Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY

Núm. 14552
Aprovació definitiva de l'Ordenança fiscal de la taxa de recollida de les escombraries i ús de l'abocador

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en sessió ordinària de data 21 de desembre de 2016, va acordar aprovar expressament, amb caràcter definitiu, la redacció final del text de l'Ordenança fiscal de la taxa de recollida de les escombraries i ús de l'abocador, una vegada resoltes les reclamacions presentades, el text íntegre de la qual es fa públic en compliment de l'article 17 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març.

   

«ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LES TAXES PER RECOLLIDA D'ESCOMBRARIES I UTILITZACIÓ DE L'ABOCADOR

Article 1. Fonament i naturalesa

En ús de les facultats concedides per art.133.2 i 142 de la Constitució i per l'article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19 del Reial decret legislatiu 2/2004 de 5 de març pel qual s'aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aquest Ajuntament estableix la «Taxa per recollida i eliminació de Residus Sòlids Urbans (Escombraries) i ús de l'abocador», que es regirà per aquesta Ordenança fiscal.

Article 2. Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació del servei obligatori de recollida d'escombraries domiciliàries i residus sòlids urbans així com la utilització de l'abocador insular d'habitatges, allotjaments, locals o establiments on s'exerceixen activitats industrials, comercials, professionals, artístiques i de serveis, llocs d'amarratge en ports esportius i els locals o establiments sense activitat.

2. A aquest efecte, es consideren escombraries domiciliàries i residus sòlids urbans les restes i deixalles d'alimentació o detritus procedents de la neteja normal de locals o habitatges i s'exclouen d'aquest concepte els residus de tipus industrial, enderrocs d'obres, corrosius, perillosos o la recollida o abocament dels quals exigeixi l'adopció d'especials mesures higièniques, profilàctiques o de seguretat.

Tenint en compte el caràcter disseminat dels habitatges i locals situats en el terme municipal, el servei de recollida domiciliària d'escombraries, a les zones no urbanes, es realitzarà en els punts establerts d'aportació, establerts amb aquesta finalitat a carreteres i vies principals.

3. No està subjecta a la Taxa la prestació, de caràcter voluntari i a instància de part, dels següents serveis:

a) Recollida d'escombraries i residus no qualificats de domiciliaris i urbans d'indústries, hospitals i laboratoris.

b) Recollida d'escòries i cendres de calefaccions centrals.

c) Recollida de runes d'obres.

Article 3. Subjectes passius

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l'article 35 de la Llei general tributària, que ocupin o utilitzin els habitatges i locals ubicats en els llocs, places, carrers o vies públiques en què es presti el servei, ja sigui a títol de propietari o d'usufructuari, d'habitant, d'arrendatari o, fins i tot de precari.

2. Tendran la consideració de subjecte passiu substitut dels contribuents el propietari dels habitatges o locals, que podrà repercutir, si escau, les quotes satisfetes sobre els usuaris d'aquests, beneficiaris del servei.

Article 4. Responsables

1. Respondran solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen l'art. 42 i 43 de la Llei general tributària.

2. Seran responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, els interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els supòsits i amb l'abast que assenyala l'art. 43 de la Llei general tributària.

Article 5. Exempcions i bonificacions.

Els contribuents que comuniquin a l'Ajuntament la seua voluntat de pagar aquestes taxes per mitjà de domiciliació bancària i no siguin deutors de la hisenda municipal, es beneficiaran d'una bonificació del 2 % respecte de la quota.

Article 6. Quota tributària

RECOLLIDA TRANSPORT

TRACTAMENT ELIMINACIÓ

EPÍGRAF 1

1.A.1. Hotels, hostals, pensions, càmpings i similars per plaça (amb servei de menjador)

19,1

3,74

1.A.2. Hotels, hostals, pensions, càmpings i similars per plaça (sense servei de menjador)

16,25

3,17

1.B. Apartaments turístics

95,5

18,7

1.C.1. Habitatges

35

45

1.C.2. Habitatges ocupats per jubilats

0

0

1.C.3. Habitatges amb activitat agrària o en entorn rural

20

45

1.C.4. Habitatges que utilitzin en 4 o més ocasions el servei de les deixalleries.

10

25

1.D. Locals i establiments sense activitat

50

0

EPÍGRAF 2

2.A. Discoteques, sales de festa, cafès concert i bars musicals que no excedeixin de 200 m2

Excés de metres

1960

9,3

636,4

0

2.B. Cafès i bars que no excedeixin de 120 m2

Excés de metres

600

3,4

110

2.C. Restaurants, pizzeries i similars que no excedeixin de 120 m2

Excés de metres

900

5,15

192

2.E. Establiments de menjar ràpid i locals de menjar per consumir fora de l'establiment o similars

3200

594,8

EPÍGRAF 3

3.A. Alimentació, autoserveis, comestibles, ultramarins, peixateries, carnisseries i similars que no excedeixin de 120 m2 i no tenguin servei de bodega.

Excés de metres

310

2,4

90

3.B. Bodegues, comerços mixtos, supermercats o integrats en grans superfícies, alimentació amb servei de bodega fins a 200 m2

Excés de metres

3200

4,12

1321,9

0

3.C. Locals comercials de venda menor no inclosa als epígrafs anteriors

Excés de metres

230

1,2

40

0

3.D. Indústries en general i magatzems al engrós que no excedeixin de 120 m2

Excés de metres

270

1,25

40

3.E. Oficines i despatxos

150

25

3.F. Oficines bancàries

400

25

3.G. Amarratge

39,21

19,1

Article 7. Meritació

1. Es merita la taxa i neix l'obligació de contribuir des del moment en què s'iniciï la prestació del servei, entenent-se iniciada, atesa la seua naturalesa de recepció obligatòria, quan estigui establert en funcionament el servei municipal de recollida d'escombraries domiciliàries en els carrers o llocs on figurin els habitatges o locals utilitzats pels contribuents subjectes a la taxa.

2. En el cas d'habitatges i locals o establiments sense activitat, des de la data del certificat final d'obra del tècnic autoritzat o Ajuntament. I quan, tot i no existir el certificat de final d'obra, l'Ajuntament tengui coneixement que l'habitatge està acabat i/o ocupat.

3. Des de la data de l'inici de l'activitat, en el cas d'indústries i comerços.

4. La taxa es merita el primer dia de cada any natural.

Article 8. Règim de gestió i ingrés

1. Dins dels trenta dies hàbils següents a la data en què s'acrediti per primera vegada la taxa, els subjectes passius formalitzaran la seua inscripció en matrícula, presentant, a aquest efecte, la corresponent sol·licitud d'alta.

2. Només en el cas d'habitatges i locals o establiments sense activitat, quan la declaració d'alta en cadastre es presenti davant l'Ajuntament, no s'estarà obligat a sol·licitar l'alta en la matrícula.

3. La taxa s'exigirà en liquidació individual el primer exercici, formant part del padró municipal a partir de l'exercici següent.

4. Només en el cas d'habitatges i locals o establiments sense activitat, la primera liquidació d'alta es prorratejarà semestralment.

A la resta dels epígrafs i en els casos d'alta i baixa de la matrícula es practicaran les següents liquidacions:

A. Les meritades (altes per primera vegada) entre l'1 de gener i el 15 d'agost se li liquidarà el cent per cent de la quota tributària.

B. Les meritades (altes per primera vegada) entre el 16 d'agost i el 31 de desembre se li liquidés el cinquanta per cent de la quota tributària.

C. Les baixes definitives entre l'1 de gener i 31 de maig se li liquidés el cinquanta per cent de la quota tributària.

D. Les baixes definitives entre l'1 de juny i el 31 de desembre se li liquidés el cent per cent de la quota tributària.

4. La taxa d'exercicis successius es notificarà col·lectivament, mitjançant l'exposició pública del padró en el tauler d'anuncis de l'Ajuntament, pel període que es publicarà en el Butlletí Oficial de la Província.

5. Una vegada la taxa està inclosa en el padró (un de gener de l'any següent a l'alta), el cobrament de les quotes s'efectuarà anualment mitjançant rebut derivat de la matrícula en el període determinat per l'Ajuntament en el seu calendari fiscal.

Per tal de facilitar el pagament, l'Ajuntament remetrà al domicili del subjecte passiu un document apte per a permetre el pagament en una entitat bancària col·laboradora.

No obstant això, la no recepció del document de pagament esmentat, no invalida l'obligació de satisfer la taxa en el període determinat per l'Ajuntament en el seu calendari fiscal.

6. El subjecte passiu podrà sol·licitar la domiciliació del pagament de la taxa; en aquest cas, s'ordenarà el càrrec en compte bancari durant el període de pagament voluntari.

7. Els supòsits d'activitats comercials o de tipus d'immobles no recollits de forma específica o genèrica en els Epígrafs del Quadre de tarifes de l'art.6 de l'Ordenança, se li liquidarà la taxa de la tarifa de major analogia

8. Quan es conegui, d'ofici o per comunicació dels interessats, qualsevol variació de les dades figurades en la matrícula, es duran a terme en aquesta les modificacions corresponents. Si hi ha canvi d'epígraf, havent-se de liquidar de nou, es tendrà en compte el punt quatre d'aquest article.

9. La superfície tributable en els epígrafs en què la fixació de quotes tengui com a base la superfície de l'immoble, aquesta es determinarà en funció de la superfície del local en el cens de Béns immobles. I s'inclouran en el còmput de metres aquells que corresponguin a les corresponents ocupacions de la via pública, tant si són de propietat municipal com si són propietat privada.

10. Per tal de ser inclòs a l'epígraf 1.C.2 habitatges ocupats per jubilats o pensionistes, els subjectes passius han d'acreditar que els ingressos dels membres que formen part de la unitat familiar no excedeixen en dos vegades el salari mínim interprofessional per empadronat. Només s'inclouran a l'esmentat epígraf quan tots els membres de la unitat familiar estiguin jubilats o percebin ingressos inferiors a dos vegades al salari mínim interprofessional, en el còmput familiar. Per tal de justificar l'aplicació de l'epígraf l'interessat haurà d'aportar la declaració dels ingressos obtinguts en l'exercici immediatament anterior.

L'epígraf 1.C.2 només s'aplicarà a la quota de l'habitatge que constitueixi el domicili habitual de la persona interessada.

I no es pot concedir en aquells casos en què el subjecte passiu sigui deutor de la hisenda municipal.

La presentació de les oportunes sol·licituds tendrà com a data límit el 30 de maig de cada exercici.

11. Per tal de ser inclòs en l'epígraf 1.C.3 Habitatges que tenguin activitat agrícola o ramadera, el subjecte passiu ha de presentar algun dels següents documents, o declaració de l'impost de la renda de les persones físiques en què constin rendes agràries o ramaderes, o alta a la seguretat social agrària o ramadera. La presentació de les oportunes sol·licituds tendrà com a data límit el 30 de maig de cada exercici.

12. Per tal de ser inclòs en l'epígraf 1.c.4 Habitatges que utilitzin en 4 o més ocasions els serveis de les deixalleries, el subjecte passiu ha de presentar instància en el registre general en el qual s'inclourà còpia dels justificants de lliurament. Les sol·licituds presentades amb anterioritat al 30 d'abril s'inclouran en el padró de l'exercici corrent. En cas contrari, s'aplicarà la tarifa amb efectes de l'exercici següent.

13. En qualsevol cas, quan es realitzin 2 o més activitats dels epígrafs en un local de venda, se li aplicarà l'epígraf més alt. En el cas d'alimentació, s'aplicarà l'epígraf corresponent a comerç mixt. Es considera que un negoci d'alimentació inclòs en el punt 3.B. de l'epígraf 3 de l'Article 6 realitza servei de bodega, si un 40 % de la superfície d'exposició al públic de la seua activitat correspon a la venda de begudes alcohòliques.

14. En aquells casos en què hi hagi un seguiment del Departament de serveis socials, i previ l'informe corresponent d'aquest departament, s'aplicarà l'epígraf 1.C.2. a aquelles unitats familiars que es considera que no poden fer front al pagament de la present taxa.

15. Quant al punt 3.G de l'epígraf 3 de l'art.6 amarratges, la corresponent liquidació s'efectuarà a les entitats que gestionin, supervisin o autoritzin un conjunt de concessions administratives.

Article 9. Infraccions i sancions

En tot allò relatiu a la qualificació d'infraccions tributàries, així com les sancions que els corresponguin en cada cas, s'estarà al que disposen els articles 77 i següents de la Llei general tributària.

Disposició derogatòria única.

A partir de l'aprovació o entrada en vigor d'aquesta ordenança es derogarà l'Ordenança fiscal reguladora de les taxes per recollida d'escombraries i utilització de l'abocador, aprovada en el Ple de dia 15 de novembre del 2012.

Disposició final

La present Ordenança fiscal entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb l'article 17.4 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, que aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, i romandrà en vigor fins a la seua modificació o derogació expressa».

Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.

 

A Sant Antoni de Portmany, a 22 de desembre de 2016.

El batle,
Jose Tur Torres