Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 13285
Resolució del President de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears, per la qual es formula l’informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual 1/2016 de les NNSS des Mercadal, relativa a la implantació d’un sistema general viari, d’aparcaments públics i d’equipament docent i/o esportiu; i també de la desclassificació d’una parcel·la de sòl urbà. (Exp. 88e/2016)
Versió PDF
Vist l’informe tècnic amb proposta de resolució de dia 9 de novembre de 2016, i d’acord amb l’article 6 del Decret 29/2009, de 8 de maig d’organització, funcions i règim jurídic de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears (endavant CMAIB) i l’Acord del Ple de la CMAIB sobre la delegació de competències del Ple en el seu President (BOIB núm. 168 de 14/11/2015).
RESOLC FORMULAR:
Informe ambiental estratègic sobre la modificació puntual 1/2016 de les NNSS des Mercadal, relativa a la implantació d’un sistema general viari, d’aparcaments públics i d’equipament docent i/o esportiu; i també de la desclassificació d’una parcel·la de sòl urbà.en els termes següents:
1. Determinació de subjecció a avaluació ambiental i tramitació
La modificació puntual 1/2016 de les NNSS des Mercadal està inclosa en el punt 2) de l’article 6 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’Avaluació Ambiental -Plans i programes objectes d’una avaluació ambiental estratègiques simplificada i la tramitació es preveu a l’article 29 i següents de la Llei.
2. Descripció i ubicació del pla
La present modificació puntual 1/2016 de les NNSS des Mercadal consisteix en:
- La implantació d’un sistema general viari en el carrer de Tramuntana necessari per donar suport al nou equipament docent i/o esportiu que també es proposa incorporar al planejament.
- La implantació d’un sistema general d’aparcaments públics en el carrer Pla de ses Eres. Amb aquesta actuació l’àmbit afectat serà de 3.198 m2, del quals 572 m2 són sòl urbà (qualificat com a sistema viari). Així es donarà accés al sistema general d’aparcaments públics situat en sòl rústic i qualificat com a sistema general.
- La implantació d’un sistema general d’equipament docent i/o esportiu en el carrer de Tramuntana que respon a les necessitats d’interès públic. La parcel·la resultant, serà de 22.736 m2 de superfície (essent la mínima requerida per l’IBISEC, per a un centre docent de 6+12 unitats, de 8.100 m2 i de 9+18 unitats, de 12.150 m2). La resta de superfície d’aquesta parcel·la es podrà destinar a instal·lacions esportives mixtes per a l’equipament docent, quedant així cobertes les necessitats futures del municipi.
- La desclassificació d’una parcel·la de sòl urbà per classificar-la com a sòl rústic en el carrer de Tramuntana la qual està afectada pel sistema general viari que s’implanta en aquest carrer, com a conseqüència de l’ordenació del sistema general viari i de l’equipament. El nou viari separarà el sòl urbà romanent per la seva banda Est del sòl rústic que se situa a l’Oest. D’altra banda, la parcel·la desclassificada forma, amb les parcel·les de més al nord (P3 a P5), una unitat coherent de sòl rústic amb les mateixes característiques geogràfiques i de paisatge. D’aquest manera es permetrà, en un futur, ordenar-les de forma conjunta.
3. Avaluació dels efectes previsibles
L’àmbit de la modificació de les NNSS plantejada per a l’equipament docent i vial de servei està afectat parcialment per risc d’inundació, al trobar-se vora del torrent de l’Arpa (en un tram encara no canalitzat). Per aquest motiu, els marges del torrent es classifiquen també com a Àrea de Protecció de Risc (APR) d’erosió. La zona de l’aparcament tan sols es veu afectada per risc d’inundació al seu accés per al carrer Pla de Ses Eres. Aquest també llinda amb el torrent de l’Arpa, al seu pas, ja canalitzat, pel nucli des Mercadal (qualificat com a Zona APR inundació. NTT Carrer Pla de Ses Eres).
Per aquest motiu, l'abril de 2013 l'Ajuntament des Mercadal va encarregà L'AVANTPROJECTE DE CONDICIONAMENT DEL TRAM DEL TORRENT SITUAT AIGÜES AVALL DE LA ZONA ESPORTIVA redactat per Fernando Salom Pons, Enginyer Tècnic d'Obres Públiques. Aquest avantprojecte, es va remetre a la Direcció General de Recursos Hídrics en data 21/05/2013 - RE nº1986, juntament amb la sol·licitud de finançament per a la seva execució, perquè s’emetés l’informe corresponent, ja que el pressupost de l'actuació va ascendir a 389.746,22 €.
Actualment el Servei de Construcció de la Direcció General de Recursos Hídrics, està redactant el projecte d'executiu per a l'endegament del torrent al tram afectat i, segons converses de l'Ajuntament des Mercadal amb la referida Direcció General, sembla que en breu es signarà un conveni per a la seva execució.
4.Consultes a les administracions publiques afectades i persones interessades
D’acord amb l’article 30 de la Llei 21/2013, s’ha consultat les administracions següents:
-Departament de Gestió del Domini Hidràulic (Servei d’Estudis i Planificació i Servei d’Aigües superficials) dels quals s’ha rebut resposta favorable amb condicions.
- Consell Insular de Menorca, Departament d’Ordenació Territorial i turística qui a dia d’avui encara no ha respost.
5. Anàlisi dels criteris de l’annex V de la Llei 21/2013
S’han analitzat el criteris de l’annex V de la Llei 21/2013 d'AA i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient, en concret:
1. L’àmbit de la modificació puntual no estableix un marc per a projectes i altres activitats, bé en relació amb la ubicació, naturalesa, dimensions, i les condicions de funcionament o bé en relació amb l’assignació de recursos.
2. Per les característiques, dimensió i àmbit afectat la proposta de Modificació Puntual no requereix definir mesures específiques d’integració ambiental o promoció de la sostenibilitat. La proposta de modificació no condiciona cap altre pla o programa més enllà de les pròpies Normes Subsidiàries
3. Al document ambiental se proposen tota una sèrie de mesures correctores per prevenir, reduir i, en la mesura que sigui possible, corregir qualsevol possible efecte negatiu rellevant.
4. Els efectes negatius no estan lligats directament a aquesta modificació sinó restringits a la fase de les obres posteriors. No obstant els impactes socioeconòmics positius d’aquesta modificació de planejament , abracen ot el nucli des Mercadal, per la millora de l’oferta de la infraestructura educativa i de l’accessibilitat al centre de la població derivada de l’execució de l’aparcament.
5. També hi haurà efectes de caire positiu pel que fa a la conservació i posada en valor per a altres usos de l’edifici catalogat de l’escola.
6. No hi ha cap caràcter transfronterer en la modificació, ni impactes negatius amb efectes acumulatius. El desenvolupament de la modificació puntual no suposa un risc per a la salut humana. No es d’esperar cap efecte negatiu sobre la hidrografia, la vegetació, fauna, espais naturals, habitats i paisatge derivada de l’actuació proposada. El desenvolupament de la infraestructura prevista tindrà uns clars efectes positius sobre la qualitat de vida dels habitants de la zona.
Conclusions de l’Informe ambiental estratègic
Primer. No subjectar a avaluació ambiental estratègica ordinària la “Modificació Puntual 1/2016 de les NNSS des Mercadal, relativa a la implantació d’un sistema general viari, d’aparcaments públics i d’equipament docent i/o esportiu; i també de la desclassificació d’una parcel·la de sòl urbà”, atès que no es preveu que pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex V de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures correctores incloses al document ambiental presentant i els condicionants següents:
Els que figuren a l’informe del Servei d’Estudis i Planificació de la DG de Recursos Hídrics de 28/09/2016:
- Si el projecte suposa l’excavació de talussos, els han d’estabilitzar mitjançant murs de contenció o marges.
- Durant el temps que durin les obres d’implantació de les distintes activitats permeses amb aquesta modificació s’hauran de prendre les màximes mesures de precaució per evitar abocaments de substàncies contaminants (olis, hidrocarburs..), tant de manera accidental com en les feines de manteniment de la maquinaria que s’empri per a l’execució de les obres. Si es produeix algun abocament de substàncies contaminants s’haurà de posar en coneixement de la Direcció General de Recursos Hídrics així com de l’ajuntament des Mercadal.
- El tractament d’aigües residuals del nou equipament docent i/o esportiu s’ha de connectar a la xarxa de clavegueram.
Es recomana la instal·lació de mecanismes d’estalvi d’aigua.
Es recorda que abans de l’aprovació definitiva s'haurà d'obtenir informe de gestió d’Emergències.
Es recorda, tal com es recull a l’informe del servei d’aigües superficials de la DG de Recursos Hídrics de 31/08/2016, que les obres en zones de servitud, en zones de policia i en zones inundables o potencialment inundables, precisaran d’autorització administrativa prèvia de la D.G.R.H. Aquesta autorització serà independent de qualsevol altra que hagi d’esser atorgada per els diferents òrgans de les administracions públiques, i en el seu cas, dels propietaris del terrenys particulars. A la sol·licitud d’autorització el peticionari deurà adjuntar projecte constructiu, subscrit per tècnic competent, que defineixi amb un grau de detall suficient les obres a realitzar.
Segon. Es publicarà el present informe ambiental a la seu electrònica de la CMAIB i al Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposa l’article 31.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d’AA. A més, es donarà compte al Ple de la CMAIB i el Subcomitè d’AAE.
Tercer. L’informe ambiental estratègic perdrà la seva vigència i cessarà en la producció dels efectes que li són propis si, una vegada publicat en el BOIB, no s’hagués procedit a l’aprovació del pla o programa en el termini màxim de quatre anys des de la publicació, d’acord amb el que disposa l’article 31.4 de la Llei 21/2013.
Quart. L’informe ambiental estratègic no serà objecte de cap recurs, sense perjudici del que, si és el cas, escaigui en via administrativa o judicial davant de l’acte d’aprovació del pla o programa, d’acord amb el que disposa l’article 31.5 de la Llei 21/2013.
Cinquè. Aquesta resolució s'emet sense perjudici de les competències urbanístiques, de gestió o territorials de les administracions competents i de les autoritzacions o informes necessaris per a l’aprovació.
Palma, 22 de novembre de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias