Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA

CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA

Núm. 12218
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre la Modificació projecte de millora ctra. Me-1 Ferreries Ciutadella, Ferreries i Ciutadella. (43a/16)

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 47.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació  ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de setembre de 2016,

“ATÈS

1.Que l'objecte del projecte és la revisió, adaptació i redacció d'un nou projecte constructiu de millora de la carretera ME-1 Ferreries-Ciutadella.

2.Que el projecte de traçat de millora de la carretera ME-1 entre Ferreries-Ciutadella, núm. d'expedient 40913/12 CMAIB, té acord favorable amb condicionants del Ple de la CMAIB de 8 d'abril de 2014.

3.Que el projecte de modificació del projecte de millora de la carretera Me-1 entre Ferreries i Ciutadella (exp. 43a/2016) es redacta i presenta tenint en compte les modificacions incorporades pel Consell Insular de Menorca al plec de prescripcions tècniques del contracte i el compliment de l'acord de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears.

4.Que el projecte constructiu redueix l'ocupació del sòl, la generació de residus, el consum de recursos, es redueix de manera general les afeccions a Xarxa Natura 2000 i a les masses arbòries respecte al projecte de traçat ja avaluat.

5.Que s'han incorporat i es compleixen els condicionants de l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de 08 d’abril de 2014.

6.Que es presenten alternatives a les actuacions sobre els nusos i s'escull l'alternativa ambientalment menys impactat sense menyspreu de la seguretat.

7.Que es presenten mesures preventives, correctores i el seguiment de les mateixes, s'indica que es contractarà un auditor ambiental.

8.Que s'han realitzat les consultes a les administracions previsiblement afectades.

9.Que s’han analitzat el criteris de l’annex III de la Llei 21/2013 d'Avaluació Ambiental i no es preveu que el projecte pugui tenir efectes significatius sobre el medi ambient.

ACORDA

no subjectar a avaluació d’impacte ambiental ordinària el “Projecte constructiu Modificació projecte de millora de la carretera Me-1 entre Ferreries i Ciutadella”, promogut pel Departament de Carreteres del Consell de Menorca”, atès que no té efectes significatius sobre el medi ambient d’acord amb els criteris de l’annex III de la Llei 21/2013, sempre que es compleixin les mesures protectores, correctores contingudes en el document ambiental presentat i els condicionants següents:

1.S'hauran de tenir en compte i complir els informes i condicionants de les administracions consultades tant en la tramitació del projecte constructiu com del projecte de traçat, sempre que aquests darrers no contradiguin les condicions del projecte constructiu.

2.S'hauran d'instal·lar reductors de tensió de l'enllumenat durant les hores nocturnes a les interseccions/enllaços.

L'enllumenat s'haurà de reduir, per disminució del flux emès per les fonts de llum, a determinades hores de la nit en les que l'activitat ciutadana i la intensitat del trànsit disminueixen sensiblement.

A les zones classificades com a E1 la brillantor haurà de ser mínima.

3.S'hauran de soterrar les esteses de servei aèries que actualment transcorren a la vora de la carretera, sempre i quan les infraestructures ho permetin.

4.Els llocs d'aplec de maquinària, materials i residus s'hauran d'ubicar fora d'APR inundació i vulnerabilitat d'aqüífers, a llocs sense vegetació rellevant, si és possible a llocs antropitzats i sempre amb les mesures de seguretat necessàries per evitar la contaminació del sòl i/o dels aqüífers a les zones d'aplec de maquinària.

L'ocupació de sòl i el temps previst serà la mínima possible.

5.Abans del començament de les obres es realitzarà una prospecció del terreny per tal de localitzar possibles nius d'aus protegides, especialment de Milana i Esparver, aquest fet es comunicarà al Servei de Protecció d'Espècies i d'acord amb el Pla de recuperació de la Milana:

-Es prohibiran els treballs forestals dins un radi de 500 metres de cada niu de milà entre l’1 de febrer i el 30 de juny.

-S'evitarà qualsevol molèstia que pugui posar en risc l’èxit de la cria als nius de milà (obres, presència d’excursionistes, etc.)

Per la qual cosa no es podrà realitzar tampoc l'aplec de materials, maquinària i residus en un radi de 500m del niu.

6.S'haurà de realitzar un seguiment durant tres anys del possible rebrotament de l'Ailant (Ailanthus altissima) i eliminar els possibles exemplars.

7.D'acord amb l'informe tècnic del Servei de Planificació del Departament de Medi Natural:

No s'executin obres entre el pk 38+820 i el pk 38+100 durant l'època de nidificació del milà, des de l'1 de febrer al 30 de juny.

La nova il·luminació que s'instal·li a la illeta lateral en forma d'ametlla a l'entrada de la naveta dels tudons haurà de tenir una brillantor mínima.

Entre l'1 d'abril i el 31 de juliol no s'executin les feines de desbrossament dels boscarrons localitzats als marges de la carretera , o bé es comprovi per part d'un ornitòleg amb experiència acreditada la inexistència de nius de Burhinus oedicnemus (sebel·lí), Anthus pratensis (titina sorda), Calandrella brachydactyla (terrola), Caprimulgus europaeaus (enganapastors), Sylvia undata (busqueret roig) i Galerida theklae (cucullada), entre la vegetació que s'ha de desbrossar.

S'ha de fer una poda prèvia dels exemplars de port arbori d'ullastre, alzina, pi, mata, aladern menorquí localitzats als marges de la carretera per tal de reduir la màxim la superfície afectada per cada tipus de HIC.

e. S'ha de compensar l'impacte residual del projecte mitjançant la restauració d'una superfície equivalent a la superfície finalment afectada de cada tipus HIC. Les zones a restaurar han d'estar localitzades dins l'espai protegit Xarxa Natura 2000 corresponent, no s'han de correspondre amb cap HIC i, preferentment, han de ser espais degradats i no zones agrícoles. Així mateix les plàntules de les diferents espècies a repoblar hauran de provenir de llavor menorquina. En aquest sentit, abans de finalitzar les obres, s'ha d'haver presentat el corresponent projecte de restauració.

f. Pel que fa a Ailanthus altissima (Ailant, Fals vernís, Hivernenc ) s'ha d'estar amb tot allò que estableix el Catàleg Nacional d'Espècies Exòtiques invasores i s'ha de tenir en compte que l'eliminació mecànica afavoreix la reproducció asexual dels individus. En aquest sentit es recomana una eliminació química dels exemplars a retirar, que l'actuació s'estengui al major nombre d'exemplars possibles als marges de la carretera, i que les actuacions es facin sota les recomanacions i assessorament d'un expert en la matèria.

8. El Pla de vigilància ambiental haurà de recollir totes les mesures previstes tant a l'Estudi d’Impacte Ambiental, en el document ambiental, els condicionants dels informes de les administracions consultades tant en la tramitació del projecte de traçat, com del projecte constructiu, els condicionants d'aquest acord i de l'acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears de 08 d’abril de 2014 que no s'han anul·lat o contradiuen les condicions d'aquest projecte constructiu.

9.El promotor remetrà a l'òrgan substantiu un informe del seguiment del compliment de les condicions, mesures correctores cada dos mesos.

10.D'acord amb l'informe del Servei de Gestió forestal s'hauran de tenir en compte les següents mesures preventives:

a. Durant l’execució de les actuacions de d’execució, es prendran les mesures preventives establertes al Decret 125/2007, especialment pel que fa a les mesures conjunturals de prevenció durant l’època de perill d’incendis forestals (art. 8.2.c), en relació a la utilització de maquinària i equips, en terreny forestal i àrees contigües de prevenció, el funcionament dels quals generi deflagració, espurnes o descàrregues elèctriques susceptibles de provocar incendis forestals. A aquests efectes s’ha de tenir en compte el següent:

-S’ha de complir allò que estableixi la Directiva 98/37/CE, de 22 de juny, relativa a l’aproximació de les legislacions dels estats membres sobre màquines, pel que fa a les determinacions en relació al risc d’incendi.

-Les màquines que es facin servir a terrenys forestals o menys de 500 metres dels mateixos s’utilitzaran extremant les precaucions en el seu ús i adequat manteniment (s’hi aplicaran mètodes de treball que evitin la provocació d’espurnes). El proveïment de benzina d’aquesta maquinària s’ha de realitzar a zones de seguretat aclarides de combustible vegetal.

-En tots els treballs que es realitzin a terrenys forestals o en aquells que es trobin condicionats per les mesures preventives anteriorment referides s’ha de disposar, per a ús immediat, d’extintors de motxilla carregats i de les eines adequades que permetin sufocar qualsevol conat que es pogués provocar.

-Els dipòsits de material i maquinària estaran sempre a una distància mínima de 5 m del terreny forestal existent i no es deixarà cap residu a la zona a la finalització de les obres.

b.Les obres es realitzaran preferentment, sempre que sigui possible, fora de l’època de risc d’incendis, és a dir, entre el 16 d’octubre i el 30 d’abril.

c.Tots els operaris participants en les activitats seran instruïts en l’existència de risc d’incendi forestal, en les mesures de prevenció a adoptar i en les actuacions immediates a efectuar davant un conat d’incendi i coneixeran el número telefònic de comunicació en cas d’incendis forestal (112).

d.En relació al foment de les bones pràctiques agropecuàries i forestals, alhora de gestionar la vegetació existent en l’entorn de la infraestructura, es considera que s’ ha de fer referència a l’article 64 del Pla Territorial de Menorca i a la Llei 43/2003, de 21 de novembre, de Forests, com a legislació bàsica que regula els aprofitaments forestals, els quals autoritza l’òrgan competent. És aquest òrgan qui determinarà la idoneïtat, impacte i la manera de dur a terme les tasques sobre la vegetació existent, la qual cosa no eximeix de planificar les actuacions en el projecte.

e.En tot cas s’hauran de respectar les espècies protegides i catalogades dins els el Catàleg Balear d’Espècies Amenaçades i d’Especial Protecció, les Àrees Biològiques Crítiques i el Consell Assessor de Fauna i Flora de les Illes Balears.

f.Les actuacions a realitzar sobre el tram de carretera Me-1 Ferreries-Ciutadella poden comportar un risc de proliferació d’escolítids (insectes perforadors, xilòfags, que realitzen el seu cicle biològic complet a l’interior del seu hoste (pins). D’una banda, les pròpies operacions de construcció i obertures de pistes de treball amb l’ús de maquinaria pesada, provoquen danys en l’arbrat que resta en peu (ferides realitzades per la maquinaria, branques trencades i arrels afectades), i per tant, debiliten la massa, més propicia a l’atac d’escolítids; i per altra banda, per l’acumulació de material vegetal (piles d’arbres talats). Per evitar la proliferació d’escolítids durant les actuacions, caldrà tenir en compte les següents consideracions:

-Obligació de no acumular material vegetal al bosc en un període màxim de 20 dies, a contar des d’el moment de la tala. Aquest termini es reduirà a 14 dies durant l’època de reproducció d’Orthotomicus erosus, que va de març a juny.

-S’ha de donar prioritat absoluta en l’organització i execució de les feines a l’extracció de la fusta.

-En cas de no poder-se dur a terme aquesta extracció, es realitzaran alguns d’aquests processos: trituració, crema o lleva de l’escorça, sempre amb les autoritzacions que siguin preceptives.

-En cas de no poder-se fer cap dels tractaments anteriors ni extraccions del bosc, serà necessari instal·lar repel·lents en les piles de fusta i trampes de captura massiva en el seu perímetre.

-Control exhaustiu de les feines i de les zones treballades, al menys durant 2 anys després d’aquestes.

-Tala i eliminació d’arbres en peu que apareguin afectats per escolítids, amb la màxima prontitud possible i sempre abans de la sortida d’insectes adults (màxim 20 dies).

-Desinfecció de les eines i maquinaria abans del seu ús.

Es recorda que, abans de l'inici de les obres, s'haurà de comptar amb l'autorització de la Direcció General de Recursos Hídrics.”  

 

Palma, 14 d’octubre de 2016

El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias