Secció III. Altres disposicions i actes administratius
SINDICATURA DE COMPTES
Núm. 14496
Acord del Consell de la Sindicatura de Comptes pel qual s’aprova la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears
Versió PDF
La Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, estableix que correspon a aquesta institució la fiscalització externa de l’activitat economicofinancera i comptable del sector públic de les Illes Balears (article 4.1.a).
D’altra banda, l’article 5.1.a d’aquesta Llei estableix que la Sindicatura de Comptes està facultada per «exigir de tots els qui estan subjectes a la seva acció fiscalitzadora que proporcionin els antecedents, les dades, els informes i els documents, qualssevol que en sigui el suport, que consideri necessaris per al coneixement i la comprovació deguts de l’acte fiscalitzable. La Sindicatura pot establir, amb caràcter general, el format en què s’ha de facilitar aquesta informació».
La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic (en endavant, LRJSP), contenen un pronunciament ferm respecte de la utilització dels mitjans electrònics per part de les entitats públiques, ja que estableixen que aquestes han d’operar en un entorn en el qual l’ús d’aquests mitjans i la tramitació electrònica dels procediments constitueixin l’actuació habitual. Així, la identificació, la signatura i la notificació electròniques, la seu electrònica, l’intercanvi electrònic i l’actuació administrativa informatitzada han de ser la regla general. Les lleis esmentades disposen, així mateix, l’obligació de les administracions públiques de relacionar-se entre si per mitjans electrònics i recullen el dret i, en ocasions, l’obligació de les persones de relacionar-s’hi electrònicament.
L’esmentada Llei 40/2015 inclou, en el capítol VI del Títol preliminar (articles 47-53), una regulació detallada dels convenis i n’aborda la definició, la tipologia, els requisits de validesa, el contingut mínim que han de disposar, la durada, l’extinció i els efectes de la resolució.
Aquesta Llei, en l’article 53, estableix expressament l’obligació de les entitats del sector públic de remetre electrònicament al Tribunal de Comptes o òrgan extern de fiscalització de la comunitat autònoma, segons correspongui, els convenis en els quals els compromisos econòmics assumits superin els 600.000,00 euros, així com la de comunicar les modificacions, les pròrrogues o les variacions de terminis, l’alteració dels imports dels compromisos econòmics assumits i l’extinció dels convenis indicats. A més, l’esmentat article també disposa que tot això s’entén sens perjudici de les facultats del Tribunal de Comptes o de la Sindicatura de Comptes per reclamar les dades, els documents i els antecedents que consideri pertinents en relació amb els convenis de qualsevol naturalesa i quantia.
El Consell de la Sindicatura, el 28 de febrer de 2012, el 18 de desembre de 2014 i el 18 de desembre de 2015, va aprovar instruccions relatives a la tramesa a aquesta institució de la informació contractual del sector públic local, en les quals s’establien els procediments de tramesa electrònica de l’esmentada informació contractual, en el marc del progressiu procés d’implantació dels mitjans electrònics, informàtics i telemàtics en què es troba immersa la Sindicatura per aconseguir més eficàcia en l’exercici de les seves funcions.
En l’àmbit del sector públic local, la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, el Tribunal de Comptes i altres cinc òrgans de control extern autonòmics, durant l’exercici 2007, varen impulsar la creació d’una plataforma de rendició telemàtica que ha permès assolir una millora continuada en els terminis de rendició dels comptes per part de les entitats locals.
El 4 de desembre de 2014, es va donar un nou impuls a aquesta plataforma amb la signatura d’un nou conveni entre el Tribunal de Comptes i vuit òrgans de control extern autonòmics, ara nou des de la incorporació de la Cámara de Cuentas de Andalucía el 24 d’abril de 2015, el qual perllongava la vigència fins a l’exercici 2018 de la utilització, l’explotació i el manteniment de les aplicacions informàtiques que integren la Plataforma i del portal de rendició de comptes de les entitats locals.
El Tribunal de Comptes i la Sindicatura de Comptes subscriuran una addenda al conveni de col·laboració per a la implantació de la rendició telemàtica signat el 4 de desembre de 2014, per la qual l’enviament dels convenis en els quals els compromisos econòmics assumits superin els 600.000,00 euros, les seves incidències i les relacions de convenis formalitzats en l’exercici anterior s’han de dur a terme, en tot cas, a través de la plataforma de rendició de comptes, la qual esdevé efectiva per a les dues institucions de control extern.
En coherència amb els antecedents anteriors, el Consell de la Sindicatura, d’acord amb el que disposa l’article 4 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes, considera necessari aprovar la instrucció que regula la tramesa, per part del sector públic local, de la informació relativa als convenis formalitzats.
Amb aquesta Instrucció queda sense efecte la previsió de l’aparat e. de l’Annex I de l’Acord del Consell de la Sindicatura de 12 de febrer de 2016, pel qual s’aprova la Instrucció que regula la tramesa telemàtica d’informació per part de les entitats locals de les Illes Balears, per a la qual no estigui habilitat un procediment específic mitjançant la Plataforma de rendició telemàtica de comptes.
El Servei Jurídic de la Sindicatura en va emetre l’informe corresponent el 16 de desembre de 2016.
Per tot això, a proposta dels síndics de l’Àrea d’Auditoria de Consells Insulars i Universitat i de l’Àrea d’Auditoria d’Ajuntaments i Entitats Locals i, d’acord amb l’article 16.b de la Llei 4/2004, pel qual correspon al Consell de la Sindicatura «adoptar les mesures i aprovar les disposicions que siguin necessàries per a l’exercici de les comeses i el compliment de les finalitats que la llei assigna a la Sindicatura», aquest Consell
Acorda
Primer. Aprovar la Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears, que s’adjunta com a annex a aquest Acord.
Segon. Difondre la Instrucció esmentada i publicar-la en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 20 de desembre de 2016
El síndic major
Joan Rosselló Villalonga
Instrucció relativa a la tramesa a la Sindicatura de Comptes de la informació sobre els convenis formalitzats per les entitats del sector públic local de les Illes Balears
Article 1. Objecte
1. Aquesta Instrucció té per objecte regular la informació i la documentació relativa als convenis subscrits per les entitats del sector públic local de les Illes Balears que aquestes han de trametre a la Sindicatura de Comptes, així com el procediment i el mitjà per dur a terme la transmissió. D’aquesta manera, es normalitza el compliment de les obligacions que en aquest àmbit recauen sobre aquestes entitats i es facilita l’exercici de la fiscalització en la matèria, ja que, en disposar-se d’informació sobre el conjunt dels convenis subscrits en cada exercici pels òrgans, els organismes o les entitats que en depenen, resulta possible procedir a planificar i executar adequadament el control en aquesta àrea de la gestió.
2. L’obligació de trametre la documentació sobre els convenis a la Sindicatura de Comptes per part dels òrgans, els organismes i les entitats del sector públic local de les Illes Balears es configura de la manera següent:
Article 2. Àmbit d’aplicació
Formen part del sector públic local de les Illes Balears, a l’efecte d’aquesta Instrucció, les entitats que s’especifiquen en l’article 2.1.b i les que en depenen d’acord amb l’article 2.1.d de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears.
Article 3. Drets i garanties
L’aplicació de la Instrucció s’ha de dur a terme amb submissió a les disposicions contingudes en la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i en la resta de normes específiques que regulen la propietat intel·lectual i el tractament electrònic de la informació.
Article 4. Informació que han de trametre al llarg de l’exercici
1. Dins dels tres mesos següents a la subscripció de qualsevol conveni en el qual els compromisos econòmics assumits superin els 600.000,00 euros i el qual, d’acord amb l’article 53.1 de la LRJSP, s’ha d’enviar a la Sindicatura de Comptes, les entitats locals han de trametre còpia del document de formalització del conveni, acompanyada de la memòria justificativa corresponent.
2. Han de trametre aquesta documentació a la Sindicatura de Comptes per procediment telemàtic, a través de la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals (<www.rendiciondecuentas.es>), i han d’indicar, així mateix, les dades bàsiques del conveni que es requereixen en l’esmentada Plataforma.
3. Han de comunicar, dins dels tres mesos següents a la data en què es produeixin i a través de la mateixa Plataforma, les modificacions, les pròrrogues o les variacions de terminis, l’alteració dels imports dels compromisos econòmics assumits i l’extinció dels convenis anteriorment indicats que s’efectuïn d’acord amb l’article 53.2 de la LRJSP. En comunicar aquestes incidències, han d’aportar les dades bàsiques de la incidència que s’indiquen en l’esmentada Plataforma i trametre els documents respectius d’aprovació i, si escau, de formalització.
4. Així mateix, han d’enviar els convenis que, per l’import, no han remès en compliment de l’article 53.1 de la LRJSP i que han estat objecte de modificacions posteriors a la seva subscripció, quan, aïlladament o conjuntament, elevin els compromisos econòmics assumits per sobre dels límits assenyalats en el citat precepte, incloent-hi la documentació relativa a les esmentades modificacions. Han de dur a terme la tramesa, pel que fa al conveni original, telemàticament, mitjançant la documentació que es detalla en l’apartat anterior. Respecte de la modificació, han d’emplenar les dades bàsiques de la incidència que s’indiquen en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals i trametre’n els documents corresponents d’aprovació i de formalització.
Article 5. Informació que han de trametre una vegada conclòs l’exercici corresponent
1. A fi de disposar del coneixement adequat de la naturalesa, el nombre i l’import total dels convenis subscrits en cada exercici i de poder planificar l’activitat fiscalitzadora adequadament i oportunament, en aplicació de l’article 53.3. de la LRJSP, que habilita l’òrgan fiscalitzador a reclamar les dades, els documents i els antecedents que consideri pertinents en relació amb els convenis de qualsevol naturalesa i quantia, les entitats locals han de trametre anualment una relació certificada comprensiva dels convenis que han formalitzat en l’exercici anterior i hi han d’incloure els que han formalitzat les seves entitats dependents, amb independència del règim jurídic al qual estiguin sotmeses. D’aquesta manera, els organismes i les entitats dependents d’una altra entitat local han de presentar les relacions de convenis integrades en les de l’entitat principal.
2. Han d’enviar l’esmentada relació anual per procediment telemàtic, a través de les aplicacions informàtiques situades en la Plataforma de rendició de comptes de les entitats locals (<www.rendiciondecuentas.es>), abans que conclogui el mes de febrer de l’exercici següent al qual es refereixi.
3. La informació ha de contenir les dades que es determinen en la referida Plataforma, entre d’altres, les relatives als subjectes que subscriuen el conveni i les bàsiques d’aquest, com les descriptives de l’objecte, els compromisos econòmics assumits per les entitats que hi participen i el seu termini de vigència. Si no s’han subscrit convenis, s’ha de fer constar aquesta circumstància mitjançant la comunicació negativa que la citada aplicació conté, sigui com a informació única de l’entitat local o com a informació parcial d’algunes de les seves entitats dependents.
4. Per uniformitzar el criteri que s’ha de seguir en la inclusió dels convenis en la relació anual, les entitats han d’atenir-se a l’any de la seva formalització, per la qual cosa la relació certificada ha de comprendre tots els convenis que han formalitzat en l’exercici de referència, tot i que les actuacions que han de realitzar les entitats signatàries per complir-lo es duguin a terme en els exercicis següents.
5. Les relacions certificades han de contenir exclusivament els convenis primitius. Les incidències que es produeixin durant la seva execució (modificacions, pròrrogues, variacions de terminis, etc.) han de ser objecte de comunicació posterior a la Sindicatura de Comptes, en els termes assenyalats en l’article 4 d’aquesta Instrucció.
Article 6. Quantia dels convenis
A l’efecte d’aquesta Instrucció, s’entén per compromisos econòmics assumits als quals es refereix l’article 53.1 de la LRJSP, l’import total de les aportacions financeres que es comprometin a realitzar el conjunt dels subjectes que subscriuen el conveni, independentment de l’aportació que correspon a l’entitat local remitent de la documentació.
Article 7. Requisits de la tramesa
1. La informació relativa als convenis es rep a través del Registre Telemàtic del Tribunal de Comptes, conforme als criteris disposats en l’Acord de la Comissió de Govern del Tribunal de Comptes de 30 de març de 2007, regulador de l’esmentat Registre.
2. El procediment de tramesa telemàtica d’aquesta informació s’ha d’ajustar al previst en la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en les disposicions de desplegament relatives als procediments electrònics.
Article 8. Validesa de la tramesa davant del Tribunal de Comptes
La tramesa de la informació sobre els convenis, en el suport i mitjançant el procediment assenyalat anteriorment, es considera un acte únic, també vàlid davant del Tribunal de Comptes, d’acord amb el conveni de col·laboració subscrit entre aquest i la Sindicatura.
Article 9. Requeriment d’altra documentació
Amb independència de la informació i la documentació assenyalada en els articles anteriors, en l’exercici de la seva funció fiscalitzadora la Sindicatura de Comptes pot requerir l’enviament de documentació addicional en relació amb els convenis anteriorment identificats o amb qualsevol altre inclòs en la relació anual dels convenis subscrits a què es refereix l’article 5 d’aquesta Instrucció o que s’han hagut d’incorporar a aquesta relació. L’entitat local requerida ha de facilitar la informació i la documentació sol·licitada, en compliment del deure de col·laboració que disposa l’article 5 de la Llei 4/2004, de 2 d’abril, de la Sindicatura de Comptes de les Illes Balears, i de l’expressament establert en l’article 53.3 de la LRJSP. Aquest requeriment ha de ser atès en els termes i els terminis en què s’ha efectuat.
Disposició transitòria
Tramesa de la informació dels convenis formalitzats a partir del 2 d’octubre de 2016
La documentació i la informació establerta en aquesta Instrucció referida als convenis regulats en l’article 53.1 de la LRJSP que s’han formalitzat a partir de l’entrada en vigor d’aquesta Llei (2 d’octubre de 2016), així com la de les incidències que es produeixin en la seva execució, s’han de trametre electrònicament, en tot cas a partir del 15 de gener de 2017, data en la qual es trobarà operatiu el mòdul corresponent de la Plataforma de Rendició de Comptes de les Entitats Locals.
Les previsions contingudes en l’article 5 d’aquesta Instrucció relatives a la tramesa de les relacions certificades de convenis formalitzats anualment o, si no se n’ha subscrit cap, dels certificats negatius corresponents, són aplicables a l’exercici 2017 i als següents.
Disposició final
Entrada en vigor
Aquesta Instrucció entra en vigor l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.