Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 12910
CONSELL EXECUTIU.
Aprovació de la convocatòria de l'any 2016 d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per a la millora de la competitivitat de les empreses del sector lacti menorquí
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió de caràcter ordinari de 7 de novembre de 2016, adoptà els acords següents:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per a la millora de la competitivitat de les empreses del sector lacti menorquí, i els seus annexos.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2016, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
a) Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i pels imports màxims que s’indiquen més avall, sens perjudici que els imports puguin ser ampliats per aportacions expresses de tercers per a contribuir al finançament de l'objecte de la convocatòria:
|
Partida |
Quantia màxima |
|---|---|
|
6.41900.4790030 Empreses transformadores formatge Mahón-Menorca per a accions de promoció |
90.000 |
b) El termini de presentació de sol·licituds i de justificació de la despesa es de deu dies hàbils comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
c) La instructora d’aquest expedient és la funcionària del CIM Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta
Tercer.- Publicar el present acord, d'aprovació de les bases i de la convocatòria, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ DE SUBVENCIONS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA PER A LA MILLORA DE LA COMPETITIVITAT DE LES EMPRESES DEL SECTOR LACTI MENORQUÍ 2016
1. OBJECTE
L’objecte d’aquests ajuts de minimis és donar suport a les empreses comercialitzadores de formatge amb denominació d'origen protegida (d'ara endavant DOP) Mahon-Menorca, per tal de pal·liar les despeses generades per les diferents actuacions promocionals dutes a terme i encaminades a millorar la comercialització únicament dels seus productes amb DOP.
El període objecte de subvenció és de dia 1 de novembre de 2015 a dia 31 d'octubre de 2016.
2. FINALITAT
El Consell Insular de Menorca, en l'exercici de les seves competències i d'acord amb els objectius fixats en el Pla Estratègic de Subvencions de l'any 2016, vol incrementar la presència, en els mercats tradicionals i en nous mercats potencials, dels productes amb DOP de les empreses comercialitzadores del formatge amb la DOP Mahón-Menorca mitjançant una convocatòria d'ajudes de minimis.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes de minimis que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin a la convocatòria.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONADES I REQUISITS DE L’ACTIVITAT
1. Són objecte de subvenció les despeses originades per les actuacions següents:
- Estudis de mercat, plans de màrqueting o estudis de viabilitat que siguin útils per a determinar estratègies empresarials per a la comercialització dels formatges emparats per la DOP.
- Estudis i propostes sobre el disseny d’envasos i etiquetes de productes, per tal de millorar la imatge de la marca i la seva comercialització.
- Realització de campanyes publicitàries a mitjans de comunicació (premsa, ràdio i TV), publicitat, informació en revistes especialitzades i presència en fullets publicats que tenguin com a finalitat fonamental l’augment de les vendes i la promoció d’una política de qualitat.
- Degustació del producte (formatge Mahón-Menorca amb DOP) a qualsevol tipus d’establiment.
- Campanyes de màrqueting en línia.
- Organització i participació en fires, congressos, seminaris, jornades tècniques, esdeveniments i activitats similars de relacions públiques, d'àmbiat nacional i internacional.
2. Les activitats subvencionables s'han d'haver realitzat entre dia 1 de novembre de 2015 i dia 31 d'octubre de l’any de la convocatòria.
3. Únicament se subvencionaran les actuacions dutes a terme per a la promoció del formatge amb DOP de l'empresa comercialitzadora.
4. L'import màxim de la subvenció serà d'un 80 % del cost de l'acció a realitzar.
5. Les empreses comercialitzadores de formatge poden sol·licitar l'ajut per a les activitats relacionades amb formatge amb DOP Mahón-Menorca o amb formatge amb DOP Mahón-Menorca artesà.
5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS I COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per realitzar el mateix projecte, sens perjudici de l’obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte i amb els limits establerts pels Reglaments Europeus que se citaran a continuació.
2. En virtut de la seva naturalesa específica, com a ajuts de minimis, estan sotmeses, depenent de l'activitat econòmica de cada sol·licitant, als requisits i les exigències següents:
a) Per als sol·licitants que estiguin donats d'alta únicament en el règim agrari o bé quan es tracti de primera venda de producte agrari, o que no demostrin separació d'activitats entre sector primari i de transformació, s'aplicarà el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiaria no pot haver rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats finançats amb càrrec a pressupost públics per un import superior a 15.000 €.
b) Per els sol·licitants de productes de transformació agrària que no tenguin relació amb l'activitat de primera venda i per els sol·licitants que garanteixin la separació d'activitats o la distinció de costos i que les activitats del sector primari no es beneficiïn d'aquests ajuts, s'aplicarà el Reglament (UE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, la qual cosa implica, entre altres coses, que l'entitat beneficiària no pot haver rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats finançats amb càrrec a pressuposts públics per un import superior a 200.000 €.
3. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fons de finançament o aportar fons propis.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1.Poden ser beneficiàries d’aquests ajuts les persones físiques o jurídiques que comercialitzin formatge amb DOP Mahón-Menorca, inscrites en el corresponent registre de la DOP.
2.No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. (Annex II)
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria, no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
(El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries del Consell Insular de Menorca ho verificarà d'ofici la Tresoreria del Consell Insular)
c) Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 15.000 € o 200.000 € (segons li sigui d'aplicació la base 5.2).
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2. A la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Si el sol·licitant és persona física, còpia acarada del NIF.
b) Si el sol·licitant és persona jurídica, documentació acreditativa de la constitució de l'empresa i, si escau, dels seus estatuts, degudament registrats o, si és el cas, de la seva modificació, així com dels nous estatuts inscrits en el registre pertinent.
c) Si el sol·licitant és persona jurídica, còpia acarada del CIF del sol·licitant.
d) Documentació acreditativa de la vigència del càrrec de representant legal en virtut del qual actua el signant de la sol·licitud i, en el seu cas, acreditació de l'autorització corresponent i suficient, en cas que el signi una persona diferent.
e) Si és una agrupació de persones físiques o jurídiques, una comunitat de béns o una altra agrupació econòmica sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (en el cas de persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
f) Acreditació de la representació si la sol·licitud es presenta en nom d’un altre i còpia del NIF del representant.
g) Declaració responsable, signada pel sol·licitant o pel seu representant legal, de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d’obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions (annex II).
h) Declaració responsable, signada pel sol·licitant o pel seu representant legal, relativa a les subvencions o ajudes obtingudes o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat (annex III).
i) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons el model facilitat pel Consell Insular de Menorca.
j) Certificat en què consti que està al corrent de les obligacions tributaries davant l'Administració de l'Estat i de les obligacions davant la Seguretat Social.
k) Declaració en relació amb l'ajut de minimis (annexos III i IV).
Documentació específica
l) Document que acrediti que està inscrit en la DOP del formatge Mahón-Menorca.
m) Còpia del document d'alta de l'impost d'activitats econòmiques i darrer rebut de pagament o document que acrediti que està exempt del pagament.
n) Còpia del document que acrediti la inscripció en el cens d'indústries agràries del Consell Insular de Menorca (es comprovarà d'ofici).
o) Còpia del document que acrediti la inscripció en el Registre d'Explotacions Agràries del Consell Insular de Menorca (es comprovarà d'ofici).
p) Còpia del document del registre sanitari.
q) Projecte firmat que inclogui les actuacions promocionals objecte de la sol·licitud, que ha de desenvolupar els aspectes que conformen els criteris d'avaluació dels ajuts.
r) Pressupost amb indicació de l'IVA desglossat, equilibrat, signat i detallat per partides de cada projecte, amb indicació de les despeses que ha de suposar i dels ingressos amb els quals s'ha de finançar. (S'entendrà que el pressupost presentat és sense IVA si no es menciona res al respecte)
s) Si fos necessari, amb la finalitat de comprovar la separació d'activitats o la distinció de costos i que les activitats del sector primari no es beneficiïn d'aquest ajuts, es requerirà la presentació de la comptabilitat del sol·licitant de l'ajut.
3. Els beneficiaris poden autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. Aquestes comprovacions es portaran a terme en la mesura que el Consell Insular de Menorca disposi dels convenis adequats que li ho permetin (annex I).
S’eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c, d, f i i en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s’haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.
4. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l’apartat anterior s’han de presentar en el termini de deu dies hàbils comptats a partir de l'endemà d'haver-se publicat aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB). Aquest termini és també el de presentació de la justificació de la despesa. Així, tant la sol·licitud amb els annexos i tota la documentació adjunta com la justificació de la despesa s'han de presentar conjuntament als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta i Sa Granja i als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d’aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb el que estableix l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i de procediment administratiu comú.
5. Si la sol·licitud o la documentació presentada tinguessin cap defecte o hi manqués alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris. Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició d'acord amb l’article 71 Llei 30/92, de 26 de novembre.
8. CRITERIS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS I DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
1.S'estableixen dues línies. Una línia s'adreça a les empreses comercialitzadores de formatge Mahón-Menorca amb DOP Mahón-Menorca, a la qual es destina un pressupost de 60.000 € i que individualment podran rebre un ajut màxim de 25.000 €.
I una altra línia per a les empreses comercialitzadores de formatge Mahón-Menorca artesà, a la qual es destina un pressupost de 30.000€ i que individualment podran rebre un ajut màxim de 8.000 €.
2.Si no s'exhaureix la partida destinada a subvencionar els comercialitzadors de formatge Mahón-Menorca artesà, es destinarà als comercialitzadors de formatge Mahón-Menorca i viceversa.
3. Criteris de Valoració:
|
Formatge Mahón-Menorca artesà |
Formatge Mahón-Menorca |
|
|---|---|---|
|
Catalunya, península i resta |
80% |
60% |
|
Illes Balears |
70% |
50% |
|
Menorca |
60% |
40% |
4. Si l’import global de les subvencions, després d’aplicar la taula anterior, és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits.
En cap cas l’import de l’ajuda podrà superar el cost de l’activitat que se subvencioni.
9. DESPESES SUBVENCIONABLES, PRESSUPOST DEL PROJECTE I PRESSUPOST SUBVENCIONABLE
1. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa d'aquest; sigui estrictament necessària per planificar, preparar, coordinar, executar i difondre el projecte, i estigui legalment justificada amb factures o altres documents que l'acreditin.
A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda de minimis. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen en la base catorzena –justificació de les despeses–. En aquest sentit, el lliurament al creditor d'un efecte mercantil garantit per una entitat financera o entitat asseguradora, també té la consideració de despesa pagada.
En qualsevol cas, no formen part del pressupost subvencionable, vista la naturalesa del crèdit pressupostari, tot i que formin part del projecte, les inversions, les obres i la compra d'equipaments o de qualsevol bé inventariable de naturalesa similar.
2. En tot cas, no són despeses subvencionables, i per tant no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
- Les que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les despeses notarials i registrals, les despeses pericials per a la realització del projecte subvencionat i les d'administració específiques si no estan directament relacionades i no són indispensables per preparar el projecte ni dur-lo a terme.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, els recàrrecs i les sancions administratives, i les despeses de procediments judicials.
- Els costos indirectes de benzina, llum, telèfon i Internet.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o altres de semblants.
3. Sobre la despesa subvencionable, s'han de tenir en compte les particularitats següents:
- Quan l'import de la despesa subvencionable superi les quantitats establertes en el Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, per al contracte menor, s'ha d'aplicar el que estableix aquest Reial decret.
- Quan el document justificatiu de la despesa s'hagi emès a través de mitjans electrònics, l'entitat beneficiària ha d'adjuntar una declaració responsable sobre el fet que l'import total d'aquests justificants o, en el seu cas, la part que s'imputa a la subvenció, no s'ha utilitzat ni s'utilitzarà per justificar altres subvencions.
10. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per a elaborar la proposta de resolució definitiva. La Comissió pot instar l'òrgan instructor a requerir a les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que consideri convenients.
2. La Comissió Avaluadora està integrada pels membres següents:
- President: Miquel Company Pons, conseller executiu del departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament
- Vocals:
Titulars:
-Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta
-José Maria Mir Orfila, tècnic agrícola del CIM
-Francisca Llabrés Riudavets, tècnica mitjana de gestió del CIM
11. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L’inici de l’expedient s’efectuarà per mitjà de l’aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Datos Nacional de Subvenciones (d'ara en endavant BDNS). La BDNS traslladarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears, perquè es publiqui en el diari oficial, l'extracte de la convocatòria, en compliment de l'article 20.8 de la Llei general de subvencions.
3. La instrucció correspon a un funcionari del Departament d'Ocupació, Projecció Econòmica, Joventut i Esports, que ha de realitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l’examen de la Comissió Avaluadora.
Abans que la Comissió Avaluadora emeti el seu informe, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient ha d'emetre un informe en el qual acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
5. Quan la Comissió Avaluadora hagi examinat les sol·licituds i jagi emès el seu informe, que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva, el conseller executiu, cap del departament, n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l’òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l’ajut que resulti de l’informe previ sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d’ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció és de sis mesos comptats des de la data d’acabament del termini de presentació de sol·licituds. No obstant l’anterior, aquest termini es podrà reduir si s’estableix expressament en la convocatòria dels ajuts. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la base de Datos Nacional de Subvencions en compliment de l'article 20.8 b de l'LGS i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
12. MODIFICACIÓ DEL PROJECTE
1. Quan l'entitat beneficiària, per causes de força major o per causes imprevisibles i alienes a la seva voluntat, hagi d'introduir modificacions irrellevants en el projecte; és a dir, que no alterin els objectius ni aspectes essencials, aquestes s'han de comunicar al Consell Insular de Menorca l'abans possible o, en tot cas, en el moment de la justificació.
2. No s'admetran modificacions substancials del projecte; és a dir, que alterin la naturalesa, les finalitats, les característiques essencials o qualsevol altre aspecte que pugui desvirtuar-lo.
13. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria, i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
2. En la fase de comprovació de la la despesa realitzada, si algun document no es consideràs suficient, es podrà sol·licitar al beneficiari la presentació dels justificants que es considerin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social, així com amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca.
4. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, s'ha d'aplicar el que estableix la base 6. No obstant, l'entitat beneficiària pot susbstituir els certificats que se senyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11 f TRLGSIB).
5. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d’acord amb la normativa que regula l’impost sobre la renda de les persones físiques.
14. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. El termini per a justificar les despeses objecte de subvenció acaba el mateix dia que acaba el de presentació de la sol·licitud de subvenció, i s'ha de presentar juntament amb aquesta, llevat que hi hagi causes excepcionals que ho impedeixin i que els beneficiaris han d’al·legar per escrit. A la vista de l’anterior, el CIM podrà ampliar el termini de justificació dels ajuts.
2. La justificació de la realització del projecte subvencionat, de la consecució dels objectius de la subvenció i del compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb com el va sol·licitar inicialment. S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat que ha de tenir el contingut següent:
a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i suport documental d'aquestes i altres aspectes que siguin rellevants. En cas que no s'hagi executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria ha d'exposar les causes i s'ha d'explicar la resta del projecte realitzat.
b) Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i,data de pagament. Totes les despeses que es relacionin en aquest document han d'estar pagades mitjançant transferència bancaria. En cas que el pressupost s'atorgui d'acord amb un pressupost estimat, s'han d'indicar les desviacions esdevingudes (annex V amb caràcter orientatiu).
c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i de la seva procedència.
d) Document o documents que acreditin els acords comercials signats.
e) Un exemplar, en el seu cas, de la publicitat escrita i gràfica relativa a l'activitat subvencionada, en la qual s'ha de fer constar el patrocini del Consell Insular de Menorca.
f) Una declaració responsable de l'entitat beneficiària sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat (art. 31.1 i 33 LGS) (annex IV).
g) En cas que l'import de la despesa subvencionable superi l'establerta pel contracte menor, s'han de presentar les tres ofertes.
h) Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS) (annex IV).
i) Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o li sigui requerida amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.
3. Si la sol·licitud o la documentació presentada tinguessin cap defecte o hi manqués alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris.
Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l’article 68 de la Llei 39/2015 d'1 d'octubre.
4. Si la despesa justificada és inferior a l’import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de muestreig, els justificants de despesa seleccionats.
6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
7. Si el beneficiari no adopta les mesures de difusió adequades per a donar publicitat al finançament públic del projecte, d'acord amb l'establert a l'article 31.3 b de l'RLGS, l'òrgan instructor li farà un requeriment perquè les adopti en un termini no superior a 15 dies, amb l'advertiment de les conseqüències que es poden derivar de no adoptar-les en aplicació de l'article 37 de l'LGS (en cas d'actuacions que tenguin després de l'aprovació de la convocatòria).
15. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Dur a terme el projecte subvencionat en les mateixes condicions i amb les mateixes característiques que es va presentar.
b) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop hagin transcorregut quinze dies hàbils d’ençà que el beneficiari hagi rebut la notificació de la concessió.
c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Disposar de les autoritzacions administratives que siguin exigibles per a l’exercici de l’activitat subvencionada, si escau.
e) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l’obtenció d'altres ingressos, subvencions o recursos ajudes per al mateix projecte.
f) Les entitats beneficiàries d’aquestes ajudes han de mantenir l’activitat durant un termini mínim d’un any des de la presentació de la sol·licitud.
g) Acreditar, d'acord amb el que estableixen aquestes bases, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’acreditació no serà necessària en el cas que s’hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
h) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca.
i) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
j) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que la substitueixi.
k) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
l) Dur a terme les mesures de difusió adequades per fer públic el suport econòmic del Consell Insular de Menorca. En aquest sentit, la difusió s'ha de fer a través dels mitjans que siguin adequats d'acord amb la naturalesa del projecte. Si es fan fullets, cartells o qualsevol altre material imprès, s'ha de fer constar, de manera expressa, el suport del Consell Insular Menorca en la realització de les activitats subvencionades (en cas de fires que tenguin lloc després de la convocatòria) i el logotip de la candidatura de la cultura talaiòtica de Menorca per ser reconeguda com a patrimoni mundial per la UNESCO.
m) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
16. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions previstes en aquestes bases, incorre en alguna de les causes de l'article 37 de l'LGS o altera les condicions, els aspectes o les característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per a concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament o l'haurà de reintegrar. D'acord amb l'establert respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
2. Amb caràcter general, en cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l’incompliment. Aquest percentatge s’ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència s'han de regir pel que estableix l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. S’haurà de valorar, en tot cas, el grau d’incompliment, si aquest s'ha degut a actuacions doloses o negligents, i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l’incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe; en canvi, serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s’ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l’article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa les seves obligacions, i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, es farà una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment, es perdrà el dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del criteri de gradació següent:
a) En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presentés deficiències perquè sigui inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases o per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable. l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
b) En el cas que el beneficiari no justifiqui dins el termini establert l'import de l'ajut atorgat, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.
c) Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1 % l'import de la subvenció correctament justificada.
d) Si no es manté l'activitat un mínim d'un any, se’ls podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual es concedí la subvenció.
6. En cas que l'import de la suma de l'ajut, més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte, superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
7. L'ajuda no pot repercutir en els productors primaris.
8. En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària haurà de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
9. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
10. L’obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
17. INFRACCIONS I SANCIONS
1.El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2.L’òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d’infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la presidència del Consell Insular de Menorca, de conformitat amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
18. ALTRES DISPOSICIONS
1. Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles d’interposar-hi recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
2. Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
- Reglament UE núm. 1407/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352, de 24 de desembre de 2013)
- Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352, de 24 de desembre de 2013)
Maó, 11 de novembre de 2016
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón