Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 12105
Aprovació definitiva de la modificació del Reglament de Participació Ciutadana de Sant Antoni de Portmany
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, a la sessió ordinària de 29 de setembre de 2016, va acordar aprovar expressament, amb caràcter definitiu, la modificació del Reglament de Participació Ciutadana de Sant Antoni de Portmany, una vegada resoltes les reclamacions presentades, la qual cosa es fa pública per al seu general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
Article 9. Dret a la consulta popular.
S'afegeix el següent paràgraf al final de l'article:
«L'Ajuntament ha d'actuar com a mediador per buscar el major consens entre les parts afectades per la consulta. Així mateix s'ha de tenir en compte el resultat de la consulta popular a les actuacions que en derivin.»
Article 10. Dret d'intervenció a les sessions públiques municipals.
El punt primer queda redactat de la següent manera:
«1. Tots els ciutadans tenen dret a assistir a les sessions del Ple. S'ha de publicar al tauler d'anuncis de la seu electrònica de l'Ajuntament la convocatòria de les sessions de Ple, i de les comissions informatives en les quals s'hagin de tractar assumptes perquè el Ple municipal els aprovi posteriorment, sens perjudici de la publicació d'aquestes convocatòries a les xarxes socials.»
El punt quart queda redactat de la següent manera:
«4. Tots els ciutadans tenen dret a intervenir en el torn obert de paraula del públic assistent, que s'ha d'incloure com a darrer punt de l'ordre del dia en les sessions plenàries de caràcter ordinari. Els precs o les preguntes que es formulin han de versar sobre assumptes que siguin competència de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany i s'han d'ajustar a allò prèviament sol·licitat per escrit.
a) El temps màxim de cada intervenció i cada resposta és de cinc minuts, i es poden formular dos precs o preguntes per persona en cada sessió plenària ordinària. Els precs o preguntes els pot realitzar la persona que ha presentat l'escrit per registre o, en cas d'absència, el regidor delegat de Participació Ciutadana.
b) Els precs i les preguntes que no es puguin exposar i respondre a la mateixa sessió de Ple es contestaran per escrit en un termini màxim de 7 dies hàbils.»
El punt cinquè queda redactat de la següent manera:
«5. El procediment que s'ha de seguir per fer efectiu el dret d'intervenció a les sessions regulat en els apartats precedents és el següent:
a) L'associació o persona interessada ha de sol·licitar amb un escrit motivat dirigit a l'Alcaldia la formulació de precs o preguntes per realitzar al següent Ple, fent-hi constar la persona que efectuarà la intervenció. En cas d'absència de la persona identificada per a formular el prec o pregunta, la llegirà el regidor delegat de Participació Ciutadana. L'escrit s'ha de presentar al Registre general de l'Ajuntament amb una antelació de màxim deu dies naturals abans del Ple ordinari.
b) L'Alcaldia és l'òrgan competent per autoritzar o denegar la intervenció. Quan es denegui, s'ha de fer de forma motivada i s'ha de notificar a la persona interessada abans que tengui lloc la sessió.
c) Si això no fos possible, l'Ajuntament, abans del Ple, ha de comunicar a tots els portaveus dels grups municipals de la Junta de Portaveus la relació de peticions d'intervenció que s'hagin formulat, les que s'hagin autoritzat i les que es hagin denegat, i assenyalar el motiu en aquest darrer cas.»
S'afegeix un nou apartat al punt cinquè:
«d) Les intervencions dels ciutadans s'ha de recollir a l'acta del Ple.»
S'afegeix un nou punt:
«6. A l'ordre del dia de les sessions ordinàries s'ha d'incloure un darrer punt denominat Intervencions realitzades pel públic assistent, en què els ciutadans poden formular precs o preguntes als membres de la Corporació sense que prèviament les hagin presentat per escrit. Aquest punt té una durada màxima de vint minuts, a dividir entre les persones que exerceixin aquest dret. Les preguntes seran contestades a la mateixa sessió plenària, llevat que això no sigui possible, cas en el qual s'hauran de respondre per escrit en el termini de set dies hàbils. No hi ha rèplica, tret que la presidència del Ple ho consideri oportú. Aquestes intervencions també s'han d'incloure a l'acta del Ple.»
L'article 12 queda redactat de la manera següent:
«Article 12. Dret a presentar queixes, reclamacions i suggeriments
Tot ciutadà i tota ciutadana té dret a transmetre queixes i reclamacions i a formular suggeriments respecte del funcionament dels serveis públics municipals. Aquest dret s'exerceix fent servir les oficines d'informació i atenció ciutadana, així com les bústies de reclamacions i els llocs web municipals. Les persones que exerceixin aquests drets han de rebre una resposta raonada i escrita sobre els assumptes plantejats en el termini màxim d'un mes. Transcorregut el termini sense rebre contestació s'entendrà desestimada la reclamació o suggeriment, sense perjudici que l'Ajuntament tingui l'obligació de respondre tan aviat com pugui.»
L'article 16 queda redactat de la manera següent:
«Article 16. L'adreça electrònica ciutadana i els llocs web municipals
L'Ajuntament ha d'impulsar la utilització de l'adreça electrònica ciutadana (ajuntament@santantoni.net) perquè tot ciutadà i tota ciutadana pugui fer servir aquesta eina en la seua relació amb l'Ajuntament i per al seu ús propi. L'Ajuntament ha de potenciar webs municipals, com a eina imprescindible per facilitar la informació i recollir les propostes, peticions, suggeriments o queixes de la ciutadania i ha de mantenir-les actualitzades perquè contenguin la informació relativa a l'Ajuntament, als acords adoptats per la Junta de Govern i el Ple i als tràmits que hi hagi en curs, així com aquella informació que es consideri d'interès general.»
L'article 21 queda redactat de la manera següent:
«Article 21. Drets de les associacions
Les associacions degudament inscrites en el Registre municipal d'associacions veïnals, tenen els drets següents:
a) Rebre notificació per correu electrònic de les convocatòries dels òrgans col·legiats municipals que celebren sessions públiques quan a l'ordre del dia hi hagi qüestions relacionades amb l'objecte social de l'entitat. En cas que això no sigui possible, s'ha d'entregar la notificació en el seu domicili social. En els mateixos supòsits rebran les resolucions i acords adoptats pels òrgans municipals.
b) Rebre les publicacions, periòdiques o no, que editi l'Ajuntament, sempre que resultin d'interès per a l'entitat, atès el seu objecte social.
Aquests drets també poden ser exercits per aquelles associacions o entitats inscrites a registres de caràcter supramunicipal i que desenvolupin part de la seua activitat al municipi de Sant Antoni de Portmany.
Així mateix, l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany pot subscriure convenis de col·laboració amb associacions i altres entitats degudament inscrites en el Registre municipal per al compliment d'interessos generals o sectorials.»
L'article 22 queda redactat de la manera següent:
«Article 22. Infraestructures al servei de les entitats
Les associacions inscrites i aquelles a les quals se'ls reconeguin drets, poden accedir a l'ús dels locals municipals que la corporació destini a aquesta finalitat, amb les limitacions que imposin la coincidència de l'ús per part de diverses d'associacions o pel propi Ajuntament, per a la realització d'actes o esdeveniments d'interès general o sectorial directament relacionats amb l'objecte social de l'associació, fent-se responsables del tractament donat a les instal·lacions.
Els particulars poden fer ús també de les instal·lacions municipals motivant-ho degudament en l'escrit de sol·licitud que presentin, sempre que es tracti d'assumptes d'interès municipal.
L'ús de les instal·lacions municipals s'ha de sol·licitar per escrit a l'Ajuntament amb un mínim de deu dies naturals d'antelació.»
L'article 27 queda redactat de la manera següent:
«Article 27. Funcionament del Fòrum de Participació Ciutadana
1. Les funcions del Fòrum de Participació Ciutadana són les següents:
1.1 Debatre i aprovar el Pla d'Acció.
1.2 Debatre i valorar els temes d'interès general.
1.3 Definir i prioritzar els problemes mediambientals, els grans projectes municipals i les accions i projectes que formen part del Pla d'Acció de l'Agenda Local 21.
1.4 Fer el seguiment de l'estat d'execució de les accions compreses en el Pla d'Acció.
2. El fòrum de participació ciutadana s'ha de reunir, a instàncies de l'Ajuntament, com a mínim dues vegades l'any.
3. El Fòrum de Participació Ciutadana també està integrat pels Fòrums de Participació Ciutadana de parròquia.»
Es deroga el penúltim paràgraf, que es substitueix pel següent:
«Article 32. Funcions
Els fòrums sectorials són aquells òrgans de participació que canalitzen les inquietuds i iniciatives ciutadanes al voltant de les matèries específiques i assumptes de competència municipal i d'actuació de l'Ajuntament.
Els fòrums sectorials poden fer propostes, informes, consultes i suggeriments sobre temes relacionats amb l'àmbit sectorial de què es tracti.
Els representants dels fòrums sectorials poden assistir i/o ser membres de les sessions dels fòrums ciutadans de parròquia o del fòrum de participació ciutadana.
Els fòrums sectorials es creen a partir de la demanda dels col·lectius, entitats o associacions de vesins inscrits en el Registre d'Associacions. Els temes han de ser d'utilitat pública municipal, vinculats amb el sector d'activitat propi de l'organisme. En cas extraordinari, poden ser creats des de l'Ajuntament per tractar assumptes urgents, derivant a la regidoria corresponent.
En referència als fòrums de joventut, s'han de crear espais singulars de trobada per facilitar la participació de la infància i l'adolescència i altres col·lectius representats en els assumptes públics de la ciutat.»
Finalment, per una qüestió d'estil es modifica l'expressió fòrum de participació ciutadana per Fòrum de Participació Ciutadana en tot el text del Reglament.»
Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tot això sens perjudici de poder exercitar qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.
A Sant Antoni de Portmany
L'Alcalde
José Tur Torres