Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció V. Anuncis

Subsecció segona. Altres anuncis oficials

CONSELL INSULAR DE MALLORCA

DEPARTAMENT DE DESENVOLUPAMENT LOCAL

Núm. 11842
Aprovació inicial de la modificació del Reglament de Cooperació Municipal

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

El Ple del Consell de Mallorca, en sessió de dia 8 de setembre de 2016, va adoptar, entre d’altres, el següent:

ACORD

"1.- Aprovar inicialment les següents modificacions del Reglament de Cooperació Municipal, aprovat per acord del Ple del Consell de dia 5 d’octubre de 1998 (darrera modificació: acord del Ple de dia 28 de juliol de 2008; BOIB núm. 127, de dia 11 de setembre de 2008):

‘ Article 3.- Els apartats 2, 3 i 4 d’aquest article tendran la següent redacció:

“2.- Es podran prioritzar les obres i serveis obligatoris determinats a l'article 26 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril o en altres lleis o disposicions. També s'inclouran al Pla les altres obres i serveis que són de competència municipal, d'acord amb el que estableix l'article 25 de la Llei 7/1985 i també altres lleis de l'Estat o de la Comunitat Autònoma. En cap cas es podran incloure en el Pla les obres o els serveis que legalment correspongui sufragar als particulars.

3.- Únicament seran subvencionables els projectes de quantia igual o superior a 24.000,00 euros excepte els ajuntaments de menys de 2.000 habitants, en què la quantia  mínima serà igual o superior a 12.000,00 euros. Es podrà sol·licitar la inclusió al Pla d'Obres i Serveis d'un màxim de 5 obres o serveis.

4.- També es podrà finançar la compra de béns mobles de quantia igual o superior a 12.000,00 euros, excepte els ajuntaments de menys de 2.000 habitants, en què la quantia mínima serà igual o superior a 6.000,00 euros”.

Article 6.- Aquest article tendrà la següent redacció:

“Percentatge de subvenció.

L’aportació mínima del Consell Insular de Mallorca a cada entitat beneficiària i per a cada obra i servei serà del 95 % per a tots els municipis, independentment del tipus d’obra o servei.

En el cas que el Pla d’Obres i Serveis sigui finançat únicament amb fons del Consell de Mallorca, l’aportació màxima podrà ser del 100 % de l’obra o servei per a tots els municipis, independentment del tipus d’obra o servei.

La determinació del nombre d'habitants s'efectuarà en funció de les xifres de població resultants de la darrera revisió del padró municipal, publicades anualment per l’Institut Nacional d’Estadística.

A cada Pla d’Obres i Serveis es podrà establir una quantitat fixa d’aportació econòmica del Consell de Mallorca a cada municipi per cada nucli de població del seu terme municipal. Aquesta previsió no serà d’aplicació si es financia l’obra o servei amb una aportació del 100 % o si l’obra o servei té finançament del Ministeri competent en la matèria i es financia amb una aportació del 95 %.

Els nuclis de població seran els que vénguin recollits a l’Enquesta d’Infraestructura i Equipaments Locals de Mallorca.”

Article 10.- Aquest article tendrà la següent redacció:

“Obres pluriennals.

No es podran incloure actuacions en el Pla d’Obres i Serveis que tenguin un termini d’execució superior a un any.”

Article 11.- Aquest article tendrà la següent redacció:

La selecció de les actuacions per incorporar al Pla d'Obres i Serveis es produirà a partir de les dades de l'Enquesta d’Infraestructura i Equipaments Locals tenint com a referència els següents criteris:

a) L’ordre d’entrada en el registre general del Consell de Mallorca dels projectes dels quals es demana la seva inclusió al Pla d’Obres i Serveis.

b) L'ordre de la proposta d'actuacions de l'Entitat sol·licitant.

Article 15.- Pel que fa a la documentació a presentar amb la sol·licitud, els punts 3 i 6 d’aquest article diran el següent:

“3. Certificat acreditatiu de l’adaptació de l’obra sol·licitada al corresponent planejament urbanístic vigent i a la normativa urbanística i territorial (MOD. 3).

6. Informe de Secretaria sobre les corresponents autoritzacions i/o concessions administratives que són necessàries perquè es puguin començar les obres abans del dia 1 de novembre de l'exercici corresponent al Pla o, en el seu cas, assenyalant la no necessitat de les esmentades autoritzacions o concessions per a l'execució de l'obra (MOD. 6).”

Article 16.- El final de l’apartat 2 d’aquest article tendrà la següent redacció:

“Total pressupost per a coneixement de l'Administració (Pressupost objecte de subvenció) (IVA (21% sobre D) + D)

...........................................................................”

Article 16.- S’afegeix un apartat nou, que serà el 3, i dirà el següent:

“3.- El contingut dels projectes i avantprojectes serà revisat per part dels serveis tècnics del Consell. En els casos legalment obligatoris emetran informe de supervisió dels projectes. Així mateix, en el transcurs de les obres, els serveis tècnics del Consell efectuaran les visites d’obra corresponents per tal de verificar l’adaptació de les obres en execució al projecte inclòs al Pla d’Obres i Serveis.”

Article 18.- Aquest article tendrà la següent redacció:

“Aprovació inicial.

Un cop rebudes les sol·licituds d’obres i serveis per incloure al Pla, i en funció dels mecanismes de selecció prevists a l’article 11, el conseller competent en la matèria lliurarà la proposta del Pla d’Obres i Serveis a la Comissió informativa perquè l’informi i passi a l’aprovació del Ple del Consell Insular de Mallorca.

El Pla haurà de contenir una memòria justificativa dels seus objectius i dels criteris de distribució dels fons, criteris que en tot cas han de ser objectius i equitatius i entre els que hi haurà l'anàlisi dels costs efectius dels serveis dels municipis.

Quan el Consell Insular de Mallorca detecti que els costs efectius dels serveis prestats pels municipis són superiors als dels serveis coordinats o prestats pel propi Consell, inclourà en el Pla insular fórmules de prestació unificada o supramunicipal per reduir els costs efectius.”

Article 20.- El paràgraf 1 d’aquest article dirà el següent:

“1.- Les corporacions, una vegada assabentades que la petició ha estat inclosa en el Pla d'Obres i Serveis i aprovada amb caràcter inicial, han de remetre, en el termini d’un mes des de la recepció de la notificació del Consell Insular de Mallorca, la següent documentació:”

Article 20.- La lletra b) de l’apartat 1 d’aquest article dirà:

“b) Si s'escau, s'haurà de remetre la certificació acreditativa que es compta amb les corresponents autoritzacions i/o concessions administratives necessàries perquè es pugui començar l'obra abans del dia 1 de novembre de l'any de vigència del Pla (MOD. 8) i còpia autenticada de les esmentades autoritzacions i/o concessions.”

Article 21.- En el paràgraf 1 d’aquest precepte allà on diu: “Ministeri per a les Administracions Públiques” dirà: “Ministeri competent en la matèria”, per la qual cosa la redacció d’aquest paràgraf serà la següent:

“1.- Una vegada el Ministeri competent en la matèria comuniqui amb caràcter definitiu l’assignació de l'Estat al Pla d'Obres i Serveis del Consell Insular, aquest serà aprovat definitivament i es remetrà amb el corresponent expedient administratiu al Ministeri competent en la matèria abans de dia 1 d'abril de l'any d'execució del Pla, perquè comprovada pel Ministeri la seva conformitat amb la legislació aplicable, s’iniciï la tramitació de la corresponent subvenció. Si no es produeix la notificació de l'esmentada conformitat o, en el seu cas, de les deficiències observades, en el termini màxim de 45 dies naturals des de la data de recepció del Pla, s'entendrà que el Ministeri li ha prestat la seva conformitat. Una vegada obtinguda la conformitat del Ministeri, el Pla definitiu es publicarà en el BOIB.”

Article 21.- El paràgraf 2 d’aquest article dirà:

“2.- Una vegada aprovat definitivament el Pla, solament es podran canviar les obres per altres obres noves per causes degudament justificades i en cap cas dins el darrer trimestre de l’any d’aprovació del Pla. En el cas que l’obra tengués aportació del Ministeri competent en la matèria, el canvi d’obra quedaria condicionat a l’autorització per part del Ministeri.”

Article 23.- El paràgraf  2 dirà el següent:

“2.-  Les obres incloses en el Pla es contractaran ordinàriament amb procediment obert i emprant un sol criteri per a l'adjudicació del contracte: el del preu més baix, per tal d'aconseguir la màxima objectivitat, lliure concurrència i publicitat en el procés de selecció del contractista. No obstant això, la corporació podrà seleccionar l'adjudicatari emprant altres criteris a més del preu i altres procediments prevists a la Legislació de Contractes del Sector Públic vigent en cada moment, sempre que motivi adequadament aquesta decisió. En aquest sentit, en els plecs de clàusules administratives particulars per a la contractació de les obres s’hauran d’incloure clàusules socials i mediambientals, que han de tenir, en tot cas, relació amb l'objecte de la contractació, el contingut de les quals es determinarà anualment a l’acord d’aprovació del Pla d’Obres i Serveis.”

Article 23.- Se suprimeix l’apartat 7 d’aquest article.

Article 23.- L’apartat 8 d’aquest article, que passarà a ser el 7, tendrà la següent redacció:

“7.- Excepcionalment, tots els ajuntaments, i especialment els que tenguin aprovada una normativa que limiti l'execució d'obres en determinats períodes de l'any, podran demanar justificadament una pròrroga per a la seva finalització.

Pel que fa a obres que tenguin subvenció del Ministeri o de la Comunitat Autònoma les peticions de pròrroga quedaran condicionades al que resolgui el Ministeri o la Comunitat Autònoma.”

Article 24.- La redacció dels apartats a) i d) d’aquest article diran el següent:

“a) Certificació de l’adjudicació de l’obra. (MOD 12).

d) Comunicació del nomenament del Director de l’obra per part de la Corporació Local”.

Article 25.- L’apartat 1 d’aquest article dirà:

“1.- Una vegada adjudicada l’obra, el Consell de Mallorca abonarà el 50 % de la subvenció que resulti després de l’adjudicació de l’obra contra la presentació per part de l’entitat local beneficiària del certificat d’adjudicació de l’obra i del certificat del Director de l’obra de col·locació del cartell previst a l’article 23.4 d’aquest Reglament, i el 50 % restant contra la presentació del certificat final d’obra i de l’acta de recepció.”

Article 25.- L’apartat 2 d’aquest article dirà:

“2.- Per a l’abonament dels pagaments prevists al punt anterior s’haurà de presentar, juntament amb la documentació que s’hi esmenta, declaració responsable que l’entitat local es troba al corrent del compliment d’obligacions tributàries i de Seguretat Social. El Consell de Mallorca, d’ofici, emetrà certificació d’estar al corrent d’obligacions econòmiques amb el propi Consell de cadascun dels beneficiaris de les subvencions que es proposin adjudicar a l’empara d’aquest Reglament.”

Article 25.- L’apartat 3 d’aquest article tendrà la següent redacció:

“3.- En finalitzar l’obra, la Corporació Local haurà d’adjuntar la següent documentació:

a) Certificat final d’obra (MOD. 14).

b) Acta de recepció de l’obra, signada conjuntament pel director de l’obra, el contractista, un facultatiu tècnic en representació de l’ajuntament i un altre en representació del Consell de Mallorca (MOD. 15).”

Article 25.- L’apartat 4 d’aquest precepte se suprimeix, i l’apartat 5 passa a ser el 4.

Article 25.- L’apartat 6 d’aquest article passa a ser el 5 i dirà el següent:

“5.- El dia 31 d’octubre de l’any que correspongui serà la data límit per presentar la documentació referida al Pla d’Obres i Serveis, tal com actes de recepció, certificats del director de la finalització i la resta de la documentació que s’hagi de remetre al Ministeri corresponent.”

Article 27.- L’apartat primer d’aquest article dirà:

“L'incompliment per part de les entitats locals d'alguna de les clàusules i condicions del  present Reglament, i, de manera especial, l’adjudicació de les obres o la seva finalització fora dels terminis aprovats pel Consell de Mallorca, serà causa suficient per a la revocació i el reintegrament, en el seu cas, de les subvencions concedides. També serà causa suficient per a la revocació i el reintegrament, en el seu cas, de les subvencions aprovades l'incompliment dels terminis establerts pel Consell de Mallorca per a la presentació, correctament emplenats, d'algun dels següents documents:

-El certificat d'adjudicació de l'obra.

-El certificat final d’obra.

-L'acta de recepció de l'obra.” 

Article 28.- Aquest article quedarà redactat de la manera següent:

“El Consell Insular de Mallorca proporcionarà cooperació tècnica als municipis que ho necessitin, tant per a la redacció de projectes com per a la direcció tècnica de les obres, d'acord amb les condicions següents:

1.- Els municipis de població de dret inferior o igual a 10.000 habitants podran ser beneficiaris del suport tècnic del Consell Insular de Mallorca, mitjançant els seus

propis serveis interns, per a la redacció de projectes i per a la direcció d'obres. Aquests municipis de població de dret inferior o igual a 10.000 habitants gaudiran d’aquests serveis de manera gratuïta.

2.- Si el Consell Insular concedeix l'ajuda tècnica es signarà un conveni entre el Conseller competent en la matèria del Consell Insular de Mallorca i el Batle de l'Ajuntament corresponent que establirà les obligacions que recull el present article.

3.- En cap cas tendran dret al suport tècnic mitjançant els serveis propis del Consell Insular regulat en aquest article els municipis de població de dret superior a 10.000 habitants.”

Article 33.- Aquest precepte quedarà redactat de la forma següent:

1.- Tots els serveis d'assessorament i d'assistència establerts en el present títol seran gratuïts.

2.- No seran  ateses les peticions de finançament de qualsevol tipus d'assistència que hagi estat encarregada directament per l'entitat sol·licitant a persones alienes al Consell."

Article 39.- Aquest article tendrà la següent redacció:

" D'acord amb l'article 36.2, lletra c), de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, el Consell Insular, mitjançant els funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter estatal adscrits al Servei d'Assistència Tècnica als Municipis, prestarà l'assistència administrativa comprensiva de les funcions que les disposicions esmentades qualifiquen com a funcions públiques necessàries en totes les entitats locals. En tot cas garantirà en els municipis de menys de 1.000 habitants la prestació dels serveis de secretaria i intervenció.

No obstant això, es podrà formalitzar un conveni amb el col·legi que representa els funcionaris amb habilitació de caràcter estatal que prestarà aquestes funcions en els casos en què sigui impossible la cobertura del Servei per part dels funcionaris del Consell Insular."

Article 41.- Aquest precepte dirà:

"El Consell podrà fomentar i, si escau, finançarà complementàriament la constitució d'agrupacions o mancomunitats, a l'efecte de la prestació en comú de les funcions públiques necessàries en els ajuntaments."

Després de l'article 41 s'afegeix un nou títol, que es dirà:

"TÍTOL QUART.- DE LA RESTA DE COMPETÈNCIES EN MATÈRIA DE COOPERACIÓ MUNICIPAL".

Aquest títol tendrà un sol capítol, amb el següent enunciat:

"Capítol únic: Competències del Consell Insular de Mallorca en cooperació municipal".

Dins aquest capítol hi haurà un sol article, el 42, que tendrà la següent redacció:

Article 42.- Són competències pròpies del Consell Insular de Mallorca en cooperació local les següents:

a) La coordinació dels serveis municipals entre si per a la garantia de la prestació integral i adequada en la totalitat del territori insular dels serveis de competència municipal.

b) La cooperació en el foment del desenvolupament econòmic i social i en la planificació en el territori insular, d'acord amb les competències de la resta d'administracions públiques en aquest àmbit.

c) L'exercici de funcions de coordinació en els casos prevists a l'article 116 bis de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

d) Assistència en la prestació dels serveis de gestió de la recaptació tributària, en període voluntari i executiu, i de serveis de suport a la gestió financera dels municipis amb població inferior a 20.000 habitants.

e) La prestació dels serveis d'administració electrònica i la contractació centralitzada en els municipis amb població inferior a 20.000 habitants.

f) El seguiment dels costs efectius dels serveis prestats pels municipis de l'illa. Quan el Consell detecti que aquests costs són superiors als dels serveis coordinats o prestats pel propi Consell, oferirà als municipis la seva col·laboració per a una gestió coordinada més eficient dels serveis que permeti reduir aquests costs.

g) La coordinació mitjançant conveni, amb la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, de la prestació del servei de manteniment i neteja dels consultoris mèdics en els municipis amb població inferior a 5.000 habitants.

h) Prestar suport en la selecció i formació del personal al servei dels ajuntaments sense perjudici de l'activitat desenvolupada en aquestes matèries per l'Administració de l'Estat i la de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

i) Dóna suport als ajuntaments per a la tramitació de procediments administratius i realització d'activitats materials i de gestió, assumint-les quan els ajuntaments els hi encomanin.

Disposició Addicional 2a- Se suprimeix aquesta Disposició Addicional 2a.-’

2.- Sotmetre aquest acord de modificació del Reglament de Cooperació Municipal a informació pública mitjançant un anunci al Butlletí Oficial de les Illes Balears i en el tauler d'anuncis del Consell de Mallorca per un termini de trenta dies perquè es pugui examinar l'expedient i formular reclamacions, objeccions o observacions.

També es passarà a informe de la Federació d’entitats locals de les Illes Balears (FELIB).

Un cop es resolguin les reclamacions, les objeccions i les observacions que s’hagin pogut formular, la proposta definitiva es trametrà a l'Institut Balear de la Dona, atès que, d’acord amb l’article 7, lletra g), de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, «en totes les normatives dictades per les distintes administracions, s’ha d’adjuntar un informe sobre el seu impacte de gènere, elaborat per l’Institut Balear de la Dona».

Quan s'hagi incorporat aquest informe, l'expedient es remetrà al Consell Consultiu perquè n’emeti l’informe corresponent, amb caràcter previ a l'aprovació definitiva pel Ple".

La qual cosa es publica en compliment de l’article 102 de la Llei autonòmica 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears. Durant el termini de TRENTA DIES hàbils comptadors a partir del dia següent al de la publicació del present anunci en el BOIB es poden formular davant el Consell de Mallorca reclamacions, objeccions o observacions sobre l’esmentada modificació del Reglament que es considerin oportunes. L'expedient es pot consultar al Departament de Desenvolupament Local del Consell de Mallorca, c/ General Riera, núm. 111, 07010 Palma.

 

Palma, 17 d'octubre de 2016.

Per delegació del President,
el Secretari General del Consell de Mallorca

(Decret 17/07/2015. BOIB núm. 114, de 28/07/2015).
Jeroni M. Mas Rigo