Torna

BUTLLETÍ OFICIAL DE LES ILLES BALEARS

Secció I. Disposicions generals

AJUNTAMENT D'ESTELLENCS

Núm. 13867
Ordenança taxa per llicències urbanístiques i declaració responsable en matèria d'obres

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Havent-se aprovat, inicialment, l'ORDENANÇA REGULADORA DE LA TAXA PER LLICÈNCIES URBANISTICAS I DECLARACION RESPONSABLE EN MATÈRIA D'OBRES, en sesion plenària de data 28 d'abril de 2016, havent-se inserit anunci en el Diari Oficial de la Comunitat Autonòma i, sense que s'hagin presentat al·legacions en el termini establert per a això, s'entén elevat a definitiu l'acord adoptat inicialment, publicat-se integrament el text de la referida ordenança.

ORDENANÇA FISCAL REGULADORA DE LA TAXA PER LLICÈNCIES URBANÍSTIQUES O DECLARACIONS RESPONSABLES EN MATÈRIA D’OBRES.

Article 1 Fonament i naturalesa

Fent ús de les facultats concedides pels articles 133.2 i 142 de la Constitució, i per l’article 106 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases de règim local, i de conformitat amb el que disposen els articles 15 a 19, del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals (RDL 2/2004, de 5 de març), aquest ajuntament estableix la taxa per llicències urbanístiques o declaracions responsables en matèria d’obres, que es regirà per aquesta ordenança fiscal.

Article 2 Fet imposable

1. Constitueix el fet imposable de la taxa l’activitat municipal, tècnica o administrativa tendent a verificar si els actes d’edificació i d’ús del sòl a què es refereix a l'article 134 de la Llei 2/2014, de 25 de març d'ordenació i ús del sol, i que hagin de fer-se al terme municipal s’ajusten a les normes urbanístiques, d’edificació i de policia previstes en aquesta llei i en el Planejament municipal o la realització de les activitats administratives de control en el supòsits en què l’exigència de llicència fos substituïda per la presentació de declaració responsable o comunicació prèvia.

2. Aquesta taxa és independent i compatible amb l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres, que es regeix per la seva pròpia ordenança.

Article 3 Subjecte passiu

1. Són subjectes passius contribuents les persones físiques o jurídiques i les entitats a què es refereix l’article 35.4 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, que siguin propietaris o posseïdors, o, si és el cas, arrendataris dels immobles en què es projecti fer les construccions o instal·lacions o es projecti fer les obres.

2. En tot cas, tenen la condició de substituts del contribuent els constructors i contractistes de les obres.

Article 4 Responsables

1. Han de respondre solidàriament de les obligacions tributàries del subjecte passiu les persones físiques i jurídiques a què es refereixen els articles 41 i 42 de la Llei 58/2003, general tributària.

2. Són responsables subsidiaris els administradors de les societats i els síndics, interventors o liquidadors de fallides, concursos, societats i entitats en general, en els casos i amb l’abast que assenyala l’article 43 de la Llei 58/2003, general tributària.

Article 5 Base imposable

1. Constitueixen la base imposable de la taxa:

a) El cost real i efectiu de l’obra o construcció, quan es tracti de moviments de terra, obres de nova planta, demolicions, modificació d’estructures o aspecte exterior i interior de les edificacions existents, i qualsevol altre tipus d’obra subjecta a llicència prèvia, declaració responsable o comunicació prèvia, llevat que es ressenyin en els apartats següents d’aquest article.

b) El cost real i efectiu de l’habitatge, el local o la instal·lació, quan es tracti de la primera utilització dels edificis i la modificació de l’ús d’aquests.

c) El valor per metre quadrat que s’assenyala en l’article 6.1 c), quan es tracti de parcel·lacions, agrupacions o segregacions urbanes.

d) La superfície dels cartells de propaganda col·locats de forma visible des de la via pública.

e) Les segregacions en sòl rústic.

f) Per a les pròrrogues de llicència d’obra major, la base imposable és el pressupost de l’obra pendent de fer, segons el certificat expedit pel director tècnic de l’obra.

g) Les pròrrogues de llicència d’obra menor, la base imposable és el pressupost de l’obra pendent de fer.

h) El pressupost del projecte inicial, si després d'haver obtingut llicència, presentat la declaració responsable o la comunicació prèvia es presenten modificacions sense augment del pressupost.

2. S’entén per cost real i efectiu el cost de l’execució material de l’obra, la construcció o la instal·lació.

3. Del cost indicat en les lletres a) i b) de l’apartat 1 d’aquest article s’exclou el que correspon a la maquinària i les instal·lacions industrials i mecàniques.

Article 6 Quota tributària

A) Llicències urbanístiques:

1. La quota tributària resulta d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen de l' 1,1 %

En cap cas l’import de la taxa assenyalat a l'article 5 pot ser menor de 25 euros.

2. En cas de desistiment formulat pel sol·licitant amb anterioritat a la concessió de la llicència:

a) Quan a pesar d’haver-se iniciat l’activitat municipal no hi ha informes tècnics o jurídics, s’ha de tornar el 85% de les taxes abonades.

b) Si l’activitat municipal s’ha iniciat i hi ha informes tècnics o jurídics, no s’ha de tornar cap quota.

3. En cas de renúncia, una vegada atorgada la llicència, no s’ha de tornar cap quota.

4. En cas de denegació de la llicència, les quotes per liquidar han de ser el 100% de les assenyalades en l’apartat 1 anterior.

B) Declaració responsable o comunicació prèvia

1. Es liquidarà una quota fixa inicial de 300 €, en cas de no adjuntar pressupost.

 2. A la resta de supòsits la quota tributària resulta d’aplicar a la base imposable el tipus de gravamen de l'1,1%

Article 7 Exempcions i modificacions

No es concedeixen exempcions ni cap bonificació en l’exacció de la taxa.

Article 8 Acreditació

1. S’acredita la taxa i comença l’obligació de contribuir quan s’inicia l’activitat municipal que constitueix el fet imposable, en aquests efectes s'entendrà iniciada aquesta activitat a la data de presentació de la oportuna sol·licitud de llicència

urbanística, presentació de la declaració responsable en matèria d'obres o comunicació prèvia.

2. A l’obligació de contribuir, una vegada nascuda, no l’afecta de cap manera la denegació de la llicència sol·licitada o la concessió d’aquesta condicionada a la modificació del projecte presentat, ni la renúncia o el desistiment del sol·licitant una vegada concedida la llicència.

Article 9 Gestió

1. Les persones interessades a obtenir les llicències han de presentar una sol·licitud en què especifiquin l’obra o la construcció que es pretén fer, l’emplaçament, el pressupost, la destinació de l’edifici i el projecte tècnic subscrit pel facultatiu competent i visat pel seu col·legi oficial.

2. Quan es tracti de llicència per a una actuació per a la qual no sigui exigible presentar un projecte subscrit per un tècnic competent, la sol·licitud s’ha d’acompanyar d’un pressupost de les obres que s’han de fer, l’estat dels mesuraments i, en general, les característiques de les obres, de manera que se’n pugui comprovar el cost, el qual pot ser fixat, en vista de tot això, pels serveis tècnics municipals.

3. Dins el mes següent a la data d’acabament de la construcció, la instal·lació o l’obra, la persona interessada ha de notificar a l’Administració municipal el cost final de l’obra, la construcció o la instal·lació. En vista de les construccions, les instal·lacions o les obres efectivament fetes i del cost real i efectiu d’aquestes, l’Ajuntament, mitjançant una comprovació administrativa i tècnica, pot modificar, si escau, la base imposable deduïda del cost final abans esmentat, practicar la liquidació provisional o definitiva corresponent i exigir al subjecte passiu o reintegrar-li, si és el cas, la quantitat que correspongui.

4. Si després d’haver formulat la sol·licitud de llicència es modifica o s’amplia el projecte, se n’ha d’informar l’Administració municipal, i s’ha de presentar un nou projecte i un pressupost o el reformat i, si és el cas, plànols i memòries de la modificació o l’ampliació.

5. Les llicències per col·locar suports o tanques per a cartells de propaganda visibles des de la via pública tenen caràcter temporal, de durada anual, a comptar a partir de la data d’expedició de la llicència. Acabat aquest termini, caduca la llicència i se n’ha de sol·licitar la renovació, si és el cas, amb una nova sol·licitud. En cas de renovar-se, s’ha d’abonar el 50% de la taxa.

Article 10 Liquidació i ingrés

1. De conformitat amb el que disposa l’article 27 del Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, s’ha d’exigir el dipòsit previ de l’import total provisional de la taxa, que s’ha d’abonar a la tresoreria municipal; si no es compleix aquest requisit, no es tramitarà l’expedient.

2. Les liquidacions inicials tenen el caràcter de provisionals fins que, una vegada acabades les obres, l’Administració municipal comprovi que s’han fet efectivament i el seu cost real i efectiu; tot això, sens perjudici de la legalització, si escau, de l’obra definitiva feta, i de la imposició, si és el cas, de les sancions que siguin procedents. La mateixa comprovació es pot fer quant a la superfície dels cartells declarada pel sol·licitant.

3. En vista del resultat de la comprovació, s’ha de practicar la liquidació provisional o definitiva.

4. Les liquidacions que es practiquin s’han de notificar als subjectes passius perquè les ingressi a la tresoreria municipal utilitzant els mitjans de pagament i els terminis que assenyala el Reglament general de recaptació.

5. Les quotes liquidades i no satisfetes dins el període voluntari s’han de fer efectives per la via de constrenyiment d’acord amb el Reglament general de recaptació i la resta de disposicions d’aplicació.

Article 11 Inspecció

1. L’execució de les obres queda subjecta a la vigilància, la fiscalització i la revisió de l’Ajuntament, les quals han de dur a terme els seus tècnics i agents.

2. Les llicències i les cartes de pagament, o fotocòpies de les unes i les altres, han d’estar al lloc de les obres mentre durin per poder ser exhibides a requeriment dels agents municipals, els quals en cap cas poden retirar-les perquè és inexcusable la permanència d’aquests documents al lloc de les obres.

Article 12 Infraccions i sancions

Pel que fa a tot el que es refereix a la qualificació d’infraccions tributàries, així com a les sancions que corresponguin en cada cas, s’ha d’aplicar el règim regulat en la Llei general tributària i en les altres disposicions que la complementin i la desenvolupin.

DISPOSICIÓ FINAL Aquesta ordenança entra en vigor als trenta dies de la seva publicació  en el Butlletí Oficial de les Illes Balears continuarà vigent fins que es modifiqui o es derogui expressament.

 

Estellencs, a 24 de novembre de 2016.

EL BATLE

Bartomeu Jover Sanchez.