Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ
Núm. 14382
Resolució informativa de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 19 de desembre de 2016 per la qual es convoca el concert social dels serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental, cofinançat en un màxim del 50 % pel Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020
Versió PDF
Fets
1. En data 26 d’abril de 2016, la consellera de Serveis Socials i Cooperació va dictar la Resolució per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials. Aquesta Resolució es va publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 55, de 3 de maig.
2. L’annex 1 de la Resolució esmentada estableix els serveis susceptibles de prestar-se en règim de concert social entre tots els que integren la Cartera Bàsica de Serveis Socials i que es recullen en l’annex del Decret 56/2011, de 20 de maig, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2011-2014. Entre aquests serveis hi ha el servei d’acompanyament per a persones amb discapacitat.
3. En data 17 de novembre de 2016, el director general de Planificació i Serveis Socials va emetre l’informe justificatiu relatiu a la necessitat de concertar 65 places del servei d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental.
Fonaments de dret
1. La Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. La Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears.
3. La Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears.
4. La Llei 3/2003, de 26 de novembre, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
5. El Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
6. El Decret 56/2011, de 20 de maig, pel qual s’aprova la Cartera Bàsica de Serveis Socials de les Illes Balears 2011-2014.
7. El Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l’autorització i l’acreditació dels serveis socials d’atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d’autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, modificat pel Decret 31/2016, de 27 de maig, que defineix el servei d’acompanyament per a persones amb discapacitat.
8. El Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, mitjançant el qual es crea la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
9. El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
10. La Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016 per la qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials.
Per tot això, dict la següent
Resolució
1. Convocar el concert social i establir el procediment de tramitació de la convocatòria per als serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental que tenen actualment aquests serveis subvencionats per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, per a l’any 2017, d’acord amb l’annex.
2. Acreditar la urgència del concert social dels serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental, d’acord amb l’informe justificatiu del director general de Planificació i Serveis Socials de 17 de novembre de 2016.
3. Aprovar el Plec general de condicions tècniques per a la concertació de places dels serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental per a l’any 2017, que es pot consultar a la pàgina web de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials (http://serveissocialsicooperacio.caib.es).
4. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució –que exhaureix la via administrativa– es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
També es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver rebut la notificació de la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 19 de desembre de 2016
La consellera
Fina Santiago Rodríguez
Annex
Convocatòria del concert social dels serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental, cofinançat en un màxim del 50 % pel Fons Social Europeu, en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.1. S’estableix la regulació del procediment de convocatòria del concert social dels serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental, per a l’any 2017, per a les entitats que tenen actualment aquests serveis subvencionats per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. I es dicta a l’empara del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
1.2. Se subjecten a aquest procediment els concerts de places de serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental destinats a la rehabilitació psicosocial i la reinserció sociolaboral de persones recluses i exrecluses i persones en procés judicial, en l’àmbit territorial de les Illes Balears.
2. Òrgan instructor
L’òrgan instructor del procediment és la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.
3. Lloc i termini de presentació
3.1. El termini per presentar les sol·licituds és de set dies hàbils comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici del termini de sis mesos previst en el punt 12 de l’annex 2 de la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016 pel qual es desplega el règim jurídic de l’acció concertada amb entitats prestadores de serveis socials, d’acord amb l’apartat 1 de la disposició transitòria primera del Decret 18/2015.
3.2. Les sol·licituds, degudament emplenades, s’han de presentar a la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials), ubicada a la Plaça de la Drassana, 4, de Palma, o als llocs que determinen l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials) es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (Butlletí Oficial de l’Estat núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entén com a data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.
Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials), s’ha d’enviar per fax (al 971 17 78 14) o per correu electrònic (planificacio@dgplafor.caib.es) el full de la sol·licitud, amb el segell de registre d’entrada a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació (Direcció General de Planificació i Serveis Socials), en el termini màxim de les 24 hores següents a la fi del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax o correu electrònic el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.
4. Requisits de les entitats
4.1. Atès que els serveis d’acompanyament per a persones amb discapacitat derivada de malaltia mental de les Illes Balears no disposen de l’acreditació definitiva, les entitats han de complir els requisits següents:
a) Estar autoritzats de conformitat amb el Decret 86/2010, de 25 de juny, pel qual s’estableixen els principis generals i les directrius de coordinació per a l’autorització i l’acreditació dels serveis socials d’atenció a persones grans i persones amb discapacitats, i es regulen els requisits d’autorització i acreditació dels serveis residencials de caràcter suprainsular per a aquests sectors de població, modificat pel Decret 31/2016, de 27 de maig.
b) Haver sol·licitat l’acreditació dels serveis a l’Administració.
4.2. A més, les entitats han de tenir subvencionades durant l’any 2016, per la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, les places que vulguin concertar per al 2017.
4.3. Així mateix, les entitats han de complir els requisits mínims que s’estableixen en desplegament del títol VII de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials de les Illes Balears, així com els requisits que fixa l’article 5 del Decret 18/2015, excepte pel que fa a l’acreditació.
5. Documentació que s’ha de presentar
5.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 4 d’aquesta convocatòria han de formular una sol·licitud, d’acord amb el model general establert en l’annex 3.3 de la Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació de 26 d’abril de 2016, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. Aquest model de sol·licitud també es troba disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
5.2. Les entitats han de presentar una sol·licitud per a cada servei d’acompanyament i per al nombre de places que ofereixin per concertar amb l’Administració.
5.3. A la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a) Certificat d’acreditació del servei per concertar o, si no n’hi ha, sol·licitud d’acreditació degudament registrada.
b) Declaració responsable de no estar sotmesa a les prohibicions de contractar amb l’Administració, d’acord amb l’article 60 del Text refós de la Llei de contractes del sector públic, ni a cap dels supòsits de prohibició per ser beneficiària de subvencions, establerts en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions.
c) Acreditació de solvència financera (annex 2), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
d) Acreditació de solvència tècnica (annex 3), disponible al web http://serveissocialsicooperacio.caib.es.
e) Certificat d’estar al corrent en les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.
f) Acreditació de la titularitat de l’equipament o centre on es duu a terme el servei, o de disponibilitat per qualsevol títol jurídic vàlid per un període no inferior a un any.
g) Declaració del nombre total de places autoritzades, signada per la direcció del servei, amb l’especificació de les subvencionades actualment per l’Administració autonòmica, durant l’any 2016.
5.4. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza els tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials perquè puguin demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que considerin necessaris per tramitar l’expedient.
6. Tramitació dels concerts
6.1. Els serveis tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials han d’examinar les sol·licituds i la documentació que s’adjunta per determinar si compleix els requisits establerts en la convocatòria.
6.2. L’entitat pot sol·licitar, com a màxim, el concert de les places que s’han subvencionat al llarg de l’any 2016 d’acord amb el punt 8 d’aquesta convocatòria.
6.3. En el cas que les sol·licituds no compleixin els requisits legals, o els que exigeix aquesta convocatòria, o no incorporin la documentació esmentada en l’apartat anterior, es requerirà a l’entitat interessada perquè en el termini de deu dies hàbils esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 21 de la Llei 39/2015.
6.4. Atès que hi ha disponibilitat pressupostària suficient per atendre tota la demanda de places per al servei d’acompanyament objecte del concert, no és necessari constituir la comissió avaluadora.
7. Formalització dels concerts
7.1. Els concerts que s’estableixen a l’empara d’aquesta convocatòria es formalitzaran mitjançant un document administratiu en el qual es facin constar els drets i les obligacions recíprocs, així com les característiques concretes del servei i altres circumstàncies derivades de la Llei 4/2009, dels decrets de desplegament i d’aplicació d’aquesta Llei, i del Plec general de condicions tècniques del concert.
7.2. La formalització s’ha de fer abans del 15 de gener de 2017, amb efectes retroactius a dia 1 de gener de 2017, com preveu l’article 20 del Decret 18/2015.
7.3. Aquests concerts s’han de subscriure per un any.
7.4. En el moment de formalitzar el concert, s’ha de presentar una declaració responsable que es continuen complint els requisits exigits per poder concertar el servei.
8. Places i distribució territorial
8.1. La previsió del nombre total màxim de places per concertar és de 65 en l’àmbit territorial de les Illes Balears.
8.2. Aquest nombre de places es correspon amb les que actualment té subvencionades per a l’exercici 2016 la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, amb l’entitat següent:
|
Entitat |
Places per a l’any 2016 |
|
Grup d’Educadors de Carrer i Treball amb Menors (GREC) |
65 |
9. Vigència del concert
El règim de concert s’iniciarà l’1 de gener de 2017 i finalitzarà el 31 de desembre de 2017.
10. Pressupost i preu màxim del servei
10.1. L’import màxim estimat per assignar és de 434.092,51 € (amb l’IVA inclòs). En tot cas, aquest valor estimat té caràcter orientatiu i no vinculant. La despesa real quedarà limitada pel nombre total de places que ofereixi l’entitat i pels serveis efectivament requerits per l’Administració.
10.2. Aquest import s’indica únicament a efectes de publicitat sense que suposi un compromís de despesa. Per això, no consta una consignació pressupostària, que s’haurà d’acreditar en el moment en què es materialitzi el servei de concert.
10.3. El preu de referència màxim per plaça i persona usuària, d’acord amb l’informe de preus emès per la Direcció General de Planificació i Serveis Socials el 14 de novembre de 2016, és de:
- Cost anual per persona usuària: 6.678,35 €/any
11. Condicions tècniques d’execució
11.1. Les condicions tècniques d’execució s’han d’ajustar al Decret 86/2010, modificat pel Decret 31/2016.
11.2. El Plec general de condicions tècniques detalla l’objecte, els drets i les obligacions d’ambdues parts, els serveis que s’han de prestar, els criteris d’intervenció amb les persones usuàries, el règim de prestació del servei, els mitjans que ha d’aportar l’entitat concertada i el sistema de coordinació amb l’Administració.
11.3. L’entitat ha de disposar d’un programa informàtic per a la gestió de les places concertades.
12. Seguiment
12.1. Els tècnics dels serveis d’acompanyament són els responsables del seguiment dels casos atesos i s’han de coordinar amb la Direcció General de Planificació i Serveis Socials, els centres penitenciaris, els serveis socials comunitaris bàsics i la resta de recursos sociosanitaris.
12.2. Els tècnics de la Direcció General de Planificació i Serveis Socials poden fer visites de comprovació del funcionament del servei i requerir-ne documentació quan ho considerin necessari.
12.3. L’entitat concertada ha de facilitar les actuacions de seguiment i comprovació que dugui a terme la Direcció General de Planificació i Serveis Socials.
12.4. Així mateix, l’entitat concertada ha de facilitar tota la informació que li requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.
13. Obligacions de les entitats concertades
Són obligacions de les entitats concertades les que s’estableixen en el Plec general de condicions tècniques, així com en el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, pel qual s’estableixen disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural, i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i pel qual s’estableixen disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, i es deroga el Reglament (CE) núm. 1083/2006 del Consell:
a) Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n’és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.
b) Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, inclosos els elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control per part de les autoritats nacionals o del Fons Social Europeu, d’acord amb el que estableix l’article 140 del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013.
c) Informar totes les persones usuàries del servei d’acompanyament i el públic en general de l’ajut obtingut de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de l’FSE mitjançant les mesures que preveu aquesta convocatòria.
d) Acceptar ser inclosa en la llista d’operacions publicada d’acord amb l’article 115.2 i l’annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013.
e) Disposar d’un sistema de comptabilitat separada o una codificació comptable adequada que permeti identificar clarament l’operació cofinançada, d’acord amb l’article 125.4 b del Reglament (UE) núm. 1303/2013, sens perjudici de les normes de comptabilitat nacional.
f) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació, seguiment i control que faci la Direcció General de Fons Europeus com a organisme intermedi del Programa Operatiu FSE 2014-2020, així com a les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l’Administració autonòmica de les Illes Balears i a les que preveu la legislació de la Sindicatura de Comptes i de la resta d’òrgans competents del Fons Social Europeu. En cas que es detectin irregularitats a conseqüència d’aquests controls, s’hauran de reintegrar les quanties percebudes indegudament.
14. Penalitats
L’incompliment de les condicions previstes per a la prestació del servei podrà donar lloc a la imposició de penalitzacions, d’acord amb el Plec general de condicions tècniques.
15. Criteris d’accés de les persones usuàries i llista d’espera
Els criteris d’accés i la llista d’espera estan establerts en el Decret 66/2016, de 18 de novembre, pel qual s’aprova la Cartera bàsica de serveis socials de les Illes Balears 2017-2020 i s’estableixen principis generals per a les carteres insulars i locals.
16. Publicitat
16.1. Les entitats d’iniciativa privada acollides al concert social, juntament amb la seva denominació, han de fer constar en la documentació, en totes les comunicacions (informes, fulls, documents, tríptics de difusió, missatges electrònics, webs, insercions en premsa, articles a diaris i a revistes especialitzades) i en la publicitat, la condició d’entitat concertada, segons les indicacions del Manual d’identitat corporativa que es facilitarà des de l’Administració, sempre amb el vistiplau de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. En la documentació esmentada també s’ha de fer constar la participació del Fons Social Europeu mitjançant la incorporació dels elements identificadors corresponents.
16.2. Les entitats d’iniciativa privada acollides al règim de concert social han de col·locar en un lloc visible de les seves instal·lacions la indicació “Servei d’acompanyament de persones amb discapacitat derivada de malaltia mental concertat amb el Govern de les Illes Balears, amb el cofinançament del Fons Social Europeu” amb el logotip corresponent, que li proporcionarà la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació. Així mateix, s’ha de fer referència a aquesta circumstància en les comunicacions i en les relacions que estableixi per escrit amb les persones usuàries de les places concertades .
16.3. Aquesta convocatòria de concert de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació està cofinançada pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Operatiu de les Illes Balears per al període 2014-2020, d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, i del Reglament (UE) núm. 1304/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Així mateix, també és d’aplicació el Reglament d’execució (UE) núm. 821/2014 de la Comissió, de 28 de juliol.
16.4. Tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, han de ser, com a mínim, en català, i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i dones. A més, l’entitat beneficiària està sotmesa a les normes d’informació i comunicació sobre l’ajut del Fons Social Europeu reflectides en l’annex XII del Reglament (UE) núm. 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013. Entre altres obligacions, en tota la publicitat i la documentació pública de les accions cofinançades, s’han de fer constar la participació de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i el cofinançament del Fons Social Europeu (FSE) mitjançant la incorporació dels elements identificadors corresponents. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificadors amb la mateixa grandària o amb una de menor que la dels logotips de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i l’FSE. Les entitats han d’informar totes les persones destinatàries finals que l’activitat està cofinançada pel Fons Social Europeu (FSE) per mitjà del Programa Operatiu de les Illes Balears 2014-2020, dins l’eix 2, objectiu temàtic 9.
16.5. Les entitats beneficiàries tenen l’obligació d’aportar una còpia de tota la publicitat, la documentació escrita, els anuncis o la senyalització que hagin utilitzat en què consti el cofinançament de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i del Fons Social Europeu, quan presentin la justificació de l’operació subvencionada i de la memòria econòmica.
17. Prerrogatives de l’Administració
17.1. L’òrgan instructor del procediment de concertació té la prerrogativa d’interpretar-lo, resoldre’n els dubtes que sorgeixin durant el compliment, modificar-lo per raons d’interès públic, acordar-ne la resolució i determinar-ne els efectes.
17.2. Els acords que adopti l’òrgan instructor a partir de les prerrogatives esmentades posen fi a la via administrativa i són immediatament executius.
18. Causes d’extinció
Són causes d’extinció del concert social les que estableix l’article 34 del Decret 18/2015, de 10 d’abril, pel qual s’estableixen els principis generals als quals s’han de sotmetre els concerts socials.
19. Jurisdicció competent
La jurisdicció contenciosa administrativa és la competent per resoldre les qüestions litigioses relatives a la formalització d’aquest concert i també les sorgides entre les parts sobre la interpretació, la modificació, el compliment, els efectes i l’extinció.