Secció III. Altres disposicions i actes administratius
AJUNTAMENT DE LLOSETA
Núm. 10993
Aprovació definitiva Reglament Voluntarietat
Versió PDF
Transcorregut el termini d’exposició al públic de l’acord provisional relatiu al Reglament de Voluntarietat, aprovat per el Plenari de la Corporació del passat 25-1-2016, no s’han presentat reclamacions, s’eleva a definitiu dit acord, segon preveu l’article 49 de la LBRL de 1985 i article 102 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre Municipal i de Règim Local de les Illes Balears i el tex íntegre del Reglament es publicarà en el BOIB, i serà d’aplicació a partir del següent dia hàbil de la seva publicació al BOIB.
Lloseta, a 19de setembre del 2016.
El Batlle,
Bartolomé Moyá Ferragut
REGLAMENT DE VOLUNTARIETAT.- Aprovat per el Plenari de 25-1-2016
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1.- El reglament municipal del voluntariat té per objecte regular, promoure i facilitar la participació de les persones en actuacions de voluntariat que desenvolupi directament l’Ajuntament de Lloseta, així com el foment del voluntariat al municipi de Lloseta.
2. L’àmbit d’aplicació d’aquest Reglament és el municipi de Lloseta.
Article 2. Definició del voluntariat municipal
1. S’entén per voluntariat, als efectes del present Reglament, el conjunt d’activitats d’interès general, desenvolupades per persones físiques en el marc de les activitats organitzades per l’Ajuntament de Lloseta, sempre que no es duguin a terme en virtut d’una relació laboral, funcionarial, mercantil o qualsevol altra retribuïda, i que, endemés, compleixi els següents requisits:
a) Que tingui caràcter altruista i solidari
b) Que la seva realització sigui lliure, sense que la seva causa es tingui per obligació personal o deure jurídic.
c) Que es dugui a terme sense contraprestació econòmica, sens perjudici del dret al reemborsament de les despeses que el compliment de l’activitat voluntària ocasioni.
d) Que es desenvolupin en el marc de programes o projectes concrets organitzats per l’Ajuntament de Lloseta.
2. En queden excloses les actuacions voluntàries aïllades, esporàdiques o prestades al marge de l’Ajuntament de Lloseta, executades per raons familiars, d’amistat o veïnals.
3. No es considerarà voluntariat municipal aquell que desenvolupi la seva activitat com a tal a organitzacions privades sense ànim de lucre o a altres administracions públiques.
4. L’activitat de voluntariat no podrà en cap cas substituir al treball retribuït.
Article 3. Funcions i tasques del voluntariat municipal.
L’actuació del voluntariat municipal s’emmarca en l’àmbit de la prestació voluntària de serveis dins els programes de voluntariat i les accions desenvolupades en àrees de govern municipal.
Les funcions del voluntariat poden ser les d’informar, difondre, donar suport, col·laborar, realitzar tasques concretes del programa o projecte en el que estigui assignat, avaluar, i aquelles que es derivin de l’acció voluntària acordada.
Article 4. Drets del voluntariat
Son drets del voluntariat:
a) Rebre, tant amb caràcter inicial com permanent, la informació, formació, orientació i suport i en el seu cas, medis materials necessaris per exercir les funcions que se li assignin.
b) Rebre un tracte sense discriminació, respectant la seva llibertat, dignitat, intimitat i creences.
c) Participar activament en el projecte en què s’adhereixi col·laborant en l’elaboració, el disseny, l’execució i avaluació dels programes, d’acord amb les seves normes d’aplicació.
d) A una assegurança contra els riscs bàsics, d’accident i/o malaltia derivats directament de l’exercici de l’activitat voluntària.
e) Rebre una compensació o una indemnització de les despeses realitzades en el compliment de les seves funcions.
f) Disposar d’una acreditació de la seva condició de voluntari/ària.
g) Realitzar la seva activitat en condicions de seguretat i higiene en funció de les característiques d’aquella.
h) Obtenir el respecte i reconeixement pel valor social de la seva contribució.
i) Obtenir el canvi de programa, projecte, activitat o persona o entitat beneficiària assignat, sempre amb causes justificades que ho aconsellin, per executar millor la seva activitat.
j) Rescindir el compromís, sempre que es faci amb una antelació mínima de 15 dies per alguna de les causes previstes a l’ acord d’incorporació.
Article 5. Deures del voluntariat
Són deures del voluntariat:
a) Complir els compromisos adquirits amb les àrees o serveis en les què s’integrin i respectar‐ne els fins i la normativa.
b) Guardar respecte de tercers i mantenir la confidencialitat de la informació rebuda i coneguda en el desenvolupament de la seva activitat voluntària.
c) Rebutjar qualsevol contraprestació material que pugui rebre de les persones o entitats beneficiàries o d’altres persones relacionades amb la seva acció.
d) Respectar els drets de les persones o entitats beneficiàries de la seva activitat voluntària.
e) Actuar de forma diligent i solidària.
f) Participar en les tasques formatives previstes per l’organització de forma concreta per a les activitats i funcions confiades, així com a les que amb caràcter permanent calguin per mantenir la qualitat dels serveis que prestin.
g) Seguir les instruccions proporcionades per el professional o tècnic responsables del programa o l’acció en el seu desenvolupament.
h) Utilitzar degudament l’acreditació i distintius de l’organització.
i) Respectar els recursos materials que posin a la seva disposició les organitzacions i tenir‐ne cura.
j) Continuar amb la seva activitat, en cas de renúncia, fins que puguin prendre les mesures necessàries per evitar un dany als beneficiaris de l’acció desenvolupada.
k) Comunicar amb antelació la no assistència a les activitats.
Article 6. Deures de l’ Ajuntament amb el voluntariat
Són deures de l’Ajuntament:
a) Complir els compromisos adquirits amb el voluntariat en l’acord d’incorporació als projectes.
b) Subscriure una pòlissa d’assegurança, adequada a les característiques i circumstàncies de l’activitat desenvolupada, que cobreixi els danys als propis voluntaris i a tercers produïts en l’exercici de l’actuació encomanada o com a conseqüència d’aquesta.
c) Proporcionar al voluntariat la formació necessària per al desenvolupament correcte de les seves activitats.
d) Cobrir les despeses derivades de la prestació del servei i dotar al voluntariat dels mitjans i recursos adequats per al compliment de les seves funcions.
e) Garantir al voluntariat les mateixes condicions higièniques, sanitàries i de seguretat previstes per al personal remunerat, en l’exercici de les seves activitats.
f) Complir amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de caràcter personal, i especialment en els articles 10 i 12.3.
Article 7. El Servei del Voluntariat.
El Servei del Voluntariat és un servei municipal que té per l’objecte de desenvolupar les tasques d’informació, difusió, coordinació, avaluació i suport a totes aquelles persones, entitats, associacions interessades en el treball voluntari per a l’interès general, dins les àrees d’actuació de serveis socials, medi ambient, cultura, dinamització lingüística, joventut, esports, cooperació, educació i qualsevol altra àrea susceptible de treball voluntari, de necessitat o interès general o de naturalesa similar i ajustada a la llei.
Els objectius generals del Servei del Voluntariat són:
a) Sensibilitzar la societat sobre valors i accions fonamentats en l’altruisme, la solidaritat i el civisme.
b) Fomentar la iniciativa social en el desenvolupament d’accions de voluntariat.
c) Facilitar l’articulació de sector del voluntariat, tan pel que fa a associacions com a persones interessades.
d) Conèixer la realitat de les actuacions, recursos, necessitats i demandes socials existents en aquest àmbit.
e) Possibilitar l’accés a una formació adequada per a les persones que participin en l’acció voluntària organitzada.
f) Realitzar una recerca d’informació sobre necessitats i recursos existents i dades útils per a totes les actuacions pròpies de l’Agència i del voluntariat en general
Article 8. Funcions del Servei del Voluntariat
Les funcions del Servei del Voluntariat són:
a) Orientar a les persones interessades en els programes de voluntariat municipals que poden ser més adients als seus interessos i necessitats.
b) Organitzar i coordinar distintes activitats de formació (cursos, xerrades, etc...) per a les persones que participen en els programes de voluntariat municipal de les distintes àrees
c) Dur el seguiment de les persones voluntàries en els programes a través de sessions de treball.
d) Dur el registre d’altes i baixes de persones voluntàries en tots els programes de voluntariat municipal.
e) Realitzar activitats de sensibilització i reconeixement a la tasca voluntària.
f) Establir un model global de gestió del voluntariat municipal a partir de les necessitats i interessos expressats per les distintes Àrees municipals respecte a voluntariat.
g) Fer el seguiment dels programes de voluntariat de les distintes Àrees.
h) Dur a terme la intermediació entre els programes de voluntariat municipals i les persones interessades en participar‐hi, a través d’una borsa de voluntariat.
i) Facilitar a les diferents àrees la tramitació administrativa del voluntariat (acord de col·laboració, carnet, ...).
Article 9. De l’organització del voluntariat municipal.
El Servei del Voluntariat de l’Ajuntament de Lloseta s’organitzarà d’acord amb les següents apartats:
a) Requisits de les persones voluntàries.
Podran ser persones voluntàries i incorporar‐se com a tals, totes les persones físiques majors de 18 anys, i menors (a partir de 16 anys) degudament autoritzades per la seva mare, para o persona que ostenti la tutela, que compleixin els requisits, d’acord amb l’assignació que determini per a cada programa de voluntariat, mitjançant la qual es pugui conèixer la idoneïtat del perfil personal, els coneixements i la formació necessària a la tasca de voluntariat a desenvolupar.
b) Assignació de la persona voluntària a la tasca a desenvolupar
L’assignació es realitzarà per cada programa o proposta del Servei del Voluntariat. En el cas en què el voluntari/a assignat sigui menor d’edat, el Servei haurà de vetllar pel compliment de la normativa relativa a menors.
c) Incorporació de la persona voluntària a la tasca.
La incorporació de la persona voluntària es farà sempre mitjançant sol·licitud de la persona interessada i el Servei del Voluntariat en farà la valoració oportuna.
La persona voluntària sempre s’incorporarà al programa mitjançant la signatura d’un acord amb la Regidoria responsable del programa al que accedeixi. Aquest acord establirà, entre d’altres, les funcions, el temps de durada, el coneixement i l’acceptació d’aquest Reglament.
El Servei del Voluntariat canalitzarà les peticions de les persones interessades en realitzar accions de voluntariat als diferents programes municipals a través de la seva inscripció a la borsa de voluntariat i adjuntant còpia de DNI o passaport, sempre en el marc de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de caràcter personal, i especialment
d) Acreditació.
El voluntari municipal haurà de disposar de distintius que acreditin la seva condició.
A proposta del Servei de Voluntariat, es realitzarà el nomenament de voluntari municipal.
Posteriorment, es lliurarà l’acreditació personal consistent en un carnet de voluntariat municipal. Aquest carnet haurà de ser retornat a l’Ajuntament en acabar l’acció voluntària i quedarà anul·lat a tots els efectes. La persona voluntària serà responsable única de l’ús que es pugui fer de seu carnet.
e) Assegurança.
L’Ajuntament ha de subscriure una pòlissa d’assegurança que cobreixi els voluntaris durant l’execució de les accions de voluntariat, tant pel que fa a les possibles responsabilitats civils davant terceres persones, com pel que fa als accidents personals esdevinguts a conseqüència de la prestació de la seva cooperació voluntària.
f) Baixes dins els programa.
La relació de col·laboració voluntària amb el programa de voluntariat municipal finalitzarà a petició de la persona interessada, per mort d’aquesta, per declaració d’incapacitat, per inhabilitació per a l’exercici de càrrecs públics per sentència ferma, per sol·licitud de baixa temporal o definitiva, per expulsió del programa o pèrdua d’algun requisit d’accés a la incorporació de voluntari.
Són causes d’expulsió del programa el mal ús de la condició de voluntari, la incorrecció o negligència en el desenvolupament de l’acció de voluntariat, i qualsevol altra en contra de la naturalesa pròpia del voluntariat.
Un cop acordada la baixa i notificada a la persona interessada, aquesta ha de retornar el carnet. En tot cas, a petició de la persona interessada s’ha de lliurar un document en què constin els serveis prestats i la causa per la qual es va acordar la baixa.
g) Mecanismes de control.
Cada Àrea municipal haurà de dur a terme el seguiment i l’avaluació de l’acció voluntària als seus programes. El Servei del Voluntariat realitzarà el seguiment general de la incorporació i finalització del voluntariat municipal.
Article 10. Formació del voluntariat municipal
El Servei del Voluntariat coordinarà la realització d’accions formatives que es realitzin amb l’objectiu d’aconseguir que l’acció dels voluntaris pugui ser de qualitat.
Aquesta formació es realitzarà tenint present, per una banda, una formació bàsica sobre el fet voluntari i, per altra, una més específica, que reculli les característiques pròpies del voluntariat de cada programa municipal.
Aquesta formació pot ser impartida a partir de cursos, tallers, conferències o les iniciatives de formació que millor s’adaptin als distints programes municipals.
DISPOSICIÓ FINAL
El present Reglament entrarà en vigor el mateix dia en que es publiqui al Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat el que estableix la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les Bases de Règim local.- Lloseta, a 19 de gener de 2016.- El Batlle. Tolo Moyá Ferragut”.-