Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 11887
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen, per a l’exercici 2016, ajudes de minimis per a replantar arbres
Versió PDF
El sector fruiter de secà, per la superfície que ocupa, té una gran importància en l’agricultura de les Illes Balears. Les espècies més importants del sector són: l’albercoquer, l’ametller, la figuera i el garrover; arbres que formen una part inseparable del paisatge típic i dels recursos naturals de la comunitat autònoma de les Illes Balears i, per tant, la seva desaparició influiria de manera notable en aquest paisatge.
La major part de les explotacions d’albercoquers, ametlers, figueres i garrovers tenen dificultats per a replantar els arbres morts, cosa que pot conduir a l’abandonament d’aquestes explotacions, a causa de la disminució del potencial productiu i de les malalties que els afecten.
Els fongs de fusta que afecten el cultiu de l'ametller provoquen el defalliment i la mort dels arbres. Aquesta malaltia es va detectar l’any 2008 a la zona de Son Carrió, però els darrers anys ha sofert una expansió molt ràpida, detectant-se l’any 2011 a la zona de Santa Maria, Binissalem, Lloseta i al Pla de Mallorca.
Els anomenats fongs de fusta afecten la majoria de les plantes llenyoses. Els darrers anys s'han fet avanços importants en relació amb la identificació i classificació d'aquests fongs. Els que s’estan trobant als ametllers corresponen majoritàriament al gènere Neofusicoccum, de la família Botryosphaeriaceae. Els fongs d'aquesta família es consideraven tradicionalment patògens de debilitat, és a dir, que es comporten com a patògens, quan la planta està ja debilitada per altres causes. No obstant això, els treballs de recerca recents al respecte d'aquest grup de fongs indiquen que molts d'ells es poden considerar patògens primaris en molts de cultius.
Des de l'aparició d'aquesta malaltia, la Direcció General d'Agricultura i Ramaderia està executant un Pla d'acció específic per al seu control, i aquesta Resolució recull mesures específiques per a les zones afectades incloses dins el Pla d'acció.
El Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, estableix les condicions que han de complir les ajudes, als efectes de considerar-les exemptes de l’obligació de notificació establerta a l’article 108, apartat 3, del Tractat.
En el Butlletí Oficial de les Illes Balears núm. 43, de 17 de març de 2005, es publicà l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, que inclou entre els seus objectius, a l’article 1.2 m), totes aquelles activitats d’utilitat pública o d’interès social o la consecució d’una finalitat pública, relacionades amb els sectors agrari i pesquer, i que les corresponents convocatòries podran especificar.
D’altra banda, el Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en el seu article 2 a), estableix que el FOGAIBA té per objecte executar la política de la conselleria competent en matèria d’agricultura i pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, incloses les derivades de la Política Agrícola Comuna i dels fons procedents de l’Instrument Financer d’Orientació de la Pesca, de les mesures de desenvolupament rural i d’altres règims d’ajudes prevists per la normativa de la Unió Europea.
D’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 23 de desembre de 2005, el FOGAIBA assumeix, amb caràcter ple, l’execució de la política de la Conselleria d’Agricultura i Pesca referent a l’aplicació de les mesures de foment i millora dels sectors agrari i pesquer, des de l’1 de gener de 2006.
Mitjançant el Decret 24/2015 de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, s’estableixen les competències i l’estructura orgànica bàsica de les conselleries de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Concretament, a l'annex 1 s’acorda l’adscripció del FOGAIBA a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca.
D’acord amb el que disposa l’article 15 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions i l’article 3 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions als sectors agrari i pesquer, correspon aprovar la convocatòria d’aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l’article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA), i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d’aplicació
1. S’aprova, per a l’exercici 2016, la convocatòria de minimis per a replantar albercoquers, ametllers, figueres i garrovers, d’acord amb el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer (BOIB núm. 43, de 17 de març de 2005).
2. L’àmbit territorial d’aplicació d’aquestes ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
3. Aquestes ajudes es concediran d’acord amb el Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
Es destina a la present convocatòria un import màxim de nou-cents mil euros (900.000,00 €), amb càrrec als pressuposts del FOGAIBA , amb possibilitat d’ampliar-ne la dotació pressupostària.
Tercer
Beneficiaris
1. Poden ser beneficiaris de les ajudes previstes en aquesta Resolució les persones, físiques o jurídiques, que en el moment d’acabament del termini de presentació de sol·licituds es trobin en algun dels supòsits següents:
a) Titulars d’explotacions agràries amb recintes d’ametllers afectats per fongs de fusta que replantin a la parcel·la: ametllers, albercoquers, figueres i/o garrovers. Els recintes afectats hauran d’estar delimitats per la Direcció General d'Agricultura.
b) Titulars d’explotacions agràries que replantin per malaltia o mort de l’arbre: albercoquers, ametllers, figueres i/o garrovers.
El recinte on es sembren els arbres ha d’estar inscrit a nom del beneficiari en el Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA), regulat pel Decret 43/2015 de 22 de maig, de principis generals i directrius de coordinació en matèria d'explotacions agràries, agràries prioritàries, de titularitat compartida, preferents i d'oci o autoconsum; de regulació sobre l'organització i el funcionament del Registre Interinsular Agrari i dels registres insulars agraris de les Illes Balears, abans d’acabar el termini de presentació de sol·licituds.
El FOGAIBA reclamarà d’ofici l’informe de la Direcció General de Medi Rural i Marí, com que el recinte està afectat pel fong de fusta.
El FOGAIBA comprovarà d’ofici les inscripcions i dades del Registre Interinsular Agrari de les Illes Balears (RIA).
La presentació de la sol·licitud d’ajuda suposa l’autorització al FOGAIBA per a aquestes comprovacions, excepte manifestació expressa en contra.
2. A més dels requisits establerts en el punt anterior, s’han de complir els requisits prevists a l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer, així com els que estableix el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
3. Els requisits generals establerts en el punt 1 anterior s’hauran de mantenir durant un termini no inferior a un any, a comptar des de la data de la resolució de concessió de l’ajuda.
4. No podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les persones, les entitats i les associacions que concorrin en alguna de les prohibicions establertes en els apartats 1 i 2 de l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions. La justificació de no trobar-se dins aquestes prohibicions s’efectuarà de la manera prevista a l’apartat 6 de l’article 10 esmentat del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
5. D’acord amb el que disposa l’article 10.1 e) del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, es considerarà que els beneficiaris es troben al corrent de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social quan es verifiqui el que disposa l’article 38 del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desenvolupament de determinats aspectes de la Llei de finances i de les lleis de pressuposts generals de la comunitat autònoma de les Illes Balears, així com els articles 18 i 19 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. La circumstància d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió.
La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, ja que la presentació de la sol·licitud en suposa l’autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa contrària. Quan el sol·licitant de l’ajuda no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions previstes al paràgraf anterior o quan la quantia de la subvenció sigui igual o inferior a 3.000,00 euros, s’acreditarà el seu compliment mitjançant declaració responsable.
En el cas que la persona interessada hagi presentat declaració responsable, si durant la instrucció del procediment resulta que l’import de la subvenció és superior a 3.000,00 euros, serà requerida perquè aporti la justificació d’aquest requisit, llevat que s’hagi autoritzat el FOGAIBA per efectuar-ne la comprovació d’ofici.
6. De conformitat amb el que disposa l’article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l’àmbit de les relacions laborals.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Constitueix activitat subvencionable la replantació d’albercoquers, ametlers, figueres i/o garrovers en els termes establerts en el punt 1 de l’apartat tercer.
2. Els beneficiaris assenyalats en el punt 1a) de l’apartat tercer han d'eliminar els ametllers afectats per fongs de fusta i replantar ametllers, albercoquers, figueres, i/o garrovers en el termini comprès entre la visita de control prèvia i el 31 de març de 2018.
3. Els beneficiaris assenyalats en el punt 1 b) de l’apartat tercer han de replantar ametllers, albercoquers, figueres i/o garrovers; tenint en compte la replantació realitzada, el nombre d’arbres replantats no podrà superar el 50% del total d’arbres existents a la plantació, en el termini comprès entre la publicació d’aquesta convocatòria i el 31 de març de 2018.
Cinquè
Tipus i límit de les ajudes
1. La quantia de les ajudes queda fixada en:
- 15,00 € per arbre replantat, per a la replantació (inclou la mà d’obra, el material i la maquinària utilitzada).
- 5,00 € per arbre replantat, per a plantes amb preu unitari d'entre 5,00 € i 10,00 €.
- 10,00 € per arbre replantat, per a plantes amb preu unitari superior a 10,00 €.
2. En el cas dels beneficiaris assenyalats en els punts 1a) de l’apartat tercer, aquesta quantitat s’incrementarà en 5,00 € per arbre replantat, per tal de cobrir les despeses d’arrabassament i destrucció d’ametllers a destruir.
3. L’import mínim de subvenció per beneficiari és de 300,00 €. I l'import màxim de subvenció per beneficiari és de 3.000,00 €.
4. Així mateix, i de conformitat amb el que estableix el punt 2 de l’article tercer del Reglament (UE) núm. 1408/2013 de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l'aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis en el sector agrícola, la quantia total d’ajudes de minimis no podrà excedir de 15.000,00 € per beneficiari en un període de tres exercicis fiscals.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini per a presentar sol·licituds serà de tres mesos i començarà a comptar des del dia següent de la publicació de l’extracte de la present Resolució en el BOIB.
2. Només s’admet una sol·licitud per beneficiari. En el cas que es presenti més d’una sol·licitud en el termini establert, només es tendrà en compte la que s’hagi presentat en darrer lloc.
3. Els interessats que compleixin els requisits específics establerts a la present convocatòria podran presentar les sol·licituds, d’acord amb el model de l’annex I, que figura a la pàgina web http://www.caib.es i que hauran d’anar adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, en els registres d’entrada del FOGAIBA, de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, dels Consells Insulars de Mallorca, Menorca, Eivissa i Formentera o a qualsevol dels registres que preveu l’apartat 4 de l’article 16 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i l’article 37 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que s’indiquen a l’annex citat, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.
Aquestes sol·licituds han d’adjuntar la documentació següent:
a) Persones jurídiques:
— Fotocòpia compulsada del NIF del sol·licitant.
— Fotocòpia compulsada dels estatuts, del reglament o de l’escriptura de constitució de l’entitat, correctament inscrits en el registre corresponent.
4. Si s’han tramitat o s’estan tramitant altres expedients en el FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, i ja s’ha presentat algun dels documents assenyalats, no serà necessari aportar-lo de nou i n’hi haurà prou que s’esmenti l’expedient en què consta o que aquesta informació es trobi a la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. Això no obstant, l’acreditació de facultats ha de ser vigent en la data que es presenta la sol·licitud.
5. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca per a l’obtenció dels certificats d’estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social o per a la comprovació de la inscripció i l’obtenció de dades del Registre general d’explotacions agràries de les Illes Balears, haurà d’aportar els certificats corresponents.
6. Si les sol·licituds tenen algun defecte o no adjunten tota la documentació assenyalada o si els documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenten esmenes o ratllades, es requeriran les persones sol·licitants mitjançant una publicació a la pàgina web http://www.caib.es, per tal que esmenin el defecte o aportin la documentació en el termini de deu dies, així com indica l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que si no ho fan, s’entendran desistides les sol·licituds i, amb la resolució prèvia, s’arxivarà l’expedient sense cap altre tràmit. Les diferents notificacions d’esmena de defectes que es dictin, es publicaran a la pàgina web, cada dilluns o el dia hàbil següent si aquest és festiu.
7. Si qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l’expedient presenta ratllades o esmenes, serà considerat com a no presentat, i es procedirà en aquest cas conforme indica l’article 68 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
8. La presentació de la sol·licitud suposa l’acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes a l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, esmentada i la resta de normativa d’aplicació.
Setè
Selecció de beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris es realitzarà mitjançant el procediment de concurrència no competitiva i, en aquest cas, les sol·licituds es podran resoldre individualment a mesura que entrin en el registre de l’òrgan competent, encara que no hagi finalitzat el termini per a presentar sol·licituds de subvenció, amb tota la documentació requerida i d’acord amb aquesta convocatòria.
2. Si s’esgoten els crèdits destinats a la convocatòria abans que acabi el termini de presentació de sol·licituds, s’haurà de suspendre la concessió de noves ajudes mitjançant una resolució del president del FOGAIBA, que s’haurà de publicar en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Vuitè
Instrucció del procediment
1. L’òrgan competent per instruir el procediment de concessió de les ajudes és l’Àrea de Gestió d’Ajudes del FOGAIBA. Aquest òrgan durà a terme, d’ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s’ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada pel vicepresident del FOGAIBA, a proposta del cap de Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca sobre la base de l’informe previ de la unitat gestora del Servei d’Ajudes OCM, de l’Estat i de Pesca, que emetrà un informe en el qual s’acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l’ajuda i el seu import.
3. El termini màxim per dictar-ne una resolució expressa i notificar-la individualment als interessats és de sis mesos comptadors des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que s’hagi notificat una resolució expressa, la sol·licitud s’entén desestimada. A la resolució de concessió de l’ajuda es farà constar expressament el caràcter de minimis de l’ajuda.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d’alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca en el termini d’un mes, comptador des de l’endemà de la notificació de la resolució, d’acord amb el que estableix l’article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Novè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les que estableix l’article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i l’article 15 de l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca, de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer.
2. El règim jurídic aplicable per l’incompliment d’aquestes obligacions és el que pertoca de conformitat amb el previst en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i comprèn des de la revocació o el reintegrament de l’ajuda i el pagament de l’interès de demora, segons el cas, fins a la imposició de les sancions corresponents.
Desè
Justificació i pagament de l’ajuda
1. El termini per a justificar la realització de les actuacions objecte d’ajuda començarà a comptar des de la presentació de la sol·licitud i acabarà el 31 de març de 2018.
2. L’import de l’ajuda concedida s’abonarà al beneficiari mitjançant transferència bancària, i amb l’autorització prèvia del director gerent del FOGAIBA, una vegada efectuades les corresponents verificacions i controls, i una vegada justificat el compliment de la finalitat per la qual va ser concedida.
3. Durant el termini de justificació establert en el punt 1 anterior, els beneficiaris han de presentar la sol·licitud de pagament, dirigida al FOGAIBA, que s’ha d’ajustar al model de l’annex II que figura a la pàgina web http://www.caib.es.
Serà necessari el subministrament de totes i cada una de les dades que en el citat annex s’indiquen, així com l’assumpció de compromisos, atorgament d’autoritzacions i declaracions contingudes en el mateix annex.
Juntament amb la sol·licitud de pagament s'ha de presentar la factura de compra de la planta, a efectes de comprovar que el material vegetal utilitzat prové d'un viver inscrit al Registre Oficial de Productors, Comerciants i Importadors de Vegetals (ROPCIV), o si s'ha comprat a un intermediari, s'haurà d'aportar la documentació que permeti la traçabilitat fins el viver productor inscrit.
4. El fet de no comunicar i no justificar la realització de l’activitat subvencionada en el termini i els termes establerts, així com el fet de no dur a terme totes les actuacions per a les quals rep l’ajuda, suposen un incompliment al qual és aplicable el que estableix el punt 2 de l’apartat novè d’aquesta Resolució.
5. No obstant el que estableix el punt anterior, l’ajuda pot abonar-se quan el beneficiari hagi duit a terme almenys el 80% de les actuacions objecte d’ajuda. Aquest pagament es realitzarà en proporció a allò que s’hagi justificat, amb una penalització del 20%, en relació als arbres no replantats.
6. En qualsevol cas, per al pagament de l’ajuda per als arbres finalment replantats, s’han de complir els requisits establerts per a la concessió de l’ajuda pel que fa a la quantia mínima d'ajuda.
Onzè
Controls, infraccions i sancions
1. Seran inspeccionats, com a mínim, el 10% dels beneficiaris i el 10% dels arbres.
2. Si la diferència entre el nombre d’arbres replantats que s’ha comunicat i el comprovat efectivament a la inspecció supera el 5%, s’haurà d’augmentar el percentatge d’arbres a inspeccionar en el mateix percentatge.
3. Sense perjudici de la penalització prevista al punt 5 de l’apartat desè, en el cas que hi hagi diferències entre el nombre d’arbres que s’han replantat efectivament i els que s’han comunicat, s’aplicaran les penalitzacions següents per a cada expedient:
a) Si la diferència és inferior al 3%, es reduirà la diferència trobada de l’import de l’ajuda corresponent als arbres realment replantats.
b) Si la diferència és d’entre el 3% i el 20%, es reduirà el doble de la diferència trobada de l’import de l’ajuda corresponent als arbres realment replantats.
c) Si la diferència és superior al 20%, la persona beneficiària no tendrà dret al pagament de l’ajuda.
4. També s’aplicarà el règim d’infraccions i sancions previst en el Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre.
Dotzè
Incompatibilitat de les ajudes
Les ajudes esmentades són incompatibles amb altres ajudes que qualsevol altra administració pública o entitat privada atorgui o hagi atorgat al beneficiari per a la mateixa finalitat.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
El règim jurídic aplicable a aquesta convocatòria és el que estableix l’Ordre de la consellera d’Agricultura i Pesca de 10 de març de 2005, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en els sectors agrari i pesquer; el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, com també els preceptes que siguin d’aplicació de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Catorzè
Publicació
Aquesta Resolució s’ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s’ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 21 d’octubre de 2016
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas