Secció I. Disposicions generals
AJUNTAMENT DE SANT ANTONI DE PORTMANY
Núm. 10173
Aprovació definitiva del Reglament regulador d'ús de espais i materials municipals
Versió PDF
El Ple de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany, en la sessió ordinària celebrada el 31 d'agost de 2016, va acordar aprovar expressament amb caràcter definitiu la redacció final del text del Reglament regulador d'ús de espais i materials municipals, una vegada resoltes les reclamacions presentades i incorporades les modificacions derivades de les reclamacions estimades. La qual cosa es fa pública per a general coneixement, en compliment del que disposa l'article 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.
«REGLAMENT D'ÚS DE MATERIAL MUNICIPAL I ESPAIS MUNICIPALS
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
L'element associatiu és, avui dia, clau en el procés de construcció d'una societat més participativa i més democràtica, i constitueix també un factor essencial per al progrés social. És necessària la participació de la ciutadania a través de les entitats i associacions, imprescindibles per a preservar la riquesa social i cultural de la comunitat, les quals són també un factor actiu a l'hora de tractar les qüestions que afecten els diferents actors socials que representen.
La cessió d'espais, locals i materials municipals a les diferents entitats i associacions és un dels pilars fonamentals de la política de foment de l'associacionisme i la participació. La possibilitat de tenir un espai i utilitzar materials permet a les associacions tenir visibilitat i identitat, a més de possibilitar-los un espai per poder desenvolupar les seues activitats, aconseguir els objectius expressats en els seus estatuts, facilitar un punt de trobada als seus membres i crear espais de referència a la resta de la ciutadania.
1. Objecte.
Aquest Reglament té per objecte la regulació de les condicions d'utilització de material de propietat municipal (taules, cadires, graelles, escenari per peces, etc.), per tal d'obtenir una òptima utilització i conservació del mobiliari, així com dels diferents espais municipals, en moltes ocasions escassos.
La raó de ser d'aquest Reglament es fonamenta bàsicament en la demanda que hi ha d'aquest tipus de material i espais. Els ajuntaments no han de ser la competència de les empreses privades que es dediquen al lloguer d'aquest tipus d'elements; a més cal afegir que els recursos humans i el temps dels treballadors és limitat i hi ha moltes més tasques a desenvolupar en el dia a dia.
Per a la regulació i l'adequada gestió i atenció a les necessitats d'equipament hi haurà a la Regidoria de Participació Ciutadana un Registre públic amb:
a) La relació de locals municipals i espais cedits a les entitats ciutadanes.
b) La relació de locals municipals susceptibles de cessió i utilització per les entitats ciutadanes.
2. Sol·licitud.
Els interessats a fer ús del material o espai públic abans esmentat han de presentar una sol·licitud a través d'un registre d'entrada a les oficines de l'Ajuntament, en el seu horari habitual d'atenció al públic. Aquesta es presentarà amb una antelació mínima de 7 dies.
A la instància s'han de descriure els següents apartats:
a) Identificació de l'entitat o associació responsable i el seu representant legal o, si escau, la persona física demandant.
b) Data per a la qual se sol·licita el material o l'espai.
c) Descripció i objecte de l'activitat.
d) Descripció del material (nombre i característiques) o espai (característiques) que es necessita.
e) Data en què es tornarà el material o període de temps en el qual es farà servir l'espai.
3. Procediment d'atorgament del material o l'espai.
Les sol·licituds de material seran ateses en relació a l'ordre d'entrada en el registre. S'ha de donar resposta a aquestes sol·licituds sempre que l'Ajuntament tengui disponibilitat. És important destacar que l'Ajuntament té la prioritat d'ús a l'hora de realitzar les activitats que es puguin derivar del seu dia a dia.
a. Ordre de concessió de material:
1. Les associacions, escoles, clubs de diferent índole del poble, tenen dret a l'ús d'aquest material sempre que ho sol·licitin de manera adequada i que l'Ajuntament tengui possibilitat de cedir-los-el.
2. Grups de vesins poden fer ús un cop l'any, sempre que: siguin un mínim de 50 persones, recullin i tornin el material al lloc indicat.
b. Ordre de concessió d'espais municipals:
Pel que fa a les sol·licituds d'espais municipals, seran ateses en relació a l'ordre d'entrada en el registre i l'ordre recollit en la següent llista. S'ha de donar resposta a aquestes sol·licituds sempre que l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany en tengui disponibilitat. És important destacar que l'Ajuntament té la prioritat d'ús a l'hora de realitzar les activitats que es puguin derivar del seu dia a dia.
1. Associacions de vesins, de gent gran, esportives i colles que estiguin registrades en el Registre d'Associacions de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.
2. La resta d'Associacions que estiguin al Registre d'Associacions de l'Ajuntament de Sant Antoni de Portmany.
3. La resta d'associacions.
4. Persones físiques per a ús privatiu.
L'Ajuntament es fa càrrec de les despeses de subministrament d'aigua, electricitat i altres corrents, així com del manteniment general de l'edifici que es tracti.
Pel que fa al cost de la utilització d'aquest espai per una associació, entitat o persona física serà el que recull l'Ordenança Fiscal núm. 25 reguladora de la taxa per a la utilització d'espais socioculturals municipals, cerimònies i matrimonis.
En el cas de la cessió d'un espai municipal de manera regular o continuada en el temps, l'Ajuntament i Associació hauran de signar un conveni de col·laboració que fixarà les característiques d'aquesta cessió i el període per al qual s'atorga. El període màxim de cessió serà de 3 anys, havent-se de renovar la sol·licitud, a petició de l'associació o entitat, un cop transcorregut aquest termini.
4. Causes de denegació del material i/o l'espai
a) Manca de possibilitats o d'estoc.
b) En cap cas es farà cessió d'aquest material per a festes privades com: aniversaris, batejos, casaments, comunions...
c) Activitats que puguin fer un mal ús d'aquest material o un mal ús de l'espai.
d) En els casos en què s'hagi fet un mal ús del material o espai cedit en alguna ocasió prèvia.
5. Causes de revocació de la cessió.
L'autorització podrà ser revocada discrecionalment per la Regidoria de Participació Ciutadana abans de l'acabament del termini concedit, previ requeriment per a al·legacions i mitjançant resolució motivada, en els següents casos:
a) Incompliment de les obligacions recollides en el punt 6 d'aquest Reglament.
b) Provocar danys a les instal·lacions o materials cedits.
c) Provocar molèsties als altres usuaris i/o als vesins.
d) Realitzar activitats il·lícites.
e) No utilitzar l'espai cedit durant un període de 6 mesos seguits.
f) Quan per causa justificada es necessiti el local per a finalitats d'interès públic.
6. Obligacions dels usuaris.
a) Fer un ús del material i/o l'espai per a la raó per la qual ha estat sol·licitat.
b) Conservar i mantenir el material i espai en condicions òptimes.
c) Retornar el material o espai a l'estat en què ha estat cedit, i en cas contrari fer-se càrrec segons els criteris que establirà el consistori.
d) En cap cas es podrà cedir el material o espai cedit per l'Ajuntament a terceres persones, ja sigui de manera parcial o total.
e) Comunicar qualsevol tipus de desperfecte o dany que es pugui observar o que s'hagi pogut causar durant el desenvolupament de l'activitat.
f) Les entitats beneficiàries no poden fer a l'espai cap tipus d'obra ni actuació sense l'expressa autorització de l'Ajuntament de Sant Antoni.
g) Pagar la quota corresponent a l'ús de l'espai municipal en el cas d'activitats privades. Aquesta quota serà cobrada per l'Ajuntament directament i mai per un tercer.
Disposició Final.
Aquest Reglament entrarà en vigor als quinze dies de la seua publicació íntegra en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, de conformitat amb els articles 65.2 i 70.2 de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local, i romandrà en vigor fins a la seva modificació o derogació expressa.»
Contra aquest acord, s'hi pot interposar el recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia de les Illes Balears, amb seu a Palma, en el termini de dos mesos comptadors a partir de l'endemà de la publicació d'aquest anunci, de conformitat amb l'article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Tot això sense perjudici que es pugui exercir qualsevol altre recurs que s'estimi pertinent.
A Sant Antoni de Portmany, 5 de setembre de 2016.
L'Alcalde,
José Tur Torres