Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 13936
Acord del Consell de Govern de 9 de desembre de 2016 pel qual es ratifica l’Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de 5 de desembre de 2016 relatiu al calendari de recuperació de drets perduts pel personal funcionari d’aquest àmbit

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En el procés de recuperació de drets perduts pels empleats públics i en compliment del compromís de retorn a la normalitat després de quatre anys de retallades, en la sessió de dia 29 de juliol de 2016 el Consell de Govern va ratificar l’Acord de la Mesa General de l’Empleat Públic relatiu al retorn de drets perduts. Aquest Acord habilitava a la negociació, en l’àmbit de la Mesa General o de les meses respectives, per adoptar les mesures necessàries per millorar les condicions de treball del personal empleat públic, entre les quals hi ha incloses la recuperació de manera progressiva dels dies addicionals de vacances i dels dies addicionals de permís per assumptes propis, i la determinació de les situacions d’incapacitat temporal de caràcter excepcional en les quals es reconeix un complement econòmic del 100 % de les retribucions.

D’altra banda, l’apartat 1 de l’article 38 del Text refós de l’Estatut bàsic de l’empleat públic disposa que «en el si de les meses de negociació corresponents, els representants de les administracions públiques poden concertar pactes i acords amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades a aquests efectes, per determinar condicions de treball dels funcionaris d’aquestes administracions».

En la sessió de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 5 de desembre de 2016, la representació de l’Administració i la representació de les organitzacions socials varen subscriure un acord relatiu al calendari de retorn de drets al personal funcionari d’aquest àmbit.

D’acord amb l’article 5 de la Llei 3/2007, de 27 de març, de la funció pública de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, correspon al Consell de Govern donar validesa i eficàcia als acords assolits mitjançant l’aprovació expressa i formal d’aquests mateixos acords. L’article 38.3 del Text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic disposa que, perquè els acords que versin sobre matèries de competència dels consells de govern de les comunitats autònomes tenguin validesa i eficàcia, requereixen l’aprovació expressa i formal d’aquest òrgan, i que «quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de forma definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut serà directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d’aplicació, sens perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació, si s’escau, de la normativa reglamentària corresponent».

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques, en la sessió de dia 9 de desembre de 2016, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Ratificar l’Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 5 de desembre de 2016 relatiu al calendari de retorn de drets perduts pel personal funcionari d’aquest àmbit.

Segon. Ordenar la publicació d’aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

 

Palma, 9 de desembre de 2016

 

La secretària del Consell de Govern

Pilar Costa i Serra

 

ANNEX

Acord de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears de 5 de desembre de 2016 relatiu al calendari de retorn de drets perduts pel personal funcionari d’aquest àmbit

El Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, va suposar, entre d’altres, la limitació dels dies addicionals de vacances, dels dies addicionals de permís per a assumptes propis i de la complementació de les prestacions que perceben en les situacions d’incapacitat temporal el personal funcionari i el personal laboral al servei de les administracions públiques inclòs en el règim general de la Seguretat Social. Així mateix, l’apartat 5 de l’article 9 disposa que cada administració pot determinar, respecte del seu personal, els supòsits en què amb caràcter excepcional i degudament justificats es pugui establir un complement fins que s’assoleixi, com a màxim, el 100 % de les retribucions de què gaudien en cada moment. A aquests efectes, es consideren, en tot cas, degudament justificats els supòsits d’hospitalització i d’intervenció quirúrgica.

En compliment d’aquesta disposició, en la sessió de dia 9 de novembre de 2012 el Consell de Govern va acordar la determinació de les situacions de caràcter excepcional en les quals es reconeix un complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social fins a arribar a assolir, com a màxim, el 100 % de les retribucions que corresponguin a les persones afectades en cada cas.

Posteriorment, el Reial decret llei 10/2015, d’11 de setembre, pel qual es concedeixen crèdits extraordinaris i suplements de crèdit en el pressupost de l’Estat i s’adopten altres mesures en matèria d’ocupació pública i d’estímul a l’economia, va afegir la disposició addicional catorzena a la Llei 7/2007, de 12 d’abril, de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, que disposa que «Les administracions públiques poden establir fins a dos dies addicionals de permís per a assumptes particulars quan es compleixi el sisè trienni, que es poden incrementar, com a màxim, en un dia addicional per cada trienni complert a partir del vuitè». També hi va afegir la disposició addicional quinzena, que disposa que «Cada administració pública pot establir fins a un màxim de quatre dies addicionals de vacances en funció del temps de serveis prestats pels funcionaris públics».

Així mateix, la disposició addicional primera del Reial decret llei esmentat estableix que «La limitació que estableix l’apartat tres de l’article 8 del Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, per als convenis, pactes i acords per al personal funcionari i laboral de les administracions públiques i els seus organismes i entitats, que hi estan vinculats o en depenen, s’ha d’entendre referida a la nova redacció que fa el present Reial decret llei dels permisos i les vacances dels funcionaris públics.»

D’altra banda, els apartats 1 i 3 de l’article 38 del Text refós de l’Estatut bàsic de l’empleat públic disposen, respectivament, que «En el si de les meses de negociació corresponents, els representants de les administracions publiques poden concertar pactes i acords amb la representació de les organitzacions sindicals legitimades a aquests efectes, per determinar condicions de treball dels funcionaris d’aquestes administracions», i «Quan els acords hagin estat ratificats i afectin temes que poden ser decidits de forma definitiva pels òrgans de govern, el seu contingut serà directament aplicable al personal inclòs en el seu àmbit d’aplicació, sense perjudici que a efectes formals es requereixi la modificació o derogació, si s’escau, de la normativa reglamentària corresponent.»

Atès el compromís del Govern de les Illes Balears pel retorn a la normalitat després de quatre anys de retallades, el dia 29 de juliol de 2016 es va ratificar l’Acord de la Mesa General de l’Empleat Públic de l’Administració de les Illes Balears relatiu al retorn de drets. Aquest Acord habilitava a adoptar acords, en l’àmbit de la Mesa General o de les meses sectorials respectives, que siguin necessaris per millorar les condicions de treball del personal empleat públic, entre les quals hi ha incloses la recuperació de manera progressiva dels dies addicionals de vacances i dels dies addicionals de permís per assumptes propis, i la determinació de les situacions d’incapacitat temporal de caràcter excepcional en les quals es reconeix un complement econòmic del 100 % de les retribucions.

En aquest sentit, en la sessió de dia 30 de setembre de 2016 el Consell de Govern va acordar ampliar les situacions de caràcter excepcional en les quals es reconeix, en les situacions d’incapacitat temporal, un complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social fins a arribar a assolir, com a màxim, el 100 % de les retribucions que corresponguin a les persones afectades en cada cas, i en va vincular els efectes a la ratificació en la mesa sectorial de cada àmbit, segons la disponibilitat econòmica financera i el calendari de retorn de drets acordat.

En virtut del que s’ha exposat, fruit de les negociacions relatives al calendari del retorn de drets, l’Administració i les organitzacions sindicals STEI-Intersindical, CSIF, UGT i CCOO, que han tingut lloc en la sessió de la Mesa Sectorial de Serveis Generals de dia 1 i de dia 5 de desembre de 2016, signam el següent:

ACORD

Primer. Àmbit d’aplicació

Les previsions d’aquest Acord són aplicables al personal funcionari de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears representat en la Mesa Sectorial de Serveis Generals.

Segon. Ratificació de l’acord relatiu a situacions de caràcter excepcional

Es ratifica l’Acord del Consell de Govern de 30 de setembre de 2016 pel qual es modifica l’Acord del Consell de Govern de 9 de novembre de 2012 pel qual es determinen les situacions de caràcter excepcional en les quals es reconeix un complement econòmic de la prestació reconeguda per la Seguretat Social fins a arribar a assolir, com a màxim, el 100 % de les retribucions que corresponguin a les persones afectades en cada cas (BOIB núm. 125/2016, d’1 d’octubre), el qual produirà efectes a partir de dia 1 de gener de 2017.

A partir d’aquesta data s’aplicarà l’establert a l’article 3 de l’Ordre HAP/2802/2012, per la qual es desenvolupa per a l’Administració de l’Estat i els organismes i entitats de dret públic dependents, el previst a la disposició addicional trenta-vuitena de la Llei 17/2012, de 27 de desembre, de pressuposts generals de l’Estat per a l’any 2013 en matèria d’absències per malaltia o accident que no donin lloc a incapacitat temporal.

Tercer. Dies de permís per assumptes particulars per antiguitat

A més dels dies de permís per assumptes particulars que estableix la normativa bàsica estatal, el personal inclòs en l’àmbit d’aplicació d’aquest Acord té dret a dos dies addicionals de permís per assumptes particulars per antiguitat a partir del sisè trienni que compleixi i a un dia addicional més per cada un dels triennis que compleixi a partir del vuitè.

La concessió d’aquest permisos es condicionarà a les necessitats del servei, i en el moment del permís s’ha de garantir que la unitat o dependència corresponent assumeix les tasques del funcionari sol·licitant del permís, sense danys per als ciutadans o per a la unitat.

Quart. Dies addicionals de vacances

A més dels dies de vacances establerts per la normativa bàsica estatal, el personal inclòs en l’àmbit d’aplicació d’aquest Acord, quan compleixi els períodes de prestació de serveis que s’assenyalen a continuació, té dret als dies addicionals de vacances anuals següents:

a) Un dia hàbil de vacances addicional a partir de quinze anys de servei.

b) Dos dies hàbils de vacances addicionals a partir de vint anys de servei.

c) Tres dies hàbils de vacances addicionals a partir de vint-i-cinc anys de servei.

d) Quatre dies hàbils de vacances addicionals a partir de trenta anys de servei.

Aquest dret serà efectiu a partir de l’any natural següent a la data en què es compleixin els períodes de serveis assenyalats en les lletres anteriors d’aquest apartat.

A l’efecte de computar els anys de servei que donen dret als dies addicionals de vacances, s’han de tenir en compte tots els serveis prestats en qualsevol administració o entitat pública, reconeguts o acreditats, els quals s’han d’acreditar mitjançant el certificat corresponent expedit pel Servei de Registre de Personal de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cinquè. Calendari

La recuperació d’aquests dies es farà de manera gradual d’acord amb el calendari següent:

Dies de permís per assumptes particulars per antiguitat

2017

2018

2019

6 triennis

1

2

2

8 triennis

2

2

3

9 triennis

2

3

4

10 triennis

3

4

5

11 triennis

3

5

6

12 triennis

4

5

7

13 triennis

4

6

8

14 triennis

5

7

9

15 triennis

5

8

10

16 triennis

6

8

11

17 triennis

6

9

12

 

Dies addicionals de vacances

2017

2018

2019

15 anys de servei

1

1

1

20 anys de servei

1

2

2

25 anys de servei

2

2

3

30 anys de servei

2

3

4

 

Sisè. Gaudi dels permisos de l’any 2017

Els permisos corresponents a l’any 2017 es podran gaudir des del dia 1 d’abril de 2017 fins al dia 31 de març de 2018.

 

Palma, 5 de desembre de 2016

Per l’Administració de la                Per STEI-Intersindical         Pel CSIF

Comunitat Autònoma

 

Per UGT                                Per CCOO