Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
FONS DE GARANTIA AGRÀRIA I PESQUERA DE LES ILLES BALEARS (FOGAIBA)
Núm. 11308
Resolució del president del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) per la qual es convoquen per a l'any 2016 subvencions per a la paralització temporal de l'activitat pesquera a les Illes Balears
El Reglament (CE) 1967/2006 del Consell, de 21 de desembre de 2006, relatiu a les mesures de gestió per a l'explotació sostenible dels recursos pesquers a la mar Mediterrània i pel qual es modifica el Reglament (CE) 2847/93 i es deroga el Reglament (CE) 1626/94, marca com a objectiu principal establir un marc de gestió eficaç per a la protecció estricta de determinades espècies marines i la conservació dels hàbitats naturals i la faula i la flora silvestres.
El Reglament (UE) 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu i Marítim de la Pesca i pel qual es deroguen els reglaments (CE) 2328/2003, (CE) 861/2006, (CE) 2006, (CE) 1198/2006 i (CE) 791/2007 del Consell, i el Reglament (UE) 1255/2001 del Parlament Europeu i del Consell, estableix les ajudes que es poden atorgar a la flota pesquera en concepte de paralització temporal de l'activitat pesquera. En concret, l'article 33, que regula les causes específiques per les quals es poden concedir aquestes ajudes, estableix una vinculació directa amb un determinat tipus de mesures tècniques que figuren en els articles 7, 9, 10, 12 i 13 del Reglament (UE) 1380/2013 i en el Reglament (CE) 1967/2006 del Consell.
La Llei 3/2001, de 26 de març, de pesca marítima de l'Estat estableix les finalitats de vetllar per l'explotació equilibrada i responsable dels recursos pesquers afavorint el desenvolupament sostenible i d'adoptar les mesures necessàries per protegir, conservar i regenerar aquests recursos i els seus ecosistemes, adaptant l'esforç de la flota a aquesta situació.
Així mateix, l'article 12 de la Llei 3/2001 estableix que, amb l'objecte de protegir, conservar i recuperar els recursos pesquers, i amb l'informe previ de l'Institut Espanyol d'Oceanografia, el ministre d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient pot establir fons mínims, zones o períodes de veda en els quals es limiti o es prohibeixi l'exercici de les activitats pesqueres o la captura de determinades espècies i adoptar altres mesures que es considerin necessàries.
Ja que els informes científics actuals de l'Institut Espanyol d'Oceanografia confirmen que és aconsellable establir mesures de protecció per a les poblacions de les espècies de petits pelàgics com el lluç (Merluccius merluccius), el moll de fang (Mullus barbatus), el pop (Octopus vulgaris), la gamba (Ariseus antennatus) o la cigala (Scylarides latus), entre les quals es troba la creació de vedes; el 9 de desembre de 2015, la Conferència sectorial de Pesca va acordar «finançar l'ajuda per a tripulants i armadors de bucs d'encerclament i arrossegament que hagin pescat majoritàriament durant els dos anys anteriors a la data de la sol·licitud de l'ajuda, en la modalitat per la qual es convoqui l'ajuda i en el calador del Mediterrani. A tal efecte, el compliment dels 120 dies d'activitat pesquera en el mar, exigits en el Reglament 508/2014 del Fons Europeu Marítim i de Pesca, s'ha d'haver efectuat en la modalitat per la qual es sol·licita l'ajuda. Les ajudes s'atorgaran per una durada màxima de quinze dies i per períodes mínims de cinc dies ininterromputs, amb excepció de les aturades que dugui a terme la flota d'arrossegament ubicada en ports de la comunitat autònoma de les Illes Balears. Aquesta flota s'aturarà un dia a la setmana durant els mesos d'hivern, i se'n poden finançar un màxim de quinze dies».
De la mateixa manera, el capítol III del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca quant a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera, estableix les especificacions relatives a la concessió d'ajudes per a la paralització temporal de l'activitat pesquera que regula aquesta Resolució.
Per altra banda, l'article 7.5 de l'Ordre APA/1728/2005, de 3 de juny, per la qual es regula l'activitat dels vaixells d'arrossegament peninsulars que pesquen en aigües profundes dels caladors de les illes d'Eivissa i Formentera, estableix que els vaixells el patró dels quals vulgui tornar a la península durant el transcurs de la setmana, ho pot fer, a l'hora que estableix amb aquesta finalitat la comunitat autònoma de les Illes Balears. No obstant això, no pot dur a terme cap activitat pesquera fins que no arribi a la plataforma peninsular i ha d'entrar al port durant l'horari que estableixi la comunitat autònoma a la qual pertany.
El 13/11/2015 la Comissió Europea va aprovar el Programa Operatiu per a Espanya del Fons Europeu Marítim i de Pesca.
L'Ordre AAA/256/2016, de 29 de febrer, per la qual s'estableixen vedes temporals per a la pesca de la modalitat d'arrossegament de fons en determinades zones del litoral de les Illes Balears, estableix les zones de veda i el finançament de les aturades temporals.
La Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 28 de gener de 2016 regula les aturades temporals per a la modalitat d'arrossegament del fons de les Illes Balears, posteriorment modificada per una correcció d’errades, publicada en el BOIB núm. 22, de dia 16 de febrer de 2016.
El Decret 24/2015, de 7 d'agost, de la presidenta de les Illes Balears, per la qual s'estableixen les competències i l'estructura orgànica bàsica de les conselleries de l'Administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears, disposa que la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca exerceix, entre d'altres, la competència en matèria d'ordenació pesquera.
D'acord amb el que disposa l'article 15 del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, i a l'article 3 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions dins el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, correspon aprovar la convocatòria d'aquestes ajudes mitjançant una resolució.
Per tot això, en virtut del que estableix l'article 6.1 g) del Decret 64/2005, de 10 de juny, de creació del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears, i a proposta del director gerent del FOGAIBA, dict la següent
RESOLUCIÓ
Primer
Objecte de les ajudes i àmbit d'aplicació
1. S'aprova la convocatòria corresponent a l'any 2016, de les ajudes destinades a la paralització de la flota de fons de l'activitat pesquera, d'acord amb el Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca pel que fa a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera i l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 23 de maig de 2016 per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca, publicada en el BOIB núm. 70, de 4 de juny de 2016, en el marc del programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca, aprovat per la Comissió en data de 13 de novembre de 2015.
2. Les ajudes objecte de la present convocatòria tenen com a finalitat el finançament de la paralització temporal de la flota d'arrossegament de l'activitat de pesca durant el període del 10 de desembre de 2015 al 10 d'abril de 2016, ambdós inclosos, d'acord amb el calendari annexat a la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca de 28 de gener de 2016, pel qual es regulen les paralitzacions temporals per a la modalitat d'arrossegament de fons a les Illes Balears (BOIB núm. 15, de 30 de gener de 2016), posteriorment modificada per una correcció d’errades, publicada en el BOIB núm. 22, de dia 16 de febrer de 2016.
3. L'àmbit territorial d'aplicació de les ajudes és la comunitat autònoma de les Illes Balears.
Segon
Import màxim de la convocatòria i finançament
1. Per a la present convocatòria es destina un import màxim de tres-cents trenta-set mil cent trenta-nou euros (337.139,00 €), amb càrrec als pressuposts del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) de l'any 2016, quantia que es pot incrementar amb crèdits que es poden destinar a aquesta finalitat.
2. L'import d'aquesta convocatòria es distribuirà al 50% per a cada tipus de beneficiari assenyalades en el punt 2 i 3 de l'apartat tercer d'aquesta convocatòria. Si no es presenten sol·licituds o les sol·licituds presentades no poden cobrir la dotació de l'actuació, el pressupost que resta incrementarà l'actuació del beneficiari deficitària.
3. Les subvencions esmentades seran cofinançades amb càrrec al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP) en un 50% i amb càrrec al Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient en un 50%.
Tercer
Requisits dels beneficiaris
1. Podran ser beneficiaris de les ajudes convocades mitjançant la present Resolució les persones físiques o jurídiques, comunitats de béns o qualsevol altre tipus d'agrupació que duguin a terme les actuacions previstes en aquesta Resolució i que, en el moment de l'aturada temporal amb els calendaris prevists, siguin armadors o pescadors de la modalitat d'arrossegament de fons, que reuneixin els requisits prevists en el punt següent.
En cap cas podran ser beneficiaris d'ajudes per pescador quan la mateixa o mateixes persones físiques tenguin la condició d'armador i tripulant.
2. Per a l'obtenció de l'ajuda destinada als armadors, s'hauran de reunir els següents requisits:
a) Els vaixells han d'estar inscrits a la llista tercera del Registre oficial de matrícula de vaixells i han d'estar d'alta, tant provisional com definitiva, en el Registre general de la flota pesquera i que han d'haver exercit l'activitat pesquera durant l'any immediatament anterior al de la sol·licitud d'ajuda.
b) Els vaixells hauran de tenir el seu port base a les Illes Balears.
c) Estar en possessió de la llicència de pesca i de les autoritzacions per a la modalitat de pesca d'arrossegament de fons.
Als efectes d'aquesta ajuda, la modalitat censal del vaixell serà la que figuri en el Registre general de la flota pesquera en la data de sol·licitud d'ajuda, que haurà de ser la mateixa que la que hi figurava a l'entrada en vigor del Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca, pel que fa a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera.
d) Estar al corrent de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social i no tenir cap deute amb el Govern de les Illes Balears. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de l'ajuda i en el moment del pagament. La comprovació del compliment del requisit esmentat la durà a terme el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra.
e) L'armador del vaixell ha d'haver presentat davant les autoritats laborals la corresponent comunicació d'inici del procediment de suspensió dels contractes o reducció de jornada regulats a l'article 47 de l'Estatut dels treballadors, pel total dels tripulants enrolats a l'embarcació, a la data de la darrera arribada a port per tal de començar l'aturada, als efectes de poder adoptar la decisió de suspendre els contractes de treball o reduir-ne la jornada. S'eximirà l'armador d'aquest requisit quan justifiqui documentalment que els contractes de treball dels tripulants enrolats a la data d'arribada al port per tal d'iniciar l'aturada, per la seva naturalesa, s'extingeixen o es suspenen en aquest moment.
f) Han d'estar registrats com actius i haver duit a terme una activitat pesquera de, com a mínim, 120 dies en el mar durant els dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda. Entenent per dos anys civils anteriors a la data de presentació de la sol·licitud, els dos anys anteriors a l'any de presentació de la sol·licitud d'ajuda per paralització temporal.
g) A més, haurà d'haver realitzat la paralització temporal de les activitats pesqueres que ha d'haver començat a partir del 10 de desembre de 2015 i el 10 d'abril de 2016, ambdós inclosos. En tot cas, haurà d'haver complert el pla d'aturades previst a l'annex I de la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 28 de gener de 2016, pel qual es regulen les aturades temporals per a la modalitat d'arrossegament de fons a les Illes Balears, posteriorment modificada per una correcció d’errades, publicada en el BOIB núm. 22, de dia 16 de febrer de 2016.
3. Per sol·licitar l'ajuda, els pescadors enrolats en un buc de pesca afectat per la paralització temporal hauran de reunir els següents requisits:
a) Figurar enrolats a bord d'algun dels bucs pesquers espanyols afectats per la paralització temporal de l'activitat pesquera. Els vaixells afectats estaran inclosos en la relació certificada a l'efecte per la Secretaria General de Pesca del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient.
b) Estar inclosos en el procediment de suspensió de contractes de treball o de reducció de jornada.
c) Trobar-se en la situació d'alta a la Seguretat Social i mantenir ininterrompuda la relació laboral amb l'empresa armadora de l'embarcació a la qual es trobaven enrolats en el moment de sobrevenir la immobilització de la flota durant la parada.
d) Acreditar un període de cotització en el Règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar, al manco de dotze mesos al llarg de la seva vida laboral.
e) Haver treballat en el mar al menys 120 dies durant els dos anys anteriors a la data de presentació de la sol·licitud d'ajuda a bord d'un vaixell pesquer de la Unió afectat per la paralització temporal.
f) Estar al corrent en el pagament de les seves obligacions fiscals i amb la Seguretat Social i no tenir cap deute amb el Govern de les Illes Balears, en el seu cas. La circumstància d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social haurà de quedar acreditada amb anterioritat a dictar-se la proposta de resolució de concessió de l'ajuda i en el moment del pagament. La comprovació del compliment del requisit esmentat la realitzarà el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, tenint en compte que la presentació de la sol·licitud suposa l'autorització per a la seva comprovació, excepte manifestació expressa en contra.
4. En el cas que durant el període subvencionable es dugui a terme un canvi de vaixell per destrucció del vaixell objecte d'ajuda, haurà de complir els requisits establerts en el punt 2, amb excepció del paràgraf g).
5. Quan es tracti d'agrupacions de persones físiques o jurídiques sense personalitat jurídica pròpia, s'han de fer constar expressament, tant a la sol·licitud com a la resolució de concessió, els compromisos d'execució que assumeix cada membre de l'agrupació i també l'import de la subvenció que s'ha d'aplicar per a cada un d'ells, els quals tenen igualment la consideració de beneficiaris.
En qualsevol cas, s'ha de nomenar un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb prou poder per complir les obligacions que, com a beneficiària, corresponen a l'agrupació. L'agrupació no es podrà dissoldre fins que no hagi transcorregut el termini de prescripció que es preveu en els articles 39 i 65 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
6. A més dels requisits establerts anteriorment, els beneficiaris de les ajudes hauran de complir els requisits prevists a l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim de Pesca, com també els establerts en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
7. No es poden beneficiar d'aquestes ajudes, durant un període de temps determinat, establert de conformitat amb l'apartat 4 de l'article 10 del Reglament FEMP i el Reglament delegat (UE) 2015/288, les persones físiques o jurídiques que:
a) Han comès infracció greu de la Política Pesquera Comuna (PPC) o de l'article 42 del Reglament (CE) núm. 1005/2008 o de l'article 90 del Reglament (CE) núm. 1224/2009.
b) Han estat incloses a la llista de pesca il·legal, no declarada i no reglamentada (INDNR).
c) Han comès algun dels delictes tipificats en els articles 3 i 4 de la Directiva 2008/99/CE.
d) Han comès frau en el marc del Fons Europeu de la Pesca (FEP) o el Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP).
8. De conformitat amb el que disposa l'article 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona, tampoc no podran ser beneficiaris de les subvencions previstes a la present Resolució, les persones físiques o jurídiques sancionades o condemnades per resolució administrativa o sentència judicial fermes per discriminació salarial, assetjament moral o qualsevol altre tipus de tracte desigual, per raó de sexe, en l'àmbit de les relacions laborals durant un període de cinc anys. Mentre la resolució administrativa o la resolució judicial no siguin fermes, s'ha de suspendre cautelarment l'ajuda, excepte si es garanteix de manera suficient el seu reintegrament.
Quart
Actuacions subvencionables
1. Serà subvencionable la paralització temporal de l'activitat de la pesca, de la modalitat d'arrossegament de fons, en els períodes prevists en el calendari de l'annex I de la Resolució del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 28 de gener de 2016, per la qual es regulen les paralitzacions temporals de la modalitat d'arrossegament de fons a les Illes Balears, posteriorment modificada per una correcció d’errades, publicada en el BOIB núm. 22, de dia 16 de febrer de 2016 .
2. Aquesta paralització es podrà dur a terme per part de vaixells de qualsevol port de les Illes Balears, però en tot cas hauran de realitzar l'aturada prevista per al seu port base.
3. En qualsevol cas serà obligatòria la realització de la totalitat de les aturades previstes a l'annex I de la Resolució de 28 de gener de 2016.
4. Durant el període de paralització, la inactivitat pesquera ha de ser total i l'embarcació ha de romandre a port durant tot el període computable de la parada, sense que pugui ser despatxada per activitat i sense que sigui necessari que aquest port coincideixi amb el seu port base. Aquesta circumstància ha de quedar recollida en el rol de despatx, en el qual s'indicarà expressament que l'embarcació entra a port per tal d'iniciar una aturada temporal de l'activitat pesquera i, igualment, el dia de sortida s'indicarà que l'embarcació acaba l'aturada temporal. Se'n podran exceptuar aquells moviments del vaixell motivats per raons de seguretat exigides per l'autoritat competent que hauran de ser acreditats i certificats per aquesta autoritat.
5. La Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, d'ofici, ha de comprovar que es compleixen les aturades amb alguns dels mitjans indicats a continuació, sense perjudici de la realització d'inspeccions aleatòries per part dels serveis d'inspecció pesquera:
a) Mitjançant els dispositius de localització d'embarcacions via satèl·lit (VMS). Totes les embarcacions que disposin de dispositius de localització via satèl·lit l'hauran de mantenir encès durant el període de durada de l'aturada objecte de l'ajuda.
b) En el cas d'embarcacions que no tenguin l'obligació de tenir instal·lats a bord aquests dispositius, s'haurà de verificar pels diaris electrònics a bord (DEA).
c) En el cas d'embarcacions que no tenguin l'obligació de tenir instal·lats a bord cap dels dispositius anteriors, els dies d'activitat es verificaran pel diari de pesca.
d) Per a la resta d'embarcacions que no tenguin l'obligació de portar instal·lats aquests dispositius o complimentar els diaris de pesca, l'activitat es verificarà amb les notes de venda, sempre i quan es pugui garantir la concordança entre el dia de nota de venda i el dia de desembarcament o captura, com també per qualsevol altre dispositiu, document o mitjà que permeti verificar els dies d'activitat en el mar.
Cinquè
Import de l'ajuda
1. L'ajuda es podrà concedir per una durada màxima de sis mesos per vaixell durant el període 2014-2020.
2. L'import, pel que fa als armadors, serà el resultat de l'aplicació dels següents barems aprovats en el programa operatiu FEP:
Categoria del vaixell per classe de tonatge Import màxim de la prima per vaixell i dia (€)
0 < 25 5,16 x GT + 36
25 < 50 3,84 x GT + 66
50 < 100 3,00 x GT + 108
100 < 250 2,40 x GT + 168
250 < 500 1,80 x GT + 318
500 < 1.500 1,32 x GT + 588
1.500 < 2.500 1,08 x GT + 918
2.500 i més 0,80 x GT + 1.608
Les ajudes consistiran en una prima diària en funció dels dies d'immobilització efectiva dels vaixells, i es comptabilitzaran a efectes de còmput de les ajudes únicament els dies hàbils de pesca, garantint un mínim de 100 euros diaris.
Per al càlcul de l'arqueig brut (GT) es tendrà en compte el que figura en el full d'assentament del vaixell.
2. Quan el beneficiari sigui un tripulant, l'import de l'ajuda es calcularà multiplicant un màxim de 45 euros pels dies d'aturada.
3. La durada del període computable per al càlcul de les ajudes a la paralització temporal serà igual per a tots els bucs afectats per aquesta aturada, independentment del seu port base.
Sisè
Sol·licituds
1. El termini de presentació de sol·licituds de les ajudes convocades mitjançant aquesta Resolució serà des del dia següent de la publicació de l'extracte en el BOIB i acabarà el dia 28 d’octubre de 2016.
2. Les persones interessades que compleixin els requisits prevists a la present convocatòria podran presentar les sol·licituds, segons els models oficials de l'annex I, en el cas de ser armador, i annex II, en cas de ser tripulant, que figuren a la pàgina web http://www.caib.es adreçades al Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears i s'han de presentar, correctament emplenades, en el registre d'entrada del FOGAIBA, en el registre de la Conselleria de Medi Ambiente, Agricultura i Pesca o a qualsevol dels registres prevists a l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
3. Aquestes sol·licituds han d'adjuntar la següent documentació:
En el cas d'armadors:
a) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud, en el seu cas.
b) Fotocòpia compulsada del document constitutiu de l'entitat o estatuts socials correctament inscrits en el registre corresponent o certificat d'inscripció registral dels documents esmentats.
c) Document acreditatiu de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud, en el seu cas. Aquesta acreditació ha d'estar en vigor en el moment de la sol·licitud.
d) En el cas d'agrupacions sense personalitat jurídica, també cal aportar:
- Document en el qual quedin reflectides les normes o la reglamentació de funcionament que han subscrit tots els membres.
- Fotocòpia compulsada del DNI de les persones associades i del CIF de l'agrupació, en cas de disposar-ne.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en el qual es facin constar expressament els compromisos d'execució que assumeix cadascun d'ells.
- Nomenament d'un representant o apoderat únic de l'agrupació, amb prou poder per complir les obligacions que corresponen a l'agrupació com a beneficiària.
- Document subscrit per tots els membres de l'agrupació en què s'hi faci constar el compromís de no dissoldre l'agrupació fins que hagi transcorregut el termini de prescripció que es preveu a l'article 22 del Decret legislatiu 1/2005, de 24 de juny, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances de la comunitat autònoma de les Illes Balears, i en els articles 57 i 60 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions.
e) En el seu cas, justificació que l'armador del buc ha presentat davant les autoritats laborals la corresponent comunicació d'inici del procediment de suspensió dels contractes o reducció de jornada regulats a l'article 47 de l'Estatut dels treballadors, pel total dels tripulants enrolats a l'embarcació, a la data de la darrera arribada a port per començar l'aturada, als efectes de poder adoptar la decisió de suspendre els contractes de treball o reduir-ne la jornada.
f) Full d'assentament del vaixell actualitzada, expedida per Capitania marítima.
g) Fotocòpia del rol en què hi figuri la tripulació.
h) Certificació actualitzada del Registre mercantil en què hi consti la propietat del vaixell i l'absència de càrregues i gravàmens sobre ell.
i) Qualsevol altra documentació que s'estimi necessària.
En cas de tripulants:
a) Acreditació de la representació amb la qual actua qui signa la sol·licitud, en el seu cas.
b) Certificat de l'Institut Social de la Marina acreditatiu d'estar en situació d'alta en aquesta embarcació.
c) Fotocòpia de la llibreta d'embarcació.
d) Certificat de l'òrgan competent d'haver rebut la prestació per desocupació.
e) Documentació que acrediti que està inclòs en el procediment de suspensió de contractes de treball o de reducció de jornada.
f) Document que acrediti un període de cotització en el Règim especial de la Seguretat Social dels treballadors del mar, al menys, de dotze mesos al llarg de la seva vida laboral.
g) Qualsevol altra documentació que s'estimi necessària.
4. En cas que la persona interessada no autoritzi expressament el FOGAIBA i/o la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, per a l'obtenció del DNI del representant, de les dades de la Direcció General de Pesca o dels certificats d'estar al corrent de les obligacions tributàries, estatals i autonòmiques, i amb la Seguretat Social, han d'aportar els certificats o la documentació corresponent. En cas que no estigui obligat a presentar les declaracions o documents a què es refereixen les obligacions anteriors, s'haurà de presentar una declaració responsable del seu compliment. Així mateix, els beneficiaris finals de l'ajuda poden acreditar el compliment d'aquestes obligacions mitjançant declaració responsable.
5. En cas que, amb ocasió de la tramitació d'altres expedients en el FOGAIBA o a la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca ja s'hagi presentat algun dels documents esmentats, no serà necessari aportar-lo de nou, sempre que es faci constar l'expedient en què consta o, en el seu cas, que la informació figuri a la base de dades documental prevista en el Decret 53/2006, de 16 de juny. En tot cas, l'acreditació de facultats ha d'estar vigent en la data que es presenta la sol·licitud.
6. Si la sol·licitud té algun defecte o no adjunta tota la documentació assenyalada en els punts anteriors, es requerirà la persona sol·licitant per tal que, en el termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti la documentació, amb la indicació que si no ho fa, s'entendrà que desisteix de la sol·licitud i, prèvia resolució, s'arxivarà l'expedient sense cap altre tràmit.
7. Si en qualsevol dels documents que sigui necessari presentar durant la tramitació de l'expedient, aquest presenta ratllades o esmenes, serà considerat com a no presentat, i es procedirà en aquest cas de conformitat amb l'article 68.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú.
8. La presentació de la sol·licitud d'ajuda suposa l'acceptació, per part de la persona interessada, del que conté aquesta convocatòria, les bases reguladores establertes a l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 15 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.
Setè
Selecció dels beneficiaris
1. La selecció dels beneficiaris de les ajudes s'ha de fer mitjançant el procediment de concurrència competitiva.
2. En cas que l'import total de les sol·licituds que resultin auxiliables superi la dotació pressupostària disponible per aquestes ajudes, serà necessari prioritzar entre les sol·licituds que compleixin els requisits, per poder rebre les ajudes segons els criteris que es detallen a continuació:
* En el cas d'armadors:
a) Inclusió de l'embarcació de l'armador en un pla d'acció regulat a l'article 22.4 del Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013: 25 punts.
b) Activitat pesquera de l'embarcació en la modalitat de pesca d'arrossegament: fins a un màxim de 75 punts. Per determinar aquesta puntuació, es classificarà aquesta activitat segons el nombre de dies que hagi exercit l'embarcació en la modalitat de pesca corresponent, durant els dos anys immediatament anteriors a la data de presentació de la sol·licitud. S'ordenaran les embarcacions de més a menys dies d'activitat pesquera. Es donaran 75 punts a l'embarcació que tengui més dies d'activitat i s'assignaran els punts proporcionalment a la resta d'embarcacions.
2. Aquests criteris de priorització són aplicables als armadors que optin a les ajudes, i se n'exclouran de la seva aplicació els pescadors, que tendran dret a optar a l'ajuda per estar inclosos en el rol de l'embarcació afectat per la paralització temporal i complir la resta de requisits establerts.
Vuitè
Comissió avaluadora
1. La Comissió avaluadora estarà integrada per:
- President: secretària general de la Conselleria de Medi Ambient, Agricultura i Pesca o persona en qui delegui.
- Vicepresident: director general d'Agricultura i Ramaderia o persona en qui delegui.
- Vocals:
* Director gerent del Fons de Garantia Agrària i Pesquera de les Illes Balears (FOGAIBA) o persona en qui delegui.
* Director general de Pesca i Medi Marí o persona en qui delegui.
* Adjunt a la Gerència del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Departament jurídic del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Servei de gestió econòmica del FOGAIBA o persona en qui delegui.
* Cap del Servei d'ajudes OCM, de l'Estat i de Pesca o persona en qui delegui.
* Un representant del Consell Insular de Mallorca.
* Un representant del Consell Insular de Menorca.
* Un representant del Consell Insular d'Eivissa.
* Un representant del Consell Insular de Formentera.
- Secretari/ària: actuarà com a secretari un/a dels vocals de la Comissió avaluadora.
2. La Comissió avaluadora és l'òrgan col·legiat a qui correspon examinar les sol·licituds presentades, aplicar els criteris de valoració prevists a l'apartat setè de la present Resolució i emetre un informe que ha de servir de base per a l'elaboració de la proposta de resolució. Aquesta Comissió únicament es constituirà en el cas que les sol·licituds amb dret d'ajuda superin les quanties destinades a cada període i s'hagi d'establir una prelació entre les sol·licituds presentades aplicant els criteris de selecció prevists a l'apartat setè.
No obstant això, en cas de renúncia o desistiment de la persona sol·licitant, com de desestimació de la subvenció per no reunir els requisits exigits, no serà preceptiva la intervenció de la Comissió avaluadora i l'òrgan competent declararà finalitzats els expedients sense cap altre tràmit.
3. Per tal que la Comissió avaluadora s'entengui vàlidament constituïda, es requerirà la presència del president i del secretari o, en el seu cas, dels qui els substitueixin i de la meitat, al menys, dels seus membres.
Novè
Instrucció del procediment
1. L'òrgan competent per a la instrucció del procediment de concessió de les ajudes és el Servei d'ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca. Aquest òrgan durà a terme, d'ofici, les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de dictar la resolució.
2. La resolució dels expedients serà dictada per delegació pel director general de pesca i medi marí, a proposta del cap d'Ajudes OCM, de l'Estat i de la Pesca, sobre la base de l'informe previ de la Secció d'Ajudes de Pesca, en el qual s'acreditarà, en cas de ser favorable, la legalitat de l'ajuda i el seu import. A la resolució de concessió de l'ajuda s'hi ha de fer constar el finançament per part de les diferents administracions, el fons europeu al qual s'imputa la despesa, com també l'eix prioritari del programa del qual es tracti.
3. El termini màxim per dictar i notificar la resolució expressa és de sis mesos, a partir de l'acabament del termini de presentació de sol·licituds i s'ha de notificar individualment a les persones interessades. Una cop hagi transcorregut aquest termini sense haver-se notificat la resolució expressa, la persona interessada podrà entendre desestimada la seva sol·licitud.
4. Contra aquesta resolució es podrà interposar recurs d'alçada davant el conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, en el termini d'un mes, a partir del dia següent de la notificació de la resolució, d'acord amb el que s'estableix a l'article 58.4 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l'administració de la comunitat autònoma de les Illes Balears i en els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Desè
Obligacions dels beneficiaris
1. Són obligacions dels beneficiaris les següents:
- Realitzar la parada temporal en les condicions establertes a la present convocatòria.
- Conservar els documents justificatius de l'aplicació dels fons rebuts fins a l'acabament del programa.
2. Aquestes obligacions s'entendran sense perjudici de l'obligació de complir les previstes a l'article 11 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a l'article 11 de l'Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvencions en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.
3. El règim jurídic aplicable per l'incompliment d'aquestes obligacions és el que es preveu en el Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de subvencions i comprèn des del reintegrament de l'ajuda i el pagament de l'interès de demora fins a la imposició de les sancions corresponents.
4. Només serà exigible el reintegrament de l'ajuda abonada al tripulant en el cas que, com a conseqüència de comprovacions posteriors, es detecti que l'aturada que ha donat lloc al pagament de l'esmentada ajuda no s'ha efectuat de conformitat amb el que preveu la present convocatòria.
Onzè
Pagament de les ajudes
El pagament de l'ajuda es farà mitjançant transferència bancària quan s'hagi dictat la resolució de concessió, prèvia autorització del director gerent del FOGAIBA, ja que la justificació s'ha d'haver realitzat i acreditat amb caràcter previ a la concessió de l'ajuda.
Dotzè
Incompatibilitat de les subvencions
Les ajudes regulades en aquesta convocatòria són incompatibles amb l'ajuda de paralització definitiva i qualsevol altra ajuda que per a la mateixa finalitat puguin concedir altres administracions públiques o ens públics o privats, nacionals o internacionals, i amb qualsevol tipus d'ajuda amb fons procedents de la Unió Europea, i concretament els següents:
- Incompatibilitats a les ajudes als armadors. L'ajuda de paralització temporal és incompatible amb l'ajuda per paralització definitiva. A tal efecte, en el moment de presentació de la sol·licitud d'ajuda per paralització temporal haurà de comunicar, en el seu cas, la sol·licitud per paralització definitiva. En aquests casos, la concessió de l'ajuda per paralització temporal requerirà la denegació de l'ajuda per paralització definitiva.
- Incompatibilitats a les ajudes als pescadors. La condició de beneficiari és incompatible, a més del que estableix l'apartat anterior, amb el reconeixement del dret a la protecció per desocupació, per cessament de l'activitat de treballadors autònoms i amb la percepció de la resta de prestacions econòmiques del sistema de la Seguretat Social que siguin incompatibles amb la feina del beneficiari.
Tretzè
Règim jurídic aplicable
- Reglament (UE) núm. 1380/2013 del Parlament Europeu i del Consell, d'11 de desembre de 2013, sobre Política Pesquera Comuna.
- Reglament (UE) núm. 508/2014 del Parlament Europeu i del Consell, de 15 de maig de 2014, relatiu al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).
- Reial decret 1549/2009, de 9 d'octubre, sobre ordenació del sector pesquer i adaptació al Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP).
- Programa operatiu del Fons Europeu Marítim i de Pesca.
- Reial decret 1173/2015, de 29 de desembre, de desenvolupament del Fons Europeu Marítim i de Pesca quant a les ajudes a la paralització definitiva i temporal de l'activitat pesquera.
- Ordre AAA/256/2016, de 29 de febrer, per la qual s'estableixen vedes temporals per a la pesca de la modalitat d'arrossegament de fons en determinades zones del litoral de les Illes Balears.
- Text refós de la Llei de subvencions (Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre).
- Ordre del conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, de 23 de maig de 2016, per la qual s'estableixen les bases reguladores de la concessió de subvenciones en el marc del programa del Fons Europeu Marítim i de Pesca.
Catorzè
Controls
Els perceptors de les ajudes regulades a la present Resolució queden subjectes a les disposicions comunitàries de control establertes en el Reglament (CE) núm. 498/2007 de la Comissió, de 26 de març de 2007, pel qual s'estableixen disposicions d'aplicació del Reglament (CD) núm. 1198/2006 del Consell.
Quinzè
Publicació
La present Resolució s'ha de comunicar a la Base de Dades Nacional de Subvencions i s'ha de publicar, juntament amb el seu extracte, en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Palma, 5 d’octubre de 2016
El president del FOGAIBA
Vicenç Vidal Matas