Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE CALVIÀ
Núm. 11406
Aprovació definitiva dels estatuts reguladors de l'organisme autònom local “oficina municipal de tributs de Calvià”
Versió PDF
El Ple municipal, en sessió ordinària celebrada el dia 30 de juny de 2016, va acordar aprovar inicialment la creació de l'organisme autònom “Oficina Municipal de Tributs de Calvià” i dels seus estatuts reguladors.
Durant el període d'informació pública es van presentar al·legacions. Una vegada informades, conforme a l'establert en l'article 102 d) de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local dels Illes Balears, el Ple de l'Ajuntament, mitjançant acord de 29 de setembre, va resoldre aprovar definitivament els estatuts reguladors de l'organisme autònom “Oficina Municipal de Tributs de Calvià”, estimant-se en part, les al·legacions presentades.
Es publica el text íntegre dels estatuts reguladors en compliment del que disposa l'article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local dels Illes Balears, en relació a l'article 113 de la referida Llei, a l'efecte de la seva entrada en vigor.
Contra el present acord, que esgota la via administrativa, es pot interposar recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciós Administrativa del Tribunal Superior de Justícia dels Illes Balears en el terme de dos mesos, a explicar des del dia de la publicació del present edicte en el Butlletí Oficial dels Illes Balers, d'acord amb el que estableixen els articles 10 i 46 de la Llei 29/1998, reguladora de la jurisdicció contenciós administrativa.
Calvià, 5 d'octubre de 2016
El Batle
Alfonso Rodríguez Badal
ESTATUTS DE L’ORGANISME AUTÒNOM OFICINA MUNICIPAL DE TRIBUTS DE CALVIÀ
Capítol I. Naturalesa, finalitat, competències i règim jurídic
Article 1. Naturalesa i denominació
Article 2. Funcions i competències
Article 3. Facultats de l'organisme
Article 4. Facultats de tutela de l’Ajuntament
Article 5. Recursos i reclamacions
Capítol II. Òrgans de Govern
Article 6. Òrgans de govern
Article 7. Consell Rector
Article 8. Designació de membres
Article 9. Cessament
Article 10. Secretaria del Consell
Article 11. Intervenció del Consell
Article 12. Sessions del Consell
Article 13. Requisits de constitució
Article 14. Adopció d'acords
Article 15. Funcions del Consell Rector
Article 16. President
Article 17. Director
Article 18. Funcions del director
Capítol III. Règim econòmic
Article 19. Patrimoni
Article 20. Recursos econòmics
Article 21. Pressupost anual
Article 22. Control financer i comptabilitat
Capítol IV. Personal
Article 23. Dotació de personal
Article 24. Naturalesa
Article 25. Selecció i nomenament
Article 26. Règim del personal adscrit
Article 27. Personal contractat amb caràcter temporal
Article 28. Informació i confidencialitat
Capítol V. Contractació
Article 29. Règim de contractació
Capítol VI. Secretaria, intervenció i tresoreria
Article 30. Funcions de la Secretaria
Article 31. Funcions de la Intervenció
Article 32. Funcions de la Tresoreria
Capítol VII. Modificació estatutària. Dissolució i liquidació
Article 33. Modificació dels estatuts
Article 34. Dissolució i liquidació
Article 35. Successió
Disposició addicional única
Disposició transitòria primera
Disposició transitòria segona
CAPÍTOL I. NATURALESA, FINALITAT, COMPETÈNCIES I RÈGIM JURÍDIC
Article 1. Naturalesa i denominació
1. L’Ajuntament de Calvià, en exercici de les competències atribuïdes pels articles 85, 85 bis i 106.3 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases de règim local, 164.2 de la Llei reguladora de les hisendes locals (text refós aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març), i 8 del Reglament general de recaptació aprovat per Reial Decret 939/2005, de 29 juliol, constitueix, amb caràcter indefinit, l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià.
2. Aquest organisme té personalitat jurídica pública diferenciada, patrimoni propi, plena capacitat, i autonomia administrativa i econòmica per al compliment de les finalitats que li siguin encomanades en la mesura que li reconeixen les lleis que li són aplicables i sense perjudici de la tutela que correspon a l’Ajuntament.
Dins de l'esfera de les seves competències, li corresponen les potestats administratives necessàries per complir les seves finalitats, en els termes establerts en aquests Estatuts i d'acord amb la legislació aplicable.
3. L'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià queda adscrit a l'àrea competent en matèria d'hisenda, que ha d’exercir la direcció estratègica, l'avaluació i el control d'eficàcia de les seves actuacions en els termes previstos en l'article 85 bis de la Llei reguladora de bases de règim local en concordança amb els articles 43 i 51 de la Llei d'organització i funcionament de l'Administració general de l'Estat 6/1997, de 14 d'abril.
4. Els crèdits i la recaptació derivats de tots els recursos de dret públic gestionats per l'organisme són titularitat de l’Ajuntament de Calvià i com a tals han de figurar en el seu pressupost i comptabilitat, formant part amb caràcter general de la Tresoreria Municipal conformement al que disposa l'article 194 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març.
Els recursos obtinguts en la via executiva procedents de crèdits pertanyents a altres organismes o ens de caràcter no municipal són propietat d'aquests i no han de figurar en el referit pressupost de l'entitat local.
Les entitats de crèdit que actuïn de la manera que sigui com a col·laboradores en la recaptació han d’ingressar els fons obtinguts directament en els comptes designats a aquest efecte per l’Ajuntament.
Article 2. Funcions i competències
1. Aquest organisme té per finalitat el desenvolupament de les actuacions administratives necessàries perquè el sistema tributari municipal s'apliqui amb generalitat i eficàcia als obligats tributaris, mitjançant procediments de gestió, liquidació, inspecció, recaptació i revisió dels actes tributaris municipals, així com la gestió d'altres matèries que se li deleguin o encomanin.
2. En concret li correspondran les següents competències:
a) La gestió, liquidació, inspecció, recaptació i revisió dels actes tributaris municipals, d'acord amb el previst en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i la seva normativa de desenvolupament.
b) La recaptació en període voluntari i executiu de la resta d’ingressos de dret públic de l’Ajuntament de Calvià, els seus organismes autònoms, societats dependents, així com tots aquells altres la gestió dels quals li sigui encomanada.
c) La tramitació i resolució dels expedients de gestió cadastral, així com dels expedients sancionadors tributaris relatius als tributs la competència gestora dels quals tengui atribuïda.
d) La proposta, elaboració i interpretació de les normes tributàries pròpies de l’Ajuntament de Calvià i, especialment, la proposta de tramitació de les ordenances fiscals i reguladores dels preus públics de l’Ajuntament de Calvià.
e) L'anàlisi i disseny de la política global d'ingressos públics quant al sistema tributari municipal.
f) Les que se li deleguin o encomanin sempre que estiguin relacionades amb la gestió dels recursos que corresponguin a l'organisme o li hagin estat encomanats.
3. Per al compliment de les seves finalitats, l'organisme té facultat per exercir totes les activitats que exigeixin l'adequada prestació dels serveis de gestió tributària i ha d’executar tota classe de treballs administratius, tècnics, comptables, informàtics i de tractament de la informació en general, en relació amb els òrgans de l'Administració municipal, amb els jutjats, registres de la propietat i mercantils, i entitats públiques i privades en què siguin necessàries la gestió tributària i recaptatòria, les actuacions inspectores i les competències delegades o encomanades.
4. Corresponen a l'organisme les funcions de planificació, disseny, desenvolupament, implantació, manteniment i actualització dels sistemes d'informació necessaris per exercir les seves funcions: a aquest efecte, pot coordinar-se a través d'instruments de col·laboració amb organismes nacionals i internacionals, públics i privats.
Article 3. Facultats de l'organisme
1. L'organisme és titular de les facultats necessàries per complir les seves finalitats, excepte les que es reservin a l’Ajuntament de Calvià en aquests Estatuts.
2. En tot cas, l'organisme està facultat per:
a) Adquirir, posseir, alienar i arrendar béns dins del seu pressupost.
b) Administrar el seu patrimoni.
c) Contreure obligacions i adquirir drets dins del seu pressupost, conformement a les previsions que específicament per a l'organisme s'estableixin en les bases d'execució del pressupost general de l’Ajuntament.
d) Concertar operacions de crèdit, de conformitat amb el que disposa el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
e) Subscriure convenis de col·laboració amb entitats públiques i privades en matèria de gestió tributària, així com la posada en pràctica de totes les innovacions tecnològiques que resultin necessàries per fer-ho.
f) Contractar obres, serveis i subministraments, conformement a les previsions que específicament per a l'organisme s'estableixin en les bases d'execució del pressupost general de l’Ajuntament.
g) Elaborar la proposta del pressupost anual de l'organisme.
h) Dirigir el personal funcionari i laboral de l’Ajuntament de Calvià adscrit a l'organisme, així com contractar el personal d'acord amb l'organigrama, la plantilla i la relació de llocs de treball aprovats.
i) Abonar la nòmina de retribucions de tot el personal de l’organisme o del que hi estigui adscrit.
Article 4. Facultats de tutela de l’Ajuntament
1. La inspecció superior de les activitats desenvolupades per l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià correspon a l’Ajuntament de Calvià.
2. Han de sotmetre’s a l’aprovació de l’Ajuntament de Calvià tots els actes que així ho requereixin de conformitat amb el que disposen aquests Estatuts.
3. La Batlia pot requerir en tot moment als òrgans de govern i administració de l'organisme autònom qualsevol tipus d'informes i de documents, i formular-los totes les consultes que estimi convenients.
4. Els diferents departaments municipals, especialment els de Recursos Humans, Contractació, Secretaria i Intervenció i Comptabilitat, així com la Policia Local de Calvià, han de donar suport tècnic i administratiu en l'exercici de les comeses que, en aquestes matèries, té transferides l'organisme autònom. A aquests efectes, la presidència de l'organisme autònom està facultada per requerir, a través de la Batlia, la col·laboració que consideri necessària.
Article 5. Recursos i reclamacions
1. Els actes i resolucions dictats pel Consell Rector, el president o presidenta, i el director o directora, posen fi a la via administrativa i són recurribles davant la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que pugui interposar-se amb caràcter potestatiu recurs de reposició en els termes establerts en la legislació de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
2. La revisió d'ofici dels actes administratius nuls i la declaració de lesivitat dels anul·lables dictats pels òrgans de l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià correspon al Ple de l’Ajuntament de Calvià, sense perjudici del previst en l'apartat 5 d'aquest article.
3. La revocació dels actes administratius desfavorables o de gravamen correspon també al Ple de l’Ajuntament, sense perjudici del previst en l'apartat 5 d'aquest article.
4. Les reclamacions prèvies, en assumptes civils i laborals, han de ser resoltes pel Consell Rector.
5. No obstant el que disposen els números anteriors, els actes dictats pels òrgans de l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià en relació amb els actes de gestió tributària i dels altres ingressos de dret públic, són recurribles en reposició amb caràcter previ i no potestatiu a la via contenciosa administrativa, a tenor del que preveu l'article 14 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
Correspon a la persona titular de l'àrea competent en matèria d'hisenda la revisió dels actes nuls, la declaració de lesivitat i revocació dels actes dictats en matèria d'aplicació dels tributs i imposició de sancions, en els termes establerts en els articles 217, 218 i 219 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària.
Correspon al director o directora la resolució de les reclamacions prèvies de terceria a què es refereixen els articles 165 de la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, i el 12.4 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària.
CAPÍTOL II. ÒRGANS DE GOVERN
Article 6. Òrgans de govern
El govern i administració de l'organisme autònom és a càrrec del Consell Rector, la Presidència i la Direcció, d'acord amb el que disposen aquests Estatuts.
Article 7. Consell Rector
1. El Consell Rector és el màxim òrgan de govern de l'organisme autònom i està format pels següents membres:
a) President o presidenta: el o la tinent de batle competent en matèria d'hisenda.
b) Un regidor o una regidora de la corporació municipal en representació de cadascun dels grups polítics que la componen. Cada grup municipal constituït en el procés fundacional de cada mandat corporatiu del Ple de l’Ajuntament de Calvià ha de designar un o una vocal representatiu. El vocal designat per cada grup exerceix en el Consell Rector un vot ponderat en funció dels regidors adscrits a aquest en aquesta sessió plenària constitutiva.
c) El o la gerent municipal o la persona que ocupi la direcció de l'Àrea de Serveis Econòmics.
d) Tres treballadors o treballadores de l’Ajuntament de Calvià i/o de l'Oficina Municipal de Tributs de Calvià (personal funcionari o laboral o personal assessor).
e) El director o directora de l'Oficina Municipal de Tributs de Calvià, que en serà membre amb veu però sense vot.
2. Poden assistir al Consell amb veu però sense vot totes les persones que, convocades pel president en qualitat d'experts, puguin assessorar el Consell sobre algun dels aspectes o matèries que aquest hagi de debatre. Tant el director o directora com els assessors poden intervenir en les deliberacions del Consell, sense dret a vot.
Article 8. Designació de membres
Els membres del Consell Rector són designats pel Ple municipal a proposta de la Batlia.
Article 9. Cessament
1. Els membres del Consell Rector cessen en els seus càrrecs en els casos següents:
a) A petició pròpia.
b) Els qui exerceixin la seva comesa en virtut de càrrecs específics, quan cessin en aquests, sense perjudici de la seva possible reelecció i nova designació.
c) Per revocació del nomenament mitjançant acord adoptat pel Ple municipal, en qualsevol moment.
2. En tot cas, el Consell Rector ha de cessar en renovar-se la Corporació, sense perjudici que els seus membres continuïn en el càrrec per a l'administració ordinària de l'organisme autònom fins que s'acordi la renovació del Consell.
Article 10. Secretaria del Consell
Actuarà com a secretari del Consell Rector el secretari o secretària general de l’Ajuntament de Calvià, que intervindrà en totes les reunions que faci el Consell, amb veu i sense vot. Aquesta funció pot delegar-se, a proposta del secretari, en un funcionari municipal.
Article 11. Intervenció del Consell
A les sessions del Consell Rector hi ha d’assistir també, en exercici de funcions de control i fiscalització interna de la gestió economicofinancera i pressupostària i de comptabilitat, l'interventor o interventora de l’Ajuntament de Calvià, que ha d’assistir a totes les reunions que faci el Consell, amb veu i sense vot. Aquesta funció pot delegar-se, a proposta de l'interventor, en un funcionari municipal.
Article 12. Sessions del Consell
1. Les sessions tenen el caràcter d'ordinàries i extraordinàries.
2. El Consell s’ha de reunir amb caràcter ordinari, com a mínim, una vegada cada sis mesos, en els dies fixats mitjançant acord adoptat pel propi Consell.
3. Amb caràcter extraordinari pot reunir-se quan ho consideri oportú el president o presidenta, o a petició d'un mínim de quatre membres del Consell.
Article 13. Requisits de constitució
1. Les reunions del Consell no poden fer-se sense l'assistència del president o presidenta i del secretari o secretària, o dels qui n’hagin assumit les funcions, i quedarà constituït en primera convocatòria quan hi assisteixin la meitat més un dels membres amb dret a vot.
2. En segona convocatòria, el Consell quedarà constituït sempre que hi siguin presents un mínim de dos membres, a més del president o presidenta i del secretari o secretària o dels qui els substitueixin legalment. Aquesta reunió en segona convocatòria ha de tenir lloc mitja hora més tard de l'anunciada per a la primera.
3. Les convocatòries han de cursar-se als membres del Consell i, si n’és el cas, als assessors amb una antelació mínima de dos dies hàbils, incloent-hi el corresponent ordre del dia de la reunió. Són vàlides les convocatòries cursades mitjançant correu postal o electrònic, fax o qualsevol altre mitjà que acrediti la convocatòria.
4. Eventualment, quan raons d'urgència no permetin complir els terminis mínims de convocatòria, serà vàlida la reunió del Consell si per la majoria absoluta dels seus membres s'accepta el caràcter urgent de la sessió abans d'iniciar-la.
Article 14. Adopció d'acords
1. Els acords del Consell Rector s’han d’adoptar, com a regla general, per majoria simple dels membres presents. Existeix majoria simple quan els vots afirmatius són més que els negatius.
2. Es requereix el vot favorable de la majoria absoluta del nombre legal dels membres del Consell per adoptar acords en les següents matèries:
a) Proposta de modificació dels Estatuts de l'organisme autònom.
b) Aprovació o modificació del reglament o reglaments de règim interior.
c) Delegació de les atribucions del Consell Rector.
d) Proposta al Ple de l’Ajuntament de dissolució de l'organisme autònom.
3. En els casos d'empat en la votació, aquesta s’ha de repetir; si es torna a produir l’empat, ha de decidir el president amb el seu vot de qualitat.
4. El vot pot ser afirmatiu o negatiu. Els consellers i conselleres també poden abstenir-se de votar.
5. No pot ser objecte de deliberació o acord cap assumpte que no figuri inclòs en l'ordre del dia, tret que sigui declarada la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Consell.
Article 15. Funcions del Consell Rector
1. Són funcions del Consell Rector les següents:
a) Aprovar la proposta de modificació dels estatuts i del reglament orgànic i funcional de l'organisme autònom, així com la proposta de dissolució de l'organisme.
b) Aprovar el projecte de pressupost de l'organisme, en virtut del que disposa l'article 168.2 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, així com la proposta de les seves modificacions, d'acord amb les bases d'execució, i elevar-les a l’Ajuntament per a la seva aprovació per part dels òrgans competents.
c) Aprovar la proposta inicial de compte general, als efectes previstos en l'article 212 del Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals.
d) Aprovar la programació i planificació de les actuacions i el control i seguiment de les activitats.
e) Aprovar el reglament o reglaments interns de funcionament i organització de l'organisme.
f) Aprovar la memòria de la gestió feta anualment i l'Inventari de béns.
g) Aprovar el projecte de la plantilla del personal i les seves modificacions, així com la relació de llocs de treball de l'organisme.
h) Aprovar l'oferta pública d'ocupació, amb informe previ de l'àrea competent en matèria de personal de l’Ajuntament de Calvià.
i) Proposar als òrgans competents de l’Ajuntament de Calvià la realització d'operacions de crèdit a curt i llarg termini, així com operacions financeres destinades a cobertura i gestió de riscos derivats de l'evolució dels tipus d'interès i tipus de canvi, i qualssevulla altres operacions financeres, amb informe previ de l'àrea competent en matèria d'hisenda, i sense perjudici del compliment dels altres tràmits exigits per les disposicions legals vigents.
j) Aprovar els expedients de concessió de crèdits extraordinaris i de suplements de crèdits, així com de les transferències de crèdit entre diferents grups de funció.
k) Exercir tot tipus d'accions, execucions, recursos i reclamacions judicials i administratives en defensa dels drets i interessos de l'organisme.
l) Contractar obres, serveis, subministraments i treballs d'assistència tècnica quan el seu import superi el 10 per cent dels recursos ordinaris del pressupost de l'organisme i, en qualsevol cas, un milió d'euros, així com els contractes plurianuals quan la seva durada sigui superior a quatre anys i els plurianuals de menor durada quan l'import acumulat de totes les seves anualitats superi el percentatge indicat, referit als recursos ordinaris del pressupost del primer exercici i, en tot cas, quan sigui superior al milió d'euros.
m) Aprovar els projectes i plecs de condicions que hagin de servir de base a la contractació i concessió quan correspongui a la seva competència.
n) Interpretar els contractes de competència del Consell, i resoldre les reclamacions a aquest efecte.
o) Crear oficines descentralitzades de l'organisme autònom.
2. El Consell Rector pot delegar les competències anteriors en altres òrgans de direcció de l'organisme autònom.
Article 16. La Presidència
La Presidència és l'òrgan que ostenta la màxima representació de l'organisme.
1. Correspon a la Presidència convocar el Consell Rector, presidir i dirigir-ne les sessions quan hi assisteixi. Representa l'organisme autònom en tota classe d'actes davant qualsevol autoritat i organisme, i atorga poders. Exerceix, així mateix, qualsevol altra facultat que li correspongui per llei o per aquests Estatuts.
2. Són competència del president o presidenta, a més de les generals indicades, les següents funcions:
a) Dictar les resolucions particulars que calguin per executar els acords del Consell Rector.
b) Formar-ne l'ordre del dia, convocar, presidir, suspendre i aixecar les sessions del Consell Rector.
c) Adoptar les mesures d'urgència que siguin necessàries en defensa dels interessos de l'organisme.
d) Aprovar els convenis de col·laboració de tot tipus que sigui necessari establir amb altres organismes i entitats públiques o privades en relació amb les finalitats de l'organisme.
e) Aprovar els expedients de modificació de crèdit per generació de crèdit, transferències entre el mateix grup de funció i incorporació de romanents de crèdit, retent compte de l'acord al Consell Rector en la primera sessió ordinària que aquest dugui a terme.
f) Contractar obres, serveis, subministraments i treballs d'assistència tècnica de quantia superior al contracte menor, quan no siguin competència del Consell Rector d'acord amb l'establert en aquests Estatuts.
g) Aprovar els projectes i plecs de condicions que hagin de servir de base a la contractació i concessió quan correspongui a la seva competència.
h) Presidir les licitacions públiques per a venda, arrendaments, obres, contractes i subministraments, i adjudicar definitivament de conformitat a les lleis les que siguin de la seva competència, i provisionalment aquelles en què hagi de decidir el Consell Rector.
i) Interpretar, resolent els dubtes que en plantegi el compliment, els contractes administratius de la seva competència.
j) Ordenar la incoació dels expedients de modificació de crèdit, per a la seva aprovació pel Consell Rector.
k) Autoritzar i disposar despeses, dins de l'import dels crèdits autoritzats en els pressupostos, d'acord amb l'atribució de competències establerta en la normativa vigent.
l) Reconèixer i liquidar les obligacions derivades de compromisos de despesa legalment adquirits.
m) Ordenar els pagaments per qualsevol dels mitjans admesos en dret.
n) Expedir ordres de pagament.
o) Exercir les altres competències i facultats que, no atribuïdes específicament a algun dels òrgans de govern i direcció, corresponguin a l'àmbit d'actuació de l'organisme autònom.
Article 17. La Direcció
1. El titular de la Direcció ha de ser un funcionari de carrera o laboral de les administracions públiques o un professional del sector privat amb més de cinc anys d'exercici professional. En tot cas, ha de ser titulat superior i demostrar acreditada experiència en l'aplicació d'ingressos públics de naturalesa tributària.
2. El director o directora de l'organisme autònom és nomenat pel batle o batlessa a proposta del Consell Rector.
3. El director o la directora ostenta la condició d'alt càrrec per l'especial responsabilitat i rellevància de les funcions que exerceix, per l'exigència d'especials coneixements tècnics, organitzatius i directius, per la seva capacitat i qualificació per al desenvolupament de les funcions pròpies de la seva competència i per la confiança en el seu nomenament. A aquests efectes, quan el nomenament del director recaigui en funcionaris de carrera, serà aplicable el que disposa l'article 87.1.c del Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic.
4. Les retribucions del director o la directora són fixades pel Consell Rector, el qual ha de contemplar en la fixació que una part d’aquestes estiguin vinculades a la consecució o manteniment d'objectius de l'organisme fixats pel Consell.
Article 18. Funcions de la Direcció
1. El director o directora exerceix les funcions de direcció, gestió i representació administrativa de l'organisme autònom, i té les següents facultats:
a) La programació, direcció, coordinació i supervisió de les activitats de l'organisme autònom que siguin necessàries per al desenvolupament de les seves funcions.
b) L'adopció d'acords decisoris en les matèries que expressament li siguin atribuïdes pel reglament orgànic o qualsevol altra encomanada pel Consell Rector o pel president o presidenta.
c) La direcció i administració de l'organisme, de les quals ha de retre compte periòdicament al Consell Rector i de continu al seu president o presidenta.
d) L'execució dels acords del Consell Rector i del president o presidenta.
2. En particular són funcions del director o directora les següents:
a) Dictar els actes administratius que, en relació a l'exercici de funcions de gestió cadastral i tributària, li corresponguin, en relació a l'exercici de les competències indicades en l'article 2 d'aquests Estatuts, i en concret:
I. Les liquidacions provisionals o definitives.
II. Les resolucions expresses o presumptes derivades d'una sol·licitud de rectificació d'una autoliquidació.
III. Les comprovacions de valor de rendes, productes, béns, drets i despeses, així com els actes de fixació de valors, rendiments i bases.
IV. Els actes que deneguin o reconeguin exempcions, beneficis o incentius fiscals.
V. Els actes que determinin el règim tributari aplicable a un obligat tributari, quan siguin determinants de futures obligacions, fins i tot formals, al seu càrrec.
VI. Els actes dictats en el procediment de recaptació, inclosa la derivació de l'acció administrativa a altres responsables del deute.
VII. La imposició de sancions tributàries.
VIII. Els acords de devolució d'ingressos indeguts.
Aquestes funcions s’han d’exercir sense perjudici de les que legalment corresponguin a altres òrgans de l’Ajuntament.
b) En matèria pressupostària i de gestió econòmica:
I. Aprovar les despeses i ordenar els pagaments, així com proposar les modificacions pressupostàries que siguin pertinents, de conformitat i amb els límits establerts en la normativa vigent.
II. Realitzar la gestió econòmica d'acord amb el pressupost aprovat procurant la màxima rendibilitat econòmica i financera de tots els recursos que gestioni l'organisme.
III. Elaborar la memòria de gestió i l'Inventari elevant-los al Consell Rector per a la seva aprovació.
IV. Elaborar el projecte de pressupost de l'organisme, la proposta de les seves modificacions, així com elevar a la presidència la proposta de compte general.
V. La contractació d'obres, serveis, subministraments i treballs d'assistència tècnica i específics, considerats contractes menors d'acord amb les bases d'execució del pressupost de l’Ajuntament.
c) En matèria de personal:
I. Dirigir el personal de l'organisme, incloent-hi la incoació i resolució dels procediments disciplinaris excepte quan la sanció comporti la separació del servei o l'acomiadament.
II. Contractar personal laboral d'acord amb la relació de llocs de treball de l'organisme.
III. Elaborar la proposta referent a l'organigrama, la plantilla i la relació de llocs de treball de l'organisme i elevar-la al Consell.
IV. Aprovar la fixació de les quanties de les retribucions complementàries i el sistema d'incentius, i l'assignació individualitzada d'aquests incentius al personal.
V. Autoritzar despeses de personal de l'organisme, les d’assistència, hores extraordinàries, dietes i despeses de locomoció del personal de l'organisme, així com les que es derivin de prestacions necessàries per al desenvolupament del servei.
VI. Autoritzar l’assistència a cursos, congressos i altres convocatòries per a la formació i perfeccionament professional del personal de l'organisme, en coordinació amb les activitats que en aquesta matèria dugui a terme l’Ajuntament, i fer-ne la distribució en la forma que exigeixin les necessitats del servei, podent traslladar a diferents unitats o dependències qualsevol empleat amb subjecció a la normativa legal aplicable.
VII. Aprovar les vacances i els dies d'assumptes propis del personal.
VIII. Proposar a l’Ajuntament la resolució de tota classe de peticions de llicències, excedències i altres situacions administratives del personal.
d) Dirigir, organitzar i gestionar el servei, supervisar i inspeccionar les activitats que constitueixen el seu objecte. Per fer-ho, pot dictar les normes internes necessàries per al compliment del seu objecte i per al seu funcionament, a través d'instruccions, circulars i notes organitzatives.
f) Proposar l'adopció de mesures per dotar de major eficàcia la prestació de serveis.
g) Vigilar el compliment de les disposicions reglamentàries i normes legals a què estiguin sotmeses les actuacions de l'organisme autònom.
h) Establir, dins dels objectius, plans i programes d'acció anuals o plurianuals, els indicadors del compliment de dits objectius i del grau d'eficiència en la gestió.
i) Exercir totes les funcions no incloses en aquests estatuts que li siguin delegades expressament pel president o presidenta.
CAPÍTOL III. RÈGIM ECONÒMIC
Article 19. Patrimoni
1. L'organisme autònom ha de tenir els béns i drets que siguin necessaris per dur a terme els seus fins mitjançant la utilització dels béns de l’Ajuntament afectes a les finalitats de l'organisme, en els termes previstos en l'article 106 del Reglament de béns de les entitats locals. No obstant això, pot adquirir béns per qualsevol títol legítim i que siguin convenients o necessaris per desenvolupar la seva activitat, inclosa la seva adquisició amb càrrec als seus propis pressupostos.
En conseqüència, el patrimoni de l'organisme ha d’estar integrat per:
a) Els béns que li adscrigui en ús l’Ajuntament, els quals conserven la seva qualificació jurídica originària i la seva propietat no passarà a l'organisme.
b) Els béns i drets que adquireixi per qualsevol títol legítim, els quals han de ser inclosos en l'inventari de béns de l'organisme que es remetrà anualment a l’Ajuntament de Calvià per a la seva integració en l'inventari general de béns i drets, d'acord amb el previst en l'article 17 del Reglament de béns de les entitats locals.
Article 20. Recursos econòmics
Per al compliment de les seves finalitats l'organisme compta, entre d’altres, amb els següents recursos econòmics, que s’han d’integrar en el seu pressupost:
a) Les taxes, els preus públics i altres ingressos que es puguin obtenir per la utilització de serveis que presta l'organisme, així com els ingressos de caràcter ordinari i extraordinari que estigui autoritzat a percebre, segons les disposicions que regulin aquests.
b) Els béns, drets i valors que constitueixen el seu patrimoni, així com els productes i rendiments d’aquest i d’altres de dret privat.
c) Un percentatge de la recaptació que es derivi dels actes de liquidació i de gestió recaptatòria (tant en període voluntari com en període executiu) o d'altres actes administratius acordats o dictats per l'organisme en l'àmbit de la gestió tributària que té encomanada, i la finalitat de la qual ha de ser el finançament de les despeses i inversions que es produeixin com a conseqüència de la seva activitat.
d) Les costes dels procediments de constrenyiment liquidades amb estricta subjecció al que disposa la normativa aplicable.
e) Les consignacions específiques assignades al pressupost de l’Ajuntament.
f) Les transferències corrents, de capital i les subvencions que aportin les entitats i organismes de caràcter oficial o particular a les finalitats de l'organisme.
g) Els llegats o donacions de procedència pública o privada a l'organisme que hagin estat acceptats pel Consell Rector.
h) Les participacions i els ingressos procedents de convenis amb altres organismes públics o entitats privades.
i) Els ingressos percebuts de persones físiques o jurídiques, públiques o privades, com a conseqüència del patrocini d'activitats.
j) Els crèdits i altres aportacions obtinguts d'entitats oficials i particulars.
k) Els generats com a conseqüència de la realització de determinats ingressos no previstos o superiors als contemplats en el pressupost inicial.
l) Qualssevulla altres recursos que escaiguin o puguin ser-li atribuïts, de conformitat amb la normativa legal aplicable.
Article 21. Pressupost anual
Anualment l'organisme ha de formular una proposta de pressupost que contengui l'estructura que determinin les disposicions vigents:
a) L'estat de despeses, en el qual s’han d’incloure amb la deguda especificació els crèdits necessaris per atendre al compliment de les obligacions.
b) L'estat d'ingressos, en el qual han de figurar les estimacions dels diferents recursos econòmics a liquidar durant l'exercici.
La proposta de pressupost ha de ser formulada pel director, que hi ha d’unir al mateix temps la documentació exigida per la legislació vigent, i elevar-la a l’Ajuntament, amb l'aprovació del Consell.
Són aplicables en matèria pressupostària, en general, als crèdits i les seves modificacions, execució i liquidació del pressupost, les normes contingudes en el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, i disposicions que la desenvolupin, o normes que la substitueixin.
Article 22. Control financer i comptabilitat
El control i la fiscalització s’han de fer per part de l'òrgan interventor de conformitat amb el que disposa la legislació vigent, amb les següents previsions:
1. El control intern de la gestió econòmica (en la seva triple accepció de funció interventora, de control financer i de control d'eficàcia) correspon a la persona titular que exerceixi d’interventor general de l’Ajuntament, el qual pot delegar les seves facultats en el seu substitut legal o en un funcionari municipal amb titulació adequada, adscrit a la Intervenció.
2. La funció interventora ha d’abastar tots els actes de l'organisme amb contingut o repercussió econòmica.
3. L'organisme queda sotmès al règim de comptabilitat pública, de conformitat amb l'establert en el Text Refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, aprovat per Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març. La comptabilitat de l'organisme s’ha de portar amb independència de la que reflecteixi la situació de la recaptació municipal.
CAPÍTOL IV. PERSONAL
Article 23. Dotació de personal
1. Els empleats públics al servei de l'Oficina Municipal de Tributs de Calvià són el personal funcionari i laboral que s'estableixi en la relació de llocs de treball de l'organisme.
2. L'organisme autònom ha de disposar del personal suficient i necessari per desenvolupar les funcions que li són encomanades. La relació de llocs de treball de l'organisme ha de ser proposada pel director i aprovada pel Consell Rector.
3. El personal adscrit a l'organisme autònom s’ha de regir pel previst en el Reial Decret Legislatiu 5/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, en la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i en les altres disposicions legals i reglamentàries aplicables al personal de les entitats locals.
4. Correspon a l'organisme autònom la determinació i negociació, quan sigui procedent, del marc laboral i les condicions de treball del personal vinculat jurídicament a l'organisme autònom, sense perjudici de les directrius generals en política de personal de l’Ajuntament de Calvià per al conjunt de l'Administració municipal.
5. Els funcionaris que exerceixin funcions de recaptació han de tenir les facultats previstes en l'art. 10 del Reglament general de recaptació.
Article 24. Naturalesa
El personal que presti els seus serveis en l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià pot ser:
a) Personal contractat en règim laboral per l'organisme autònom.
b) Personal funcionari de l'organisme autònom.
c) Funcionaris de carrera de l’Ajuntament de Calvià, que s'adscriuran a l'organisme autònom.
d) Personal contractat en règim laboral de l’Ajuntament de Calvià, que s'adscriurà a l'organisme autònom.
Article 25. Selecció i nomenament
1. La selecció del personal funcionari s’ha de fer per part de l’Ajuntament de Calvià segons els procediments establerts a aquest efecte en la legislació vigent, garantint-hi, en tot cas, els principis d'igualtat, mèrit i capacitat, així com el de publicitat de les convocatòries.
2. El nomenament del personal propi, tant funcionari com laboral, en totes les seves categories i llocs de treball, l’ha de fer el president, i s’ha de dur terme exclusivament d'acord amb els procediments que autoritza la legislació vigent, amb ple respecte als principis de publicitat, mèrit i capacitat.
3. En cap cas no es pot nomenar personal fix ni satisfer remuneracions per a càrrecs que no figurin en la plantilla.
Article 26. Règim del personal adscrit
1. El personal adscrit a l'Oficina Municipal de Tributs de Calvià provinent de l’Ajuntament de Calvià, ha d’ocupar i percebre les retribucions del lloc de treball definit en la plantilla i en la relació de llocs de treball d'aquest organisme.
2. Fins que l'organisme autònom disposi de normes convencionals pròpies negociades amb els representants sindicals, s’ha d’aplicar, exceptuant-ne el que disposa l'apartat anterior, el Pacte sobre les condicions de treball dels funcionaris o el Conveni col·lectiu de l’Ajuntament de Calvià, depenent de la seva naturalesa.
3. El personal provinent de l’Ajuntament de Calvià adscrit a l'Oficina Municipal de Tributs de Calvià pot participar en qualsevol concurs per a la provisió de llocs de treball, tant de promoció interna com de promoció professional, que convoqui l’Ajuntament de Calvià, sempre que ho permeti el perfil de la plaça a cobrir. La seva participació en aquests concursos ha de ser en igualtat de condicions que la resta del personal de l’Ajuntament. A aquests efectes, l'antiguitat generada en l'organisme autònom s’ha de considerar com a pròpia de l’Ajuntament, de manera que quedi garantit el dret permanent d'opció.
4. En cas que, per reestructuració de plantilla de l'organisme autònom, desapareguin o es reconverteixin places i el personal provinent de l’Ajuntament de Calvià que les ocupa quedi en expectativa de destinació, aquest ha d’obtenir immediatament una nova destinació, ja sigui en el propi organisme autònom o a l’Ajuntament de Calvià.
Article 27. Personal contractat amb caràcter temporal
L'organisme autònom pot contractar personal en règim laboral, amb caràcter temporal i sota qualsevol de les modalitats que autoritza la legislació vigent en aquesta matèria, per atendre necessitats temporals dels diferents serveis i activitats, sempre que compti amb consignació pressupostària suficient per a aquesta finalitat.
Article 28. Informació i confidencialitat
L'organisme, en l'exercici de les seves activitats, se sotmet a la normativa reguladora del caràcter reservat de les dades amb transcendència tributària, i a la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i disposicions que la desenvolupen.
CAPÍTOL V. CONTRACTACIÓ
Article 29. Règim de contractació
La contractació de l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià s’ha de regir per les normes generals de la contractació de les administracions públiques que hi resultin d'aplicació.
CAPÍTOL VI. SECRETARIA, INTERVENCIÓ I TRESORERIA
Article 30. Funcions de la Secretaria
El secretari o secretària de l’Ajuntament de Calvià o la persona funcionària en qui delegui han d’assumir les següents funcions:
a) Convocar, per ordre de la Presidència, totes les reunions del Consell Rector.
b) Preparar, en col·laboració amb la direcció, els assumptes que hagin de tractar-se.
c) Assistir a les sessions del Consell.
d) Estendre acta de les reunions que es facin.
e) Portar els llibres d'actes.
f) Certificar tots els actes i resolucions del Consell.
g) Exercir totes les funcions que, en la seva condició de fedatari i assessor legal, li atribueixi la legislació local aplicable.
Article 31. Funcions de la Intervenció
1. L'interventor o interventora de l’Ajuntament de Calvià o la persona funcionària que el substitueixi ha d’exercir les funcions que li assigna la legislació vigent en matèria de fiscalització econòmica, tenint especialment cura de què es portin de forma correcta i al dia els corresponents llibres de comptabilitat, preparació de pressupostos i liquidació d’aquests. Per exercir aquestes comeses, ha de tenir lliure accés als registres i documents comptables de l'organisme i pot sol·licitar de la direcció de l'organisme totes les dades que cregui convenients per complir millor el seu càrrec.
2. Així mateix, ha de col·laborar directament amb la direcció de l'organisme en la gestió de la comptabilitat, en la preparació dels pressupostos de l'organisme autònom i en la gestió dels aspectes econòmics del servei.
Article 32. Funcions de la Tresoreria
1. El tresorer o tresorera de l’Ajuntament de Calvià és competent per al desenvolupament de les funcions de la Tresoreria i de les que en relació amb la gestió recaptatòria siguin necessàries per exercir adequadament les competències delegades en matèria d'ingressos de dret públic.
2. De conformitat amb l'establert en l'article 5.3 del Reial Decret 1174/1987, de 18 de setembre, pel qual es regula el règim jurídic dels funcionaris d'Administració local amb habilitació de caràcter nacional, la funció recaptatòria queda adscrita a l'organisme autònom, essent el titular de les funcions de recaptació el tresorer de l’Ajuntament de Calvià.
3. Les disposicions de fons s’han de fer conjuntament per les persones que ocupin els càrrecs de tresorer, director i interventor o les persones que legalment els substitueixin.
CAPÍTOL VII. MODIFICACIÓ ESTATUTÀRIA. DISSOLUCIÓ I LIQUIDACIÓ
Article 33. Modificació dels Estatuts
La modificació dels Estatuts s’ha de fer a proposta del Consell Rector, dirigida a l’Ajuntament, o per iniciativa de la pròpia corporació municipal, i ha de seguir els mateixos tràmits legals que per a la seva aprovació.
Article 34. Dissolució i liquidació
L'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià es dissoldrà en qualsevol moment per acord del Ple de l’Ajuntament de Calvià, a iniciativa pròpia o a proposta del Consell, quan sigui impossible aplicar a la finalitat que s'assenyala en aquests Estatuts l'activitat i els mitjans de què disposi.
Article 35. Successió
En cas de dissolució de l'organisme autònom, el succeirà universalment l’Ajuntament de Calvià, al qual en passarà tot el patrimoni, drets i obligacions.
Disposició addicional única
El personal funcionari de carrera de l’Ajuntament de Calvià al qual fa referència l'apartat c) de l'article 24 romandrà en els seus cossos o escales de l'Administració de l’Ajuntament de Calvià en situació administrativa de serveis en altres administracions públiques, la qual cosa els permet mantenir en relació amb aquests tots els drets com si hi estiguessin en situació de servei actiu.
Disposició transitòria primera
S’ha d’incorporar al Pacte sobre les condicions de treball dels funcionaris de l’Ajuntament de Calvià la disposició addicional d’aquests Estatuts.
Disposició transitòria segona. Inici d'activitats
1. El començament d'activitats de l'organisme autònom Oficina Municipal de Tributs de Calvià i la seva entrada en funcionament efectiu es produirà, una vegada fets els tràmits legals de la seva aprovació, el dia primer de gener de 2017 o el dia en què s'aprovin definitivament els seus estatuts en cas que sigui en una data posterior a la indicada.
2. A partir del començament d'activitats, l'organisme s’ha de subrogar en la totalitat dels béns, drets i obligacions de què sigui titular l’Ajuntament per a l'exercici de les funcions i competències a què es refereix l'article 2 d'aquests Estatuts, succeint-lo en aquests.
3. Els òrgans i unitats de l’Ajuntament que estiguin dedicats a aquestes funcions i competències han de continuar exercint-les mentre no sigui aprovada la relació de llocs de treball de l'organisme per part del Consell Rector i es procedeixi a la corresponent oferta pública d'ocupació.
4. Els llocs de treball del personal de l’Ajuntament dedicats a l'exercici de les funcions i competències detallades en l'article 2 d'aquests Estatuts s’han d’adscriure provisionalment a l'organisme autònom, mitjançant resolució del president, fins que entri en vigor la nova relació de llocs de treball de l'organisme i es procedeixi a cobrir-ne les places amb el corresponent procés de selecció de personal.