Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 13358
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre els camps de golf Son Aversó, club social i hotel, xarxa MT i serveis, TM Palma. (8190/08)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 37 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluació d’impacte ambiental i avaluació ambiental estratègica, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 27 d’octubre de 2016,

“ATÈS

1.Que el “Proyecto básico del Golf de Son Aversó (18+9) Hoyos Escuela de Golf + 3 hoyos con campo de prácticas + club social Oferta complementaria: Hotel 5*****”, el “Proyecto de Red Subterránea de Media Tensión para Instalación de centro de Transformación Privado” i el “Proyecto básico de dotación de servicios al campo de golf de Son Aversó” pretenen executar-se en sòl rústic, a les proximitats dels nuclis urbans de sa Garriga, son Sardina, Son Espanyol i Palmanyola.

2.Que la construcció dels camps de golf (30 forats en total) i el complex hoteler de 450 places suposen una transformació i una degradació d’un dels pocs paisatges rurals ben conservats de l’entorn de Palma.

3.Que la construcció dels camps de golf i el complex hoteler suposen la pèrdua d’un paisatge cultural molt valuós per convertir-lo en una zona de gespa impròpia d’aquest indret.

4.Que les associacions de veïnats dels nuclis de son Sardina, sa Garriga i Palmanyola varen al·legar que la construcció del camp de golf suposa “la pèrdua de trames construïdes del passat i la seva substitució per configuracions repetides i banals, sense integració a l’espai heretat”.

5.Que la Norma 61 del Pla Territorial Insular aposta per un equilibri territorial a l’illa de Mallorca pel que fa a la implantació de camps de golf.

6.Que ja existeix una important oferta de camps de golf als voltants del terme municipal de Palma i no s’ha justificat l’existència de més demanda a aquesta zona i la impossibilitat de satisfer-la amb les instal·lacions actualment existents.

7.Que les alternatives presentades a l”Anexo Estudio de Evaluación Simplificada de Impacto Ambiental. Diciembre 2008” no inclouen alternatives d’ubicació en altres emplaçaments de Mallorca que no tinguin tanta riquesa patrimonial i natural.

8.Que la zona de son Aversó constitueix una àrea de notable interès etnològic i patrimonial i l’execució de les actuacions previstes suposarien un greu impacte directe sobre aquests elements patrimonials i el seu entorn.

9.Que ambientalment és important conservar intacte el conjunt de la xarxa hidràulica de la font de Mestre Pere i el seu entorn.

10.Que l’Annex II de la “Declaració com a Bé d’Interès Cultural amb categoria de monument del sistema hidràulic de la Font de Mestre Pere que transcorre pel termes municipals de Palma de Mallorca, Bunyola i Valldemossa. Exp. 23/2013” (BOIB num. 90 de 3 de juliol de 2014) manifesta que “És no sols important sinó bàsic que en la protecció de l’àmbit del sistema hidràulic que ens ocupa es contempli el paisatge natural, agrícola i arquitectònic en el seu conjunt. Considerem de gran valor la relació i integració entre les diferents zones boscoses i de cultius: boscos de ribera, zones de pinar i alzinar, horts, zones de cultiu de secà, bàsicament plantades de garrovers i ametllers, etc. S’ha de preservar tot aquest paisatge perfectament integrat i conjuntat amb les construccions de la hidràulica i l’arquitectura tradicional”.

11.Que es produeix un incompliment de l’article 41.3 de la Llei 12/1998, de 21 de desembre, del patrimoni històric de les Illes Balears perquè hi ha una alteració del cromatisme de l’entorn i del paisatge i un moviment de terres que comporten una alteració de la geomorfologia del terreny.

12.L’informe tècnic desfavorable del Departament de Cultura, Patrimoni i Esports rebut en el tràmit de consulta a les Administracions Públiques afectades i a on manifesta que el projecte “...és del tot incompatible amb les directrius de l’expedient de protecció, que dóna especial importància a la conservació del paisatge de la zona: La vàlua paisatgística de la zona declara BIC i el seu entorn de protecció fa especialment necessari minimitzar qualsevol tipus d’actuació dins l’entorn de protecció del BIC. La visualització del paisatge, originat a partir del sistema hidràulic és tan important com la contemplació del mateix sistema hidràulic. La construcció d’aquests edificis i instal·lacions suposaria un radical canvi del paisatge actual.”

13.Que es considera inoportuna la seva implantació per la gran ocupació territorial (82 Ha) del projecte i la pèrdua total dels hàbitats actualment presents, zones de cultiu de secà amb garroverars i ametllerars.

14.Que la transformació de l’espai per l’ocupació d’edificacions, urbanització perifèrica i llacs també és molt elevada (7,38 Ha en total).

15.Que encara que es disposi de Resolució favorable del Director General de Recursos Hídrics de 5 de febrer de 2008 per a la concessió d’aigües regenerades procedents de l’EDAR de Palma, hi ha un informe posterior de la mateixa Direcció General que alerta de “Parcel·les en perímetres de restriccions de pous d’abastiment”, “Vulnerabilitat de l’aqüífer alta” i “Qualitat de les aigües depurades que s’obtenen de la xarxa propera tenen uns nivells de Nitrats NO3-, Clorurs Cl-, Conductivitat Elèctrica, etc,... molt més elevats que les aigües que ens trobem a poc nivell del sòl (que com ja s’ha comentat amb anterioritat són de gran qualitat)”.

16.Que el condicionant 2a) de la Resolució del Director General de Recursos Hídrics de 5 de febrer de 2008 per a la concessió d’aigües regenerades procedents de l’EDAR de Palma estableix que “El cabal màxim instantani serà de 37,26 l/seg. amb un cabal total anual de 367.724 m3/any i 3.219 m3/dia. Aquest títol concesional no garanteix la disponibilitat dels cabals concedits, els quals queden supeditats al compliment de la previsió de l’evolució del cabal de l’estació depuradora”.

17.L’informe tècnic d’Emaya de 7 d’octubre de 2016 a on manifest que “La capacitat de producció total d’aigua depurada actual de les EDARS no ha pogut satisfer en l’últim any, durant diverses setmanes de l’estiu, la demanda ja existent, no sent possible augmentar-la en dependre l’aigua residual d’entrada en les mateixes”. 

18.L’informe tècnic d’Emaya de 7 d’octubre de 2016 on conclou que hi ha tota una sèrie de condicionants que “impedeixen que es pugui atendre la sol·licitud de demanda d’aigua regenerada, sent precisa l’adequació de tot el sistema, els costos del qual no estan quantificats, però semblen difícilment assumibles per a la promotora del Golf Son Adversó”.

19.Que les al·legacions presentades fan referència al risc de contaminació de l’aqüífer per la utilització d’adobs i productes fitosanitaris i el reg intensiu amb aigües depurades.

20.Que a la finca veïna a la de son Aversó hi trobam un pou d’abastament CAS 780 el perímetre de protecció del qual afecta tres tees, mig green, un green sencer i un tercer del carrer projectats i l’informe de Sanitat Ambiental diu que la zona a regar amb aigua depurada no estarà situada a menys de 250 m de radi de qualsevol captació d’aigua per consum humà.

21.Que vàries al·legacions fan referència a què la reutilització de les aigües residuals depurades per al reg d’un camp de golf particular impedeix que es destinin a usos prioritaris com ara l’agricultura, el reg de jardins públics o la creació de barreres contra la intrusió salina.

ACORDA

informar desfavorablement la construcció dels camps de golf de 18 i 9 forats, l’escola de golf de 3 forats amb camp de pràctiques i l’hotel de cinc estrelles i el club social, la instal·lació d’una xarxa de mitjana tensió i el centre de transformació i el pla de dotació de serveis prevists a la finca de son Aversó polígon 16 parcel·la 3 de Palma, promoguts per Dracplus sl (abans Proalaró sl) d’acord amb els projectes presentats, l’estudi d’impacte ambiental i els seus Annexos d’actualització de continguts i la resta de documentació que obra a l’expedient.

   

Palma, 4 de novembre de 2016

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias