Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 14319
Circular de la directora general de Comerç i Empresa de dia 15 de desembre de 2016 per la qual es clarifica la interpretació de l’article 16 del Decret 55/2009, d’11 de setembre, sobre règim jurídic de les sales de joc

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Decret 55/2009, d’11 de setembre, sobre règim jurídic de les sales de joc té per objecte regular el règim jurídic de les sales recreatives o de tipus A, de les sales de joc o de tipus B i de les sales mixtes de joc.

L’article 16 del Decret disposa que:

Les sales de joc o de tipus B i les sales mixtes de joc han d’estar obertes al públic un mínim de 6 mesos en un any natural, llevat que reglamentàriament es prevegi la possibilitat d’obertura temporal per a les sales de joc de temporada.

D’altra banda, l’article 6.1 del dit Decret estableix que:

Per sol·licitar l’autorització com a sala de joc o de tipus B o com a sala mixta de joc, s’ha d’aportar un certificat tècnic visat pel col·legi professional competent que acrediti que entre la porta principal d’entrada a la sala de joc i la porta principal de la sala de joc de tipus B o, si pertoca, de la sala mixta de joc més propera hi ha una distància en línia recta no inferior a 500 metres, al terme municipal de Palma, i a 250 metres, a la resta dels municipis de la comunitat autònoma.

Actualment s’han donat diverses controvèrsies interpretatives de l’article 16 pel que fa a la data a partir de la qual s’ha d’exigir el compliment de l’obligació que les sales de joc estiguin obertes al públic un mínim de 6 mesos en un any natural.

En aquests moments la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria treballa en un esborrany de Decret sobre el règim jurídic de les sales de joc i les màquines recreatives de joc; en primer lloc, per acomplir la disposició continguda en la disposició final primera de la Llei 8/2014, d’1 d’agost, del joc i les apostes a les Illes Balears i, en segon lloc, per regular de forma clara i precisa aquestes circumstàncies que tantes controvèrsies han creat.

D’altra banda, cal assenyalar que l’esborrany del projecte de Decret pel qual es regula el Reglament d’apostes ja tracta aquesta qüestió de forma específica, precisament per evitar la situació que es dona en les sales de joc.

La Direcció General de Comerç i Empresa ha interpretat que el còmput dels sis mesos d’obertura en un any natural s’ha de fer des de la data de concessió de l’autorització d’explotació de la sala de joc  i no des de l’inici de l’activitat, si bé, atès que per regla general l’any de concessió de l’autorització no es correspon amb un any natural complet, s’exigeix en l’any natural posterior a l’any de concessió.

El criteri adoptat per la Direcció General de Comerç i Empresa ha intentat equilibrar l’obligació continguda en l’article 16 pel que fa al període mínim d’obertura de sis mesos en un any natural i les limitacions contingudes en l’article 6 del Decret 55/2009, per tal que no es pugui donar la indesitjable situació que les autoritzacions concedides puguin servir per vetar l’obertura de nous salons de joc en determinades zones.

En conseqüència, atesos els antecedents exposats, és convenient redactar una circular per aclarir la interpretació que fa la Direcció General de Comerç i Empresa d’aquesta situació i difondre-la.

L’article 3 del Decret 48/2014, de 28 de novembre, estableix que correspon a la Comissió del Joc, entre d’altres:

Conèixer els projectes de llei i de disposicions generals que afectin el joc i col·laborar amb propostes relatives al seu contingut.

En compliment d’aquest article, es va donar a conèixer a la Comissió del Joc de les Illes Balears l’esborrany d’aquesta circular en la sessió de dia 24 de novembre de 2016.

L’article 2.7 b del Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, atribueix a la Direcció General de Comerç i Empresa l’exercici de les competències en aquesta matèria.

L’article 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix que els òrgans superiors i directius impulsen i dirigeixen l’activitat administrativa, entre d’altres, per mitjà de circulars encaminades a recordar l’aplicació de determinades disposicions legals o a unificar criteris d’interpretació d’aquestes, amb la finalitat d’aplicar-ne en l’àmbit de l’actuació administrativa una interpretació homogènia.

Per tot això, fent ús de les facultats que m’atribueixen els articles 16 i 21 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, emet la següent: 

 CIRCULAR

1. Les sales de joc o tipus B i les sales mixtes de joc han d’estar obertes al públic un mínim de 6 mesos en un any natural.

2. El termini dels 6 mesos en un any natural es compta des de l’any natural següent al de l’any de la concessió de l’autorització d’explotació de la sala de joc. 

 

Palma, 15 de desembre de 2016

La directora general de Comerç i Empresa

Pilar Sansó Fuster