Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE BUNYOLA
Núm. 13205
Aprovació definitiva del Reglament de Participació i foment de la democràcia ciutadana del Municipi de Bunyola
Versió PDF
1. Durant el termini d'exposició pública de l'acord inicial d'aprovació del Reglament de Participació i Foment de la Democràcia Ciutadana, adoptat per acord de Ple de l'Ajuntament de Bunyola de data 7 d'abril de 2016, es va presentar per part del Sr. Pep Malagrava Rigo, en nom de Podem Bunyola, un escrit d'al·legacions.
2. Per acord del Ple de data 8 de setembre de 2016, es varen resoldre les al·legacions presentades i es va aprovar definitivament el Reglament Municipal de participació i foment de la democràcia ciutadana del municipi de Bunyola, la qual cosa es publica a l'efecte de l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril. Reguladora de les Bases del Règim Local i 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, Llei Municipal i Règim Local de les Illes Balears.
3. Contra el present acord, s'interposarà recurs contenciós-administratiu, davant la Sala del contenciós administratiu del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, en el termini de dos mesos a comptar des de l'endemà de la publicació del present anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la Jurisdicció Contenciós-Administrativa.
REGLAMENT DE PARTICIPACIÓ I FOMENT DE LA DEMOCRÀCIA CIUTADANA DEL MUNICIPI DE BUNYOLA
Els ajuntaments són l’administració més propera a la ciutadania, el primer escaló en l’extensa arquitectura de les institucions públiques. Precisament, perquè aquesta estructura no esdevingui densa i complexa, i segons com opaca, i pugui arribar a parèixer llunyana a la ciutadania a la qual es deu, és l’obligació dels municipis fer tot quan tinguin al seu abast per acostar-los-hi.
La ciutadania ha de veure en els seus ajuntaments l’expressió real de la seva voluntat, i perquè això sigui així, no basta en una consulta puntual cada quatre anys. La proximitat entre responsables municipals i veïnats, la transparència, i la immediata percepció dels resultats de les accions del Consistori, i més en un municipi petit com el de Bunyola -amb la característica de dues entitats locals- exigeix necessàriament que la ciutadania pugui ser part activa de la presa de decisions al marge dels partits, sense que això suposi substituir el paper d’aquests en el dia a dia del govern municipal.
Bé sigui a través de les associacions, o bé a títol individual o col·lectiu, aquest reglament obre la porta a la ciutadania de Bunyola a participar conjuntament amb l’equip de regidors del ple municipal, en el govern municipal, prenent com a referència els valors de la tolerància i el respecte per a tots les persones, opinions i ideologies que conviuen al nostre municipi. L’Ajuntament, per la seva banda, assumeix el compromís de fomentar aquesta participació entre tots els Bunyolins. L’Ajuntament de Bunyola amb aquest reglament vol aprofundir en la pròpia democràcia, reafirmant així que aquest és l’únic sistema de govern vàlid pels veïnats del nostre municipi, de les Illes Balears i del món, i assumeix el compromís de respectar i defensar, per damunt de tot, la voluntat de la seva ciutadania.
Capítol I. Disposicions generals
ARTICLE 1
És objecte d’aquest reglament la regulació de les formes, mitjans i procediments d’informació i participació ciutadana individual i col·lectiva en la gestió municipal del municipi de Bunyola, conforme amb allò establert en els articles 1, 4.1.a), 18, 24, i 69 al 72 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim Local i els articles 130, 131 i 226 a 236 del Reglament d’Organització, Funcionament i Règim Jurídic de les Entitats Locals.
ARTICLE 2
2.1. Aquest reglament serà aplicable a títol individual a tots els veïnats inscrits en el padró municipal de l’Ajuntament de Bunyola, i a totes les entitats ciutadanes el domicili social i l’àmbit de les quals sigui el municipi, i a totes les persones residents en el municipi.
2.2. Es consideren entitats ciutadanes les associacions, federacions, unions i qualsevol altra forma d’integració entre persones constituïdes per a la defensa d’interessos generals o sectorials dels veïnats que, a més d’estar inscrits prèviament al registre general d’associacions, ho estiguin també al registre municipal d’associacions de l’Ajuntament de Bunyola.
2.3. Per a tal efecte, l’Ajuntament de Bunyola es compromet a actualitzar anualment el Registre Municipal d’Associacions.
L’Ajuntament afavorirà el desenvolupament de les associacions, en difondrà al màxim les seves activitats, i els facilitarà l’accés a les ajudes econòmiques per a la realització de les seves activitats i impulsarà la seva participació en la gestió de la corporació.
Capítol II. Dret a la informació
ARTICLE 3
3.1. Tota la ciutadania té dret a rebre informació de les activitats municipals, accedir als arxius públics i utilitzar tots els mitjans d’informació general que estableixi l’Ajuntament, de manera contrastada, periòdica i transparent. Aquest, per la seva banda, té l’obligació d’informar de les seves activitats i assumptes de manera clara i objectiva.
La ciutadania té el dret d'accedir a la documentació dels expedients dels quals són part interessada i d'estar assabentada del seu procés de tramitació, respectant en tot moment la confidencialitat de les dades referents a terceres persones.
3.2. L’Ajuntament, té l’obligació de facilitar tota la informació que generi i que sigui d’interès general, de manera senzilla, accessible i transparent.
3.3. La denegació o la limitació d’aquest dret, en tot quant afecti la seguretat i la defensa de l’Estat, l’esbrinament de delictes o la intimitat de les persones s’ha de verificar mitjançant resolució motivada.
ARTICLE 4
El dret a la informació es concreta, com a mínim, en:
a) La capacitat de totes les persones per accedir als arxius públics municipals i d'utilitzar tots els mitjans d’informació general que estableixi l’Ajuntament, amb les úniques limitacions establertes per la legislació vigent, especialment respecte als drets de protecció de la infància i la joventut, la intimitat de les persones i la seguretat ciutadana.
b) El dret a disposar de canals i vies d’informació estables en els quals es reculli de forma contrastada i plural la informació relativa a les activitats municipals. Aquests canals i vies d’informació seran:
i.La pàgina web de l’Ajuntament de Bunyola (www.ajbunyola.net),
ii.La pàgina de Facebook de l’Ajuntament de Bunyola (www.facebook.com/ajbunyola)
iii.La pàgina de Twitter de l’Ajuntament de Bunyola (www.twitter.com/ajbunyola)
iv.Els taulers d’informació situats al Mercat Municipal, a Orient, a l’Ajuntament a Ca’s Valencià i a la Casa de Cultura.
v.La llista de distribució de WhatsApp, que es posarà a disposició de la ciutadania a través del portal web de l'Ajuntament i del tauler d'informació.
vi.Qualsevol altre canal o via d’informació disponible.
c) El dret a rebre resposta de l’Ajuntament de Bunyola el més àgil possible i sempre dins els terminis que marca la legislació en aquesta matèria.
d) El dret a conèixer les raons en base a les quals s’ha acceptat o desestimat l’accés a un servei o l’acceptació o no d’una proposta, sempre que sigui sol·licitat per la persona o entitat interessada.
e) El dret a disposar de la informació necessària per fer el seguiment i avaluació de l’activitat municipal, així com de l’ús que fa el consistori dels doblers de la hisenda pública.
Capítol III. Dret a la participació
ARTICLE 5
5.1. El dret a la participació es concreta, com a mínim, amb el dret d'intervenció a les sessions públiques un cop s’aixeca la sessió, la iniciativa ciutadana municipal i el referèndum municipal o consulta popular, sense perjudici d’altres disposicions.
5.2. Són sessions públiques totes aquelles convocatòries de sessió de l’Ajuntament contemplades per la llei.
5.3. Qualsevol veïnat de Bunyola major de 18 anys o associació inscrita en el Registre Municipal d’entitats en pot fer ús.
ARTICLE 6
6.1. El dret d’intervenció, un cop finalitzat el plenari, permet formular precs i preguntes a qualsevol ciutadà veïnat del municipi major de 18 anys, o entitat inscrita al registre municipal d’associacions, que demani el torn de paraula un cop la persona titular de la batlia hagi convidat el poble a participar-hi.
6.2. El dret d’intervenció també empara que qualsevol entitat pugui presentar una moció per incloure un punt a l’ordre del dia de la sessió. Ho haurà de fer mitjançant un escrit entrat al registre municipal deu dies abans de la sessió com a mínim.
L'entitat designarà una persona representant, la qual serà la responsable d'exposar i defensar la moció davant el ple.
6.3. Per intervenir en qualsevol altre punt de l’ordre del dia, s’haurà de sol·licitar amb 24 hores d’antelació, per escrit al registre municipal, explicant-ne les motivacions. La persona titular de la batlia serà qui autoritzarà o denegarà la petició, que serà comunicada al sol·licitant per escrit.
ARTICLE 7
7.1. La iniciativa ciutadana municipal (ICM) empara el dret de la ciutadania a presentar, mitjançant el suport d’un 15% de persones empadronades al municipi de Bunyola majors de 18 anys, propostes d’aprovació de mocions, de projectes o reglaments, de consultes populars o referèndums municipals, sempre i quan no afectin a la hisenda local.
7.2. Les propostes es discutiran en un plenari extraordinari i públic, sens perjudici que per raó de matèria ho resolgui un altre òrgan, amb aquest com a únic punt de l’ordre del dia. Un portaveu del col·lectiu promotor la defensarà oralment, i seguidament passarà a debat dels grups polítics i votació.
7.3. També les entitats poden presentar iniciatives ciutadanes municipals: en aquest cas, haurà de ser amb el suport de 2/3 de les entitats inscrites en el registre municipal d’associacions.
7.4. En cap cas poden ser objecte d’aquesta iniciativa normes reguladores de tributs i preus públics, les que segons la Constitució són pròpies de regulació de Llei Orgànica, les de caràcter internacional, la prerrogativa de gràcia i les esmentades a l’article 131 i 141.1 de la Constitució.
7.5. L’Ajuntament facilitarà un model per a la seva presentació on s’haurà d’indicar amb la major claredat, la proposta que es fa, argumentant, si és possible, els motius que l’aconsellen.
7.6. Les resolucions aprovades mitjançant aquest procés es comunicaran immediatament a la Presidència del Consell de Mallorca i a la Presidència del Govern de les Illes Balears.
ARTICLE 8
8.1. Mitjançant el referèndum municipal, totes les persones inscrites al padró municipal majors de 18 anys tenen dret a ser consultades directament sobre els assumptes del seu interès. Així mateix, l’Ajuntament es reserva el dret a realitzar consultes puntuals a sectors concrets del municipi.
8.2. Per tal de convocar un referèndum la proposta haurà de comptar amb el suport de la majoria absolta dels regidors del plenari.
8.3. El referèndum no podrà consistir en matèria d’hisendes locals i s’haurà de referir a àmbits de la competència municipal.
8.4. Correspondrà al Ple definir el redactat concret de la consulta, que haurà de ser aprovat per la Junta de portaveus o Comissió Informativa.
8.5. Una mateixa qüestió no es podrà demanar dues vegades en un mateix mandat.
8.6. Les resolucions aprovades mitjançant aquest procés es comunicaran immediatament a la Presidència del Consell de Mallorca i a la Presidència del Govern de les Illes Balears.
Capítol IV. Les Comissions
ARTICLE 9
Cada Regidor podrà convocar públicament les Comissions que consideri adients per al desenvolupament de les seves tasques.
Les Comissions es constituiran el primer dia de reunió de la Comissió i s’hi consideraran convocades totes les entitats i individus del municipi que siguin part interessada.
Capítol V. Els Pressuposts Participatius
ARTICLE 10
10.1. L’Ajuntament elaborarà els pressuposts municipals a través d’un procés de participació ciutadana.
10.2. Aquest procés s’iniciarà en l’elaboració dels pressuposts que comenci immediatament després que s’aprovi aquest reglament.
ARTICLE 11
L’Ajuntament, en acord de plenari, elaborarà un mecanisme precís per a desenvolupar el procés, que tanmateix, ha de recollir aquests principis bàsics:
a) Consulta a tots els veïnats del municipi de Bunyola majors de 18 anys i a les entitats inscrites al registre municipal d’associacions.
b) Ús de les noves tecnologies per tal de facilitar el procés (creació d’un web, d’un fòrum virtual, etc.).
c) Exposició i presentació pública de tot el procés, des de l’inici fins el resultat final
Capítol VI. El Debat sobre l’Estat del Poble
ARTICLE 12
12.1. La persona titular de la batlia, prèvia consulta amb els portaveus dels diferents grups municipals, convocarà dins el primer quadrimestre de l’any, un plenari extraordinari, amb un únic punt de l’ordre del dia, que serà el de Debat sobre l’Estat del Poble.
12.2. La data del Debat serà consensuada per tots els grups municipals, els quals seran notificats amb una antelació mínima de 15 dies a la data de celebració del Debat, sense perjudici de la notificació reglamentària de plenari a tots els regidors, i es publicarà al manco una setmana abans per tal que la ciutadania tingui facilitat d'assistir-hi. El Debat es celebrarà en dissabte, de les 9’00 a les 13’00 hores.
12.3. El lloc del Debat serà decidit i consensuat per tots els grups municipals, valorant l’adequació del local a la possible assistència de públic.
12.4. En cas que el Debat no fos convocat per la persona titular de la batlia durant el primer quadrimestre, s’entendrà convocat automàticament pel primer dissabte del segon quadrimestre.
ARTICLE 13
13.1. S’iniciarà el Debat amb la intervenció de la persona titular de la batlia, la qual disposarà de 25 minuts per exposar els projectes per al proper any i/o donar compte de l’activitat municipal del darrer exercici.
13.2. Després de la intervenció de la persona titular de la batlia, els portaveus de cada grup municipal podran intervenir. Disposaran de 25 minuts cada un per fer la seva exposició. Aquestes intervencions es faran amb ordre de menor a major nombre de vots obtinguts a les eleccions. Secretaria advertirà dels 3 minuts darrers d’intervenció a cada portaveu i a la persona titular de la batlia.
13.3. Després de la part expositiva, s’iniciarà un torn de rèpliques i contrarèpliques, dirigides per la persona titular de la batlia, les quals tindran una durada màxima de 3 minuts. La durada total d’aquest torn, serà com a màxim de 48 minuts. En cas d’excedir els temps marcats en els anterior punts, la persona que ocupi la presidència retirarà l’ús de la paraula i la donarà al següent grup.
13.4. En tot cas, la persona titular de la batlia disposarà de la darrera intervenció prèvia a l’inici de cloenda del Debat.
13.5. Seguidament, s’iniciarà el torn de cloenda del Debat, on els grups faran les seves intervencions, exposaran les seves conclusions del debat i dirigiran les propostes que considerin oportunes. Per això, cada grup disposarà de 10 minuts. L’ordre d’intervenció en aquest torn serà de menor a major nombre de vots obtinguts a les eleccions.
13.6. Totes les propostes fetes pels diferents grups municipals seran votades i si obtenen l’aprovació de la majoria absoluta de la Corporació, seran incloses a l’ordre del dia d’un proper Plenari. Aquesta sessió Plenària haurà de ser convocada en el termini màxim de 30 dies.
13.7. La persona titular de la batlia tancarà el Debat.
13.8. Tant a la part expositiva com en el torn de rèpliques, només podran intervenir regidors electes del Consistori.
ARTICLE 14
14.1. Es podran presentar preguntes per escrit al Registre de l’Ajuntament de Bunyola fins a 48 hores abans de l’inici del Debat.
14.2. També es podran formular preguntes per escrit, una vegada finalitzada la primera intervenció dels grups polítics.
ARTICLE 15
15.1. Una vegada acabada la Sessió Plenària, es comença una sessió de Debat de l’Estat del Poble on la persona titular de la batlia llegirà la relació de les persones que volen intervenir i donarà compte de l’ordre de les intervencions del públic. A continuació donarà l’ús de la paraula. Aquest torn de paraules tindrà una durada màxima de 60 minuts, i les preguntes que quedin pendents es contestaran en el següent Plenari.
15.2. La persona titular de la batlia controlarà el temps de torn de paraula del públic i de les contestacions, per tal de garantir el millor ordre i seriositat en l’ús de la paraula.
15.3. Les preguntes van dirigides al grup i aquest tria quin membre les ha de respondre.
ARTICLE 16
16.1. Les propostes del públic assistent seran anotades i es tindran en compte per part de la Corporació.
16.2. La persona titular de la batlia tancarà el torn d’intervenció del públic.
Capítol VII. L’Assemblea Informativa
ARTICLE 17
17.1. L’Ajuntament es compromet a convocar, com a mínim, una assemblea informativa municipal anual per valorar el conjunt de l’acció municipal i totes aquelles que els regidors de cada àrea considerin necessàries.
17.2. Durant la primera hora de l’assemblea, l’Ajuntament informarà de les actuacions dutes a terme i les previstes.
17.3. Després d’informar, s’obrirà un torn de paraula del públic d’una altra hora de durada, en el qual tothom que vulgui podrà formular preguntes i propostes que els Regidors contestaran.
17.4. Amb la convocatòria de l’Assemblea es facilitarà un correu electrònic a través del qual els veïns que vulguin podran enviar les preguntes abans de tenir lloc l’Assemblea. Aquestes preguntes seran contestades durant el torn de paraula del públic.