Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 14542
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la proposta d'Acord al Ple de la CMAIB d'incoació de procediment sancionador a l'empresa Gas y Electricidad Generación SAU, per la possible comissió de dos infraccions greus de la Llei 16/2002, d'1 de juliol, de prevenció i controls integrats de la contaminació, en relació a l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó. (IPPC S01/14)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 23 de novembre de 2016,
“ACORDA
Primer.- Iniciar el procediment sancionador contra l’entitat GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU, com a titular de l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó, per la possible comissió de dos infraccions greus en matèria d’autoritzacions ambientals integrades previstes a l’article 30.3.b) de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació:
b)Incompliment de les condicions establertes a l'autorització ambiental integrada, sense que s'hagi produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient o s'hagi posat en perill greu la seguretat o salut de les persones, així com no adoptar les mesures necessàries per a tornar a assegurar el compliment en el termini més breu possible i així evitar accidents o incidents.
f)No informar immediatament l'òrgan competent de la comunitat autònoma de qualsevol incompliment de les condicions de l'autorització ambiental integrada, així com dels incidents o accidents que afectin de forma significativa el medi ambient.
Els fets que motiven la incoació del procediment són descrits a l’informe tècnic de la CMAIB de 7 de novembre de 2016, en resum:
<<1. El condicionant 6.4.3 de l’AAI de la CT de Maó, tal com va ser atorgada en data 26 de març de 2008 establia:
“(...) El volum anual d'abocament al mar de la central tèrmica no superarà els 9.232.900 m3 /any. (...)”
2.Amb la modificació de l’autorització ambiental integrada de data 20 de desembre de 2013 per la qual s’adaptava l’AAI de la CT de Maó al Reial Decret 815/2013, tot i que l’AAI va ser modificada substancialment, es mantenia un condicionant que continuava fent referència al volum d’abocament autoritzat anual. En concret l’apartat 2 del condicionant 7.3.3:
“(...) El volum anual d'abocament al mar de la central tèrmica no superarà els 9.232.900 m3 /any. (...)”
3.La modificació sol·licitada pel promotor en data 23 de juliol de 2014 i atorgada pel Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears en data 30 d’octubre de 2014 representava una regularització d’una situació que s’estava produint des del moment en que es va concedir l’AAI.
El volum d’abocament autoritzat a l’AAI prenia la quantitat de disseny reflectida al projecte original d’execució de l’any 1991. L’any 2008, el volum abocat ja fou superior als 15 milions de metres cúbics, fet que s’ha mantingut durant tota la vigència de l’AAI, tal com indica el promotor en el seu escrit de data 19 d’agost de 2015.”
(…)
Per tant, des de la concessió de l’autorització ambiental integrada l’any 2008 i fina el moment en que en sessió de 30 d’octubre de 2014, el Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears va atorgar la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada de la CT de Maó, consistent en l’ampliació del volum anual d’abocament a la mar autoritzat; GAS Y ELECTRICIDAD GENERACIÓN SAU ha estat incomplint l’apartat 2 del condicionant 7.3.3 de l’AAI en vigor tot i que no s’ha produït un dany o deteriorament greu per al medi ambient ni s’ha posat en perill greu la seguretat o salut de les persones.>>
Les infraccions esmentades poden ser sancionades, d'acord amb l'article 31.b de la Llei 16/2002, per:
-Sanció econòmica d'entre 20.001 fins a 200.000 euros.
-Clausura temporal, total o parcial, de les instal·lacions, per un període màxim de dos anys.
-Inhabilitació per a l'exercici de l'activitat per un període màxim d'un any.
-Revocació de l'autorització o suspensió d'aquesta per un període màxim d'un any.
Segon.- Nomenar al tècnic superior Guillermo Bauzá Muñoz instructor del procediment sancionador.
Tercer.- Al procediment sancionador li és d'aplicació la llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; la llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears; i el Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s'aprova el reglament del procediment a seguir en l'exercici de la potestat sancionadora.
D’acord amb l’article 50 de la Llei 3/2003, el termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és d’un any des de l’acord d’inici del procediment sancionador.
Quart.- D’acord amb els articles 6.1 i 6.3.a del Decret 29/2009, de 8 de maig d'organització, funcions i règim jurídic de la CMAIB, l'òrgan competent per a la iniciació del procediment sancionador en matèria d'autoritzacions ambientals integrades és el Ple de la CMAIB.
Amb els efectes de l’article 85 de la llei 39/2015 d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques, i dels articles 10 i 11 del Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora, el presumpte responsable de la infracció pot reconèixer voluntàriament la seva responsabilitat.
Cinquè.- Notificar el present acord a l’interessat, fent-li saber que disposa d’un termini de quinze dies hàbils comptadors des del dia següent a la notificació de l’acord per presentar quantes al·legacions (art. 8.3 Decret 14/1994, de 10 de febrer, pel qual s’aprova el reglament del procediment a seguir en l’exercici de la potestat sancionadora), documents o informacions estimi adients i en el seu cas, proposar prova concretant els mitjans que pretengui valer-se. Si no s'efectuen al·legacions sobre el contingut de l'acord d'iniciació en el termini previst, la iniciació podrà ser considerada proposta de resolució quan contingui un pronunciament precís sobre la responsabilitat imputada (art. 8.4).”
Palma, 29 de novembre de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias