Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 11892
Consell Executiu
Aprovació de les bases que regulen els ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca a les explotacions agràries per pal·liar els danys ocasionats per la tempesta de dia 30 de setembre de 2015 i aprovació de la convocatòria 2016
Versió PDF
Es fa públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de 3.10.2016, adopta els acords següents:
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió d’ajuts de minimis del CIM a les explotacions agràries per pal·liar els danys ocasionats per la tempesta de dia 30 de setembre de 2015.
Segon.- Aprovar, simultàniament, la convocatòria corresponent a l’any 2016, que es regirà per les bases a què s’ha fet referència en el punt anterior, d’acord amb les condicions següents:
1. Import global màxim dels ajuts i crèdit pressupostari. Les ajudes concedides s'atendran amb càrrec a les partides pressupostàries i amb els imports màxims que s’indiquen més avall:
|
Partida |
Quantia màxima |
|---|---|
|
6.41200.4890011 Ajuts recuperació danys temporal 2015 |
10.000€ |
L’import màxim que es destina a la convocatòria únicament podrà ampliar-se en el supòsit d’aportacions expresses de tercers per contribuir al finançament de l’objecte de la convocatòria i s’hagin concretat posteriorment a la seva aprovació.
2. El termini de presentació de sol·licituds serà de 30 dies naturals comptats a partir de l'endemà d'haver-se'n publicat la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
3. La instructora d’aquest expedient és la senyora Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta.
Tercer.- Comunicar aquesta resolució a la Base de Dades Nacional de Subvencions prèviament a la publicació de la convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D'AJUTS DE MINIMIS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A LES EXPLOTACIONS AGRÀRIES DE MENORCA PER PAL·LIAR ELS DANYS OCASIONATS PER LA TEMPESTA DE DIA 30 DE SETEMBRE DE 2015
1. OBJECTE
L’objecte d’aquests ajuts de minimis és donar suport a les explotacions agràries de Menorca per pal·liar els danys provocats per l'intens temporal de pluja i vent en forma de Complex Convectiu de Mesoescala que dia 30 de setembre de 2015 va afectar Menorca, especialment el barranc d'Algendar.
2. FINALITAT
Aquesta convocatòria té per finalitat ajudar les explotacions agràries afectades a reparar els danys en instal·lacions o infraestructures agrícoles, i que aquestes reparacions no es puguin beneficiar de cap altra línia d'ajuda pública.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin en el marc d’aquestes bases es pagaran amb càrrec a les partides i per l’import màxim que s’estableixin en la convocatòria.
4. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES
1. Són objecte de subvenció les activitats següents:
a) Reparacions o substitucions d'instal·lacions agrícoles malmeses
b) Moviments de terres per restituir el sòl agrícola
c) Substitució d'arbres fruiters malmesos durant la tempesta
d) Reparació o substitució de maquinària malmesa
2. Poden ser subvencionades les actuacions realitzades i pagades entre de l’1 d'octubre de 2015 i el 20 de novembre de 2016.
3. No es poden concedir ajudes per pèrdues de producció agrícola-ramadera.
En cap cas se subvencionaran despeses en infraestructures inexistents abans del temporal.
5. NATURALESA DE L'AJUT DE MINIMIS.COMPATIBILITAT AMB ALTRES AJUTS
1. Les subvencions que es regeixen per aquestes bases són de caràcter voluntari i eventual i es poden anul·lar, revocar i reintegrar en tot moment per les causes previstes en la Llei o en aquestes bases; no generen cap dret a l'obtenció d'altres subvencions en anys posteriors i no es poden al·legar com a precedent. Així mateix, són compatibles amb altres ajudes, subvencions i ingressos (inclosos aquí, entre d'altres, les assegurances) o recursos que pugui rebre l'entitat beneficiària per dur a terme el mateix projecte, sens perjudici de l'obligació dels beneficiaris de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca de la forma establerta en aquestes bases, sempre que el seu còmput anual no superi el pressupost d'execució del projecte.
2. En virtut de la seva naturalesa específica, com a ajuts de minimis, estan sotmeses, al Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea de les ajudes de minimis en el sector agrícola, la qual cosa implica, entre d'altres coses, que el beneficiari final de l'ajuda no pot rebre, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats finançats a càrrec de pressuposts públics en concepte de minimis per un import superior a 15.000 €.
3. El fet de rebre una subvenció implica l'obligatorietat de dur a terme el projecte subvencionat i, per tant, l'entitat beneficiària ha de cercar altres fonts de finançament o aportar fons propis.
6. REQUISITS DELS BENEFICIARIS
1. Poden tenir la condició de beneficiaris directes i demanar la subvenció les explotacions agràries de Menorca que van patir danys durant el temporal de dia 30 de setembre de 2015, que va afectar Menorca i especialment el barranc d'Algendar, i que no poden recuperar el bé o la infraestructura agrícola malmesa mitjançant cap altra subvenció pública. Els beneficiaris han de ser titulars d'explotacions agrícoles en activitat i les explotacions han de tenir la condició de pime, d'acord amb l'annex I del Reglament (CE) núm. 702/2014 de la Comissió, de 25 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d'ajudes en el sector agrícola i forestal i en zones rurals compatibles amb el mercat interior en l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea, i han d'estar inscrites en el Registre Insular Agrari (annex V)
2. No obstant això, no poden ser-ne beneficiàries:
a) Les persones físiques o jurídiques en les quals concorri alguna de les prohibicions establertes en l’art. 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. (Annex II).
b) Les persones físiques o jurídiques que, en el moment que l'òrgan instructor dicti la proposta de resolució definitiva de la convocatòria no estiguin al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'Administració General de l'Estat i amb les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca. (El fet d'estar al corrent amb les obligacions tributàries del Consell Insular de Menorca ho verificarà d'ofici la Tresoreria del Consell Insular)
c) Les persones físiques o jurídiques que hagin rebut, en els tres darrers exercicis fiscals (2014, 2015 i 2016), ajuts públics o d'ens privats finançats amb càrrec a pressuposts públics, en concepte de minimis, per un import superior a 15.000 € (base 5.2).
d) Les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals, de conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona. (Annex II)
7. PRESENTACIÓ DE LES SOL·LICITUDS
1. Les sol·licituds s'han de formalitzar mitjançant el model normalitzat que s’adjunta com a annex I d’aquestes bases i que es facilitarà a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a Sa Granja (Maó) i a Sa Roqueta (Ciutadella).
2. A la sol·licitud, s'ha d'adjuntar la documentació següent:
Documentació administrativa
a) Si és persona física, fotocòpia acarada del DNI i, si escau, del DNI del representant.
b) Si és persona jurídica, original o còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació, dels estatuts o reglaments inscrits en el registre corresponent, del CIF de l’entitat i del DNI del representant.
c) Certificat de l’acord adoptat per l’òrgan de govern de l’entitat per sol·licitar l’ajuda i designar representant, si escau.
d) Si es tracta d'una agrupació de persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o altres agrupacions econòmiques sens personalitat jurídica, han de signar la sol·licitud totes les persones que la integren i adjuntar-hi els DNI (quan siguin persones físiques) o la documentació acreditativa de la personalitat jurídica de cada un dels integrants. Així mateix, han de designar un únic representant i un únic domicili per a notificacions.
e) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora de les subvencions públiques recollides en l'art. 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions (BOE núm. 276 de 18 de novembre de 2003), el model de la qual s’adjunta com a annex II d'aquestes bases.
f) Document de designació de compte bancari de l’empresa o del seu representant segons model facilitat pel Consell Insular de Menorca, llevat que ja constin a la Tresoreria General del CIM, cosa que s'ha de fer constar expressament.
g) Certificat on consti que està al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social davant l'administració de l’Estat i de les obligacions tributàries amb el Consell Insular de Menorca. Es pot autoritzar el Consell Insular de Menorca a comprovar el compliment d'aquestes obligacions , vegeu l'annex I.
h) Declaració responsable signada pel sol·licitant o pel seu representant legal relativa a les subvencions o ajudes obtingudes i/o sol·licitades d’altres institucions públiques o privades per realitzar la mateixa activitat. (Annex III)
Documentació especifica
i) Documentació acreditativa de la justificació de la subvenció, si n'és el cas (base 14.2 - justificació de les despeses). (Annex I)
j) Declaració dels danys soferts mitjançant una memòria detallada i pressupost/factura de les actuacions de reparació o restauració (en cas d'haver comunicat els danys per escrit al Consell Insular de Menorca i haver aportat pressupost/factura per a la seva reparació, la memòria s'entendrà com a presentada). En el cas de factures de reparació de maquinària, a la factura hi han de constar les causes de l'avaria i, en cas de substitució, un informe del taller segons el qual la màquina es va malmetre durant la tempesta.
S'eximeix de presentar la documentació a què fan referència les lletres a, b, c i f en el cas que aquesta ja consti en els arxius del Consell Insular. En aquest cas s'haurà de fer constar expressament en la sol·licitud.
3. Les sol·licituds i tota la documentació transcrita en l'apartat anterior s’han de presentar, dins el termini establert en la convocatòria, als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca que hi ha a la seu del CIM de Maó, a les oficines administratives de Ciutadella, a les dependències de Sa Roqueta, a Sa Granja o als ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el CIM per a la prestació d'aquest servei. Així mateix, es poden presentar a qualsevol altre punt de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
4. Si la sol·licitud o la documentació presentada té cap defecte o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris.
Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició d'acord amb l’article 71 de la Llei 30/92, de 26 de novembre.
8. DESPESES SUBVENCIONABLES. PRESSUPOST DEL PROJECTE I PRESSUPOST SUBVENCIONABLE
1. Són despeses justificables d’aquesta convocatòria:
a) Despeses de reparacions d'instal·lacions agrícoles
b) Despeses en material per reparar infraestructures agrícoles malmeses
c) Despeses ocasionades per restaurar sòl agrícola
d) Despeses derivades de la replantació d'arbres fruiters
e) Despeses derivades de l'arranjament o la substitució de maquinària agrícola, sempre que comptin amb un informe que acrediti que els danys han estat causats pel temporal
2. D'acord amb el que estableix l'article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, és despesa subvencionable i, per tant, forma part del pressupost inicial del projecte que es presenti, la que respongui a la naturalesa de l'activitat subvencionada, sigui estrictament necessària i es faci dins el termini establert en aquestes bases.
3. A més del compliment dels requisits establerts en aquesta base, només es pot considerar com a despesa realitzada, i per tant subvencionable, la que s'hagi pagat abans d'acabar el termini de presentació de la justificació de l'ajuda. La forma d'acreditar aquest pagament i el termini per dur-lo a terme es regulen a la base catorzena: Justificació de les despeses.
4. En tot cas, no són despeses subvencionables, i per tant no formen part del pressupost subvencionable ni del pressupost del projecte:
- Les despeses que no compleixin els requisits esmentats en l'apartat 1 d'aquesta base.
- Les despeses l'import de les quals s'hagi adquirit a un preu superior de mercat.
- Els interessos deutors dels comptes bancaris, els interessos, les sancions i els recàrrecs administratius, i les despeses de procediments judicials.
- Els impostos indirectes, quan siguin susceptibles de recuperació o compensació, i els impostos sobre la renda.
- Els costos indirectes de llum, telèfon i internet.
- Les despeses relatives a menjars, refrigeris, serveis de menjars o d'altres semblants.
9. DETERMINACIÓ DE L'IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
1. Els ajuts màxims que es poden concedir en cada una de les activitats subvencionables fixades en el punt 4.1, són:
En cas d'instal·lacions, maquinària o infraestructures: el 60 % del cost damunt factura (sense IVA).
En cas de restauració de sòl agrícola: el 80 %
2. L'ajut total màxim que pot rebre cada explotació és de 3.000 €
10. CRITERIS QUE ES TINDRAN EN COMPTE PER A LA CONCESSIÓ DELS D'AJUTS
1. Sempre que es compleixin els requisits de la convocatòria ,s’atorgaran els ajuts sol·licitats amb els límits fixats en la convocatòria i en les presents bases dins el crèdit disponible.
2. Si el total de l'ajut sol·licitat és superior al crèdit disponible, aquest es repartirà proporcionalment entre els sol·licitants que compleixin els requisits i fins l'import màxim establert en la base novena.
11. COMISSIÓ AVALUADORA DELS AJUTS
1. La comissió avaluadora és l’òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades i emetre’n l’informe que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva. La Comissió pot instar l'òrgan instructor perquè requereixi a les entitats sol·licitants els informes o els aclariments que consideri convenients.
2. La Comissió Avaluadora estarà integrada pels membres següents:
- President: el conseller executiu de Medi Ambient i Reserva de Biosfera
- Secretari/ària: un/a funcionari/ària del Departament
- Vocals:
el director insular de Medi Rural i Marí
Isabel Martín Neira, tècnica agrícola del CIM
Helena Fonolleda Gómez, cap de negociat de Sa Roqueta
Francisca Llabrés Riudavets, tècnica de gestió del CIM
12. PROCEDIMENT I ÒRGANS COMPETENTS PER A LA CONCESSIÓ DELS AJUTS
1. Els ajuts es concediran, d'acord amb els principis d'objectivitat, transparència, igualtat, no-discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
2. L''inici de l'expedient s'efectuarà per mitjà de l'aprovació de la convocatòria corresponent. El text de la convocatòria i la resta de documentació que es requereixi es comunicarà a la Base de Dades Nacional de Subvencions (d'ara en endavant, BDNS). La BDNS ho traslladarà al Butlletí Oficial de les Illes Balears perquè es publiqui l'extracte de la convocatòria en el diari oficial, en compliment de l'art. 20.8 de l'LGS.
3. La instrucció correspondrà a un funcionari del Departament d'Economia, Medi Ambient i Caça, que es determinarà en la convocatòria, al qual correspondrà realitzar d'ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar resolució sobre la concessió dels ajuts.
4. Les sol·licituds presentades dins el termini establert en la convocatòria se sotmetran a l'examen de la Comissió Avaluadora.
Abans de l'emissió de l'informe de la Comissió Avaluadora, el tècnic encarregat de la instrucció de l'expedient emetrà un informe en el que s'acrediti, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import.
5. Una vegada examinades les sol·licituds per la Comissió Avaluadora, i després que aquesta hagi emès el seu informe, que ha de servir de base a l'òrgan instructor per elaborar la proposta de resolució definitiva, el conseller executiu cap del departament n'elevarà la corresponent proposta de resolució a l'òrgan competent, que en aquest cas és el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, que dictarà resolució sobre la concessió o denegació dels ajuts.
6. Quan la quantia de l'ajut proposat per l'òrgan instructor sigui substancialment inferior al sol·licitat, es podrà instar el beneficiari a reformular la seva sol·licitud a fi d'ajustar els compromisos i les condicions de la subvenció atorgable.
7. La resolució de l’expedient d’atorgament de les subvencions ha de ser expressa i motivada, i ha de fixar, amb caràcter definitiu, la quantia específica de cada una de les subvencions concedides.
8. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa de concessió de subvenció serà de sis mesos comptats des de la data d'acabament del termini de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
9. La resolució de l'expedient de concessió o denegació dels ajuts es remetrà a la Base de Dades Nacional de Subvencions, en compliment de l'art. 20.8 b de l'LGS i en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sens perjudici de l'obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
13. ABONAMENT DELS AJUTS
1. Els ajuts s'abonaran després que el beneficiari hagi justificat la realització de l'activitat subvencionada de conformitat amb allò establert en aquestes bases.
2. En la fase de comprovació de la despesa realitzada se sol·licitarà al beneficiari la presentació dels justificants que es creguin oportuns per tal d'obtenir una evidència raonable sobre l’adequada aplicació de la subvenció.
3. No es podrà pagar la subvenció mentre el beneficiari no es trobi al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries de l'Estat, del Consell Insular de Menorca i davant la Seguretat Social.
4. Respecte a les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, regeix el que estableix la base 6. No obstant, l'entitat beneficiària pot substituir els certificats que s'assenyalen per una declaració responsable d'estar al corrent en el compliment de les obligacions esmentades quan l'import de la subvenció concedida a la convocatòria no superi els 3.000 € (art. 11.f TRLGSIB)
5. Les subvencions que es paguin a persones físiques restaran subjectes a retenció d'acord amb la normativa que regula l'impost sobre la renda de les persones físiques.
6. Les subvencions es faran efectives en el termini màxim de 60 dies des del moment que es comprovi que la justificació presentada s'ajusta als requisits exigits en les bases de la convocatòria i sempre que la disponibilitat de tresoreria ho permeti.
14. JUSTIFICACIÓ DE LES DESPESES
1. El termini per a justificar les despeses objecte de subvenció acaba dia 20 de novembre de 2016.
Es preveu la possibilitat que es presenti la justificació juntament amb la sol·licitud de subvenció si les actuacions per les quals es sol·licita l'ajut ja s'han executat. (Annex I)
2. La justificació de la realització del projecte subvencionat s'ha de realitzar mitjançant l'acreditació de la consecució dels objectius de la subvenció, així com el compliment de les obligacions que determini, si escau, l'acte de concessió de l'ajut; és la documentació amb la qual el beneficiari demostra que ha fet el projecte d'acord amb el que va sol·licitar inicialment o amb la introducció dels canvis que, prèviament ha comunicat al Departament.
S'ha de fer d'acord amb el que estableix l'article 75 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el reglament de la Llei 38/2003 general de subvencions, a través d'un compte justificatiu simplificat, que ha de tenir el següent contingut:
a) Memòria justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i suport documental d'aquestes i d'altres aspectes que siguin rellevants. En cas que no s'hagi executat la totalitat del projecte per causes alienes o de força major, la memòria n'ha d'exposar les causes i s'ha d'explicar la resta del projecte realitzat.
b) Relació nominativa de les despeses de l'activitat, amb identificació del creditor i document, import, data d'emissió i, en el seu cas, data de pagament. En cas que el pressupost s'atorgui d'acord a un pressupost estimat, s'indicaran les desviacions esdevingudes. (Annex V amb caràcter orientatiu)
c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagin finançat l'activitat subvencionada amb indicació de l'import i procedència.
d) Una declaració responsable de l'entitat beneficiària sobre el fet que la despesa justificada no té un valor superior al de mercat (art. 31.1 i 33 LGS)
e) Si escau, una declaració responsable de l'entitat beneficiària que acrediti que no recupera ni compensa l'IVA (art. 31.8 LGS).
f) Qualsevol altra documentació que es derivi de les bases o sigui requerida per l'entitat beneficiària amb la finalitat de comprovar la justificació econòmica del projecte subvencionat.
3. Si la sol·licitud o la documentació presentada té cap defecte o hi manca alguna documentació, es requerirà a la persona interessada la rectificació o el complement necessaris.
Si en el termini improrrogable de 15 dies hàbils, comptats des de l'endemà d'haver rebut el requeriment, la persona interessada no fa la rectificació reclamada o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva petició de conformitat amb l''article 71 Llei 30/92, de 26 de novembre.
4. Si la despesa justificada és inferior a l'import del pressupost sol·licitat i subvencionat, es reduirà proporcionalment la subvenció concedida.
5. En la fase de comprovació de la despesa realitzada es podrà requerir al beneficiari, mitjançat tècniques de mostreig, els justificants de despesa seleccionats.
6. El Consell Insular de Menorca podrà inspeccionar les activitats subvencionades, sens perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
7. Si el beneficiari no adopta les mesures de difusió adequades per a donar publicitat al finançament públic del projecte, d'acord amb l'establert a l'article 31.3 b de l'RLGS, l'òrgan instructor el farà un requeriment perquè les adopti en un termini no superior a 15 dies, amb l'advertiment de les conseqüències que es poden derivar de no adoptar-les en aplicació de l'article 37 de l'LGS (en cas d'actuacions que tenguin lloc després de l'aprovació de la convocatòria).
15. OBLIGACIONS DELS BENEFICIARIS
Els beneficiaris han de complir les obligacions següents:
a) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
b) Comunicar al CIM l’acceptació de la subvenció en els termes en què aquesta es concedeixi. En qualsevol cas la subvenció s’entendrà acceptada tàcitament un cop transcorreguts quinze dies hàbils des de la seva notificació.
c) Dur a terme les activitats que fonamenten la concessió dels ajuts i justificar-ne la realització, en els terminis i en les condicions establerts en aquestes bases i en la resolució de concessió dels ajuts.
d) Comunicar al Consell Insular de Menorca, en qualsevol moment o, en tot cas, a l'hora de justificar la subvenció, la sol·licitud o l’obtenció d'altres ingressos, subvencions o recursos per al mateix projecte.
e) Comunicar immediatament al Consell Insular de Menorca qualsevol eventualitat que alteri o que dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total.
f) Les entitats beneficiàries d'aquestes ajudes han de mantenir l'activitat durant un termini mínim d'un any des de la presentació de la sol·licitud; en cas contrari, se'ls podrà exigir la devolució total o parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
g) Acreditar, d'acord amb l'establert en aquestes bases, que es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L'acreditació no serà necessària en el cas que s'hagi autoritzat expressament el Consell Insular a consultar-ho.
h) Proporcionar la informació sobre l'activitat subvencionada que li requereixi el Consell Insular de Menorca
i) Sotmetre's a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d'organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics
j) Deixar constància de la percepció i l'aplicació de la subvenció en la seva comptabilitat o en els llibres de registre que hagi de portar l'entitat beneficiària d'acord amb la normativa vigent i, en cas de no tenir aquesta obligació, en la documentació que els substitueixi.
k) Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons percebuts, inclosos els documents electrònics, mentre puguin ser objecte d'actuacions de comprovació i control.
l) Dur a terme les mesures de difusió adequades per fer públic el suport econòmic del Consell Insular de Menorca.
m) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
16. REVOCACIÓ I REINTEGRAMENT DELS AJUTS. CRITERIS DE GRADUACIÓ DE POSSIBLES INCOMPLIMENTS
1. Si l'entitat beneficiària incompleix les obligacions previstes en aquestes bases o incorre en alguna de les causes de l'article 37 de l'LGS o altera les condicions, els aspectes o les característiques rellevants del projecte que s'hagin pogut tenir en compte per a concedir l'ajut, l'òrgan competent ha de revocar la concessió de la subvenció. En conseqüència, l'entitat beneficiària perdrà el dret al cobrament, o l'haurà de reintegrar. D'acord amb l'establert respecte a la revocació i el reintegrament de les subvencions, s’ha d’aplicar el que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i la resta de normativa que hi sigui aplicable.
2. Amb caràcter general, en cas d’incompliment, s’ha de reintegrar la quantia rebuda mitjançant l’aplicació d’un percentatge de minoració en funció de la naturalesa de l'incompliment. Aquest percentatge s'ha de fixar amb l’informe previ de l’instructor i s’ha de notificar al beneficiari. Les causes de reintegrament i el procediment per a la seva exigència han de ser regides per l’establert en l’article 44 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. S''ha de valorar, en tot cas, el grau d'incompliment i si aquest s'ha produït a causa d'actuacions doloses o negligents, i si hi ha hagut bona o mala fe. La gradació del reintegrament serà major quan l'incompliment sigui total o molt alt i hi hagin incorregut causes doloses i mala fe, i en canvi serà menor si el grau de compliment del projecte subvencionat és parcial i quan hagi estat causat per actuacions negligents i amb bona fe.
4. En el cas que la causa del reintegrament determini la invalidesa de la resolució de concessió, s'ha de revisar prèviament aquesta resolució en els termes establerts en l'article 25 del DLEG 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en la resta de disposicions aplicables.
5. Si l'entitat beneficiària ha complert de forma significativa amb les seves obligacions, i si de la documentació presentada es dedueix que ha tingut voluntat de compliment i que s'han aconseguit les finalitats de l'ajut, s'ha de dur a terme una revocació parcial de l'ajut, i consegüentment la pèrdua al dret de cobrament parcial de l'ajut, d'acord amb l'aplicació del següent criteri de gradació següent:
En cas que s'hagi executat totalment el projecte, però la documentació justificativa de la despesa subvencionable del pressupost presenta deficiències perquè és inadequada, perquè no s'ajusta als requisits de les bases, o per no haver-se executat la totalitat del pressupost inicial subvencionable, l'import de revocació parcial de l'ajut ha de coincidir amb l'import de l'ajuda no justificada o justificada incorrectament.
En el cas que el beneficiari no justifiqui en termini l'import de la concessió atorgada, es minorarà la subvenció correctament justificada amb un 1 % per cada dia de retard.
Si el beneficiari no fa constar, de manera expressa, el suport del CIM, es minorarà en un 1% l'import de la subvenció correctament justificada.
Si no és manté l'activitat durant un any de l'activitat, se’ls podrà exigir la devolució parcial de la subvenció abonada, més els interessos de demora, sens perjudici de la sanció que els pugui correspondre per alteració de la finalitat per a la qual la subvenció va ser concedida.
6. En cas que l'import de la suma de l'ajut, més la resta d'altres ajudes, subvencions, ingressos o fons propis que hagin finançat la realització del projecte superi el pressupost total d'execució d'aquest, l'import de la revocació parcial de la subvenció ha de ser la quantitat que excedeixi del pressupost executat esmentat.
7. En el cas que s’hagin fet uns pagaments anticipats, la persona beneficiària ha de reintegrar les quantitats rebudes més l’interès de demora comptador des que el pagament es va fer efectiu.
8. Les quantitats que s’hagin de reintegrar tenen la consideració d’ingressos de dret públic i els és aplicable la via de constrenyiment.
9. L'obligació de reintegrament establerta en aquest article és independent de les sancions que, si escau, siguin exigibles.
17. INFRACCIONS I SANCIONS
1. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableix el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és el que estableixen el títol V del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
2. L'òrgan competent per imposar les sancions que es derivin d'infraccions de l’establert en aquestes bases i de la normativa aplicable en matèria de subvencions és la Presidència del Consell Insular de Menorca, d'acord amb el que estableix l’art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d’octubre, de consells insulars.
18. ALTRES DISPOSICIONS
Recursos administratius
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
Normativa general aplicable
En tot allò no previst expressament en aquestes bases, regeixen les disposicions que siguin aplicables al Consell Insular de Menorca en matèria de subvencions, especialment les contingudes en les següents normes:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reglament de la Llei general de subvencions (Reial decret 887/2006, de 21 de juliol)
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de novembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la comunitat autònoma de les Illes Balears
- Reglament UE núm. 1408/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola (Diari Oficial de la Unió Europea núm. L352 de 24 de desembre de 2013)
Annex I: Sol·licitud d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca a les explotacions agràries per pal·liar els danys ocasionats per la tempesta de dia 30 de setembre de 2015 (consta en l'expedient)
Annex II: Model declaració responsable de la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per pal·liar els danys del temporal de dia 30 de setembre de 2015 (consta en l'expedient)
Annex III: Declaració responsable d'altres ajuts rebuts de la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per pal·liar els danys de la tempesta de dia 30 de setembre de 2015 (consta en l'expedient)
Annex IV: Relació nominativa de les despeses dels ajuts del Consell Insular de Menorca per pal·liar d'anys ocasionats per la tempesta de dia 30 de setembre de 2015 (consta en l'expedient)
ANNEX V: Declaració responsable de les explotacions per a la convocatòria d'ajuts de minimis del Consell Insular de Menorca per pal·liar els danys de la tempesta de dia 30 de setembre de 2015 (consta en l'expedient)
Maó, 14 d’octubre de 2016
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón