Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció I. Disposicions generals

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

PLE, COMISSIÓ DE GOVERN, CONSELL EXECUTIU I PRESIDÈNCIA

Núm. 14045
Acord pel qual s’aprova definitivament la modificació del Reglament orgànic del Consell Insular de Mallorca

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell Insular de Mallorca, en la sessió de dia 12 de desembre de 2016 va adoptar l’Acord següent:

«Primer. Acceptar les recomanacions fetes per l’Institut Balear de la Dona, en els termes exposats a l’informe del secretari general.

Segon. Acceptar la correcció lingüística, efectuada pel Servei de Normalització Lingüística.

Tercer. Aprovar definitivament la modificació del Reglament orgànic del Consell de Mallorca, que es transcriu a continuació i procedir a la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

PREÀMBUL

El Ple del Consell, en la sessió de dia 11 de juliol de 2013, va aprovar el Codi ètic de bon govern i transparència del Consell de Mallorca. El punt 7 d’aquest Codi disposa que: «Es modificarà, al més aviat possible, el Reglament orgànic del Consell de Mallorca per incorporar-hi els drets i les obligacions establerts en aquest Codi ètic que requereixin, per a la seva efectivitat, que s’hi regulin.»

Per altra banda, la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, que entrarà en vigor el dia 2 d’octubre de 2016, en l’article 17.3, segon paràgraf, disposa: «Llevat que no sigui possible, les convocatòries s’han de remetre als membres de l’òrgan col·legiat per mitjans electrònics, i s’hi ha de fer constar l’ordre del dia juntament amb la documentació necessària per a la seva deliberació quan sigui possible, les condicions en què es va a celebrar la sessió, el sistema de connexió i, si s’escau, els llocs en què estiguin disponibles els mitjans tècnics necessaris per assistir i participar en la reunió.» La mateixa Llei, a l’article 18.1, segon paràgraf, afegeix: «Les sessions que celebri l’òrgan es poden gravar. El fitxer resultant de la gravació, juntament amb la certificació expedida pel secretari de l’autenticitat i la integritat d’aquest, i tots els documents en suport electrònic que s’utilitzin com a documents de la sessió, poden acompanyar l’acta de les sessions, sense necessitat de fer-hi constar els punts principals de les deliberacions.»

Encara que, d’acord amb la disposició addicional vint-i-unena de la mateixa llei, es pot considerar que, als òrgans de govern del Consell, no els és d’aplicació l’article 17.3 transcrit, es considera del tot convenient establir un règim igual per a tots els òrgans col·legiats. Pel que fa a la gravació de les sessions en actes digitals (vídeo actes), cal assenyalar que implicarà un important estalvi en paper i recursos humans.

Per tant, les modificacions del Reglament orgànic tenen una triple finalitat: a) complir el mandat del Codi ètic, de bon govern i transparència; b) regular un sistema de comunicacions electròniques dels membres corporatius, i c) gravar les sessions plenàries mitjançant un sistema d’actes digitals (vídeo actes). També s’aprofita l’avinentesa per regular d’una manera més completa i sistemàtica les competències del Consell Executiu.

Article primer. Modificació de l’articulat del Reglament orgànic del Consell de Mallorca.

Els articles del Reglament orgànic del Consell de Mallorca, aprovat pel Ple per acord de 2 de juliol de 2001, que a continuació es relacionen, queden redactats en aquests termes:

U. L’article 5 queda redactat de la manera següent:

Article 5. Drets dels consellers i de les conselleres

1. Tots els consellers i totes les conselleres tenen dret:

a) Als honors, les prerrogatives i les distincions pròpies del càrrec establertes per llei de l’Estat o de la Comunitat Autònoma.

b) A assistir amb veu i vot, en els termes d’aquest Reglament, a les sessions i les reunions dels òrgans col·legiats dels quals formen part. El dret de vot al Ple, a la Comissió de Govern i a les comissions informatives es reserva només per als consellers i per a les conselleres electes.

c) A percebre la retribució i les indemnitzacions que corresponguin d’acord amb l’article 75 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, que regula les bases del règim local, i amb els límits i les limitacions establertes en els articles 75 bis i 75 ter del text legal esmentat.

2. Els consellers i les conselleres electes, a més, tenen dret a obtenir tots els antecedents, les dades o les informacions tenguin els serveis de la corporació i resultin necessaris per desenvolupar la seva funció. Amb aquesta finalitat, cada grup polític pot formular peticions, que ha d’atendre el conseller executiu competent en el termini d’un mes.

Les sol·licituds derivades de l’exercici d’aquest dret es resolen en les condicions i els terminis establerts en la legislació bàsica de règim local.

Dos. L’article 6 queda redactat de la manera següent:

Article 6. Deures dels consellers i de les conselleres

1. Tots els consellers i totes les conselleres tenen el deure de:

a) Assistir a les sessions del òrgans col·legiats del quals formen part.

b) Comunicar a la Presidència les absències fora de Mallorca que excedeixin de vuit dies, i concretar-ne la durada previsible.

c) Guardar silenci sobre les informacions que se’ls faciliten per fer possible el desenvolupament de la seva funció, singularment sobre les que han de servir d’antecedent per a decisions que encara que encara no s’ha adoptat.

d) Declarar qualsevol activitat que els proporcioni o pugui proporcionar ingressos econòmics i sobre les possibles causes d’incompatibilitat. També han de declarar els seus béns patrimonials i la participació en societats de tot tipus, amb informació de les societats en què participen i les liquidacions dels imposts sobre la renda, el patrimoni i, si escau, societats.

Aquestes declaracions s’efectuen abans prendre possessió, en ocasió del cessament i en acabar el mandat, així com quan es modifiquen les circumstàncies de fet i en el termini màxim d’un mes des de la variació.

e) Independentment de la declaració anterior, han d’assabentar la corporació de qualsevol fet que pugui constituir causa d’incompatibilitat.

2. La Presidència de la corporació pot sancionar els incompliments dels deures a què es refereix l’apartat anterior en els termes establerts per la legislació vigent.

3. El Consell de Mallorca obrirà un Registre d’invitacions en què els membres de la corporació i els consellers executius i les conselleres executives han de fer constar les invitacions en estades fora del seu domicili que els hagin fet per raons del seu càrrec

4. Així mateix, tots els consellers i totes les conselleres queden obligats a:

a) Registrar i lliurar a la institució els obsequis, d’un valor superior a dos-cents euros, rebuts en funció del càrrec, tant provinents d’institucions públiques com de persones físiques i empreses privades. No s’admetran obsequis de les empreses que mantinguin una relació contractual amb el Consell de Mallorca.

b) Comunicar els viatges i les despeses que abona la institució, per registrar-les.

Tres. L’article 13 queda redactat de la manera següent:

Article 13. Representació en òrgans col·legiats i entitats dependents

1. Tots els grups polítics tenen dret a ser representats en els òrgans rectors col·legiats dels organismes i de les entitats dependents del Consell, en la forma que es determina en els seus estatuts.

2. Correspon als grups polítics designar i remoure, mitjançant escrit del conseller o de la consellera portaveu dirigit a la Presidència, els components que han de representar-los en tots els òrgans col·legiats propis del Consell de Mallorca integrats per consellers i conselleres que pertanyen als diversos grups. La mateixa regla regeix per a les designacions de consellers i conselleres que formen part d’institucions alienes a aquest Consell.

3. En la designació dels seus representants, els grups polítics han de fomentar una presència equilibrada d’homes i dones.

Quatre. Introduir en el Títol I un nou capítol amb la redacció següent:

 Capítol IV

Comunicacions electròniques dels membres corporatius

Article 14. Comunicació electrònica

Els membres corporatius tenen el dret i el deure de comunicar-se amb el Consell de Mallorca per mitjans electrònics. Els grups polítics, a través de les seves secretaries i amb el suport del personal del Consell, han de facilitar l’exercici correcte de les comunicacions electròniques. No es permeten comunicacions d’altre tipus, tret que concorrin circumstàncies que ho justifiquin.

Article 14 bis. Sistema intern de comunicacions i publicacions electròniques

1. Sens perjudici de les publicacions que sobre la base dels principis de transparència i publicitat es facin en el web institucional, hi ha un sistema intern de comunicacions i publicacions electròniques per facilitar l’accés a les actes dels òrgans col·legiats, a l’ordre del dia corresponent de cada sessió i els seus expedients, i a qualsevol altra informació que es decideixi compartir o bé que un conseller o grup polític sol·liciti.

2. L’accés al sistema es fa a través d’una contrasenya que es facilita al secretari o a la secretària de cadascun dels grups polítics i que permet entrar al servidor on es troben totes les carpetes creades a aquest efecte. Aquest accés queda restringit a la mera lectura dels documents indicats i a la impressió, sense que, de cap manera, hi hagi la possibilitat d’alterar-ne el contingut.

Article 14 ter. Carpeta genèrica expedients

Hi ha una carpeta genèrica d’expedients a la qual tots els grups polítics tenen accés directe, i on poden veure, indistintament i sense cap restricció, la informació d’expedients que s’hi insereixen, particularment la referida en l’article anterior.

Article 14 quarter. Carpeta particular expedients

Hi ha una carpeta d’expedients mitjançant la qual es facilita la informació que ha estat sol·licitada prèviament en la forma que es determini a cadascun dels grups polítics. Aquesta informació té caràcter particular i secret, i només hi pot accedir el grup polític titular de la carpeta.

Article 14 quinquies. Tauler intern dels grups polítics

Hi ha un tauler intern dels grups polítics en el qual es dóna publicitat a totes les circulars, els avisos o els anuncis que són del seu interès, i hi poden accedir els membres corporatius o les secretaries de grup amb la clau que els ha estat assignada.

Cinc. L’actual capítol IV del Titol I, «Registre d’interessos», passa a capítol V, amb la redacció següent:

 

Capítol V

Registre d’interessos

Article 15. Registre d’interessos

1. En el Registre d’interessos de la corporació s’inscriuen les declaracions següents:

a) La declaració sobre causes de possible incompatibilitat i activitats que proporcionen o poden proporcionar ingressos econòmics s’inscriu en el Registre d’activitats.

b) La declaració sobre béns i drets patrimonials s’inscriu en el Registre de béns patrimonials.

2. La custòdia i la direcció del Registre d’interessos corresponen a la Secretaria General.

Article 16. Declaració d’interessos

1. La declaració d’interessos s’ha de fer en el format normalitzat aprovat pel Ple corporatiu, i, en tot cas, hi han de constar les dades següents:

a) Identificació dels béns mobles i immobles que integren el patrimoni personal, amb designació, si escau, de la inscripció registral i de la data en què s’han adquirit.

b) Causes de possible incompatibilitat i relació d’activitats i ocupacions professionals, mercantils o industrials, treballs per compte d’altri i altres fonts d’ingressos privats, amb especificació del seu àmbit i caràcter i de les ocupacions o càrrecs que es tenen en entitats privades, i també el nom o la raó social d’aquestes.

c) La participació en societats de tot tipus.

2. La declaració, l’ha de signar el conseller interessat i el secretari general, que, com a fedatari públic local, dóna fe de la identitat de la persona declarant i de la data.

Article 17. Publicitat del Registre d’interessos

El Registre d’interessos té caràcter públic i el seu contingut es publica en el web del Consell de Mallorca, de conformitat amb el model que s’utilitza a les Corts espanyoles.

Sis. L’article 28 queda redactat de la manera següent:

Article 28. Atribucions del Consell Executiu

A més de les funcions que li assigna la Llei de consells insulars, i sens perjudici de les que li puguin ser delegades per altres òrgans de govern, el Consell Executiu ha d’exercir, en tot cas, les atribucions següents:

a. La funció executiva de les competències del Consell de Mallorca, sens perjudici de les atribucions conferides a altres òrgans.

b. Aprovar el projecte de pressupost, i també el projecte de plantilla de personal.

c. Aprovar els plans d’actuació que proposin els departaments.

d. Aprovar els convenis amb altres entitats públiques o privades.

e. Contractar i atorgar concessions, incloses les pluriennals fins a quatre anys, en la quantia que que determinin les bases d’execució del pressupost, i sempre que la competència no correspongui al Ple del Consell de Mallorca.

f. Aprovar i resoldre les convocatòries d’ajudes o subvencions a particulars o entitats públiques i privades, en la quantia que determinin les bases d’execució del pressupost, i sempre que la competència no correspongui al Ple.

g. Resoldre els expedients individuals sobre ajudes o subvencions a particulars o entitats públiques i privades, en la quantia determinin les bases d’execució del pressupost.

h. Aprovar el Pla estratègic de subvencions dels diferents departaments del Consell.

i. Declarar la urgència i/o l’emergència de les ajudes o subvencions referides en les lletres f) i g) anteriors, quan no estan atribuïdes a altres òrgans.

j. Autoritzar i disposar altres despeses, quan no estiguin atribuïdes a altres òrgans, en la quantia que determinin les bases d’execució del pressupost.

k. Sancionar les infraccions molt greus, llevat de les que estan atribuïdes a un altre òrgan.

l. Aprovar l’oferta anual d’ocupació pública i les bases de les proves de l’oferta per a la selecció de personal i per al proveïment definitiu de llocs de treball.

m. Resoldre les sol·licituds de reconeixement de compatibilitat d’alts càrrecs.

n. Aprovar el Pla de formació de personal.

0. Emetre informes o les consultes que sol·licitin altres administracions públiques, llevat que els esmentats tràmits estiguin atribuïts a un altre òrgan.

p. Adquirir i alienar béns, sempre que la competència no correspongui al Ple del Consell de Mallorca.

q. Resoldre els expedients de responsabilitat patrimonial, sempre que la competència no correspongui al Ple.

Set. Introduir una nova secció en el capítol I del Títol III, amb la redacció següent:

Secció 4a. Les actes digitals

Article 68 bis. Actes del Ple

Al Consell de Mallorca les actes del Ple adopten el sistema d’actes digitals. En els altres òrgans col·legiats, aquest sistema s’utilitza de manera preferent, i sempre que és possible.

Article 68 ter. Acta digital

L’acta digital es defineix com un document electrònic i multimèdia, compost almenys pels elements següents:

a) Acta succinta: document electrònic que conté els punts de l’ordre del dia d’una sessió o reunió d’un òrgan col·legiat insular i els acords presos en cadascun dels punts d’aquest ordre del dia. Segons el tipus de sessió de la qual s’ha d’estendre acta, pot tenir un format específic, fins i tot determinat per la legislació vigent, com és el cas de les actes dels Plens corporatius.

b) Document audiovisual o vídeo: enregistrament en vídeo de tot l’ocorregut en la sessió o reunió, que conté àudio i imatges. Aquest document recull la literalitat de les intervencions de cadascun dels oradores, i s’integra en el document electrònic de forma enllaçada.

c) Signatura electrònica: la signatura electrònica de curs legal de la persona que ocupa la Secretaria de la sessió dóna fe i efectes de dret al document. Aquesta signatura es fa amb el certificat de signatura d’aquesta persona. En el cas dels plens, l’acta digital, la signa el secretari general del Consell.

Article 68 quater. Clàusula de responsabilitat

D’acord amb l’article anterior, l’acta digital és un document públic i oficial, rubricat i validat per la persona titular de la Secretària General, en la seva funció de fe pública. En conseqüència, s’han de guardar totes les cauteles respecte del seu maneig i tractament En aquest sentit, s’ha de procurar evitar la descàrrega total o parcial i la republicació, tenint en compte que els principis de transparència i publicitat se salvaguarden igualment amb el mer visionament de la part audiovisual, la qual es troba a disposició de totes les persones en el seu lloc oficial sense límit de reproduccions. L’incompliment del deure de cautela previst en aquest article dóna lloc a responsabilitat en els casos en els quals el tràfic o la redifusió de l’acta digital perjudiqui la imatge o els interessos corporatius.

Article 68 quinquies. Règim supletori

En el que no es preveu en aquesta secció, el règim jurídic vigent de les actes és aplicable a les actes digitals.

Vuit. Introduir un nou article 75 bis amb la redacció següent:

Article75 bis. Compareixença personal directiu

Les comissions informatives, a través de la Presidència del Consell, poden sol·licitar la presència del personal directiu del Consell i dels organismes i les entitats que en depenen per donar explicacions sobre la seva actuació.

Nou. Introduir un nou article 76 bis amb la redacció següent:

Article 76 bis. Comissió de Transparència

1. La Comissió de Transparència està integrada pels membres següents:

Presidència: el conseller o la consellera executiva que designa la Presidència del Consell.

Vocalies: les persones portaveus dels grups polítics que integren el Ple.

També en fan part, amb veu però sense vot, les persones titulars de la Intervenció General i de la Secretaria General, la qual assumeix la Secretaria de la Comissió.

Les persones que ocupen les vocalies poden delegar la representació en un altre conseller del seu grup polític; les titulars de la Intervenció General i de la Secretaria General poden delegar en una persona funcionària adscrita al departament corresponent.

2. La Comissió té les funcions següents:

a) Fer el seguiment del compliment del Codi de Bon Govern per part de la institució. Amb aquesta finalitat, semestralment eleva un informe al Ple.

b) Tenir cura que els principis i les especificacions del Codi s’incorporen en la normativa aplicable al Consell de Mallorca.

c) Quan un conseller executiu o consellera executiva o electe, o un alt càrrec, incompleix aquest Codi ètic, se l’ha de requerir perquè comparegui davant aquesta Comissió, per donar les explicacions oportunes sobre l’incompliment esmentat. Si aquestes explicacions no són satisfactòries, a judici de la Comissió, ha de requerir la persona responsable perquè, en el termini d’un mes, compleixi les obligacions que dimanen d’aquest Codi. Un cop acabat aquest darrer termini, si no ha atès el requeriment, la Comissió formula la proposta:

 - A la Presidència de la corporació, si la persona que ha incomplert el codi és conseller executiu o alt càrrec, perquè el destitueixi.

- Al Ple del Consell, en cas dels consellers i de les conselleres electes, perquè, si escau, adopti les mesures pertinents per obligar-lo a complir el Codi.

Deu. Es modifica l’article 78, que queda amb aquesta redacció:

Article 78. Drets de les associacions

1. Les associacions de l’article anterior tenen dret a:

a) Rebre informació directa dels assumptes que són de llur interès.

b) Rebre les publicacions, periòdiques o no, que editi el Consell, sempre que resultin d’interès per a l’entitat, atès el seu objecte social.

c) Presentar propostes d’actuació en l’àmbit de les matèries de competència del Consell.

d) Formar part dels òrgans de participació.

e) Accedir a l’ús de mitjans públics del Consell, especialment locals i mitjans de comunicació, amb les limitacions que imposa el fet que coincideixin a l’hora d’usar-los diverses associacions o el Consell mateix, i són responsables de com tracten les instal·lacions.

 2. Les entitats de participació ciutadana poden sol·licitar expressar la seva opinió davant de la corporació sobre qualsevol qüestió que figuri en l’ordre del dia del Ple, tret de les interpel·lacions i les preguntes i sempre que estigui relacionada amb el seu objecte social o àmbit d’actuació. Amb aquesta finalitat, ho han de sol·licitar a la Presidència abans de començar la sessió. Si se’ls autoritza, i a través d’una única persona en representació de l’entitat, poden exposar la seva opinió durant el temps que assenyali la Presidència, amb anterioritat a la lectura, el debat i la votació de la proposta inclosa en l’ordre del dia.

Onze. Es modifica l’article 79, que queda amb la redacció següent:

Article 79. Registre d’Entitats de Participació ciutadana

Els drets reconeguts en l’apartat 2 de l’article anterior a favor de les associacions per a la defensa dels interessos generals o sectorials dels ciutadans, només els poden exercir les entitats inscrites en el Registre Insular d’Entitats de Participació Ciutadana. No obstant això, ateses les circumstàncies singulars que es puguin donar, la Presidència del Consell, un cop escoltat el parer dels portaveus dels grups polítics, pot autoritzar la intervenció d’associacions no inscrites en el registre esmentat.

3. Les qüestions tractades en el torn  esmentat s’incorporen com a annex a l’acta de la sessió.

Dotze.- Es modifiquen les lletres a) a c) de l’apartat 1 de l’article 38, el contingut de les quals queda redactat de la manera següent:

a) El director o la directora, que la presideix i que ha de nomenar la Presidència de la comissió i que pot ser tant un director o una directora insular del departament amb competències en la matèria, el secretari o la secretària tècnica del departament, o un funcionari o funcionària del Consell Insular pertanyent al grup A1.

b) El vicedirector o la vicedirectora, que ha de designar la Presidència de la comissió entre les persones indicades en l’apartat anterior i que substitueix la persona que ocupa el càrrec de director o de directora en cas d’absència, malaltia o impossibilitat.

c) Cinc tècnics o tècniques del Consell Insular de Mallorca, que ha de nomenar la Presidència de la comissió.

Article segon. Modificacions de les disposicions de la part final del Reglament orgànic del Consell de Mallorca.

Les modificacions de la part final del Reglament orgànic del Consell de Mallorca, queden redactades en els termes següents:

U. S’inclou una disposició addicional primera amb aquesta redacció:

Disposició addicional primera. Assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca

L’Assemblea de Batles i Batlesses de Mallorca es regula pel Reglament d’organització i funcionament aprovat pel Ple del Consell dia 14 de gener de 2008.

Dos. Se suprimeix la disposició transitòria única.

Disposició transitòria única. Organismes i entitats del sector públic insular.

Dins dels tres mesos següents a l’entrada en vigor d’aquest Reglament, el Ple del Consell ha d’aprovar inicialment la modificació dels estatuts dels organismes i de les entitats del sector públic insular, a fi de complir el que disposa l’article 13.1.

Disposició final. Entrada en vigor.

1. Aquest Reglament entra en vigor l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears. No obstant això, el que estableix el capítol IV del Títol I és aplicable a mesura que es posin en marxa els sistemes i les tecnologies corresponents. Mentrestant, totes les comunicacions, les citacions i les convocatòries dirigides als membres corporatius es fan al personal que cada grup polític tengui al seu servei.

2. El sistema de les actes digitals serà aplicable a partir de dia 1 de gener de 2017.»

 

Palma, 13 de desembre de 2016

 

Per delegació del president, el secretari general

(Decret de 17 de juliol de 2015, BOIB nº. 114, de 28 de juliol de 2015)

Jeroni M. Mas Rigo