Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
CONSELLERIA DE MEDI AMBIENT, AGRICULTURA I PESCA
Núm. 12212
Acord del Ple de la Comissió de Medi Ambient de les Illes Balears sobre el Centre descontaminació vehicles. P.I Son Oms, c/ Can Calafat, 59, Palma (207a/15)
Versió PDF
En relació amb l'assumpte de referència, i en el tràmit de consulta preceptiva a l’òrgan ambiental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears d’acord a l’establert a l’article 41.3 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluació ambiental, es publica l'Acord del Ple de la CMAIB, en sessió de 29 de setembre de 2016,
“DECLARACIÓ D'IMPACTE AMBIENTAL
El projecte objecte del present informe està inclòs dins l’annex I: projectes subjectes a avaluació d’impacte ambiental, Grup 6, apartat c): Centres autoritzats per a la recollida i descontaminació de vehicles, de la Llei 11/2006 de 14 de setembre, d’avaluacions d’impacte ambiental i avaluacions ambientals estratègiques a les Illes Balears (BOIB núm. 133 de 21-09-2006), per la qual cosa, després d’haver estat sotmès a avaluació d’impacte ambiental ordinària, segons el que determina la lletra c del punt 1 de l’apartat tercer de la circular del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca sobre tramitació de les avaluacions ambientals de data 4 de novembre de 2015, amb caràcter previ a la seva autorització administrativa, procedeix formular la seva declaració d'impacte ambiental d'acord amb l'article 41 de la Llei 21/2013, de 9 de desembre, d'avaluacions ambientals.
1.Antecedents
El projecte es va exposar al públic en data 28 d’abril de 2016 sense que s’hagin rebut al·legacions, un cop revisat l’Estudi d’Impacte Ambiental a la CMAIB s’observa que el document té carències de forma i es sol·licita al promotor que les subsani; l’agost de 2016 se presenta un nou Estudi d’Impacte Ambiental on es subsanen les deficiències les quals no són substancials i atesa la naturalesa i característiques del projecte no es necessari realitzar una nova exposició pública.
2.Informació del projecte
El promotor del projecte és Reciclajes Son Oms SL i l’òrgan que ha tramitat l’expedient a la CMAIB és el Servei de Residus de la Direcció General d’Educació Ambiental, Qualitat Ambiental i Residus de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
L’objecte del projecte és dur a terme l’activitat d’emmagatzematge de residus, centre d’adquisició, recepció i descontaminació de vehicles fora d’ús i gestió de residus perillosos al c/ Ca’n Calafat núm. 59 del Polígon Son Oms en el terme municipal de Palma.
L’activitat és desenvolupa dins una nau industrial ja construïda de 1.324.07m² distribuïts de la següent manera:
- Planta soterrani: 72.20m²
- Planta Baixa: Superfície útil 1.215.2m²
+Zona de descontaminació de 180m²
+Zona de premsat 52m²
+Taller de 52m²
+Magatzem de 1.024m².
+Recepció de 24.5m²
+Bany de 2m²
+Altell amb oficina de 26.5m²
L’activitat disposa de connexió als serveis municipals d’aigua, energia elèctrica i clavegueram. La nau es troba coberta y pavimentada en la seva totalitat.
L’activitat que es desenvolupa és la recollida, descontaminació i reciclatge de vehicles, recollida i emmagatzematge de residus perillosos i recollida, recepció, recuperació de metalls. Es disposa de camions per a realitzar la recollida dels diferents tipus de residus.
Es disposa d’un separador d’hidrocarburs de 500l a la instal·lació, el qual recull les aigües i possibles abocaments de les zones susceptibles de produir-los.
Els residus es classifiquen per tipologia i s’emmagatzemen dins contenidors, bidons, prestatges,...adients a les seves característiques.
Respecte a la maquinària cal destacar la premsa, peladora de cables, compressor, trituradora/aspiradora, bàscules, extractor helicoïdal,...
3.Elements ambientals significatius de l’entorn del projecte
L’activitat es desenvolupa a sòl classificat com a sòl urbà d’ús industrial al Polígon de Son Oms en el terme municipal de Palma.
La nau limita amb les instal·lacions de l’aeroport de Palma, amb altres naus i amb el un vial del polígon.
Es tracta d’un polígon industrial consolidat amb les infraestructures i serveis necessaris per a desenvolupar l’activitat.
No s’observen espècies de flora i fauna catalogades ni protegides. Es troba allunyat de zones protegides i de zones catalogades com a àrees de prevenció de riscs.
4. Resum del procés d’avaluació
4.1 Actuacions prèvies:
D’acord amb l’article 33.2 a) “amb caràcter potestatiu, el promotor podrà sol·licitar, de conformitat amb l’article 34, que l’òrgan ambiental elabori un document d’abast de l’estudi d’impacte ambiental”
El promotor d’aquest projecte sol·licita la realització de l’Estudi d’Impacte Ambiental directament sense les actuacions prèvies.
4.2 Fase d’informació pública i de consultes:
En el BOIB de 28 d’abril de 2016 es publica que L’Estudi d’Impacte Ambiental i el projecte se sotmeten a informació pública durant un termini de trenta dies.
En data 14 de juny de 2016 la cap del departament de Qualitat Ambiental i Residus emet ofici on s’indica que durant el període d’exposició pública del projecte i de l’estudi d’impacte ambiental no s’han presentat al·legacions i que s’ha consultat a l’Ajuntament de Palma sense que s’hagi rebut l’informe.
a) Consultes administracions públiques i persones interessades: Cal indicar que la CMAIB en data 25 de febrer de 2016 realitza consulta a l’Ajuntament de Palma com a única administració previsiblement afectada segons l’article 34 de la Llei 21/2013 i es rep informe de 11 de març de 2016 de l’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament de Palma on inclou una seria de consideracions a l’Estudi d’Impacte Ambiental presentat, la majoria de les quals han estat recollides a l’Estudi d’Impacte Ambiental definitiu d’agost de 2016.
b) No s’han rebut al·legacions.
c) No s’han realitzat consultes transfronteneres.
5. Anàlisi tècnic de l’expedient
5.1 Alternatives:
L’Estudi d’Impacte Ambiental presenta l’alternativa zero de no execució del projecte fet que suposaria la no realització de l’activitat.
Per altra banda l’alternativa d’ubicar l’activitat on es preveu pareix la més adient i menys impactant en el medi ambient, al tractar-se d’una nau existent coberta i pavimentada dins sòl d’ús industrial.
5.2. Principals impactes de l’alternativa escollida i la seva correcció:
a) Sòl i subsòl
No es preveu que es produeixin impactes sobre aquest factor atès que es tracta d’una nau pavimentada i disposa d’arquetes de recollida d’abocaments que es dirigeixen a un separador d’hidrocarburs ubicat a la planta soterrani.
Com a mesures protectores es proposa la revisió periòdica de l’estat del paviment, a més es realitzarà un tractament impermeabilitzant amb pintura epoxi i es disposarà de material absorbent per a possibles abocaments.
b) Emissions
El principal impacte serà el generat per la combustió dels vehicles de recollida i transport els quals tendran les revisions actualitzades, però s’haurà de preveure mesures per una possible fuita d’aerosols.
Respecte al renou cal indicar que l’activitat es durà a terme dins una nau industrial i la maquinària que s’utilitza disposa dels certificats corresponents. A més cal destacar que la nau limita amb les instal·lacions de l’aeroport les quals generen major quantitat de renou.
Es disposa de mesures contra incendis dins les instal·lacions.
c) Hidrologia
No existeix cursos d’aigua propers i les mesures per evitar els impactes sobre el sòl i el subsòl serviran també per evitar la contaminació de les aigües subterrànies.
No es preveu un consum elevat d’aigua ateses les característiques de l’activitat.
d) Flora i fauna
No s’observen exemplars significatius de flora ni fauna a les instal·lacions ni als voltants, per la qual cosa no es preveu cap impacte sobre ells.
e) Residus
Els residus generats per la pròpia activitat seran gestionats adequadament, els residus s’emmagatzemaran dins dipòsits, contenidors, bidons,... adequats per a cada tipologia de residu, que eviten les fuites i/o abocaments de residus i es complirà la normativa específica al respecte.
Els residus generats al separador d’hidrocarburs seran recollits per gestor autoritzat i es guardar els resguards corresponents.
Cal destacar que l'Estudi d’Impacte Ambiental fa referència a la Llei 10/1998 de residus la qual ha estat derogada per la Llei 22/2011 de residus i sòls contaminats.
f) Paisatge
El paisatge no es veurà afectat, atès que es tracta d’una nau existent dins polígon industrial, no variarà l’estructura de l'edifici ja existents, per la qual cosa no es produirà una disminució de la qualitat visual, ja que no es generen nous elements estructurals.
g) Patrimoni-economia
No es preveu afecció.
5.3 Seguiment ambiental:
Es presenta un Programa de Vigilància Ambiental on s’indica les variables de control, el contingut dels informes, la periodicitat, el lloc de mostreig però no s’especifica qui és el responsable de dur a terme el seguiment. Cal destacar la realització d’una sonometria anual i el control visual del bon manteniment de les instal·lacions.
6. Conclusions
Per tot l’anterior, es proposa formular la declaració d’impacte ambiental favorable a la realització del projecte “Centre de descontaminació de vehicles en el polígon Son Oms c/ Can Calafat, 59” en el TM de Palma, promogut per Reciclajes Son Oms SL, al concloure’s que previsiblement no es produiran impactes adversos significatius, sempre que es compleixin totes les mesures preventives, correctores proposades i acceptades per el promotor durant el procés d’avaluació d’impacte ambiental, incloses en l’estudi d’impacte ambiental i a més s’haurà de detallar qui és el responsable del programa de vigilància ambiental.”
Palma, 14 d’octubre de 2016
El president de la CMAIB
Antoni Alorda Vilarrubias