Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

CONSELL DE GOVERN

Núm. 11064
Acord del Consell de Govern de 30 de setembre de 2016 pel qual s’aprova definitivament el projecte “Actualització del projecte constructiu d’electrificació del corredor ferroviari entre les estacions de l’Enllaç i sa Pobla”, es declara l’ocupació urgent dels terrenys afectats per l’expropiació necessària i s’atorga l’autorització prèvia a Serveis Ferroviaris de Mallorca per iniciar l’expedient de despesa corresponent a la licitació de les obres per a l’execució d’aquest projecte

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM, en endavant) és una entitat pública empresarial integrant del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, adscrita a la Conselleria de Territori, Energia i Mobilitat. Té com a finalitat institucional, d’acord amb els seus Estatuts, aprovats pel Decret 44/2015, de 22 de maig (BOIB núm. 77, de 23 de maig), que regeixen la seva actuació, la gestió i l’explotació del transport públic ferroviari prestat a Mallorca en el marc competencial del Govern.

SFM es regeix, a més de fer-ho pels seus Estatuts, per les disposicions de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, aplicables a les entitats públiques empresarials, i per la resta de disposicions que li siguin aplicables. Se sotmet als principis de legalitat, servei i interès general, eficàcia, eficiència, estabilitat i transparència, i s’ha d’ajustar al principi d’instrumentalitat respecte a les finalitats i als objectius que té assignats.

D’acord amb la política de mobilitat del Govern i les inversions previstes en matèria ferroviària en desenvolupament del que estableix el Pla Director Sectorial de Transports (PDSTIB), s’ha previst continuar amb l’electrificació integral de tota la xarxa ferroviària d’SFM que constitueix la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears (XFIGIB), de conformitat amb el que estableix la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears (article 118).

Això redundarà en una millora important de la qualitat del servei públic prestat i s’evitarà així el transbordament que actualment s’ha de fer a l’estació de l’Enllaç (fins on arriba ara mateix la xarxa electrificada), la qual cosa permetrà, a més, optimitzar els recursos i el material mòbil dels quals es disposa en compliment dels principis esmentats anteriorment que inspiren l’actuació d’aquesta entitat pública empresarial i les previsions del PDSTIB.

Amb aquest nou impuls es culminarà l’electrificació del branc Enllaç-sa Pobla, que es va iniciar l’any 2010 i que es va paralitzar l’any 2011 per raons de caire pressupostari.

Per assolir aquest objectiu, mitjançant la Resolució del director general de Transports de 21 de juliol de 2016, es va acordar aprovar inicialment el projecte “Actualització del projecte constructiu d’electrificació del corredor ferroviari entre les estacions de l’Enllaç i sa Pobla”, que es va publicar en el BOIB núm. 93, de dia 23 de juliol 2016, així com en diversos mitjans de premsa de gran difusió, en compliment del que disposa en aquest sentit la legislació d’expropiació forçosa.

Una vegada acabat el termini de la informació pública del projecte, no s’ha presentat cap al·legació.

Pel que fa a la tramitació ambiental, la Comissió de Medi Ambient ha ratificat la vigència de la declaració d’impacte ambiental atorgada per acord del Ple d’aquesta Comissió l’any 2011 (BOIB núm. 76, de 24 de maig de 2011), que s’ha de mantenir vigent fins al dia 21 d’agost de 2022, de conformitat amb el contingut de l’informe tècnic de data 21 de setembre de 2016.

Amb relació a l’àmbit pressupostari, en data 22 de juliol de 2016, la Direcció General de Pressuposts ha informat favorablement sobre la tramitació de la despesa pluriennal.

Per acabar, cal afegir que aquest projecte ha de ser cofinançat amb càrrec al programa operatiu de fons FEDER corresponent, una vegada acomplerts els tràmits adients.

Com es desprèn dels antecedents, una vegada que s’ha tramitat el projecte d’obres i s’ha evacuat el període d’informació pública corresponent a l’efecte del que disposa la normativa sectorial ferroviària (Llei 38/2015, de 29 de setembre, del sector ferroviari i el seu Reglament, aprovat pel Reial decret 2387/2004, de 30 de desembre, d’aplicació pel que fa a la tramitació dels projectes per aplicació supletòria de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, anterior disposició final novena), així com la legislació d’expropiació forçosa (article 18 de la Llei de 16 de desembre de 1954, sobre expropiació forçosa i concordants del seu Reglament, de 26 d’abril de 1957), el director general de Transports va dictar Resolució en data 26 de setembre de 2016 per la qual es ratifica l’informe tècnic que, atès que no s’han presentat al·legacions, proposa que es continuï la tramitació del projecte i s’elevi al Consell de Govern perquè l’aprovi definitivament.

L’aprovació del projecte, tal com s’estableix per a la Xarxa Ferroviària d’Interès General de les Illes Balears en l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, comporta la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació a l’efecte de l’expropiació forçosa dels terrenys pels quals hagi de circular la línia o fer-se l’ampliació o la millora, d’acord amb el que preveu la legislació d’expropiació forçosa.

Als efectes expropiatoris, l’òrgan competent per declarar l’ocupació urgent és, en l’àmbit de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, el Consell de Govern. I això atès que la competència que atorga l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa al Consell de Ministres es va transferir mitjançant el Reial decret 2612/1982, de 24 de juliol, i es preveu aquesta competència executiva en l’article 32.1 de l’Estatut d’autonomia de les Illes Balears. 

Pel que fa a la despesa, el pressupost d’execució del projecte d’obres corresponent és de 17.412.342,37 € (desset milions quatre-cents dotze mil tres-cents quaranta-dos euros amb trenta-set cèntims), IVA inclòs.

La despesa indicada s’ha d’imputar a les anualitats pressupostàries següents:

Anualitat

Despesa prevista, IVA exclòs

Despesa prevista, IVA inclòs (21%)

2017

3.358.711,33

4.064.040,71

 2018

3.358.711,33

4.064.040,71

2019

2.557.167,97

3.094.173,24

2020

2.557.167,97

3.094.173,24

2021

2.558.607,00

3.095.914,47

Total

14.390.365,60

17.412.342,37

S’ha evacuat el certificat d’existència de crèdit adequat i suficient, així com l’informe favorable de la Direcció General de Pressuposts amb relació a la despesa pluriennal.

L’actuació, una vegada acomplerts els tràmits pertinents, s’ha de cofinançar (50 %) amb càrrec al programa operatiu corresponent dels fons FEDER.

D’acord amb el que estableix l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la iniciació de qualsevol expedient de despesa tramitat per part de les entitats que integren el sector públic empresarial i fundacional del qual es puguin derivar obligacions econòmiques per a l’entitat superiors a 500.000 euros (com succeeix en aquest supòsit) requereix l’autorització del Consell de Govern, a proposta de la conselleria d’adscripció.

Per tot això, el Consell de Govern, a proposta del conseller de Territori, Energia i Mobilitat, en la sessió de 30 de setembre de 2016, adoptà, entre d’altres, l’Acord següent:

Primer. Aprovar definitivament el projecte ‘Actualització del projecte constructiu d’electrificació del corredor ferroviari entre les estacions de l’Enllaç i sa Pobla’, redactat per Serveis Ferroviaris de Mallorca (SFM).

Aquesta aprovació comporta, d’acord amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació, la declaració d’utilitat pública o interès social i la urgència de l’ocupació, als efectes de l’expropiació forçosa dels terrenys afectats per aquest projecte, com també dels terrenys i béns que puguin ser indispensables per a ampliacions previsibles o modificacions del projecte.

Segon. Declarar, de conformitat amb el que disposa l’article 52 de la Llei d’expropiació forçosa i l’article 56 del seu Reglament, l’ocupació urgent dels terrenys i béns afectats per l’expropiació a la qual dóna lloc aquest projecte, així com dels terrenys i béns que puguin resultar indispensables per a ampliacions previsibles del projecte de què es tracta; declaració que, com s’ha indicat en el punt anterior, ve implícita amb l’aprovació de conformitat amb el que disposa l’article 121.2 de la Llei 4/2014, de 20 de juny, de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears, amb relació a la resta de normativa d’aplicació.

En compliment del que disposa l’article 56.1 del Reglament de la Llei d’expropiació forçosa, aquest procediment excepcional ve motivat, a més de per la previsió legal que estableix la Llei de transports terrestres i mobilitat sostenible de les Illes Balears i la Llei del sector ferroviari i el seu Reglament, per la necessitat de millorar la qualitat del servei, que s’aconsegueix mitjançant l’electrificació del tram Enllaç-sa Pobla.

Aquesta actuació permetrà assolir una reducció dels temps de recorregut i una fiabilitat més gran de les unitats elèctriques, juntament amb una millora del confort, a més d’una reducció important de la contaminació acústica i atmosfèrica i més eficiència energètica. A més, la urgència del procediment es justifica també perquè l’actuació implica millorar substancialment la xarxa ferroviària, amb l’increment dels paràmetres de seguretat en el tram afectat.

Cal destacar, finalment, que l’electrificació futura d’aquest tram és la continuació de l’electrificació del tram Palma-Enllaç (ja electrificat), que no ha estat possible completar fins ara per problemes de caire pressupostari. Per tant, és necessari que s’executi l’actuació al més aviat possible per aconseguir l’electrificació de tota la línia (des de la capçalera fins a la destinació), evitar els transbordaments que ara s’han de fer a l’estació d’Enllaç i assolir els objectius assenyalats anteriorment.

En aquest sentit, cal portar a col·lació el Pla Director Sectorial del Transport de les Illes Balears, aprovat pel Parlament de les Illes Balears, que estableix l’electrificació de la xarxa com a actuació prioritària, atès que:

[...] permetrà la circulació de material mòbil modern d’altes prestacions, alhora que reduirà i optimitzarà el consum de energia. El material comptarà amb un major poder d’acceleració la qual cosa, amb una via segura i en òptimes condicions, pot representar millores significatives de la velocitat comercial.

Tercer. Facultar l’entitat pública empresarial Serveis Ferroviaris de Mallorca, beneficiària de l’expropiació, per dur a terme els tràmits pertinents per adquirir els terrenys afectats, així com per contractar l’execució del projecte d’obres aprovat en el punt 1 d’aquest Acord.

Quart. Atorgar a Serveis Ferroviaris de Mallorca, als efectes indicats en el punt anterior, l’autorització prèvia per iniciar l’expedient de despesa corresponent a la licitació i l’adjudicació del contracte d’obres per a l’execució del projecte aprovat per un import d’execució material de 17.412.342,37 (desset milions quatre-cents dotze mil tres-cents quaranta-dos euros amb trenta-set cèntims), IVA inclòs; tot això, d’acord amb l’article 15.2 de la Llei 7/2010, de 21 de juliol, del sector públic instrumental de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Cinquè. Publicar aquest Acord en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Sisè. Notificar aquest Acord a tots els propietaris afectats per l’expropiació i trametre còpia dels informes emesos referents a les seves al·legacions.

Interposició de recursos

Contra aquest Acord, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar, davant el Consell de Govern, un recurs potestatiu de reposició, en el termini d’un mes comptador a partir de l’endemà d’haver-se notificat o publicat, si escau, d’acord amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, i l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.

Així mateix, es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears en el termini de dos mesos comptadors a partir de la data de notificació o publicació d’aquest Acord, de conformitat amb allò que disposa l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.”

 

Palma, 30 de setembre de 2016

La secretària del Consell de Govern
Pilar Costa i Serra