Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DES MERCADAL
Núm. 14462
Aprovació definitiva de les següents ordenances fiscals:Ordenança fiscal reguladora de la taxa per utilitzacions privatives o els aprofitaments especials del domini públic local, Ordenança fiscal reguladora de la taxa pels serveis socials municipals i Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la utilització de diversos edificis o dependències municipals des Mercadal i Fornells
Versió PDF
Havent transcorregut el termini d'exposició al públic dels acords d'aprovació provisional, pel Ple que va tenir lloc dia 31 d’octubre de 2016, de la modificació de les següents ordenances fiscals:
- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per utilitzacions privatives o els aprofitaments especials del domini públic local.
- Ordenança fiscal reguladora de la taxa pels serveis socials municipals.
- Ordenança fiscal reguladora de la taxa per a la utilització de diversos edificis o dependències municipals des Mercadal i Fornells.
I no havent-se presentat reclamacions, aquests acords queden elevats a definitius d'acord amb el que disposa l'article 17.3 del RDL 2/2004 pel que s'aprova el Text refós de la Llei Reguladora de les Hisendes Locals.
Contra aquesta aprovació definitiva es podrà interposar directament recurs contenciós administratiu en el termini de dos mesos a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci davant el Jutjat Contenciós Administratiu de Palma de Mallorca, o qualsevol altre recurs que es consideri pertinent.
A continuació es transcriuen íntegrament les esmentades Ordenances fiscals:
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LES UTILITZACIONS PRIVATIVES O ELS APROFITAMENTS ESPECIALS DEL DOMINI PÚBLIC LOCAL
Article 1
Fonament i naturalesa
A l’empara del que es preveu en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març (en endavant, TRLHL), i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19, aquest ajuntament estableix la taxa per ocupació dels terrenys d’ús públic i per la llicència que en concedeix l’ocupació.
Article 2
Fet imposable
1. Constitueix el fet imposable de la taxa la utilització privativa o l’aprofitament especial del sòl, subsòl i volada de la via pública, i, específicament:
a) L’ocupació del subsòl de terrenys d’ús públic local.
b) L’ocupació de terrenys d’ús públic local amb mercaderies, materials de construcció, peltret, tanques, puntals, bastides, grues i altres construccions similars.
c) Ocupació de terrenys d’ús públic local amb taules, cadires, tribunes, tarimes i altres elements anàlegs, amb finalitat lucrativa
.d) Instal·lació de llocs de venda i joc, barraques, casetes de venda, espectacles, atraccions o esbarjo, situats en terrenys d’ús públic local, així com indústries del carrer i ambulants i rodatge cinematogràfic
.e) Portalades, aparadors i vitrines.
f) Entrades de vehicles a través de voravies i reserves de via pública per a aparcament exclusiu, parada de vehicles, càrrega i descàrrega de mercaderies de qualsevol classe.
2. Així mateix, constitueix el fet imposable la realització de l’activitat administrativa en règim administratiu de competència local que es refereixi al subjecte passiu, o que l’afecti o el beneficiï de forma particular, amb motiu de la concessió de la llicència per l’ocupació del domini públic local.
3. La taxa regulada en aquesta Ordenança fiscal és independent de qualsevol altre preu públic, taxa, impost, etc., que l’Ajuntament tengui regulat o ordenat, i per tant hi és compatible, d'acord amb les normes d’aquest Ajuntament.
Article 3
Subjectes passius
1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària, que gaudeixin, utilitzin o aprofitin especialment el domini públic local.
2. En les entrades de vehicles a través de voreres, tenen la consideració de substituts del contribuent, els propietaris de les finques i locals a les quals donen accés les entrades de vehicles, els quals poden, si s’escau, repercutir les quotes sobre els respectius beneficiaris.
Article 4
Responsables
1. Són responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els casos i amb l'abast que s’hi s’assenyala.
2. Hauran de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fa referència l’article 42 de la LGT.
3. Són responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.
Article 5
Supòsits de no-subjecció d’exempció
1. L’Estat, les comunitats autònomes i les entitats locals no estan obligats a pagar les taxes d’utilització privativa o aprofitament especial del domini públic pels aprofitaments inherents als serveis públics de comunicacions que explotin directament i per tots els que immediatament interessin la seguretat ciutadana o la defensa nacional.
2. No s’han d’aplicar altres beneficis fiscals en la liquidació d’aquesta taxa.
Article 6
Quota tributària
1. La quota tributària que s’ha d’aplicar per cada concepte és la següent:
|
Concepte |
Base imposable |
Quota proposada |
|---|---|---|
|
1. Taules, cadires i elements comercials |
m2/mes |
|
|
1.1. Zona 1 |
mes 1 |
8,00 € |
|
|
mesos 2-7 |
2,65 € |
|
|
mesos 8-12 |
1,67 € |
|
1.2. Zona 2 |
mes 1 |
7,60 € |
|
|
mesos 2-7 |
2,55 € |
|
|
mesos 8-12 |
1,56 € |
|
2. Ocupació amb bastides, contenidors,sacs, grues i altres elements de construcció |
m 2/dia |
|
|
|
Dies 1-15 |
0,240 € |
|
|
Dies 16-365 |
0,156 € |
|
3. Llocs i parades de venda ambulant |
|
|
|
3.1. Venedors ambulants. Parades |
|
|
|
· Parades ordinàries |
|
|
|
. Fins a 2 m2 |
m 2/dia |
1,15 € |
|
.Més de 2 m2 |
m 2/dia |
1,25 € |
|
· Parades amb serveis |
|
|
|
.Fins a 2 m2 |
m 2/dia |
1,50 € |
|
.Més de 2 m2 |
m 2/dia |
1,75 € |
|
3.2. Festes patronals: |
|
|
|
3.2.1. Atraccions firaires |
|
|
|
· Fins a 50 m 2 |
m 2/dia |
2,40 € |
|
· Per m 2 addicional |
m 2/dia |
1,04 € |
|
3.2.2. Bars firaires |
m 2/dia |
1,98 € |
|
3.2.3. Taules, terrasses i parades de venda ambulant |
m 2/dia |
1,72 € |
|
4. Entrades de vehicles i altres |
|
|
|
4.1. A edificis o cotxeries de particulars |
unitat/any |
16,75 € |
|
4.2. A cotxeries col·lectives |
plaça/any |
16,75 € |
|
4.3. Telescopis |
m 2/any |
30,00 € |
|
4.4. Altres, com ara ponis o cavalls |
m 2/dia |
0,60 € |
|
5. Concessió de llicència O.V.P. |
unitat |
11,50 € |
2. La zona 1 està formada pels carrers següents:
- Es Mercadal:
- Plaça Constitució
- Carrer Nou
- Plaça Pare Camps
- Fornells:
- Carrer Rosari (tram de vianants)
- Plaça de s’Algaret
- Carrer Major
- Plaça des Forn
- Carrer de ses Roques
La zona 2 està formada per la resta de carrers i vials del terme municipal.
3. Les ocupacions de la via pública per obres que consisteixin en el tall d’un tram de carrer han d’abonar l’import diari indicat a l’apartat 2 de la tarifa, amb independència que el tall efectiu sigui de només part del dia. En el càlcul de la superfície ocupada es compta l’espai que ocupa la façana de l’edifici en obres i l’amplada total del carrer, de voravia a voravia. Si ja s’ha demanat una llicència d’ocupació de via pública d’aquell tram de carrer, no es comptarà la part del vial ja ocupada.
4. Es consideren parades amb serveis les parades ubicades en mercats en què l’Ajuntament proporciona serveis, com ara l’energia elèctrica, taules, elements per muntar les parades, o altres de similars, amb independència que la parada en concret els faci servir o no.
5. En les cotxeries col·lectives, es compta el nombre de places que figuri en el projecte d’obres o d’activitats; i si aquesta dada hi manca, s’han de prendre 14 m2 per plaça, llevat que l’Ajuntament hi faci la inspecció oportuna, la qual pot ser sol·licitada per la persona interessada. En el cas dels telescopis, l’ocupació mínima és d’un metre quadrat per aparell.
6. En el cas de les empreses explotadores de serveis de subministrament que resultin d’interès general i afectin la generalitat o una part important del veïnat, l’import de la taxa consisteix, en qualsevol cas i sense cap exempció, en l’1,5 per cent dels ingressos bruts procedents de la facturació que obtenguin anualment en cada terme municipal.
A aquests efectes, s’inclouen entre les empreses explotadores dels esmentats serveis les empreses que en siguin distribuïdores i comercialitzadores. No s’inclouen en aquest règim especial els serveis de telefonia mòbil.
Article 7
Bonificacions
1. Tenen dret a una bonificació de l’epígraf 3.1 d’aquesta taxa, les persones contribuents que sol·licitin les ocupacions dels mercats de tardor, primavera i hivern que es diuen a continuació i amb els percentatges que s’indiquen:
- Fornells (el diumenge): 50%
- Es Mercadal (el dijous): 25%
Article 8
Normes de gestió
1. Per a calcular la superfície del domini públic afectada s’ha de tenir en compte, a més de l’àrea ocupada directament, la zona d’influència, segons la zona d’ocupació o utilització
2. La calçada habilitada com a terrassa només pot ocupar l'amplària de la façana de l'establiment i un màxim de dues cinquenes parts de la calçada, quan es tracti de vies. No obstant açò, l'Ajuntament pot autoritzar, en casos excepcionals, una ocupació major.
3. Es considera que totes les ocupacions tenen una profunditat mínima d’un metre. En particular, la unitat mínima d’ocupació és el metre quadrat.
4. Les quantitats exigides d’acord amb les tarifes anteriors s’han de liquidar per cada aprofitament sol·licitat i són irreductibles pels períodes naturals de temps assenyalats en els epígrafs respectius o pels seus múltiples.
5. Les persones o les entitats interessades en la cessió d'aprofitaments regulats en aquesta ordenança han de sol·licitar prèviament la corresponent llicència, d’acord amb la superfície d'aprofitament que declari la persona interessada, la qual serà verificada per l'Administració abans de la concessió de l’autorització.
6. L’epígraf 2 d’aquesta ordenança s’exigeix en règim d’autoliquidació. No es permet cap ocupació de la via pública fins que hagi estat concedida la llicència o autorització corresponent i s’hagi ingressat l’import d’aquesta taxa. Excepcionalment, en les ocupacions de la via pública motivades per fer l’emblancat d’enfronts dels d’habitatges unifamiliars entre mitgeres o dels que s’hi poden assimilar pel fet de tenir un màxim de tres habitatges, es pot sol·licitar simultàniament la llicència d’obres menors i l’ocupació de la via pública. No es concedirà cap llicència nova si no s’ha abonat la taxa sobre la mateixa ocupació de períodes anteriors.
7. En el cas que es denegui l’autorització o que per causes no imputables al subjecte passiu no es realitzi la utilització o l’aprofitament del domini públic, la persona interessada pot sol·licitar la devolució de l’import ingressat. Excepcionalment, en les parades de venedors ambulants amb serveis i un cop sol·licitada la llicència, la renúncia, el desistiment o la no-concessió de la dita llicència no dóna dret a la devolució de l’import abonat
8. No es permet cap ocupació de la via pública fins que no hagi estat concedida la llicència o autorització corresponent i s’hagi ingressat l’import de la taxa.
9. Les llicències i autoritzacions tenen caràcter personal i no poden ser cedides ni sotsarrendades a tercers. L'incompliment d'aquest mandat donarà lloc a l'anul·lació de la llicència, sense perjudici de les quanties que correspongui d’abonar per part de les persones interessades.
10. Les autoritzacions d'ocupació dels epígrafs 1 i 4 de l’article 6 poden preveure la seva pròrroga anual. En aquest cas, aquesta es produirà fins que les persones interessades presentin la declaració de baixa. La presentació de la baixa tindrà efecte a partir del dia primer de l’any natural següent. La no-presentació de la baixa determina l'obligació de continuar abonant la taxa.
11. Quan la utilització privativa o l'aprofitament especial comporti la destrucció o el deteriorament del domini públic local, el beneficiari, sense perjudici del pagament de la taxa, està obligat a reintegrar el cost total de les respectives despeses de reconstrucció o reparació i a dipositar-ne prèviament l’import. Si els danys són irreparables, l’entitat ha de ser indemnitzada en una quantia igual a la del valor dels béns destruïts o a l’import d’arranjar el deteriorament dels danyats.
12. Les persones titulars de les ocupacions per a la utilització privativa o l'aprofitament especial resten obligades a mantenir la zona ocupada i l’àrea d’influència completament neta i a deixar-la sense residus i en perfectes condicions de netedat i higiene quan finalitzi l’ocupació. La sanció per l’incompliment d’aquesta obligació pot arribar fins als 150 €.
Article 9
Meritació
1. Quan es tracti de la concessió de nous aprofitaments en terrenys públics, la taxa es merita quan s’inicia l’ús privatiu o l’aprofitament especial, el qual s’entendrà que coincideix amb el de la concessió de la llicència, amb independència de l’exigència del dipòsit previ d’aquesta.
2. Quan es tracti de concessions d’aprofitaments ja autoritzats i que, per la seva naturalesa, requereix la seva meritació periòdica, aquesta tindrà lloc l’1 de gener de cada any natural, llevat dels casos en què l’inici de l’ocupació es produeixi posteriorment.
3. En el cas de la llicència per ocupació dels terrenys públics, la taxa es merita quan aquesta se sol·licita.
4. Quan l’aprofitament hagi tingut lloc sense haver obtingut la llicència pertinent, la taxa es merita quan s’inicia l’activitat municipal conduent a determinar si l’establiment compleix les condicions exigibles, amb independència de la iniciació de l’expedient administratiu que es pugui instruir per autoritzar o denegar l’atorgament de la llicència i del procediment sancionador que es pugui incoar.
Article 10
Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions en matèria tributària es regeixen per les disposicions de la Llei general tributària i la seva normativa de desplegament. Les infraccions per incompliment de les obligacions pròpies de l’ocupació de la via pública es regeixen segons el que disposa l’ordenança corresponent.
Disposició final
Aquesta Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia que es publicarà íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma; començarà a aplicar-se a partir del dia 1 de gener de 2017; i tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PELS SERVEIS SOCIALS MUNICIPALS
Article 1
Fonament i naturalesa
A l’empara del que es preveu en els articles 57 i 20.3 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004 , de 5 de març (en endavant, TRLHL), i de conformitat amb el que disposen els articles 15 al 19 del mateix text legal, aquest Ajuntament estableix la taxa pels serveis socials municipals, que s'ha de regir per la present Ordenança fiscal, que segons l’art. 14 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, és un servei comunitari bàsic.
Article 2
Fet imposable
Constitueix el fet imposable de la taxa la prestació dels serveis públics prestats pels serveis socials municipals.
Article 3
Subjecte passiu
1. Són subjectes passius, en qualitat de contribuents, les persones físiques i jurídiques, així com les entitats a què es refereix l’article 35 de la Llei 58/2003, de 17 de gener, general tributària (LGT), que resulten beneficiats o afectats pels serveis o activitats objecte d’aquesta ordenança
2. En tot cas, tenen el caràcter de substituts del contribuent els familiars que tenguin l’obligació legal o pactada d’atendre els usuaris dels serveis d’assistència.
3. Les quotes que, en morir el beneficiari, puguin restar pendents d’abonar per aquest servei tenen el concepte de deute del causant en la liquidació d’herència.
Article 4
Responsables
1. Són responsables dels deutes tributaris, juntament amb els deutors principals, les persones o entitats a què es refereix l’article 41 de la LGT, en els supòsits i amb l'abast que s’hi assenyala.
2. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a les quals fa referència l’article 42 de la LGT.
3. Són responsables subsidiaris les persones o entitats a què fa referència l’article 43 de la LGT.
Article 5
Quota tributària
1. Les tarifes de la taxa regulada en aquesta Ordenança són les següents:
|
Concepte |
Base imposable |
Quota |
|---|---|---|
|
1. Servei d'ajut a domicili |
|
|
|
1.1. Renda mensual p.c. superior al 175% SMI |
servei |
14,80 € |
|
1.2. Renda mensual p.c. 150%-175% SMI |
servei |
11,80 € |
|
1.3. Renda mensual p.c. 125%-149,99% SMI |
servei |
8,90 € |
|
1.4. Renda mensual p.c. 100%-124,99% SMI |
servei |
5,90 € |
|
1.5. Renda mensual p.c. 75%-99,99% SMI |
servei |
4,45 € |
|
1.5. Renda mensual p.c. 50%-74,99% SMI |
servei |
2,95 € |
|
1.5. Renda mensual p.c. 25%-49,99% SMI |
servei |
1,50 € |
|
1.6. Renda mensual p.c. inferior al 25% SMI |
servei |
0,00 € |
|
2. Servei de menjars socials a domicili |
|
|
|
2.1. Menjars socials ordinaris |
àpat |
5,50 € |
|
2.2. Menjars socials extraordinaris |
àpat |
3,85 € |
Les tarifes dels serveis d’ajuda a domicili prestats, en virtut del conveni de col·laboració amb la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació són les que determini la Conselleria, segons la seva pròpia normativa.
2. La quota tributària del servei d’ajut a domicili està en funció de la renda mensual per càpita i es calcula sobre la base dels ingressos íntegres que figuren en la declaració de l’IRPF de l’any anterior o, si n’és el cas, sobre la base de la pensió oficial. D’aquest import es descomptaran les despeses de lloguer, sempre que siguin degudament justificades i que la persona interessada no disposi d’habitatge propi. El salari mínim interprofessional (SMI) serà el que estigui vigent en cada moment.
3. La persona sol·licitant ha d’aportar la declaració de l’IRPF de l’any anterior o, si n’és el cas, de la pensió oficial, així com el contracte de lloguer i el darrer rebut i qualsevol altra documentació que l’Ajuntament trobi pertinent. En cas que la persona sol·licitant es negui a justificar els seus ingressos, s’ha d’aplicar la quota màxima.
4. La base imposable del Servei d’Ajut a Domicili és el servei, que és el període de temps, aproximadament igual a una hora però variable segons les condicions de prestació del servei, en què es presta aquest servei. Es poden prestar serveis complets o mig servei, en el qual cas la quota a aplicar és la meitat.
5. La quota tributària del menjars extraordinaris s’aplica en els casos de carència extrema de mitjans econòmics, quan la renda mensual per càpita sigui inferior al 50 % del salari mínim interprofessional (SMI).
Article 6
Normes de gestió
1. Aquesta taxa s’exigeix en règim d’autoliquidació.
2. El període impositiu és ordinàriament el mes natural, amb l’única excepció que la creada amb motiu d’una alta o una baixa definitives del servei, en què correspondrà als dies d’utilització del servei.
3. Les tarifes s’han d’abonar mensualment, per mesos vençuts, durant la primera setmana del mes, mitjançant domiciliació bancària.
4. L’import de les despeses derivades de la devolució bancària dels rebuts ha de ser assumit pels usuaris.
5. L’import de la recaptació de la taxa en període voluntari de tots els usuaris subjectes i no exempts és ingressat pel gestor del servei, cosa que constitueix un dels elements integrants de la seva retribució.
6. La quotes autoliquidades i no satisfetes s’han d’exigir per la via de constrenyiment.
Article 7
Infraccions i sancions
Les infraccions i sancions en matèria tributària es regeixen per les disposicions de la Llei general tributària i la seva normativa de desplegament.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia que es publicarà íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma; començarà a aplicar-se a partir del dia 1 de gener de 2017; i tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.
ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER UTILITZACIÓ DE DIVERSOS EDIFICIS O DEPENDÈNCIES MUNICIPALS DES MERCADAL I FORNELLS
Capítol 1
Taxa per utilització de diversos edificis i dependències municipals des Mercadal i Fornells
Article 1
Concepte
De conformitat amb l'article 57, en relació amb els articles 20 i següents del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, l'Ajuntament des Mercadal estableix la taxa per la utilització de diversos edificis o dependències des Mercadal i Fornells, i la regula segons les normes que es fixen en aquesta ordenança fiscal.
Article 2
Fet imposable
La taxa per utilització de diversos edificis municipals és un tribut que grava la utilització, a sol·licitud del subjecte passiu, dels següents edificis i equipaments municipals:
- Sala Multifuncional des Mercadal.
- Recinte Firal des Mercadal: sales, porxada o dependències.
- Estacionament d’autocaravanes al Recinte Firal.
- Antiga unitat sanitària des Mercadal: aules i espai de coworking.
- Escola de Música des Mercadal.
- Centre de Convencions des Mercadal.
- Aules de formació des Mercadal.
- Teatre de Fornells.
- Sala Polivalent de Fornells.
- Sala Gran del Local Social de Fornells.
- Ca n’Àngel.
- Pista d’aventures.
Article 3
Exempcions
Està exempt d’aquesta taxa l’Ajuntament des Mercadal.
Article 4
Subjecte passiu
4.1. Estan obligats a pagar la taxa regulada en aquesta ordenança, a títol de contribuents, les persones o entitats que utilitzin o organitzin actes o espectacles als edificis municipals inclosos en l’article anterior.
4.2. En el cas que els espectacles o actes no siguin realitzats pel subjecte passiu, tenen la condició de subjectes passius substituts els qui sol·licitin la utilització dels edificis esmentats.
4.3. L’obligació de contribuir neix, en qualsevol dels casos, amb independència que els subjectes passius tenguin o no l’autorització de l’ajuntament per a l’ús del local, i sens perjudici de les sancions en què poden incórrer en el cas d’utilitzar la sala sense disposar de l’autorització preceptiva.
Article 5
Quota tributària
5.1. La quantia de la taxa regulada en aquesta ordenança és la que es determina segons el quadre de tarifes que figura a continuació:
|
1. Sala Multifuncional des Mercadal |
|||||
|
|
Base imposable |
Quota tributària |
|||
|
|
|
Assaig i muntatge |
Acte o actuació |
||
|
|
|
Laborable |
No laborable |
Laborable |
No laborable |
|
1.1. Entitats sense ànim de lucre |
Dia o fracció |
100,00 € |
130,00 € |
145,00 € |
190,00 € |
|
1.2. Altres entitats col·laboradores |
Dia o fracció |
107,00 € |
143,00 € |
160,00 € |
210,00 € |
|
1.3. Promotors privats |
Dia o fracció |
325,00 € |
430,00 € |
485,00 € |
644,00 € |
|
|
|||||
|
2. Teatre de Fornells |
|
Assaig i muntatge |
Acte o actuació |
||
|
|
|
Laborable |
No laborable |
Laborable |
No laborable |
|
2.1. Entitats sense ànim de lucre |
Dia o fracció |
75,00 € |
100,00 € |
110,00 € |
150,00 € |
|
2.2. Altres entitats col·laboradores |
Dia o fracció |
82,00 € |
110,00 € |
120,00 € |
160,00 € |
|
2.3. Promotors privats |
Dia o fracció |
248,00 € |
330,00 € |
370,00 € |
490,00 € |
|
|
|||||
|
3. Recinte Firal des Mercadal: sales, porxada o dependències |
|||||
|
|
Base imposable |
Quota tributària |
|||
|
|
|
Fins a 50 persones |
Més de 50 persones |
||
|
3.1. Per usos diferents de les exposicions d'obres artístiques |
Dia o fracció |
34 € |
55 € + 0,50 € per persona superi les 50 |
||
|
3.2 Estacionament d’autocaravanes |
Dia o fracció |
8,00 € |
|||
|
|
|||||
|
4. Antiga unitat sanitària des Mercadal |
|||||
|
|
Base imposable |
Quota tributària |
|||
|
|
|
Laborable |
No laborable |
||
|
4.1 Aules |
|||||
|
4.1.1. Entitats sense ànim de lucre |
Dia o fracció |
30,00 € |
40,00 € |
||
|
4.1.2. Altres entitats col·laboradores |
Dia o fracció |
35,00 € |
45,00 € |
||
|
4.1.3. Promotors privats |
Dia o fracció |
45,00 € |
55,00 € |
||
|
4.2. Espai de treball de coworking |
mes |
|
|||
|
|
|||||
|
5. Sala Polivalent de Fornells |
|||||
|
|
Base imposable |
Quota tributària |
|||
|
|
|
Fins a 50 persones |
Més de 50 persones |
||
|
5.1. Per tot tipus d'usos i entitats |
Dia o fracció |
34 € |
55 € |
||
|
|
|||||
|
6. Centre de Convencions des Mercadal |
|
Quota tributària |
|||
|
6.1.Per la utilització d'una sala |
Base imposable |
Laborable |
No laborable |
||
|
6.1.1. Entitats sense ànim de lucre |
Dia o fracció |
30,00 € |
40,00 € |
||
|
6.1.2. Altres entitats col·laboradores |
Dia o fracció |
35,00 € |
45,00 € |
||
|
6.1.3. Promotors privats |
Dia o fracció |
45,00 € |
55,00 € |
||
|
6.2. Per la utilització de tot l'edifici |
Base imposable |
|
|
||
|
6.2.1. Entitats sense ànim de lucre |
Dia o fracció |
150,00 € |
200,00 € |
||
|
6.2.2. Altres entitats col·laboradores |
Dia o fracció |
175,00 € |
225,00 € |
||
|
6.2.3. Promotors privats |
Dia o fracció |
225,00 € |
275,00 € |
||
|
|
|||||
|
7. Aules de formació des Mercadal |
|
Quota tributària |
|||
|
7.1.Per la utilització d'una aula |
Base imposable |
Laborable |
No laborable |
||
|
7.1.1. Entitats sense ànim de lucre |
Dia o fracció |
30,00 € |
40,00 € |
||
|
7.1.2. Altres entitats col·laboradores |
Dia o fracció |
35,00 € |
45,00 € |
||
|
7.1.3. Promotors privats |
Dia o fracció |
45,00 € |
55,00 € |
||
|
7.2. Per la utilització de tot l'edifici |
Base imposable |
|
|
||
|
7.2.1. Entitats sense ànim de lucre |
Dia o fracció |
120,00 € |
160,00 € |
||
|
7.2.2. Altres entitats col·laboradores |
Dia o fracció |
140,00 € |
180,00 € |
||
|
7.2.3. Promotors privats |
Dia o fracció |
180,00 € |
220,00 € |
||
8. Escola de Música: s’hi apliquen les mateixes tarifes i en les mateixes condicions que a 6: Centre de Convencions des Mercadal.
9. Ca n’Àngel: s’hi apliquen les mateixes tarifes i en les mateixes condicions que a 7: aules de formació des Mercadal.
10. Sala gran del Local Social de Fornells: s’hi apliquen les mateixes tarifes que a 7: aules de formació des Mercadal.
|
11. Pista d'aventures al poliesportiu des Mercadal |
||
|
|
Base imposable |
Quota tributària |
|
11.1. Tarifa ordinària |
Dia o fracció |
4,50 € |
|
11.2. Tarifa reduïda |
Dia o fracció |
4,00 € |
|
11.3. Abonament període |
9 dies |
35,00 € |
5.2. Sense perjudici de les quotes corresponents als dies d’utilització pròpiament dita, per cada dia de muntatge o fracció s’han d’abonar les quotes previstes en els epígrafs anteriors.
5.3. En cas que hi hagi ingressos de taquilla, l’import mínim de la taxa és del 10% de la recaptació.
5.4. Als anteriors imports s’hi ha d’aplicar l’impost sobre el valor afegit en els casos prevists en la normativa de l’impost.
5.5. Normes aplicables a la utilització de la Sala Multifuncional
a) Es consideren d’horari laborable, les activitats realitzades de 8 h a 14 h, de dilluns a divendres. Altrament, tenen la consideració d’horari no laborable. Si una activitat es fa parcialment en horari laborable i no laborable, la tarifa s’aplica proporcionalment al nombre d’hores que ocupi cada tipus d’horari.
b) El càlcul d'hores per ocupació/dia és de 8 hores i comprèn la disponibilitat de la Sala Multifuncional, el personal necessari per al desenvolupament de l’activitat, les despeses de manteniment, subministraments, neteja i serveis propis, així com el servei intern de llum i so per aquestes 8 hores.
c) Les despeses generades per l'ús de materials o aparells no habituals o no disponibles a la Sala Multifuncional, així com del personal qualificat o específic per cada necessitat, es facturen de manera independent, segons els costos produïts, prevists en un pressupost o justificats amb factura.
5.5. Normes aplicables a la utilització del teatre de Fornells
a) Es consideren d’horari laborable, les activitats realitzades de 8 h a 14 h, de dilluns a divendres. Altrament, tenen la consideració d’horari no laborable. Si una activitat es realitza parcialment en horari laborable i no laborable, la tarifa s’aplica proporcionalment al nombre d’hores que ocupi cada tipus d’horari.
b) El càlcul d'hores per ocupació/dia és de 8 hores i comprèn la disponibilitat de l’edifici del Teatre, les despeses de manteniment, subministraments, neteja i serveis propis, així com el servei intern de llum i so per aquestes 8 hores.
c) Les despeses generades per l'ús de materials o aparells no habituals o no disponibles del teatre, així com del personal qualificat o específic per cada necessitat, es facturen de manera independent, segons els costs produïts, prevists en un pressupost o justificats amb factura.
Article 6
Reduccions i bonificacions
6.1. L’ajuntament pot, a petició del sol·licitant i amb independència del tipus d’entitat de què es tracti, declarar les activitats d’interès general, i concedir una reducció de fins al 25%, 50%, 75% o 100%.
6.2. Reduccions en la utilització de la Sala Multifuncional i del teatre de Fornells:
a) Tenen dret a un dia anual d’ocupació gratuïta les entitats i associacions de caràcter social sense ànim de lucre amb la finalitat d’organitzar una activitat cultural que recapti fons per a finançar la seva activitat social.
b) També tenen dret a ocupació gratuïta les entitats i/o empreses que participin econòmicament i patrocinin activitats de la sala. La quantitat de dies d’ocupació gratuïta va d’acord amb la quantitat que s’aporti en cada cas.
Article 7
Drets d'autor
La liquidació de drets d'autor, si n'hi ha, va a càrrec de l'entitat organitzadora de l'activitat, que ha d’abonar directament als representants d'autors la quantitat que pertoqui, amb la prèvia presentació, si escau, del full de taquilla signat pel responsable de l'activitat. L’Ajuntament des Mercadal no es fa càrrec en cap cas de l’abonament dels esmentats drets.
Article 8
Meritació
La taxa es merita i neix l'obligació de contribuir des del moment en què es concedeix l’autorització per a la utilització o l’aprofitament.
Article 9
Gestió tributària de la taxa
9.1. Les quantitats exigibles d'acord amb la tarifa s’han de liquidar per cada aprofitament sol·licitat i són irreductibles pels períodes naturals assenyalats als epígrafs respectius.
9.2. Les persones interessades en la concessió dels aprofitaments regulats per la present ordenança han de fer la sol·licitud prèvia, d’acord amb el que preveu l’article següent.
9.3. En els casos d'utilitzacions no previstes expressament en la tarifa, s’han de liquidar d'acord amb la tarifa que presenti majors similituds físiques o materials amb aquesta.
9.4. La present taxa s'exigeix en règim d'autoliquidació, la qual s’ha de fer efectiva en el moment de la sol·licitud d’autorització o cessió d’ús. En el cas que es denegui l’autorització, es retornarà d’ofici l’import liquidat.
9.5. En el cas que en una activitat hi hagi despeses extraordinàries o ingressos de taquilla, cal girar una liquidació definitiva amb l’import a abonar, deduint la quantitat abonada en la liquidació. Les entitats autoritzades resten obligades a presentar un estat de comptes detallat de la recaptació de taquilla.
9.6. No és procedent haver de tornar la taxa percebuda en el cas que no se celebri o que se suspengui l'activitat per causes imputables al beneficiari.
9.7. De conformitat amb el que disposa l'art. 24.5 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, quan la utilització privativa o l'aprofitament especial comporti la destrucció o deteriorament del domini públic local, el beneficiari, sens perjudici del pagament de la taxa, està obligat a reintegrar el cost total de les respectives despeses de reconstrucció o reparació i a dipositar-ne prèviament l’import.
Capítol 2
Procediment de concessió de les autoritzacions
Article 10
Les sol·licituds d’autorització d’ús o de cessió en precari s’han de presentar en el Registre General de l'Excm. Ajuntament des Mercadal en qualsevol de les formes permeses per la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú, amb una antelació mínima de 15 dies al de la celebració de l'activitat corresponent, i de dos mesos en la utilització de la Sala Multifuncional.
Article 11
Les sol·licituds que es formulen han de contenir:
a) Imprès de sol·licitud, segons el model inclòs a l’annex, que conté: nom o raó social del sol·licitant, el NIF/CIF, domicili de l'interessat i, si n’és el cas, de la persona que el representi, així com la identificació del domicili a l’efecte de notificació, descripció de l’activitat a realitzar, edifici municipal del qual se sol·licita l’ús, dates de realització de les activitats, com també del muntatge i desmuntatge si n’és el cas, declaració del nombre d’assistents o ocupants previst i referència a obertura de taquilla o bé a la gratuïtat de l’espectacle o activitat.
b) Còpia del document nacional d’identitat o passaport de l’interessat si és persona física. Si es tracta d’una persona jurídica o d’una entitat sense personalitat jurídica, còpia acarada del document de constitució i document nacional d’identitat o passaport del seu representant.
c) Memòria de l’activitat que s’ha de realitzar.
d) En el cas que l'activitat sol·licitada impliqui la utilització de serveis proporcionats per terceres persones, en la sol·licitud s’hi ha de fer constar la identificació d’aquestes.
e) Resguard del pagament de la taxa prevista a l’article 4.
Article 12
Esmena de deficiències de les sol·licituds
Si la sol·licitud no compleix els requisits que s’assenyalen en l'article anterior, s’ha de requerir l'interessat que, dins el termini de 10 dies, esmeni la falta o aporti els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa així, es considerarà que desisteix en la seva petició.
Article 13
Resolució
13.1. La Batlia, o òrgan municipal en qui delegui, ha de resoldre sobre les sol·licituds en cada cas, tenint en compte la disponibilitat de l’edifici o dependències municipals que es pretenen utilitzar, les seves característiques i atenent als següents criteris:
a) Tenen prioritat d’ús, en primer lloc, l’Ajuntament des Mercadal; i, en segon lloc, el Consell Insular de Menorca i el Govern balear.
b) Data d'entrada en el Registre de l'òrgan competent de la sol·licitud de cessió.
c) Actes culturals, socials i comercials, d'interès general per a la ciutat.
d) Congressos i convencions.
e) Altres actes.
13.2. L’Ajuntament des Mercadal pot signar un acord, contracte o conveni, segons la tipologia de l'activitat, per cada petició d'ús en el qual es reflecteixin les condicions de l'acord, els drets i deures de les parts, i hi ha de fer constar la tarifa que s’aplica.
Article 14
Procediment de concurrència pública
Sens perjudici de l’anterior, quan hi hagi una demanda superior a la disponibilitat d’edificis o dependències municipals, l’òrgan municipal competent pot promoure procediment de concurrència pública a l’efecte de resoldre sobre les autoritzacions o cessions d’ús establint un barem de puntuació sobre els mèrits a valorar respecte de les sol·licituds, atenent als criteris que figuren en l’article precedent.
Article 15
Contingut de les autoritzacions o cessions d’ús
15.1 L’autorització d’ús o cessió ha d’establir-ne la durada, si bé en tot cas té caràcter provisional o precari, i ha de concretar els espais cedits, l’horari d’utilització i els criteris per a fixar o modificar aquests horaris, les normes i condicions específiques d’ús, i si l’activitat es considera d’interès general, i, en aquest cas, el percentatge de reducció a aplicar.
15.2 Les eventuals pròrrogues que puguin acordar-se han de ser sol·licitades pel titular de l’autorització amb anterioritat a la finalització del termini d’utilització de l’edifici; i l’òrgan municipal que hagi dictat l’autorització les ha d’aprovar de manera expressa. En cap cas no es pot entendre concedida la pròrroga de forma tàcita.
Article 16
Resolució de les autoritzacions
16.1. L'Ajuntament es reserva en tot moment la possibilitat de resoldre l’autorització o cessió, en cas d’haver de menester les dependències. La resolució s’ha de realitzar de forma motivada, i en la resolució de l’expedient s’ha de donar audiència prèvia a l’interessat. En aquest cas, es reintegrarà la part proporcional de la quota abonada per l’usuari, corresponent a la part del temps d’autorització que restava per gaudir de la dita autorització.
16.2. En el supòsit que els actes o les activitats programades, i per a les quals s’ha autoritzat o cedit l’ús de l’edifici o dependència, no es corresponguin amb els que s'estiguin portant a terme, l'Ajuntament pot resoldre unilateralment sobre la cessió i anul·lar l'acte en aquell moment, sense dret a devolució de cap quantitat.
Capítol 3
Normes d'utilització
Article 17
El beneficiari d’una autorització o cessió d’ús està obligat a complir les disposicions i normes d’aquesta ordenança així com les específiques que figurin en l’acord del seu atorgament.
Article 18
Relacions amb el personal municipal
18.1. Perquè el personal municipal autoritzi l'accés als edificis o dependències cedides, és imprescindible presentar la notificació de la resolució per la qual se n’autoritza l’ús o s'adjudica la cessió.
18.2. Els beneficiaris així com tota persona al seu servei o dependents d’ells han de sotmetre's en tot moment a les instruccions del personal municipal, que podrà adoptar les decisions convenients per a l'adequat ús dels edificis o dependències, instal·lacions, mobiliari, efectes i jardins, i fins i tot paralitzar i/o alterar el muntatge amb la finalitat de garantir la preservació dels béns municipals.
Article 19
Obligacions dels usuaris dels edificis municipals
19.1 Els beneficiaris de la cessió o autorització estan obligats a:
a) Respectar els horaris d’utilització indicats en els acords d’autorització, cessió o règim d’ús dels locals.
b) Destinar l’espai cedit a les finalitats indicades en la sol·licitud i recollides en la Resolució.
c) Conservar els espais assignats per al seu ús en òptimes condicions de salubritat i higiene.
d) En la publicitat de les activitats declarades d’interès general, s’hi ha de fer constar que es realitzen amb la col·laboració de l’Ajuntament.
e) No causar molèsties al veïnat ni pertorbar la tranquil·litat de la zona durant els horaris d’utilització, adoptant les mesures oportunes.
f) Fer-se càrrec del muntatge i desmuntatge de l’activitat o esdeveniment, així com de la seguretat i vigilància que resulti necessària, amb total indemnitat de l’Ajuntament.
g) Custodiar les claus de l’edifici o dependència cedits i tancar-los quan siguin els últims de fer-ne ús, llevat que l’acord disposi una altra cosa. Al mateix temps, vetllar pel bon ús dels espais cedits, exercint la vigilància i el control dels usuaris.
h) Evitar l’entrada d’animals als espais objecte d’autorització o cessió d’ús.
i) Respectar la finalitat i la destinació dels espais d’ús comú.
j) Respectar els espais i horaris assignats a altres persones que comparteixin l’espai sense interferir en el normal desenvolupament de les activitats.
k) En el supòsit que l’espai objecte d’ús sigui el Recinte Firal, no es pot entorpir la sortida de vehicles de bombers i dels serveis de l’IBANAT, Creu Roja i Brigada Municipal d’Obres.
l) No realitzar cap tipus de publicitat mercantil de tercers. S’entén per publicitat tota forma de comunicació que tengui per objecte afavorir o promoure, de forma directa o indirecta, la compravenda o contractació de serveis i/o béns mobles o immobles.
m) No cedir a tercers, ni totalment ni parcial, l’ús de l’espai que li ha estat assignat.
n) Comunicar a l’Ajuntament des Mercadal qualsevol anomalia, incidència o problema que pugui sorgir, que ha de ser amb caràcter immediat en el cas d’urgència.
o) Entregar a l’Ajuntament des Mercadal, un cop extingit o resolt l’acord de cessió o autorització d’ús, i dins dels termes que assenyala l’art., els espais i béns objecte de la cessió en el seu estat originari, sens perjudici del desgast sofert per l’ús. Els beneficiaris estan obligats a entregar el mateix dia de la finalització les claus d’accés al local o centre o edifici.
p) Permetre en tot moment a l’Ajuntament l’exercici de les facultats de vigilància i inspecció del compliment d’aquesta ordenança i de l’acord de cessió o autorització d’ús, facilitant l’accés als diversos espais i proporcionant la informació i documentació que els sigui requerida.
19.2. La responsabilitat de l'activitat pròpiament artística dels actes recau sobre les entitats o empreses organitzadores.
Article 20
Conservació de les instal·lacions
Els beneficiaris estan obligats a la conservació diligent dels edificis o dependències municipals per a l’ús dels quals estan autoritzats, com també del mobiliari, i hauran de respondre de tots els danys que els usuaris puguin ocasionar, bé per acció bé per omissió.
Article 21
Altres obligacions
1. Als espais cedits no s’hi poden dur a terme activitats que contravenguin els principis d’igualtat de les persones i es prohibeix la realització de qualsevol acte o activitat de caràcter violent o que atempti contra la dignitat personal o discrimini individus o grups per raó de raça, sexe, religió, opinió, orientació sexual o qualsevol condició o circumstància personal o social.
2. És prohibit utilitzar els espais cedits per a lfer-hi qualsevol activitat considerada molesta, insalubre, nociva o perillosa.
3. És prohibit encendre foc en els espais cedits sense autorització expressa i per escrit de l’Ajuntament.
4. Els beneficiaris, en la seva utilització dels espais municipals, han de complir la normativa vigent en matèria de contaminació acústica. Així mateix, es prohibeix expressament tenir música exterior als espais cedits sense autorització expressa i per escrit de l’Ajuntament. En qualsevol cas, les activitats autoritzades han de finalitzar, com a màxim, a les 0,00 h (12 de la nit).
Article 22
22.1. Els beneficiaris no poden realitzar a l’espai cedit per a fer-ne ús, ni en els béns mobles ni en general en tot l’immoble, cap tipus d’obra.
22.2 En cas de contravenir la disposició de l’apartat precedent, l’Ajuntament podrà ordenar que es restitueixi el bé al seu estat original. Si no es fa així, l’ajuntament podrà executar subsidiàriament les obres de restitució, i el beneficiari està obligat a pagar-ne el cost. Si la restitució és impossible sense que es pugui evitar un dany del bé, el causant està obligat a indemnitzar els danys i perjudicis ocasionats.
Article 23
23.1. L’Ajuntament no és responsable de cap tipus d’accident que pugui ocórrer en les instal·lacions cedides ni dels danys que aquestes puguin ocasionar a tercers.
23.2 Cada beneficiari és responsable directe dels danys i perjudicis ocasionats a tercers per l’ús dels edificis o dependències que tenguin cedits.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta Ordenança fiscal modificada entrarà en vigor el dia que es publiqui íntegrament en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma; començarà a aplicar-se a partir del dia 1 de gener de 2017; i tindrà vigència fins que no es modifiqui o es derogui expressament.
Es Mercadal, 22 de desembre de 2016
El batle
Francesc Ametller Pons
ANNEX
Sol·licitud d’utilització d’edificis o dependències municipals des Mercadal i Fornells
[Nom i llinatges] ……………………………………………………………………………..............................., amb DNI/NIF ………………………….. en nom propi/en representació de .....…………………………………………………………., amb CIF …………………….., amb domicili a l’efecte de notificació al carrer/plaça de ……………………………………………….., núm………, pis ……, del municipi de ………………………………………… CP………….. i telèfon …………..…….............................
DECLAR:
Que tenc previst realitzar l’activitat ………………………………………………………………………………………………
que consisteix en el següent: ……………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………………………………, d’acord amb la memòria adjunta, durant els dies ………..……del mes ………………………………de l’any …............; així mateix, són necessaris els dies ……………………..……. per a muntatge, desmuntatge o assaig.
L'activitat sol·licitada sí ( ) no ( ) és d’accés lliure i gratuït ;
sí ( ) no ( ) es cobrarà ….…… € per entrada.
L'activitat sol·licitada sí ( ) no ( ) implica la utilització dels serveis proporcionats per terceres persones, la identificació de les quals és……………………………………………………………………………...
I, d’acord amb el que he exposat anteriorment,
SOL·LICIT:
Que s’autoritzi la realització de l’activitat indicada en els termes exposats ( )
Que sigui declarada activitat d’interès general ( )
Documentació que s’adjunta:
- Còpia acarada del document nacional d’identitat o passaport de l’interessat (persones físiques)
- Còpia acarada del document de constitució i document nacional d’identitat o passaport del seu representant (persona jurídica o entitat sense personalitat jurídica)
- Memòria de l’activitat a realitzar
- Resguard del pagament de la taxa corresponent
Es Mercadal, ….….. de………..…………… de 201…...
[rúbrica]