Antecedents
-
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, estableix a l’article 102 que la formació permanent constitueix un dret i una obligació del professorat.
-
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears estableix a l’article 5 d que és un objectiu de la formació permanent del professorat apropar la formació als centres docents, comptant amb diferents nivells de planificació i gestió, i reforçar la formació pràctica, per facilitar iniciatives i acords pedagògics entre els equips docents d’un mateix centre. Així mateix, l’article 11 estableix que els centres de professorat han de promoure el desenvolupament professional del professorat per mitjà de la dinamització de la seva formació permanent contextualitzada en la pràctica professional. També, l’article 5 c determina, com un altre objectiu, impulsar la creació de xarxes de centres i personal docent per mitjà del treball col·laboratiu per intercanviar experiències i difondre les bones pràctiques educatives.
-
L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears (BOIB núm. 36, de 19 de març) estableix a l’article 1 que els centres de professorat han de donar resposta a les noves necessitats del sistema educatiu i, especialment, dels equips pedagògics dels centres educatius en relació amb la formació permanent del professorat, promovent-la especialment en els centres educatius.
-
El Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020, aprovat per mitjà de la Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 (BOIB núm. 41, de 31 de març), estableix la modalitat de formació en els centres com una modalitat d’entre 8 i 60 hores de formació que constitueix una eina de suport al projecte educatiu del centre en el marc de processos d’innovació, així com que aquests programes els ha de convocar la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat i han de coordinar-los els centres de professorat.
-
El mateix Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 estableix la modalitat de formació per als centres o intercentres com una modalitat dirigida a persones de diferents centres educatius que comparteixen projectes d’innovació similars o els volen implantar, per la qual cosa pretenen mantenir un funcionament en xarxa i, així mateix, que aquests programes de formació han de tenir entre 20 i 60 hores, els ha de convocar la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat i els han de coordinar els centres de professorat com a formació d’àmbit illa.
-
El Pla Quadriennal conté, com una de les seves línies estratègiques, la formació per a la millora dels processos d’aprenentatge de llengües, des de l’actualització pedagògica i didàctica, amb metodologies que vinculin l’aprenentatge amb les situacions de la vida quotidiana, a partir dels projectes lingüístics de cada centre.
-
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig, de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, estableix en l’article 2.4 c que la competència en matèria de formació permanent del professorat correspon a la Direcció General de Formació Professional i Formació del Professorat.
Fonaments de dret
-
La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, modificada per la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa.
-
El Decret 41/2016, de 15 de juliol, pel qual es regula la formació permanent del professorat de l’ensenyament no universitari de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-
L’Ordre del conseller d’Educació i Universitat de dia 11 de març de 2016 per la qual es regulen l’organització i el règim de funcionament de la xarxa de centres de professorat de les Illes Balears (BOIB núm. 36, de 19 de març).
-
La Resolució del conseller d’Educació i Universitat de dia 16 de març de 2016 per la qual s’aprova el Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 (BOIB núm. 41, de 31 de març).
-
El Decret 24/2015, de 7 d’agost, modificat pel Decret 11/2016, d’11 de maig de la presidenta de les Illes Balears, pel qual s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Per tot això, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Aprovar les instruccions per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els centres i per als centres o intercentres per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, assessorats pels centres de professorat, en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020 que figuren en l’annex d’aquesta resolució.
Segon
Ordenar la publicació d’aquesta Resolució al Butlletí Oficial de les Illes Balears i a la web del Servei de Formació del Professorat i dels centres de professorat de les Illes Balears.
Interposició de recurs
Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar un recurs d’alçada davant el conseller d’Educació i Universitat, en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà d’haver-se publicat, d’acord amb el que s’estableix als articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i a l’article 58 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
Palma, 10 de novembre de 2016
La directora general
Maria F. Alorda Vilarrubias
ANNEX
Instruccions per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els centres i per als centres o intercentres per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, pròpia de les Illes Balears, assessorats pels centres de professorat en el marc del Pla Quadriennal de Formació Permanent del Professorat 2016-2020
Article 1
Objecte i àmbit d’aplicació
Aquestes instruccions concreten els aspectes necessaris per al desenvolupament de programes de formació i innovació en els centres (FeC) i per als centres o intercentres (FiC) per al foment de la normalització lingüística i la dinamització cultural de la llengua catalana, en l’àmbit de les Illes Balears, durant els cursos 2017-2018, 2018-2019 i 2019-2020.
Article 2
Centres participants
Poden participar en aquesta convocatòria tots els centres docents sostinguts amb fons públics que imparteixen ensenyaments no universitaris regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears. La participació del centre en aquest programa formatiu l’ha d’aprovar el claustre del professorat. Cada centre pot presentar una única sol·licitud per a cada curs escolar.
Article 3
Modalitats de formació
-
La participació en aquesta convocatòria es pot fer en una de les modalitats de formació següents:
-
Formació en el centre (FeC): requereix la participació d’almenys 12 professors membres del claustre del professorat. En el cas dels centres de menys de 20 membres del claustre, si no s’arriba al nombre mínim de participants, el centre de professorat de referència podrà aplegar diferents grups de participants de distints centres en part del programa de formació, sobretot en les sessions de ponència externa.
-
Formació per als centres o intercentres (FiC): requereix la participació d’un mínim de 12 persones dels claustres de dos o més centres educatius.
-
Excepcionalment, el Servei de Formació del Professorat pot autoritzar l’aprovació d’un programa formatiu FeC o FiC amb menys de 12 participants, sempre que els motius estiguin justificats.
Article 4
Objectiu del programa de formació i línies de treball
-
L’objectiu és la formació del professorat del centre per al disseny, la posada en pràctica i l’avaluació d’actuacions que repercuteixin en la millora dels processos d’ensenyament i aprenentatge en català i en el foment de l’ús del català com a llengua vehicular dins i fora de l’aula i com a element clau de cohesió social. Aquestes actuacions han d’estar basades en metodologies que vinculin l’aprenentatge a les situacions de la vida quotidiana i a la cultura pròpia de les Illes Balears. A més, s’han de dissenyar a partir de la reflexió sobre la situació sociolingüística de la llengua catalana i del projecte lingüístic de cada centre.
-
El programa de formació ha de concordar amb el pla quadriennal de formació del professorat vigent i ha de referir-se a alguna d’aquestes línies de treball:
-
La millora de les actituds del professorat en relació amb l’ús de la llengua catalana en totes les relacions interpersonals dins l’àmbit escolar.
-
El reforç de la competència comunicativa del professorat, especialment l’oral, per millorar els processos d’ensenyament i aprenentatge en català.
-
El disseny, execució, seguiment i avaluació dels projectes lingüístics dels centres en el marc de la normativa vigent.
-
L’anàlisi sociolingüístic dels centres amb la finalitat de contextualitzar els projectes lingüístics i avaluar amb eficàcia la competència comunicativa.
-
La promoció d’activitats escolars, complementàries i extraescolars en llengua catalana.
-
L’impuls de metodologies motivadores, participatives i actives d’aprenentatge que tenguin el català com a llengua vehicular.
-
L’intercanvi d’experiències i recursos entre distints centres educatius que implementin programes de formació i innovació en centres per al foment de la llengua catalana.
-
El desenvolupament de programes d’acolliment lingüístic destinats a l’alumnat nouvingut per facilitar-li la incorporació al sistema educatiu de les Illes Balears.
-
La creació de recursos per acollir i atendre en català l’alumnat d’origen immigrant i d’incorporació tardana en totes les àrees.
-
L’organització d’activitats de coneixement i recuperació de la cultura, jocs, oficis, cançons, llegendes o rondalles de les Illes Balears, així com altres activitats lúdiques vehiculades a través del català: videojocs, tallers de monopatí, etc.
Article 5
Destinataris de la formació
-
A més del professorat participant (en el nombre determinat a l’article 3), d’acord amb les línies de treball proposades, poden participar en totes o en una part de les activitats formatives altres membres de la comunitat educativa, com el personal d’administració i serveis, el personal de suport, auxiliars tècnics educatius o les famílies, quan la seva incorporació en el desenvolupament de les activitats es consideri convenient.
-
També poden ser admesos docents que no formin part del claustre del professorat del centre (fins a un 10 % del total de participants en l’activitat formativa) si el centre ho considera convenient.
-
El nombre de persones incloses al programa que no formin part del claustre del professorat no es pot computar per determinar els mínims requerits de participació que s’estableixen a l’article 3 d’aquestes Instruccions.
Article 6
Coordinació del programa de formació
Per a cada programa de formació s’ha de designar una persona coordinadora que formi part del claustre del professorat del centre i que participi a la formació. Aquesta persona ha d’assumir les funcions següents:
-
Coordinar l’elaboració del programa de formació.
-
Vetllar pel compliment dels acords adoptats amb el centre de professorat per a la implementació del programa de formació.
-
Convocar les sessions de formació.
-
Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb la persona assessora de formació del centre de professorat designada a l’efecte.
-
Assistir a les reunions relacionades amb la formació que convoqui el centre de professorat.
-
Encarregar-se de les signatures d’assistència a les activitats formatives.
-
Elaborar i lliurar la memòria final del programa formatiu.
Article 7
Temporalització
Els programes de formació en el centre (FeC) tenen una durada mínima de 8 hores i màxima de 40 hores, i els programes de formació intercentres (FiC) tenen una durada mínima de 20 hores i màxima de 40 hores.
Article 8
Tipus d’activitats formatives
-
Cada programa de formació pot incloure activitats dels tipus següents:
-
Ponència externa, que no pot superar el 30 % de la durada total del programa de formació.
-
Grups de treball per a la reflexió pedagògica i l’elaboració de materials i recursos.
-
Assessorament entre iguals i intercanvi d’experiències.
-
Mentoria o assessorament col·laboratiu.
-
Visites a altres centres o entitats relacionades amb el programa formatiu.
-
Tallers pràctics d’experimentació formativa.
-
Una part d’aquestes activitats, que no pot superar el 10 % del total d’hores de formació assignades al programa, es pot fer en un entorn virtual si així ho preveu el programa presentat.
-
A més, el programa de formació ha de dedicar, com a mínim, el 30 % de la durada total a la reflexió sobre la transferència a la pràctica educativa a l’aula o a l’organització del centre.
-
Així mateix, el programa de formació ha d’incloure activitats per avaluar la formació i l’impacte de la transferència, les quals s’han de recollir a la memòria final. Aquestes activitats han de representar, almenys, un 10 % de la durada total del programa.
Article 9
Sol·licitud, presentació i contingut del programa de formació
-
El programa de formació ha de contenir —a més de les dades generals, el títol de l’activitat, el centre o centres implicats i el nombre de persones participants— els aspectes següents:
-
Justificació de la sol·licitud (origen de la necessitat, fets rellevants, capacitat de produir millores, etc.).
-
Objectius, continguts i durada de la formació.
-
Previsió de l’organització del treball (feina que es farà, disponibilitat quant a espais i temps, organització de les tasques, intervenció assessora, etc.).
-
Llistat dels centres (en el cas de programes intercentres) i del professorat participant.
-
Mesures per a l’aplicació i la transferència de la formació a l’aula i al centre.
-
Criteris d’avaluació.
-
Els centres de professorat posaran a disposició dels centres, mitjançant el seu web, el formulari de sol·licitud.
-
La sol·licitud i el programa de formació s’han de presentar al centre de professorat de referència presencialment, per fax o per correu electrònic. En el cas dels programes intercentres, si hi participen centres adscrits a distints centres de professorat, s’han de presentar al centre de professorat de referència del centre al qual pertany la persona coordinadora del programa.
-
El programa formatiu ha de comptar amb l’aprovació del claustre.
Article 10
Terminis
-
El termini per presentar la sol·licitud i el programa formatiu comença el 30 d’abril i finalitza el 15 de juny de cada curs escolar.
-
Cada curs escolar, d’acord amb les disponibilitats pressupostàries i de recursos, els centres de professorat poden obrir noves convocatòries en les condicions que estableixen aquestes instruccions. En aquestes noves convocatòries, si n’és el cas, els centres que ja tenguin un programa formatiu aprovat poden presentar un nou programa, encara que tenen prioritat els centres que no en tenguin cap.
Article 11
Aprovació del programa de formació
-
L’aprovació del programa l’han de dur a terme els equips pedagògics dels centres de professorat a partir d’un diàleg que s’ha d’obrir entre els centres sol·licitants i els centres de professorat en relació amb la qualitat del programa presentat, l’adequació a les línies de treball establertes a l’article 4 d’aquestes Instruccions i la disponibilitat de recursos econòmics i humans del centre de professorat. Aquesta fase del procés ha de finalitzar abans del 30 de setembre de cada curs escolar.
-
Per aprovar el programa s’han de tenir en compte els criteris següents:
-
La viabilitat del programa formatiu per produir millores als centres en relació amb el foment i ús de la llengua catalana.
-
La implicació d’una part representativa del professorat del centre, segons el que indica l’article 3.
-
La participació i implicació de l’equip directiu.
-
La continuïtat d’un itinerari formatiu, si n’és el cas.
-
La relació amb les necessitats de la pràctica educativa i amb el projecte lingüístic del centre.
-
Els centres educatius participants s’han de comprometre a desenvolupar l’activitat d’acord amb els compromisos adquirits amb el centre de professorat per a la implementació del programa i s’han de responsabilitzar que les sessions de treball tenguin una durada d’almenys dues hores en el tram de formació de ponència externa i d’almenys 90 minuts en els altres trams formatius del programa. Així mateix, han d’aportar les dades que el centre de professorat determini per gestionar les activitats del programa i facilitar la posada en pràctica a les aules i al centre dels treballs generats per la formació.
-
Els centres de professorat han de publicar a la seva web la resolució amb la relació dels programes aprovats i denegats abans del dia 15 d’octubre de cada curs escolar.
Article 12
Assessorament del centre de professorat
El centre de professorat ha d’assignar, per a cada programa, una persona assessora de formació, que ha d’assumir les funcions establertes en la normativa vigent i, especialment:
-
Assessorar en el disseny, el desenvolupament i l’avaluació de les activitats.
-
Gestionar l’expedient econòmic i administratiu del programa formatiu.
-
Programar i gestionar les ponències externes, si escau.
-
Organitzar i coordinar el treball, en col·laboració amb la persona coordinadora del programa.
-
Avaluar, conjuntament amb la persona coordinadora, les activitats duites a terme i els participants.
-
Gestionar els certificats pertinents per al reconeixement de la formació.
Article 13
Finalització del programa de formació
-
Una vegada finalitzat el desenvolupament del programa formatiu, la persona coordinadora ha de presentar al centre de professorat la documentació següent:
-
Una memòria final, que ha de contenir:
-
Les modificacions introduïdes respecte del programa inicial.
-
Les activitats que s’hagin duit a terme.
-
Els canvis produïts en l’organització del centre o en la feina a les aules.
-
Els materials elaborats.
-
La valoració del grau de consecució dels objectius plantejats.
-
L’avaluació del programa formatiu, amb una especial referència a la transferència dels coneixements a la pràctica educativa i a l’impacte en l’alumnat.
-
L’avaluació de les persones participants, amb l’especificació de si la persona és apta o no apta en funció de l’assistència (màxim del 15 % de faltes d’assistència), la participació i la implicació en els treballs del programa. Aquesta avaluació l’han de fer la persona coordinadora i la persona assessora de formació.
-
Les propostes de millora i d’activitats formatives per al futur.
-
Un annex amb el registre de signatures.
-
La proposta de certificació dels participants, amb el llistat de persones que tenen dret a la certificació de la seva participació en l’activitat formativa, signada per la persona que coordina el programa, amb el vistiplau de la direcció del centre educatiu (o dels centres educatius en el cas de la modalitat intercentres) i de la persona assessora del centre de professorat.
-
La documentació s’ha de presentar en el termini d’un mes comptador des de la data de la darrera sessió de feina.
Article 14
Certificació i inscripció en el registre de formació
-
El certificat i la inscripció en el registre de formació el fa d’ofici el centre de professorat corresponent.
-
Només tenen dret a certificat aquelles persones avaluades com a aptes.
-
A la persona coordinadora del programa de formació se li ha de certificar un 25 % més d’hores que el total d’hores del programa de formació.