Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 13964
Acord plenari aprovant inicialment la modificació del Reglament Orgànic Municipal
Versió PDF
La corporació plenària, en sessió de dia 24 de novembre actual, va adoptar l'acord que es transcriu en la seva part resolutiva a fi d'aprovar inicialment la modificació del Reglament orgànic municipal.
«PROPOSTA PER APROVAR INICIALMENT LA MODIFICACIÓ DEL REGLAMENT ORGÀNIC MUNICIPAL.
Primer. Aprovar inicialment la modificació del Reglament orgànic municipal de l’Ajuntament de Calvià, en els següents termes:
- Es modifica l'art. 4 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 4.
1. El govern i l'Administració municipal corresponen a l’Ajuntament, integrat pel batle i els regidors.
2. Han d’existir imperativament en l'organització municipal de l’Ajuntament de Calvià el batle, els tinents de batle, la Junta de Govern Local i el Ple. Són òrgans complementaris dels anteriors les comissions municipals informatives i la Comissió de Comptes.
3. Hi ha d’existir també la Junta de Portaveus. Hi poden existir, a més, les comissions especials i qualssevulla altres comissions que amb finalitats específiques es constitueixin, així com els òrgans desconcentrats i descentralitzats per a la gestió dels serveis”.
- Es modifica l'art. 7 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 7.
1. Els membres de la corporació han de percebre retribucions per l'exercici dels seus càrrecs quan els exerceixin en règim de dedicació parcial o exclusiva; en aquest cas han de ser donats d'alta en el Règim General de la Seguretat Social, assumint l’Ajuntament de Calvià el pagament de les quotes empresarials que corresponguin, tret que es tracti de funcionaris en situació de serveis especials. La retribució total per tots els conceptes i assistències, exclosos els triennis a què, si n’és el cas, tenguin dret els funcionaris de carrera que es trobin en situació de serveis especials, no pot superar el límit màxim determinat anualment per la Llei de pressupostos generals de l'Estat.
2. El nomenament de qualsevol regidor per a un càrrec amb dedicació exclusiva ha de ser acceptat expressament per aquest, i serà comunicat al Ple de l’Ajuntament en la següent sessió ordinària que es faci”.
- Es modifica l'art. 8 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 8.
El reconeixement de dedicació exclusiva a un regidor suposa la seva dedicació total a les tasques municipals que li siguin encomanades, i la incompatibilitat expressa amb qualsevol altre tipus de dedicació o treball lucratiu, o que suposi minvament en les seves obligacions a l’Ajuntament. Només s'hi admetran les excepcions previstes en la legislació vigent.
El nombre de membres de la Corporació que pot prestar els seus serveis en règim de dedicació exclusiva per part dels seus membres no pot superar els límits previstos en la legislació bàsica estatal”.
- S'afegeix un apartat cinquè a l'art. 15 ROM:
“5. Els procediments previstos en els apartats 3 i 4 d’aquest article s'entenen sense perjudici de la publicitat a què s'ha de sotmetre aquesta informació, en els termes previstos en la legislació de transparència”.
- Es modifica l'art. 17 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 17.
Les declaracions a formular per part dels càrrecs directius de l’Ajuntament i els funcionaris amb habilitació nacional que ocupin càrrecs de lliure designació s’han d’efectuar d'acord amb les següents normes:
a) En el moment de presa de possessió del càrrec.
b) Anualment mentre hi hagi vincle laboral o funcionarial amb l’Ajuntament o quan es produeixi qualsevol variació patrimonial o d'exercici d'activitat.
c) En el moment de finalitzar la seva relació laboral o funcionarial amb l’Ajuntament.
d) Als dos anys de finalitzar el mandat o el cessament.
Aquestes declaracions s’han d’incorporar a sengles registres i han d'instrumentalitzar-se de la forma que es preveu en l'article 18 d’aquest Reglament.”
- S'afegeix un apartat IV a l'art. 18.1 ROM:
“IV. Així mateix han de formular declaració de les liquidacions dels impostos sobre la Renda, Patrimoni i, si n’és el cas, Societats o aportar les liquidacions”.
- Es modifica l'art. 25 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 25.
1. El Grup Mixt Municipal està format pels regidors que, pertanyent a una llista electoral, no tenen el nombre suficient de membres per formar grup municipal, sempre que comuniquin a la Batlia el seu desig de formar part d'aquest grup en el termini assenyalat en el següent article; aquest grup té la consideració de grup municipal amb independència del nombre de membres.
2. El Grup Mixt té drets anàlegs als de la resta dels grups.
3. Els integrants del Grup Mixt poden exercir per rotació el càrrec de portaveu i la seva representació en els òrgans municipals, segons l'ordre que ells mateixos determinin. En cas que no hi hagi acord entre ells, se sortejarà en presència del secretari municipal l'ordre d'exercici del càrrec de portaveu i de la representació en els òrgans municipals, així com la seva durada. Tot això, d'entre les propostes presentades.
4. Tret que hi hagi acord en contra dels seus membres, en els debats del Ple el temps que correspon a la persona que fa de portaveu s’ha de distribuir per parts iguals entre els membres del grup. En cas que un membre del grup renunciï a intervenir en un punt de l'Ordre del Dia, el seu temps s'acumularà al dels restants membres.”
- Es modifica l'art. 28 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 28.
Els grups polítics no poden admetre cap regidor que hagi estat triat en la candidatura d'una altra formació política i tampoc la col·laboració dels regidors no adscrits per a les sol·licituds de les sessions extraordinàries del Ple.
La formalització de la moció de censura s’ha de fer en els termes previstos en la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general.”
- Es modifica l'art. 35 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 35.
Funcions de la Junta de Portaveus:
- Modificar el desenvolupament del debat d'assumptes inclosos en l'Ordre del Dia del Ple.
- Modificar l'ordre d'intervenció dels grups en els debats, en assumptes concrets.
- Establir ampliació d'intervencions en assumptes concrets.
- Ser escoltada en allò que es refereix a dotació de mitjans materials, personals i econòmics dels diferents grups.
- Ser escoltada amb caràcter previ a la designació de persones que hagin de representar l’Ajuntament, en els casos que aquest hagi d'estar representat en altres òrgans o consorcis.
- Servir de canal per a les peticions que formulin els regidors.
- Instar el batle a modificar els punts de l'Ordre del Dia del Ple.”
- Se suprimeixen en el capítol IV del títol II (“cap de l'oposició”), que queden sense contingut, els articles 37 a 40 ROM.
- Es modifica l'art. 77 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 77.
1. S'entén per desconcentració la gestió de serveis municipals mitjançant òrgans propis de l'organització general de l’Ajuntament sense personalitat jurídica pròpia.
2. S'entén per descentralització la gestió dels serveis municipals mitjançant entitats diferenciades, amb personalitat jurídica pròpia diferent de l’Ajuntament. Únicament es pot acudir a la descentralització mitjançant entitat pública empresarial local o societat mercantil local (el capital social de la qual sigui de titularitat pública) quan quedi acreditat mitjançant memòria justificativa elaborada a aquest efecte que resulten més sostenibles i eficients que les formes de gestió pel propi Ajuntament o mitjançant organisme autònom en els termes previstos en la legislació bàsica estatal”.
- Es modifica l'art. 78 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 78.
1. Correspon al Ple municipal, a proposta d'una comissió especial designada a aquest efecte, decidir sobre la creació d'òrgans desconcentrats o descentralitzats, i s’hi han de considerar:
a) Raons derivades del volum i complexitat de la gestió del servei.
b) Raons derivades de l'expectativa d'augmentar o millorar el finançament dels serveis.
c) Possibilitats d'aconseguir un major grau de participació ciutadana en la gestió dels serveis.
d) Necessitat d'augmentar la capacitat de resposta municipal, agilitant els procediments de gestió i tramitació municipals.
e) Sostenibilitat i eficiència de la forma proposada, criteris de rendibilitat econòmica i de recuperació de la inversió. Informe sobre el cost del servei.
Tot això sense perjudici de fer els tràmits previstos en la legislació d'àmbit superior que hi resulti d'aplicació.
2. En cap cas no es poden utilitzar aquests mitjans per gestionar serveis que impliquin la participació directa o indirecta en l'exercici de potestats públiques o en la salvaguarda dels interessos generals de l'Estat i de les administracions públiques, fe pública i assessorament legal preceptiu, control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària, o les de comptabilitat i tresoreria municipal, excepte els supòsits previstos en la legislació vigent”.
- S'afegeix un apartat setè a l'art. 85 ROM:
“7. S’ha de fer un ple monogràfic de rendició de comptes amb una periodicitat anual, d'acord a la regulació que s'aprovi específicament”.
- Es modifica l'art. 95 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 95.
Les sessions del Ple són públiques. No obstant això, poden fer-se a porta tancada el debat i votació dels assumptes que puguin afectar els drets dels ciutadans relatius a l'honor, a la intimitat personal o familiar i a la pròpia imatge garantits per la Constitució, quan així s'acordi per majoria absoluta.
En la mesura en què els avanços tècnics ho permetin, les sessions s’han de retransmetre per mitjans electrònics i s’han de posar a la disposició dels interessats els enregistraments”.
- Es modifica l'art. 96 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 96.
1. Excepte en la forma prevista en els següents paràgrafs, el públic assistent no pot fer mostra de grat o desgrat ni intervenir en els debats; la Batlia pot ordenar el desallotjament de la sala de qualsevol ciutadà que pertorbi o impedeixi el desenvolupament normal de la sessió.
2. Les associacions o federacions d'associacions que, en defensa dels interessos sectorials o generals dels veïns, estiguin reconegudes expressament per la corporació segons el Reglament de participació ciutadana o siguin associacions d'àmbit supramunicipal, i a l'efecte de l'exercici del dret que se'ls reconeix amb aquesta norma, i sempre que ho sol·licitin amb una antelació d'un dia hàbil a la data que hagi de tenir lloc, poden fer una exposició davant el Ple, en relació amb algun punt de l'Ordre del Dia, i sempre amb caràcter previ al seu debat, sempre que hagin intervingut com a interessats legítims en la tramitació de l'expedient administratiu corresponent”.
- S'afegeix una nova subsecció 5a en la Secció 1a, “Règim de sessions”, del capítol I, “Funcionament del Ple”, del títol IV, “Funcionament dels òrgans municipals”, composta pels articles 96 bis, ter, quater i quinquies.
“Subsecció 5. Participació de la ciutadania.
Article 96 bis
1. La ciutadania té dret a traslladar assumptes i qüestions de rellevància per al municipi o que despertin interès social, per a la seva inclusió en l'ordre del dia d'un Ple ordinari.
2. La ciutadania pot sol·licitar al Ple el trasllat d'una petició a una altra institució no dependent de l’Ajuntament de Calvià. En cas d'aprovació, aquest servirà d'intermediari traslladant en nom propi aquesta petició.
3. Les propostes o aportacions que obtinguin el suport de l’1 % dels veïns del municipi amb dret a vot o les tres amb més suport cada semestre, sempre que aquestes hagin superat el 0,5 % dels veïns del municipi, han de ser ateses pel Ple.
4. La part proponent de la iniciativa ha de nomenar un representant que presenti o defensi l'acció ciutadana en Ple a través de la tribuna de participació que hi haurà a la sala de plens. Si això no és possible, la lectura, sense defensa, la’n farà la Secretaria del Ple.
Article 96 ter
1. La ciutadania té dret a sol·licitar al Ple municipal l'elaboració d'una norma, ordenança o reglament pel que fa a una matèria en concret de competència municipal l’objectiu de les quals estigui clarament definit, la modificació d’una existent i l'aprovació d'una norma o reglament proposat per la pròpia ciutadania. Les sol·licituds d'elaboració, modificació o aprovació han d'estar completament o parcialment definides en col·laboració amb l'Administració municipal.
Per ser ateses pel Ple, aquestes propostes han d'obtenir també el suport de l’1 % dels veïns del municipi amb dret a vot.
2. Tots els projectes de reglaments, ordenances, normes i propostes de modificació elevades a Ple han de ser publicades en el web municipal perquè s’hi puguin presentar al·legacions i propostes de modificació per part de la ciutadania.
3. La part proponent ha de nomenar un representant que presenti, en una única intervenció prèvia al debat i votació de la proposta, l'acció ciutadana en Ple a través de la tribuna de participació que hi haurà a la sala de plens. Si això no és possible, la lectura, sense defensa, la’n farà la Secretaria del Ple.
4. L'indicat en els punts anteriors ho és sense perjudici de l'estipulat en l'art. 70 bis 2 de la Llei de bases de règim local sobre la iniciativa legislativa popular i dels tràmits de consulta prèvia establerts per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Article 96 quater
1. Les entitats inscrites en el Registre Municipal d'Associacions o les associacions que siguin d'àmbit supramunicipal tenen dret a intervenir davant el Ple, en les sessions ordinàries, en relació amb algun dels punts inclosos en l'Ordre del dia en la tramitació prèvia del qual hagin intervingut com a interessats legítims, de conformitat amb el que disposa la legislació en matèria de règim local, i sempre que es tracti d'assumptes de competència municipal.
2. La intervenció s’ha de sol·licitar per escrit a la Batlia, a través del Registre General, amb una antelació mínima d'un dia hàbil previ a la realització de la sessió.
3. Una vegada autoritzada per la Batlia, l'entitat ciutadana sol·licitant, en tot cas a través d'un únic representant, ha de fer la seva intervenció, durant el temps que assenyali la Presidència, amb anterioritat a la lectura, debat i votació de la proposta inclosa en l'Ordre del Dia, i pot ser contestada per la Batlia o per la Regidoria competent.
4. No s'admeten intervencions en les sessions extraordinàries o convocades pel tràmit d'urgència.
Article 96 quinquies
1. Acabada la sessió del Ple ordinari, la Presidència pot obrir un torn públic de precs i preguntes als veïns i veïnes o a les entitats que figurin inscrites en el registre municipal corresponent.
2. El règim i funcionament d'aquests torns s’ha d’articular a partir de les prescripcions que s'indiquen a continuació:
- El nombre d'intervencions no ha d’excedir de deu per sessió.
- Els precs i preguntes han de ser breus i concrets, i s’han de referir a temes d'interès municipal o de rellevància social per al municipi.
- No es pot presentar una sol·licitud sobre un tema que ja hagi estat tractat en una altra intervenció anterior en el termini d'un any, tret que sigui complementada amb noves dades de rellevància.
- Correspon a la Presidència del Ple l'acceptació o no de les sol·licituds d'intervenció.
3. Les persones que desitgin intervenir han de presentar una sol·licitud (en qualsevol registre municipal o en la seu electrònica quan estigui habilitada) amb el prec i pregunta que desitgen formular. Aquesta sol·licitud ha de ser tinguda en compte únicament per al Ple ordinari del mes en curs, i ha de presentar-se amb una antelació mínima de cinc dies hàbils abans de la data en què hagi de fer-se el Ple. Només s'admetrà un prec o pregunta per sol·licitant, i, en el cas que es formuli en diversos precs o preguntes en una mateixa sol·licitud, s'atendrà únicament a la primera formulada.
4. Quan el nombre de sol·licituds d'intervenció per a un Ple sigui superior a deu, s’ha de fer un sorteig per determinar les que poden presentar-s’hi. Amb la finalitat d'afavorir la participació del major nombre de persones diferents en els plens, s’ha de donar prioritat a les peticions fetes per ciutadans que no hagin intervingut en l'últim any.
5. Correspon a la Presidència del Ple ordenar i tancar aquest torn de precs i preguntes de la ciutadania. Cada prec o pregunta ha de ser presentat per una persona i tendrà una durada màxima de tres minuts.
4. Els precs i preguntes ciutadanes han de ser contestades, segons correspongui, per la Presidència o pel membre de l'equip de govern a qui la persona sol·licitant s'hagi dirigit expressament, si n’és el cas. En cas que per alguna raó resulti impossible la contestació del prec o de la pregunta ciutadana en el Ple que es va sol·licitar, es contestarà al ciutadà per escrit.
5. L'Ajuntament ha de publicar en el web municipal els precs i preguntes presentades al Ple per la ciutadania, així com les respostes emeses”.
- Es modifica l'art. 102 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 102
1. En el cas que es promogui deliberació, els assumptes han de ser primer debatuts i després votats.
2. El desenvolupament dels debats s’ha de fer de la forma següent:
a) Després de l'explicació de la Batlia, portaveu o regidor autor de la proposta, el president ha de concedir la paraula a un membre de cada grup per ordre de menor a major representació municipal, si ho sol·licita. No obstant l'anterior, en el debat de les mocions dels grups municipals ha d’intervenir, en cada torn, en últim lloc el grup o grups autors de la proposta, els quals s’ordenaran atenent a la seva menor o major representació municipal. Tot això sense perjudici de l'última intervenció del batle per tancar el debat.
b) Desenvolupament dels debats:
Primer torn: no pot excedir de deu minuts (cada grup), i l'ordre d'intervenció ha de ser invers al nombre de regidors.
Segon torn: no pot excedir de cinc minuts.
Intervenció per al·lusions: s’ha de contestar sense entrar en el fons i sí directament a les al·lusions, i les intervencions no poden excedir els tres minuts.
El batle pot fer una última intervenció i ha de tancar el debat.
El temps de durada de les intervencions pot ser ampliat per acord de la Junta de Portaveus.
c) Abans del debat, qualsevol regidor pot presentar per escrit esmenes i addicions a les propostes i proposicions, el qual, amb lectura prèvia, les ha de lliurar a la Presidència.
3. Els regidors necessiten la vènia de la Batlia per fer ús de la paraula i s’han de dirigir sempre a la corporació.
4. No s'admeten altres interrupcions que les que faci la Batlia per cridar a l'ordre o a la qüestió debatuda, quan els regidors no guardin aquell, es desviïn d'aquesta, o tornin sobre el ja discutit i aprovat. S’escauen les trucades a l'ordre per part del president quan es vulneri aquest Reglament, es profereixin paraules ofensives o desconsiderades o es pronunciïn expressions atemptatòries contra el prestigi dels organismes municipals, de les institucions públiques, o dels seus membres.
5. Si algun regidor és cridat tres vegades a l'ordre, la Batlia pot retirar-li l'ús de la paraula i fins i tot ordenar-ne el desallotjament de la sala”.
- Es modifica l'art. 112 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 112
1. Durant la sessió, el secretari, assistit pel funcionari que a aquest efecte designi, ha de prendre les notes necessàries per redactar l'acta, en la qual s’han de consignar necessàriament les següents dades:
a) Lloc de la reunió, amb expressió del local i municipi en què es du a terme.
b) Dia, mes i any.
c) Hora de començament.
d) Nom i cognoms del batle, dels regidors presents, dels absents que s’hagin excusat i dels qui faltin sense excusa.
e) Caràcter de la sessió, i si es fa en primera o en segona convocatòria.
f) Assistència del secretari o de qui n’exerceixi les funcions, i presència de l'interventor quan hi concorri.
g) Propostes que s'examinin, opinions sintetitzades dels grups o membres de la corporació i part dispositiva dels acords que hi recaiguin.
h) Votacions que es verifiquin i relació o llista de les nominals, en les quals s’ha d’especificar el sentit en què cada regidor emet el seu vot.
i) En les sessions ordinàries, ressenya del que s’esdevingui en l'apartat de control dels altres òrgans de la corporació.
j) Hora en què la Batlia aixeca la sessió.
2. Les sessions del Ple han de ser íntegrament enregistrades per mitjans electrònics, que s’han de conservar en la Secretaria General fins a, com a mínim, l'aprovació de l'acta de la sessió a la qual corresponguin. La seva conservació i custòdia corresponen al secretari.
Els enregistraments poden ser escoltats a la Secretaria General per qualsevol membre de la corporació, sol·licitant-ho al secretari general.
Aquests enregistraments s'entenen sense perjudici de la possibilitat que per part del propi Ajuntament o per tercers es procedeixi a l'enregistrament del Ple i al lliure accés a aquest”.
- Es modifica l'art. 115 ROM, que queda redactat en els termes següents:
“Article 115
Les sessions de la Junta de Govern Local no són públiques, però s’ha d’exposar en el tauler d'anuncis còpia o extracte de les actes de les sessions i se n’ha de remetre còpia a tots els regidors en el termini dels vuit dies següents a la sessió.
No obstant això, seran públiques les sessions de la Junta de Govern Local quan entengui d'assumptes delegats pel Ple municipal”.
Segon. Sotmetre aquest acord d'aprovació inicial a informació pública i audiència dels interessats durant el termini de trenta dies en la forma disposada en els apartats b) i c) de l'article 102 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears. Dins del citat termini, els interessats poden examinar l'expedient i presentar-hi les reclamacions, objeccions o observacions que considerin oportunes.
Tercer. Les reclamacions, objeccions o observacions que es presentin han de ser resoltes per la corporació plenària. En el cas que no es presentin durant el termini d'exposició pública, l'acord inicial s’ha d’entendre definitivament aprovat sense necessitat de nou acord exprés; en aquest cas s’ha de publicar en el BOIB el text íntegre d’aquest acord.
Quart. El Reglament modificat ha d’entrar en vigor d'acord amb el que disposa l'article 103 de la Llei municipal i de règim local de les Illes Balears, i sempre que hagin transcorregut els terminis establerts per l'article 113 de la mateixa Llei».
El que es publica en el BOIB en compliment del que disposa l'article 49.b) de la Llei de bases de règim local.
Calvià,
El batle
Alfonso Rodríguez Badal