Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TREBALL, COMERÇ I INDÚSTRIA

Núm. 14167
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria de 25 de novembre de 2016 per la qual es crea la Comissió de Seguiment de Clàusules Socials

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Antecedents

L'article 1 de la Llei 2/2011, de 22 de març, per la qual es regula la participació institucional de les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de la comunitat autònoma de les Illes Balears, regula el marc de la participació institucional de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en totes les entitats públiques i els organismes públics integrats en el sistema institucional autonòmic de les Illes Balears, que tinguin atribuïdes competències en matèria laboral, social o econòmica que afectin els interessos econòmics i socials de la població laboral, de les empreses i de la ciutadania en general.

L'article 4 d’aquesta Llei, en l’apartat a), especifica que una de les maneres de dur a terme la participació institucional és mitjançant la presència de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives en tots els consells o òrgans similars de participació, consulta o assessorament d'entitats públiques, com també en tots els òrgans i les institucions de participació de diàleg social general i permanent o en qualssevol meses o fòrums específics de negociació o concertació socioeconòmica.

El Consell de Govern, en sessió de data 29 d'abril de 2016, va adoptar l’Acord pel qual s'estableixen directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental.

En el punt novè d'aquest acord, s'estableix que el conseller competent en matèria de treball ha de dur a terme les actuacions necessàries per a la constitució d'un òrgan de participació i debat amb els agents socials i altres entitats amb l'objectiu de recollir suggeriments, compartir informació, donar transparència als resultats o debatre els avanços en aquesta matèria.

El Govern dels Illes Balears s'ha marcat com una de les seves polítiques transversals la recuperació del diàleg social, en totes les seves activitats. Com assenyalen el Conveni de la OIT núm. 150 (1978) i la Comunicació de 12 d'agost de 2004 sobre el diàleg social europeu, a través del diàleg social es contribueix a millorar la governabilitat econòmica i social, ja que tant les organitzacions empresarials com les sindicals coneixen de primera mà la realitat social i econòmica, i tenen uns coneixements i una experiència que resulten imprescindibles en la presa de decisions polítiques.

El Govern de les Illes Balears, en l'Acord del Consell de Govern del 29 d'abril de 2016, va manifestar la voluntat d'utilitzar la contractació pública amb finalitats transversals, i va apostar de forma decidida per un sistema de contractació ètic, social, sostenible, integrador, intel·ligent i eficient.

D'altra banda, el capítol V de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en concret, l'article 17.1, permet crear òrgans col·legiats, formats per tres o més persones, als quals s'atribueixin funcions administratives de deliberació, d'assessorament, de proposta, de seguiment, de control o de decisió. Segons l'article 19.2 d'aquesta Llei, aquests es poden crear, entre altres formes, per resolució del titular de la conselleria interessada quan realitzin exclusivament funcions consultives internes d'assessorament i de consulta no preceptiva.

D'acord amb l'article 19.3 de la Llei 3/2003, els membres que integren l'òrgan col·legiat de caràcter consultiu que es crea mitjançant aquesta Resolució han de manifestar la seva acceptació voluntària o, en tot cas, que rebutgen l’interès i no accepten formar-ne part.

En la sessió del Consell de Govern de 25 de novembre de 2016, es va aprovar l’acord de donar-se per assabentat de la creació i regulació del funcionament de la Comissió de Seguiment de Clàusules Socials per mitjà d’una resolució del Conseller de Treball, Comerç i Indústria.

Per tot això, dict la següent

Resolució

Primer. Creació, naturalesa  i adscripció

1.  Es crea la Comissió de Seguiment de Clàusules Socials, com a òrgan col·legiat de naturalesa consultiva, de debat i de participació institucional en matèria d'inserció de clàusules socials en els procediments de contractació pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma dels  Illes Balears.

2.  La Comissió de Seguiment de Clàusules Socials està adscrita a la Conselleria de Treball, Comerç i Indústria.

Segon. Objecte i funcions

1.  L'objecte de la Comissió de Seguiment de Clàusules Socials és la participació de les organitzacions sindicals i empresarials més representatives i d'altres entitats en les qüestions que afectin la inserció de clàusules socials en els procediments de contractació pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma dels  Illes Balears.

2.  Són funcions de la Comissió, sense perjudici de les competències d'altres òrgans de les administracions públiques, les següents:

-    Compartir la informació sobre els contractes públics adjudicats pel Govern dels Illes Balears.

-    Dur a terme un seguiment i un debat sobre el grau de compliment de la inclusió de clàusules socials en els diferents contractes.

-    Estudiar els contractes administratius vigents.

-    Compartir informació sobre els efectes que pot tenir la contractació pública en els treballadors i en les empreses.

-    Recollir els suggeriments que puguin ser útils en relació amb la contractació pública socialment responsable.

-    Discutir els avanços en aquesta matèria.

-    Assessorar, formular propostes i emetre informes sobre clàusules socials en els procediments de contractació pública de l'Administració de la Comunitat Autònoma dels  Illes Balears.

-    Qualsevol altra funció que es derivi de les finalitats i els objectius que la Comissió té assignats.

Tercer. Composició

1. La Comissió de Seguiment de Clàusules Socials està integrada per l'Administració de la Comunitat Autònoma i per les organitzacions empresarials i sindicals més representatives de les Illes Balears, amb la composició següent:

a)  Presidència: l’han d’ocupar, alternativament, per períodes de dos anys, la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i la persona titular de la conselleria en la qual estigui integrada la Junta Consultiva de Contractació Administrativa.

b)  Vicepresidència: l’han d’ocupar, alternativament, per períodes de dos anys, la persona titular de la conselleria competent en matèria de treball i la persona titular de la conselleria en la qual estigui integrada la Junta Consultiva de Contractació Administrativa quan no exerceixin la Presidència. En cas de vacant, absència o malaltia, o qualsevol altre impediment legal, com també per substitució de la Presidència, ha d’actuar com a suplent la persona titular de la Secretària General de la Conselleria competent en matèria de treball.

c)  Vocalia:

-La persona titular de la direcció general competent en matèria de treball, que ha d’exercir les funcions de secretari o secretària de la Comissió. 

-La persona titular de la direcció general en la qual estigui integrada la Central de Contractació.

-La persona titular de la direcció general competent en matèria de planificació i serveis socials.

-Un o una vocal designat per la titular de la Conselleria de Presidència.

-Dos vocals proposats per les organitzacions empresarials més representatives.

-Dos vocals proposats per les organitzacions sindicals més representatives.

-Dos vocals proposats pel tercer sector social de les Illes Balears.        

d)  Així mateix, el president o presidenta de la Comissió, a proposta prèvia dels altres membres, pot convocar a les sessions, amb veu i vot, titulars d'altres conselleries, en el cas que l'assumpte a tractar afecti o pugui afectar contractes públics del seu àmbit competencial.

2. El president o presidenta pot convocar a les reunions, amb veu però sense vot, persones que pels seus coneixements i experiències puguin contribuir a millorar el desenvolupament de les tasques de la Comissió.

3. Les organitzacions sindicals i empresarials més representatives han de proposar, perquè siguin designats, els seus representants i suplents en la Comissió, que ha de nomenar o destituir, si escau, el president o presidenta, mitjançant resolució.

4. El vicepresident o vicepresidenta de la Comissió substitueix el president o presidenta en cas de vacant, absència o malaltia, o qualsevol altre impediment legal.

5. En cas de vacant, absència o malaltia, o qualsevol altre impediment legal, dels vocals titulars de direccions generals, els ha de substituir un funcionari o funcionària de la mateixa direcció general, designat per la persona titular d’aquesta.

Quart. Organització i funcionament

1.  La Comissió de Seguiment de les Clàusules Socials es reuneix en sessió ordinària o en sessió extraordinària.

2.  La Comissió es reuneix, com a mínim, dues vegades l'any en sessió ordinària. Cada convocatòria ordinària ha d'acompanyar-se amb l'ordre del dia i s'ha d’efectuar amb una antelació mínima de quaranta-vuit hores. S'hi han d’indicar el dia, l'hora i el lloc de la sessió.

Perquè l'ordre del dia reculli el conjunt de qüestions d'interès per a la Comissió, els membres han d'enviar prèviament a la convocatòria la documentació sobre les qüestions que hagin de tractar-se o sobre les matèries que, per la seva transcendència o complexitat, considerin que la Comissió ha d'abordar.

La direcció general competent en matèria de treball és l'encarregada de difondre amb antelació suficient entre les persones que formen la Comissió els documents d'importància quant a l'ordre del dia de les sessions ordinàries.

3.  A part de les sessions ordinàries, la Comissió pot reunir-se en sessió extraordinària quan ho decideixi el president o presidenta. En aquests casos, la convocatòria n’ha d'expressar el caràcter extraordinari i s'ha d’acompanyar amb la documentació imprescindible.

4.  Perquè les sessions de la Comissió quedin vàlidament constituïdes, es requereix la presència de la meitat més un dels membres i hi han d'assistir el president o presidenta i el secretari o secretària o, si s’escau, qui els substitueixi i, almenys, una persona representant de les organitzacions empresarials i sindicals que formen part de la Comissió.

5.  La convocatòria dels membres pot fer-se per mitjans electrònics que permetin la justificació de la recepció. Les sessions de la Comissió es poden fer per videoconferència.

6.  En cap cas els acords o les decisions de la Comissió tenen caràcter vinculant per a l'exercici de les potestats públiques de l'Administració de la Comunitat Autònoma.

7.  De cada sessió de la Comissió, s'ha d’estendre una acta en la qual es facin constar els temes tractats. Qualsevol membre de la Comissió té dret a sol·licitar la transcripció íntegra de la pròpia intervenció o proposta, sempre que aporti tot d’una o en el termini que disposi el president o presidenta el text fidel de la seva intervenció, el qual ha de constar en l'acta a la qual s'ha d'adjuntar una còpia. Les actes de les sessions de Comissió han d'unir-se a la convocatòria de la sessió ordinària següent perquè siguin aprovades. El secretari o secretària ha de signar l'acta amb el vistiplau del president o presidenta.

8.  En allò que no preveu aquesta resolució, és aplicable el que preveuen la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del Sector Públic i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, en matèria d'òrgans col·legiats.

9. El funcionament de la Comissió s’ha de dur a terme amb els mitjans personals i  materials de la conselleria competent en matèria de treball.

10. Els membres de la Comissió que tinguin el domicili fora de l’illa de Mallorca tenen dret al reemborsament de les despeses de desplaçament que es puguin produir per assistència a les sessions. En cap cas es paguen dietes per assistir a les sessions de la Comissió.

Cinquè. Publicació

Aquesta Resolució s’ha de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Palma, 25 de novembre de 2016

El conseller de Treball, Comerç i Indústria

Iago Negueruela Vázquez