Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12215
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Projecte de reforma i millora de l'Edar de Sa Coma, TM Sant Llorenç des Cardassar (3456/13)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 37 de la Llei 11/2006, de 14 de setembre, d'avaluació d’impacte ambiental i avaluació ambiental estratègica, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de setembre de 2016,
“ATÈS
1.Que el present projecte compta amb Acord del Ple de la CMAIB de sessió de 2 d’octubre de 2014 de no emetre informe sobre l’avaluació d’impacte ambiental ni sobre l’afecció a Xarxa Natura 2000 fins que no es presentés un estudi complet d’alternatives viables a l’emissari marí a fi d’evitar l’afecció a Posidonia oceanica, s’avaluessin les repercussions ambientals de la retirada de l’antic emissari marí i s’aclarissin aspectes de prohibició i aplicació de la Llei 42/2007 de Patrimoni i Biodiversitat.
2.Que tenint en compte que es va declarar el LIC ESZZ16002 Canal de Menorca per Ordre del MAAiMA AAA/1299/2014, de 9 de juliol i que l’emissari submarí afecta aquesta zona de rellevància ambiental, es va incloure posteriorment en l’anterior Acord que s’aclarís l’administració competent per a l’avaluació de repercussions respecte a l’esmentat LIC.
3.Que es tracta de la remodelació i ampliació de l’EDAR actual de tractament d’aigües residuals procedents dels nuclis urbans de St Llorenç i Son Carrió a l’interior i Son Moro, Son Moro Bonavista, Sa Coma i S’Illot a la franja costanera en el terme municipal de St Llorenç des Cardassar, així com de les aigües procedents de les fosses sèptiques del municipi ubicades a sòl rústic.
4.Que el projecte d’octubre de 2013 inclou a més la construcció d’un nou emissari terrestre soterrat de 1.680 m i un emissari submarí de 2.955 m de longitud amb la retirada d’un emissari marítim de fibrocement existent en desús. Per altra banda, l’emissari terrestre existent (1.745 m) que travessa l’Avinguda de les Palmeres es troba en condicions de ser utilitzat segons informe de l’Ajuntament.
5.Que segons l’estudi d’impacte ambiental la reforma a realitzar suposa una millora significativa de l’actual sistema de sanejament de les aigües residuals del terme municipal de St. Llorenç des Cardassar en relació a l’augment del cabal d’aigua residual a tractar fins a 11.500 m3/h, l’ampliació del tractament terciari existent i l’eliminació de l’abocament directe actual de l’efluent a pous d’infiltració situats a la mateixa parcel·la de l’EDAR, d’acord a la normativa vigent.
6.Que l’estudi d’impacte ambiental ha inclòs els punts indicats a l’informe de fase prèvia de consultes de la CMAIB (27 de març de 2013), descrivint-los i/o avaluant-los.
7.Que segons les Normes Subsidiàries de planejament municipal vigents l’EDAR s’ubica a terrenys classificats com a Sistema General EDAR. Segons el PTI de Mallorca el traçat del nou emissari terrestre transcorre per sòl urbà i travessa la carretera Ma 4036 (APT de carreteres), limitant part del recorregut el LIC ES5310096 Punta de n’Amer. L’actuació es desenvolupa a una zona amb vulnerabilitat moderada-alta a la contaminació d’aqüífers.
8.Que el traçat del nou emissari marí es situa a prop de la part marítima del LIC Punta de n’Amer i dins el LIC ESZZ16002 Canal de Menorca de la Xarxa Natura 2000.
9.Que a la zona d’actuació es troba la presència de praderes de Posidonia oceanica, hàbitats prioritaris segons la Directiva 92/43/CEE i espècie inclosa en el Llistat d’Espècies Silvestres en Règim de Protecció Especial (Reial Decret 139/2011), i de Pinna nobilis, espècie catalogada com a Vulnerable en el Catàleg Espanyol d’Espècies Amenaçades (Reial Decret 139/2011).
10.Que la badia de Sa Coma-S’Illot està classificada segons el Decret 49/2003, de 9 de maig, pel qual es declaren les zones sensibles a les Illes Balears, com a una de les masses d’aigua que requereixen un tractament addicional al secundari de les aigües residuals que s’hi aboquin.
11.Que la recollida i tractaments d’aigües residuals està considerada una activitat potencialment contaminant del sòl en l’Annex I del Reial Decret 9/2005, de 14 de gener, pel qual s’estableix la relació d’activitats potencialment contaminants del sòl i els criteris i estàndards per a la declaració de sòls contaminats, epígraf 90.01 de la CNAE 93-Rev1.
12.Que l’empresa municipal Bellver SA ha sol·licitat informe durant la fase d’informació pública a les següents administracions públiques: Direcció General de Turisme de la Conselleria de Turisme i Esports, Direcció Insular de Carreteres del Consell de Mallorca, Departament d’Urbanisme i Territori del Consell de Mallorca, Servei de Residus de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, Servei de Costes i Litoral de la Direcció General d’Ordenació del Territori, Servei d’Estudis i Planificació de la Direcció General de Recursos Hídrics, Servei de Planificació de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic, Servei de Protecció d’Espècies de la Direcció General de Medi Natural, Educació Ambiental i Canvi Climàtic i Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient, a través de Demarcació de Costes a les Illes Balears.
13.Que s’ha rebut informe favorable amb condicionaments durant la fase prèvia de consultes i d’informació pública de les següents administracions: Servei de Protecció d’Espècies (19 de febrer de 2013), Direcció General de Turisme de la Conselleria de Turisme i Esports (08 de març de 2013), Servei de Costes i Litoral (17 de juliol de 2014), Servei de Residus (22 de juliol de 2014) i Servei d’Estudis i Planificació (28 de juliol de 2014).
14.Que posteriorment es va rebre nova documentació per l’aclariment dels aspectes indicats a l’Acord del Ple del 2 d’octubre de 2014 consistent en l’Estudi d’alternatives a l’emissari de l’EDAR de Sa Coma (gener de 2015) i l’Addenda d’avaluació de les repercussions ambientals de la retirada de l’antic emissari de febrer de 2015 (febrer de 2015).
15.Que es va demanar nova consulta al Servei de Planificació i al Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient tenint en compte la possible afecció del projecte al LIC ES5310096 Punta de n’Amer i el recentment declarat LIC ESZZ16002 Canal de Menorca de Xarxa Natura 2000, respectivament.
16.Que l’Estudi d’alternatives d’abocament de l’efluent valora quatre opcions d’abocament a terra (per infiltració al recinte de l’EDAR (1.1), per una línia de pous d’infiltració (1.2), per gravitat en el torrent de n’Amer sense i amb propulsió (1.3.1 i 1.3.2) i altres set a la mar (emissari marí projectat de Sa Coma (2.1), modificació de traçat tram rasa (2.2.1), sense modificació del traçat amb ús de PHD (2.2.2), modificació del sistema d’estabilitat de l’emissari en el fons marí (2.2.3), utilització emissari de l’EDAR de Son Servera (2.3.1), modificació del traçat per Es Clot des Sards (2.3.2) i per Cala Morlanda (2.3.3) mitjançant diferents emissaris terrestres i marins. Algunes d’aquestes alternatives ja varen ser avaluades a l’estudi d’impacte ambiental.
17.Que l’Estudi alternatives indica que l’alternativa 2.1 de l’emissari marí projectat de 2.955 m de longitud i l’alternativa 2.2.1 amb modificació de traçat de tram de rasa de 2.995 m són les més acceptables des d’un punt de vista mediambiental, tècnic i econòmic. L’alternativa 2.2.1 suposa una petita modificació del traçat inicial projectat en uns 40 m per tal d’evitar l’afecció directa sobre 70 m2 de posidònia. Ambdós opcions permeten l’ús de l’emissari terrestre existent.
18.Que segons l’Addenda la retirada parcial de l’antic emissari marí de fibrocement actualment en desús (en total uns 700 m continus i de trams desconnectats) d’acord a les pautes establertes no ha de tenir repercussions ambientals significatives.
19.Que s’ha rebut informe del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (02 de junio de 2016) respecte a l’emissari submarí en relació al LIC ESZZ16002 Canal de Menorca amb recomanacions.
20.Que a l’Acord de la Direcció General d’Espais i Biodiversitat de sessió de 9 de desembre de 2015 adoptat pel Subcomitè de Xarxa Natura 2000 s’informa favorablement l’exclusió d’afecció al projecte de reforma de l’EDAR de Sa Coma en relació al LIC ES5310096 Punta de n’Amer en base a la nova documentació aportada.
21.Que l’informe del Servei de Protecció d’Espècies (24 de setembre de 2014) de resposta i aclariment sobre les prohibicions de l’article 54 i l’aplicació de l’article 58 de la Llei 42/2007 de Patrimoni i Biodiversitat esmentat en el punt b.1) l’Acord del Ple conclou que considera tècnicament procedent l’aplicació d’una excepció a la protecció estricta de posidònia en el cas del present projecte i que reitera informar favorablement el projecte.
22.Que el redactor del document d’Estudi d’alternatives a l’emissari de l’EDAR considera que la selecció de l’alternativa finalment a executar depèn de les autoritzacions administratives (medi ambient, hidràulica, costes) a les quals sol·licita que decideixen conjuntament amb l’Ajuntament de St. Llorenç des Cardassar quina és la solució autoritzada.
23.Que es preveuen mesures preventives i correctores per tal de minimitzar els impactes al medi ambient durant la fase d’execució i funcionament de l’emissari marí en l’estudi d’impacte ambiental d’octubre de 2013.
ACORDA
informar favorablement el Projecte de Reforma i millora de l’EDAR de Sa Coma, TM de Sant Llorenç des Cardassar, amb totes les mesures correctores i protectores de l’estudi d’impacte ambiental d’octubre de 2013 i del Pla de Vigilància ambiental i el compliment dels següents condicionants:
1.S’haurà d’aplicar al projecte l’alternativa 2.2.1 Modificació del traçat del tram rasa de l’emissari marí projectat de 2.995 m de longitud proposada en l’Estudi d’Alternatives a l’Emissari de l’EDAR de Sa Coma de gener de 2015, per tractar-se de l’alternativa més viable des del punt de vista ambiental, tècnic i econòmic.
2.S’haurà de procedir a la retirada parcial de l’antic emissari submarí segons les pautes establertes en l’Addenda d’avaluació de les repercussions ambientals de la retirada de l’antic emissari de febrer de 2015. A més, només s'extreuran aquells trams d'emissari submarí en desús que estan en la seva totalitat desenterrats, posats sobre el fons o fins i tot elevats sobre el mateix, descartant l'extracció d'aquells altres trams per als quals es requeriria el desenterrament total o parcial de la conducció.
3.Donada l’envergadura del projecte i els possibles impactes ambientals del mateix, el promotor haurà de contractar un auditor ambiental per tal d’assegurar el compliment del Pla de Vigilància Ambiental i de les mesures ambientals previstes a l'estudi d’impacte ambiental (2013) i l’Addenda (2015).
4.Sempre que sigui possible, el projecte no afectarà cap individu de nacra, i quan no sigui possible s’hauran de translocar.
Es recorda:
1.Segons l’informe del Servei de Costes i Litoral de la Direcció General d’Ordenació del Territori (17 de juliol de 2014):
a. Abans de l’inici de les obres s’haurà de comptar amb l’autorització de la Direcció General d’Ordenació del Territori per abocar l’efluent al mar mitjançant l’emissari marítim i la concessió d’ocupació del DPMT del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.
b. Per les obres en la zona de servitud de protecció en el sòl urbà s’haurà de sol·licitar autorització al Consell de Mallorca.
2.Segons l’informe del Servei de Residus (22 de juliol de 2014):
a. Segons l’article 3.1 del Reial Decret 9/2005, els titulars de les activitats potencialment contaminant del sòl relacionades en l’Annex I, com és el cas de la recollida i tractaments d’aigües, estan obligats a remetre al Servei de Residus un informe preliminar de situació per a cada un dels sòls on es desenvolupi l’activitat, amb l’abast i contingut mínim que es recull en l’Annex II del Reial Decret 9/2005.
b. D’acord a l’article 3.4 del Reial Decret 9/2005 els titulars de les activitats potencialment contaminants estaran obligats a remetre periòdicament a l’òrgan competent informes de situació, particularment en els supòsits d’establiment, ampliació i clausura de l’activitat.
c. Pel que fa al cas de les canonades de fibrocement i altres elements elaborats amb aquest material, es consideren residus perillosos i com a tals han de ser gestionats per gestors autoritzats i transportats per transportistes autoritzats per l’administració competent en matèria de residus, fins arribar al seu destí final (dipòsit controlat autoritzat per aquest tipus de residus).
3.Segons l’informe del Servei d’Estudis i Planificació (28 de juliol de 2014):
a. En cas que es produís un abocament accidental serà necessari donar coneixement del mateix a la Direcció General de Recursos Hídrics.
b. En cas que es vulgui reutilitzar l’efluent de l’EDAR serà necessari sol·licitar les autoritzacions pertinents a la Direcció General de Recursos Hídrics.
4.Segons l’informe del Departament d’Urbanisme i Territori (06 de març de 2014) la reforma i millora de les instal·lacions existents de l’EDAR s’haurà de dur a terme d’acord amb allò que s’estableix a l’article 74 de les Normes Subsidiàries.
S’ha de complir amb el Reial Decret 1341/2007, d’11 d’octubre, sobre la gestió de la qualitat de les aigües de bany (BOE 26 d’octubre de 2007) i l’Ordre de 13 de juliol de 1993 per la que s'aprova la instrucció per el projecte de conduccions d'abocaments des de terra a la mar (BOE 27 de juliol de 1993).”
Palma, 14 d’octubre de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias