Torna

Butlletí Oficial de les Illes Balears

Secció III. Altres disposicions i actes administratius

AJUNTAMENT DE PALMA

PATRONAT MUNICIPAL DE L'HABITATGE I REHABILITACIÓ INTEGRAL DE BARRI

Núm. 11004
Acord de la Junta de Govern de 7 setembre de 2016 per la qual s’aprova el Pla Estratègic de Subvencions del Patronat Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barris

  • Contingut, oficial i autèntic, de la disposició: Document pdf  Versió PDF

Text

L'administració local, com a prestadora de serveis i immediata interlocutora amb la societat més propera, ha de promoure i estimular totes aquelles iniciatives de caràcter social, cultural i esportives sorgides de la iniciativa col·lectiva. Cal posar les màximes facilitats perquè puguin prosperar tots els projectes promoguts des de la ciutadania i que comporten un benefici i una millora evident per la societat que els envolta.

Un dels mitjans de que disposa l’administració per a la consecució d’aquests objectius es la gestió de les subvencions i aquesta necessita atendre a exigències legislatives que afecten la gestió de fons públics, com el principi d’estabilitat pressupostària, i als actuals principis inspiradors de l’actuació pública com són l’eficàcia, l’eficiència i la coordinació administrativa.

L’activitat subvencionadora, que és una espècie dins el gènere de l’activitat de foment, ha estat definida per la doctrina com a un instrument o mitjà per a obtenir determinats resultats i aconseguir uns objectius concrets vinculats a la satisfacció de necessitats públiques, socials o d’interès general.

Aquesta idea de consecució d’objectius d’utilitat pública o interès social també es desprèn de l’article 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS) i de l’Exposició de Motius i de l’article 1 de l’Ordenança Municipal de Subvencions, aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015 (BOIB 35 de 13 de març de 2015) fent referència aquests darrers preceptes a l’actuació administrativa en general i a les subvencions en particular, respectivament.

D’altra banda i tractant-se de municipis, l’activitat de foment i, per tant, també l’activitat subvencionadora, només es pot exercir dins l’àmbit de les competències municipals, tal i com disposa la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, circumstància que obliga a identificar el títol atributiu de competència en cada matèria on es pretén projectar aquesta activitat.

És dins d’aquest marc on ha de desplegar el seu paper el Pla Estratègic de Subvencions (PES), concebut per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS), pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el seu reglament (RGS), per la referida l’Ordenança Municipal de Subvencions (OMS), aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015 i per la doctrina del Tribunal Suprem com a aquell document programàtic que, en relació a qualsevol subvenció i amb caràcter previ al seu establiment i regulació, ha de concretar i connectar els objectius i efectes que es pretenen amb el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament, establint alhora sistemes de seguiment i avaluació que permetin conèixer de forma continuada l’estat de la situació.

El Patronat ha plantejat des de fa molts anys diverses actuacions relacionades amb l’habitatge, que s’han desenvolupat a través de tot un seguit de línies de subvencions per incentivar la seva rehabilitació i per facilitar-hi l’ocupació als sectors més desfavorits, contribuint així -dins la mesura de la seva disponibilitat pressupostària- a fomentar la millora dels immobles i donar resposta a un dret constitucional com és l’accés a l’habitatge.

Així doncs, per donar compliment a l’article 8.1 de la LGS, acompanya al present el Pla Estratègic de Subvencions del Patronat Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barris, que estarà sotmès, a més de la normativa abans esmentada, a les Bases d’Execució del Pressupost General de l’Ajuntament de Palma per a 2016 (i a les que s’aprovin per a exercicis futurs) i als Estatuts del PMHRB.

Per això, el Gerent del Patronat Municipal de l’Habitatge, és de l’opinió que cal elevar al Consell Rector i posteriorment a la Junta de Govern per a la aprovació, si escau, de la següent

PROPOSTA

PRIMER.- Aprovar el Pla Estratègic de Subvencions del Patronat Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barris, que s’acompanya com annex a la present, d’acord al que disposen els articles 4 de l’OMS, el 10 i següents del RGS i l’article 8.1 de la LGS.

SEGON.- Publicar al BOIB el Pla Estratègic de Subvencions del Patronat Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barris, un cop aprovat i de conformitat al que determina l’article 6.2 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

TERCER.- Donar compte de la seva aprovació per part de la Junta de Govern de l’Ajuntament de Palma al proper Consell Rector que es celebri.

Palma, 26 de setembre de 2016.

El Presidente del Patronat Municipal de l’Habitatge i Riba
Antoni Noguera Ortega

   

ANNEX
Pla Estratègic de Subvencions del Patronat Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barris.

PREÀMBUL

L'administració local, com a prestadora de serveis i immediata interlocutora amb la societat més propera, ha de promoure i estimular totes aquelles iniciatives de caràcter social, cultural i esportives sorgides de la iniciativa col·lectiva. Cal posar les màximes facilitats perquè puguin prosperar tots els projectes promoguts des de la ciutadania i que comporten un benefici i una millora evident per la societat que els envolta.

Un dels mitjans de que disposa l’administració per a la consecució d’aquests objectius es la gestió de les subvencions i aquesta necessita atendre a exigències legislatives que afecten la gestió de fons públics, com el principi d’estabilitat pressupostària, i als actuals principis inspiradors de l’actuació pública com són l’eficàcia, l’eficiència i la coordinació administrativa.

L’activitat subvencionadora, que és una espècie dins el gènere de l’activitat de foment, ha estat definida per la doctrina com a un instrument o mitjà per a obtenir determinats resultats i aconseguir uns objectius concrets vinculats a la satisfacció de necessitats públiques, socials o d’interès general.

Aquesta idea de consecució d’objectius d’utilitat pública o interès social també es desprèn de l’article 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS) i de l’Exposició de Motius i de l’article 1 de l’Ordenança Municipal de Subvencions, aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015 (BOIB 35 de 13 de març de 2015) fent referència aquests darrers preceptes a l’actuació administrativa en general i a les subvencions en particular, respectivament.

D’altra banda i tractant-se de municipis, l’activitat de foment i, per tant, també l’activitat subvencionadora, només es pot exercir dins l’àmbit de les competències municipals, tal i com disposa la Llei 23/2006, de 20 de desembre, de capitalitat de Palma, circumstància que obliga a identificar el títol atributiu de competència en cada matèria on es pretén projectar aquesta activitat.

És dins d’aquest marc on ha de desplegar el seu paper el Pla Estratègic de Subvencions (PES), concebut per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (LGS), pel Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el seu reglament (RGS), per la referida l’Ordenança Municipal de Subvencions (OMS), aprovada per acord del Ple de 26 de febrer de 2015 i per la doctrina del Tribunal Suprem com a aquell document programàtic que, en relació a qualsevol subvenció i amb caràcter previ al seu establiment i regulació, ha de concretar i connectar els objectius i efectes que es pretenen amb el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament, establint alhora sistemes de seguiment i avaluació que permetin conèixer de forma continuada l’estat de la situació.

El Patronat ha plantejat des de fa molts anys diverses actuacions relacionades amb l’habitatge, que s’han desenvolupat a través de tot un seguit de línies de subvencions per incentivar la seva rehabilitació i per facilitar-hi l’ocupació als sectors més desfavorits, contribuint així -dins la mesura de la seva disponibilitat pressupostària- a fomentar la millora dels immobles i donar resposta a un dret constitucional com és l’accés a l’habitatge.

A diferència de l’article 8.1 de la LGS, que es limita a assenyalar un contingut genèric al Pla Estratègic de Subvencions, l’article 12 del RGS fa un exercici de dissociació. Així, les lletres a) i d) de l’apartat 1 mantenen els termes generals definitoris del pla i de la seva avaluació i les lletres b) i c) descendeixen al nivell de les “línies de subvenció”, que constitueixen l’eix on pivota l’estructura del pla, fins el punt que, conforme diu l’apartat 3 del mateix precepte, l’efectivitat d’aquest queda “condicionada a la puesta en práctica de las diferentes líneas de subvención”.

És, doncs, a la “línia de subvenció” on s’han de concretar, entre d’altres elements, els sectors als que s’adreça, els objectius i efectes que es pretenen assolir, el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament –inclosa, si escau, l’aportació del propi beneficiari–, el pla d’acció per a posar-la en marxa i els indicadors que permetin fer el seguiment i avaluació.

Sobre la base de les anteriors consideracions i sense necessitat de transcriure total o parcialment, llevat que sigui convenient per a la millor comprensió, els conceptes o els preceptes continguts a la LGS, al RGS o a l’OMS als quals s’han d’entendre feta remissió en tot moment, s’elabora el present Pla Estratègic de Subvencions integrat per sis articles, la qual té per objecte establir un termini màxim per a l’adaptació de la normativa municipal actualment vigent.

NATURALESA JURÍDICA I REQUISITS BÀSICS

ARTICLE 1. NATURALESA JURÍDICA I REQUISITS BÀSICS. El Pla Estratègic de Subvencions (d’ara endavant també PES o PLA) del PATRONAT MUNICIPAL DE L’HABITATGE Y REHABILITACIÓ DE BARRIS de l’Ajuntament de Palma (d’ara endavant també PATRONAT o PMHRB) és un instrument de planificació. El seu caràcter és programàtic, no normatiu.

L'aprovació del PES no suposa la generació de cap dret a favor dels potencials beneficiaris, que no podran exigir cap indemnització o compensació en el cas de que el PES no es porti a la pràctica en els propis termes, atès que el PES és fonamentalment un instrument de planificació de polítiques públiques i la seva aprovació no comporta despesa ni contraprestació econòmica a càrrec de l'Ajuntament. El PES queda supeditat anualment als objectius de política econòmica i estabilitat pressupostària que l'Ajuntament determini per a cada exercici.

Així doncs, per a l'establiment efectiu de les subvencions previstes en aquest Pla, serà requisit bàsic la inclusió de les consignacions pressupostàries corresponents en els pressupostos anuals, així com l'aprovació de les bases reguladores de la seva concessió, en el marc de les bases d'execució del Pressupostos Municipals i del Patronat.

OBJECTIUS ESTRATÈGICS I OBJECTIUS ESPECÍFICS

ARTICLE 2. DEFINICIONS. Als efectes continguts a aquest PES, cal establir les següents definicions:

  • S’entén per “objectiu estratègic” o “objectiu general” el propòsit o la finalitat que, per ser primordial, significativa o rellevant, motiva l’acció subvencionadora.
  • S’entén per “objectiu específic” o “línies de subvenció” la concreció de l’acció subvencionadora, entesa –essencialment- com la determinació dels sectors als que s’adreça, els objectius i efectes que es pretenen assolir, el termini necessari per a la seva consecució, els costos previsibles i les fonts de finançament, el pla d’acció per a posar-la en marxa i els indicadors que permetin fer el seguiment i avaluació.
  • S’entén per “efecte” el resultat o impacte que s’espera obtenir amb l’acció subvencionadora.
  • S’entén per “subvenció” la disposició, dinerària o en espècie, que reunint els requisits exigits per a ser considerada com a tal, es fa a favor del beneficiari, adopti la denominació específica de subvenció, ajut o qualsevol altra.

ARTICLE 3. OBJECTIUS ESTRATÈGICS O GENERALS. L’objectiu general del present PES del PMHRB és el foment de la participació dels ciutadans de Palma en la rehabilitació dels habitatges i el facilitar l’accés i la permanència a un habitatge en règim de lloguer a sectors de població amb recursos econòmics escassos, sempre que es compleixin els requisits que exigeixin les línies de subvencions aprovades a tal fi.

ARTICLE 4. OBJECTIUS ESPECÍFICS I LÍNIES DE SUBVENCIONS. Els OBJECTIUS ESPECÍFICS i les LÍNIES DE SUBVENCIONS i els efectes que es pretenen assolir durant el període 2016-2018 són els següents:

LÍNIA 1. SUBVENCIONS PER A L’ACCÉS A HABITATGES MUNICIPALS GESTIONATS PEL PATRONAT

Objectiu: Permetre i facilitar l’accés i la permanència a un habitatge de titularitat municipal en règim de lloguer, a sectors de població amb recursos econòmics escassos que compleixin amb els requisits que s’exigeixin als plecs de bases de les línies de subvencions aprovades.

Efectes: Aconseguir que aquells sectors de la població amb dificultats per accedir a un habitatge municipal en règim de lloguer no es quedin fora del mateix per una qüestió purament econòmica, en els termes i límits recollits a les bases aprovades a l’efecte.

Temporalitat: Les subvencions tindran un caràcter plurianual, iniciant el període el mes de gener i finalitzant el mes de desembre. D’aquesta manera s’aporta estabilitat a la programació i un període de temps de desenvolupament del projecte més adient amb les necessitats de l’objecte subvencionable, donada la relació d’aquest amb els contractes de lloguer.

Beneficiaris: Les subvencions aniran adreçades a aquells ciutadans que hagin de signar o tinguin signat un contracte de lloguer d’un immoble de titularitat municipal i que compleixin els requisits especificats per ser-ne beneficiaris a les bases aprovades a l’efecte.

Quantia: La quantia de la present línia de subvencions estarà sempre i en tot cas supeditada als objectius d’estabilitat pressupostària i de programació pressupostària plurianual o anual, segons sigui el cas i partint del pressupost reservat de l’any anterior és de 190.000€

LÍNIA 2. SUBVENCIONS PER A L’ACCÉS A HABITATGES INCLOSOS AL PROGRAMA PALMA HABITADA

Objectiu: Permetre i facilitar l’accés i la permanència a un habitatge en règim de lloguer inclòs dins del Programa Palma Habitada del Patronat, als usuaris del Programa que amb recursos econòmics escassos que compleixin amb els requisits que s’exigeixin als plecs de bases de les línies de subvencions aprovades.

Efectes: Aconseguir que aquells usuaris del Programa Palma Habitada amb dificultats econòmiques per accedir a un habitatge municipal en règim de lloguer no es quedin fora del mateix per una qüestió purament econòmica, en els termes i límits recollits a les bases aprovades a l’efecte.

Temporalitat: Les subvencions tindran un caràcter plurianual, iniciant el període el mes de gener i finalitzant el mes de desembre. D’aquesta manera s’aporta estabilitat a la programació i un període de temps de desenvolupament del projecte més adient amb les necessitats de l’objecte subvencionable, donada la relació d’aquest amb els contractes de lloguer.

Beneficiaris: Les subvencions aniran adreçades a aquells ciutadans que hagin de signar o tinguin signat un contracte de lloguer d’un immoble inclòs dins del Programa Palma Habitada del Patronat i que compleixin els requisits especificats per ser-ne beneficiaris a les bases aprovades a l’efecte.

Quantia: La quantia de la present línia de subvencions estarà sempre i en tot cas supeditada als objectius d’estabilitat pressupostària i de programació pressupostària plurianual o anual, segons sigui el cas i partint del pressupost reservat de l’any anterior és de 100.000€

LÍNIA 3. SUBVENCIONS PER A LA REHABILITACIÓ D’HABITATGES DINS DE LA BARRIADA DE SON GOTLEU DE PALMA.

Objectiu: Donar continuació als programes establerts per l'Ajuntament de Palma i el Patronat amb la finalitat d’aconseguir la recuperació del Patrimoni Arquitectònic de la barriada de Son Gotelu de Palma, i continuar amb la tasca de frenar la degradació, amb l’objectiu de mantenir-les en condicions adequades mitjançant una sèrie de mesures que s’estableixen a iniciativa de l’administració municipal.

Efectes: Les disposicions previstes a la present normativa seran aplicables mitjançant dues sublínies d’actuació:

SUBLÍNIA A)

A.1.- Les obres amb ordre d’execució obert per disciplina urbanística o com a resultat de l’IAE

A.2.- La rehabilitació de les lesions que afectin a la seguretat constructiva i funcional en façanes i altres elements comuns als edificis (baixants, balconades, accessos, impermeabilitzacions....)

SUBLÍNIA B)

B.1.- Rehabilitació interior per retornar els habitatges a les condicions d’higiene i habitabilitat, per a vivendes incloses dins edificis que hagin obtingut les subvencions dels apartats A.1 i A.2.

Es tindrà necessàriament que comprometre a incorporar l’habitatge al programa municipal de gestió de lloguer Palma Habitada, amb una durada mínima de sis (6) anys.

Temporalitat: Les subvencions tindran un caràcter plurianual, iniciant el període el mes de gener i finalitzant el mes de desembre. D’aquesta manera s’aporta estabilitat a la programació i un període de temps de desenvolupament del projecte més adient amb les necessitats de l’objecte subvencionable, donada la relació d’aquest amb les obres a desenvolupar i, si n’és el cas, amb els contractes de lloguer.

Beneficiaris: Les subvencions aniran adreçades a aquelles persones, be físiques be jurídiques, que incloses dins de l’àmbit d’aplicació, duguin a terme qualsevol de les actuacions contingudes a les bases aprovades a l’efecte.

Quantia: La quantia de la present línia de subvencions estarà sempre i en tot cas supeditada als objectius d’estabilitat pressupostària i de programació pressupostària plurianual o anual, segons sigui el cas i partint del pressupost reservat de l’any anterior és de 300.000€

LÍNIA 4. SUBVENCIONS PER A LLOGUER HABITATGES TERCERA EDAT A LA SOLEDAT, L’ADJUDICACIÓ DE LES QUALS ESTÀ RESERVADA AL PATRONAT.

Objectiu: Permetre i facilitar l’accés i la permanència en un habitatge adjudicat per l’Ajuntament a través de procediment aprovat i tramitat pel Patronat Municipal de l’habitatge a la barriada de La Soledat, per a persones de la tercera edat.

Efectes: Aconseguir que aquells sectors de tercera edat de la població de Palma amb dificultats per accedir a un habitatge en règim de lloguer no es quedin fora del mateix per una qüestió purament econòmica, en els termes i límits recollits a les bases aprovades a l’efecte.

Temporalitat: Les subvencions tindran un caràcter plurianual, iniciant el període el mes de gener i finalitzant el mes de desembre. D’aquesta manera s’aporta estabilitat a la programació i un període de temps de desenvolupament del projecte més adient amb les necessitats de l’objecte subvencionable, donada la relació d’aquest amb els contractes de lloguer.

Beneficiaris: Les subvencions aniran adreçades a les persones què, designades pel Patronat previ procediment aprovat a l’efecte, tinguin dificultats per assumir la renda fixada en atenció als escassos ingressos econòmics, minimitzant la càrrega què els suposa la renda mensual en relació als seus ingressos.

Quantia: La quantia de la present línia de subvencions estarà sempre i en tot cas supeditada als objectius d’estabilitat pressupostària i de programació pressupostària plurianual o anual, segons sigui el cas i partint del pressupost reservat de l’any anterior és de 15.000€

ARTICLE 5. JUSTIFICACIÓ I ABONAMENT. D’acord amb la LGS, el GRS i l’OMS, les modalitats de justificació i abonament dels ajuts quedaran establerts a les bases i programes de les subvencions d’acord a la normativa abans referida i en funció de les característiques del tipus d’activitats subvencionable.

ARTICLE 6. INDICADORS D’AVALUACIÓ DEL PLA ESTRATÈGIC DE SUBVENCIONS. Per tal de poder realitzar l’avaluació del present PES, a continuació es defineixen els indicadors a partir del quals es realitzarà un INFORME D’AVALUACIÓ del desenvolupament i resultats del PES i es prendran les mesures de millora que es considerin adients, d’acord amb els objectius i els resultats esperats.

LÍNIA 1. SUBVENCIONS PER A L’ACCÉS A HABITATGES MUNICIPALS GESTIONATS PEL PATRONAT

Objectiu 1

Indicador 1

Nombre de llogaters que han sol·licitat la subvenció

Indicador 2

Quantia total de les subvencions concedides

Resultats previstos 1

Indicador 1

Millora de l’estabilitat i durada dels lloguers

Indicador 2

Disminució de resolucions contractuals

LÍNIA 2. SUBVENCIONS PER A L’ACCÉS A HABITATGES INCLOSOS AL PROGRAMA PALMA HABITADA

Objectiu 1

Indicador 1

Nombre de llogaters que han sol·licitat la subvenció

Indicador 2

Quantia total de les subvencions concedides

Resultats previstos 1

Indicador 1

Millora de l’estabilitat i durada dels lloguers

Indicador 2

Disminució de resolucions contractuals

LÍNIA 3. SUBVENCIONS PER A LA REHABILITACIÓ D’HABITATGES DINS DE LA BARRIADA DE SON GOTLEU DE PALMA.

Objectiu 1

Indicador 1

Nombre de llogaters que han sol·licitat la subvenció

Indicador 2

Quantia total de les subvencions concedides

Resultats previstos 1

Indicador 1

Millora de l’estat i habitabilitat del parc immobiliari de la barriada

Indicador 2

Millora de l’estabilitat i durada dels lloguers

Indicador 3

Augment d’habitatges al Programa Palma Habitada

LÍNIA 4. SUBVENCIONS PER A LLOGUER HABITATGES TERCERA EDAT A LA SOLEDAT.

Objectiu 1

Indicador 1

Nombre de llogaters que han sol·licitat la subvenció

Indicador 2

Quantia total de les subvencions concedides

Resultats previstos 1

Indicador 1

Millora de l’estabilitat i durada dels lloguers

Indicador 2

Disminució de resolucions contractuals

Un cop finalitzat la vigència del PLA, i abans de l’elaboració del següent, el President del Consell Rector del Patronat Municipal de l’Habitatge i Rehabilitació de Barris haurà de presentar a la Junta de Govern i a l’òrgan adient de la Regidoria d’Hisenda, la MEMÒRIA en la que es reflecteixi el grau de compliment del PLA, la seva eficàcia i eficiència en l’assortiment dels objectius i efectes pretesos juntament amb les conclusions obtingudes.

El control i avaluació dels resultats derivats de l’aplicació del PES del PMHRB serà realitzat amb la valoració dels indicadors quantitatius proposats.

Juntament amb els informes anuals es proposarà, si s’escau, la continuació, substitució o modificació de determinats criteris, punts o objectius de les bases de cadascuna de les línies de subvenció amb la finalitat de millorar l’eficàcia i eficiència en relació a l’assortiment dels objectius plantejats. Les millores recollides seran incorporades doncs al proper Pla Estratègic del PMHRB.