Secció V. Anuncis
Subsecció segona. Altres anuncis oficials
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 11016
Extracte de la Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 28 de setembre de 2016, per la qual s’aprova la convocatòria per concedir subvencions per executar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social, basada en un règim d’alternança amb l’ocupació en una empresa i l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació, tramitada pel procediment d’urgència
Versió PDF
De conformitat amb el que preveuen els articles 17.3.b i 20.8.a de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, es publica l’extracte de la convocatòria el text de la qual es pot consultar en la Base de Dades Nacional de Subvencions (http://www.pap.minhap.gob.es/bdnstrans/index):
1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions per finançar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió.
2. Els participants obtindran la seva qualificació professional en un règim d’alternança d’activitat laboral retribuïda en una empresa amb l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació a través del contracte per a la formació i l’aprenentatge, d’acord amb l’ establert pel Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per la formació i l’ aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.
2. Crèdit assignat a la convocatòria
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 9.000.000 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
3. Activitat que es subvenciona
L’import màxim de la subvenció es determina d’acord amb el pressupost que presenti l’entitat i que s’ha de destinar a cobrir els conceptes següents:
1. Costs del personal d’unitats de suport
Es poden subvencionar en aquest concepte les despeses salarials del personal, fins un import màxim de 2.413,93 € anuals per cada treballador amb discapacitat psíquica o salut mental contractat.
2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors
Els costs laborals del contracte fins un import màxim del 75 % del cost salarial del contracte durant la durada del projecte.
Es poden imputar a aquest concepte les despeses derivades de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge. Se subvencionarà el salari brut que els correspongui d’acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social, excloses les contingències per atur, d’acord amb el que estableix la Disposició addicional primera, apartat 2 del Reial Decret 1529/2012.
3. Costs de formació
Pel que fa als costs derivats de la formació del contracte per la formació i l’aprenentatge, se subvencionarà l’import resultant del producte del mòdul econòmic de 8 euros per hora formativa per treballador/a segons el que estableix l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per les hores de formació previstes en el projecte.
Pel que fa als costs de la formació associada al contracte es subvencionarà el percentatge de la jornada laboral destinada a formació no susceptible de finançament pel Servei Públic d’Ocupació Estatal, mitjançant l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, modificada per l’Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener; fins als percentatges màxims prevists a l’apartat 6.5 d’aquesta convocatòria.
4. Entitats beneficiàries
1. Poden beneficiar-se de les subvencions d’aquesta convocatòria les empreses, en qualsevol forma jurídica que adoptin, incloses les persones autònomes, les fundacions i les comunitats de béns, i també les entitats sense ànim de lucre, que hagin contractat treballadors per compte aliè mitjançant la modalitat de contracte per a la formació i l’aprenentatge, per prestar serveis en centres de treball radicats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. En el cas de comunitats de béns s’ha de fer constar expressament a la sol·licitud i en la resolució de concessió, els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació, i també l’import de la subvenció que s’aplica per cada un, que ha de tenir igualment la consideració de beneficiari. En qualsevol cas, han de nomenar una persona representant o apoderada única de l’agrupació, amb poders a bastament per complir les obligacions que, com a persona beneficiària, corresponen a l’agrupació.
5. Requisits dels projectes
Els projectes presentats en el marc d’aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:
A. Requisits generals
1. Itinerari individualitzat
Els projectes indispensablement han de preveure l’itinerari individualitzat de cada alumne/a treballador/a, en el qual motivin adequadament les adaptacions de la formació fins a un màxim de tres anys, atenent al tipus de discapacitat o característiques personals de les persones a contractar.
2. Certificats de professionalitat
L’activitat formativa que s’ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l’aprenentatge ha d’estar vinculada necessàriament a l’oferta formativa dels certificats de professionalitat de l’ocupació relacionada amb l’ofici o el lloc de treball previst en el contracte laboral. Així mateix, ha de ser suficient per expedir un certificat de professionalitat o una acreditació parcial acumulable, sense perjudici que al contingut mínim esmentat puguin afegir-s’hi els mòduls formatius corresponents a les unitats de competència d’altres certificats de professionalitat.
Els alumnes treballadors estan exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals dels certificats que s’imparteixin en el programa, tal com recull el RD 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat a l’article 5 bis, punt 4. A l’efecte de la programació, les hores d’aquests mòduls s’han d’incorporar al treball efectiu.
3. Formació complementària
No obstant el que estableix l’apartat anterior, a més del que assenyala el paràgraf anterior, es pot incloure formació no referida en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, per donar resposta tant a les necessitats del treballador, com a la de les empreses. El SOIB ha d’haver autoritzat aquesta formació i no es considera com a treball efectiu.
La formació complementària és la prevista en el Catàleg d’Especialitats Formatives que es troba a disposició de les persones interessades en el web: <http://www.caib.es/microsites/ctreball/Soib/cercadorFitxer.html>
Tots els continguts de les accions que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d’ocupació i formació. Per impartir aquesta formació, l’entitat ha de disposar d’un centre inscrit.
Els docents que imparteixin els mòduls de formació complementària han de reunir els requisits de competència docent que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.
4. Carnets professionals
Es poden programar accions formatives adreçades a obtenir algun carnet o certificació professional que autoritzi l’administració competent, sempre que sigui un requisit de l’ocupació, l’ofici o el lloc de treball previst i sigui formació del Catàleg d’Especialitats Formatives.
Les entitats han de formalitzar acords amb els òrgans competents per facilitar als alumnes obtenir alguns d’aquests carnets professionals.
5. Treball efectiu
D’acord amb el tipus de discapacitat del treballador contractat, i segons es tracti del seu primer, segon, o tercer any de contracte, el SOIB finançarà l’activitat formativa fins al màxim del tant per cent de la jornada per conveni col·lectiu estipulada o, si no n’hi ha, de la màxima legal, excloses les vacances, i el tant per cent restant correspon al treball efectiu a cada empresa, llevat d’excepcions justificades en el pla formatiu, que assenyalam a continuació:
1. Persones amb discapacitat intel·lectual o salut mental: el primer any de contracte fins al 50 %; el segon any, un màxim del 50 %, i el tercer any fins a un 50 %.
2. Persones amb discapacitat auditiva o altres discapacitats físiques: el primer any de contracte fins al 40 %; i el segon i tercer any fins a un màxim del 30 %.
3. Persones en risc d’exclusió: primer any de contracte fins al 50 %; i el segon i tercer any fins a un màxim del 25 %.
6. La formació associada al contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat s’ha d’impartir de manera presencial, i a càrrec d’un centre acreditat en el registre de centres i entitats de formació del SOIB. També es pot impartir en la mateixa empresa, que ha d’estar acreditada d’acord amb el que estableix l’article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.
7. Pel que fa a la formació complementària, l’ha d’impartir un centre inscrit en el registre estatal de centres i entitats de formació.
8. Els contractes per a la formació i l’aprenentatge han de complir els requisits que estableix l’article 11.2 de la Llei de l’Estatut dels treballadors, Text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, i en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu d’aplicació.
9. La contractació de treballadors sota la modalitat de la formació i l’aprenentatge no pot suposar en cap cas la substitució de treballadors integrants de la plantilla de l’empresa.
10. D’acord amb el que estableix la disposició addicional primera apartat segon del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, els contractes per a la formació i l’aprenentatge subscrits a l’empara d’aquest programa públic d’ocupació i formació no han de cotitzar, ni estar protegits per la contingència d’atur.
6. Persones que es poden contractar
1. El contracte per a la formació i l’aprenentatge s’ha d’haver subscrit amb persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social; que no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l’ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l’ocupació objecte del contracte.
2. El límit màxim d’edat no és d’aplicació quan el contracte es concerti amb persones amb discapacitat, ni amb els col·lectius en situació d’exclusió social prevists en la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per regular el règim de les empreses d’inserció, en els casos en què els contractin empreses d’inserció qualificades i actives en el registre administratiu corresponent.
3. Es considera persona amb discapacitat aquella que tingui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, fet que s’ha d’acreditar amb el certificat emès per l’òrgan competent. Es considera persona en risc d’exclusió aquella que així ho determini l’informe emès pels serveis socials competents.
4. Totes les persones contractades han d’estar inscrites com a demandants d’ocupació en el SOIB, excepte que ja es trobés contractada mitjançant un contracte de formació i aprenentatge i no hagués adquirit la formació, sempre que legalment es pugui formalitzar una pròrroga del contracte.
5. Les entitats durant el procés de selecció han de garantir una presència equilibrada entre homes i dones. En cas de no complir aquesta obligació s’ha de motivar juntament amb la presentació dels contractes.
7. Àmbit territorial i temporal d’aplicació
1. Perquè les empreses es puguin beneficiar dels ajuts és necessari que tenguin el centre de treball on presta serveis la persona contractada a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció s’han de formalitzar l’1 de desembre de 2016 amb una durada màxima de tres anys i per tant, amb data màxima de finalització 30 de novembre de 2019. Així, es considera aquest el període d’elegibilitat pel que fa a les despeses subvencionables. En cas que hi hagi hagut alguna baixa laboral per incapacitat temporal dels alumnes treballadors, el projecte es pot prorrogar fins al 31 de gener de l’any següent a l’acabament del projecte.
3. En cap cas se subvencionen les despeses de formació d’accions formatives iniciades abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.
8. Termini i model de presentació de les sol·licituds
1. S’ha de presentar una sol·licitud per projecte i s’ha de formalitzar en els models que s’adjunten com a annexos d’aquesta Resolució i que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es>.
2. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o mitjançant qualsevol de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener i pel Reial decret llei 8/2011, d’1 de juliol, de mesures de suport als deutors hipotecaris, de control de la despesa pública i cancel·lació de deutes amb empreses i autònoms contrets per les entitats locals, de foment de l’activitat empresarial i impuls de la rehabilitació i de simplificació administrativa.
3. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer amb sobre obert, perquè el funcionari o la funcionària de Correus la dati i la segelli abans de ser certificada, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE 313, de 31 de desembre).
4. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB, s’ha d’enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Així mateix, si s’envia per correu certificat, també s’ha de trametre el full de la sol·licitud amb el segell de Correus en què consti la tramesa dins termini al fax núm. 971 784939.
5. D’acord amb l’article 71 de la Llei 30/1992, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s’ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni l’error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, s’ha de considerar que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 42 d’aquesta mateixa Llei.
6. Quan la persona sol·licitant inclogui el número de fax en la sol·licitud, s’entén que l’aporta perquè li notifiquin per aquest mitjà els actes de tràmit, la qual cosa es pot fer a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d’aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona sol·licitant aporti en la sol·licitud l’adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà.
7. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
9. Documentació
Juntament amb la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
1. El projecte d’acord amb el model que es troba a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es/>.
2. La documentació identificativa de la personalitat dels que sol·liciten la subvenció i acreditativa de poder suficient per actuar en representació de l’entitat.
3. De conformitat amb l’article 6 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm. 150, de 23 de juny), amb l’article 2 del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre) la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licituds d’ajuts.
4. De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’ impuls de la productivitat, la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
5. D’acord amb el model establert com a annex 3, la declaració responsable de:
· No estar sotmès a cap de les circumstàncies indicades en l’article 13.2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i de no tenir causa d’incompatibilitat per rebre la subvenció.
· Fer constar tots els ajuts i les subvencions per a la mateixa finalitat sol·licitats o concedits per qualsevol institució, pública o privada o, si s’escau, una declaració expressa de no haver-ne demanat cap. L’entitat sol·licitant ha de comunicar les situacions noves que es puguin produir pel que fa al cas mitjançant un escrit que ha de presentar al SOIB, en el termini de tres dies des que es produeixi la nova situació.
· La titularitat del compte bancari per rebre l’ ingrés de la subvenció
· De la mitjana de la plantilla de tots els centres de treball de l’empresa en cada un dels tres mesos anteriors al mes d’inici de la relació laboral de la persona treballadora contractada.
· De no formalitzar contractes per la formació i l’aprenentatge inclosos en l’article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l’ocupació.
· De no haver estat sancionades o condemnades en els darrers tres anys per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, sancionades per resolució administrativa ferma o condemnades per sentència judicial ferma, en compliment de l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes.
D'acord amb l'establert a l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 71 bis de la Llei de Règim jurídic de les Administracions públiques i del procediment administratiu comú, l'Administració podrà requerir al sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva Declaració responsable.
D’acord amb l’ establert a l’art. 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació fent servir el model que figura com a ANNEX 1-Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de la Administració, a l’esmentat Decret.
6. En cas que es subcontracti la formació amb empreses externes, s’ha d’indicar en la sol/·licitud i s’ha d'aportar el contracte o conveni de col·laboració d’acord amb els continguts mínims establerts a l’apartat onzè d’aquesta convocatòria, per tal que el SOIB pugui valorar la subcontractació proposada i autoritzar-la en la resolució d’atorgament. Si el contracte o conveni encara no està signat per les dues parts, en espera de l’atorgament de la subvenció, es pot presentar un preacord o document proforma, amb els mateixos continguts mínims. A més a més, en relació amb el centre de formació que imparteix l’acció formativa, haurà d’afegir la següent documentació:
· Dades identificatives del centre, NIF, raó social, representant legal i direcció d’ impartició de l’acció formativa.
· Declaració responsable, d’acord amb el model que està a disposició de les persones interessades al web http://soib.es.
· Còpia del contracte o del preacord.
· Certificats que acreditin que l’entitat està al corrent de les seves obligacions tributàries i amb la Seguretat Social. L’entitat pot prestar el seu consentiment perquè el SOIB pugui obtenir d’ofici aquests certificats.
Palma, 28 de setembre de 2016
El conseller de Treball, Comerç i Indústria,
president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Iago Negueruela i Vázquez