Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 11015
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, de 28 de setembre de 2016, per la qual s’aprova la convocatòria per concedir subvencions per executar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social, basada en un règim d’alternança amb l’ocupació en una empresa i l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació, tramitada pel procediment d’urgència
Versió PDF
Després de l’experiència pilot del programa de formació dual aprovat l’any 2015, s’ha demostrat que la formació dual suposa grans avantatges respecte al mètode tradicional de formació per a l’ocupació que s’aprovava fins aleshores dirigit al col·lectiu de persones amb discapacitat i amb risc d’exclusió social. De tots aquests anys d’experiència s’ha pogut constatar que la durada dels certificats de professionalitat resulta del tot insuficient perquè el col·lectiu de persones amb discapacitat pugui superar amb aprofitament les qualificacions necessàries. Les característiques personals d’aquest col·lectiu requereixen adaptacions dels certificats en itineraris formatius estables en dos anys o tres anys de durada.
Per una altra banda, la formació dual permet una metodologia d’aprenentatge adaptada i flexible, basada en un sistema innovador i millora la qualitat de l’aprenentatge, ja que se sustenta en aspectes teòrics i pràctics de la professió. Així, la persona es forma en un ambient real, la qual cosa fa que augmenti la predisposició d’aprendre de manera natural. La practicitat del mètode reforça la motivació, la responsabilitat, l’hàbit de l’esforç i la tolerància a la frustració. Permet una avaluació contínua i adaptada a la persona, i així n’afavoreix així la integració sociolaboral.
El programa pretén impulsar la formació dual impartida de forma presencial i dirigida a obtenir certificats de professionalitat, compensant els costos laborals dels treballadors i complementant el finançament establert per l’Estat del cost de la formació associada al contracte per la formació i l’aprenentatge, mitjançant el finançament del percentatge de la formació no bonificada per l’Estat, que mitjançant l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l’aprenentatge, en desenvolupament del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, modificada per l’Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener, quantifica el cost/hora de la formació presencial associada al contracte per la formació i l’aprenentatge amb un mòdul de 8 euros/hora per alumne/a, i finança fins al màxim del 25 per cent de la jornada laboral si es tracta del primer any del contracte i fins al 15 % si es tracta del segon i tercer any del contracte, excepte que es tracti de joves beneficiaris del Sistema Nacional de Garantia juvenil, en què els percentatges dels contractes formalitzats fins 30 de juny de2016, són fins al 50 % el primer any i fins al 25 % durant el segon i tercer any del contracte.
La secció 4 del Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació, regula la formació amb alternança amb l’ocupació i hi inclou els programes públics mixtos d’ocupació-formació. D’altra banda, l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, que estableix les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre) en el subapartat d de l’article 1.2 permet incentivar els programes d’ocupació i formació.
Aquests col·lectius figuren com a prioritaris en el Reial Decret 751/2014, de 5 de setembre, pel qual s’aprova l’Estratègia Espanyola d’Activació de l’Ocupació 2014-2016 i han estat seleccionats per donar continuïtat a les línies d’acció ja iniciades i una vegada analitzades les dades del mercat laboral de les Illes Balears.
La Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral a l’article 8 inclou la formació en alternança amb l’ocupació (inclosos els programes públics d’ocupació-formació) com una iniciativa de formació professional per a l’ocupació.
Aquesta Resolució està inclosa dins el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per a l’exercici 2016 aprovat per Acord de Consell de Govern de 12 de febrer de 2016 (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), modificat per Acord d’1de juliol de 2016 (BOIB núm. 84, de 2 de juliol), de 15 de juliol de 2016 (BOIB núm. 90, de 16 de juliol) i per Acord de 26 d’agost de 2016 (BOIB núm. 109. de 27 d’agost), per complir el que disposa l’article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
Finalment, realitzar tots els tràmits conduents a l’aprovació de la convocatòria, més tots els tràmits conduents a la concessió de les subvencions i la tramitació per part del SOIB del pagament de la subvenció, s’esdevé impossible abans de que es tanqui l’exercici pressupostari si no es declara la urgència per a la tramitació del procediment.
En conseqüència, i atès que concorren evidents raons d’interès públic, s’aplica en la present convocatòria de subvencions la tramitació d’urgència que preveu l’article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, per a tots els actes d’instrucció d’aquest procediment, tret del relatiu a la presentació de les sol·licituds i els recursos. Així, els terminis d’esmena i millora de la sol·licitud, derivats de l’aplicació de l’article 71.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, així com les al·legacions a la proposta provisional, es redueixen a 5 dies hàbils.
Se n’ha informat el Consell de Direcció del SOIB, tal com estableix l’article 11.1 segon paràgraf de la Llei 30/2015.
Per tot això, atès l’informe previ de la Direcció General de Pressuposts i Finançament de la conselleria d’Hisenda i Administracions Públiques i tenint en compte igualment les disponibilitats pressupostàries, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de subvencions per a l’any 2016 per finançar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió i que es trobin en situació d’atur.
2. Aplicar d’ofici la tramitació d’urgència que preveu l’article 50 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, per a tots els actes d’instrucció d’aquest procediment, tret del relatiu a la presentació de les sol·licituds i els recursos.
3. Aquesta convocatòria està inclosa en el Pla Estratègic de Subvencions de la CAIB per a l’exercici 2016 aprovat per Acord de Consell de Govern de 12 de febrer de 2016 (BOIB núm. 23, de 18 de febrer), modificat per Acord d’1 de juliol de 2016 (BOIB núm. 84, de 2 de juliol) i de 15 de juliol de 2016 (BOIB núm. 90, de 16 de juliol), per complir el que disposa l’article 6.1 del Text refós de la Llei de subvencions.
4. Per elaborar aquesta convocatòria s’han tingut en compte les àrees prioritàries establertes en la disposició transitòria segona del Reial decret llei 4/2015, de 22 de març i en l’Ordre TAS 718/2008, de 7 de març, modificada per l’Ordre ESS/1726/2012, de 2 d’agost i les accions formatives de caràcter prioritari dirigides al nou model productiu, d’acord amb el que estableix l’article 22, apartats 2 i 3, del Reial Decret 395/2007, desprès de les reformes introduïdes en aquesta norma per la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat de treball.
5. Publicar aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució, que exhaureix la via administrativa, es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller Treball, Comerç i Indústria en el termini d’un mes comptador des de l’endemà que s’hagi publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que disposen l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears (BOIB núm. 44, de 3 d’abril), i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (BOE núm. 285, de 27 de novembre), modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener (BOE núm. 12, de 14 de gener).
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà de publicar-se en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb el que estableix l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (BOE núm. 167, de 14 de juliol).
Palma, 28 de setembre de 2016
El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears
Iago Negueruela Vázquez
ANNEX 1
Convocatòria
Primer
Objecte i àmbit d’aplicació
1. Aquesta Resolució té per objecte aprovar la convocatòria de subvencions per finançar un programa de formació dual per millorar l’ocupabilitat, la qualificació i la inserció professional de les persones amb discapacitat o en risc d’exclusió.
2. Els participants obtindran la seva qualificació professional en un règim d’alternança d’activitat laboral retribuïda en una empresa amb l’activitat formativa rebuda en el marc del sistema de formació professional per a l’ocupació a través del contracte per a la formació i l’aprenentatge, d’acord amb l’ establert pel Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per la formació i l’ aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.
Segon
Normativa
Totes les accions subvencionades en el marc d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions; i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats, de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146, de 24 d’octubre). Així mateix, s’han de subjectar al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i la seva normativa de desplegament. I a la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’ocupació en l’àmbit laboral.
Tercer
Crèdit assignat a la convocatòria
El crèdit assignat inicialment a aquesta convocatòria és de 9.000.000 € amb càrrec als pressuposts de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, distribuïts de la manera següent:
Any 2016: 1.800.000 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 16020, de l’exercici de l’any 2016.
Any 2017: 1.800.000 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 17020, de l’exercici 2017, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Any 2018: 3.000.000 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 18020, de l’exercici 2018, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Any 2019: 1.200.000 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 19020, de l’exercici 2019, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Any 2020: 1.200.000 € que s’han de concedir amb càrrec al pressupost de la Comunitat Autònoma i, concretament, amb càrrec al centre de cost 76101, subprograma 322D08, capítol 4, FF 20020, de l’exercici 2020, sempre que hi hagi crèdit adequat i suficient.
Les partides del pressupost de despeses corresponents a cada una de les anualitats a les quals s’imputa aquesta convocatòria es finançaran mitjançant els fons del Ministerio de Empleo y Seguridad Social que anualment es distribueixen territorialment per la Conferència Sectorial d’Ocupació i Assumptes Laborals de cada un dels exercicis els quals afecti.
En el cas que alguna de les anualitats previstes en aquesta convocatòria excedeixi d’aquest finançament, s’ha d’imputar amb càrrec a altres crèdits disponibles del Servei d’Ocupació de les Illes Balears corresponents a l’exercici del qual es tracti.
Aquesta resolució queda supeditada a l’existència de crèdit adequat i suficient en els exercicis pressupostaris del 2017, 2018, 2019 i 2020.
En aplicació de l’article 22.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i de l’article 15.2 c del Text refós de la Llei de subvencions, aprovat per mitjà del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre (BOIB núm. 196, de 31 de desembre), quan l’import de les peticions efectuades sigui superior a la quantia que fixa aquesta convocatòria, s’han de resoldre en règim de concurrència competitiva per ordre de puntuació i d’acord amb el procediment que estableixen els apartats corresponents d’aquest annex.
Quart
Activitat que es subvenciona
L’import màxim de la subvenció es determina d’acord amb el pressupost que presenti l’entitat i que s’ha de destinar a cobrir els conceptes següents:
1. Costs del personal d’unitats de suport
Es poden subvencionar en aquest concepte les despeses salarials del personal, fins un import màxim de 2.413,93 € anuals per cada treballador amb discapacitat psíquica o salut mental contractat.
2. Costs dels contractes dels alumnes-treballadors:
Els costs laborals del contracte fins un import màxim del 75 % del cost salarial del contracte durant la durada del projecte.
Es poden imputar a aquest concepte les despeses derivades de la contractació dels alumnes-treballadors mitjançant el contracte per a la formació i l’aprenentatge. Se subvencionarà el salari brut que els correspongui d’acord amb el conveni col·lectiu aplicable, en proporció a la jornada de treball efectiu i les quotes a càrrec de l’ocupador a la Seguretat Social, excloses les contingències per atur, d’acord amb el que estableix la Disposició addicional primera, apartat 2 del Reial Decret 1529/2012.
3. Costs de formació
Pel que fa als costs derivats de la formació del contracte per la formació i l’aprenentatge, se subvencionarà l’import resultant del producte del mòdul econòmic de 8 euros per hora formativa per treballador/a segons el que estableix l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per les hores de formació previstes en el projecte.
Pel que fa als costs de la formació associada al contracte es subvencionarà el percentatge de la jornada laboral destinada a formació no susceptible de finançament pel Servei Públic d’Ocupació Estatal, mitjançant l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, modificada per l’Ordre ESS/41/2015, de 12 de gener; fins als percentatges màxims prevists a l’apartat 6.5 d’aquesta convocatòria.
Cinquè
Entitats beneficiàries
1. Poden beneficiar-se de les subvencions d’aquesta convocatòria les empreses, en qualsevol forma jurídica que adoptin, incloses les persones autònomes, les fundacions i les comunitats de béns, i també les entitats sense ànim de lucre, que hagin contractat treballadors per compte aliè mitjançant la modalitat de contracte per a la formació i l’aprenentatge, per prestar serveis en centres de treball radicats a la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
2. En el cas de comunitats de béns s’ha de fer constar expressament a la sol·licitud i en la resolució de concessió, els compromisos d’execució assumits per cada membre de l’agrupació, i també l’import de la subvenció que s’aplica per cada un, que ha de tenir igualment la consideració de beneficiari. En qualsevol cas, han de nomenar una persona representant o apoderada única de l’agrupació, amb poders a bastament per complir les obligacions que, com a persona beneficiària, corresponen a l’agrupació.
Sisè
Requisits dels projectes
Els projectes presentats en el marc d’aquesta Resolució han de complir els requisits generals següents i, si escau, els específics:
A. Requisits generals
1. Itinerari individualitzat
Els projectes indispensablement han de preveure l’itinerari individualitzat de cada alumne/a treballador/a, en el qual motivin adequadament les adaptacions de la formació fins a un màxim de tres anys, atenent al tipus de discapacitat o característiques personals de les persones a contractar.
2. Certificats de professionalitat
L’activitat formativa que s’ha de dur a terme en el marc del contracte per a la formació i l’aprenentatge ha d’estar vinculada necessàriament a l’oferta formativa dels certificats de professionalitat de l’ocupació relacionada amb l’ofici o el lloc de treball previst en el contracte laboral. Així mateix, ha de ser suficient per expedir un certificat de professionalitat o una acreditació parcial acumulable, sense perjudici que al contingut mínim esmentat puguin afegir-s’hi els mòduls formatius corresponents a les unitats de competència d’altres certificats de professionalitat.
Els alumnes treballadors estan exempts de fer el mòdul de pràctiques professionals dels certificats que s’imparteixin en el programa, tal com recull el RD 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat a l’article 5 bis, punt 4. A l’efecte de la programació, les hores d’aquests mòduls s’han d’incorporar al treball efectiu.
3. Formació complementària
No obstant el que estableix l’apartat anterior, a més del que assenyala el paràgraf anterior, es pot incloure formació no referida en el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals, per donar resposta tant a les necessitats del treballador, com a la de les empreses. El SOIB ha d’haver autoritzat aquesta formació i no es considera com a treball efectiu.
La formació complementària és la prevista en el Catàleg d’Especialitats Formatives que es troba a disposició de les persones interessades en el web: <http://www.caib.es/microsites/ctreball/Soib/cercadorFitxer.html>
Tots els continguts de les accions que es programin han de tenir una coherència pel que fa a les ocupacions objecte del projecte mixt d’ocupació i formació. Per impartir aquesta formació, l’entitat ha de disposar d’un centre inscrit.
Els docents que imparteixin els mòduls de formació complementària han de reunir els requisits de competència docent que estableix l’article 13 del Reial decret 34/2008, modificat pel Reial decret 189/2013, de 15 de març, (BOE núm. 69, de 21 de març de 2013) i també el que estableix la disposició transitòria única del Reial decret esmentat.
4. Carnets professionals
Es poden programar accions formatives adreçades a obtenir algun carnet o certificació professional que autoritzi l’administració competent, sempre que sigui un requisit de l’ocupació, l’ofici o el lloc de treball previst i sigui formació del Catàleg d’Especialitats Formatives.
Les entitats han de formalitzar acords amb els òrgans competents per facilitar als alumnes obtenir alguns d’aquests carnets professionals.
5. Treball efectiu
D’acord amb el tipus de discapacitat del treballador contractat, i segons es tracti del seu primer, segon, o tercer any de contracte, el SOIB finançarà l’activitat formativa fins al màxim del tant per cent de la jornada per conveni col·lectiu estipulada o, si no n’hi ha, de la màxima legal, excloses les vacances, i el tant per cent restant correspon al treball efectiu a cada empresa, llevat d’excepcions justificades en el pla formatiu, que assenyalam a continuació:
1. Persones amb discapacitat intel·lectual o salut mental: el primer any de contracte fins al 50 %; el segon any, un màxim del 50 %, i el tercer any fins a un 50 %.
2. Persones amb discapacitat auditiva o altres discapacitats físiques: el primer any de contracte fins al 40 %; i el segon i tercer any fins a un màxim del 30 %.
3. Persones en risc d’exclusió: primer any de contracte fins al 50 %; i el segon i tercer any fins a un màxim del 25 %.
6. La formació associada al contracte de formació i aprenentatge vinculada a certificats de professionalitat s’ha d’impartir de manera presencial, i a càrrec d’un centre acreditat en el registre de centres i entitats de formació del SOIB. També es pot impartir en la mateixa empresa, que ha d’estar acreditada d’acord amb el que estableix l’article 18.4 del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre.
7. Pel que fa a la formació complementària, l’ha d’impartir un centre inscrit en el registre estatal de centres i entitats de formació.
8. Els contractes per a la formació i l’aprenentatge han de complir els requisits que estableix l’article 11.2 de la Llei de l’Estatut dels treballadors, Text refós aprovat pel Reial decret legislatiu 1/1995, de 24 de març, i en el Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, i també les disposicions previstes en el conveni col·lectiu d’aplicació.
9. La contractació de treballadors sota la modalitat de la formació i l’aprenentatge no pot suposar en cap cas la substitució de treballadors integrants de la plantilla de l’empresa.
10. D’acord amb el que estableix la disposició addicional primera apartat segon del Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenvolupa el contracte per a la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual, els contractes per a la formació i l’aprenentatge subscrits a l’empara d’aquest programa públic d’ocupació i formació no han de cotitzar, ni estar protegits per la contingència d’atur.
Setè
Persones que es poden contractar
1. El contracte per a la formació i l’aprenentatge s’ha d’haver subscrit amb persones amb discapacitat o en risc d’exclusió social; que no tinguin la qualificació professional requerida, obtinguda i reconeguda pel sistema de formació professional per a l’ocupació o pel sistema educatiu, per concertar un contracte en pràctiques per al lloc de treball o per a l’ocupació objecte del contracte.
2. El límit màxim d’edat no és d’aplicació quan el contracte es concerti amb persones amb discapacitat, ni amb els col·lectius en situació d’exclusió social prevists en la Llei 44/2007, de 13 de desembre, per regular el règim de les empreses d’inserció, en els casos en què els contractin empreses d’inserció qualificades i actives en el registre administratiu corresponent.
3. Es considera persona amb discapacitat aquella que tingui reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33 %, fet que s’ha d’acreditar amb el certificat emès per l’òrgan competent. Es considera persona en risc d’exclusió aquella que així ho determini l’informe emès pels serveis socials competents.
4. Totes les persones contractades han d’estar inscrites com a demandants d’ocupació en el SOIB, excepte que ja es trobés contractada mitjançant un contracte de formació i aprenentatge i no hagués adquirit la formació, sempre que legalment es pugui formalitzar una pròrroga del contracte.
5. Les entitats durant el procés de selecció han de garantir una presència equilibrada entre homes i dones. En cas de no complir aquesta obligació s’ha de motivar juntament amb la presentació dels contractes.
Vuitè
Exclusions
1. No poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les administracions públiques, ni les entitats vinculades que, d’acord amb l’escriptura de constitució, tenguin exclusivament com a fundadores persones jurídiques de naturalesa pública.
2. Tampoc no poden ser beneficiàries d’aquestes subvencions les empreses que desenvolupin activitats en els sectors que estableix l’article 1.1 del Reglament (CE) núm. 1407/2013 de la Comissió, de 18 de desembre, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat als ajuts de mínims (DOUE L 352, de 24 de desembre), i les empreses en crisi, tal com es defineixen en les directrius comunitàries sobre ajuts estatals de salvament i de reestructuració d’empreses en crisi (DOUE C244, d’1 d’octubre).
3. No poden ser beneficiàries les entitats en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i en l’art. 27 de la Llei 12/2006, de 20 de setembre, per a la dona.
Novè
Contractacions excloses
1. S’exclouen dels ajuts els contractes per la formació i l’aprenentatge que, d’acord amb l’article 6.1 de la Llei 43/2006, de 29 de desembre, per a la millora del creixement i de l’ocupació, es trobin en algun dels següents supòsits:
1. Els contractes subscrits amb la o el cònjuge, ascendents, descendents i altres familiars per consanguinitat o afinitat, fins al segon grau inclòs, de la persona empresària o de qui exerceixi càrrecs de direcció, o sigui membre dels òrgans d’administració de les empreses que revesteixin la forma jurídica de societat, com també els que s’efectuïn amb aquests, excepte quan es tracti d’un treballador autònom que contracti per compte d’ altri fills menors de 30 anys, tant si conviuen amb ell com si no, o quan es tracti d’un treballador autònom sense assalariats que contracti un únic familiar menor de 45 anys que no convisqui a la seva llar ni estigui a càrrec seu.
2. Contractacions efectuades amb treballadors o treballadores que en els 24 mesos anteriors a la data de contractació hagin prestat serveis en la mateixa empresa, grup d’empreses o entitat per mitjà d’un contracte indefinit o fix discontinu o en els darrer sis mesos per mitjà d’un contracte de duració determinada o temporal o per mitjà d’un contracte formatiu, de relleu o de substitució per jubilació. Aquesta exclusió també s’ha d’aplicar en els casos de vinculació laboral anterior del treballador amb empreses en què l’empresa que sol·licita l’ajut hagi succeït a l’empara de l’article 44 del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors.
3. Les contractacions amb persones que hagin acabat una relació laboral de caràcter indefinit o fix discontinu en una altra empresa en el termini dels tres mesos previs a la subscripció del contracte pel qual se sol·licita la subvenció, excepte en els supòsits que l’extinció de la relació laboral hagi estat conseqüència d’un acomiadament reconegut o declarat improcedent o per alguna de les causes que preveuen els articles 51, 57 bis i 52.c) del Text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors.
4. Els supòsits de contractes de treballadores o treballadors que hagin estat objecte de cessió entre empreses d’un mateix grup.
5. En el cas de persones amb discapacitat, les exclusions establertes en les lletres b) i c) d’aquest apartat, s’han d’aplicar d’acord amb el que preveu l’article 6.3 de la Llei 43/2006, esmentada.
Desè
Àmbit territorial i temporal d’aplicació
1. Perquè les empreses es puguin beneficiar dels ajuts és necessari que tenguin el centre de treball on presta serveis la persona contractada a la comunitat autònoma de les Illes Balears.
2. Els contractes dels alumnes-treballadors objecte de subvenció s’han de formalitzar l’1 de desembre de 2016 amb una durada màxima de tres anys i per tant, amb data màxima de finalització 30 de novembre de 2019. Així, es considera aquest el període d’elegibilitat pel que fa a les despeses subvencionables. En cas que hi hagi hagut alguna baixa laboral per incapacitat temporal dels alumnes treballadors, el projecte es pot prorrogar fins al 31 de gener de l’any següent a l’acabament del projecte.
3. En cap cas se subvencionen les despeses de formació d’accions formatives iniciades abans que es dicti la resolució de concessió de la subvenció corresponent.
Onzè
Execució de la formació
1. L’entitat beneficiària ha d’impartir directament l’especialitat formativa si es troba degudament acreditada en els continguts del pla formatiu en el Registre de Centres i Entitats de Formació d’àmbit estatal. En cas contrari, l’entitat pot subcontractar la impartició de la formació en la qual no estigui acreditada o inscrita en un centre degudament acreditat en aquesta especialitat.
2. La subcontractació de la docència de l’acció formativa subvencionada no pot superar el 90 % del cost de l’activitat subvencionada. En tot cas, s’ha de formalitzar per escrit, mitjançant contracte, conveni o acte de validesa jurídica similar, entre l’entitat beneficiària de la subvenció i el centre subcontractat, que ha d’incloure, com a mínim els conceptes següents:
a. Identificació de les parts (raó social, NIF, càrrec, nom, domicili social i tipus d’empresa).
b. Objecte del conveni/contracte.
c. Activitat que se subcontracta: partides contractades, cost o pressupost previst, percentatge sobre el total de la subvenció.
d. Contraprestació (quantia, forma d’executar el pagament i justificació del servei prestat).
e. Memòria explicativa del valor afegit que aporta la subcontractació al projecte. La impossibilitat per dur a terme l’activitat de formació s’entén acreditada quan l’empresa no es troba degudament acreditada en els continguts del pla formatiu en el Registre de Centres i Entitats de Formació d’àmbit estatal.
4. El contingut mínim que s’hi ha d’incloure per tal que el SOIB pugui acceptar la subcontractació és, a més del previst en el punt anterior, el següent:
a. Declaracions i compromisos següents:
b. Vigència de la relació contractual.
c. Condicionament de l’efectivitat del contracte a l’atorgament de la subvenció.
d. Causes d’extinció de la relació contractual.
e. Òrgans i procediments a què s’han de sotmetre les qüestions litigioses que es puguin derivar del conveni.
f. Signatura de les parts.
5. Per subcontractar s’ha de tenir en compte el que disposa l’article 29 i l’article 46 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l’article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que en desenvolupa el reglament, i els criteris següents:
6. En cap cas l’entitat beneficiària pot concertar l’execució total o parcial de les activitats subvencionades amb persones o entitats que:
a. Hagin percebut altres subvencions per dur a terme l’activitat objecte de contractació.
b. Persones o entitats incurses en algunes de les prohibicions per obtenir subvencions detallades en l’article 13 de la Llei general de subvencions esmentada.
c. Persones intermediàries o assessores en els quals els pagaments es defineixin com un percentatge del cost total de l’operació, llevat que aquest pagament estigui justificat amb referència al valor de mercat del treball fet o els serveis prestats.
d. Persones o entitats sol·licitants d’ajut o subvenció a la mateixa convocatòria i programa que no hagin obtingut subvenció per no reunir els requisits.
e. Persones o entitats vinculades, excepte quan la contractació es faci d’acord amb les condicions normals de mercat i es reuneixin per l’entitat subcontractada la resta de requisits establerts en aquestes bases, en què l’òrgan competent atorgarà l’autorització.
7. En referència al punt anterior, es consideren persones o entitats vinculades a les persones beneficiàries, les que incorrin en els supòsits definits a l’article 68 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol.
Dotzè
Termini i model de presentació de les sol·licituds
1. S’ha de presentar una sol·licitud per projecte i s’ha de formalitzar en els models que s’adjunten com a annexos d’aquesta Resolució i que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es>.
2. Les sol·licituds s’han de presentar en el Registre General del SOIB o mitjançant qualsevol de les formes que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada per la Llei 4/1999, de 13 de gener i pel Reial decret llei 8/2011, d’1 de juliol, de mesures de suport als deutors hipotecaris, de control de la despesa pública i cancel·lació de deutes amb empreses i autònoms contrets per les entitats locals, de foment de l’activitat empresarial i impuls de la rehabilitació i de simplificació administrativa.
3. En cas de presentar la sol·licitud davant una oficina de Correus, s’ha de fer amb sobre obert, perquè el funcionari o la funcionària de Correus la dati i la segelli abans de ser certificada, segons el que estableix l’article 31 del RD 1829/1999, de 3 de desembre, pel qual es regula la prestació dels serveis postals (BOE 313, de 31 de desembre).
4. Si la sol·licitud es lliura en un lloc diferent de la seu del SOIB, s’ha d’enviar per fax el full amb el segell d’entrada dins termini al SOIB, durant les 24 hores següents que acabi el termini hàbil. Així mateix, si s’envia per correu certificat, també s’ha de trametre el full de la sol·licitud amb el segell de Correus en què consti la tramesa dins termini al fax núm. 971 784939.
5. D’acord amb l’article 71 de la Llei 30/1992, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s’ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de cinc dies hàbils, esmeni l’error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, s’ha de considerar que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 42 d’aquesta mateixa Llei.
6. Quan la persona sol·licitant inclogui el número de fax en la sol·licitud, s’entén que l’aporta perquè li notifiquin per aquest mitjà els actes de tràmit, la qual cosa es pot fer a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d’aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona sol·licitant aporti en la sol·licitud l’adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà.
7. El termini per presentar les sol·licituds és de quinze dies naturals comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat aquesta Resolució en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
Tretzè
Documentació
Juntament amb la sol·licitud, s’ha d’adjuntar la documentació següent:
1. El projecte d’acord amb el model que es troba a l’adreça d’Internet <http://www.soib.es/>.
2. La documentació identificativa de la personalitat dels que sol·liciten la subvenció i acreditativa de poder suficient per actuar en representació de l’entitat.
3. De conformitat amb l’article 6 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm. 150, de 23 de juny), amb l’article 2 del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre) la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licituds d’ajuts.
4. De conformitat amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’ impuls de la productivitat, la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
5. D’acord amb el model establert com a annex 3, la declaració responsable de:
D'acord amb l'establert a l'article 23 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i l'article 71 bis de la Llei de Règim jurídic de les Administracions públiques i del procediment administratiu comú, l'Administració podrà requerir al sol·licitant de l'ajut els documents que acreditin la veracitat de les dades contingudes a la seva Declaració responsable.
D’acord amb l’ establert a l’art. 4 del Decret 6/2013, de 8 de febrer, de mesures de simplificació documental dels procediments administratius, no és necessari adjuntar documentació en cas que ja estigui en poder del SOIB per haver-la aportada en convocatòries anteriors. En aquest cas, el sol·licitant ha de fer constar en la sol·licitud l’expedient en el qual es troba la documentació fent servir el model que figura com a ANNEX 1-Model de Comunicació Identificativa de la documentació en poder de la Administració, a l’esmentat Decret.
6. En cas que es subcontracti la formació amb empreses externes, s’ha d’indicar en la sol/·licitud i s’ha d'aportar el contracte o conveni de col·laboració d’acord amb els continguts mínims establerts a l’apartat onzè d’aquesta convocatòria, per tal que el SOIB pugui valorar la subcontractació proposada i autoritzar-la en la resolució d’atorgament. Si el contracte o conveni encara no està signat per les dues parts, en espera de l’atorgament de la subvenció, es pot presentar un preacord o document proforma, amb els mateixos continguts mínims. A més a més, en relació amb el centre de formació que imparteix l’acció formativa, haurà d’afegir la següent documentació:
Catorzè
Instrucció i resolució del procediment
1. El procediment per concedir les subvencions que estableix aquesta Resolució s’ha d’iniciar sempre d’ofici i de la manera següent:
1. L’òrgan competent per instruir el procediment és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.
2. Una vegada revisades les sol·licituds que s’hagin presentat i un cop fetes les esmenes pertinents, s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, formada pels membres que s’indiquen a continuació:
· Presidència:
Titular: el/la cap del Servei de Formació del SOIB que en cas d’absència, vacant o malaltia serà substituït per la cap del Departament de Formació i Ocupació.
· Secretaria:
Titular: el cap de Secció IV del SOIB.
Suplent: un/a tècnic/a del Servei de Formació del SOIB.
El secretari actua amb veu, però sense vot.
· Vocalies:
Vocals primer/a, segon/a i tercer/a: tres tècnics del SOIB. En casos d’absència, vacant o malaltia aquests vocals poden ser substituïts per altres tècnics del SOIB.
Aquesta Comissió, que ha de valorar les sol·licituds d’acord amb els criteris que estableix l’apartat 15 d’aquesta Resolució, pot sol·licitar tots els aclariments que consideri oportuns i ha de redactar un informe que ha de servir de base a la proposta de concessió o de denegació de la subvenció.
Quan l’ import de la subvenció que resulti de l’informe emès per la Comissió Avaluadora sigui inferior a l’import sol·licitat, l’entitat beneficiària, en el tràmit d’audiència de 5 dies hàbils, que és previ a la proposta de resolució, pot modificar la sol·licitud inicial per ajustar-se a l’import de la subvenció susceptible d’atorgament.
Transcorregut el termini del tràmit d’audiència s’ha de reunir la Comissió Avaluadora, en el seu cas, i s’ha de redactar un informe definitiu que ha de servir de base al director del SOIB, per fer la proposta de resolució.
Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els formulats pels interessats.
3. Tenint en compte l’informe de la Comissió Avaluadora, el director del SOIB ha de fer la proposta de resolució.
4. El president del SOIB, atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim de tres mesos ha de dictar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada.
5. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de tres mesos. Aquestes resolucions s’han de notificar individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.
2. D’acord amb la disposició addicional sisena de l’Ordre ESS/2518/2013, de 26 de desembre, per la qual es regulen els aspectes formatius del contracte per a la formació i l’aprenentatge, la resolució de concessió de la subvenció ha de dur implícita l’autorització d’inici de l’activitat formativa.
3. Un cop concedida la subvenció l’entitat ha de formalitzar els contractes amb data d’1 de desembre 2016 i els ha de presentar al SOIB com a màxim dia 7 de desembre de 2016.
En cas de tractar-se d’un centre especial d’ocupació, l’entitat juntament amb el contracte ha de presentar l’informe favorable de l’equip multiprofessional al qual es refereix l’article 7 del Reial Decret 1368/1985, de 17 de juliol, pel qual es regula la relació laboral de caràcter especial dels discapacitats que treballin en un Centre Especial d’Ocupació.
En cas de tractar-se d’una pròrroga d’un contracte de formació i aprenentatge, juntament amb el contracte s’ha de presentar el resultat de l’avaluació del període anterior.
Quinzè
Criteris de valoració
1. L’adequació del projecte o de l’activitat que s’ha de desenvolupar a les finalitats, els objectius i les prioritats marcats en la convocatòria (de 0 a 35 punts):
1. Les perspectives d’ocupació del col·lectiu participant (de 0 a 35 punts).
- Presenta acords amb empreses privades del sector per contractar alumnes (20 punts).
- Presenta acords amb empreses privades del sector que mostren interès en l’execució del projecte (10 punts).
- Anomena i descriu breument i de forma abstracta aquestes actuacions (2,5 punts).
- Descriu de manera detallada i concreta les actuacions (5 punts).
2. Qualitat i coherència interna en el desenvolupament de la proposta tècnica (de 0 a 20 punts):
1. Priorització de la formació establerta com a àrees prioritàries (10 punts).
· Formació transversal (idiomes, tecnologies de la informació i les comunicacions, Internet, competències generals, gestió empresarial, emprenedoria) (2 punts).
· Formació sectorial en sectors emergents (8 punts):
- Informàtica i comunicacions
- Activitats físiques i esportives
- Energia i aigua
- Indústria
- Fabricació mecànica
- Hoteleria i turisme
- Imatge i so
- Instal·lació i manteniment
- Sanitat
- Seguretat i medi ambient
- Transport mecànic de vehicles
- Comerç i màrqueting
- Agroalimentària
2. Projectes que facilitin en major mesura el que estableix l’article 44.1 de la Llei orgànica 8/2013, de 9 de desembre, de millora de la qualitat educativa, relativa al reconeixement en termes de formació professional bàsica (5 punts).
3. Adaptacions metodològiques relacionades amb el col·lectiu (0 a 5 punts).
· Anomena i descriu breument aquestes actuacions (1 punt).
· Descriu de manera detallada i es consideren apropiades (5 punts).
3. La capacitat tècnica o l’experiència desenvolupada per poder dur a terme el projecte o l’activitat (de 0 a 30 punts):
1. Experiència acreditada de l’entitat contractant, en la contractació de persones del perfil del col·lectiu diana del projecte (10 punts).
2. Experiència acreditada de l’entitat formativa en formació adreçada al col·lectiu diana del projecte (10 punts).
3. Experiència acreditada de l’entitat formativa en la impartició de un o tots els certificat de professionalitat a impartir en els darrers 5 anys (10 punts).
4. Quan el SOIB determini l’existència d’una situació de desigualtat d’oportunitats entre homes i dones en l’àmbit de l’actuació de l’activitat subvencionada, s’ha de valorar la incorporació de l’impacte de gènere del projecte (de 0 a 10 punts):
1. Compromís de presència equilibrada d’ambdós sexes entre els alumnes treballadors (3 punts).
2. Preveu més d’una actuació d’efectiva consecució de la igualtat prevista en l’article 35 de la Llei orgànica 3/2007 de mesures per a la igualtat efectiva entre homes i dones (7 punts).
Setzè
Forma de pagament
1. D’acord amb el que estableix l’article 6.8 de la Llei 30/2015, de 9 de setembre, per la qual es regula el Sistema de Formació Professional per a l’Ocupació en l’àmbit laboral aplicable en virtut de la disposició transitòria primera, i d’acord amb els articles 25.2 a i 25.3 b del Decret 75/2004, de 27 d’agost, de desplegament de determinats aspectes de la Llei de finances i pressuposts generals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, la proposta de pagament s’ha de tramitar de la manera següent:
1. Un 60 % de l’import concedit corresponent al cost total del primer any d’execució del projecte dins el mes de desembre de 2016 en concepte de bestreta, prèvia presentació per part de l’entitat beneficiària d’una còpia de la formalització del contracte com a data màxima dia 7 de desembre de 2016 juntament, si s’escau, amb la resta de documentació assenyalada a l’apartat 14.3. D’acord amb l’article 25.3 b del Decret 75/2004 esmentat, s’eximeix les persones beneficiàries de presentar-ne garantia.
En cas que la persona beneficiària no estigui donada d’alta com a tercer en el sistema comptable SAP, ha de presentar el model de document anomenat «Declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades» que es troba a disposició de les entitats interessades en el web <www.soib.es/>.
2. Un 60 % de l’import concedit corresponent al cost total del segon any d’execució del projecte dins el mes de desembre de l’any 2017 en concepte de bestreta, prèvia presentació per part de l’entitat beneficiària juntament amb un informe del resultat de l’avaluació del període anterior i compromís de continuïtat en el projecte per part de l’alumne-treballador, amb data màxima dia 7 de desembre de 2017 .D’acord amb l’article 25.3 b del Decret 75/2004 esmentat, s’eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.
3. Un màxim del 40 % de l’import concedit corresponent al cost total dels primers dotze mesos d’execució del projecte dins el mes de març de 2018, un cop l’entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs del primer any d’acord amb la documentació fixada en l’apartat 17 d’aquesta convocatòria i el SOIB l’ha revisada.
4. Un 60 % de l’import concedit corresponent al cost total del tercer any d’execució del projecte dins el mes de desembre de l’any 2018 en concepte de bestreta, prèvia presentació per part de l’entitat beneficiària d’una sol·licitud d’abonament amb data màxima dia 7 de desembre de 2018 juntament amb un informe del resultat de l’avaluació del període anterior i compromís de continuïtat en el projecte per part de l’alumne-treballador. D’acord amb l’article 25.3 b del Decret 75/2004 esmentat, s’eximeix els beneficiaris de presentar-ne garantia.
5. Un màxim del 40 % de l’import concedit corresponent al cost total del segon any d’execució del projecte dins el mes de març de 2019, un cop l’entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costos d’acord amb la documentació fixada en l’apartat 17 d’aquesta convocatòria i el SOIB l’ha revisada.
6. Un màxim del 40 % de l’import concedit corresponent al cost total del tercer any d’execució del projecte dins el mes de març de 2020, un cop l’entitat hagi justificat i el SOIB hagi revisat la justificació dels costs d’acord amb la documentació fixada en l’apartat 17 d’aquesta convocatòria i el SOIB l’ha revisada.
Dissetè
Forma de justificació
En el termini de dos mesos des de l’acabament de cada anualitat del període subvencionat, amb els models que es troben a disposició de les persones interessades a l’adreça d’Internet <www.soib.es>, les entitats beneficiàries han de presentar la justificació que acrediti l’execució de la despesa de la manera següent:
· Una memòria d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb la indicació de les activitats dutes a terme i dels resultats obtinguts durant el període justificat.
· La relació nominal detallada dels contractes dels alumnes-treballadors, i si escau, de les unitats de suport, que han estat objecte de subvenció.
· El detall d’altres ingressos o subvencions que hagin finançat l’activitat subvencionada amb indicació de l’import i la procedència.
· Les despeses corresponents als costs salarials dels alumnes-treballadors i, si escau, de les unitats de suport, es justificaran amb:
a) Original o còpia acarada de les nòmines abonades a les persones contractades , així com justificants bancaris del seu abonament i de l’ ingrés de les retencions practicades als mateixos en la Agència Estatal de l’Administració tributària ( model 111).
b) Original o còpia acarada dels bolletins de cotització a la Seguretat Social (TC1/TC2) i justificants del seu abonament.
c) Resolució de la Tresoreria General de la Seguretat Social sobre reconeixement d’alta i baixa de cada alumne-treballador.
· La justificació del pagament efectiu de les despeses de costs salarials es realitzarà mitjançant còpia acarada del pagament de les nòmines, de l’ ingrés de les cotitzacions a la Seguretat Social i dels ingressos a compte de l’IRPF. Es considerarà documentació justificativa per acreditar el pagament, els extractes bancaris o d’altres documents equivalents que permetin seguir una adequada pista d’auditoria. A aquest efecte, es considera documentació justificativa per acreditar el pagament de manera suficient:
- En el cas de que es tracti de transferències, l’ordre de transferència i l’extracte bancari en què es debiti el pagament.
- En el cas que es tracti de pagaments agrupats, l’extracte bancari, així com el desglossament de cadascun dels pagaments inclosos en la tramesa.
- En el cas que es tracti de xecs, s’ha d’incloure l’extracte bancari en què es debiti el pagament.
-No es poden considerar elegibles els pagaments de salaris en efectiu o en espècie.
· La justificació dels costs de la formació associada al contracte subvencionat s’ha de dur a terme mitjançant el sistema de mòduls i ha d’incloure una declaració responsable de la persona beneficiària sobre el nombre d’hores formatives dutes a terme amb cada treballador/a contractat/da d’acord amb el contingut d’hores previstes a l’acord formatiu del contracte, acompanyada de les llistes d’assistència dels alumnes, i de les actes d’avaluació signades pel centre formatiu. Aquesta documentació l’ha de validar el SOIB.
Les entitats beneficiàries de les subvencions han de tenir a la seu de l’entitat i a disposició de l’Administració la informació de cada alumne/a treballador/a, en la qual han de constar les hores de formació, la data d’alta i la de baixa i, en qualsevol cas, la conformitat o la signatura de l’alumne/a o de la persona que el/la representi.
Les entitats beneficiàries de la subvenció disposen d’un termini màxim de quinze dies des de l’endemà de la comunicació prèvia per escrit, per esmenar els defectes en la justificació de la subvenció.
Divuitè
Baixes d’alumnes treballadors
En cas de baixa voluntària d’alumnes treballadors, aquests s’han de poder substituir per una altra persona sempre que pugui obtenir amb aprofitament algun mòdul formatiu.
Dinovè
Modificació de la Resolució
L’entitat beneficiària pot sol·licitar, amb posterioritat a la resolució de concessió i prèviament a l’acabament del termini màxim d’execució, la modificació del contingut de la resolució per raó de la concurrència de circumstàncies noves i imprevisibles que justifiquin l’alteració de les condicions d’execució de l’activitat subvencionada. En aquests casos l’òrgan concedent pot autoritzar-ne l’alteració mitjançant la modificació de la resolució de concessió, sempre que no impliqui un increment de la quantia de la subvenció concedida inicialment, ni tengui caràcter essencial, ni alteri substancialment la finalitat per la qual es va concedir, i sempre que no es perjudiquin drets de tercers.
Vintè
Informació i publicitat
1. Tota la publicitat, documentació escrita, els anuncis o la senyalització exterior, com també qualsevol tipus d’informació en suport electrònic, informàtic o telemàtic que es derivi d’aquesta activitat, ha d’estar, com a mínim, en català i s’hi ha d’utilitzar un llenguatge inclusiu d’homes i de dones. També s’hi ha de fer constar la participació del SOIB i el cofinançament del Servei Públic d’Ocupació Estatal (SPEE) mitjançant la incorporació d’elements identificatius d’aquests organismes d’acord amb el que s’estableix a l’annex «Logotips», que està a disposició de les entitats al lloc web http://www.soib.es. Així mateix, l’entitat hi pot fer constar els seus elements identificatius en la mateixa grandària o amb una grandària menor que la dels logotips del SOIB i el SPEE. Pel que fa al logotip del SPEE, s’han de seguir els criteris fixats en l’annex IV de l’Ordre ESS/2097/2014, de 29 d’octubre, per la qual es distribueix territorialment per a l’exercici econòmic 2014, per a la seva gestió per les comunitats autònomes amb competències assumides, subvencions de l’àmbit laboral finançades amb càrrec als pressuposts generals de l’Estat (BOE núm. 272, de 10 de novembre) o a la norma que substitueixi l’esmentada Ordre.
Tota la publicitat o difusió en qualsevol mitjà s’ha de presentar al SOIB amb un mínim de cinc dies hàbils abans de fer-la pública, i se n’ha d’assenyalar el text així com el disseny de la publicitat que es vol fer, juntament amb el nom dels mitjans en què es farà la difusió, els dies i les hores. En cas de detectar-hi irregularitats, el SOIB ho ha de comunicar a l’entitat beneficiària perquè les esmeni.
Vint-i-unè
Acreditació de la qualificació
1. La qualificació o la competència professional adquirida ha de ser objecte d’acreditació en els termes previstos en el Reial decret 395/2007, de 23 de març, pel qual es regula el subsistema de formació professional per a l’ocupació i altra normativa d’aplicació.
2. El desenvolupament de la formació respectarà els continguts dels mòduls formatius i els requisits que se determinen en els reials decrets que regulen els certificats de professionalitat. Aquesta formació s’acreditarà mitjançant l’expedició del corresponent certificat de professionalitat o de les seves acreditacions parcials acumulables. El certificat de professionalitat s’expedirà quan s’hagin superat tots els mòduls formatius corresponents a la totalitat d’unitats de competènci en les quals s’estructuri. Les acreditacions parcials acumulables s’expediran quan s’hagi superat els mòduls formatius corresponents a una o alguna d’aquestes unitats de competència.
3. Pel que fa a la formació no vinculada a l’oferta formativa dels certificats de professionalitat el SOIB lliurarà a l’alumne que finalitzi l’acció formativa un certificat d’assistència i a l’alumne que superi la formació amb avaluació positiva un diploma acreditatiu.
4. Aquesta formació ha de complir els requisits establerts en el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat i en els reials decrets que regulin els certificats de professionalitat corresponents.
Vint-i-dosè
Règim de mínimis
1. Els ajuts d’aquesta convocatòria estan subjectes al Reglament (UE) 651/2014 de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajuts compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, sempre que no se superin els llindars fixats en l’article 31 respecte dels ajuts a la formació i en els articles 32 i 33 pel que fa a les subvencions salarials per contractar treballadors desfavorits o amb discapacitat, respectivament.
Vint-i-tresè
Règim de compatibilitats
1. L’ import de les subvencions concedides no pot ser en cap cas d’una quantia que, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajuts d’altres administracions públiques o d’altres ens públics o privats, nacionals o internacionals, superi el cost de l’activitat que ha de desenvolupar l’entitat beneficiària.
En el supòsit d’acumulació d’ajuts, l’ import total dels ajuts ha de respectar els límits de quantia fixats en aquesta convocatòria.
2. Les subvencions són incompatibles amb qualsevol altra subvenció per a la mateixa finalitat, inclosos els ajuts de foment de l’ocupació concedits per la Conselleria d’Economia i Competitivitat.
3. Les subvencions són compatibles amb els beneficis fiscals i bonificacions a la Seguretat Social prevists en els programes estatals de foment de l’ocupació.
4. En tot cas, les noves situacions que es puguin produir en relació amb noves sol·licituds o concessions de subvencions i ajuts s’han de notificar al SOIB en un termini de tres dies comptadors des que es concedeixi la subvenció o s’efectuïn noves sol·licituds d’ajuts.
Vint-i- quatrè
Revocació i reintegrament de les subvencions
1. L’alteració, intencionada o no, de les condicions que s’han tingut en compte per concedir la subvenció, l’ incompliment total o parcial de les obligacions o dels compromisos que ha de complir l’entitat beneficiària o qualsevol altre incompliment del règim jurídic de les subvencions i, en tot cas, l’obtenció de subvencions incompatibles, prèviament o posteriorment a la resolució de concessió, són causes de revocació, total o parcial, de la subvenció atorgada i, si escau, de reintegrament de les quantitats percebudes per l’entitat, d’acord amb el que estableix el Decret legislatiu 2/2005.
2. Són causes específiques de revocació total les següents:
· La no comunicació de la subcontractació de la preparació i la impartició de l’acció formativa en la documentació de la sol·licitud de la subvenció de forma explícita, amb identificació de les dades relatives a l’abast de la subcontractació, i el centre que ha impartit l’acció, degudament autoritzada, suposarà la revocació total de la subvenció.
· La realització de les accions formatives sense disposar dels requisits exigits per la normativa reguladora per a la impartició de l’especialitat.
3. Els incompliments parcials dels requisits o les obligacions de les entitats beneficiàries, l’execució incorrecta de les accions que es posin de manifest en la verificació administrativa o en el seguiment in situ de les accions subvencionades, així com també la justificació d’una quantia inferior a la quantia atorgada inicialment, impliquen l’ inici d’un procediment de revocació parcial de les subvencions concedides, que pot comportar la minoració de l’ import pendent de pagament i/o el reintegrament parcial per part de l’entitat beneficiària, de les quantitats pagades amb els interessos de demora corresponents.
4. A aquest efecte, s’ha de tenir en compte el principi general de proporcionalitat, com també la resta de criteris de gradació que consten a les bases.
Vint-i-cinquè
Obligacions dels beneficiaris
Sense perjudici de les obligacions generals establertes en l’article 11 del Text refós de la llei de subvencions de les Illes Balears i a les bases reguladores de la subvenció, els beneficiaris estan obligats a:
1. Justificar la realització de l’activitat, com també el compliment dels requisits i les condicions que determinen la concessió de la subvenció.
2. Sotmetre’s a les actuacions de comprovació, seguiment i control tècnic i econòmic que ha d’efectuar el SOIB, la Inspecció de Treball i Seguretat Social; les de control financer que corresponguin a la Intervenció General de l’Administració autonòmica de les Illes Balears, en relació amb les subvencions concedides, i les previstes en la legislació de la Sindicatura de Comptes, o d’altres òrgans de control.
3. Comunicar al SOIB l’obtenció d’altres subvencions o ingressos per a la mateixa finalitat. Aquesta comunicació s’ha de fer dins el termini de tres dies hàbils des de la sol·licitud o l’obtenció de la subvenció concurrent i, en tot cas, abans de la justificació de l’aplicació que s’hagi donat als fons percebuts.
4. Acreditar abans de dictar-ne la proposta de resolució de concessió que està al corrent en el compliment de les seves obligacions tributàries i davant la Seguretat Social.
5. Deixar constància, mitjançant comptabilitat separada o un codi comptable adequat, de la percepció i l’aplicació de la subvenció en els llibres de comptabilitat o en els llibres de registre que, si escau, hagi de dur la persona beneficiària d’acord amb la legislació mercantil o fiscal que li sigui aplicable.
6. Adoptar les mesures de difusió relatives al caràcter públic del finançament de l’activitat objecte de subvenció en els termes establerts al punt 20 d’aquesta convocatòria.
7. Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists en l’article 44 del Text refós de la Llei de subvencions, d’acord amb l’ establert al punt 24 d’aquesta convocatòria.
8. Comunicar a l’òrgan concedent qualsevol variació de la seva situació que pugui tenir incidència en la conservació i la quantia dels ajuts.
9. Presentar tota la informació requerida per l’òrgan de control financer.
10. Conservar els documents justificatius de l’aplicació dels fons percebuts, amb inclusió dels elements electrònics, mentre puguin ser objecte d’actuacions de comprovació i control .
11. Complir les obligacions establertes al Reial decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desplega el contracte per la formació i l’aprenentatge i s’estableixen les bases de la formació professional dual.
12. Formar els alumnes treballadors participants en els aspectes teòrics i pràctics de les activitats professionals o oficis objecte del programa, d’acord amb el pla de formació presentat.
Vint-i-sisè
Despeses subvencionables
1. Es consideren despeses subvencionables les que de manera indubtable responguin a la naturalesa de l’activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries, que s’hagin realitzat durant el període d’execució de l’actuació i hagin estat efectivament pagades per la persona beneficiària abans de la presentació de la justificació econòmica.
2. En cap cas el cost de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
Vint-i-setè
Control i seguiment
1. El SOIB ha de dur a terme periòdicament controls de seguiment a les beneficiàries o als beneficiaris dels ajuts i subvencions atorgats de conformitat amb aquesta convocatòria, a fi de garantir el compliment de les obligacions imposades. Les beneficiàries o els beneficiaris han de facilitar, en qualsevol moment i dins el termini que es disposi, la documentació que els sigui requerida.
2. A aquest efecte, el SOIB realitzarà visites in situ de les accions formatives, i es poden fer les comprovacions oportunes per mitjà dels informes de vida laboral emesos per la Tresoreria General de la Seguretat Social, excepte en el supòsit que la persona afectada hagi denegat expressament el seu consentiment, cas en què la beneficiària o el beneficiari haurà de presentar un informe de vida laboral emès per la Tresoreria General de la Seguretat Social.
3. Igualment, la persona beneficiària s’ha de sotmetre a les actuacions de comprovació que ha d’efectuar la Inspecció de Treball i Seguretat Social i a les de control financer que corresponguin.