Secció III. Altres disposicions i actes administratius
CONSELL INSULAR DE MENORCA
Núm. 10096
Consell Executiu -
Aprovació de les bases que regeixen la concessió d’ajuts del Consell Insular de Menorca a entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d’atenció a persones en l’àmbit social, duites a terme durant el 2016 i aprovació de la convocatòria
Versió PDF
Feim públic que el Consell Executiu del Consell Insular de Menorca, en sessió ordinària de dia 25 de juliol de 2016, va adoptar el següent acord :
Primer.- Aprovar les bases que han de regir la concessió de subvencions del Consell Insular de Menorca a les entitats privades sense ànim de lucre per al desenvolupament de programes d'atenció a persones en l'àmbit social, duites a terme durant l'any 2016 i que s'adjunten com annex.
Segon.- Aprovar simultàniament la convocatòria d'ajudes corresponent, per un import màxim de 130.000 €, amb càrrec al pressupost de 2016.
Tercer.- El termini de presentació de les sol·licituds serà de trenta dies hàbils, comptats des del dia següent a la publicació d'aquesta convocatòria en el Butlletí Oficial de les Illes Balears (BOIB).
BASES QUE REGEIXEN LA CONCESSIÓ D’AJUTS DEL CONSELL INSULAR DE MENORCA A ENTITATS PRIVADES SENSE ÀNIM DE LUCRE PER AL DESENVOLUPAMENT DE PROGRAMES D’ATENCIÓ A PERSONES EN L’ÀMBIT SOCIAL, FETS DURANT L’ANY 2016
1. OBJECTE DE LA SUBVENCIÓ
Les ajudes tenen com a objecte el finançament de projectes d'activitats de serveis socials duts a terme per entitats privades sense ànim de lucre, dins l'àmbit territorial de Menorca, els quals contribueixin a fomentar l'autonomia personal, la qualitat de vida i en definitiva un major benestar social dins els camps de la dependència i la promoció de l'autonomia de la gent gran, pobresa, malaltia crònica i atenció a la família.
2. FINALITAT
El foment de les associacions i entitats no lucratives que millorin l'oferta de prestacions de serveis socials existents a Menorca, les quals contribueixen a aconseguir un major benestar i cohesió social.
3. FINANÇAMENT I IMPORT MÀXIM
Les ajudes que s’atorguin d'acord amb aquestes bases i dins la convocatòria corresponent tindran un import global màxim de 130.000 €.
L'import màxim que es pot concedir per beneficiari és de 40.000 €.
4. ENTITATS BENEFICIÀRIES
Poden sol·licitar la subvenció les entitats privades sense ànim de lucre que es dediquen a l’atenció i a la millora de les condicions de vida dins dels camps relacionats a l’objecte d’aquestes bases i aportin al projecte/activitat no menys del 20 % del cost total final d'aquest. A més han de complir els requisits següents:
a) Estar inscrites en el Registre Unificat de Serveis Socials, o haver-ho sol·licitat, d'acord amb el que preveu el Decret 10/2013, de 28 de febrer, pel qual es fixen els principis generals del Registre Unificat de Serveis Socials de les Illes Balears i dels procediments per a l'autorització i l'acreditació de serveis socials suprainsulars.
En el cas d'entitats d'àmbit territorial més ampli, en el registre de serveis socials que correspongui, sempre que pugui demostrar la repercussió de la seva acció dins Menorca.
En ambdós casos, abans de la concessió, s'ha de poder acreditar la inscripció en el registre corresponent.
b) Estar al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
c) Han d'actuar dins l'àmbit territorial de Menorca. En el cas que el seu àmbit d'actuació sigui més ampli s'ha de demostrar i justificar la repercussió i la incidència de la seva acció dins l'àmbit menorquí o s'ha de presentar un programa específic per a Menorca.
d) Les diferents delegacions, legalment constituïdes, d'una mateixa entitat privada sense ànim de lucre es poden presentar a aquesta convocatòria sempre que presentin programes específics diferenciats, que es gestionin de forma autònoma per cadascuna d'elles i sempre que no actuïn sobre un mateix municipi.
e) Estar legalment constituïdes.
f) Trobar-se al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions amb el Consell Insular de Menorca, en el moment de presentar la sol·licitud de subvenció.
g) No estar integrades en una fundació que s’hagi constituït amb una aportació majoritària, directa o indirecta, del Consell Insular de Menorca, o el patrimoni fundacional de la qual, amb caràcter de permanència, estigui format en més d’un 50 % per béns o drets aportats o cedits per l’Administració insular.
h) En qualsevol cas, no en poden ser beneficiàries les entitats en què concorri alguna de les prohibicions establertes als apartats 2 i 3 de l’art. 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i en l’article 10 del Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de subvencions de la CAIB.
5. ACTIVITATS SUBVENCIONABLES
La subvenció s'ha de destinar al finançament d'activitats, projectes i programes orientats a:
-Dependència i promoció de l'autonomia personal, adreçades al col·lectiu de gent gran.
-La prevenció, informació, atenció i suport a persones o col·lectius en situació o risc de pobresa.
-La prevenció, l'atenció, el suport, la divulgació i la formació a col·lectius que lluiten per pal·liar els efectes de malalties o que les pateixen.
-La promoció i l'atenció a la família.
Són subvencionables els projectes i les activitats que es duguin a terme entre l'1 de gener i el 31 de desembre d'enguany.
6. DESPESES SUBVENCIONABLES
Són subvencionables les despeses en què no hi hagi dubtes que responen a la naturalesa de l'activitat subvencionada, resultin estrictament necessàries i referides al període d'execució esmentat, segons els tipus següents:
a) Les despeses corresponents a nòmines, minutes o prestacions de serveis professionals són subvencionables fins a un màxim del 75 % de l’import total del projecte. No serà subvencionable l'import de la despesa en el cas que, individualment considerada, el seu muntant superi el quàdruple de l'import del salari mínim interprofessional.
b) Les despeses que suposin la contractació d'una prestació de serveis o l'entrega d'un bé, amb caràcter previ a la contractació del compromís, i només en el cas que aquesta superi la quantia de 12.000 € (+ IVA), s'han d'haver sol·licitat com a mínim tres ofertes a diferents proveïdors, la qual cosa implica haver de justificar el no haver adquirit la més econòmica.
S'estableixen les excepcions següents:
- Que per les seves especials característiques no existeixi en el mercat suficient nombre de proveïdors que els facin, prestin o subministrin.
- En el cas que l'obligació de la despesa s'hagués fet amb anterioritat a la sol·licitud de subvenció.
c) Les despeses d'IRPF, en la part que correspongui abonar a l'entitat beneficiària de la subvenció s'han d'incloure en el cost corresponent, pel fet de formar-ne part.
d) Les despeses financeres, les d'assessoria jurídica o financera, les notarials i registrals són subvencionables si estan directament relacionades amb l'activitat subvencionada i siguin indispensables per a l'adequada preparació o l'execució de l'activitat concreta subvencionada.
e) Els tributs són despesa subvencionable quan el beneficiari de la subvenció els ha abonat efectivament.
f) Les despeses indirectes, les quals s'han d'imputar pel beneficiari de la subvenció, en la part que raonablement correspongui d'acord amb els principis i normes de comptabilitat generalment admeses i, en tot cas, en la mesura en què aquestes despeses corresponguin al període en què efectivament s'ha fet l'activitat.
g) Les despeses derivades de contractes d'arrendament respecte de béns immobles directament destinats a l'execució dels projectes subvencionats.
h) Les despeses financeres derivades de crèdits hipotecaris (tant d'amortització com d'interessos) que gravin béns immobles directament destinats a l'execució dels projectes subvencionats. En cap cas aquestes poden contribuir a la compra del bé.
i) En cap cas el cost d'adquisició de les despeses subvencionables pot ser superior al valor de mercat.
j) Tampoc són subvencionables les activitats que siguin objecte de concert o contractació per part del Consell Insular de Menorca.
7. RÈGIM DE COMPATIBILITAT I CONCURRÈNCIA DE SUBVENCIONS
Els ajuts que s’atorguin de conformitat amb aquestes bases són compatibles amb la concessió d’altres ajuts concedits per altres administracions o entitats públiques o privades, al mateix beneficiari i pel mateix projecte o activitat, sempre que considerades aïlladament o conjuntament no en superin el cost.
Les entitats que siguin beneficiàries de les esmentades ajudes tenen l'obligació de comunicar-ho al Consell Insular de Menorca just en tenguin coneixement i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de la subvenció atorgada pel Consell Insular de Menorca.
L’obtenció concurrent de subvencions o ajudes atorgades per al mateix projecte o activitat, quan el conjunt d’ajudes rebudes en superi el cost total, donarà lloc a la modificació de la resolució de concessió.
8. SOL·LICITUDS, TERMINI DE PRESENTACIÓ I DOCUMENTACIÓ
La sol·licitud l'ha de signar la persona que exerceixi la representació legal de l'entitat.
S'han de presentar dins del termini de 30 dies, comptats des del dia següent a la publicació de la convocatòria i les bases al BOIB.
Els models normalitzats es facilitaran a la seu del Consell Insular de Menorca a Maó, a les oficines administratives de Ciutadella i a través de la pàgina web del CIM.
La sol·licitud (annex 1) ha d’anar acompanyada de la documentació següent:
Documentació general:
a) Còpia acarada de l’escriptura de constitució o modificació dels estatuts i del reglament intern de funcionament, inscrits en el registre que correspongui.
b) Certificat de l’associació/entitat on constin els actuals membres de la junta directiva o òrgan directiu competent (annex 2).
c) Certificat de l'acord d'aprovació del pressupost de l'associació/entitat (s'ha d'incloure en el text del certificat el pressupost aprovat).
d) Fotocòpia del DNI del representant legal de l’entitat.
e) Fotocòpia del CIF de l’entitat.
f) Autorització actualitzada per prestar el servei social, d’acord amb el que estableix el Decret 10/2013, de 28 de febrer, en el cas que l'entitat tengui el seu domicili dins del territori de les Illes Balears, o la que correspongui segons el cas. En el supòsit d'estar en tràmit d'obtenir-la, còpia d'haver-la sol·licitat.
g) Document de designació de compte bancari de l'entitat (annex 4).
h) Declaració signada pel representant legal de l'entitat de no estar sotmès a cap de les circumstàncies que determinen la impossibilitat d'obtenir la condició d'entitat beneficiària de les subvencions públiques.
Documentació específica:
i) Certificat de l'associació/entitat sobre la llista dels socis (només inicials) de Menorca, amb l'import de la quota que correspongui.
j) Projecte explicatiu del servei o serveis i activitats (si es demana la subvenció per serveis diferenciats s'han d'explicar cadascun d'ells) sobre la base dels quals es sol·licita la subvenció, acompanyada del seu pressupost específic d'ingressos i despeses (annex 5). En l’apartat d’ingressos s’han de desglossar les subvencions sol·licitades i/o rebudes per la mateixa activitat, que en cap cas poden superar el cost total del projecte o activitat. Així mateix, s'han d'especificar d'on es preveuen els altres ingressos i especificar-los (quotes de socis, donacions privades, beneficis activitats i superàvits, si escau, etc.).
k) Acreditació d'haver rebut altres ajuts pel mateix projecte/activitat. En el cas en què no es pugui aportar l'esmentada acreditació en el moment de la sol·licitud, s'ha de presentar una declaració responsable (annex 6).
S'estableix l'obligació de comunicar la concessió o possibilitat de concessió de qualsevol ajuda pel mateix projecte/activitat pel qual s'ha demanat la subvenció en el moment en què es produeixi, encara que sigui posterior a la concessió i a la justificació.
D'acord amb allò previst a l'art. 23.3 de la Llei 38/2003, de subvencions, s’eximeix de presentar la documentació a la qual es fa referència en els apartats 8. a), b), d), e), f) i g) d'aquest punt, quan ja constin en els arxius del Consell Insular de Menorca, no hagin sofert modificació, ni hagin transcorregut més de cinc anys des de la seva presentació, per la qual cosa s'ha de fer constar en la sol·licitud el Departament davant el qual es varen presentar, el motiu i la data.
Segons preveu l'art. 23.4 de l'esmentada Llei i als efectes d'allò disposat als punts anteriors es podrà admetre la substitució d'algun dels documents anteriors per una declaració responsable del sol·licitant. En aquest cas, amb anterioritat a la resolució de concessió de la subvenció s'haurà de presentar la documentació que acrediti la realitat de les dades contingudes en l'esmentada declaració.
Les sol·licituds de subvenció es poden presentar als punts del Servei d’Atenció al Ciutadà del Consell Insular de Menorca, a la seu de Maó i a les oficines administratives de Ciutadella, o en els ajuntaments de Menorca que tenguin subscrit conveni amb el Consell Insular de Menorca per a la prestació d’aquest servei.
Així mateix es poden presentar a qualsevol altre lloc de conformitat amb l’establert en l’art. 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.
9. CRITERIS DE VALORACIÓ
9.1. Es valorarà la capacitat de dinamització i d'implicació social així com l'actualització de coneixements i l'optimització de recursos entre les diferents entitats i amb la ciutadania
a) Es mesurarà segons el nombre de socis de l'entitat/associació:
b) Publicitat: s'atorgaran tres punts a totes les entitats/associacions que incloguin dins dels seus projectes i activitats campanyes de difusió, per qualsevol mitjà acreditable, de les accions per les quals demanen ajut.
En les esmentades activitats de difusió s'ha de fer constar expressament que el projecte està subvencionat pel Departament de Benestar Social i Família del Consell Insular de Menorca.
c) Formació: Organització de cursos, conferències i jornades (màxim 10 punts)
S'atorgarà puntuació a les entitats/associacions que incloguin dins del projecte pel qual demanen subvenció l'organització de cursos, conferències i jornades formatives relacionades directament amb el projecte i activitat pel qual demanin subvenció:
9.2. Es valorarà la necessitat del servei o activitat pels quals es demana subvenció. Es mesurarà tenint en compte si l'Administració el porta a terme o no, o si a pesar de prestar-lo resulta insuficient (màxim 25 punts):
1. Si l'Administració no el porta a terme o cobreix ................................. . 8 punts per servei
2. Si l'Administració l'ofereix o cobreix però resulta insuficient …............ 4 punts per servei
9.3. Es valorarà l'esforç que suposa per a l'entitat tenir contractats professionals especialitzats per portar a terme les activitats i donar els serveis concrets pels quals es demana subvenció, amb la finalitat d'aconseguir una millor qualitat de la prestació. Es puntuarà de forma especial que la persona contractada pertanyi a un col·lectiu amb especials dificultats d'inserció laboral, la qual cosa s'ha d'acreditar. S'han d'aportar els contractes corresponents (puntuació màxima per aquest apartat 20 punts):
Per cada contracte laboral relacionat amb el funcionament de l'estructura organitzativa del projecte del servei o activitat pels quals es demana subvenció.................................................................................... 1 punt (jornada completa).
Per cada contracte laboral especialitzat en relació amb la prestació del servei públic pel qual se sol·licita la subvenció ................... 2 punts (jornada completa).
Per cada persona contractada que pertanyi a un col·lectiu amb especials dificultats d’inserció laboral es rebran 0,5 punts addicionals a la puntuació de qualsevol dels dos supòsits anteriors.
9.4. Es valorarà la cartera de serveis en relació amb l'activitat, serveis o servei pel qual es demana la subvenció:
a) La disponibilitat i la facilitació d'atenció al públic en general de l'entitat de la qual depèn el servei o l'activitat per la qual es demana ajut (s'ha de justificar mitjançant l'acreditació que els horaris són públics i que se'ls dóna publicitat):
- Horari presencial: 1 dia a la setmana …......................... 2 punts
2 o 3 dies a la setmana …................ . 3 punts
4 o 5 dies a la setmana ….................. 4 punts
Cada dia …......…............................... 6 punts
- Llocs d'atenció: per cada municipi al qual es dóna atenció ….................. 1 punt
- Atenció telefònica: De dilluns a divendres ….......…............................... 2 punts
Tots els dies ….................….................................... 3 punts
24 hores tots els dies .….......................................... 4 punts
b) Atenció directa professional (per cada servei/activitat presentada) …...... 4 punts
c) Servei o activitat d'estada diürna …........................................................ 4 punts
d) Serveis d'estada de 24 hores …............................................................... 6 punts
9.5. Es valorarà el foment del voluntariat (màxim 5 punts):
- Per cada voluntari acreditat …...................................................................... 0,1 punt
L'entitat/associació ha de disposar d'un programa elaborat i en funcionament de voluntariat i s'ha de justificar el nombre de voluntaris mitjançant la presentació de l'acord d'incorporació formalitzat, d'acord amb el que preveu la Llei 3/1998, de 18 de maig, sobre voluntariat social a les Illes Balears.
Així mateix s'ha de presentar l'assegurança o assegurances que correspongui.
10. INICI DE L’EXPEDIENT I EXAMEN DE LA DOCUMENTACIÓ
Els ajuts es concediran d’acord amb els principis d’objectivitat, transparència, igualtat, no discriminació i publicitat, per mitjà del procediment de concurrència competitiva.
L’expedient s'inicia mitjançant l’aprovació de la convocatòria corresponent.
La instrucció correspon a la persona que ocupa el lloc d'administratiu del Departament de Benestar Social i Família, qui ha de formalitzar d’ofici totes les actuacions necessàries per a la determinació, el coneixement i la comprovació de les dades, en virtut de les quals la Comissió Avaluadora ha de formular la proposta de resolució.
Si la sol·licitud és incorrecte o incompleta, qui instrueixi l'expedient requerirà la rectificació o la documentació complementària necessària. Si en el termini de deu dies hàbils, comptats des de l'endemà de la recepció del requeriment d'esmena de la sol·licitud, la persona interessada no fa la rectificació o no presenta la documentació requerida, s'entendrà que ha desistit de la seva sol·licitud i es procedirà de conformitat amb l'establert en l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i procediment administratiu comú.
La persona que instrueix emetrà un informe en el qual ha de constar que de la informació de la qual disposa es desprèn que els peticionaris compleixen tots els requisits necessaris per accedir a les subvencions.
També ha de preavaluar les sol·licituds o peticions, d'acord amb els criteris, formes i prioritats de valoració establerts en les bases d'aquesta convocatòria.
Amb aquesta finalitat ha de demanar tots els informes tècnics i/o socials estimi necessaris per a la correcta preavaluació de les sol·licituds.
Finalment, presentarà tota aquesta informació davant de la Comissió Avaluadora perquè aquesta pugui emetre la proposta de resolució que correspongui.
11. COMISSIÓ AVALUADORA
La Comissió Avaluadora és l'òrgan col·legiat al qual correspon admetre, examinar i avaluar les sol·licituds de subvenció i emetre'n la proposta de resolució. La proposta inclourà les sol·licituds estimades i les desestimades.
La Comissió Avaluadora està formada per:
Presidenta:
- La consellera executiva de Benestar Social i Família, o càrrec polític en qui delegui
Vocals:
- La director/a insular de Benestar Social i Família, o càrrec polític en qui delegui
- Una treballadora social del Departament de Benestar Social i Família
- Una administrativa del Departament de Benestar Social i Família, que actuarà a més com a secretària
12. DETERMINACIÓ DE L’IMPORT DE LA SUBVENCIÓ
El procés per a la distribució dels ajuts un cop admeses les sol·licituds serà el següent:
a) Comprovació i fixació de la puntuació corresponent a cada una de les sol·licituds, d'acord amb els criteris de l'apartat 9.
b) Suma del total dels punts que hagin obtingut totes les sol·licituds admeses.
c) Divisió de la quantitat assignada que fixi la convocatòria entre la suma de punts adjudicats a les entitats sol·licitants, a fi d'obtenir el valor econòmic del punt.
d) La quantitat que correspondrà a cada sol·licitud serà el resultat de multiplicar els punts que s'hi hagin adjudicat pel valor del punt. La quantitat que s'assigni no pot ser superior a la sol·licitada.
e) El romanent que hi pugui quedar com a conseqüència de l'esmentada correcció es podrà prorratejar de forma proporcional als crèdits obtinguts entre les entitats beneficiàries que no hagin arribat al 100 % de l'import sol·licitat.
13. RESOLUCIÓ DEL PROCEDIMENT
La Consellera executiva del Departament de Benestar Social i Família, a la vista de la proposta de resolució motivada de la Comissió Avaluadora l'elevarà al Consell Executiu del Consell Insular de Menorca.
El Consell Executiu del Consell Insular de Menorca és l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes objecte d'aquestes bases.
El termini màxim per dictar i notificar la resolució de la concessió de subvenció és de sis mesos, comptats des de la fi de la data límit de presentació de sol·licituds. El silenci administratiu tindrà caràcter desestimatori.
L'esmentada resolució no esgota la via administrativa, per la qual cosa es pot presentar recurs d'alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
La resolució de l’expedient de concessió o denegació dels ajuts es publicarà en el Butlletí Oficial de les Illes Balears, sense perjudici de l’obligació de notificar-la individualment a les persones interessades.
14. ABONAMENT DELS AJUTS
L'abonament dels ajuts es tramitarà i abonarà de manera fraccionada, en dos pagaments. El primer pagament d'un 80% de la subvenció atorgada, de forma anticipada i dins del termini de 60 dies de la data de resolució de la subvenció. El segon pagament, dins del mateix termini, una vegada el beneficiari hagi justificat de manera completa i correcta la subvenció.
El pagament anticipat d'una part de la subvenció es justifica per motius d'interès públic i sobre la base dels beneficiaris i destinataris potencials de les subvencions, que són atorgades a les entitats i associacions socials sense ànim de lucre, les quals completen amb la seva acció la xarxa de serveis socials pública que existeix a Menorca.
Atès l'interès general i social del seu objecte i coneguda la situació financera de les entitats que afronten l'esmentada tasca, no es considera oportú l'establiment d'una garantia, per tal d'evitar l'endeutament innecessari d'aquestes associacions que posa en perill la seva existència.
15. JUSTIFICACIÓ DELS AJUTS
La justificació s'ha de presentar una vegada finalitzades les activitats per les quals s'hagi concedit l'ajut i fins a l'1 de març de 2017, en la modalitat de compte justificatiu simplificat.
La documentació que s'ha de presentar per a la correcta i completa justificació de la subvenció és la següent:
a) Acreditació de les subvencions concedides pel mateix projecte/activitat, en el cas que manqui presentar-ne alguna.
b) Certificats o acreditacions de trobar-se al corrent de les obligacions amb la hisenda estatal i de la comunitat autònoma, així com de les obligacions amb la Seguretat Social, les quals s'han de trobar vigents en el moment en què es presenti la justificació.
c) El compte justificatiu simplificat ha de contenir la informació següent (annex 7):
- Memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció i de les dades declarades i que s'hagin tingut en compte per a la baremació de la subvenció amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
- Relació classificada de les despeses i inversions de l'activitat subvencionada, amb identificació del creditor i núm. document, extracte expressiu en què s'identifiqui el concepte de despesa, el seu import, data d'emissió i, si s'escau, data de pagament. Atès que la subvenció s'atorga segons un pressupost estimat, s'indicaran les desviacions, en el cas que s'hagin esdevingut.
d) Còpia de tot el material gràfic utilitzat per donar difusió de les activitats de l’entitat que han rebut subvenció del Consell Insular de Menorca on es faci constar el suport del Departament de Benestar Social i Família.
Si hi hagués causes excepcionals que impedissin la presentació de la justificació dins dels terminis establerts, els beneficiaris les hauran d’al·legar per escrit abans del final del termini màxim per a la justificació.
Amb la finalitat d'obtenir evidència raonable sobre l'adequada aplicació de la subvenció, el Consell Insular de Menorca requerirà, a l'atzar, a totes les entitats/associacions, un 5 % dels justificants de despesa corresponents a la totalitat del projecte/s o activitats subvencionades.
Si la documentació presentada és incompleta o incorrecta, l'instructor demanarà al beneficiari que en faci la rectificació oportuna en el termini improrrogable de deu dies.
En el cas de comprovar que algun justificant no compleix els requisits exigits en aquestes bases sobre el tipus de despesa, o altres, l'associació afectada haurà de presentar totes les factures o altres documents de valor provatori equivalent, amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa que acreditin les despeses efectuades de la totalitat del projecte pel qual s'ha atorgat la subvenció.
Així mateix, si un cop transcorregut el termini establert per a la justificació, no s'ha presentat, la consellera de Benestar Social i Família requerirà al beneficiari perquè la presenti en un termini improrrogable de 15 dies. L'esmentat requeriment tindrà a tots els efectes la consideració d'inici de l'expedient de revocació i també reintegrament, si pertoca.
16. REVOCACIÓ I EL REINTEGRAMENT DELS AJUTS CONCEDITS
Com a conseqüència de la revocació queda sense efecte, totalment o parcialment, l'acte de concessió i el beneficiari ha de reintegrar les quantitats indegudament percebudes, si fos el cas.
Seran causa de revocació total o parcial les següents:
a) L'alteració de les dades o supòsits facilitats per l'entitat d'acord amb les quals s'han aplicat els criteris de valoració (punt 9) per a la concessió de la subvenció.
b) L'import de la subvenció no pot superar el 80 % del cost del projecte o activitat; consegüentment, si la despesa efectivament realitzada fos inferior al previst, la subvenció es reduirà en la quantitat corresponent fins a arribar a l'esmentat percentatge.
c) L'incompliment, per part del beneficiari, de les obligacions o els compromisos contrets en l'apartat 17 d'aquestes bases.
d) Si la subvenció s'ha obtingut falsejant les condicions requerides o amagant les que ho haguessin impedit.
e) En el cas que les subvencions individualment o col·lectivament considerades superin el cost total del projecte. En aquest cas es minorarà la subvenció per l'import corresponent a l'excés.
A banda del que fixen els apartats b) i e) anteriors, s'estableix quant al càlcul de minoració de la revocació parcial de la subvenció el següent:
Es calcularà la minoració segons els incompliments i en relació amb els valors que es van tenir en compte per calcular la subvenció, sempre que l'actuació de les entitats no hagi estat dolosa i amb mala fe, hagin complert la majoria del seu projecte i es pugui deduir del seu procés d'actuació l'esforç per complir-lo.
En cas contrari es revocarà totalment la subvenció.
Independentment de la tramitació del procediment que correspongui, en ambdós casos es requerirà l’informe previ de l’instructor i audiència al beneficiari.
Les quantitats que resultin finalment reintegrables tenen la consideració d’ingressos de dret públic i poden ser exigides per la via de constrenyiment.
L’obligació de reintegrament establerta en els apartats anteriors és independent de les sancions que, si s'escau, siguin exigibles.
17. OBLIGACIONS DE LES ENTITATS BENEFICIÀRIES
a) Comunicar al Consell Insular de Menorca l’acceptació de la subvenció en els termes de la proposta de resolució de la concessió. Si no es produeix una renúncia expressa en el termini de 10 dies des que s’hagi notificat la resolució, s’entendrà que ha estat acceptada.
b) Dur a terme el projecte o activitat que fonamenta la concessió de l’ajuda en el termini previst.
c) Justificar de forma completa i correcta el projecte pel qual es concedeix l’ajuda i complir amb la resta de requisits i condicions establertes en aquestes bases i en la resolució de la concessió dels ajuts.
d) Deixar constància de la percepció i de l’aplicació de la subvenció en la comptabilitat o en els llibres de registre.
e) Permetre al Consell Insular de Menorca inspeccionar les activitats subvencionades, i/o proporcionar la informació que sobre l'execució del projecte li requereixi sense perjudici de les competències que puguin correspondre, per normativa legal o reglamentària, a altres organismes o institucions.
f) Comunicar al Consell Insular de Menorca la sol·licitud i l’obtenció de subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol ens públic o privat, nacional o internacional, en el moment en què se'n tengui coneixement, i en tot cas abans de presentar la justificació de la subvenció al Consell Insular de Menorca
g) Reintegrar els fons percebuts en els supòsits prevists al punt 16 d'aquestes bases.
h) Fer constar, de manera expressa, el suport del Departament de Benestar Social i Família del Consell Insular de Menorca en la realització de les activitats subvencionades i posar a la seva disposició els materials gràfics i audiovisuals relatius a l’activitat subvencionada.
i) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació que efectuïn el Consell Insular de Menorca i la resta d’organismes competents per a la fiscalització dels comptes públics.
j) Les entitats subvencionades queden obligades a comunicar qualsevol eventualitat, en el moment en què es produeixi, que pugui alterar les condicions tingudes en compte per concedir l’ajuda, o que alteri o dificulti greument el desenvolupament del projecte subvencionat, en particular si se’n poden derivar retards en l’execució o si en poden afectar el cost total.
18. INFRACCIONS I SANCIONS
El règim d’infraccions i sancions administratives aplicables és l’establert en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
Tal com preveu l'art. 9 de la Llei 8/2000, de 28 d'octubre, de consells insulars, l'òrgan competent per imposar les sancions que puguin derivar de les infraccions previstes per la normativa aplicable és la Presidència del Consell Insular de Menorca.
19. RECURSOS ADMINISTRATIUS
Els acords del Consell Executiu pels quals s’aproven les bases i les convocatòries i es concedeixen o deneguen els ajuts no exhaureixen la via administrativa i són susceptibles de rebre recurs d’alçada davant la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca.
20. RÈGIM JURÍDIC APLICABLE
Aquestes bases es troben emmarcades dins el Pla estratègic de subvencions i les bases d'execució del Pressupost del Consell Insular de Menorca de 2016, les quals li són directament aplicables, a banda d'altres disposicions en matèria de subvencions, especialment les següents:
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, pel que fa als preceptes de caràcter bàsic
- Decret legislatiu 2/2005, de 28 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de a Llei de subvencions de la CAIB
ANNEX I: Sol·licitud de subvenció (consta a l'expedient)
ANNEX II: Certificat sobre el nombre de socis i la composició, si escau, de l'òrgan directiu corresponent (consta a l'expedient)
ANNEX III: Declaració responsable que l’entitat compleix les condicions per ser beneficiària d'aquesta subvenció (consta a l'expedient)
ANNEX IV: Imprès del CIM sobre les dades bancàries i fiscals (consta a l'expedient)
ANNEX V: Dades sobre el projecte o activitat per a la qual es sol·licita la subvenció (consta a l'expedient)
ANNEX VI: Declaració responsable sobre altres subvencions públiques o privades (consta a l'expedient)
ANNEX VII: Justificació de la subvenció: Memòria d’execució de l’activitat – avaluació i justificació de les despeses (consta a l'expedient)
Maó, 1 septembre de 2016
El secretari del Consell Executiu
Octavi Pons Castejón