Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 13937
Acord del Consell de Govern de 9 de desembre de 2016 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de dia 5 de desembre de 2016 relatiu a la calendarització del retorn de drets perduts

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, va suposar —entre altres mesures— limitar els dies addicionals de vacances, els dies addicionals de permís per assumptes propis i la complementació de les prestacions que percebia el personal funcionari inclòs en el règim general de la Seguretat Social i el personal laboral al seu servei en les situacions d’incapacitat temporal.

Aquesta norma disposa que les administracions públiques poden determinar els supòsits en què es pot establir un complement fins que s’assoleixi com a màxim el 100 % de les retribucions de què el seu personal gaudia en cada moment, amb caràcter excepcional i de manera degudament justificada. Així doncs, el 9 de novembre de 2012 el Consell de Govern va adoptar un acord per determinar les situacions de caràcter excepcional en les quals es reconeix aquest complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social.

Per la seva part, el Reial decret llei 10/2015, d’11 de setembre, pel qual es concedeixen crèdits extraordinaris i suplements de crèdit en el pressupost de l’Estat i s’adopten altres mesures en matèria d’ocupació pública i d’estímul a l’economia, disposa que “les administracions públiques poden establir fins a dos dies addicionals de permís per assumptes particulars quan es compleixi el sisè trienni, que es poden incrementar, com a màxim, en un dia addicional per cada trienni complert a partir del vuitè”. Seguidament estableix que “cada administració pública pot establir fins a un màxim de quatre dies addicionals de vacances en funció del temps de serveis prestats pels funcionaris públics”.

D’altra banda, el 29 de juliol de 2016 es va ratificar l’Acord de la Mesa General de l’Empleat Públic de l’Administració de les Illes Balears relatiu al retorn de drets, pel qual s’habilita l’adopció d’acords en l’àmbit de la Mesa General o de les meses sectorials respectives que resultin necessaris per millorar les condicions de treball dels empleats públics.

De conformitat amb tot això, el 30 de setembre de 2016 el Consell de Govern va adoptar un acord pel qual es va modificar el punt primer de l’Acord del Consell de Govern de 9 de novembre de 2012 esmentat en el punt anterior, que disposa el següent:

Es reconeix el dret a percebre un complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social fins a assolir, com a màxim, el 100 % de les retribucions que corresponguin a les persones afectades per les situacions d’incapacitat temporal següents:

1.  Les que impliquin una intervenció quirúrgica o hospitalització, encara que la intervenció quirúrgica o l’hospitalització tinguin lloc en un moment posterior, sempre que correspongui al mateix procés patològic i no hi hagi hagut interrupció. A l’efecte de determinar aquesta situació, només es considerarà com a intervenció quirúrgica la que derivi de tractaments que estiguin inclosos en la cartera bàsica de serveis dels sistema nacional de salut.

2.  Els processos que impliquin tractaments de radioteràpia o de quimioteràpia, o tractaments de naturalesa anàloga.

3.  Els processos que tinguin l’inici durant l’estat de gestació, encara que no suposin una situació de risc durant l’embaràs o de risc durant la lactància.

4.  Les derivades de contingències comunes per una malaltia greu que impossibiliti el desenvolupament normal de la prestació del servei. A aquest efecte, s’entendran com a malaltia greu les baixes iguals o superiors a cinc dies.

5.  Les que afectin empleades públiques víctimes de violència de gènere i que derivin d’aquesta situació.

No obstant això, aquest Acord no resulta aplicable automàticament a tots els empleats públics, ja que disposa que “desplegarà els seus efectes l’endemà que es ratifiqui en la mesa sectorial de cada àmbit, segons la disponibilitat econòmica financera i el calendari de retorn de drets acordat”, perquè es puguin aplicar les disposicions previstes.

Per tot això, de conformitat amb l’article 80.1 de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de personal estatutari dels serveis de salut, el 5 de desembre de 2016 l’Administració i les organitzacions sindicals amb representació en la Mesa Sectorial de Sanitat varen subscriure un acord relatiu a establir un calendari per recuperar els drets perduts.

D’altra banda, l’article 38 del Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic —aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre— disposa que, perquè els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l’aprovació expressa i formal d’aquest òrgan.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera de Salut, en la sessió de 9 de desembre de 2016, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

“Primer. Ratificar l’Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat de dia 5 de desembre de 2016 relatiu a la calendarització del retorn de drets perduts, que s’adjunta com a annex, i establir que hom li confereix validesa per mitjà d’aquesta ratificació.

Segon. Ordenar que es publiqui íntegrament aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i determinar que entra en vigor en les dates que s’hi indiquen expressament.

Palma, 9 de desembre de 2016

La secretària del Consell de Govern

Pilar Costa i Serra

Annex

Acord de la Mesa Sectorial de Sanitat, de dia 5 de desembre de 2016, relatiu a la calendarització del retorn de drets perduts

Parts

Per part de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el director general de Funció Pública i Administracions Públiques i el director general del Servei de Salut de les Illes Balears, o les persones en qui deleguin, d’acord amb l’article 2 de l’annex de l’Acord del Consell de Govern de les Illes Balears pel qual s’aprova el Reglament d’organització i funcionament de la Mesa Sectorial de Sanitat de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Per la part social, els representants de les organitzacions sindicals presents en la Mesa Sectorial de Sanitat que consten com a signants d’aquest acord.

Antecedents

El Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, va suposar, entre d’altres, la limitació dels dies addicionals de vacances; dels dies addicionals de permís per assumptes propis i de la complementació de les prestacions que percebi el personal funcionari inclòs en el règim general de la Seguretat Social i el personal laboral al seu servei, en les situacions d’incapacitat temporal. Així mateix, el punt 5 disposa que aquestes administracions poden determinar, en relació amb el seu personal, els supòsits en què, amb caràcter excepcional i degudament justificats, es pugui establir un complement fins que s’assoleixi, com a màxim, el cent per cent de les retribucions que gaudien en cada moment. A aquest efecte, es consideren, en tot cas, degudament justificats els supòsits d’hospitalització i d’intervenció quirúrgica.

En compliment d’aquesta disposició, en data 9 de novembre de 2012, el Consell de Govern va acordar la determinació de les situacions de caràcter excepcional en les quals es reconeix un complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social fins a arribar a assolir, com a màxim, el 100% de les retribucions que corresponguin a les persones afectades en cada cas.

Posteriorment, el Reial decret llei 10/2015, d’11 de setembre, pel qual es concedeixen crèdits extraordinaris i suplements de crèdit en el pressupost de l’Estat i s’adopten altres mesures en matèria d’ocupació pública i d’estímul a l’economia, disposa, per una part, que “les administracions públiques poden establir fins a dos dies addicionals de permís per assumptes particulars quan es compleixi el sisè trienni, que es poden incrementar, com a màxim, en un dia addicional per cada trienni complert a partir del vuitè”, i, per l’altra, que “cada administració pública pot establir fins a un màxim de quatre dies addicionals de vacances en funció del temps de serveis prestats pels funcionaris públics.”

Així mateix aquest Decret llei estableix que “la limitació que estableix l’apartat tres de l’article 8 del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, per als convenis, pactes i acords per al personal funcionari i laboral de les administracions públiques i els seus organismes i entitats, que hi estan vinculats o en depenen, s’ha d’entendre referida a la nova redacció que fa el present Reial decret llei dels permisos i les vacances dels funcionaris públics.” Totes aquestes previsions també han estat incloses en les disposicions addicionals tretzena i catorzena del text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, (d’ara endavant TREBEP).

Així mateix, l’article 38 del TREBEP, en el seus apartats 1 i 3, disposa que en “en el si de les meses de negociació corresponents, els representants de les administracions públiques poden concertar pactes i acords amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades a aquests efectes, per determinar condicions de treball dels funcionaris d’aquestes administracions”, i que “...quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de forma definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut serà directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d’aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació, si s’escau, de la normativa reglamentària corresponent.”

Doncs bé, atès el compromís del Govern de les Illes Balears pel retorn a la normalitat després de quatre anys de retallades, el passat dia 29 de juliol de 2016 es va ratificar l’Acord de la Mesa General de l’Empleat Públic de l’Administració de les Illes Balears relatiu al retorn de drets. Aquest Acord habilitava a l’adopció d’acords, en l’àmbit de la Mesa General o de les meses sectorials respectives, que resultin necessaris per millorar les condicions de treball del personal empleat públic, entre les quals hi estan incloses la recuperació de manera progressiva dels dies addicionals de vacances, dels dies addicionals de permís per assumptes propis; i la determinació de les situacions d’incapacitat temporal de caràcter excepcional en les quals es reconeix un complement econòmic del 100% de les retribucions.

En aquest sentit, el Consell de Govern de dia 30 de setembre 2016 va acordar ampliar les situacions de caràcter excepcional en les quals es reconeix, en les situacions d’incapacitat temporal, un complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social fins a arribar a assolir, com a màxim, el 100 % de les retribucions que corresponguin a les persones afectades en cada cas, vinculant els seus efectes a la ratificació en la mesa sectorial de cada àmbit, segons la disponibilitat econòmica i financera i el calendari de retorn de drets acordat.

En virtut del que s’ha exposat, fruit de les negociacions relatives a la calendarització del retorn de drets dutes a terme entre l’Administració i les organitzacions sindicals amb representació a la Mesa Sectorial de Sanitat, signen el següent:

ACORD

Primer.-  Àmbit d’aplicació

Les previsions d’aquest Acord són aplicables al personal representat a la Mesa Sectorial de Sanitat.

Segon.- Ratificació acord situacions de caràcter excepcional

Ratificar l’Acord del Consell de Govern de dia 30 de setembre de 2016 pel qual es modifica l’Acord del Consell de Govern de 9 de novembre de 2012 pel qual es determinen les situacions de caràcter excepcional en les quals es reconeix un complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social fins a arribar a assolir, com a màxim, el 100 % de les retribucions que corresponguin a les persones afectades en cada cas, el qual desplegarà els seus efectes a partir de dia 1 de gener de 2017.

Així mateix a partir d’aquesta data s’aplicarà l’establert a l’article 3 de l’Ordre del Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques pel qual es desenvolupa per l’Administració de l’Estat i els organismes i entitats de dret públic dependents, el previst en la disposició addicional 38º de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de Pressuposts Generals de l’Estat per l’any 2013 en matèria d’absències per malaltia o accident que no donin lloc a la incapacitat temporal.

Tercer.-  Dies de permís per assumptes particulars per antiguitat

A més dels dies de permís per assumptes particulars establerts per la normativa bàsica estatal, el personal inclòs en l’àmbit d’aplicació d’aquest Acord té dret a dos dies addicionals de permís per assumptes particulars per antiguitat a partir del sisè trienni que compleixi i a un dia addicional més per cada un dels triennis que compleixi a partir de l’octau.

La concessió d’aquest permís es condicionarà a les necessitats del servei. En el moment del gaudi s’ha de garantir la correcta prestació del servei. La denegació d’aquest permís haurà d’estar degudament motivada.

Quart.- Dies addicionals de vacances per antiguitat

A més dels dies de vacances establerts per la normativa bàsica estatal, el personal inclòs en l’àmbit d’aplicació d’aquest Acord, quan compleixi els períodes de prestació de serveis que s’assenyalen a continuació, té dret als dies addicionals de vacances anuals següents:

a) Un dia hàbil de vacances addicional si tenen quinze anys de servei.

b) Dos dies hàbils de vacances addicionals si tenen vint anys de servei.

c) Tres dies hàbils de vacances addicionals si tenen vint-i-cinc anys de servei.

d) Quatre dies hàbils de vacances addicionals si tenen trenta anys de servei o més.

Aquest dret serà efectiu a partir de l’any natural següent a la data en què es compleixin els períodes de serveis assenyalats en les lletres anteriors d’aquest apartat.

A l’efecte de computar els anys de servei que donen dret als dies addicionals de vacances, s’ha de tenir en compte la totalitat dels serveis prestats en qualsevol administració o entitat pública, reconeguts o acreditats, els quals s’han d’acreditar mitjançant l’aportació del certificat corresponent expedit pel servei de Recursos Humans corresponent.

Cinquè.- La recuperació d’aquest dies es durà a terme de manera gradual d’acord amb el calendari següent:

- Any 2018: el 50% dels dies addicionals de permís per assumptes propis que correspondrien segons l’establert al punt tercer i el 50% dels dies que correspondrien segons l’establert al punt quart.

- Any 2019: el 100% dels dies addicionals de permís per assumptes propis que correspondrien segons l’establert al punt tercer i el 100% dels dies que correspondrien segons l’establert al punt quart.

A aquests efectes, el resultat es computarà arrodonint a l’alça, si el primer decimal és igual o superior 5.

Sisè.- Així mateix, l’Administració i les organitzacions sindicals signants del present acord es comprometen a continuar negociant i calendaritzant la recuperació de la resta de drets i a dur a terme les actuacions oportunes per a l’aprovació del decret que regularà el règim jurídic aplicable als permisos, reduccions de jornada i vacances del personal estatutari del Servei de Salut de les Illes Balears.

Palma, 5 de desembre de 2016

 Per l’Administració                                                

Per les organitzacions sindicals

SIMEBAL CESM                    SATSE

USAE                                        UGT

CSI-F                                        CCOO