Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 14540
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la modificació no substancial de l’autorització ambiental integrada del Cotir de Son Reus, a nom de Tirme SA, consistent en l’adequació del solar annex al dipòsit de seguretat per a l’aplec d’escòries. (IPPC M02/2015)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 23 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol, de prevenció i control integrats de la contaminació, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 23 de novembre de 2016,
“ATÈS
1.Que TIRME SA ha sol·licitat una modificació de l’AAI consistent en l’adequació del solar annex al dipòsit de seguretat amb la construcció d’una explanada impermeabilitzada de 13.922,5 m2 per a l’aplec de 80.000 m3 d’escòries originada a la Planta de Valorització Energètica en espera de la seva comercialització i en la instal·lació d’una planta de tractament de lixiviats amb l’objectiu de poder utilitzar els lixiviats del DS per a altres usos diferents del de la cimentació de les cendres.
2.Que la documentació aportada justifica que es tracta d’una modificació no substancial, en compliment de l’art. 10.2 de la Llei 16/2002, d’1 de juliol i de l’art. 14 del Reial Decret 815/2013.
3.Que els informes emesos pels diferents departaments són favorables, consideren la modificació com a no substancial i proposen una sèrie de condicionants.
ACORDA
Atorgar la modificació no substancial de l’Autorització Ambiental Integrada de COTIR de Son Reus, consistent en l’adequació del solar annex al dipòsit de seguretat per a l’aplec de materials, amb les condicions d’explotació, capacitat i processos indicats al projecte tècnic que acompanya la sol·licitud i amb subjecció a les següents condicions:
1.Dins del condicionant 6 de gestió de residus s’incorpora un nou condicionant 6.5 amb les condicions referents a la nova campa d’escòries. L’antic condicionant 6.5 Conjunt del Complex passa a ser el condicionant 6.6.
“6.5 Campa d’Escòries
1. S’autoritza la campa d’escòries per a les següents operacions:
|
Residu |
CODIFICACIÓ LLEI 22/2011 ANNEX I i II |
Codi LER |
Volum m3 |
|
Cendres de fons de forn i escòries diferents a les especificades al codi 19 01 11* |
R13 |
19 01 12 |
80.000 |
2. La campa d’escòries tindrà una pendent de l’1% cap al punt baix on es situarà un pou per a la recollida de les pluvials/lixiviats. Perimetralment hi haurà un cavalló d’altura variable i talussos 2H:1V, amb una amplada a coronació de 2,5 m. La impermeabilització de l’esplanada i el talús interior estarà formada pel paquet: geotèxtil de protecció de 800 g/m2, geomembrana PEAD llissa de 2 mm d’espessor i geotèxtil de protecció de 800 g/m2. Els geosintètics s’ancoraran mitjançant una rasa d’ancoratge a executar a la coronació del cavalló. El pou de recollida connectarà amb una canonada i la geomembrana es soldarà a la canonada per garantir l’estanqueïtat. El pou disposarà d’una arqueta amb base de formigó i tot el perímetre de l’arqueta es reblirà amb material granular. La canonada arriba a una arqueta des de la qual surten dues canonades, una que connecta amb la bassa de pluvials i l’altra amb la bassa de lixiviats. L’arqueta disposarà de comportes que permetin gestionar l’aigua recollida convenientment cap a una o altra bassa.
3. No es podrà realitzar l’emmagatzematge dels residus sobre el punt de recollida de lixiviats.
4. No es podran iniciar les operacions d’emmagatzematge fins que la planta de tractament de lixiviats es trobi operativa.
5. Cada 5 anys es realitzarà un estudi geofísic o similar per tal de valorar l’estat en el qual es troba la làmina de PEAD i reparar possibles zones degradades.
6. El període màxim d’emmagatzematge dels residus, des de l’inici serà de 2 anys pels que siguin destinats a valorització i d’1 any si es destinen a eliminació. Per poder supervisar el compliment d’aquest condicionant s’haurà de portar un registre dels diferents materials. Aquest registre es trobarà a les instal·lacions d’emmagatzematge.
7. La morfologia de l’aplec de residus haurà d’assegurar la seva estabilitat enfront a possibles esllavissades o inestabilitats.”
2. Es modifica el condicionant 7.1.3 sobre el Dipòsit de seguretat, per tal d’afegir la nova gestió dels lixiviats tant, per la generació que es produirà a la campa d’escòries com per la construcció de la planta de tractament de lixiviats. A més es complementa la informació respecte de les entrades i sortides a totes dues basses.
“7.1.3 DS
Les entrades a la bassa de lixiviats són: els lixiviats del fons del vas del DS (estimats en 11.483 m3 anuals), l’escorrentia del DS (aigües recollides a la canaleta interior i exterior del vial perimetral del DS, estimades en 19.103 m3 anuals), l’escorrentia de la PTE (aigües de neteja de l’interior de la PTE, estimades en 7.387 m3 anuals) i els lixiviats de la campa d’ecoàrid (estimades en 5.437 m3 anuals).
Les sortides de la bassa de lixiviats són principalment destinades a la planta de tractament de lixiviats (PTL) (estimades en 31.981 m3 anuals), al tanc d’homogeneització de l’APIRE (estimades en 7.509 m3 anuals) i l’evaporació (estimada en 404 m3).
Es compta amb una Planta de Tractament de lixiviats (PTL) que pretén disposar de la capacitat de tractar 7 m3/h (capacitat de tractament nominal) i 32.000 m3/any ± 10 % amb una conversió prevista d'aproximadament el 50%. Estarà composta per una primera etapa de tractament de filtració (coagulació i ultrafiltració, per eliminar sòlids en suspensió) seguida d'una etapa de dessalinització (membranes d’osmosi inversa, per eliminar conductivitat/salinitat), de manera que el rebuig obtingut en les dues sigui reutilitzable pel procés de cimentació i s'obtingui un producte (permeat) de qualitat adequada per ser valoritzat en altres processos en substitució de l'aigua de la xarxa.
La PTL ocuparà una superfície aproximada de 70 m2 i quedarà ubicada ocupant una part de l'actual pàrquing habilitat per a les contractes de TIRME front a la bàscula de la PVE (Planta de Valorització Energètica).
Els equips s'ubicaran, d'una banda, a l'interior d'un contenidor marí de 40 peus, i alguns en solera exterior coberta amb teulada de xapa metàl·lica per evitar la seva exposició directa a la intempèrie.
El rebuig de la PTL (estimat en 14.247 m3/any) es destinarà al col·lector dels tancs de pluvials netes i brutes i del tanc de homogeneïtzació de la APIRE, i el producte de la PTL (estimat en 17.413 m3/any) es destinarà al tanc d’usades L12 i L34.
2. Pluvials. Hi ha una bassa de pluvials de 5.500 m3, degudament impermeabilitzada.
Les aigües pluvials provenen de les cobertes de la PTE (estimades en 2.486 m3 anuals) i dels talussos segellats definitivament del DS (estimades en 5.141 m3 anuals), i també de les aigües generades a la campa d’aplec d’escòries si aquesta es troba lliure d’aplecs i ha plogut de manera que s’hagi arrossegat qualsevol resta de material.
Les sortides de la bassa de pluvials del DS són: al tanc d’usades L12 (línies 1 i 2 de la PIRE, estimades en 1.360 m3 anuals), al tanc d’usades L34 (línies 3 i 4 de l’APIRE, estimades en 1.363 m3 anuals), reg de vials (estimades 4.500 m3 anuals), evaporació (estimades 404 m3 anuals) i l’abocament d’emergència.
3. Aigua potable. Connexió a la xarxa d’abastiment municipal. Es consumiran 4,25 m3 anuals.
4. Aigües sanitàries. Connexió a la xarxa de clavegueram municipal. S’abocaran 3,75 m3 any.
5. La bassa de lixiviats i de pluvials del DS tenen sondes de nivell que permeten un control automatitzat del volum emmagatzemat a cada una i estan connectades entre elles com a mesura de precaució addicional front a eventuals puntes de producció de lixiviats.
6. Si a la campa d’aplec d’escòries hi ha aplec de materials, les aigües es consideraran lixiviats, i es destinaran a la bassa de lixiviats, mentre que en cas que no hi hagi aplec de materials, les aigües es consideraran pluvials i aniran a la bassa de pluvials. Es comptarà amb canonades independents i arqueta de control per destinar les aigües a una o altra bassa. El control dels cabals bombejats es durà a terme amb un comptador/totalitzador instal·lat a la canonada d’impulsió.
7. Es realitzarà un control visual periòdic (mínim mensual) de comprovació de l’estat de la impermeabilització de la campa d’aplec d’escòries i si se detecta l’existència d’alguna incidència en la làmina, s’actuarà d’immediat reparant la zona afectada.”
3. S’afegeix al condicionant 8.4 sobre les Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats el nou focus emissor que representa la campa d’escòries:
“8.4 Activitats amb emissions difuses/focus no canalitzats:
Les activitats que poden produir emissions difuses són les següents:
|
Núm. focus |
Descripció activitat |
Codi APCA |
Grup APCA |
|
FNC1 |
Abocador de seguretat de cendres cimentades. Vertederos de residuos industriales peligrosos o no peligrosos, de residuos biodegradables así como vertederos no incluidos en el epígrafe anterior (de residuos no inertes). |
09 04 01 02 |
B |
|
FNC2 |
Planta de tractament d’escòries. Almacenamiento u operaciones de manipulación tales como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos, con capacidad de manipulación de estos materiales >= 500t/día, o >= 10t/día en caso de residuos peligrosos. |
09 10 09 50 |
B |
|
FNC3 |
Foso de residus Almacenamiento u operaciones de manipulación tales como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos, con capacidad de manipulación de estos materiales >= 500t/día, o >= 10t/día en caso de residuos peligrosos. |
09 10 09 50 |
B |
|
FNC4 |
Zona emmagatzematge productes químics i reactius Almacenamiento u operaciones de manipulació, mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de productos químicos inorgánicos sólidos a granel en instalaciones industriales, ..., con capacidad de manipulación de estos materiales < 100t/día |
04 04 16 52 |
--- |
|
FNC5 |
Campa d’escòries Almacenamiento u operaciones de manipulación tales como mezclado, separación, clasificación, transporte o reducción de tamaño de residuos no metálicos o de residuos metálicos pulverulentos, con capacidad de manipulación de estos materiales >= 500t/día, o >= 10t/día en caso de residuos peligrosos. |
09 10 09 50 |
B |
Altres focus identificats són la zona de recollida i cimentació de les cendres volants d’incineració i possibles aplecs temporals d’escòries.”
4. S’afegeixen al condicionant 8.5.2 sobre Controls d’emissions difuses tot un seguit de mesures per a la minimització de les emissions de la nova campa d’escòries:
“7. Campa d’escòries, focus FNC5:
Aquest focus és APCA del grup B. Les mesures específiques de prevenció de l’emissió de pols que s’hauran de tenir en compte per a aquesta instal·lació són les següents:
a. Fase d’obres
-No es realitzaran moviments de terra o aplecs en condicions de vent fort o moderadament fort en dies secs.
-Els vehicles que transporten materials pulverulents hauran d’anar coberts amb una lona per tal d’evitar l’emissió de partícules a l’atmosfera.
-La maquinària i vehicles utilitzats tindran tota la documentació en regla i les corresponents inspeccions actualitzades per tal de garantir el seu correcte funcionament. D’aquesta manera es preveu davant una eventual contaminació de l’atmosfera, però també de sòl i de les aigües, a més de verificar que els nivells individuals de pressió sonora de cada vehicle s’ajusten a nivells tolerables.
-Es prohibeix cremar residus, restes vegetals o qualsevol altre tipus de material que pugui generar emissió de partícules i gasos de combustió a l’atmosfera.
-Humectació del material en cas necessari per tal d’evitar la dispersió de pols.
-Humectació del material en moviments de terra, excavació o manipulació de material pulverulent quan aquest pugui emetre matèria particulada de manera rellevant i visible.
b. Fase d’Explotació
-Pavimentació del camí que comuniqui la PTE i la Campa.
-Addicció de terra piconada o grava (fracció 8-25 mm) i compactació en els vials que no puguin ser pavimentat.
-Sistema de reg per aspersió per al camí que comuniqui la PTE amb la Campa. A més de neteja periòdica.
-Els vials no pavimentats s’hauran de sotmetre a reg.
-A la sortida de la PTE cap a la Campa es col·locarà un sistema automàtic d’humectació de cuba de camions que serà d’ús obligatori, addicionalment a la mesura que s’estableix de cobriment amb lona.
-Reducció de la velocitat de circulació de vehicles a 10 km/h dins de la Campa. Els camions externs, que arriben per carregar, no podran superar una velocitat de 20 km/h als vials interiors pavimentats de els instal·lacions, ni 10 km/h als vials no pavimentats.
-S’haurà de considerar també una limitació de velocitat baixa per al vial que comunica la PTE amb la Camps.
-Rentat diari dels vehicles amb aigua o altres dispositius de neteja, especialment de les rodes, dels vehicles que transportin material entre la PTE i la Campa.
-Limitació en altura de l’aplec de material. L’altura màxima permesa serà l’altura de les fases I i II del Dipòsit de Seguretat.
-S’haurà de tenir un sistema de reg per aspersors amb abast i angles adequats per humectar els aplecs, en especial aquells que puguin fer barrera al vent. S’haurà d’instal·lar un temporitzador que permeti graduar les seqüències de marxa-atur i els seus intervals. Es considera més convenient efectuar diversos regs de durada curta.
-Es tindrà en compte la meteorologia per al reg.
-La descàrrega de material a la Campa s’haurà de realitzar a lloc protegit del vent.
-La manipulació amb la pala a la Campa no podrà dur a terme descàrregues de material en altura i sempre s’haurà de procurar que la descàrrega amb pala estigui a la distància mínima possible d’allà on es vol descarregar.
-Limitació del moviment del material a l’imprescindible per tal d’evitar l’emissió de pols. L’aplec dels material es realitzarà de manera programada i de tal manera que s’hagi de traginar el manco possible i no hi hagi d’haver moviments entre aplecs dins la pròpia Campa. A més es conscienciaran als/les palistes de què s’ha d’evitar al màxim el moviment de material.
-La distribució dels aplecs es durà a terme tenint en compte que els aplecs de material més gruixat hauran de fer de barrera del vent i els aplecs de material més fi hauran d’estar protegits del vent.
-S’haurà de disposar de qualque tipus de pantalla perimetral per intentar evitar al màxim la dispersió del material pulverulent, que podrà ser vegetal o d’altre tipus.
c. Controls
-Autocontrol de partícules sedimentables triangulant a tres punts situats en el perímetre de l’àrea del Dipòsit de Seguretat – Planta de Tractament d’Escòries en direccions predominants del vent. Durant tota la fase d’obra s’obtindran mostres mensuals de cada punt de la triangulació. Durant la fase d’explotació s’hauran d’obtenir al menys dues mostres d’un mes de durada de cada punt de la triangulació durant els mesos d’estiu. El valor objectiu per a aquesta magnitud serà de 300 mg/dia·m2.”
5. S’afegeix al condicionant 10.3.1 els nous controls de partícules sedimentables:
“10.3.1 Control documental periòdic
Els informes realitzats per un Organisme de control autoritzat (OCA) seran tramesos per part de l’OCA al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.
Es relacionen a continuació la llista d’informes d’OCA:
-Els assaigs anuals de seguiment (AAS) dels SAM, un cop a l’any.
-Els informes NGQ2 dels SAM, en el moment de la seva instal·lació, cada tres anys i després de fallida del SAM o de canvi important de la instal·lació.
-Els informes de mesures de contaminants per a cada focus, amb la periodicitat indicada a les taules corresponents.
-L’informe de compliment i valoració de les mesures correctores i preventives d’emissions difuses, cada tres anys.
Per part del titular de la instal·lació es remetrà al departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica la següent informació:
-Les dades semihoràries dels sistemes automàtics de mesura (SAM), en continu.
-Al menys, les dades mitjanes horàries d’immissions de contaminants i paràmetres meteorològics de l’estació Hospital Joan March i de l’estació mòbil, en continu.
-Les dades i els informes resultat de les campanyes de metalls i PAH realitzades a les dues estacions de mesura de qualitat de l’aire, cada sis mesos.
-Informe de resultats de les partícules sedimentables obtingut. Durant la fase d’obra s’hauran de remetre mes a mes i durant la fase d’explotació un cop acabades les campanyes d’estiu.
Mentre no estigui en funcionament el sistema de tramesa de dades en continu s’establirà un sistema alternatiu d’acord amb el departament competent en matèria de contaminació atmosfèrica.”
6. S’afegeix al condicionant 10.3.2 sobre l’informe anual, l’estudi geofísic sobre l’estat de la làmina que s’haurà de presentar de forma quinquenal:
“10.3.2 Informe anual
El titular de l’activitat enviarà, abans de l’1 de març, a l’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar l’AAI un informe del període precedent en el que s’inclourà:
-Residus
+La declaració anual de residus d’acord amb allò que disposa l’article 41.1 de la Llei 22/2011 i l’article 39 del Reial Decret 833/1988.
+Informe anual sobre el control topogràfic del dipòsit de seguretat tal com s’estableix al punt 10.4.4.
+Estudi geofísic quinquennal de valoració de l’estat de la làmina de PEAD de la campa d’escòries.
-Emissions i immissions atmosfèriques:
+El resultat de la intercomparació dels analitzadors d’immissions, cada dos anys.
+La declaració sobre el compliment o no dels valors límit d’emissió a partir de les dades registrades al llarg de l’any, pels contaminants que tenen establerta la mesura en continu, amb el corresponent informe justificatiu.
-Emissions i immissions al medi hídric:
+Resultats dels controls d’aigües residuals per reg, lixiviats, aigües superficials, aigües subterrànies, de la zona no saturada i de la zona saturada.
-Renous
+Informe anual en el que es remetran els controls d’emissions de renous.
-En caràcter general
+Altres controls realitzats durant l’any i mesures adoptades per a minimitzar impactes.
+Memòria explicativa de la metodologia utilitzada per a la determinació de les dades notificades abans de ser incorporades al registre informàtic PRTR-España.
+Les dades exigides pel Reial Decret 508/2007 i Reglament (CE) 166/2006, de 18 de gener, s’hauran de comunicar telemàticament al Registre informàtic PRTR-Espanya, dins els terminis que pertoquin, de forma anual.
+L’Òrgan Ambiental encarregat de tramitar les AAI trametrà a cada Direcció General o administració competent la documentació de la que tingui competències.
+Tota la informació que sigui susceptible de tractament informàtic s’aportarà en paper i en format informàtic estàndard.”
Es recorda que d’acord amb l’informe del servei d’Ordenació d’Emergències, s’haurà d’actualitzar el pla d’autoprotecció i registrar a la corresponent direcció general segons s’indica a l’article 12 del Decret 8/2004.
En compliment de l’article 82 de la Llei 7/2013, de 26 de novembre, de règim jurídic d’instal·lació, accés i exercici d’activitats a les Illes Balears, per a l’inici i exercici de l’activitat, el titular haurà de presentar una declaració responsable d’inici i exercici de l’activitat davant la conselleria competent en matèria de medi ambient, acreditativa de les obres realment executades i, si cal, les variacions entre el projecte presentat en la sol·licitud i allò realment executat. Abans de l’inici de l’emmagatzematge, es realitzarà una visita d’inspecció per part dels tècnics del servei competent en matèria de Residus i de l’òrgan ambiental.”
Palma, 29 de novembre de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias