Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE SERVEIS SOCIALS I COOPERACIÓ

Núm. 13095
Resolució de la consellera de Serveis Socials i Cooperació, de 16 de novembre de 2016 per la qual s’aprova la convocatòria de subvencions destinades a finançar les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d’entitats sense ànim de lucre d’àmbit suprainsular que duen a terme, exclusivament, actuacions a favor de persones amb discapacitat física, greument afectades

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Identificador BDNS: 322643

L’article 30.15 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2007, de 28 de febrer, de reforma de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears, estableix com a competències exclusives de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, entre d’altres, l’acció i el benestar social, les polítiques de protecció i suport a les persones amb discapacitats físiques, psíquiques i sensorials i les polítiques d’atenció a les persones dependents.

L’article 2 de la Llei 4/2009, d’11 de juny, de serveis socials, estableix que el sistema de serveis socials està integrat pel conjunt de recursos, equipaments, projectes, programes i prestacions de titularitat pública i privada destinats a la consecució dels objectius de les polítiques de serveis socials.

L’article 3 de la Llei 4/2009, estableix, entre els objectius de les polítiques de serveis socials, la promoció de la participació de la comunitat en la resolució de les necessitats socials i en particular de les entitats representatives dels col·lectius desafavorits.

L’article 4 de la Llei 4/2009, esmenta, entre els principis rectors dels serveis socials, la participació cívica, i indica que els poders públics han de promoure i garantir la participació de les persones, els grups i les entitats en el funcionament del sistema.

En la mateixa línia argumental, el títol VII de la Llei 4/2009 es dedica a la iniciativa privada, i diferencia entre les entitats d’iniciativa social (sense ànim de lucre) i les d’iniciativa mercantil, a més de regular-ne la participació en el conjunt del sistema.

En definitiva, la participació és una activitat destacada, a la qual la Llei 4/2009 dedica el títol IV, perquè els objectius són la implicació de tota la societat en els assumptes socials, la prevenció de la fragmentació social, la innovació en la prestació dels serveis i el reforçament de les xarxes socials de suport, com també la consecució de l’enfortiment dels grups socials en termes econòmics, polítics o socials.

L’article 90 de la Llei 4/2009 estableix que les administracions públiques de les Illes Balears i els ens locals competents en matèria de serveis socials poden atorgar subvencions i altres ajuts a les entitats d’iniciativa social per coadjuvar en el compliment de les seves activitats de serveis socials. Les subvencions han de dirigir-se fonamentalment a la creació, el manteniment, la millora i la modernització dels centres, a la promoció i el desenvolupament de programes i activitats de serveis socials, i a la promoció d’accions formatives i d’activitats d’investigació i desenvolupament relacionades amb els serveis socials; amb el benentès que aquestes accions evitaran discriminar o empitjorar la igualtat d’oportunitats de totes les entitats privades que prestin serveis concertats amb l’Administració.

La Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d’associació, estableix que els poders públics, en l’àmbit de les competències respectives, han de fomentar la constitució i el desenvolupament de les associacions que duguin a terme activitats d’interès general. Igualment, l’article 31, que fa referència a les mesures de foment, estableix que les administracions públiques han de promoure el desenvolupament de les associacions que tenguin finalitats d’interès general, així com l’establiment de mecanismes d’assistència i subvencions perquè duguin a terme les seves activitats.

El Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), té per objecte determinar el règim jurídic de les subvencions l’establiment o la gestió de les quals corresponen a l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o a les entitats que en depenen. Així mateix, d’acord amb l’article 12 d’aquesta disposició, no es pot iniciar el procediment de concessió de les subvencions fins que l’òrgan competent no n’hagi establert prèviament, en ús de la potestat reglamentària, les bases reguladores corresponents mitjançant una ordre.

L’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig). Concretament, les actuacions objecte d’aquesta convocatòria es corresponen amb les establertes a l’apartat b de l’article 2, que són: el suport a la participació social mitjançant el finançament del funcionament ordinari de federacions, confederacions i altres unions d’entitats sense ànim de lucre i de caire privat que duguin a terme actuacions en matèria de serveis socials.

El Decret 8/2015, de 2 de juliol, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual es determina la composició del Govern i s’estableix l’estructura de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 97, de 2 de juliol). Dins aquesta estructura, i sota la direcció del Govern, s’inclou la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, de la qual depèn la Direcció General de Dependència.

El Decret 24/2015, de 7 d’agost, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 120, de 8 d’agost), modificat pel Decret 1/2006, de 16 de febrer, de la presidenta de les Illes Balears (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), atribueix, dins la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, a la Direcció General de Dependència, entre d’altres, les competències en matèria d’atenció i suport a persones amb dependència, a persones amb discapacitat, a persones de la tercera edat i altres col·lectius en situació de risc.

Les actuacions a les quals es destinen les subvencions d’aquesta convocatòria s’engloben clarament dins les finalitats que persegueix la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació a través de la Direcció General de Dependència, i que, per tant, és l’òrgan competent per tramitar aquesta convocatòria.

D’altra banda, d’acord amb el que disposa l’article 14 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, en relació amb l’article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, correspon a la consellera aprovar aquesta convocatòria.

Aquesta convocatòria està prevista en l’apartat 5 del Pla Estratègic de Subvencions de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per a l’exercici de 2016, aprovat per l’Acord del Consell de Govern de 12 de febrer de 2016 (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), modificat per l’Acord del Consell de Govern de 27 de maig de 2016 (BOIB núm. 67, de 28 de maig) i per l’Acord del Consell de Govern de 2 de setembre de 2016 (BOIB núm. 112, de 3 de setembre).

Per tot això, d’acord amb l’article 15.1 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 7 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012; a proposta del director general de Dependència; d’acord amb els informes previs del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i de la Direcció General de Pressuposts i Finançament; amb la fiscalització prèvia de la Intervenció de la Comunitat Autònoma, i fent ús de les facultats que m’atribueixen la Llei 4/2001, de 14 de març, del Govern de les Illes Balears, i la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, dict la següent

RESOLUCIÓ

1. Aprovar la convocatòria de subvencions destinades a finançar les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d’entitats sense ànim de lucre d’àmbit suprainsular que duen a terme, exclusivament, actuacions a favor de persones amb discapacitat física, greument afectades, d’acord amb els punts de la convocatòria que consten com a annex d’aquesta Resolució.

2. Aprovar el pressupost d’aquesta convocatòria, que té un import màxim de 200.000,00 € (dos-cents mil euros).

3. Autoritzar una despesa de 100.000,00 € (cent mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2016, una despesa de 50.000,00 € (cinquanta mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 (o l’alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2017, i una despesa de 50.000,00 € (cinquanta mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 (o l’alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2018.

4. Designar com a òrgan instructor del procediment de concessió de subvencions derivat d’aquesta convocatòria, el director general de Dependència.

5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Interposició de recursos

Contra aquesta Resolució —que exhaureix la via administrativa— es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant la consellera de Serveis Socials i Cooperació en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat, d’acord amb l’article 124 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat la Resolució, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, però en cap cas no es poden interposar simultàniament ambdós recursos.

Palma, 16 de novembre de 2016

La consellera de Serveis Socials i Cooperació
Fina Santiago Rodríguez

 

ANNEX
Punts de la convocatòria

1. Objecte

1.1. L’objecte d’aquesta convocatòria de subvencions és fomentar la participació social i potenciar el teixit associatiu mitjançant el finançament de les despeses ordinàries de funcionament de les federacions, les confederacions i les unions d’entitats sense ànim de lucre d’àmbit suprainsular que duen a terme, exclusivament, actuacions a favor de persones amb discapacitat física, greument afectades.

1.2. Aquesta convocatòria es regeix per l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de serveis socials, de persones en situació especial, de menors i família, i de planificació i formació de serveis socials (BOIB núm. 76, de 29 de maig).

2. Pressupost i àmbit temporal

2.1. L’import màxim que es destina a aquesta convocatòria és de 200.000,00 € (dos-cents mil euros), d’acord amb la imputació temporal i el desglossament següent:

  • 100.000,00 € (cent mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2016.
  • 50.000,00 € (cinquanta mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 (o l’alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2017.
  • 50.000,00 € (cinquanta mil euros) amb càrrec a la partida pressupostària 17301.313D01.48000.00 (o l’alternativa corresponent) dels pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears per l’any 2018.

2.2. Són subvencionables els plans d’actuació que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria i que es duguin a terme dins el període comprès entre l’1 de gener de 2016 i el 31 de desembre de 2017.

3. Requisits de les entitats beneficiàries

Poden sol·licitar els ajuts que estableix aquesta convocatòria les federacions, les confederacions i les unions d’entitats que compleixin els requisits següents:

a. Estar constituïdes com a entitats privades sense ànim de lucre.

b. Estar constituïdes legalment i inscrites com a entitats prestadores de serveis socials en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears, regulat en el capítol II del Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l’autorització i l’acreditació de serveis socials, i es regulen la secció suprainsular del Registre i els procediments per autoritzar i acreditar serveis socials d’àmbit suprainsular. En aquest Registre ha de constar que el sector de població atès és, exclusivament, el de les persones amb discapacitat física. La Direcció General de Dependència podrà comprovar d’ofici aquest requisit.

c. Tenir com a objecte en els estatuts, exclusivament, actuacions o activitats en matèria de serveis socials i atenció a persones amb discapacitat física.

d. Disposar de seu o delegació permanent i activa a les Illes Balears.

e. Estar al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social.

f. Haver justificat els ajuts o les subvencions que hagin rebut anteriorment de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

g. No incórrer en cap de les prohibicions per a ser beneficiari de subvencions que estableixen l’article 10 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.

h. Tenir un àmbit d’actuació suprainsular.

4. Obligacions de les entitats beneficiàries

4.1. D’acord amb l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, les entitats beneficiàries d’aquestes subvencions tenen les obligacions següents:

a. Comunicar a l’òrgan competent que s’accepta la proposta de resolució o que s’hi renuncia en els termes de la resolució de la convocatòria. En tot cas, l’acceptació s’entén produïda automàticament si, en el termini que determinen les bases, no es fa constar el contrari.

b. Acreditar davant la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació que es compleixen de manera efectiva els requisits i les condicions per accedir als ajuts i, en especial, que es manté l’activitat subvencionada.

c. Acreditar, de la manera establerta reglamentàriament i abans que es dicti la proposta de resolució de concessió, que s’està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l’Administració de l’Estat i de les obligacions tributàries davant la Hisenda autonòmica.

d. Comunicar a l’òrgan que concedeix les subvencions qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts, en el termini de trenta dies naturals comptadors des que s’origini la variació.

e. Destinar els ajuts atorgats a la finalitat per a la qual se sol·liciten.

f. Comunicar a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació l’obtenció d’altres subvencions, ajuts o finançament per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger.

g. Facilitar tota la informació que els requereixi l’òrgan de control financer corresponent.

h. Aportar una memòria justificativa de l’aplicació dels ajuts atorgats i que n’expliqui la realització.

i. Justificar les despeses efectuades amb càrrec als ajuts atorgats, en la forma escaient i dins el termini establert, amb caràcter general, en aquesta norma i, amb caràcter específic, en les resolucions de concessió corresponents.

j. Adoptar, en els termes establerts en la convocatòria corresponent, les mesures de difusió consistents a fer constar en les memòries anuals que es redactin, com també en els treballs, les activitats, les publicacions, els documents o els actes públics relacionats amb la finalitat de la subvenció, el finançament de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i, si n’és el cas, el cofinançament amb fons de la Unió Europea i, més concretament, la imatge corporativa de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació i, si pertoca, la imatge de la Unió Europea.

k. Trametre a la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació una còpia de les publicacions relacionades amb la finalitat de la subvenció.

4.2. L’entitat beneficiària ha de fer constar en tots els elements publicitaris de l’activitat subvencionada la col·laboració de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, en un lloc destacat i amb l’autorització prèvia del Gabinet de Premsa de la Conselleria.

4.3. L’entitat beneficiària ha d’executar la totalitat del pla d’actuació aprovat que ha fonamentat la concessió de la subvenció, amb independència de l’import concedit en la resolució de concessió.

5. Despeses subvencionables

5.1. Únicament són subvencionables les despeses derivades del funcionament ordinari de l’entitat que es detallen tot seguit:

a. Les despeses corrents necessàries per al manteniment de l’entitat: telefonia (fixa i mòbil) i accés a Internet; material fungible; material de tallers; correspondència; difusió de l’entitat; protecció de dades; certificats de qualitat; auditories i prevenció de riscs laborals.

b. Les despeses corrents necessaris per al manteniment del local o dels locals de l’entitat: lloguer; subministrament d’aigua, electricitat i gas; comunitat de propietaris; impostos de béns immobles; taxa de residus sòlids urbans; assegurances; material de neteja i higiene; manteniment de sistemes d’alarma i seguretat; manteniment d’ascensor i detecció i extinció d’incendis.

c. Les despeses del personal contractat per l’entitat.

d. Les despeses derivades de la gestió fiscal, laboral, comptable i informàtica de l’entitat.

e. Les despeses destinades a la formació del personal no poden ser superiors al 5 % de l’import del pla d’actuació aprovat.

6. Documentació que cal presentar

6.1. Les entitats interessades que compleixin els requisits que estableix el punt 3 d’aquesta convocatòria han de presentar una sol·licitud, d’acord amb el model que consta com a imprès 1, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat. L’import de l’ajut sol·licitat no pot ser superior al 80 % de l’import del pla d’actuació presentat.

6.2. A la sol·licitud s’hi ha d’adjuntar, sempre que no estigui en poder de l’Administració o es pugui comprovar la informació per tècniques telemàtiques, segons el Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, la documentació següent:

a. Una fotocòpia compulsada del CIF de l’entitat sol·licitant i del DNI, NIE o NIF de la persona que signa la sol·licitud com a representant legal.

b. Una còpia compulsada dels estatuts vigents de l’entitat degudament inscrits en el registre corresponent. En aquests estatuts ha de constar expressament la realització d’activitats, serveis o programes adreçats a persones amb discapacitat física.

c. L’acreditació de la representació de la persona que signa la sol·licitud (acord de l’assemblea general, apoderament, certificat d’habilitació, etc.).

d. L’acreditació de la inscripció de l’entitat en el Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears.

e. Una declaració responsable del fet que l’entitat sol·licitant té com a activitat principal l’atenció a persones amb discapacitat física greument afectades.

f. Una declaració responsable del fet que l’entitat sol·licitant no està inclosa en cap dels supòsits de prohibició o incompatibilitat per percebre la subvenció (imprès 2).

g. Una declaració responsable de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut o finançament per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat (persona física o jurídica) o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 3).

h. Una declaració responsable de complir les obligacions que estableix l’article 20 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, i també les obligacions que estableix aquesta convocatòria (imprès 4).

i. Certificats de la Tresoreria General de la Seguretat Social i de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària que indiquin que l’entitat sol·licitant està al corrent en el pagament de les obligacions amb la Seguretat Social i de les obligacions tributàries davant l’Administració estatal.

j. Una autorització expressa de la persona representant de l’entitat sol·licitant perquè l’òrgan instructor del procediment pugui expedir el certificat telemàtic justificatiu del fet que l’entitat es troba al corrent en el compliment de les obligacions tributàries davant la Hisenda de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (imprès 5). En cas que l’entitat no ho autoritzi, s’ha d’aportar aquest certificat.

k. Declaració responsable de la titularitat del compte bancari facilitat, excepte que ja consti, tramitada vàlidament, en els arxius de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (en aquest cas, és suficient indicar-ne les dades). La titularitat del compte bancari ha de ser de l’entitat beneficiària de la subvenció (imprès 6).

l. Un certificat signat per la persona representant de l’entitat en el qual es faci constar l’adreça de la seu o la delegació permanent i activa a les Illes Balears.

m. Un pla d’actuació corresponent als exercicis 2016 i 2017, l’import del qual no pot ser superior a 100.000,00 € (imprès 7). Aquest pla d’actuació ha de fer referència al col·lectiu de persones amb discapacitat física greument afectades.

n. Una declaració responsable de no haver estat mai objecte de sancions administratives ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere (imprès 8).

6.3. El Servei de Centres i Programes de la Direcció General de Dependència ha de comprovar que les sol·licituds i la documentació adjunta s’adeqüen al que estableix aquesta convocatòria.

6.4. Si la sol·licitud o la documentació aportada és defectuosa o incompleta, es requerirà l’entitat interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni el defecte o aporti la documentació que hi manca, amb l’advertiment que, una vegada transcorregut aquest termini sense que s’hagi esmenat, s’entendrà que desisteix de la sol·licitud, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que disposa l’article 21.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

6.5. El Servei de Centres i Programes de la Direcció General de Dependència pot sol·licitar, a més, tota la documentació complementària que consideri necessària per avaluar correctament la sol·licitud.

6.6. En relació amb la documentació que determinen els apartats anteriors, cal comunicar a la Direcció General de Dependència qualsevol modificació que es produeixi durant el període subvencionat fins que es presenti la justificació final del projecte.

6.7. La presentació de la sol·licitud suposa que l’entitat autoritza expressament a la Direcció General de Dependència perquè pugui demanar a altres administracions qualsevol documentació, les dades i els informes que consideri necessaris per tramitar l’expedient.

7. Nombre, lloc i termini de presentació de sol·licituds

7.1. Les entitats interessades poden presentar solament una sol·licitud per a aquesta convocatòria. En el cas que una entitat presenti més d’una sol·licitud, únicament es tindrà en compte la primera d’acord amb l’ordre fixat pel registre d’entrada.

7.2. Les sol·licituds, emplenades degudament, s’han de presentar a la seu de la Direcció General de Dependència (av. de Gabriel Alomar i Villalonga, 33, 07006 Palma) de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació, o als llocs que es determinen a l’article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, de conformitat amb el que preveu la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37.1 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.

Si la sol·licitud s’envia per correu, la documentació corresponent s’ha de presentar en un sobre obert, de manera que l’exemplar destinat a la Direcció General de Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació es dati i se segelli abans de certificar-se, d’acord amb l’article 31 del Reial decret 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual s’aprova el Reglament que regula la prestació dels serveis postals (BOE núm. 313, de 31 de desembre). En cas que l’oficina de Correus no dati i segelli la sol·licitud, s’entendrà per data vàlida de presentació la d’entrada en el Registre General de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació.

Si la sol·licitud es presenta a un lloc diferent de la seu de la Direcció General de Dependència, s’ha d’enviar per fax (al 971 17 70 68) el full de la sol·licitud, amb el segell d’entrada dins el termini, a la Direcció General de Dependència, en el termini màxim de les 24 hores següents a l’acabament del termini hàbil de presentació. De la mateixa manera, si s’envia per correu certificat, s’ha d’enviar per fax el full de la sol·licitud, datat i segellat per l’oficina de Correus, en què consti que s’ha tramès dins el termini hàbil de presentació.

Els impresos oficials de la sol·licitud i dels diferents documents que s’han d’emplenar i presentar estan a disposició de les persones interessades al Servei de Centres i Programes de la Direcció General de Dependència (av. de Gabriel Alomar i Villalonga, 33, 07006 Palma), i en els enllaços de la web de la CAIB (www.caib.es) a la pàgina de la Direcció General de Dependència. Quan en la sol·licitud s’inclogui un número de fax o una adreça electrònica, s’entendrà que aquest número o adreça s’aporta a l’efecte de notificar els actes de tràmit, d’acord amb els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992, de conformitat amb el que preveu la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre.

7.3. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà que s’hagi publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

8. Comissió Avaluadora

8.1. D’acord amb el que disposen l’article 19 del Text refós de la Llei de subvencions i l’article 15 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es constitueix la Comissió Avaluadora, que integren els membres següents:

a. President: el cap del Servei de Centres i Programes.

President suplent: el cap del Departament de la Direcció General de Dependència.

b. Vocals:

  • La cap del Servei Jurídic de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
  • El cap de la Unitat de Gestió Econòmica de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació o la persona que delegui.
  • Tres tècnics de la Direcció General de Dependència, nomenats pel director general de Dependència.

c. Secretària: la cap de la Secció III del Servei de Centres i Programes.

Secretari suplent: el cap del Negociat XII del Servei de Centres i Programes.

8.2. Per a la constitució vàlida d’aquest òrgan, es requereix la presència del president i la secretària o, si s’escau, de les persones que els substitueixin, i la de tres dels vocals.

9. Instrucció del procediment, resolució i notificació

9.1. El director general de Dependència de la Conselleria de Serveis Socials i Cooperació és l’òrgan competent per instruir el procediment, el qual, per tant, ha de dur a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per instruir i tramitar el procediment d’acord amb el que estableix l’article 16 del Text refós de la Llei de subvencions, així com per comprovar la justificació i l’aplicació efectiva de la subvenció concedida, d’acord amb l’article 42 del mateix text legal.

9.2. En el supòsit que el procediment de concessió es paralitzi per qualsevol causa imputable a l’entitat sol·licitant de la subvenció, l’òrgan instructor l’ha d’advertir que, transcorregut el termini d’un mes, se’n produeix la caducitat. Si ha acabat aquest termini i l’entitat sol·licitant no ha dut a terme les activitats necessàries per reprendre’n la tramitació, l’òrgan instructor ha de proposar l’arxivament de les actuacions a l’òrgan competent per resoldre el procediment i, una vegada dictada la resolució corresponent, ho ha de notificar a la persona interessada.

9.3. En tot cas, l’òrgan instructor pot proposar la millora de la sol·licitud i, en particular, la modificació del pressupost presentat per la persona o l’entitat sol·licitant o de les condicions i la forma de realització de l’activitat, sempre que això no perjudiqui terceres persones. En aquests casos, s’ha de demanar la conformitat de la persona o l’entitat sol·licitant, conformitat que s’ha d’entendre atorgada si la proposta formulada per l’òrgan instructor explicita clarament les modificacions corresponents i la persona o l’entitat sol·licitant no hi manifesta oposició, per escrit, en un termini de quinze dies hàbils. En qualsevol altre cas, la sol·licitud s’ha de mantenir en els termes expressats per la persona o entitat sol·licitant en l’escrit inicial, sense perjudici de les correccions que, si n’és el cas, es desprenguin de l’escrit d’oposició que presenti.

9.4. La Comissió Avaluadora és l’òrgan encarregat d’estudiar i examinar totes les sol·licituds presentades i d’emetre’n els informes que han de servir de base a l’òrgan instructor per elaborar-ne la proposta de resolució. En aquests informes, la Comissió Avaluadora ha d’establir la llista de les possibles entitats beneficiàries amb la seva puntuació.

9.5. D’acord amb l’informe de la Comissió Avaluadora, el director general de Dependència, òrgan instructor del procediment, iniciarà, si escau, el tràmit d’audiència amb la formulació de la proposta de resolució provisional perquè, en un termini màxim de deu dies, els interessats puguin presentar les al·legacions que considerin oportunes. Una vegada finalitzat el tràmit d’audiència, l’òrgan instructor del procediment procedirà a formular, d’acord amb l’informe de la Comissió Avaluadora, la proposta de resolució definitiva. Tant la proposta de resolució provisional com la proposta de resolució definitiva s’han de notificar individualment a les persones interessades o mitjançant la publicació.

9.6. Una vegada notificada o publicada la proposta de resolució definitiva, les entitats beneficiàries han de comunicar a l’òrgan instructor, en el termini de cinc dies naturals, que accepten la proposta de resolució o bé que hi renuncien (imprès 9). En tot cas, es considera que l’entitat beneficiària accepta la proposta de resolució si no manifesta el contrari en el termini de cinc dies naturals comptadors des de l’endemà que se li hagi notificat.

9.7. La consellera de Serveis Socials i Cooperació és l’òrgan competent per resoldre els procediments de concessió de les subvencions objecte d’aquesta convocatòria.

9.8. La resolució de concessió o denegació de la subvenció, que exhaureix la via administrativa, ha de ser motivada i ha de fixar, en el cas de concessió, la quantia individual de la subvenció, i s’ha de notificar individualment a les entitats interessades d’acord amb el que preveu l’article 21 del Text refós de la Llei de subvencions.

9.9. El termini màxim per resoldre el procediment i notificar les resolucions és de sis mesos comptadors des de l’endemà que acabi el termini de presentació de sol·licituds.

9.10. Les sol·licituds no resoltes en el termini fixat en l’apartat anterior s’han de considerar desestimades.

9.11. Qualsevol alteració de les condicions exigides per concedir la subvenció i, en tot cas, l’obtenció concurrent de subvencions o ajuts atorgats per altres administracions o ens públics o privats, estatals o internacionals, pot donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.

9.12. En relació amb l’article 59.1 de la Llei 30/1992, de conformitat amb el que preveu la disposició derogatòria única de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, a l’efecte de les notificacions, són vàlides les comunicacions per fax, sempre que l’entitat interessada, o la persona que la representa, en confirmi la recepció i quedi constància de la data, la identitat i el contingut de l’acte notificat. Si l’entitat interessada no disposa de fax, s’ha de notificar per correu o mitjançant compareixença.

10. Criteris de valoració

10.1. D’acord amb el que disposa l’article 17.1 del Text refós de la Llei de subvencions, s’han de seleccionar les entitats beneficiàries mitjançant el procediment de concurs.

10.2. La concessió dels ajuts s’ha de regir pels principis de publicitat, transparència, concurrència, objectivitat, igualtat i no-discriminació, eficàcia en el compliment dels objectius fixats per l’òrgan o entitat que els atorga, i eficiència en l’assignació i la utilització dels recursos públics.

10.3. Els criteris de valoració de les sol·licituds que compleixin els requisits que estableix aquesta convocatòria són els que es detallen tot seguit:

10.3.1. Presentació de l’estructura de l’entitat. Descripció de l’entitat. Organigrama (de 0 a 2 punts).

10.3.2. Per cada punt d’atenció, 5 punts (màxim 10 punts).

10.3.3. Descripció i adequació de les activitats d’acord amb els objectius que s’estableixen a la convocatòria (de 0 a 15 punts):

a) Es descriuen activitats que serveixen de canal per expressar iniciatives i necessitats de caire social amb relació amb persones amb discapacitat física (de 0 a 5 punts)

b) Es descriuen activitats que contribueixen a la conscienciació, sensibilització i foment de la participació de tota la societat en l’àmbit de la discapacitat física (de 0 a 5 punts)

c) Es descriuen activitats que contribueixen a potenciar el teixit associatiu de les persones amb discapacitat física (de 0 a 5 punts).

10.3.4. Implantació territorial (de 0 a 10 punts):

a) L’entitat desenvolupa activitats i té implantació a les quatre illes (10 punts).

b) L’entitat desenvolupa activitats i té implantació a tres illes (8 punts).

c) L’entitat desenvolupa activitats i té implantació a una o dues illes (5 punts).

10.3.5. Per cada entitat integrada en la federació, confederació o unió d’associacions, 2 punts (màxim 10 punts).

10.3.6. Pertinença a xarxes d’àmbit estatal i/o internacional (màxim 10 punts):

a) L’entitat pertany a xarxes federatives d’àmbit estatal o integrades per diverses comunitats autònomes (5 punts).

b) L’entitat pertany a xarxes internacionals (5 punts).

10.3.7. Experiència de l’entitat. Es valorarà des de la data d’inscripció al Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears. Per cada mes, 1 punt (màxim 20 punts).

10.3.8. Col·laboració amb qualsevol administració pública per desenvolupar programes de participació social i foment del teixit associatiu en els darrers 5 anys (1 punt).

10.3.9. Descripció dels recursos humans per gestionar l’entitat (de 0 a 2 punts). Si l’entitat promou la figura del voluntariat (1 punt) (màxim 3 punts).

10.3.10. Per cada persona amb discapacitat amb contracte laboral a la federació, confederació, o unió d’entitats, 1 punt (màxim 3 punts).

10.3.11. Es preveuen activitats formatives per als professionals de les diferents entitats (de 0 a 2 punts).

10.3.12. L’entitat disposa de recursos i espais materials necessaris per al seu funcionament (de 0 a 2 punts).

10.3.13. Mitjans de difusió de l’entitat (de 0 a 6 punts):

a) La federació té web pròpia per difondre les actuacions que du a terme (3 punts).

b) La federació emet un butlletí informatiu de caràcter periòdic per difondre les actuacions que du a terme (3 punts).

10.3.14. Igualtat entre dones i homes: per cada actuació 0,5 punts, si s’adjunta un pla d’igualtat vigent, 2 punts (màxim 2 punts).

10.3.15. Prevenció de riscs laborals: per cada actuació 0,5 punts, si s’adjunta un pla de prevenció de risc laborals vigent, 2 punts (màxim 2 punts).

10.3.16. Si l’entitat disposa d’autories externes i/o certificat de qualitat dels darrers tres anys, 2 punts. Si l’entitat es troba en procés d’acreditació, 1 punt (màxim 2 punts).

11. Determinació de l’import de la subvenció

11.1. Per determinar l’import de la subvenció, s’ha de valorar cada pla d’actuació de 0 a 100 punts, d’acord amb els criteris que estableix el punt 10 d’aquesta convocatòria.

11.2. La puntuació mínima necessària del pla d’actuació per accedir a la subvenció és de 50 punts.

11.3. Si la suma dels imports sol·licitats per totes les entitats beneficiàries per dur a terme els plans d’actuació presentats no supera l’import màxim previst al punt 2.1 d’aquesta convocatòria, i sempre que els plans d’actuació hagin obtingut la puntuació mínima prevista en punt 11.2 d’aquesta convocatòria, s’atorgarà a les entitats el 100 % de l’import sol·licitat, amb el límit previst en el punt 6.1 d’aquesta convocatòria.

11.4. En el cas que la suma dels imports sol·licitats per totes les entitats beneficiàries per dur a terme els plans d’actuació presentats superi l’import màxim previst al punt 2.1 d’aquesta convocatòria, i sempre que els plans d’actuació hagin obtingut la puntuació mínima prevista en el punt 11.2 d’aquesta convocatòria, s’ha de prorratejar aquest import total entre les entitats beneficiàries tenint en compte l’import sol·licitat, amb el límit previst en el punt 6.1 d’aquesta convocatòria.

11.5. En el cas que el pla d’actuació disposi de finançament d’altres ens públics o privats, la quantia d’aquestes subvencions, de manera aïllada o conjunta, no pot ser superior al cost de l’activitat duta a terme per l’entitat beneficiària.

11.6. En cap cas, l’import de la subvenció concedida no pot ser superior a la quantia sol·licitada.

12. Pagament dels ajuts i justificació

12.1. El pagament dels ajuts es farà de la manera següent:

a. El primer pagament corresponent al 50 % de la subvenció concedida, relatiu a l’anualitat de 2016, s’ha de fer anticipadament, en concepte de bestreta, una vegada dictada la resolució de concessió, i s’eximeix l’entitat beneficiària de presentar cap tipus de garantia de la quantitat que se li anticipa, de conformitat amb l’article 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, d’acord amb l’autorització prèvia de la consellera d’Hisenda i Administracions Públiques de 17 d’octubre de 2016.

b. El segon pagament corresponent al 25 % de la subvenció concedida, relatiu a l’anualitat de 2017, s’ha de fer una vegada que l’entitat beneficiària justifiqui el 75 % de l’import total del pla d’actuació presentat i aprovat, mitjançant la presentació de la documentació que s’indica en el punt 12.2, lletra b. El termini màxim per presentar aquesta justificació acaba el 31 de juliol de 2017. Si l’entitat beneficiària no justifica el 75 % de l’import del pla d’actuació presentat i aprovat, el segon pagament es reduirà de forma proporcional a l’import justificat.

c. El tercer pagament corresponent al 25 % de la subvenció concedida, relatiu a l’anualitat de 2018, s’ha de fer una vegada que l’entitat beneficiària justifiqui el 25 % restant de l’import total del pla d’actuació presentat i aprovat, mitjançant la presentació de la documentació que s’indica en el punt 12.2, lletres a, b, c i d. El termini màxim per presentar aquesta justificació acaba el 31 de març de 2018. Si l’entitat beneficiària no justifica el 25 % restant de l’import total del pla d’actuació presentat i aprovat, el tercer pagament es reduirà de forma proporcional a l’import justificat.

12.2. La documentació justificativa és la següent:

a. Una memòria del pla d’actuació executat, que ha de signar la persona representant legal de l’entitat (imprès 10). Aquesta memòria ha de fer referència a les actuacions dutes a terme amb el col·lectiu de persones amb discapacitat física greument afectades.

b. Una memòria econòmica, en la qual han de constar:

· Un compte justificatiu degudament emplenat i signat per la persona representant de l’entitat (imprès 11), que ha d’incloure la relació de tots els justificants imputats (amb una llista numerada dels documents justificatius), amb la data d’emissió i de pagament i el percentatge d’imputació al pla d’actuació subvencionat.

· Una carpeta ordenada cronològicament per data d’emissió i amb un índex, que contengui els originals i les fotocòpies de totes les factures, de les nòmines i d’altres documents de valor probatori equivalent que acreditin la realització de les activitats subvencionades durant el període, així com de tots els justificants de pagament degudament signats i segellats per l’entitat bancària o pel proveïdor, en el cas de pagament en efectiu, que acreditin la data i l’import del pagament de les despeses derivades de l’execució del pla d’actuació subvencionat. Les factures, nòmines i resta de documentació que es presentin s’han de referir a activitats dutes a terme en el període comprès entre l’1 de gener de 2016 i el 31 de desembre de 2017, i han de tenir una data d’emissió i pagament efectiu abans que acabi el període de presentació de justificació previst en aquesta convocatòria.

c. Un certificat de la persona representant legal de l’entitat que acrediti la realització efectiva i completa de l’activitat d’acord amb la sol·licitud presentada, així com l’aplicació dels fons percebuts a la finalitat que ha servit de fonament a la concessió de la subvenció (imprès 12).

d. Una declaració expressa, actualitzada en la data de la justificació final, de no haver sol·licitat ni rebut cap altre ajut per a la mateixa finalitat de qualsevol administració pública o ens privat o públic, tant nacional com estranger, o bé, en cas contrari, una relació de les entitats a les quals s’ha sol·licitat una subvenció per a la mateixa finalitat o de les quals se n’ha obtingut alguna, amb indicació de la quantia sol·licitada o concedida (imprès 13).

Les factures que es presentin han d’indicar les dades següents:

  • El nom i els llinatges o la raó social, el CIF i el domicili del proveïdor.
  • La raó social, el CIF i el domicili de l’entitat.
  • L’expressió detallada del servei prestat o del material subministrat.
  • La data d’emissió.
  • La data efectiva del pagament.

12.3. L’aplicació dels fons percebuts no s’entén del tot justificada fins que no s’hagi acreditat, com a mínim, l’import del pla d’actuació aprovat, amb independència de l’import de la subvenció concedida.

12.4. Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d’un termini màxim de quinze dies hàbils, des de l’endemà de la comunicació prèvia per escrit a aquest efecte, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.

13. Ampliació del termini de justificació de la subvenció

D’acord amb l’article 19 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, es pot ampliar el termini de justificació final de les accions, d’ofici o a instància de part, per mitjà d’una resolució motivada de l’òrgan competent per resoldre el procediment, sempre que amb això no es perjudiquin drets de terceres persones i es respecti la normativa d’aplicació.

14. Subcontractació

La subcontractació és possible fins a un màxim del 100 % de l’import de l’activitat subvencionada, d’acord amb el que preveu l’article 38 del Text refós de la Llei de subvencions, en relació amb l’article 29 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

15. Avaluació i control

15.1. Les persones o entitats beneficiàries queden sotmeses a les mesures de comprovació i fiscalització que estableix la legislació de finances i pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears quant a la concessió i el control dels ajuts públics. A més, han de facilitar tota la informació que els requereixin l’òrgan instructor, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la Sindicatura de Comptes o altres òrgans de control extern.

15.2. L’ocultació de qualsevol informació sobre els requisits dóna lloc a la denegació o a la revocació de l’ajut atorgat.

16. Revocació dels ajuts concedits

16.1. Llevat del supòsit que es modifiqui la resolució de concessió, d’acord amb l’article 30 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’alteració, intencionada o no, de les condicions tingudes en compte per concedir la subvenció, l’incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada.

16.2. La revocació de la subvenció s’ha de dur a terme mitjançant una resolució de modificació de la resolució de concessió, que n’ha d’especificar la causa, així com la valoració del grau d’incompliment, i ha de fixar l’import que, si escau, ha de percebre finalment l’entitat beneficiària. A aquest efecte, s’entén com a resolució de modificació la resolució de pagament dictada en el si del procediment d’execució pressupostària que tengui tots aquests requisits. No obstant això, en el cas que, com a conseqüència de l’abonament previ de la subvenció, l’entitat beneficiària n’hagi de reintegrar la totalitat o una part, no cal dictar cap resolució de modificació i s’ha d’iniciar el procediment de reintegrament corresponent. A aquest efecte, s’han de tenir en compte el principi general de proporcionalitat i els criteris de gradació que estableix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

17. Reintegrament dels ajuts concedits

17.1. Les causes i l’import del reintegrament, total o parcial, de la subvenció, així com el procediment per exigir-lo, es regeixen pel que estableix l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions i per la normativa reglamentària de desplegament, tenint en compte els criteris de gradació a què es refereix l’article 31.3 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012.

17.2. En cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del Text refós de la Llei de subvencions i en la resta de disposicions aplicables.

 

18. Compatibilitat

18.1. Les subvencions que s’atorguin d’acord amb aquesta convocatòria són compatibles amb les que puguin atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.

18.2. D’acord amb l’article 4 de l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012, l’import de la subvenció no pot ser d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions o ajuts, superi el cost de l’activitat objecte de subvenció.

19. Règim d’infraccions i sancions

Les infraccions i les sancions que, si escau, es poden derivar de l’atorgament de les subvencions que preveu aquesta convocatòria es regeixen pel que estableix el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i d’acord amb el procediment que recull l’article 62 del mateix text legal.

20. Normativa aplicable

En tot el que no disposa aquesta convocatòria s’han d’aplicar l’Ordre de la consellera de Salut, Família i Benestar Social de 24 de maig de 2012 i el Text refós de la Llei de subvencions.