs que l’Ajuntament determini:
– Fracció orgànica
– Paper i cartró
– Vidre
– Envasos lleugers
– Residus voluminosos
– Residus perillosos
– Restes de poda
– Rebuig (residus no inclosos en els apartats anteriors)
b) L’aportació de les fraccions esmentades es realitzarà obligatòriament als contenidors específics i degudament identificats
Els usuaris procuraran reduir, en la mesura de lo possible, el volum dels residus de les fraccions d’envasos lleugers i paper-cartró (plegant-los, doblegant-los, esclafant-los, etc.) a l’hora de dipositar-los als seus contenidors específics.
Així mateix, s’asseguraran de deixar ben tancats els contenidors específics i de no mesclar les fraccions durant l’aportació.
c) En el cas de desenvolupar una activitat empresarial o professional dins el municipi i de produir residus perillosos, comunicar-ho als òrgans competents de la comunitat autònoma de les Illes Balears i sol·licitar les autoritzacions administratives pertinents.
d) No tirar ni evacuar cap tipus de residus per la xarxa de clavegueram, encara que s’hagi triturat o liquat prèviament. No es permet instal·lar capoladors domèstics industrials que, per les seves característiques, evacuïn els productes capolats a la xarxa de clavegueram.
e) Acomplir tot allò que l’Ajuntament disposi sobre la recollida de residus perillosos o residus no autoritzats, tant en la forma com amb les mesures que s’estableixin en el reglament del Parc Verd.
Article 35
1. La presentació dels residus s’ha de fer, obligatòriament, en el tipus de recipient que, en cada cas, assenyali l’Ajuntament, d’acord amb la naturalesa dels residus, les característiques del sector o via pública i amb la planificació realitzada per a la recollida i transport.
2. En les zones, sectors o barris on la recollida s’efectua mitjançant recipients d’ús exclusiu subministrats o no per l’Ajuntament, les persones usuàries d’aquests recipients tenen l’obligació de conservar-los i mantenir-los en les condicions d’higiene i seguretat adequades.
3. En el sistema de recollida en contenidors, cadascú ha de dipositar els fems a les àrees d’aportació assignades per l’Ajuntament.
4. Es prohibeix dipositar residus que contenguin líquids o que es puguin liquar (per exemple, olis i greixos solidificats per baixa temperatura, que s’han de dur al lloc on l’Ajuntament determini).
5. Es prohibeix usar les papereres ubicades a la via pública per tirar-hi bosses de residus domiciliaris. Les papereres s’han d’utilitzar, exclusivament, per llençar-hi petites quantitats de residus, els quals, sota cap concepte, es poden tirar al terra.
Article 36
1. L’Ajuntament ha de decidir el nombre, el volum i la ubicació dels contenidors, sempre d’acord amb les indicacions de les normes vigents i, particularment, amb les del Pla director sectorial de residus domèstics.
2. L’Ajuntament pot exigir la ubicació dels contenidors per a la recollida en l’interior d’immobles i locals de negoci, especialment en el cas dels generadors singulars. En el cas de generadors singulars per als quals s’assignen contenidors de recollida selectiva d’ús exclusiu, el nombre d’unitats ha de ser el que fixin els serveis municipals, d’acord amb les necessitats de cada establiment.
3. És necessària l’autorització de l’Ajuntament per canviar d’ubicació qualsevol contenidor del municipi.
4. Quan existeixin circumstàncies especials, l’Ajuntament pot establir guals i reserves d’espai per a la manipulació dels contenidors.
Article 37
1. Els contenidors només es poden utilitzar per als residus autoritzats en cada cas. A més, tothom està obligat a dipositar els residus seleccionats en el seu interior. Si, com a conseqüència d’una presentació dels residus deficient, es produeixen abocaments, la persona que els causi és responsable de la brutor que s’ocasioni.
2. Les persones usuàries han de mantenir i netejar els contenidors d’ús exclusiu dins del domicili o recinte, quedant exclosos els contenidors de les àrees d’aportació que seran de competència municipal.
3. El posseïdor domèstic puntual de grans quantitats de residus (per festa, torrada, mudança o trasllat, etc.) no considerat generador singular ha de consultar amb els serveis municipals el procediment a seguir per desfer-se, adequadament, dels residus generats per no desbordar els contenidors de la seva zona o parc verd.
Article 38
Si, per qualsevol causa, una entitat, pública o privada, o una persona particular s’ha de desprendre de residus en quantitats majors a les que constitueixen la producció diària normal i no de manera freqüent, ha de tenir en compte que no els pot presentar conjuntament amb les remeses habituals.
En aquests casos, l’entitat o persona interessada ha de sol·licitar el servei a una empresa especialitzada en recollida de residus urbans, per transportar els esmentats residus amb els seus mitjans a les instal·lacions de tractament o d’eliminació. Les despeses d’aquest servei seran a càrrec de l’entitat, empresa o persona usuària.
En cap cas, l’entitat o persona interessada pot usar els contenidors o iglús d’ús públic.
Article 39
1. Els residus voluminosos no s’han de dipositar a l’interior dels contenidors de residus urbans, sinó que han de ser objecte d’una recollida específica a la via pública per part de l’Ajuntament o de l’empresa concessionària de la prestació del servei de recollida d’aquest tipus de residus. En el cas que no existeixi, els posseïdors els han de traslladar directament on estipuli l’Ajuntament.
2. Els generadors singulars qualificats han de gestionar els residus voluminosos amb un gestor autoritzat. En cap cas no poden utilitzar el parc verd.
3. Els generadors singulars no qualificats han de respectar les directrius que, per a cada tipus de residu voluminós, dictin els serveis tècnics municipals.
4. L’Ajuntament o l’empresa concessionària de la prestació del servei de recollida de residus voluminosos ha de disposar d’un servei d’atenció a la ciutadania per atendre les sol·licituds de recollida d’aquests residus.
5. En cas d’abandonament o mal ús del servei de recollida específica, la persona responsable s’ha de fer càrrec del cost de la retirada dels voluminosos, mobles i estris abandonats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin.
Article 40
1. Són residus especials d’origen domiciliari aquells que, per les seves característiques i composició, s’han de gestionar de manera diferent perquè poden comprometre la recuperació de les diferents fraccions de residus o els tractaments biològics, i poden comportar un risc per al medi ambient o per a la salut de les persones. S’hi inclouen els catalogats com a perillosos: fluorescents i llums de vapor de mercuri, tòners i cartutxos de tinta, bateries de cotxe i pneumàtics fora d’ús, dissolvents, pintures i vernissos, piles de mercuri, cadmi o altres elements, plom i compostos de plom, pesticides, productes de neteja i desinfecció, aerosols, substàncies químiques d’ús domèstic, etc.
2. Els residus especials no es poden mesclar amb la resta de fraccions de residus; i, per tant, s’han de dur de manera separada als parcs verds municipals o on convengui l’Ajuntament, en el cas que l’Ajuntament tengui establerts els contenidors per a aquest tipus de material, o als centres de recepció adients, com és el cas dels dipòsits específics per a medicaments caducats a les farmàcies o els contenidors selectius de piles als comerços especialitzats i grans magatzems.
3. Les piles s’han de dipositar en els contenidors específics situats als establiments comercials o al parc verd, així com a edificis públics i botigues que venen piles. S’han de separar les piles tipus botó de la resta.
4. Els medicaments s’han de dipositar en els contenidors ubicats en les farmàcies o dispensaris municipals.
Article 41
Qualsevol domicili on es dugui a terme una activitat empresarial o professional dins el municipi s’ha de considerar generador singular no qualificat i és susceptible de ser considerat generador singular qualificat per l’Ajuntament segons el que disposa el PDSGRUM. En qualsevol cas, l’Ajuntament pot dur a terme els programes de recollida selectiva que consideri pertinents per als generadors singulars no qualificats per millorar el percentatge de residus reciclats.
L’Ajuntament ha de confeccionar la llista de generadors singulars qualificats a partir de les prescripcions que desplegui el Consell de Mallorca en funció del PDSGRUM.
Així mateix, les persones físiques o jurídiques que comptin amb una llicència per lloc de venda als mercats i fires d’abastament són responsables d’emportar-se els residus que generin.
Article 42
1. Segons la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, els posseïdors de residus urbans estan obligats a lliurar-los a les entitats locals (Ajuntament o Consell de Mallorca) per al seu reciclatge, valorització o eliminació, en les condicions que determinin les ordenances corresponents.
L’Ajuntament o el Consell han d’assumir la propietat dels residus des del lliurament o aportació del posseïdor (ciutadans) i aquest últim queda exempt de responsabilitat pels danys que puguin ocasionar aquests residus, sempre que, en l’aportació, s’hagin observat aquestes ordenances i altres normes d’aplicació.
2. Únicament poden recollir els residus dipositats en els contenidors del municipi les empreses autoritzades per l’Ajuntament i el Consell de Mallorca.
Capítol III
Parc verd i àrees d’aportació
Article 43
Poden utilitzar el parc verd i les àrees d’aportació els ciutadans i ciutadanes del municipi d’Escorca, que poden ser:
a) Persones particulars, que hi tenen accés per abocar els residus que es consideren admissibles en els contenidors instal·lats a aquest efecte.
b) Generadors singulars no qualificats, és a dir, aquells comerços, indústries, activitats econòmiques, àrees recreatives, refugis de muntanya, quarters militars, oficines i petits productors sempre que duguin les fraccions i les quantitats admeses per l’Ajuntament, tal com es detalla en l’article 48 d’aquesta Ordenança.
Article 44
1. En el cas que hi hagi personal adscrit a la vigilància i manteniment del parc verd o àrees d’aportació, les persones usuàries del servei, en entrar al recinte, han d’informar el personal de les instal·lacions sobre el material que hi duen.
2. Les persones usuàries del servei han de respectar i acomplir les instruccions del personal d’aquestes instal·lacions i han de deixar els materials en els contenidors corresponents.
3. Les persones usuàries han d’evitar que quedin restes al terra i al voltant dels contenidors i, si cau alguna cosa, ho han de recollir i ficar en el contenidor corresponent. En el cas que aquests estiguin plens, han d’avisar l’Ajuntament o el personal adscrit a la instal·lació.
4. Les persones usuàries no poden deixar mai residus o materials fora del recinte del parc verd i han de respectar els horaris d’obertura al públic.
5. Les persones usuàries de les àrees d’aportació seran responsables del que aconteixi dins aquestes mentres n’estigui fent ús.
Article 45
El parc verd ha d’estar físicament mantingut i controlat per un nombre adequat de persones contractades o subcontractades per l’Ajuntament.
Les tasques diàries d’aquestes persones són les següents:
a) Obrir i tancar el parc verd.
b) Controlar l’entrada i la sortida de materials.
c) Garantir la disposició correcta dels materials en el lloc adequat i de la forma reglamentària.
d) Impedir el dipòsit de materials no admesos.
e) Impedir l’entrada a persones usuàries no admeses.
f) Assessorar el públic sobre l’ús de les instal·lacions.
g) Avisar l’Ajuntament de qualsevol contratemps o anomalia.
h) Garantir que els materials es retiren per les persones, empreses i vehicles autoritzats.
i) Emplenar els fulls diaris d’incidències i d’entrades i sortides de materials.
Article 46
1. Al parc verd o a les àrees d’aportació municipals sense personal adscrit, només hi tenen accés els ciutadans del municipi, mitjançant la utilització d’unes targetes d’ús personal i intransferible o d’unes claus d’accés que els han de permetre accedir a aquestes instal·lacions i que se’ls han de lliurar a les dependències de l’Ajuntament.
2. L’Ajuntament podrà crear una taxa per expedir les targetes o claus d’accés.
3. Així mateix, l’Ajuntament d’Escorca, si ho considera oportú, pot eximir del pagament de la primera expedició d’aquestes targetes i, també, pot establir els pagaments corresponents a les expedicions consecutives.
4. L’Ajuntament d’Escorca ha d’expedir aquestes targetes d’ús personal i intransferible o les claus d’accés a les persones majors de 16 anys empadronades a Escorca o als titulars d’immobles ubicats en el municipi.
Article 47
1. En el cas del parc verd amb personal, l’Ajuntament és l’encarregat de determinar-ne l’horari d’obertura al públic, el qual pot variar segons l’estació de l’any i es pot ampliar o revisar per decisió municipal. Aquest horari es pot consultar en qualsevol moment a les oficines municipals, a la pàgina web i al parc verd.
2. Els parcs verds sense personal, és a dir, els parcs verds i les àrees d’aportació que funcionin mitjançant la utilització de targetes o claus d’accés, durant l’horari que determini l’Ajuntament.
3. En cap cas no es poden deixar residus fora del parc verd o de l’àrea d’aportació, encara que estiguin tancats per qualsevol motiu.
Article 48
1. L’Ajuntament ha d’informar dels residus admesos al parc verd i a les àrees d’aportació que les persones usuàries poden aportar classificats prèviament. Així mateix, la corporació pot ampliar la llista de residus admesos d’acord amb la normativa.
2. Al parc verd i a l’àrea d’aportació no s’accepten els materials següents:
a) Residus infecciosos, radioactius, material explosiu o inflamable, etc.
b) Residus industrials.
c) Residus hospitalaris.
d) Vehicles fora d’ús.
3. Les persones usuàries dels parcs verds poden aportar, classificats prèviament i prèvia comunicació a l’Ajuntament, els materials següents:
a) Residus urbans reciclables o recuperables: paper i cartró, vidre i envasos lleugers.
b) Ferralla, restes de fusta, roba, suro blanc (Porexpan), electrodomèstics de línia blanca sense CFC (rentadores, rentavaixelles, assecadores, forns, cuines, vitroceràmiques, plaques de cuina, campanes, microones, etc.), etc. Mitjançant avís a l’Ajuntament.
c) Residus especials d’origen domiciliari: piles alcalines i de botó, oli mineral i vegetal, fluorescents, aerosols, pintures i vernissos d’ús domèstic, bateries, electrodomèstics de línia blanca amb CFC (frigorífics, congeladors, aires condicionats, escalfadors, màquines expenedores, expositors refrigerats, etc.), electrodomèstics de línia marró (televisors, monitors d’ordinador, vídeos, DVD, equips de so, impressores, fotocopiadores, videocàmeres, telèfons mòbils, etc.) i pneumàtics fora d’ús.
d) Residus voluminosos (matalassos i somiers, mobles i similars), restes de poda i jardineria, mitjançant avís a l’Ajuntament.
4. L’Ajuntament pot ampliar la llista de residus admesos d’acord amb la normativa legalment aplicable.
Article 49
Als parcs verds queda prohibit:
a) Recercar entre els residus rebuts al parc verd, ni per part del personal propi ni per part persones alienes a les instal·lacions.
b) Treure material dipositat dins dels contenidors dels parcs verds per a destinar-lo a aprofitaments privatius.
c) Accedir al recinte fora de l’horari d’obertura sense l’autorització de l’Ajuntament.
d) Descarregar residus en zones diferents a les destinades a aquest fi i incomplir les instruccions del personal del parc verd.
e) Descarregar i rebre residus industrials de qualsevol tipus, llevat del cas que es disposi d’autorització expressa de l’Ajuntament.
f) Abandonar residus fora del recinte del parc verd o abocar-los fora de l’horari d’obertura.
Capítol IV
Abandonament de vehicles a les vies públiques
Article 50
Queda prohibit que el titular d’un vehicle se’n desprengui, abandonant-lo en les vies públiques, camins i altres espais de titularitat municipal.
Article 51
Al final de la vida útil d’un vehicle, la persona titular està obligada a lliurar-lo a un centre autoritzat de tractament.
El lliurament del vehicle es pot fer directament per part de la persona titular al centre a què es refereix l’apartat anterior o per mitjà d’una instal·lació de recepció.
Article 52
D’acord amb l’article 71.1 a del Reial decret legislatiu 339/1990, de 2 de març, pel qual s’aprova el text articulat de la Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, s’entén per vehicle abandonat:
a) Quan han passat més de dos mesos des que el vehicle s’ha duit al dipòsit després que l’autoritat competent l’hagi retirat de la via pública.
b) Quan estigui estacionat durant un període superior a un mes en un mateix lloc i presenti desperfectes que no facin possible el seu desplaçament per mitjans propis i li faltin les plaques de matriculació.
Article 53
S’ha de sancionar el titular del vehicle abandonat declarat residu urbà que hagi infringit el que disposen els articles anteriors, a la qual també s’han d’imputar els costos de retirada, dipòsit i lliurament als centres de tractament per a la seva descontaminació.
Capítol V
Responsabilitats
Article 54
1. Independentment del règim sancionador que estableix la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, els productors i posseïdors de residus que els lliuren per a la seva reutilització o tractament a un tercer no autoritzat són responsables solidaris amb aquest tercer de qualsevol perjudici que se’n pugui derivar. Així mateix, han de respondre solidàriament de les sancions que sigui procedent imposar. També, qui hagi efectuat el lliurament és responsable dels danys que es produeixin en els processos d’eliminació, com a conseqüència de mala fe en el lliurament dels residus o de falta d’informació sobre les característiques dels productes lliurats.
2. Es prohibeix l’aportació de residus no autoritzats, especialment de fraccions catalogades com a tòxiques i perilloses (piles, pintures, dissolvents, medicaments, productes químics, etc.), a qualsevol de les fraccions objecte de recollida selectiva.
Article 55
Als residus regulats en aquesta Ordenança no es poden incorporar matèries o substàncies perilloses, tòxiques, infeccioses o qualssevol altres que puguin comportar transformacions físiques, químiques o biològiques significatives.
Article 56
Els residus, un cop deixats en els punts de dipòsit, tant si estan en contenidors com fora d’aquests, no poden ser manipulats per persones alienes al servei de recollida.
Article 57
Els residus i les deixalles només es poden dipositar en els contenidors o en els punts de recepció assenyalats a aquest efecte o lliurar al personal de recollida que hi estigui autoritzat.
Els residus o les deixalles no es poden lliurar directament al personal de neteja viària.
Són responsables solidàries dels danys i perjudicis causats per l’incompliment del que estableix aquest article totes les comunitats de béns i similars, i les persones físiques o jurídiques, inclòs el productor del residu o deixalla, que se n’hagin fet càrrec, fins que s’entreguin al receptor autoritzat.
Article 58
En relació amb el que regula aquesta Ordenança, els drets i deures de la ciutadania són els següents:
1. Acomplir els preceptes d’aquesta ordenança i de les disposicions complementàries que, en matèria de gestió de residus, pugui dictar en qualsevol moment l’Ajuntament, en l’exercici de les seves facultats.
2. Mantenir una conducta encaminada a evitar i prevenir el deteriorament de l’estat de neteja del municipi, a utilitzar racionalment els productes de consum, a minimitzar la producció de residus i a preservar el medi ambient en general.
3. Denunciar les infraccions en matèria de neteja i gestió de residus de què es tenguin coneixement.
4. Afavorir la selecció i, per tant, la possible recuperació d’altres fraccions valoritzables de residus.
5. Pagar la taxa prevista en l’Ordenança fiscal reguladora de la taxa per la recollida de residus sòlids de l’Ajuntament d’Escorca, com a contrapartida a la prestació del servei de recollida de fems.
6. Presentar les seves reclamacions, denúncies i suggeriments davant l’Ajuntament, en tot allò que sigui competència d’aquesta institució.
7. Pagar aquelles despeses no incloses en la taxa municipal que es derivin de la prestació de qualque servei específic relacionat amb la gestió dels residus.
8. Ser informat sobre els drets i els deures que es deriven de la normativa respecte a la recollida dels residus sòlids urbans i el parc verd municipal.
Capítol VI
Competències municipals
Article 59
Són competències de l’Ajuntament:
a) Prestar, directament o indirectament, el servei de recollida i transport de residus i de gestió del parc verd i de l’àrea d’aportació, d’acord amb els esquemes organitzatius i tècnics que es considerin oportuns en cada moment.
b) Comprometre’s a separar i reciclar els residus en les seves dependències i en els actes que organitzi (mercats, fires, festes, etc.) i a fer acomplir aquesta Ordenança en tots els actes o esdeveniments que organitzin entitats públiques, privades, ONG, etc., dins el municipi.
c) Promoure mesures encaminades a fomentar la reducció de residus mitjançant actuacions com ara les següents:
– Foment de la utilització d’envasos retornables.
– Foment del compostatge domèstic de la fracció orgànica dels residus municipals en els domicilis particulars.
– Inclusió ,en la política de compres municipals, de criteris d’adjudicació favorables a la reducció en origen i al foment de l’ús de productes reciclats.
– Posada en funcionament de mecanismes per incentivar mesures de reducció i de recollida selectiva dels residus.
d) Atendre i resoldre les reclamacions, denúncies i suggeriments dels ciutadans i ciutadanes del municipi.
e) Realitzar, subsidiàriament, els treballs de neteja i de gestió dels residus que, segons l’Ordenança, han d’efectuar els ciutadans i ciutadanes, després d’haver-los-ho requerit prèviament com a persones propietàries o usuàries, i imputar-los el cost dels serveis prestats, sense perjudici de les sancions administratives que corresponguin en cada cas.
f) Exercir de policia com a mesura per prevenir o sancionar les accions que afectin negativament els serveis anteriors.
g) Promoure accions ciutadanes que ajudin a millorar la prestació del servei.
h) Desenvolupar campanyes informatives i educatives per millorar la gestió dels residus amb criteris de sostenibilitat.
i) Establir, a través de les ordenances fiscals, les taxes que han d’abonar les persones usuàries com a contraprestació pel servei de recollida de residus.
j) Informar i formar la ciutadania sobre els drets i els deures que es deriven de la normativa respecte a la recollida dels residus sòlids urbans i el parc verd municipal.
k) Coordinar totes les accions descrites en aquest article que són de competència municipal.
Article 60
S’exclouen expressament de la regulació d’aquesta Ordenança:
a) Els residus radioactius.
b) Els residus tòxics i perillosos.
c) Els residus explosius, oxidants o inflamables.
d) Els residus infecciosos o biocontaminants.
e) Els residus resultants de la prospecció, extracció, tractament i emmagatzematge de recursos minerals i de l’explotació de graveres.
f) Els residus d’explotacions agrícoles i ramaderes generats o utilitzats en el marc d’explotacions agropecuàries.
g) Els residus que es gestionen com a aigües residuals.
h) Els efluvis gasosos emesos a l’atmosfera.
i) Qualsevol altre que sigui objecte de regulació específica.
TÍTOL IV
INFRACCIONS I SANCIONS
Article 61
En el cas que les sancions corresponents no estiguin tipificades en aquesta Ordenança, s’ha de sancionar les persones infractores segons les normes següents:
– Llei 11/1997, de 24 d’abril, d’envasos i residus d’envasos.
– Reial decret 782/1998, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997.
– Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
– Reial decret 833/1998, de 20 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament per a l’execució de la Llei 20/1986, de 14 de maig, bàsica de residus tòxics i perillosos.
– Decret 21/2000, de 18 de febrer, d’aprovació definitiva del Pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans de Mallorca, i la revisió posterior publicada en el BOIB núm. 35, de 9 de març de 2006.
Article 62
1. La Policia Local i els tècnics municipals són responsables de les tasques d’inspecció i d’acompliment d’aquesta Ordenança.
2. Tota persona física o jurídica pot denunciar qualsevol infracció d’aquesta Ordenança.
3. Les denúncies han d’originar l’obertura de l’expedient corresponent. Per tant, les autoritats municipals han de fer les indagacions pertinents seguint els tràmits preceptius i han d’adoptar les mesures cautelars necessàries fins que es resolgui, finalment, l’expedient.
Article 63
Les responsabilitats derivades d’incomplir les obligacions assenyalades s’han d’exigir no només pels actes propis, sinó també pels d’aquelles persones de qui s’hagi de respondre, de conformitat amb el que estableix la legislació vigent.
Article 64
Són infraccions lleus:
a) Incomplir qualsevol precepte d’aquesta Ordenança que no estigui tipificat com a falta greu o molt greu.
b) Incomplir, com a posseïdors, l’obligació de lliurar els residus urbans a l’Ajuntament o a un gestor autoritzat i registrat per al seu reciclatge, valorització o eliminació, sempre que no siguin iniciatives de reducció en origen, com el compostatge casolà.
c) No separar les diferents fraccions de residus urbans i no dipositar-les en els tipus de recipients normalitzats específics que, per a cada cas, determini l’Ajuntament.
d) Incomplir qualsevol de les condicions de presentació de les diferents fraccions de residus que estableix aquesta Ordenança, tant en l’article 35 com en els que també fan referència a aquest fet.
e) Dipositar residus en un element de contenció, contenidor, cubell o bossa diferent del que li correspon, o bé fer-ho fora dels horaris establerts.
f) Incomplir qualsevol apartat dels articles 36 i 37, sobre el nombre i la ubicació de contenidors i les serves normes d’ús.
g) Lliurar, en la recollida domiciliària, residus exclosos del servei municipal de gestió de residus.
h) Canviar la ubicació d’un contenidor de residus sense l’autorització de l’Administració competent.
i) No acomplir el que disposen els articles 47 i 48, d’obligacions de les persones usuàries del parc verd i de les àrees d’aportació i d’acompliment dels seus horaris.
j) No acomplir les indicacions del personal del servei del parc verd o de les àrees d’aportació.
k) No dipositar els residus en els contenidors indicats a aquest efecte.
l) Dipositar els residus fora dels contenidors o del recinte del parc verd o de les àrees d’aportació.
m) En el cas de generadors singulars qualificats o no qualificats, no comunicar a la Conselleria de Medi Ambient que es produeixen residus perillosos.
n) No reduir, en la mesura de lo possible, el volum i les dimensions dels residus de les fraccions d’envasos lleugers i paper-cartró aportats dins dels contenidors.
Article 65
Són infraccions greus:
a) Realitzar, sense permís, alguna de les activitats per a les quals, en el marc d’aquesta Ordenança, sigui necessària l’autorització administrativa corresponent, i incomplir les condicions que s’hi disposin.
b) Falsejar o ocultar dades per obtenir les autoritzacions esmentades en aquesta Ordenança o als efectes de liquidació de les taxes o preus públics corresponents.
c) Vulnerar les mesures cautelars o urgents adoptades per l’Ajuntament per evitar danys o perjudicis per al medi ambient o perills pera la salut de les persones.
d) Reincidir, en el termini d’un any, en la comissió de dues infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
e) Abandonar, abocar, vessar o eliminar, de manera incontrolada, qualsevol tipus de residu no perillós tot i que no es produeixi un dany o deteriorament greu per al medi ambient o que no es posi en greu perill la salut de les persones.
f) Abocar residus de construcció i demolició a la via pública, solars, parcel·les i pedreres, tant públics com privats.
g) Dipositar residus voluminosos en els contenidors o a la via pública (sense concertar-ne, prèviament, la recollida), i en solars, parcel·les, etc.
h) Aportar fraccions de residus catalogades com a perilloses a qualsevol dels contenidors dedicats a la recollida selectiva de la fracció orgànica, paper i cartró, vidre, envasos lleugers i rebuig, sempre que, com a conseqüència d’aquest fet, no es produeixi un dany o deteriorament greu per al medi ambient o que no es posi en greu perill la salut de les persones.
i) Usar inadequadament la targeta o clau d’accés al parc verd o les àrees d’aportació i incomplir-ne les normes d’ús personal i intransferible.
j) No acomplir les indicacions que preveuen els articles 41, 42.2 i 57.
Article 66
Són infraccions molt greus:
a) Reincidir, en el termini d’un any, en la comissió de dues infraccions greus o de tres infraccions lleus de la mateixa naturalesa.
b) Vulnerar les mesures cautelars o urgents adoptades per l’Ajuntament per evitar danys o perjudicis greus per al medi ambient o perills greus per a la salut de les persones.
c) Abandonar, abocar, vessar o eliminar, de manera incontrolada, residus urbans, sempre que s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en greu perill la salut de les persones.
d) Aportar fraccions de residus catalogades com a perilloses a qualsevol dels contenidors dedicats a la recollida selectiva de la fracció orgànica, paper i cartró, vidre, envasos lleugers i rebuig, sempre que, com a conseqüència d’aquest fet, s’hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s’hagi posat en greu perill la salut de les persones.
Article 67
1. La quantificació de les sancions és la següent:
– Lleus: de 60 a 300 euros
– Greus: de 300,01 a 1.500 euros
– Molt greus: de 1.500,01 euros a 3.000 euros
Els valors exposats per a cada sanció es poden incrementar o reduir segons les circumstàncies dels fets.
2. Les infraccions reincidents s’han de quantificar en un grau superior al que els correspongui per les seves característiques.
Article 68
1. Les sancions s’han d’imposar segons el grau de culpa, la reiteració, el grau de participació, el benefici derivat de l’activitat infractora, el grau del dany al medi ambient o del perill en què s’hagi posat la salut de les persones.
2. Per imposar la sanció, s’ha de tenir en compte que, en tot cas, la comissió de la infracció no pot resultar més beneficiosa per a la persona infractora que l’acompliment de les normes infringides.
Article 69
Els expedients sancionadors s’han de sotmetre als principis de la potestat sancionadora que estableix la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
El procediment sancionador s’ha de regir pel que estableix el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el Reglament del procediment a seguir per l’Administració de la comunitat autònoma en l’exercici de la potestat sancionadora, i, supletòriament, pel que preveu el Reial decret 1398/1993, de 4 d’agost, pel qual s’aprova el Reglament del procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora.
Article 70
1. Sense perjudici de la sanció penal o administrativa que s’imposi, les persones infractores estan obligades a reposar o restaurar les coses a l’estat anterior a la infracció comesa, en la forma i les condicions que fixi l’Ajuntament.
2. Si les persones infractores no procedeixen a la reposició o restauració, d’acord amb el que s’ha establert a l’apartat anterior, l’Ajuntament pot acordar la imposició de multes coercitives a l’empara de l’article 99 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, una vegada transcorreguts els terminis assenyalats en el requeriment corresponent. La quantia de cada multa no pot superar un terç de la multa fixada per la infracció comesa.
Article 71
1. La Batlia és competent per imposar les sancions per faltes lleus o greus.
2. El Ple de l’Ajuntament és competent per imposar les sancions per faltes molt greus.
Article 72
Per a l’exacció de les sancions per infracció a aquesta d’aquesta Ordenança i de les despeses ocasionades per l’execució subsidiària de les activitats que puguin tenir lloc, en defecte de l’abonament voluntari, s’ha de seguir el procediment administratiu de constrenyiment.
Article 73
Quan s’hagi iniciat un procediment sancionador, l’Ajuntament pot adoptar i exigir alguna o algunes de les mesures provisionals següents:
a) Mesures de correcció, seguretat o control que impedeixin la continuïtat en la producció del dany.
b) Precintament d’aparells, equips o vehicles.
c) Clausura temporal, parcial o total de l’establiment.
d) Suspensió temporal de l’autorització per exercir l’activitat de l’empresa.
Article 74
1. No es pot adoptar cap mesura provisional sense el tràmit d’audiència prèvia a les persones interessades, llevat que concorrin raons d’urgència que aconsellin la seva adopció immediata, basades en la producció d’un dany greu per a la salut de les persones o el medi ambient, o que es tracti d’una activitat regulada a la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, sense l’autorització preceptiva o amb aquesta caducada o suspesa, amb la qual cosa la mesura provisional imposada s’ha de revisar o ratificar després de l’audiència a les persones interessades.
2. Les mesures provisionals descrites en aquest capítol són independents de les resolucions que, sobre la sol·licitud d’adopció de mesures provisionals, puguin adoptar els jutjats civils o penals a causa de l’exercici d’accions de responsabilitat per les persones legitimades.
Disposició addicional
Qualsevol supòsit o aspecte no previst en aquesta Ordenança s’ha de regir pel que estableixen les disposicions legals següents:
a) Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats.
b) Llei 11/1997, de 24 d’abril, d’envasos i residus d’envasos.
c) Reial decret 782/1998, de 30 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament per al desenvolupament i execució de la Llei 11/1997.
c) Decret 21/2000, de 18 de febrer, d’aprovació definitiva del Pla director sectorial per a la gestió dels residus urbans de Mallorca, i la revisió posterior publicada en el BOIB núm. 35, de 9 de març de 2006.
d) Pla director sectorial per a la gestió dels residus de construcció i demolició, voluminosos i pneumàtics fora d’ús de l’illa de Mallorca, aprovat pel Ple del Consell de Mallorca i publicat íntegrament en el BOIB núm. 141, de 23 de novembre de 2002.
e) Contingut del contracte per a la gestió del servei de recollida i transport de residus adjudicat per l’Ajuntament d’Escorca quan aquest estigui en vigor.
f) Altres normes de rang superior i que, per la seva naturalesa, entren dins l’àmbit d’aplicació.
Disposició final
Aquesta Ordenança entra en vigor el dia de la publicació del text íntegre en el BOIB i serà vigent fins que es modifiqui o es derogui.
Escorca, 10 de novembre de 2016
El batle
Antoni Solivellas Estrany