Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE TERRITORI, ENERGIA I MOBILITAT

Núm. 14061
Conveni de col·laboració entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears i l’Institut Menorquí d’Estudis, organisme autònom del Consell Insular de Menorca, per impulsar un procés tècnic i participatiu per definir escenaris del futur energètic de l’illa de Menorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Parts

Marc Pons i Pons, conseller de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, d’acord amb el Decret 6/2016, de 6 d’abril, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es disposa el nomenament de membres del Govern de les Illes Balears, en virtut de les facultats que li atribueix la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears

Miquel Àngel Maria Ballester, president de l’Institut Menorquí d’Estudis (IME), per delegació de la Presidència del CIM mitjançant Decret núm. 2015/113, de data 14/07/2015, amb domicili al Camí des Castell, 28, de Maó (Illes Balears) i CIF S5700002H.

Antecedents

1. L’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, modificat per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, atorga al Govern de les Illes Balears competències de desplegament legislatiu i execució del règim energètic.

2. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat, d’acord amb els objectius del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears, aprovat definitivament pel Decret 96/2005, de 23 de setembre, i publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears número 143, de 27 de setembre, ha de planificar les actuacions encaminades a subministrar la demanda energètica futura en cada una de les Illes Balears, ja sigui amb fonts d’energia convencional com renovables i, alhora, ha d’impulsar l’estalvi i la racionalització de l’ús de l’energia en cada un dels sectors econòmics, per tal de minimitzar, en la mesura que pugui, l’increment de la demanda d’energia.

3. L’Institut Menorquí d’Estudis és un organisme autònom del Consell Insular de Menorca, adscrit a la seva Presidència i amb personalitat jurídica pròpia. Té la missió d’investigar, recuperar, promoure i difondre la cultura i la ciència de i des de Menorca.

4. Els estatuts de l’Institut Menorquí d’Estudis li atorguen la capacitat de crear comissions per a determinades activitats d’investigació, així com de coordinar els mitjans d’investigació i acció cultural insulars i d’establir acords i convenis amb altres institucions i entitats públiques i privades.

5. El Decret 96/2005, de 23 de setembre, d’aprovació definitiva de la revisió del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears estableix que l’horitzó temporal del Pla és l’any 2015. 

6. Amb el Decret 33/2015, de 15 de maig, es va aprovar una modificació del Pla Director Sectorial Energètic de les Illes Balears que incorpora un nou capítol sobre l’ordenació territorial de les energies renovables.

7. Tot i la modificació de l’any 2015 del Pla Director Sectorial, es fa necessari redactar-ne un de nou per planificar el futur energètic de les Illes.

8. Atès que cada illa té les seves particularitats i, abans d’escometre la redacció del nou Pla, és necessari realitzar un treball previ en cada illa. Aquest treball ha de tenir un contingut principalment tècnic així com participació pública.

9. El desenvolupament de les energies renovables és lent, fet que s’accentua més a les Illes Balears, per la seva condició geogràfica. Mentrestant, s’han anat adquirint compromisos en l’àmbit europeu (estratègia 2020, 2030 i objectius 2050) i internacional (com l’Acord de París en el marc de la Cimera del Canvi Climàtic COP21).

10. El Consell Assessor de l’Energia de les Illes Balears, creat pel Decret 39/2010, de 26 de febrer, té per objecte assessorar, impulsar, proposar i fer un seguiment, en el marc de la normativa en matèria energètica, de les diferents actuacions que es duguin a terme en matèria d’eficiència energètica, de foment de les energies renovables, i de planificació i innovació energètica, en l’àmbit de les Illes Balears.

11. El Consell Insular de Menorca i l’Institut Menorquí d’Estudis estan desenvolupant el procés de les Directrius Estratègiques de Menorca, presentat el 25 de maig de 2015. Aquest procés té com a objectiu promoure la cultura necessària per a la transició cap a un model sostenible d’habitar el territori, assumint la responsabilitat de constituir un exemple transferible a escala global de la via de la sostenibilitat, i ha de servir per informar sobre les polítiques de planificació territorial de l’illa de Menorca. Un dels àmbits d’actuació és el de l’energia.

Per tot això, ambdues institucions tenen interès a col·laborar per establir línies de feina que redundaran en la millora del coneixement de la situació energètica de l’illa de Menorca, aprofitant els mitjans tècnics i humans de l’IME, que té el personal qualificat, la informació, els coneixements i l’experiència adients per dur a terme les diferents tasques. Alhora, l’IME disposarà d’informació més extensa de la situació energètica de l’illa de Menorca i s’assoliran els objectius de recerca d’informació i participació en activitats encaminades a augmentar els coneixements de la situació de Menorca en l’àmbit energètic, del tot necessari amb l’objectiu de vetlar per un futur energètic més eficient i sostenible, que encaixaran amb els objectius de diagnosi i proposta del procés de les Directrius Estratègiques de Menorca.

Ambdues parts ens reconeixem mútuament la capacitat legal necessària per formalitzar aquest Conveni, d’acord amb les següents

Clàusules

1. Objecte

L’objecte del Conveni és definir la col·laboració institucional entre la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, i l’Institut Menorquí d’Estudis, per tal de desenvolupar un procés tècnic i participatiu per definir possibles escenaris del futur energètic de l’illa de Menorca. Aquesta col·laboració també servirà per ajudar a definir una metodologia adequada per fer una diagnosi del sistema energètic d’una illa i proposar-ne models de futur, que es puguin exportar a la resta de les Illes Balears.

2. Actuacions

La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears i l’Institut Menorquí d’Estudis es comprometen a col·laborar en el desenvolupament d’una iniciativa consistent a:

a. Definir l’estat actual del sistema energètic a Menorca.

b. Definir el potencial de les diferents fonts d’energia a l’Illa.

c. Utilitzar aquest potencial per definir escenaris de futur possibles.

d. Sotmetre aquests escenaris a un debat públic, que condueixi a establir una sèrie de prioritats i recomanacions.

e. Elaborar un document de futur dels escenaris possibles i presentar i difondre aquest document.

f.  Desenvolupar, durant tot el procés, una metodologia que es pugui aplicar, en la mesura que es pugui, a les altres Illes.

g. Traslladar el debat i les conclusions al Consell Assessor de l’Energia.

3. Obligacions i responsabilitats

1. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat es compromet a:

— Proporcionar les dades necessàries per desenvolupar uns escenaris de futur.

— Fer d’interlocutora amb el sector energètic.

— Col·laborar en la coordinació del procés participatiu.

— Proposar al Consell Assessor de l’Energia que debati i adopti les conclusions del procés.

2. L’Institut Menorquí d’Estudis es compromet a:

— Realitzar la coordinació tècnica de les actuacions dins el seu àmbit competencial.

— Proposar les metodologies de treball.

— Coordinar el procés participatiu.

3. Obligacions econòmiques

Per tal de sufragar les despeses derivades de les actuacions previstes en aquest Conveni:

1. La Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat aporta 30.000 €, amb càrrec a la partida pressupostària 25601G/731C01/64000, en dues anualitats:

i. 15.000 € una vegada signat aquest Conveni (exercici 2016)

ii. 15.000 € a petició de l’Institut Menorquí d’Estudis (primer semestre 2017)

2. L’IME aporta els seus mitjans tècnics i humans, així com la informació, els coneixements i l’experiència en l’anàlisi de les dades aplicades a l’illa de Menorca, així com la implantació al territori i reconeixement entre la societat menorquina per al desenvolupament correcte de la participació pública que es preveu en aquest Conveni.

4. Constitució d’una comissió mixta de seguiment del Conveni

Amb la finalitat de fer el seguiment del Conveni i facilitar el control de les actuacions concretes, com també la coordinació entre les parts, es crea una Comissió de Seguiment del Conveni, integrada per un representant de la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, nomenat pel conseller de Territori, Energia i Mobilitat, i un representant de l’IME, designat pel seu Consell Científic.

Així mateix, es poden convidar altres parts a participar o col·laborar en les reunions de la Comissió.

5. Causes d’extinció

Són causes de resolució d’aquest Conveni, a més de les que preveu la legislació vigent:

— L’acord mutu entre les parts, que s’ha de documentar per escrit.

— La impossibilitat de dur a terme les actuacions derivades del Conveni.

— L’exhauriment del termini de vigència, que s’ha de denunciar amb una antelació mínima d’un mes respecte de la data prevista d’acabament del Conveni.

En el supòsit d’extinció del Conveni, la Comissió de Seguiment ha de determinar el curs de les actuacions iniciades arran d’aquest Conveni.

6. Vigència

Aquest Conveni té una vigència d’un any des de la data de la formalització i es prorrogarà tàcitament fins que s’assoleixin els objectius definits.

7. Publicació i registre

La formalització del Conveni, així com la seva extinció, s’han de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. A més, estarà disponible en el Registre de Convenis i Acords de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

8. Naturalesa del Conveni i jurisdicció competent per conèixer les controvèrsies que es puguin suscitar

Aquest Conveni té la naturalesa administrativa que preveu l’article 4.1 c del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic (TRLCSP) i, en conseqüència, les qüestions litigioses que se’n puguin derivar s’han de sotmetre a la jurisdicció contenciosa administrativa, de conformitat amb el previst a l’article 44 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

No obstant l’anterior, les controvèrsies que puguin plantejar-se sobre la interpretació i execució d’aquest Conveni s’han de dirimir amb caràcter previ en el si de la Comissió Mixta de Seguiment prevista en la clàusula 4.

Com a prova de conformitat, signam aquest Conveni en tres exemplars.

Palma, 5 de desembre de 2016

El conseller de Territori, Energia i Mobilitat                                 El president de l’IME

                                 Marc Pons i Pons                                                  Miquel Àngel Maria Ballester