Secció III. Altres disposicions i actes administratius
ADMINISTRACIÓ DE LA COMUNITAT AUTÒNOMA
SERVEI D'OCUPACIÓ DE LES ILLES BALEARS
Núm. 10188
Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, de 8 de setembre de 2016, per la qual s’aprova la convocatòria de beques per a l’estudi del programa de segona oportunitat per a persones joves desocupades d’entre 18 i 29 anys inscrites en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil, finançada pel Fons Social Europeu a través del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil per al període 2014-2020 i de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, per al període 2016-2017
Versió PDF
Expedient de tramitació anticipada de despesa corresponent a l’exercici 2017/Decret 75/2004 segons Resolució del conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del Servei d’Ocupació de les Illes Balears de data 25 de juliol de 2016
En les seves conclusions sobre el Marc Financer Pluriennal (2014-2020) de 8 de febrer de 2013, el Consell Europeu, va reconèixer la situació particularment difícil de les persones joves en determinades regions, va decidir crear una iniciativa sobre ocupació juvenil, amb una dotació de 6.000 milions d’euros pel període 2014-2020, per donar suport a les mesures establertes en el paquet d’ocupació juvenil que proposà la Comissió el 5 de desembre de 2012 i, en particular, la Garantia Juvenil, amb l’objectiu d’integrar en el mercat laboral els joves que ni fan feina, ni estudien ni reben formació. Posteriorment, el 22 d’abril de 2013, el Consell de la Unió Europea va adoptar la Recomanació sobre l’establiment de la Garantia Juvenil.
Atès que totes les regions espanyoles complien els requisits per ser beneficiàries d’aquesta iniciativa, i com a resposta de la Recomanació del Consell el 19 de desembre de 2013, el Govern d’Espanya va presentar a la Comissió Europea el Pla Nacional d’Implantació de la Garantia Juvenil que, en el marc de l’Estratègia d’Emprenedoria i Ocupació Jove, recull un catàleg comú d’actuacions que han de desenvolupar els organismes intermedis del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil amb l’objectiu de reduir la desocupació juvenil.
L’elaboració i posada en funcionament d’aquest programa operatiu, en el marc del Fons Social Europeu, i com a contribució a l’estratègia 2020 de la Unió per un creixement intel·ligent, sostenible i integrador i a l’assoliment de la cohesió econòmica, social i territorial, va ser acordat pel Govern d’Espanya, en coordinació amb les comunitats autònomes, els interlocutors socials i altres agents interessats, amb l’objectiu d’instrumentalitzar la programació de la Iniciativa d’Ocupació Juvenil i articular la implantació del Sistema Nacional de Garantia Juvenil a través de l’eix 5 “Integració sostenible en el mercat de treball de les persones joves que no estan ocupades, ni participen en els sistemes d’educació ni formació, en particular en el context de la Garantia Juvenil.”
Les accions dirigides als joves inscrits en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil previstes en aquesta convocatòria poden estar cofinançades, en un percentatge d’un màxim del 85 %, pel Fons Social Europeu en el marc del Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020, Eix 5 “Integració sostenible en el mercat de treball de les persones joves que no es troben ocupades, ni participen en els sistemes d’educació ni formació, en particular en el context de la garantia juvenil”, Prioritat d’Inversió 8.2 “Integració sostenible en el mercat de treball de les persones joves, en particular d’aquelles no ocupades i no integrades en els sistemes d’educació o formació, i també els joves que corren el risc de patir exclusió social i els procedents de comunitats marginades, a través de l’aplicació de la Garantia Juvenil”, Objectiu Específic 8.2.2 “Millorar les aptituds i les competències professionals de les persones joves, en particular d’aquelles no ocupades i no integrades en els sistemes de formació o educació, i també els joves que corren el risc de patir exclusió social i els qui procedeixin de comunitats marginades, incorporant en tot moment la perspectiva de gènere i fomentant la igualtat d’oportunitats, amb la finalitat de reforçar-ne l’ocupabilitat.”
La situació laboral dels joves a les Illes Balears també està sotmesa a dificultats importants. L’any 2015 la taxa d’atur dels joves entre 16 i 24 anys era del 42,2 %, una xifra molt superior a la del conjunt de la població activa, el 17,3 %, igualment massa elevada. Sens dubte, la crisi econòmica ha tingut un impacte molt fort en l’ocupació dels joves menors de 30 anys. De fet, entre 2008 i 2015 l’ocupació dels joves es reduí en 33.600 persones, un 32,8 %. Tanmateix, atribuir a la crisi la pèrdua de dinamisme laboral dels joves seria distorsionar una imatge no completa. En efecte, l’ocupació dels joves menors de 30 anys no aprofità el creixement de l’ocupació del conjunt del mercat de treball balear durant l’anterior etapa expansiva prèvia a la crisi encetada el 2008. Per tant, ens trobam amb un problema estructural que es manifesta tant en les etapes expansives com, amb especial virulència, durant la crisi econòmica anterior. No obstant això, el pes de l’ocupació dels joves sobre l’ocupació total no ha deixat de caure, i ha passat del 26,0 % el 2005 al 19,2 % el 2010 i el 15,9 % el 2015.
Entre els elements que expliquen les dificultats dels joves per presentar més ocupabilitat, en destaquen les mancances en l’àmbit educatiu i de formació. Al respecte, la taxa d’abandonament primerenc dels joves balears és la més alta d’entre totes les comunitats autònomes. En aquest mateix sentit, el percentatge de joves desocupats sense estudis obligatoris és molt alt i esdevé un coll de botella molt gran perquè s’integrin en el mercat de treball. És més, la manca d’estudis obligatoris es presenta fins i tot com una dificultat afegida per a la inclusió formativa. Tot plegat, esdevé fonamental per avançar en l’ocupabilitat de les persones joves desocupades esmerçar polítiques que ajudin a les persones joves que abandonaren prematurament els estudis i no obtingueren els estudis obligatoris a reincorporar-se al sistema educatiu. En aquest sentit, una de les causes que dificulten la reincorporació dels joves al sistema educatiu té a veure amb la necessitat de disposar de recursos econòmics, fet que pot provocar, en alguns casos, que s’abandoni la reincorporació als estudis davant una oferta de feina encara que sigui de durada molt curta. Per això, les mesures tendents a plantejar l’ús d’estímuls econòmics per incentivar la reincorporació al sistema educatiu en el marc de programes de segona oportunitat disposen d’un consens entre els experts com a mesura que incentiva la reincorporació al sistema educatiu i que redueix la probabilitat d’abandonament.
En el context d’aquest marc normatiu i aquesta realitat laboral, el SOIB vol incentivar la reincorporació al sistema educatiu d’aquells joves desocupats inscrits com a demandants d’ocupació i en el Sistema Nacional de Garantia Juvenil que varen abandonar de manera prematura els estudis i que cursin amb aprofitament un o diversos àmbits de coneixement de segon, tercer o quart d’ESO en els centres educatius per a persones adultes de les Illes Balears. Es tracta, així, de concedir beques d’èxit per a l’estudi de programes de segona oportunitat. Amb aquest estímul econòmic es pretén que la reincorporació en el sistema educatiu de tots aquests joves en suposi la incorporació futura al mercat laboral amb unes condicions de qualificació òptimes que en facilitaran la permanència.
Així, s’ha previst que l’import de la beca equivalgui a 426 euros per mes. Atès que el curs acadèmic dura un quadrimestre i consisteix en un màxim de tres àmbits de coneixement, l’import que s’ha de percebre per àmbit de coneixement cursat amb aprofitament ha de ser de 568 euros (426x4= 1704/3= 568 euros).
En aplicació de l’article 17.2 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de subvencions i de l’article 7.3 de l’Ordre de bases reguladores aprovada per Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013 la concessió d’aquestes beques s’ha de fer aplicant un criteri de resolució per rigorós ordre d’entrada de les sol·licituds en el registre general del SOIB o en els registres de les oficines que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de març, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària atès que, per la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.
Per això, en exercici de les competències atribuïdes pel Decret 37/2015, de 22 de maig, d’aprovació dels Estatuts del Servei d’Ocupació de les Illes Balears, d’acord amb les disposicions d’aplicació general i tenint en compte les disponibilitats pressupostàries, d’acord amb l’informe previ de la direcció general competent en matèria de pressuposts i de l’informe de la Intervenció General, dict la següent
RESOLUCIÓ
1. Aprovar la convocatòria de beques adreçada a persones joves desocupades d’entre 18 i 29 anys inscrites en el Servei d’Ocupació de les Illes Balears i en el fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil i alumnes de segon, tercer o quart d’ESO en els centres educatius de persones adultes de les Illes Balears durant els períodes lectius que comencen per octubre de 2016 i febrer de 2017, per tal que puguin presentar les sol·licituds corresponents a les beques per dur a terme els estudis de programes de segona oportunitat.
2. Les subvencions objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i a més per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears.
3. Aquestes accions s’integren en el Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil 2014-2020, Objectiu Específic 8.2.2 “Millorar les aptituds i les competències professionals de les persones joves, en particular d’aquelles no ocupades i no integrades en els sistemes de formació o educació, i també els joves que corren el risc de patir exclusió social i els qui procedeixin de comunitats marginades, i incorporant en tot moment la perspectiva de gènere i fomentant la igualtat d’oportunitats, amb la finalitat de reforçar-ne l’ocupabilitat.”
4. Ordenar la publicació d’aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears.
5. L’eficàcia d’aquesta resolució queda condicionada a la seva introducció dins el Pla Estratègic de subvencions per a l’any 2017, en compliment del que disposa l’article 6.1 del Text Refós de la Llei de Subvencions i a l’existència de crèdit adequat i suficient en l’exercici 2017.
Interposició de recursos
Contra aquesta Resolució -que exhaureix la via administrativa- es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant el conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB, en el termini d’un mes comptador des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 57 de la Llei 3/2003, de 26 de març, de règim jurídic de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears, i l’article 116 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
També es pot interposar directament un recurs contenciós administratiu davant el Jutjat Contenciós Administratiu, en el termini de dos mesos comptadors des de l’endemà d’haver-se publicat en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, d’acord amb l’article 46 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Palma, 8 de setembre de 2016
El conseller de Treball, Comerç i Indústria i president del SOIB
Iago Negueruela i Vàzquez
ANNEX 1
Convocatòria per concedir beques per a l’estudi de programes de segona oportunitat finançada pel Programa Operatiu d’Ocupació Juvenil, pel Fons Social Europeu i la Iniciativa d’Ocupació Juvenil, durant el període 2016-2017
1. Objecte
Aquesta Resolució té per objecte establir la convocatòria de beques d’èxit adreçada a les persones joves desocupades que cursin estudis de segon, tercer o quart d’ESO en els centres educatius de persones adultes de les Illes Balears durant el curs acadèmic 2016-2017 (cursos acadèmics octubre-febrer i febrer-juny).
Aquestes beques adopten la forma de barems estàndard de costs unitaris, atès el que disposen els articles 67 i 68 del Reglament (UE) Núm. 1303/2013 i l’article 14 del Reglament (UE) Núm. 1304/2013 sobre el Fons Social Europeu.
2. Finalitat
La finalitat d’aquesta convocatòria és concedir beques per dur a terme estudis de programes de segona oportunitat, esmentades en el punt anterior. Mitjançant aquestes beques d’èxit, es pretén incentivar el retorn al sistema educatiu d’aquelles persones joves desocupades que abandonaren de manera primerenca els estudis i que no disposen del títol d’Educació Secundària Obligatòria (ESO). Igualment, les beques esmentades també tenen com a finalitat augmentar la probabilitat de finalització amb èxit dels estudis obligatoris alhora que se’n redueix l’abandonament per causes econòmiques.
3. Normativa d’aplicació
Les beques objecte d’aquesta convocatòria es regeixen per la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions i pel Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions, i per l’Ordre de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, per la qual s’estableixen les bases reguladores de les subvencions en matèria de polítiques actives d’ocupació gestionades pel Servei d’Ocupació de les Illes Balears (BOIB núm. 146 de 24 d’octubre de 2013).
4. Crèdit
1. El crèdit inicialment assignat a aquesta convocatòria és de 2.500.000,00 euros amb càrrec a la partida pressupostària 76101 322D03 capítol 4 19114, 1.250.000,00 euros per al curs acadèmic d’octubre de 2016 a febrer de 2017 i 1.250.000,00 euros per al curs acadèmic de febrer a juny de 2017. Si existís romanent en qualsevol dels dos cursos acadèmics ha de passar a incrementar el crèdit de l’altre període fins que s’exhaureixi el crèdit destinat per a cada curs acadèmic.
Aquesta resolució queda condicionada a l’existència de crèdit adequat i suficient en l’exercici 2017.
2. Si no s’exhaureix el crèdit assignat al curs acadèmic octubre-febrer es destinarà a la concessió de les beques del curs febrer-juny i viceversa.
3. Sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permetin es pot augmentar l’import d’aquesta convocatòria.
5. Persones beneficiàries
1. Podran tenir la condició de persones beneficiàries de les beques els alumnes de segon, tercer o quart d’ESO dels centres d’educació per a persones adultes de les Illes Balears que reuneixin els requisits següents:
a. Tenir més de 18 anys i menys de 30 en el moment de la sol·licitud.
b. Estar inscrit com a demandant d’ocupació desocupat en el Servei d’Ocupació de les Illes Balears.
c. Estar inscrit en el fitxer del Sistema Nacional de Garantia Juvenil, amb la condició de persona beneficiària, per la qual cosa s’han de complir les següents circumstàncies:
d. Haver finalitzat amb aprofitament almenys un dels àmbits de coneixement de segon, tercer o quart d’ESO cursat en qualcun dels centres d’educació per a persones adultes de les Illes Balears.
El Servei d’Ocupació de les Illes Balears ha de comprovar d’ofici les circumstàncies a, b i c.
2. No poden ser beneficiàries les persones en les quals es doni alguna de les circumstàncies relacionades en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de setembre, ni en l’article 11 de la Llei 11/2016, de 28 de juliol, d’igualtat de dones i homes (BOIB núm. 99, de 4 d’agost).
6. Presentació de sol·licituds
1. Les sol·licituds s’han de formalitzar en el model que facilita el Servei d’Ocupació de les Illes Balears i que es troba a disposició de les persones interessades en el web www.soib.es i s’han de presentar en el termini de quinze dies naturals posteriors a la finalització de cada un dels terminis de matriculació (setembre i febrer, respectivament). Els alumnes que tinguin la intenció de matricular-s’hi, a més, del segon curs acadèmic (febrer-juny de 2017), també hauran de presentar la sol·licitud de la beca d’èxit per aquest segon període durant el primer termini de sol·licituds.
2. Un cop presentada la sol·licitud de participació en el programa de beques de segona oportunitat, el SOIB verificarà el compliment dels requisits per ser beneficiari d’un programa de Garantia Juvenil, esmentats a l’apartat 5.1 c.
3. Les sol·licituds s’hauran de presentar en el registre del Servei d’Ocupació de les Illes Balears o en qualsevol altre lloc previst en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
4. Amb la sol·licitud s’ha d’adjuntar la documentació següent:
a. Document D52, declaració responsable de veracitat de les dades bancàries aportades (a disposició en el web del SOIB).
b. Còpia de l’imprès de matriculació.
c. D’acord amb l’article 6 de la Llei 11/2007, de 22 de juny, d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm. 150, de 23 de juny), amb l’article 2 del Reial Decret 1671/2009, de 6 de novembre, que desenvolupa parcialment la Llei 11/2007 d’accés electrònic dels ciutadans als Serveis Públics (BOE núm. 278, de 18 de novembre) la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir el certificat telemàtic de la Seguretat Social que acrediti que l’entitat que sol·licita la subvenció està al corrent de les seves obligacions, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions amb la Seguretat Social, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
d. D’acord amb la disposició addicional tercera de la Llei 24/2005, de 18 de novembre, de reformes per a l’impuls de la productivitat, la signatura de la sol·licitud d’ajuts implica l’autorització perquè el Servei d’Ocupació de les Illes Balears pugui obtenir de l’Agència Estatal de l’Administració Tributària la informació relativa al compliment de les obligacions tributàries, llevat que la persona interessada s’hi manifesti en contra expressament. En aquest cas, ha d’aportar la documentació acreditativa d’estar al corrent de les obligacions tributàries amb l’Administració estatal, juntament amb la sol·licitud d’ajuts.
e. Declaració de responsable d’acord amb el model que es troba en el web del SOIB:
5. D’acord amb l’article 71 de la Llei 30/1992, si la sol·licitud no compleix els requisits legals i els exigits en aquesta Resolució, s’ha de requerir la persona interessada perquè, en el termini de deu dies hàbils, esmeni l’error o presenti els documents necessaris, amb la indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix de la seva petició, amb la resolució prèvia que s’ha de dictar en els termes que preveu l’article 42 d’aquesta mateixa Llei.
6. Quan la persona sol·licitant inclogui el número de fax en la sol·licitud, s’entén que l’aporta perquè li notifiquin per aquest mitjà els actes de tràmit, la qual cosa es pot fer a l’efecte que regula l’article 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre. Es poden dur a terme les notificacions que es derivin d’aquest procediment per via telemàtica sempre que la persona sol·licitant aporti en la sol·licitud la seva adreça de correu electrònic i consenti expressament a usar aquest mitjà.
7. Règim de concessió de les beques
En aplicació de l’article 17.2 del Text refós de la Llei de subvencions i de l’article 7.3 de l’Ordre de bases reguladores aprovada per Resolució de la consellera d’Educació, Cultura i Universitats de 10 d’octubre de 2013, la concessió dels ajuts s’ha de fer aplicant un criteri de resolució per ordre rigorós d’entrada de les sol·licituds en el Registre General del SOIB o en els registres i les oficines que estableix l’article 38.4 de la Llei 30/1992, modificada per la Llei 4/1999, fins a cobrir la disponibilitat pressupostària, atès que, per la seva naturalesa, no són necessàries ni la comparació ni la prelació de les sol·licituds en un únic procediment.
8. Instrucció i resolució del procediment
1. L’òrgan competent per instruir el procediment de tramitació de sol·licituds és el director del SOIB, que ha de dur a terme d’ofici totes les actuacions que consideri necessàries per determinar, conèixer i comprovar les dades en virtut de les quals s’ha de pronunciar la resolució.
2. Una vegada finalitzat cada un dels dos cursos acadèmics, la Conselleria d’Educació i Universitat, a petició del director del SOIB, ha de remetre una llista dels alumnes que han cursat amb aprofitament de qualque àmbit de coneixement de segon, tercer o quart d’ESO.
3. La cap de servei de Seguiment Administratiu de Formació ha d’examinar les sol·licituds i emetre l’informe que serveixi de base per a la proposta de resolució.
4. Tenint en compte l’informe de la cap de servei de Seguiment Administratiu de Formació del SOIB, el director del SOIB ha de fer la proposta de resolució provisional, que s’ha de notificar a les persones interessades i concedir un termini de 10 dies per fer al·legacions. Es pot prescindir del tràmit d’audiència quan no figurin en el procediment ni siguin tinguts en compte altres fets ni altres al·legacions que els formulats pels interessats. En aquest cas la proposta de resolució provisional tindrà el caràcter de definitiva.
5. El president del SOIB, atesa la proposta de resolució, en el marc de les disponibilitats pressupostàries, i en el termini màxim de tres mesos ha de dictar una resolució d’aprovació o de denegació degudament motivada.
6. El termini màxim per resoldre i notificar les resolucions és de tres mesos des de la finalització de cada un dels cursos acadèmics. Aquestes resolucions es notificaran individualment. En haver transcorregut aquest termini sense que s’hagi dictat una resolució expressa, la petició s’ha d’entendre desestimada.
9. Forma de pagament
El SOIB tramitarà la proposta de pagament d’aquestes beques un cop concedida la subvenció.
10. Import de l’ajut
L’import de la beca es fixa en 568 euros per àmbit de coneixement cursat amb aprofitament en qualsevol dels dos cursos acadèmics.
11. Obligacions de les persones beneficiàries i dels centres
Els alumnes beneficiaris i els centres d’educació per a persones adultes on es dugui a terme la formació hauran de remetre a l’organisme competent la informació que se li requereixi, a l’efecte de complir amb el que estableix l’Annex I del Reglament (UE) Núm. 1304/2013 relatiu a la recollida, seguiment i verificació dels indicadors d’execució i resultats en la consecució d’aquests ajuts.
També estaran obligats a facilitar la informació que els requereixi l’òrgan instructor del procediment, la Intervenció General de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears o un altre òrgan competent i igualment estaran sotmesos al control i verificació dels organismes competents de la Unió Europea, la Unitat Administradora del Fons Social Europeu i la Direcció General de Fons Europeus de l’Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
L’obligació de facilitar la informació es perllongarà durant un termini de fins a tres anys a partir del 31 de desembre següent a la presentació dels comptes en què estiguin incloses les despeses de l’operació, d’acord amb l’article 140.1 i 2 del Reglament (UE) núm. 1303/2013.
Complir les obligacions fixades a l’article 14 de l’Ordre de bases reguladores, i a l’article 11 del Text refós de la Llei de subvencions.
12. Justificació
D’acord amb l’article 18.5 de l’Ordre de bases reguladores, l’ajut s’entén justificat amb l’acreditació prèvia a la resolució de concessió d’haver acabat amb aprofitament un dels àmbits de coneixement de segon, tercer o quart d’ESO cursat en qualque dels centres d’educació per a persones adultes de les Illes Balears.
13. Compatibilitat
Aquesta beca és incompatible amb qualsevol altre ajut que es pugui rebre destinat a la mateixa finalitat.