Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE CAMPOS
Núm. 10633
Reglament regulador de l'estacionament per a persones amb discapacitat i concessió de zona de prohibició d'estacionament
Versió PDF
Una vegada finalitzat el termini d’exposició pública sense que s’hagin presentat al·legacions, ha resultat aprovada definitivament la modificació del Reglament municipal regulador de l’estacionament per a persones amb discapacitat i concessió de zona de prohibició d’estacionament.
Es publica el text íntegre del mateix, per a la seva entrada en vigor i aplicació, en compliment del previst a l’article 103, de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local, que és el següent:
“REGLAMENT MUNICIPAL REGULADOR DE L’ESTACIONAMENT PER A PERSONES AMB DISCAPACITAT I CONCESSIÓ DE ZONA DE PROHIBICIÓ D’ESTACIONAMENT. (Ple 28/07/2016)
Objecte
El present reglament té com objecte regular les normes relatives a la tramitació i concessió de la targeta d’aparcament de vehicles per a persones amb discapacitat i problemes greus de mobilitat, així com també, regular les normes relatives a la tramitació i concessió de zona de prohibició d’estacionament.
Normes Generals
Article 1. Normes generals
1.1.- Els/les titulars de la targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat tindran dret a :
a) Aparcar el vehicle per més temps de l’autoritzat a la zona d’estacionament de temps limitat.
b) Utilitzar les places d’aparcament reservades a persones amb mobilitat reduïda.
1.2.- Les persones que acreditin mitjançant informe del metge de capçalera la seva necessitat d’utilitzar ajudes tècniques tals com caminadors, cadires de rodes i/o crosses tindran dret a:
a) a la zona de prohibició d’estacionament davant la sortida del seu domicili habitual de residència. Aquesta prohibició només s’aplicarà als casos en què les dimensions de la vorera no siguin les adequades per maniobrar les ajudes tècniques, i per aquest fet obstaculitzin l’entrada i la sortida del sol·licitant.
Article 2. Concessió de targetes per a persones amb greus problemes de mobilitat
2.1.- Les característiques de la targeta per a persones amb greus problemes de mobilitat queden regulades a l’article 34 del Decret 110/2010 del 15 d’octubre del Govern de les Illes Balears (BOIB 157 del 29 d’octubre de 2010) per el qual es regula l’estacionament de vehicles i concessió de targetes per a persones amb problemes greus de mobilitat.
2.2.- Requisits:
a) Estar empadronat al terme municipal de Campos
b)Tenir certificat de la condició legal de discapacitat de la Direcció General d’Atenció a la Dependència.
c) Tenir dictàmen sobre l’existència de problemes greus de mobilitat
d) En casos de què la persona sol·licitant sigui estrangera ha de tenir la seva situació administrativa regularitzada.
e) Haver realitzat el pagament de la taxa obligatòria prevista per a l’expedició de models oficials.
2.3.- Documentació a aportar:
a) Original i fotocòpia del DNI o NIE.
b) Original i fotocòpia del certificat de la condició legal de discapacitat
c) Original i fotocòpia del dictàmen sobre l’existència de problemes greus de mobilitat
d) En el cas de persona estrangera que estigui en possessió de la targeta concedida en el seu país d’orígen, haurà de presentar l’original i fotocòpia de la condició legal de discapacitat i el dictàmen de l’existència de problemes greus de mobilitat traduïts per l’òrgan competent, així com també, els acords amb els seus respectius estats.
e) Resguard del pagament de la taxa d’expedició de models oficials de la Agència Tributària de les Illes Balears.
f) Dues fotografies de carnet idèntiques del sol·licitant de la targeta.
2.4.- Procediment de Concessió:
Les persones titulars de les targetes o els tutors legals en cas de menors d’edat i/o en casos d’incapacitacions hauran de presentar la sol·licitud amb la documentació requerida als Serveis Socials Comunitaris Bàsics de Campos, els quals valoraran la sol·licitud i resoldran en el termini de 15 dies.
2.5.- Procediment de Renovació:
Tant si el certificat de greus problemes de mobilitat, emès per la Direcció General de Serveis Socials, és provisional com definitiu, cal renovar el certificat a la mateixa Direcció i dur-ho, renovat, juntament amb el certificat de la condició legal de discapacitat, dues fotos de carnet idèntiques i actualitzades, el DNI en vigor i la targeta antiga.
Article 3. Tramitació i concessió de zona de prohibició d’estacionament
3.1. Característiques:
a) La zona de prohibició d’estacionament es mantindrà vigent sense restriccions horàries.
b) S’ubicarà davant la sortida del domicili habitual de la persona sol·licitant
c) Es senyalitzarà mitjançant la pintura al terra del símbol internacional d’accessibilitat
d) La zona de prohibició d’estacionament es concedirà per un termini d’un any, passat el qual caldrà procedir a la renovació.
3.2. Requisits:
a) Estar empadronat al municipi de Campos
b) Tenir una mobilitat reduïda, sent necessari l’ús d’ajudes tècniques per deambular tals com; bastons, caminadors i/o cadira de rodes. Aquesta necessitat ha de ser acreditada pel metge de capçalera mitjançant informe metge.
c) Tenir dificultats de maniobra amb les ajudes tècniques tant en la sortida com en l’entrada a la seva vivenda habitual per les dimensions de la vorera.
3.3. Documentació a aportar:
a) Original i fotocòpia del DNI o NIE
b) Instància degudament complimentada exposant els motius de la sol·licitud.
c) Original de l’informe mèdic del metge de capçalera que acrediti la necessitat d’ús d’ajudes tècniques tals com bastons, caminadors i/o cadira de rodes per deambular.
3.4. Procediment de concessió:
Les persones que acreditin la seva necessitat d’ús d’ajudes tècniques per deambular i tinguin dificultats per sortir i entrar de la seva vivenda habitual presentaran una instància amb la documentació requerida als Serveis Socials Comunitaris Bàsics, amb registre d’entrada a l’Ajuntament, els quals la remetran al departament de vies i obres de l’ajuntament, departament competent en pintar al terra del símbol internacional d’accessibilitat. El termini de la pintada dependrà de la disponibilitat dels tècnics del departament d’infraestructures.
Els/les titulars de les reserves estan obligats a comunicar qualsevol modificació de les circumstàncies que van permetre la concessió de la pintada davant l’entrada i sortida de la seva vivenda habitual. Així mateix queden obligades les persones familiars en cas de defunció o ingrés permanent en centre assistencial del/la titular de la reserva.
3.5 Procediment de renovació:
Les persones que disposin del símbol internacional d’accessibilitat davant l’entrada i la sortida de la seva vivenda habitual estaran obligats a presentar la renovació del símbol presentant una instància nova i la documentació requerida actualitzada. Si no es així, el símbol quedarà sense vigència, amb el que aquest fet suposa.
Article 4. Drets i Deures de les persones destinatàries dels serveis socials
4.1. Drets de les persones destinatàries dels serveis socials:
Les persones destinatàries dels serveis socials tenen els drets següents:
a) Dret a accedir al sistema de serveis socials en condicions d’igualtat sense discriminació per raó de lloc de naixement, idioma, ètnia, sexe, orientació sexual, estat civil, situació familiar, edat, discapacitat, religió, ideologia, opinió o qualsevol altra condició personal o social.
b) Dret a rebre informació suficient i verídica, en termes comprensibles, sobre les prestacions i els recursos disponibles i sobre els requisits necessaris per accedir als serveis, i també sobre altres recursos de protecció social i sobre les competències de les administracions públiques en aquest àmbit. Per fer-ho efectiu, s’ha de disposar dels ajuts i els suports necessaris per comprendre la informació que els sigui donada si tenen dificultats derivades del desconeixement de la llengua, si tenen alguna discapacitat o per altres raons que ho justifiquin.
c) Dret a rebre la valoració de la seva situació i, si és procedent, la valoració de les necessitats socials dels familiars o de les persones que en tenen cura, en un llenguatge clar i entenedor.
d) Dret a disposar d’un pla individual d’atenció personal o familiar d’acord amb la valoració de la seva situació, que han d’aplicar tècnicament professionals mitjançant procediments reconeguts i acreditats.
e) Dret a estar informades del procés d’intervenció social i a participar en l’elecció dels serveis o les prestacions entre les opcions que els presentin les administracions, sempre que aquests fets no vagin en contra del normal desenvolupament de l’atenció o perjudiquin a qualcuna de les parts que hi intervenen.
f) Dret a rebre informació prèvia amb relació a qualsevol intervenció que els afecti, per tal que hi puguin donar consentiment específic i lliure.
g) Dret a renunciar a les prestacions i als serveis concedits en els termes establerts per la legislació vigent, llevat que la renúncia afecti els interessos de les persones menors d’edat o de persones incapacitades o presumptament incapaces.
h) Dret a la confidencialitat respecte de la informació que coneguin els serveis socials, d’acord amb la legislació de protecció de dades de caràcter personal.
i) Dret a l’accés, en qualsevol moment, al seu expedient individual, d’acord amb el que estableix la legislació vigent, i en tot el que no vulneri el dret a la intimitat de terceres persones.
j) Dret a l’assignació de personal professional de referència, en els termes establerts reglamentàriament.
k) Dret a la participació regulada en el títol IV d’aquesta llei.
l) Dret a rebre serveis de qualitat i a conèixer els estàndards establerts a aquest efecte.
m) Dret a suggerir i a fer reclamacions.
o) Dret a la continuïtat de la prestació dels serveis en les condicions establertes o convingudes.
p) Dret a ser orientades cap a altres recursos alternatius que siguin necessaris.
q) La resta de drets que estableixi la normativa reguladora del servei.
4.2. Deures de les persones destinatàries de serveis socials:
a) Complir les normes, els requisits, les condicions i els procediments establerts en les prestacions i els serveis; seguir el programa d’atenció i les orientacions que s’hagin acordat amb el personal professional competent, i comprometre’s a participar activament en el procés.
b) Facilitar informació verídica sobre les circumstàncies personals, familiars i econòmiques, sempre que el seu coneixement sigui necessari per valorar i atendre la seva situació, i també comunicar les variacions que es produeixin.
c) Destinar la prestació econòmica a la finalitat per a la qual fou concedida.
d) Acudir a les entrevistes a les quals les citi el personal professional dels serveis socials.
e) Contribuir al finançament del cost del servei quan es tengui capacitat econòmica i així s’estableixi normativament.
f) Informar sobre qualsevol canvi que es produeixi quant a la seva situació personal, familiar, social i econòmica, que pugui donar lloc a modificar, suspendre o extingir la prestació.
g) Complir el reglament de règim intern.
h) Signar el contracte assistencial pertinent amb l’entitat prestadora del servei.
i) La resta de deures que estableixi la normativa reguladora del servei.
Article 5. Règim sancionador
4.1 La utilització de fotocòpies de la targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat, a banda de no sortir efectes pel gaudi dels drets establerts a l’article 1, donarà lloc, en la primera ocasió en què es detecti la infracció, a la notificació a la persona titular de la targeta o el/la tutor legal en cas de ser menor d’edat d’aquesta circumstància, advertint-lo que en cas de repetir-se aquest fet podrà ser sancionat.
4.2 En cas de repetir-se la utilització de fotocòpies un cop advertit el titular d’aquest fet, serà objecte de sanció, procedint a la retirada de la targeta durant el període d’un any.
4.3. La utilització de la targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat en la modalitat de no conductor quan no sigui per acompanyar o recollir a la persona titular, a banda de no sortir efectes pel gaudi dels drets establerts en l’article 1, donarà lloc a la imposició al/la conductor d’una sanció per un import de 100,00€
4.4 La utilització incorrecte de la targeta per a persones que no siguin conductors de la persona amb discapacitat i per a persones que no tinguin condició de persones amb mobilitat reduïda suposarà la retirada immediata de la targeta, deixant-la sense efecte.
4.5. L’estacionament reservat davant l’entrada i sortida de la vivenda habitual per una persona que acrediti la necessitat d’ús d’ajudes tècniques tals com bastons, caminadors i/o cadira de rodes haurà de ser renovat cada any. La no renovació anual de dit estacionament significarà deixar sense efectes el símbol i la posterior eliminació d’aquest del paviment del carrer.
Disposició Transitòria
Els/les titulars de les targetes per a persones amb greus problemes de mobilitat concedides amb anterioritat a l’aprovació del present reglament es regularan per la normativa vigent, el decret 110/2010 de 15 d’octubre, per el qual s’aprova el Reglament per a la millora de la accessibilitat i la supressió de barreres arquitectòniques (article 34). Una vegada concedida la renovació, aquesta es regirà pel present reglament.
Els/les titulars, o els familiars que els representin, de les reserves d’estacionament concedides amb anterioritat a l’aprovació del present reglament, disposaran d’un termini de sis mesos des de l’endemà de la publicació d’aquest reglament per presentar al departament de serveis socials la instància de renovació i documentació actualitzada que es requereix en aquest reglament. Posteriorment aquest departament valorarà les sol·licituds. En el cas de què la valoració sigui favorable es seguirà mantenint el símbol, en cas de què aquesta sigui desfavorable, el departament de serveis socials notificarà la valoració desfavorable al departament competent perquè es procedeixi a la eliminació del símbol. Un cop transcorregut l’esmentat termini sense presentar la sol·licitud de renovació es considerarà caducada la reserva procedint a la retirada de la senyalització corresponent.
Disposició final.
D’acord amb el que disposa l’article 103 de la Llei 20/2006, de 15 de desembre, municipal i de règim local de les Illes Balears, aquesta Ordenança entrarà en vigor, un cop aprovada definitivament per la Corporació, a partir de la data en què es publiqui el seu text íntegre en el Butlletí Oficial de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i sempre que hagi transcorregut el termini previst a l’article 113 de l’ esmentada Llei.” -------------------------------------------------
Campos, 13 de setembre de 2016
El batle
Sebastià Sagreras Ballester